Rīgā
23.07.2008. Nr.90/TA-1629
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Grosbārdis 67027206, Raivis.Grosbardis@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.jūlija sēdes
protokola Nr.51 28.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
šādus grozījumus:
1. Papildināt 51.2 panta pirmo daļu aiz
vārdiem "pasākumu neveikšanu" ar vārdiem "par nereģistrēšanos
kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas invazīvo augu sugu datubāzē
un invazīvo augu audzēšanas prasību pārkāpšanu".
2. Izteikt 101.pantu šādā redakcijā:
"101.pants. Augu karantīnas prasību pārkāpšana
Par normatīvajos aktos noteikto fitosanitāro pasākumu
neveikšanu augu karantīnas organismu vai kaitīgo organismu izplatības
ierobežošanai un apkarošanai vai fitosanitāro prasību neievērošanu
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām
no divsimt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot augus, augu produktus vai ar tiem
saskarē nonākušos priekšmetus, vai bez konfiskācijas.
Par fitosanitārajai kontrolei pakļauto
augu audzēšanu, augu un augu produktu pārstrādi, uzglabāšanu, tirdzniecību un
pārvietošanu, nereģistrējoties fitosanitārajai
kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā,
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām
no divsimt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot augus, augu produktus vai ar tiem
saskarē nonākušos priekšmetus, vai bez konfiskācijas.
Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt
piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz
divtūkstoš latiem, konfiscējot augus, augu produktus vai ar tiem saskarē
nonākušos priekšmetus, vai bez konfiskācijas."
3. Izteikt 101.1 pantu šādā redakcijā:
"101.1 pants. Augu, augu produktu un ar tiem
saskarē nonākušo priekšmetu izplatīšanas prasību pārkāpšana
Par normatīvajos aktos par augu karantīnu
noteikto augu, augu produktu un ar tiem saskarē nonākušo priekšmetu izplatīšanu
ar nederīgu augu pasi vai etiķeti vai bez tās
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām
personām no simt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot augus, augu produktus vai
ar tiem saskarē nonākušos priekšmetus, vai bez konfiskācijas.
Par augu pasu sagatavošanu
bez atļaujas saņemšanas
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām
personām no simt līdz tūkstoš latiem.
Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no
divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz desmittūkstoš latiem, konfiscējot
augus, augu produktus vai ar tiem saskarē nonākušos priekšmetus, vai bez
konfiskācijas."
4. Papildināt kodeksu ar 101.2 un 101.3
pantu šādā redakcijā:
"101.2 pants.
Kartupeļu audzēšanas vai realizācijas prasību pārkāpšana
Par kartupeļu realizāciju, ja uz to iepakojuma vai
pavaddokumentos nav norādīts personas reģistrācijas numurs fitosanitārajai
kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā,
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu fiziskajām
personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām
no simt līdz tūkstoš latiem, konfiscējot augus, augu produktus vai ar tiem
saskarē nonākušos priekšmetus, vai bez konfiskācijas.
Par kartupeļu sēklas materiāla neatjaunošanu
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no desmit līdz
divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām no simt līdz tūkstoš
latiem.
Par šā panta pirmajā un otrajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt līdz
piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz piectūkstoš latiem,
konfiscējot augus, augu produktus vai ar tiem saskarē nonākušos priekšmetus,
vai bez konfiskācijas.
101.3 pants.
Par augu karantīnas organisma, cita nepazīstama organisma vai to simptomu
parādīšanās neziņošanu
Par augu karantīnas organisma, cita nepazīstama
organisma vai to simptomu parādīšanās neziņošanu
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no piecdesmit
līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām no divsimt
piecdesmit līdz tūkstoš latiem.
Par tādu pašu pārkāpumu, ja tas izdarīts atkārtoti
gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no divsimt
piecdesmit līdz piecsimt latiem, bet juridiskajām personām no tūkstoš līdz
piectūkstoš latiem."
