Rīgā
18.07.2008. Nr.90/TA-1551
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā". Likumprojektu izstrādāja Aizsardzības ministrija
(atbildīgā amatpersona - Zavadskis 67389375, roberts.zavadskis@mp.mil.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 12 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 8.jūlija sēdes protokola
Nr.47 14.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Nacionālo bruņoto spēku likumā
Izdarīt Nacionālo bruņoto spēku likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 24.nr.; 2001, 21.nr.; 2002,
3.nr.; 2004, 2., 8.nr.; 2005, 7., 10.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 3.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt 3.panta otrās daļas 6.punktu.
2. Izslēgt 10.pantu.
3. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā:
"12.pants.
Militārā policija un tās uzdevumi
(2) Pildot šā
likuma 6.pantā noteiktos uzdevumus, Militārā policija:
2) Valsts prezidenta noteiktajā
kārtībā nodrošina Valsts prezidenta, viņa ģimenes locekļu, jaunievēlētā Valsts prezidenta (laikā no ievēlēšanas
līdz svinīgā solījuma došanai), personas, kas bijusi ievēlēta par Valsts
prezidentu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts prezidenta rezidences
aizsardzību (apsardzi);
3) Ministru kabineta noteiktajā
kārtībā nodrošina Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto
ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi);
4)
aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā:
a) nodrošina
Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku komandiera uzaicināto
ārvalstu amatpersonu un starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību
(apsardzi),
b) veic
aizsardzības ministra noteikto Aizsardzības ministrijas objektu un amatpersonu
aizsardzību (apsardzi),
c) nodrošina
militāro transportlīdzekļu kustības kontroli (satiksmes uzraudzību), kolonnu
pavadīšanu un militāro kravu apsargāšanu,
d) veic
drošības pasākumus militāro pasākumu norises vietās,
e) veic
preventīvus un neatliekamus pasākumus kārtības un likumības nodrošināšanai,
pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu veicinošo apstākļu novēršanai Nacionālajos
bruņotajos spēkos;
5) Nacionālo
bruņoto spēku komandiera noteiktajā kārtībā veic viņa noteikto Nacionālo
bruņoto spēku objektu un amatpersonu aizsardzību (apsardzi);
6) novērš
un pārtrauc noziedzīgus nodarījumus, administratīvos pārkāpumus un citus
likumpārkāpumus militārajās vienībās vai to dislokācijas vietās, apsargājamos
objektos, apsargājamo personu uzturēšanās vietās un militāro pasākumu norises
vietās, atbilstoši kompetencei noskaidro un aiztur vainīgos;
7) izmeklē
noziedzīgus nodarījumus militārajā dienestā, kā arī militārajās vienībās vai to
dislokācijas vietās izdarītus noziedzīgus nodarījumus un noziedzīgus nodarījumus,
kurus izdarījis Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvs saistībā ar savu
dienesta (amata) stāvokli vai dienesta pienākumu izpildi;
8) atbilstoši
kompetencei veic to personu meklēšanu, piespiedu atvešanu vai aizturēšanu,
kuras izvairās no izmeklēšanas (piedalīšanās procesuālajās darbībās), tiesas
vai sprieduma izpildes vai ir bezvēsts prombūtnē;
9) nodrošina
par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu aizturēto personu pavadapsardzību
(konvojēšanu) un apsardzi, ja noziedzīgā nodarījuma pirmstiesas izmeklēšana ir
Militārās policijas kompetencē un aizturētā persona izvesta no īslaicīgās
aizturēšanas vietas, lai veiktu kriminālprocesuālās darbības;
10) saskaņā
ar starptautisko līgumu noteikumiem veic klasificēto materiālu apmaiņu starp
Latvijas valsts iestādēm un Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) vai
Eiropas Savienības dalībvalstu institūcijām;
11) sagatavo personālsastāvu dalībai starptautiskajās
operācijās."
4. Aizstāt 13.panta pirmās daļas trešajā teikumā
vārdu "vietnieki" ar vārdiem "ne vairāk kā divi vietnieki".
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā
redakcijā:
"6. Līdz šā likuma 12.panta otrās daļas 3.punktā
minēto Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz
2008.gada 31.decembrim piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta
noteikumi Nr.587 "Kārtība, kādā Saeimas un Valsts prezidenta drošības
dienests nodrošina Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un
starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi)", ciktāl tie
nav pretrunā ar šo likumu."
