Rīgā
23.07.2008. Nr.90/TA-1340
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "LatvijasŠveices sadarbības programmas vadības likums". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Lipāne 67095684, laila.lipane@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 9 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.jūlija sēdes protokola
Nr.51 6.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
LatvijasŠveices
sadarbības programmas vadības likums
I nodaļa. Vispārīgie noteikumi
1.pants. Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) ietvarlīgums
Latvijas Republikas valdības un Šveices Konfederācijas padomes ietv`arlīgums
par LatvijasŠveices sadarbības programmas īstenošanu ekonomisko un sociālo
atšķirību samazināšanai paplašinātajā Eiropas Savienībā;
2) sadarbības
programma Šveices Konfederācijas finansiālais atbalsts, kas, pamatojoties
uz ietvarlīgumu, piešķirts Latvijai ekonomisko un sociālo atšķirību
samazināšanai paplašinātajā Eiropas Savienībā;
3) individuālais
projekts patstāvīgi īstenojamas projekta aktivitātes, kurām pieprasītais sadarbības
programmas līdzfinansējums nav mazāks par vienu miljonu Šveices franku
ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa. Atsevišķos gadījumos
vadošā iestāde var vienoties ar Šveices kompetentajām iestādēm par citu sadarbības
programmas līdzfinansējuma apmēru;
4) programma
atsevišķu projekta aktivitāšu kopums ar kopīgu mērķi, kuram pieprasītais
Sadarbības programmas līdzfinansējums nav mazāks par četriem miljoniem Šveices
franku ekvivalentu latos pēc Latvijas Bankas noteiktā kursa. Atsevišķos
gadījumos vadošā iestāde var vienoties ar Šveices kompetentajām iestādēm par
citu sadarbības programmas līdzfinansējuma apmēru;
5) apakšprojekts
grantu shēmas ietvaros īstenojamas aktivitātes;
6) starpniekinstitūcija
Šveices Konfederācijas Ārlietu departamenta vai Šveices Konfederācijas
Ekonomisko lietu departamenta (turpmāk Šveices kompetentās iestādes)
apstiprināta un Ministru kabineta izvirzīta Latvijas Republikas atvasināta
publiska persona vai tiešās pārvaldes iestāde, kas ir atbildīga par grantu
shēmas vai programmas īstenošanu un kuras projekta izklāstu un projekta
iesniegumu par grantu shēmas vai programmas īstenošanu ir apstiprinājušas
Šveices kompetentās iestādes;
7) individuālā projekta
iesniedzējs tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta publiska persona, kas
iesniedz vadošajai iestādei projekta izklāstu par individuālā projekta
īstenošanu un projekta iesniegumu par individuālā projekta īstenošanu;
8) projekta izklāsts projekta
iesniedzēja vai starpniekinstitūcijas rakstveida dokuments, kuru iesniedz
vadošajā iestādē, lai varētu pretendēt uz projekta īstenošanai nepieciešamā sadarbības
programmas līdzfinansējuma saņemšanu;
9) projekta iesniegums
individuālā projekta iesniedzēja vai starpniekinstitūcijas rakstveida
dokuments, ko tas sagatavo, ja Šveices kompetentās iestādes ir apstiprinājušas
attiecīgā individuālā projekta iesniedzēja vai starpniekinstitūcijas iesniegto
projekta izklāstu, un iesniedz vadošajā iestādē;
10) individuālā projekta
īstenotājs individuālā projekta iesniedzējs, kura projekta iesniegumu par
individuālā projekta īstenošanu Šveices kompetentās iestādes ir
apstiprinājušas;
11) apakšprojekta
iesniedzējs grantu shēmas ietvaros tiešās pārvaldes iestāde, atvasināta
publiska persona, Latvijas Republikā reģistrēta juridiskā persona, kā arī
Stipendiju fondā fiziskā persona, kas iesniedz starpniekinstitūcijai
apakšprojekta iesniegumu, ja vien starpniekinstitūcija, vienojoties ar Šveices
kompetentajām iestādēm, grantu shēmā nav ierobežojusi apakšprojektu iesniegumu
iesniedzēju loku;
12) apakšprojekta
īstenotājs apakšprojekta iesniedzējs, kura apakšprojekta iesniegumu ir
apstiprinājusi starpniekinstitūcija;
13) apakšprojekta
iesniegums apakšprojekta iesniedzēja rakstveida dokuments, kuru iesniedz
starpniekinstitūcijai, lai varētu pretendēt uz apakšprojekta īstenošanai
nepieciešamā līdzfinansējuma saņemšanu no attiecīgās grantu shēmas;
14) apakšprojekta
īstenošanas līgums līgums par apakšprojekta īstenošanu, kuru slēdz
starpniekinstitūcija un apakšprojekta īstenotājs.
