Rīgā
30.07.2008. Nr.90/TA-1905
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi likumā "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku
piedalīšanās starptautiskajās operācijās"". Likumprojektu izstrādāja
Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Vikmane 67335077, Jelena.Vikmane@mod.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 8 lp.
3. Ministru kabineta
2008.gada 28.jūlija sēdes protokola Nr.53 5.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā "Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās"
Izdarīt likumā "Latvijas Nacionālo bruņoto spēku
piedalīšanās starptautiskajās operācijās" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 1996, 6.nr.; 2001, 8.nr.; 2002, 5.nr.;
2008, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:
"3.1 pants.
Kopējie
militārie ātrās reaģēšanas spēki un piedalīšanās tajos
(1) Par ātrās reaģēšanas spēkiem
uzskatāmas Ziemeļatlantijas līguma organizācijas un Eiropas Savienības
izveidotās kopējās militārās ātrās reaģēšanas vienības, kuras sastāv no jūras,
gaisa un sauszemes spēku vienībām ar
augstu, vidēju un zemu gatavības pakāpi un kuras var iesaistīt starptautiskajā
operācijā.
(2) Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienības piedalās kopējās militārajās ātrās reaģēšanas
vienībās saskaņā ar Ziemeļatlantijas
līguma organizācijas vai Eiropas Savienības dokumentiem, Latvijas
Republikai saistošiem starptautiskajiem līgumiem un Latvijas Republikas
likumiem."
2. Izteikt 6.pantu šādā
redakcijā:
"6. pants. Latvijas
Nacionālo bruņoto spēku vienību veidošana līdzdalībai starptautiskajās
operācijās un kopējos militārajos ātrās
reaģēšanas spēkos, šo vienību finansēšana un sagatavošana
Kārtību, kādā veidojamas, finansējamas un
sagatavojamas Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības, kas piedalās
starptautiskajās operācijās un kopējos
militārajos ātrās reaģēšanas spēkos, nosaka Ministru kabinets."
3.
Aizstāt vārdus "Pārejas noteikums" ar vārdiem "Pārejas
noteikumi".
4. Papildināt pārejas noteikumus ar
2.punktu šādā redakcijā:
"2. Līdz dienai, kad stājas spēkā šā likuma
6.panta minētie Ministru kabineta noteikumi, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada
1.februārim ir piemērojami Ministru kabineta 2004.gada 24.februāra noteikumi
Nr.96 "Kārtība, kādā veidojamas,
sagatavojamas un finansējamas Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības, kas
piedalās starptautiskajās operācijās", ciktāl tie nav pretrunā ar
šo likumu."
Aizsardzības ministrs
V.Veldre
Grozījumi
likumā Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās
operācijās
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Likuma Latvijas Nacionālo bruņoto spēku piedalīšanās starptautiskajās operācijās normas pašlaik regulē jautājumus, kas saistīti ar starptautiskajām operācijām un piedalīšanos tajās, starptautiskajām mācībām, kā arī tiek atrunāts jautājums par kopējo militāro vienību izveidošanu. Nacionālie bruņotie spēki jau vairākus gadus piedalās NATO ātrās reaģēšanas spēkos (NRF NATO reaģēšanas spēki, NATO HRF NATO Augstas reaģēšanas spēki) un nākotnē arī Eiropas Savienības (EUBG Eiropas kaujas grupa) reaģēšanas spēkos, taču netika definēts statuss NBS vienībām dalībai augstākminēto organizāciju ātrās reaģēšanas spēkos. Ātrās reaģēšanas spēki, gatavības periodu ietvaros, var tikt iesaistītas starptautiskās operācijās. Līdz ar to nepieciešams noteikt kopējo militāro ātrās reaģēšanas spēku statusu un piedalīšanās tajos. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts definē kopējos militāros ātrās reaģēšanas spēkus, nosakot to sastāvu un to izveides mērķi - iespējamo iesaistīšanu starptautiskā operācijā. Tiek noteikts Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienību piedalīšanās militārās ātrās reaģēšanas vienībās tiesiskais pamats. Noteikts deleģējums Ministru kabinetam noteikt militāro ātrās reaģēšanas vienību veidošanas, sagatavošanas un finansēšanas nosacījumus |
4. Cita informācija
|
Likumprojekta ietvaros nav paredzēta ietekme uz valsts budžetu. Pamatojoties uz likumprojektā noteikto deleģējumu, tiks veikti grozījumi Ministru kabineta noteikumos, kuru paskaidrojuma rakstā tiks atspoguļota paredzamā ietekme uz valsts budžetu. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Nav attiecināms |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Nav attiecināms |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē
|
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)
|
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija
|
2008.gadā
saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2008.gadam ātrās reaģēšanas spēku
sagatavošanai budžeta programmas Valsts aizsardzība, drošība un integrācija
NATO budžeta programmas 22.00.00 Nacionālie bruņotie spēki ietvaros
piešķirts finansējums budžeta apakšprogrammā 22.10.00 Starptautisko
operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais
atalgojums Ls 1 093 726 apjomā un apakšprogrammā 22.08.00 Nodrošinājuma
pavēlniecība Ls 1 517 776 apjomā. 2009.gadā
budžeta programmas Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO budžeta
programmas 22.00.00 Nacionālie bruņotie spēki ietvaros plānots finansējums
budžeta apakšprogrammā 22.10.00 Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto
spēku personālsastāva centralizētais atalgojums Ls 402 052 apjomā un
apakšprogrammā 22.08.00 Nodrošinājuma pavēlniecība Ls 238 954 apjomā. Turpmākajos gados normatīvā akta projektu Aizsardzības ministrija īstenos atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem programmas Valsts aizsardzība, drošība un integrācija NATO ietvaros. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Jāveic grozījumi: 1. Ministru kabineta 24.02.2004 noteikumos Kārtība, kādā veidojamas, sagatavojamas un finansējamas Latvijas Nacionālo bruņoto spēku vienības, kas piedalās starptautiskajās operācijās, izdošanas mērķis - noteikt ātrās reaģēšanas spēku veidošanas, sagatavošanas un finansēšanas nosacījumus. 2. Ministru kabineta 08.03.2004 noteikumos Nr.131 Noteikumi par karavīru dienesta atalgojumu, grozījumu mērķis - noteikt atalgojuma apjomu, ņemot vērā ātro reaģēšanas vienību gatavības perioda specifiku un atrašanos ārpus Latvijas Republikas teritorijas. Normatīvo aktu grozījums paredzēts izstrādāt līdz 2008. gada otrajam ceturksnim. Atbildīgā ministrija par Ministru kabineta noteikumu izstrādi ir Aizsardzības
ministrija. |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Pret NATO, atbilstoši NATO NRF koncepcijai. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Atbilstoši 13.11.2006 Briselē parakstītam Saprašanās memorandam par Latvijas Republikas Nacionālo bruņoto spēku dalību Eiropas Savienības kaujas grupā (EU BG 2010). |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Nav attiecināms |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav attiecināms |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas papildu funkcijas valsts pārvaldes iestādēm neradīsies. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Latvijas Republikas Nacionālie bruņotie spēki. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Lēmuma apstrīdēšana pirmstiesas strīda izskatīšanas stadijā indivīdam ir iespējama Latvijas Republikas Aizsardzības ministrijā. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktora
p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
E.Rinkēvičs |
S.Vistiņa |
I.Kalna |
|
20.06.2008 10:17
1218
J.Vikmane
Tālr.: 67335077; fakss: 67212307
Jelena.Vikmane@mod.gov.lv