Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

23.07.2008.                Nr.90/TA-1228

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Krastiņa 67021555, Saulveiga.Krastina@lm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 1 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 7 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 21.jūlija sēdes protokola Nr.51  18.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                                                     I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Stafecka 67082931


Likumprojekts

 

Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā

 

Izdarīt Valsts fondēto pensiju likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2000, 7.nr.; 2002, 24.nr.; 2004, 2., 9.nr.; 2005, 12.nr.; 2006, 21.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Papildināt 3.pantu ar piekto un sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(5) Kā fondēto pensiju shēmas dalībnieki tiek reģistrētas personas, uz kurām attiecas Padomes 1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību:

1) ja viņi atgriežas Latvijā un viņu fondēto pensiju shēmā uzkrātais pensijas kapitāls saņemts no Eiropas Savienības pensiju shēmas, kur tas bija pārskaitīts sakarā ar dalību šajā shēmā;

2) kuri, pirms kļuvuši par Eiropas Savienības pensiju shēmas dalībniekiem, nav bijuši fondēto pensiju shēmas dalībnieki, bet, izvēloties Eiropas Savienības pensiju shēmā uzkrāto pensijas kapitālu ieskaitīt Latvijas valsts pensiju sistēmā, par tādiem kļūst, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību.

(6) Kārtību, kādā Eiropas Savienības pensiju shēmā uzkrāto pensijas kapitālu, kas ieskaitīts Latvijas valsts pensiju sistēmā, ieskaita fondēto pensiju shēmā, nosaka Ministru kabinets."

 

2. Papildināt 7.pantu ar otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Ja fondēto pensiju shēmas dalībnieks kļūst par Eiropas Savienības pensiju shēmas dalībnieku, tad viņa uzkrāto fondētās pensijas kapitālu pārskaita Eiropas Savienības pensiju shēmā. Kārtību, kādā uzkrāto fondētās pensijas kapitālu pārskaita Eiropas Savienības pensiju shēmā, nosaka Ministru kabinets."

 

Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.

 

 

 

 

 

Labklājības ministra vietā –

bērnu un ģimenes lietu ministrs

A.Baštiks


 

 

Likumprojekta

 „Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā”

anotācija

 

 

 I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

 1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu

  Normatīvā akta projekts ir izstrādāts saistībā ar Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2007.-2013.gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta 2006.gada 4.jūlija noteikumiem Nr.564) V. daļas 6.1.2.apakšpunktu „Ilgtspējīga sociālās drošības sistēma”.

 2. Pašreizējās situācijas raksturojums

 

 

.

 

 

 

    Saskaņā ar Padomes 1968.gada 29.februāra Regulu (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību (turpmāk – Padomes regula Nr.259/68), ierēdņi, pagaidu darbinieki vai līgumdarbinieki, uzsākot darbu Eiropas Savienības (turpmāk – ES) institūcijās, var izvēlēties pievienoties Eiropas Savienības pensiju shēmai. Tiesības uz pensiju ES pensiju shēmā rodas, ja ierēdnis ir nostrādājis šajās institūcijās vismaz 10 gadus.

    Pievienojoties ES pensiju shēmai, personai ir tiesības pieprasīt Latvijas valsts pensiju sistēmā uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanu uz ES pensiju shēmu. Strādājot ES institūcijās, persona turpina uzkrākt pensijas kapitālu.

    Ja ierēdņa apdrošināšanas stāžs ES institūcijā ir mazāks par 10 gadiem, uzkrāto pensijas kapitālu, izbeidzot darbu, nodod attiecīgās valsts kompetentajai institūcijai vai arī pensiju fondam. ES pensiju shēmas dalībniekam ir iespēja izvēlēties uzkrāto pensijas kapitālu nodot Latvijas valsts pensiju sistēmā, tas ir, valsts nefondētajā obligātajā pensiju shēmā un valsts fondēto pensiju shēmā, vai nodot privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā. Ja pensijas kapitāls tiek nodots privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā, periods, kurā uzkrātais pensijas kapitāls tika nodots ES pensiju shēmai, netiks ņemts vērā Latvijas valsts pensijas piešķiršanai nepieciešamajā apdrošināšanas stāžā.