2.pants. Likuma mērķis
Likuma mērķis ir noteikt sadarbības programmas vadību, lai veicinātu efektīvu,
caurredzamu un finanšu vadības principiem atbilstošu sadarbības programmas
īstenošanu Latvijā.
3.pants. Likuma darbības joma
Šis likums nosaka sadarbības programmas vadībā iesaistītās institūcijas
un personas, to tiesības un pienākumus, lēmumu pieņemšanas un pārsūdzēšanas
kārtību, kā arī citus ar sadarbības programmas vadību saistītus jautājumus.
4.pants. Sadarbības programmas vadība
Sadarbības
programmas vadība ietver sadarbības programmas vadības sistēmas izveidi,
projektu izklāstu un projektu iesniegumu sagatavošanu un apstiprināšanu,
individuālo projektu, programmu, grantu shēmu un apakšprojektu īstenošanu, kā
arī sadarbības programmas finanšu kontroli, uzraudzību, auditu, izvērtēšanu,
ziņošanu par konstatētajām neatbilstībām un neatbilstoši izlietoto līdzekļu
atgūšanu.
II nodaļa. Sadarbības programmas
vadības nodrošināšana
5.pants. Sadarbības programmas
vadībā iesaistītās institūcijas un personas
Sadarbības programmas vadību nodrošina:
1) šādas sadarbības programmas vadībā iesaistītās institūcijas:
a) vadošā iestāde,
b) maksājumu iestāde,
c) starpniekinstitūcija,
d) vadības komiteja;
2) individuālā projekta īstenotājs vai
apakšprojekta īstenotājs.
6.pants. Vadošās iestādes
pienākumi un tiesības
(1) Vadošajai iestādei ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt projektu izklāstu un projektu iesniegumu izskatīšanu
un iesniegšanu Šveices Konfederācijas vēstniecībai Latvijas Republikā;
2) nodrošināt individuālo projektu, programmu un grantu shēmu
īstenošanas uzraudzību, finanšu vadību, kontroli un izvērtēšanu;
3) nodrošināt sadarbības programmas līdzfinansējuma izlietojumu
atbilstoši ietvarlīguma nosacījumiem;
4) nodrošināt sadarbības programmas tehniskās palīdzības vadību un
īstenošanu;
5) nodrošināt projekta līguma un īstenošanas līguma noslēgšanu;
6) nodrošināt individuālā projekta īstenotāja un
starpniekinstitūcijas iesniegto pārskatu un maksājumu pieprasījumu pārbaudi;
7) nodrošināt regulāru pārskatu sniegšanu Šveices kompetentajām
iestādēm par individuālo projektu, programmu un grantu shēmu īstenošanu;
8) nodrošināt sadarbības programmas publicitātes pasākumu izpildi
Latvijā.