Aizsardzības ministra vietā
finanšu ministrs
A.Slakteris
Grozījumi Nacionālo bruņoto
spēku likumā
anotācija
|
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs? |
|||||||||||
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Nacionālo bruņoto spēku likuma 3.panta
otrajā daļā ir uzskaitītas Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļas, kur šobrīd
ietilpst Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests un Militārā policija.
Šo Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļu
uzdevumus šobrīd nosaka Nacionālo bruņoto spēku likuma 10.pants, kas nosaka
Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienesta uzdevumus, un 12.pants, kas
nosaka Militārās policijas uzdevumus. Saeimas un Valsts prezidenta drošības
dienests atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 10.pantam, veic šauri
specializētu darbību, nodrošinot Saeimas deputātu un Saeimas Prezidija, kā
arī Saeimas institūciju (o
bjektu) aizsardzību (apsardzi), Valsts prezidenta,
viņa ģimenes locekļu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts prezidenta
rezidences aizsardzību (apsardzi), Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto
ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi) un
Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku komandiera uzaicināto
ārvalstu amatpersonu un starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību
(apsardzi). Militārā policija atbilstoši Nacionālo
bruņoto spēku likuma 12.pantam, sniedz palīdzību militāro vienību
komandieriem (priekšniekiem) militāro pasākumu drošības, kārtības un
likumības nodrošināšanā, pārkāpumus un noziedzīgus nodarījumus veicinošu
apstākļu novēršanā, saskaņā ar militārajiem reglamentiem apsargā Nacionālo
bruņoto spēku komandiera noteiktos objektus un amatpersonas, nodrošina
militārā transporta kustības kontroli, kolonnu pavadīšanu un militāro kravu
apsargāšanu, meklē un aiztur apsūdzētos vai notiesātos karavīrus, kas
izvairās no izmeklēšanas vai soda izciešanas, kā arī karavīrus, kas
dezertējuši vai ir patvaļīgā vai bezvēsts prombūtnē, veic militārā dienesta
noziedzīgu nodarījumu un militārajās vienībās vai to dislokācijas vietās
izdarītu noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu, kā arī to noziedzīgo nodarījumu
izmeklēšanu, kurus izdarījuši karavīri, zemessargi un militārajās vienībās
strādājošās civilpersonas saistībā ar savu dienesta (amata) stāvokli vai
dienesta pienākumu izpildi, nodrošina to karavīru pavadapsardzību un
apsardzi, kuri aizturēti kā aizdomās turētie par noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu vai kuriem piemērots drošības līdzeklis - mājas arests vai
apcietinājums. Tādējādi no Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta pašreizējās redakcijas var saprast, ka Militārā policija veic
policijas funkcijas Nacionālajos bruņotajos spēkos. 2007.gada 29.augusta Aizsardzības
ministrijas Personāla attīstības un izglītības padomes sēdē apstiprināta ar
Aizsardzības ministra pavēli izveidotās Saeimas un Valsts prezidenta drošības
dienesta juridiskā statusa un personālsastāva dienesta gaitas plānošanas
izvērtēšanas darba grupas izstrādātā alternatīva, kas paredz Saeimas un
Valsts prezidenta drošības dienesta apvienošanu ar Militāro policiju. Minētās reorganizācijas rezultātā Saeimas un
Valsts prezidenta drošības dienests tiks iekļauts Militārās policijas sastāvā
zaudējot atsevišķas Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļas statusu, tādēļ ir
nepieciešami grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likuma 3.panta otrās daļas
6.punktā. Tā kā pēc Saeimas un Valsts prezidenta drošības
dienesta iekļaušanas Militārās policijas sastāvā arī turpmāk būs nepieciešams
veikt Nacionālo bruņoto spēku likuma 10.pantā noteiktos uzdevumus,
