Rīgā
23.07.2008. Nr.90/TA-1175
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu"". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Liepa 67021559, Linda.Liepa@lm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.jūlija sēdes protokola
Nr.51 17.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījums likumā "Par
valsts sociālo apdrošināšanu"
Izdarīt likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1997, 22.nr.; 1998, 15.nr.;
1999, 24.nr.; 2001, 15., 17.nr.; 2002, 14.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 5.nr.; 2005,
8., 24.nr.; 2006, 14.nr.; 2007, 3., 12., 24.nr.) šādu grozījumu:
Papildināt 14.pantu ar trīspadsmito daļu šādā redakcijā:
"(13) Šā
panta piektajā daļā noteiktais obligāto iemaksu objekta maksimālais apmērs
netiek piemērots personai, uz kuru attiecas Padomes 1968.gada 29.februāra
Regula (EEK, Euratom, EOTK)
Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo
darbinieku nodarbināšanas kārtību, ja Eiropas Savienības pensiju shēmā
uzkrātais pensijas kapitāls tiek ieskaitīts Latvijas valsts pensiju sistēmā."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Labklājības ministra vietā
bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks
Grozījums likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Normatīvā akta
projekts ir izstrādāts saistībā ar Latvijas
Nacionālā attīstības plāna 2007.-2013.gadam (apstiprināts ar Ministru
kabineta 2006gada 4.jūlija noteikumiem Nr.564) V. daļas 6.1.2.apakšpunktu
Ilgtspējīga sociālās drošības sistēma. |
||||||||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
.
|
Saskaņā ar Padomes 1968.gada 29.februāra Regulu (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību (tieši piemērojama visās Eiropas Savienības dalībvalstīs), ierēdņi, pagaidu darbinieki vai līgumdarbinieki, uzsākot darbu Eiropas Savienības institūcijās, var izvēlēties pievienoties Eiropas Savienības pensiju shēmai. Tiesības uz pensiju Eiropas Savienības pensiju shēmā rodas, ja ierēdnis ir nostrādājis tajās vismaz 10 gadus. Pievienojoties Eiropas Savienības pensiju shēmai, personai ir tiesības pieprasīt Latvijas valsts pensiju sistēmā uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanu uz Eiropas Savienības pensiju shēmu. Strādājot Eiropas Savienības institūcijās, persona turpina uzkrākt pensijas kapitālu. Ja ierēdņa apdrošināšanas stāžs Eiropas Savienības institūcijā ir mazāks par 10 gadiem, uzkrāto pensijas kapitālu, izbeidzot darbu, nodod attiecīgās valsts kompetentajai institūcijai vai arī pensiju fondam. Likums Par valsts
sociālo apdrošināšanu nosaka sociāli apdrošināmo personu loku,
apdrošināšanas veidus, kuriem personas veic sociālās apdrošināšanas iemaksas,
sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes apmēru, kā arī ienākumus, no kuriem
veicamas sociālās apdrošināšanas iemaksas.
Saskaņā ar likuma Par valsts sociālo apdrošināšanu 14.panta piekto daļu Ministru kabinets nosaka sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru obligāti sociāli apdrošinātajām personām un tā noteikšanas kārtību. Līdz ar to no apdrošināto personu ienākumiem, kas pārsniedz valstī noteikto sociālās apdrošināšanas iemaksu maksimālo objektu, nav jāveic sociālās apdrošināšanas iemaksas. Šobrīd Latvijā spēkā esošajos normatīvajos aktos nav atrunāta uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanas un saņemšanas no Eiropas Komisijas kārtība. Līdz ar to arī likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu nav atrunātas normas, kas atteiktos uz sociālās apdrošināšanas iemaksu maksimālo objektu piemērošanu personām, kas nostrādājot Eiropas Komisija ne mazāk kā 10 gadus, pārskaita uzkrāto pensijas kapitālu no Eiropas Komisijas uz Latvijas valsts pensiju sistēmu. |
||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Tā kā Eiropas Savienības pensiju shēmā sociālās apdrošināšanas iemaksas veiktas atbilstoši šīs sistēmas normatīvajiem aktiem, tad, pārskaitot uzkrāto pensijas kapitālu Latvijas valsts pensiju shēmā, nav iespējams piemērot likuma Par valsts sociālo apdrošināšanu normas par sociālās apdrošināšanas iemaksu objekta maksimālo apmēru. Līdz ar to grozījums likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu paredz papildināt likumu ar normu, kas nosaka, ka valstī noteiktais sociālās apdrošinās iemaksu objekta maksimālais apmērs netiek piemērots personai, uz kuru attiecas Padomes 1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību, ja Eiropas Savienības pensiju shēmā uzkrātais pensijas kapitāls tiek ieskaitīts Latvijas valsts pensiju sistēmā. |