(2) Vadošajai iestādei ir
šādas tiesības:
1) ierosināt un veikt sadarbības
programmas kontroli un revīziju;
2) pieprasīt no sadarbības
programmas vadībā iesaistītajām institūcijām un individuālā projekta īstenotāja
vai apakšprojekta īstenotāja informāciju, kas nepieciešama sadarbības
programmas vadības nodrošināšanai.
(3) Vadošās iestādes funkcijas veic
Finanšu ministrija un Centrālā
finanšu un līgumu aģentūra. Finanšu ministrija ir atbildīga par sadarbības
programmas vispārējo vadību un koordinēšanu. Ministru kabinets nosaka Centrālās
finanšu un līgumu aģentūras veicamās vadošās iestādes funkcijas.
(4) Finanšu ministrija nodrošina to
funkciju nodalīšanu no citām ministrijas funkcijām, kuras tā saskaņā ar šā
likuma noteikumiem pilda kā vadošā iestāde.
7.pants. Maksājumu iestāde, tās pienākumi un tiesības
(1) Maksājumu
iestādei ir šādi pienākumi:
1) atvērt un
apkalpot sadarbības programmas līdzfinansējuma kontus;
2) pārbaudīt
saņemto maksājumu pieprasījumu atbilstību ietvarlīguma un attiecīgo normatīvo
aktu prasībām, apstiprināt un iesniegt tos Šveices kompetentajām iestādēm;
3) veikt
maksājumus pēc līdzfinansējuma saņemšanas no Šveices Konfederācijas;
4) nodrošināt
neizlietoto līdzekļu vai neatbilstoši veikto izdevumu atmaksāšanu Šveices
Konfederācijai.
(2) Maksājumu
iestādei ir tiesības pieprasīt no vadošās iestādes, starpniekinstitūcijas,
individuālā projekta īstenotāja vai
apakšprojekta īstenotāja informāciju, kas nepieciešama maksājumu pieprasījumu
apstiprināšanai un iesniegšanai Šveices kompetentajām iestādēm.
(3) Maksājumu
iestādes funkcijas veic Valsts kase. Valsts kase nodrošina to funkciju nodalīšanu
no citām Valsts kases funkcijām, kuras tā pilda saskaņā ar šā likuma
noteikumiem kā maksājumu iestāde.
8.pants. Starpniekinstitūcija, tās
pienākumi
(1)
Starpniekinstitūcijai ir šādi pienākumi:
1) ieviest grantu
shēmu vai programmu atbilstoši projekta līgumā un īstenošanas līgumā
noteiktajām prasībām;
2) atbilstoši
iekšējās kontroles sistēmas izveidi reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem
izveidot un uzturēt iekšējās kontroles sistēmu;
3) ja tiek īstenota
grantu shēma:
a) izstrādāt
atklāta apakšprojektu konkursa nolikumu un nodrošināt konkursa izsludināšanu,
b) nodrošināt
apakšprojektu iesniegumu atlasi un vērtēšanu,
c) pieņemt
lēmumus par apakšprojektu iesniegumu apstiprināšanu vai noraidīšanu,
d) izstrādāt apakšprojekta
īstenošanas līguma projektu un slēgt to ar apakšprojekta īstenotāju;
4) sagatavot un
iesniegt vadošajai iestādei tās pieprasīto informāciju par grantu shēmas vai
programmas īstenošanu;
5) nodrošināt
atsevišķu grantu shēmas vai programmas grāmatvedības uzskaiti;
6) atgūt un
atmaksāt neatbilstoši veiktos izdevumus;
7) nodrošināt grantu
shēmu vai programmu publicitātes prasību izpildi.
(2) Starpniekinstitūcija
nodrošina, lai funkcijas, kuras tā pilda saskaņā ar šo likumu, tiktu nodalītas
no citām funkcijām.
9.pants. Vadības komiteja
(1) Vadības
komiteja ir koleģiāla sadarbības programmas vadībā iesaistīta institūcija, kuru
saskaņā ar ietvarlīgumu izveido un vada vadošā iestāde. Vadības komiteja
darbojas saskaņā ar vadošās iestādes vadītāja apstiprinātu reglamentu.