normatīvajos aktos nepieciešams noteikt kura iestāde veiks attiecīgos
uzdevumus. Lai arī turpmāk nodrošinātu efektīvu
Nacionālo bruņoto spēku likuma 10.pantā noteikto uzdevumu izpildi, kā arī
ņemot vērā apvienot paredzēto Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļu atbilstošo
materiāltehnisko bāzi un personālsastāva sagatavotību, likumprojekts paredz,
ka šos uzdevumus veiks Militārā policija. Likuma Par Valsts prezidenta darbības
nodrošināšanu 10.panta otrā daļa paredz apsardzi personai, kas bijusi
ievēlēta par Valsts prezidentu, ja par to katrā atsevišķā gadījumā būs lēmis
Ministru kabinets. Ministru kabinets ir lēmis par apsardzes nodrošināšanu
divām personām, kuras bijušas ievēlētas par Valsts prezidentu. To
Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros pašreiz realizē Saeimas un
Valsts prezidenta drošības dienests. Tāpat jāatzīmē, ka arī jaunievēlētajam
Valsts prezidentam laika periodā no ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma
nodošanai arī būtu jānodrošina noteiktas pakāpes drošības apstākļi, bet
neviens normatīvais akts šīs drošības garantijas neparedz. Pamatojoties uz iepriekš minēto, attiecībā
uz apsardzes apjomu, nepieciešams noteikt Militārajai policijai plašākas
apsardzības funkcijas nekā tās bija noteiktas Nacionālo bruņoto spēku likuma
10.pantā Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienestam. Pašreiz Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta otrās daļas 2.punktā noteikts, ka Militārā policija saskaņā ar
militārajiem reglamentiem apsargā Nacionālo bruņoto spēku komandiera
noteiktos objektus un amatpersonas. Praksē, šīs it kā ļoti plašās Nacionālo
bruņoto spēku komandiera tiesības nevar darboties attiecība uz objektiem,
kuri nav nodoti Nacionālo bruņoto spēku lietošanā, un personām, kuras neveido
Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvu. Militārā dienesta likuma 9.panta trešā daļa
nosaka, ka Sardzes (apsardzes) reglamentu, kas nosaka sardzes (apsardzes)
organizāciju un dienesta izpildi, apstiprina aizsardzības ministrs, bet
faktiski veicot Militārajai policijai noteiktos objektu un amatpersonu
apsardzi tās organizācijas un izpildes kārtība savas specifikas dēļ atšķiras
no klasiskās sardzes dienesta organizācijas un izpildes militārajās vienībās,
kas noteikta Sardzes (apsardzes) reglamentā un praktiski katrā konkrētā
gadījumā objektu un amatpersonu apsardzes kārtība jānosaka atsevišķi
attiecīgi apsargājamā objekta lietotājam un amatpersonas pakļautībai. Kārtību kādā Militārā policija nodrošina
militārā transporta kustības kontroli, kolonnu pavadīšanu un militāro kravu
apsargāšanu (Nacionālo bruņoto spēku likuma 12.panta otrās daļas 3.punkts)
pašreiz tikai daļēji reglamentē Ministru kabineta 2004.gada 29.jūnija noteikumi
Nr.571 Ceļu satiksmes noteikumi, Ministru kabineta 1999.gada 31.augusta
noteikumi Nr.304 Noteikumi par
operatīvajiem transportlīdzekļiem un Ministru kabineta 2005.gada
06.septembra noteikumi Nr.674 Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi. Minētie noteikumi nosaka tikai kārtību kādā
Militārā policija piedaloties ceļu satiksmē nodrošina militārā transporta
kolonnu pavadīšanu, bet nenosaka Nacionālo bruņoto spēku likuma 12.panta
otrās daļas 3.punktā noteikto uzdevumu organizācijas kārtību, veicamo pasākumu
un iesaistāmo materiāltehnisko līdzekļu apjomu, kas pašreiz apgrūtina
uzdevuma izpildes organizāciju, optimālu drošības pasākumu organizēšanu un
optimāla materiāltehnisko līdzekļu apjoma iesaisti uzdevuma izpildē. Tādējādi
ir nepieciešams noteikt vienotu normatīvo regulējumu. Pašreiz Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta otrās daļas 1.punktā noteikts, ka Militārā policija sniedz palīdzību
militāro vienību komandieriem (priekšniekiem) militāro pasākumu drošības,
kārtības un likumības nodrošināšanā, pārkāpumus un noziedzīgus nodarījumus