5. Izteikt 103.5
pantu šādā redakcijā:
"103.5 pants. Sēklu aprites prasību
pārkāpšana
Par sēklaudzēšanas, sēklu
tirdzniecības, sagatavošanas un glabāšanas prasību pārkāpšanu
izsaka brīdinājumu vai uzliek naudas sodu
fiziskajām personām no pieciem līdz simt piecdesmit latiem, bet juridiskajām
personām no desmit līdz divsimt piecdesmit latiem.
Par tādu pašu pārkāpumu, ja tas izdarīts atkārtoti
gada laikā pēc administratīvā soda uzlikšanas,
uzliek naudas sodu fiziskajām personām no simt
piecdesmit līdz divsimt piecdesmit latiem, bet juridiskajām personām no
divsimt piecdesmit līdz piecsimt latiem."
6. Izteikt 230.5 pantu
šādā redakcijā:
"230.5 pants. Valsts augu aizsardzības
dienests
Valsts augu aizsardzības dienests izskata šā
kodeksa 51.2, 78.1, 101., 101.1, 101.2,
101.3, 102., 102.1, 102.2, 103., 103.5,
103.7 un 103.8 pantā paredzēto administratīvo
pārkāpumu lietas.
Izskatīt administratīvo pārkāpumu lietas un
uzlikt administratīvos sodus Valsts augu aizsardzības dienesta vārdā ir
tiesības:
1) Valsts augu aizsardzības dienesta galvenajam
inspektoram uzlikt naudas sodu līdz maksimālajam minētajos pantos
paredzētajam naudas sodam un piemērot konfiskāciju;
2) Valsts augu aizsardzības dienesta reģionālās
nodaļas vadītājam izteikt brīdinājumu, piemērot naudas sodu līdz tūkstoš
latiem un konfiskāciju;
3) Valsts augu aizsardzības dienesta
vecākajam inspektoram piemērot naudas sodu līdz divdesmit latiem."
<
![if !supportEmptyParas]>
Zemkopības ministrs
M.Roze
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Ministru kabineta noteikumu projekts Invazīvo augu sugu izplatības ierobežošanas kārtība (VSS 1021) (noteikumu projekts izsludināts 12.07.2007 Valsts sekretāru sanāksmē (protokols Nr.12 §46)) paredz personai pienākumu reģistrēties Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas invazīvo augu sugu datu bāzē un prasības, kas jāievēro audzējot invazīvo augu sugu. Pašreiz Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 101.pantā tiek lietots jēdziens augu karantīnas prasības, kas ir ļoti plašs un rada grūtības tā piemērošanā. Tādējādi šis jēdziens tiek aizstāts ar jēdzienu fitosanitārās prasības, kura skaidrojums ir sniegts Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumos Nr. 218 Augu karantīnas noteikumi. Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumi Nr.218 Augu karantīnas noteikumi paredz personas pienākumu reģistrēties fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu audzēšanu, augu un augu produktu pārstrādi, uzglabāšanu, tirdzniecību un pārvietošanu nereģistrējoties fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā un pienākumu realizējot kartupeļus uz to iepakojuma vai pavaddokumentos norādīts personas reģistrācijas numuru fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā. Tā kā radās grūtības ar termina augu karantīnas prasības piemērošanu, nepieciešams konkrēti noteikt atbildību. Prasība saņemt Valsts augu aizsardzības dienesta atļauja augu pases sagatavošanai tika iestrādāta Ministru kabineta 2004.gada 30.marta noteikumos Nr. 218 Augu karantīnas noteikumi 2006.gadā. Tikai 2007.gadā personas sāka izmantot iespēju izgatavot augu pases un šī prasība tika ieviesta. Prasību par kartupeļu sēklas materiāla atjaunošanu ik gadu ar sertificētas sēklas kartupeļiem paredz Ministru kabineta 2007.gada 29.maija noteikumi Nr.365 "Kartupeļu gaišās gredzenpuves apkarošanas un izplatības ierobežošanas kārtība" un šī prasība stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī. |
||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts izstrādāts, lai noteiktu sodus par: - nereģistrēšanos Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas invazīvo augu sugu datu bāzē un invazīvo augu audzēšanas prasību pārkāpšanu; - fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu audzēšanu, augu un augu produktu pārstrādi, uzglabāšanu, tirdzniecību, pārvietošanu nereģistrējoties fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā; - par augu pasu