(2) Vadības
komitejas sastāvu apstiprina vadošās iestādes vadītājs. Vadības komitejas
sastāvā iekļauj pa vienam pārstāvim ar balsstiesībām no Centrālās finanšu un
līgumu aģentūras un nozaru ministrijām, kas saistītas ar ietvarlīgumā noteiktajām
apakšprioritārajām jomām, un divus pārstāvjus no Finanšu ministrijas. Vadības
komitejas darbā ar padomdevēja tiesībām piedalās pārstāvji no maksājumu
iestādes, Šveices Konfederācijas vēstniecības Latvijas Republikā, biedrības vai
nodibinājuma, kas pārstāv nevalstiskās organizācijas, kā arī plānošanas reģionu
attīstības padomes un starpniekinstitūcijas.
(3) Vadības
komitejai ir šādi pienākumi:
1) saskaņot
projektu izklāstus un projektu iesniegumus pirms to iesniegšanas Šveices Konfederācijas
vēstniecībai Latvijas Republikā;
2) apstiprināt
īstenošanas līguma projekta paraugu un tā grozījumus;
3) uzraudzīt
individuālo projektu, programmu un grantu shēmu īstenošanu un saskaņot būtiskus
individuālā projekta, programmas vai grantu shēmas grozījumus.
(4) Vadības
komitejai ir tiesības pieprasīt no jebkuras sadarbības programmas vadībā
iesaistītās institūcijas un personas papildu informāciju par individuālo
projektu, programmu un grantu shēmu īstenošanu.
10.pants. Individuālā projekta īstenotāja un apakšprojekta
īstenotāja pienākumi
(1) Individuālā projekta īstenotājam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt
individuālā projekta īstenošanu atbilstoši īstenošanas līgumam;
2) nodrošināt
atsevišķu grāmatvedības uzskaiti katram individuālajam projektam;
3) sniegt
informāciju par individuālā projekta īstenošanu un nodrošināt Šveices
kompetento iestāžu vai to pārstāvošo auditoru, Valsts kontroles un sadarbības
programmas vadībā iesaistīto institūciju pārstāvjiem pieeju visu ar individuālā
projekta īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā
individuālā projekta īstenošanas vietai;
4) sagatavot
un iesniegt pārskatus par individuālā projekta īstenošanu atbilstoši īstenošanas
līguma nosacījumiem un sadarbības programmas vadību regulējošajiem
normatīvajiem aktiem;
5) īstenot
sadarbības programmas vadībā iesaistīto institūciju norādījumus, kas attiecas
uz individuālā projekta īstenošanu;
6) nodrošināt
individuālā projekta publicitātes prasību izpildi.
(2) Apakšprojekta
īstenotājam ir šādi pienākumi:
1) nodrošināt
apakšprojekta īstenošanu atbilstoši apakšprojekta īstenošanas līgumam;
2) nodrošināt
atsevišķu grāmatvedības uzskaiti katram apakšprojektam (izņemot Stipendiju
fonda apakšprojektus);
3) sniegt
informāciju par apakšprojekta īstenošanu un nodrošināt Šveices kompetento
iestāžu vai to pārstāvošo auditoru, Valsts kontroles un sadarbības programmas
vadībā iesaistīto institūciju pārstāvjiem pieeju visiem ar apakšprojekta
īstenošanu saistīto dokumentu oriģināliem, kā arī attiecīgā apakšprojekta
īstenošanas vietai;
4) īstenot
sadarbības programmas vadībā iesaistīto institūciju norādījumus, kas attiecas
uz apakšprojekta īstenošanu;
5) nodrošināt
apakšprojekta publicitātes prasību izpildi.