    Šobrīd Latvijā spēkā esošajos normatīvajos aktos nav atrunāta valsts fondēto pensiju shēmā uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanas un saņemšanas no ES kārtība.

 3.  Normatīvā akta projekta būtība

 

 

    Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā paredz noteikt kārtību, kādā ES pensiju shēmai nododams un no ES pensiju shēmas ieskaitāms Latvijas valsts fondēto pensiju shēmā personas uzkrātais pensijas kapitāls.  ES pensiju shēmai nododamo Latvijas valsts pensijas kapitālu veido valsts nefondētajā obligātajā pensiju shēmā reģistrētais pensijas kapitāls un valsts fondēto pensiju shēmā uzkrātais pensijas kapitāls.

    Savukārt personai, izvēloties ES pensiju shēmā uzkrāto pensijas kapitālu nodot Latvijas valsts pensiju sistēmai, ir iespēja atbilstoši Latvijas likumdošanai to ieskaitīt valsts nefondētajā obligātajā pensiju shēmā un valsts fondēto pensiju shēmā, ja persona ir pievienojusies valsts fondēto pensiju shēmai.

 4. Cita informācija

  Nav

 

 II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

 1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām

 Nav attiecināms. 

 2. Ekonomiskā ietekme:

2.1. makroekonomiskā vide;

2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte;

2.3. cenas;

2.4. eksporta un importa apjoms;

2.5. konkurences apstākļi;

2.6. jauninājumi un pētījumi;

2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte

 Nav attiecināms. 

 3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām

 

 Nav attiecināms. 

 4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām

 Nav attiecināms. 

 5. Sociālā ietekme:  

5.1. sociālās situācijas izmaiņas;

5.2. nodarbinātība

 

Normatīvā akta projekts vērsts tikai uz to personu loku, kuras saskaņā ar Padomes regulu Nr.259/68 izvēlēsies pievienoties ES pensiju shēmai.

Normatīvā akta projekts nerada ietekmi uz nodarbinātību.

Normatīvā akta projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo kārtība, kādā  ES pensiju shēmai nododams un no ES pensiju shēmas ieskaitāms Latvijas valsts fondēto pensiju shēmā personas uzkrātais pensijas kapitāls, sievietēm un vīriešiem būs vienāda.

 6. Ietekme uz vidi:

6.1. dabas resursu lietošana;

6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē;

6.3. darbības radītie atkritumi;

6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana;

6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem;

6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām;

6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē

 Nav attiecināms. 

 7. Cita ietekme

  Nav

 

 

 III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

  

 (tūkst. latu)

 Rādītāji

2008

 Turpmākie trīs gadi

 

2009

 

2010

2011

 1

 2

 3

 4

 5

 1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos:

1.1. speciālais budžets;

 

  *

  *

  *

  *

 2. Izmaiņas budžeta izdevumos:

2.1. speciālais budžets,

  *

  *

  *

  *

 3. Finansiālā ietekme:

3.1. speciālais budžets; 

  *

  *

  *

  *

 4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai 

 

*

 5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)

  

 6. Cita informācija 

 

Paredzams, ka normatīvā akta projekts varētu skart tikai atsevišķas personas. Šobrīd Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra ir saņēmusi vienu iesniegumu no ES pensiju shēmas dalībnieka, kurš ir izteicis vēlmi pievienoties Latvijas valsts pensiju sistēmai un četrus iesniegumus no ES pensiju shēmas dalībniekiem, kuri ir pieprasījuši pārskaitīt ES pensiju shēmai Latvijā uzkrāto pensijas kapitālu.