sagatavošanu bez Valsts augu
aizsardzības dienesta atļaujas saņemšanas - Par kartupeļu sēklas materiāla neatjaunošanu ik gadu ar sertificētas sēklas kartupeļiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem par katupeļu gaišās gredzenpuves apkarošanas un izplatības ierobežošanas kārtību - par kartupeļu realizāciju, ja uz to iepakojuma vai pavaddokumentos nav norādīts personas reģistrācijas numurs fitosanitārajai kontrolei pakļauto augu un augu produktu apritē iesaistīto personu reģistrā - par neziņošanu Valsts augu aizsardzības dienestam par augu karantīnas organisma vai cita nepazīstama organisma vai simptomu parādīšanos Likumprojekts precizē dienesta amatpersonu uzskaitījumu, kuras ir tiesīgas pieņemt lēmumus, lai nodrošinātu lēmumu pirmspārbaudi.
|
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms. |
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Normatīvas akts ir vērsts uz normatīvajos aktos par augu karantīnu noteikto prasību ievērošanu, kas savukārt ietekmēs fitosanitāro stāvokļi Latvijā un līdz arto augu un augu produktu konkurētspēju. Prognozējams, ka likumprojekts nodrošinās pārkāpumu skaita samazināšanos un atturēs indivīdu no administratīvi sodāmo darbību izdarīšanas. |
||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
|||||||||||
Rādītāji
|
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Prognozējams valsts budžeta ieņēmumu
pieaugums. Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu pašreiz nav iespējams
prognozēt, jo tas atkarīgs no kompetentās iestādes konstatētajiem
pārkāpumiem. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Prognozējams
valsts budžeta ieņēmumu pieaugums. Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu
pašreiz nav iespējams prognozēt, jo tas atkarīgs no kompetentās iestādes
konstatētajiem pārkāpumiem. |
||||||||||
3.3. pašvaldību budžets |
Prognozējams valsts budžeta ieņēmumu pieaugums. Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu pašreiz nav iespējams prognozēt, jo tas atkarīgs no kompetentās iestādes konstatētajiem pārkāpumiem. |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Prognozējams valsts budžeta ieņēmumu pieaugums. Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu pašreiz nav iespējams prognozēt, jo tas atkarīgs no kompetentās iestādes konstatētajiem pārkāpumiem. |
||||||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Prognozējams valsts budžeta ieņēmumu pieaugums. Normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu pašreiz nav iespējams prognozēt, jo tas atkarīgs no kompetentās iestādes konstatētajiem pārkāpumiem. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||||
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā
akta projektu
|
|||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms. |
||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildei netiks izveidotas jaunas institūcijas, ieviešanu nodrošinās Valsts augu aizsardzības dienests. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv un normatīvo aktu informācijas sistēmā www.NAIS.lv |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 23.nodaļā un Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Valsts augu aizsardzības dienesta amatpersonu pieņemto lēmumu apstrīdēšanas kārtība ir noteikta Ministru kabineta 2004.gada 16.novembra noteikumu Nr.944 Valsts augu aizsardzības dienesta nolikums 11.punktā. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||||||||
Zemkopības ministrs M.Roze
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
S.Dumbrovska |
M.Salenieks |
R.Grosbārdis |
26.05.2008. 11:42
1304
R.Grosbārdis
67027206, Raivis.Grosbardis@zm.gov.lv