11.pants. Ministru kabineta kompetence
Lai nodrošinātu sadarbības
programmas vadību, Ministru kabinets nosaka:
1) sadarbības
programmas vadības nodrošināšanas kārtību;
2) apakšprojektu
iesniegumu atklāta konkursa nolikumu, ietverot tajā apakšprojekta iesnieguma
vērtēšanas kritērijus.
12.pants. Projekta līguma
noslēgšana
Ja Šveices kompetentās iestādes apstiprina individuālo projektu,
programmu vai grantu shēmu, vadošā iestāde ar Šveices kompetentajām iestādēm
slēdz projekta līgumu par katra individuālā projekta, programmas vai grantu
shēmas īstenošanu. Projekta līgumu paraksta vadošās iestādes vadītājs.
III nodaļa. Lēmumi un to pārsūdzēšana
13.pants.
Starpniekinstitūcijas lēmumi
(1) Starpniekinstitūcija
pieņem lēmumu par grantu shēmas ietvaros iesniegta apakšprojekta iesnieguma
apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(2) Ja apakšprojekta
īstenotājam ir izmaksāts piešķirtais sadarbības programmas līdzfinansējums, bet
tas nav izmantots atbilstoši attiecīgo normatīvo aktu prasībām vai
apakšprojekta īstenošanas līguma noteikumiem, starpniekinstitūcija pieņem
lēmumu par apakšprojekta īstenotājam piešķirtā līdzfinansējuma atgūšanu.
14.pants. Starpniekinstitūcijas lēmumu veidi
(1) Starpniekinstitūcija
atbilstoši apakšprojekta iesniedzēja juridiskajam statusam izdod administratīvo
aktu vai pieņem pārvaldes lēmumu.
(2) Ja
apakšprojekta iesniedzējs ir Latvijas Republikā reģistrēta privāto tiesību
juridiskā vai fiziskā persona (Stipendiju fondā), starpniekinstitūcijas lēmums
ir administratīvais akts.
(3) Ja
apakšprojekta iesniedzējs ir tiešās pārvaldes iestāde vai atvasināta publiska
persona, starpniekinstitūcijas lēmums ir pārvaldes lēmums.
(4) Šā panta trešajā daļā minēto pārvaldes lēmumu izdod
rakstveidā, un tam ir šādas daļas:
1) starpniekinstitūcijas nosaukums un adrese;
2) adresāts apakšprojekta iesniedzējs;
3) faktu konstatējums;
4) pārvaldes lēmuma pamatojums;
5) atsevišķs piemēroto tiesību normu uzskaitījums;
6) lēmums par tiesību piešķiršanu vai atteikumu.
15.pants. Lēmuma pieņemšanas
termiņš
Starpniekinstitūcija
lēmumu par apakšprojekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem ne
vēlāk kā četru mēnešu laikā pēc apakšprojekta iesniegumu iesniegšanas beigu
datuma.
16.pants. Lēmumu pārsūdzēšana
Šā likuma 13.pantā minētos
lēmumus var pārsūdzēt tiesā, ja lēmuma adresāts ir šā likuma 14.panta otrajā
daļā minētā persona. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā darbību.
IV nodaļa.
Kārtība, kādā risināmi strīdi par piešķirto līdzfinansējumu
17.pants. Strīdu
risināšanas kārtība
Strīdus par piešķirto sadarbības programmas līdzfinansējumu risina
Administratīvā procesa likumā, Civilprocesa likumā un citos normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā.
18.pants. Lēmums par
piešķirtā līdzfinansējuma atgūšanu
Lēmumu
par piešķirtā līdzfinansējuma atgūšanu pieņem šā likuma 13.panta otrajā daļā
noteiktajos gadījumos un Administratīvā procesa likumā paredzētajā kārtībā, ja
apakšprojekta īstenotājs ir administratīvā akta adresāts saskaņā ar šā likuma
14.panta otro daļu un pret viņu var vērst piespiedu izpildi.