||||||||||
4. Cita informācija
|
Citas informācijas nav. |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Normatīvā akta
projekts vērsts tikai uz to personu loku, kuras saskaņā
ar Padomes 1968.gada 29.februāra Regulu (EEK, Euratom, EOTK)
Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo
darbinieku nodarbināšanas kārtību, izvēlēsies
pievienoties Eiropas Savienības pensiju shēmai. Normatīvā akta
projekts nerada ietekmi uz nodarbinātību. Normatīvā akta projektam ietekme uz dzimumu līdztiesību būs netieša, jo kārtība, kādā Eiropas Savienības pensiju shēmai nododams un no Eiropas Savienības pensiju shēmas ieskaitāms Latvijas valsts fondēto pensiju shēmā personas uzkrātais pensijas kapitāls, sievietēm un vīriešiem būs vienāda. |
||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
7. Cita ietekme |
Nav. |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.2. speciālais budžets; |
* |
* |
* |
* |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.2. speciālais budžets; |
* |
* |
* |
* |
|||||||
3. Finansiālā ietekme: 3.2. speciālais budžets; |
* |
* |
* |
* |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
* |
* |
* |
* |
|||||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
* |
||||||||||
6. Cita informācija
|
*Paredzams, ka likumprojekts varētu skart
tikai atsevišķas personas. Šobrīd
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra ir saņēmusi vienu iesniegumu no ES
pensiju shēmas dalībnieka, kurš ir izteicis vēlmi pievienoties Latvijas
valsts pensiju sistēmai un četrus iesniegumus no ES pensiju shēmas
dalībniekiem, kuri ir pieprasījuši pārskaitīt ES pensiju shēmai Latvijā
uzkrāto pensijas kapitālu. Uzkrātā pensijas
kapitāla kustība no ES pensiju shēmas uz Latvijas pensiju sistēmu notiks
tikai tādā gadījumā, ja ierēdnis būs nostrādājis ES institūcijās mazāk par 10
gadiem. Ierēdnim saskaņā ar Padomes
1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka
Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas
kārtību, ir tiesības uzkrāto pensijas kapitālu nodot arī privātajā
brīvprātīgajā pensiju shēmā. Tā kā nav iespējams prognozēt nedz šo personu skaitu, nedz ES pensiju shēmai nododamā un no ES pensiju shēmas ieskaitāmā personas uzkrātā pensijas kapitāla apmēru, nav iespējams veikt prognozes par šā normatīvā akta ietekmi uz valsts budžetu. Likuma īstenošana tiks nodrošināta valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā piešķirto līdzekļu ietvaros. Kompensējošie pasākumi papildus izdevumu finansēšanai ir valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžeta ieņēmumi no valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām. |
||||||||||
|
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus nav jāizdod normatīvie akti. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Vienlaikus ar šo
likumprojektu ir izstrādāti grozījumi Valsts fondēto pensiju likumā. Abi
likumprojektu skatāmi vienlaikus. Tāpat vienlaikus ar šo likumprojektu bija
izstrādāti arī grozījumi likumā "Par valsts pensijām", kas pieņemti
Saeimā 2008.gada 19.jūnijā (stājās spēkā šā gada 1.jūlijā). |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Grozījumi likumā Par valsts sociālo apdrošināšanu tiek veikti, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesību aktā noteikto prasību izpildi, t.i., Padomes 1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību. Pašreiz iepriekšminētās regulas nosacījumi tiek īstenoti daļēji. |
||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Saistības nav. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Grozījumi normatīvajā aktā neskar Latvijas saistības, kas izriet no saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 1968.gada 29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas par normatīvā akta projektu notika NTSP Sociālās drošības apakšpadomes sēdē 2008.gada 27.februārī. |
||||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
NTSP Sociālās drošības
apakšpadomes sēdē normatīvā akta projekts tika konceptuāli atbalstīts. |
||||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
|
||||||||||
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
||||||||||
Labklājības ministre I.Purne
Valsts sekretāra p.i. |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
L.Grafa |
E.Korčagins |
Z.Uzuliņa |
L.Liepa |
L.Liepa
67021559, Linda.Liepa@lm.gov.lv