     Uzkrātā pensijas kapitāla kustība no ES pensiju shēmas uz Latvijas pensiju sistēmu notiks tikai tādā gadījumā, ja ierēdnis būs nostrādājis ES institūcijās mazāk par 10 gadiem. Ierēdnim saskaņā ar Padomes 1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību, ir tiesības uzkrāto pensijas kapitālu nodot arī privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā.

     Tā kā nav iespējams prognozēt nedz šo personu skaitu, nedz ES pensiju shēmai nododamā un no ES pensiju shēmas ieskaitāmā personas uzkrātā pensijas kapitāla apmēru, nav iespējams veikt  prognozes par šā normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu.

     Likumprojekta īstenošana tiks nodrošināta valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros.

      Kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai ir valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžeta ieņēmumi no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām.

 

 

 IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
spēkā esošo tiesību normu sistēmu

 1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) – norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt 

Vienlaikus ar šo normatīvo aktu projektu ir izstrādāti:

1)      grozījumi likumā „Par valsts sociālo apdrošināšanu;

2)      grozījumi likumā „Par valsts pensijām” (pieņemti Saeimā 2008.gada 19.jūnijā).

Normatīvā akta projekta izpildes nodrošināšanai būs papildus jāizdod Ministru kabineta noteikumi. Atbildīgā par Ministru kabineta noteikumu sagatavošanu ir Labklājības ministrija.

Ministru kabineta noteikumu mērķis ir noteikt kārtību, kādā ES pensiju shēmas dalībnieka  pensijas kapitālu no valsts fondēto pensiju shēmas nodod ES pensiju shēmai un kārtību, kādā bijušā ES pensiju shēmas dalībnieka uzkrāto pensijas kapitālu nodod Latvijas valsts fondēto pensiju shēmai.

Ministru kabineta noteikumus paredzēts izstrādāt trīs mēnešu laikā pēc likuma pieņemšanas.

 2. Cita informācija

Normatīvā akta projektu skatīt vienotā paketē ar grozījumiem likumā „Par valsts sociālo apdrošināšanu”.

 

 V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts

 1. Saistības pret Eiropas Savienību

  Grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā tiek veikti, lai nodrošinātu ES tiesību aktā noteikto prasību izpildi, t.i. Padomes regulā Nr.259/68. Pašreiz iepriekšminētās regulas nosacījumi tiek īstenoti daļēji. 

 2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām

 Saistības nav.

 3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem 

Grozījumi normatīvajā aktā neskar Latvijas saistības, kas izriet no saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem.

 

 4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

 Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu

 Padomes regula Nr.259/68.

  

2.tabula

 Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu, apakšpunktu)

 Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.)

 Komentāri

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.

 Nav attiecināms. 

 5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem

 Nav attiecināms. 

 6. Cita informācija

  Nav

 

 VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu

 1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas

Konsultācijas par normatīvā akta projektu notika NTSP Sociālās drošības apakšpadomes sēdē 2008.gada 27.februārī.

 2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

NTSP Sociālās drošības apakšpadomes sēdē normatīvā akta projekts tika konceptuāli atbalstīts.

 3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

 4. Konsultācijas ar ekspertiem

Konsultācijas nav notikušas.

 5. Cita informācija

  Nav

 

 

 VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

 1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra.

 2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Likums tiks publicēts laikrakstā „Latvijas Vēstnesis” un būs pieejami Interneta tīklā:  Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), Labklājības ministrijas mājas lapā (www.lm.gov.lv), Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras mājas lapā (www.vsaa.lv) un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv.

 3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Indivīds savas tiesības var aizstāvēt vispārējā administratīvajā procesā noteiktajā kārtībā.

 

 4. Cita informācija

Nav   

 

 

Labklājības ministre                                                                  I.Purne

 

 

 

 

Valsts sekretāra p.i.

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors

Atbildīgā amatpersona

 

 

 

 

 

L.Grafa

Z.Uzuliņa

E.Korčagins

S.Krastiņa

 

 

2008.07.09. 12:06

1465

S.Krastiņa, tel. 67021555, fax.7021560

Saulveiga.Krastina@lm.gov.lv