19.pants. Strīdu
risināšana civiltiesiskā kārtībā
(1) Ja
šā likuma 18.pantā noteiktās līdzfinansējuma atgūšanas kārtības piemērošana nav
lietderīga, kā arī gadījumā, ja piešķirtā līdzfinansējuma atgūšanai nav
piemērojami šā likuma 13.panta otrās daļas un 18.panta noteikumi, piešķirto
līdzfinansējumu atgūst vai strīdu par līdzfinansējuma izmaksāšanu vai
izmaksāšanas turpināšanu risina civiltiesiskā kārtībā.
(2) Ministru
kabinets nosaka piešķirtā līdzfinansējuma atgūšanas kārtību, kā arī strīda
kārtību par piešķirtā līdzfinansējuma izmaksāšanu vai izmaksāšanas turpināšanu,
ja individuālā projekta vai apakšprojekta īstenotājs ir tiešās pārvaldes
iestāde vai atvasināta publiska persona.
20.pants. Valsts
nodeva, vēršoties tiesā
Starpni
ekinstitūcija,
vēršoties tiesā par līgumstrīdu, valsts nodevu nemaksā.
V nodaļa. Nobeiguma noteikumi
21.pants.
Apakšprojekta iesnieguma precizēšana
(1) Ja
apakšprojekta iesniegums neatbilst apakšprojektu atklāta konkursa nolikumā
noteiktajiem administratīvās vērtēšanas kritērijiem, starpniekinstitūcija vienu
reizi rakstveidā pieprasa, lai apakšprojekta iesniedzējs piecu darbdienu laikā
pēc pieprasījuma nosūtīšanas precizē apakšprojekta iesniegumu vai iesniedz
papildu informāciju.
(2) Apakšprojekta
iesniedzēja uzklausīšanu Administratīvā procesa likuma izpratnē īsteno, veicot
šā panta pirmajā daļā minētās darbības.
22.pants. Tiesības
iepazīties ar lietu
(1) Apakšprojekta
iesniedzējam jebkurā procesa stadijā ir tiesības iepazīties ar tā iesniegtā
apakšprojekta iesnieguma lietu, izņemot vērtēšanas materiālus.
(2) Apakšprojekta
iesniedzējam ir tiesības iepazīties ar tā iesniegtā apakšprojekta iesnieguma
vērtēšanas materiāliem tikai pēc tam, kad stājies spēkā lēmums par
apakšprojekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu.
(3) Apakšprojekta
iesniedzējam, iepazīstoties ar apakšprojekta iesnieguma lietu, netiek izpausta
informācija par personām, kuras vērtējušas apakšprojekta iesniegumu.
23.pants. Informācijas atklātība
(1) Projekta
izklāsta, projekta iesnieguma un apakšprojekta iesnieguma lieta ir ierobežotas
pieejamības informācija, un tā pieejama saskaņā ar Informācijas atklātības
likumu.
(2) Par
vispārpieejamu uzskata šādu informāciju:
1) starpniekinstitūcija,
individuālā projekta vai apakšprojekta īstenotājs (juridiskajai personai
nosaukums un juridiskā adrese; fiziskai personai vārds un uzvārds);
2) individuālā
projekta, programmas, grantu shēmas vai apakšprojekta nosaukums;
3) piešķirtā
līdzfinansējuma apmērs;
4) individuālā
projekta vai apakšprojekta īstenošanas vieta;
5) kopsavilkums
par individuālajā projektā, programmā vai grantu shēmā, vai apakšprojekta
ietvaros veicamajiem pasākumiem.
(3) Šā panta otrajā daļā minētā informācija ir pieejama pēc tam,
kad stājies spēkā Šveices kompetento iestāžu lēmums par projekta iesnieguma apstiprināšanu
vai starpniekinstitūcijas lēmums par apakšprojekta iesnieguma apstiprināšanu.