veicinošu apstākļu novēršanā, bet nevienā normatīvā aktā nav noteikta kārtībā
kādā ir veicami iepriekšminētie uzdevumi. Vienota normatīvā regulējuma
trūkums pašreiz rada birokrātiskus šķēršļus, kas apgrūtina optimālu drošības
pasākumu organizēšanu un optimāla materiāltehnisko līdzekļu apjoma iesaisti
drošības pasākumos, kā arī savlaicīgu preventīvu un neatliekamu pasākumu
veikšanu, kas vērsti kārtības un likumības nodrošināšanai, pārkāpumu un
noziedzīgu nodarījumu veicinošo apstākļu novēršanai Nacionālajos bruņotajos
spēkos. No Nacionālo bruņoto spēku likuma 12.panta
otrās daļas 1.punktā noteiktā izriet, ka Militārā policija militāro pasākumu
drošības, kārtības un likumības nodrošināšanā, pārkāpumus un noziedzīgus
nodarījumus veicinošu apstākļu novēršanā tiek iesaistīta, ja ir nepieciešama
palīdzība militāro vienību komandieriem (priekšniekiem), bet faktiski
Militārā policija nevis sniedz palīdzību, bet nodrošina militāro pasākumu
drošību un veic preventīvus un neatliekamus pasākumus kārtības un likumības
nodrošināšanai, pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu atklāšanai un veicinošo
apstākļu novēršanai Nacionālajos bruņotajos spēkos, pamatojoties uz
Kriminālprocesa likumā noteikto, pēc attiecīgas aizsardzības ministra vai
Nacionālo bruņoto spēku komandiera pavēles (rīkojuma), kā arī pēc savas
iniciatīvas, ja pasākumi ir nepieciešami un neatliekami, lai nodrošinātu
kārtību un likumību, pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un novērstu
to veicinošos apstākļus Nacionālajos bruņotajos spēkos. Pamatojoties uz iepriekš minēto nepieciešams
precizēt Nacionālo bruņoto spēku likuma 12.panta otrās daļas 1.punktu un
noteikt normatīvo regulējumu, kas noteiktu vienotu šo uzdevumu izpildes
kārtību. Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta pirmo daļu Militārā policija ir likumības nodrošināšanas vienība. No
šī likuma panta redakcijas var saprast, ka viena no Militārās policijas
funkcijām ir savas kompetences ietvaros nodrošināt likumu un citu normatīvo
aktu stingru, precīzu un vienveidīgu ievērošanu personu darbībā, kas izpaužas
kā efektīva kontrole un darbība likumības nodrošināšanas jomā, efektīvu
aizsardzības pasākumu realizācija un juridiskās atbildības nodrošināšana. Arī realizējot drošības pasākumus kā viens
no drošības pasākumu efektīvas realizācijas pamatprincipiem ir novērs un
pārtraukt personu likumpārkāpumus, jo tie ir vieni no apsargājamo objektu un
personu drošību apdraudošiem faktoriem. Lai turpmāk nodrošinātu efektīvu Militārās
policijas uzdevumu izpildi, kā arī ņemot vērā analoģiska normatīvā regulējuma
esamību likuma Par policiju 9. un 10.pantā, nepieciešami grozījumi Nacionālo
bruņoto spēku likuma 12.pantā, kas noteiks attiecīgus uzdevumus. Pašreiz Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta otrās daļas 5.punkta redakcija precīzi nedefinē noziedzīga
nodarījuma subjektu, kura izdarītā noziedzīgā nodarījuma izmeklēšana ir
Militārās policijas kompetencē, jo faktiski Militārā policija veic militārā
dienesta noziedzīgu nodarījumu un militārajās vienībās vai to dislokācijas
vietās izdarītu noziedzīgu nodarījumu izmeklēšanu, kā arī to noziedzīgu
nodarījumu izmeklēšanu, kurus izdarījis Nacionālo bruņoto spēku
personālsastāvs saistībā ar savu dienesta (amata) stāvokli vai dienesta
pienākumu izpildi. Nacionālo bruņoto spēku likuma 5.pantā ir precīzi definēts
kas veido Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvu miera laikā, līdz ar to
precīzi un nepārprotami nosakot noziedzīga nodarījuma subjektu, kura izdarītā
noziedzīgā nodarījuma izmeklēšana ir Militārās policijas kompetencē. Tādēļ ir
nepieciešams precizējums attiecīgā tiesību normā. Pašreiz Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta otrās daļas 4.punkts nosaka, ka Militārā policija meklē un aiztur