(4) Informācija
par personām, kuras vērtēs vai ir vērtējušas apakšprojekta iesniegumu, netiek
izpausta.
Pārejas noteikumi
1. Ministru kabinets līdz 2008.gada 31.decembrim izdod šā likuma 6.panta
trešajā daļā, 11.panta 1.punktā un 19.panta otrajā daļā minētos noteikumus.
2. Ministru kabinets apstiprina starpniekinstitūcijas iesniegtos
11.panta 2.punktā minētos apakšprojektu atklāta konkursa nolikumus atbilstoši
apstiprinātajā grantu shēmā noteiktajiem apakšprojektu atklāto konkursu
izsludināšanas termiņiem.
Finanšu
ministrs
A.Slakteris
Latvijas
Šveices sadarbības programmas vadības likums
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
Izstrādāt likumprojektu Latvijas Šveices sadarbības programmas vadības
likums Finanšu ministrijai uzdots ar Ministru kabineta protokollēmumu
(04.12.2007. protokols Nr.68, 60§). |
||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2007.gada 20.decembrī tika parakstīts Latvijas Republikas valdības un
Šveices Konfederācijas padomes ietvarlīgums par Latvijas Šveices sadarbības
programmas īstenošanu ekonomisko un sociālo atšķirību samazināšanai
paplašinātajā Eiropas Savienībā (ietvarlīgums pieņemts un apstiprināts ar
Ministru kabineta 04.12.2007. noteikumiem Nr.839), kas paredz Šveices
finansiālā atbalsta sniegšanu Latvijai projektu īstenošanai noteiktās
prioritātēs. |
|
|
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt Latvijas Šveices sadarbības programmas (turpmāk sadarbības programma) vadību Latvijā, nosakot: 1) sadarbības programmas vadībā iesaistītās institūcijas un personas, to tiesības un pienākumus; 2) lēmumu pieņemšanas un pārsūdzēšanas kārtību; 3) citus ar sadarbības programmas vadību saistītus jautājumus. Likumprojektā ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt sadarbības programmas vadības nodrošināšanas kārtību, kā arī apakšprojektu iesniegumu atklāta konkursa nolikumus. Likumprojektā ir noteikta kārtība, kādā apakšprojektu iesniedzēji var pārsūdzēt atbildīgās institūcijas lēmumu par apakšprojekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu. Likumprojektā ir iekļauta
tiesību norma, kas nosaka, ka sadarbības programmas apakšprojekta iesnieguma
iesniegšana likumā noteiktajai atbildīgajai
institūcijai nerada pienākumu apstiprināt
iesniegto apakšprojekta iesniegumu. Šāds
regulējums nosaka, ka granta projekta iesniedzējs saskaņā ar Administratīvā
procesa likumu var prasīt tikai zaudējumus, kas radušies attiecīgajam
projekta iesniedzējam sagatavojot vērtēšanas procesā noraidīto projekta
iesniegumu (piemēram, projekta sagatavošanas izmaksas). Likumprojektā, atšķirībā no Administratīvā procesa
likuma, tiek noteikts ierobežojums indivīda tiesībām tikt uzklausītam, šīs
tiesības ir pielāgotas Šveices-Latvijas sadarbības programmas īstenošanas
procesam un balstās uz Administratīvā procesa likuma 62.panta otrās daļas
3.punktu. Šāds ierobežojums ir noteikts arī tādēļ, lai novērstu iespējamo
interešu konfliktu un korupciju projekta iesniegumu vērtēšanas procesā. |
|
|
||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojektā ir noteikta īpaša kārtība, kādā apakšprojekta iesniedzēji var pārsūdzēt atbildīgo institūciju pieņemto lēmumu par tā iesniegtā apakšprojekta iesnieguma apstiprināšanu vai noraidīšanu, kā arī paredz termiņu atbildīgajām iestādēm lēmuma pieņemšanai par apakšprojektu iesniegumu, apakšprojekta iesnieguma precizēšanas kārtību, tiesības iepazīties ar lietu un informācijas pieejamību. |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un
pašvaldību budžetiem |
|||||
|
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību
budžets |
Nav attiecināms |
||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
||||
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt sadarbības
programmas vadības nodrošināšanas kārtību un izdot noteikumus līdz 2008.gada
31.decembrim. Par noteikumu projektu izstrādi atbildīga ir Finanšu ministrija Papildus tam Ministru kabinets apstiprina sadarbības programmas
starpniekinstitūciju iesniegtos apakšprojektu atklāta konkursa nolikumus
atbilstoši grantu shēmā noteiktajiem
apakšprojektu atklāta konkursu izsludināšanas termiņiem. Par atklāta konkursa
nolikumu izstrādi atbildīgas ir sadarbības programmas starpniekinstitūcijas.
Šobrīd izvirzītās starpniekinstitūcijas Sabiedrības integrācijas fonds un
Izglītības un zinātnes ministrija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Finanšu ministrija kā sadarbības programmas vadošā
iestāde nodrošina Šveices sniegtā finansiālā atbalsta sadarbības programmas
ietvaros administrēšanu Latvijā,
veicot sadarbību ar Šveices kompetentajām iestādēm, kuras Šveices
Konfederācijas padome ir pilnvarojusi rīkoties tās vārdā sadarbības
programmas īstenošanā. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Lai nodrošinātu sadarbības programmas ieviešanu Latvijā, ir noslēgts Latvijas Republikas valdības un Šveices Konfederācijas padomes ietvarlīgums par Latvijas Šveices sadarbības programmas īstenošanu ekonomisko un sociālo atšķirību samazināšanai paplašinātajā Eiropas Savienībā.; Latvijas saistības, kas izriet no minētajiem līgumiem finanšu instrumentu ieviešanā ir šādas: - nodrošināt Latvijas tiesisko pamatu un organizatorisko struktūru sadarbības programmas ieviešanā; - nodrošināt projektu iesniegumu atlasi nosūtīšanai Šveices kompetentajām iestādēm apstiprināšanai; - ieviest, uzraudzīt, kontrolēt un veikt auditu apstiprināto projektu ietvaros; - sagatavot ziņojumus un pārskatus atbilstoši Šveices kompetento iestāžu prasībām; - nodrošināt nepareizi izlietoto vai pārmaksāto sadarbības programmas finansējuma atgriešanu Šveicei. |
||
4.Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
||
2.tabula |
|||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
|
||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas, jo jautājumi par
finanšu vadības procesu tika piemēroti ievērojot Šveices kompetento iestāžu
nosacījumus, kā arī citos nacionālajos normatīvajos aktos piemēroto kārtību
(ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda likums, Phare un Pārejas programmas
likums, EEZ finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu
instrumenta vadības likums). |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
- |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Likumprojekta izstrādē ir ņemtas vērā pārrunu ar pārstāvjiem no Šveices kompetentajām iestādēm un Šveices
vēstniecību Latvijā rezultātā iegūtā informāciju un to prasības Šveices
finansiālā palīdzības administrēšanas nosacījumiem Latvijā. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Lai īstenotu likumprojekta izpildi nav nepieciešams radīt jaunas
valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Pēc tā
spēkā stāšanās likums būs pieejams bezmaksas datu bāzē internetā: www.likumi.lv. Kā arī izveidota
sadarbības programmas mājas lapa www.swiss-contribution.lv,
kurā sniegta informācija par aktualitātēm šīs programmas
ietvaros. Informāciju par mājas lapu www.swiss-contribution.lv
plānots ievietot arī
starpniekinstitūciju mājas lapās. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts ietver normas par indivīda tiesībām pārsūdzēt
sadarbības programmas vadībā iesaistīto institūciju lēmumus. |
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
D.Tauriņš |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
L.Lipāne |
1380