apsūdzētos vai notiesātos karavīrus, kas izvairās no izmeklēšanas vai soda
izciešanas, kā arī karavīrus, kas dezertējuši vai ir patvaļīgā vai bezvēsts
prombūtnē. Šāds Nacionālo bruņoto spēku likuma 12.panta otrās daļas 4.punktā
noteiktais personu loks neatbilst noziedzīga nodarījuma subjektu lokam, kuru
izdarīto noziedzīgo nodarījumu izmeklēšana ir Militārās policijas kompetencē,
kā arī kriminālprocesā iesaistīto personu lokam, kuras likumā noteiktā
kārtībā var sniegt ziņas par kriminālprocesā pierādāmajiem apstākļiem un ar
tiem saistītajiem faktiem un palīgfaktiem. Tādēļ lai precizētu Militārās
policijas uzdevumus un izvairītos no iespējas dažādi interpretēt likumu
normas, kā arī ņemot vērā analoģiska normatīvā regulējuma esamību likuma Par
policiju 10.pantā, nepieciešams precizējums attiecīgā Nacionālo bruņoto spēku
likuma normā. Pašreiz Nacionālo bruņoto spēku likuma
12.panta otrās daļas 6.punkts nosaka, ka Militārā policija nodrošina to
karavīru pavadapsardzību un apsardzi, kuri aizturēti kā aizdomās turētie par
noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai kuriem piemērots drošības līdzeklis -
mājas arests vai apcietinājums, bet faktiski nodrošina izmeklēšanas darbībās
iesaistīto personu, kuras aizturētas kā aizdomās turētie vai personas, pret
kurām uzsākts kriminālprocess par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kuru
pirmstiesas izmeklēšanu veic Militārā policija, pavadapsardzību (konvojēšanu)
un apsardzi. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 282.panta piekto daļu kontroli
pār mājas arestā turētai personai noteikto ierobežojumu ievērošanu uzdot
policijai, t.i. Valsts policijai. Saskaņā ar Kriminālprocesa likuma 271.panta
ceturto daļu apcietinājumā turēšanas kārtību nosaka īpašs likums -
Apcietinājumā turēšanas kārtības likums. Apcietinājumā turēšanas kārtības
likuma 4.panta pirmā daļa nosaka, ka apcietinājumu izpilda izmeklēšanas
cietumā vai citā brīvības atņemšanas iestādē izveidotā izmeklēšanas cietuma
nodaļā, kuru apsardzi pamatojoties uz Ieslodzījuma
vietu pārvaldes likuma 2.pantu un Ministru kabineta 2005.gada
01.novembra noteikumu Nr.827 Ieslodzījuma
vietu pārvaldes nolikums 4.punktu veic Ieslodzījuma vietu pārvalde. Atsevišķs izmeklēšanas cietums
Nacionālajos bruņotajos spēkos nav izveidot, kā arī nav lietderīga un
ekonomiski pamatota tāda izveide. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī attiecīgo
normatīvo regulējumu citos likumdošanas aktos un lai izvairītos no iespējas
dažādi interpretēt likumu normas, jāprecizē Militārās policijas uzdevumi. Latvijai kļūstot par NATO dalībvalsti, kā
arī sadarbojoties ar citās starptautiskām drošības un aizsardzības
organizācijām, Latvijai jānodrošina droša klasificēto materiālu apmaiņu starp
Latvijas valsts iestādēm un NATO vai Eiropas Savienības dalībvalstu
institūcijām. Šīs funkcijas saskaņā ar starptautisko līgumu noteikumiem
pašreiz pilda Militārā policija. Arī Lietuvā šīs funkcijas pilda Lietuvas
bruņoto spēku Militārā policija. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī attiecīga
personāla un materiāltehniskā nodrošinājuma esamību likumprojekts paredz
noteikt šādu uzdevumu Militārajai policijai. Saskaņā ar Nacionālo bruņoto spēku likuma
6.panta pirmās daļas 2.punktu viens no Nacionālo bruņoto spēku galvenajiem
uzdevumiem ir piedalīties starptautiskajās operācijās likumos
un starptautiskajos līgumos noteiktajā kārtībā. Šo uzdevumu veic arī
Militārās policijas karavīri piedaloties starptautiskajās operācijās
Militārās policijas speciālo operāciju vada sastāvā, ka arī atsevišķu nodaļu
sastāvā. Ņemot vērā Militārās policijas specifiskos uzdevumus starptautiskās
operācijās personālsastāvu dalībai starptautiskajās operācijās
sagatavo Militārā policija. Analoģiskus uzdevumus pamatojoties Nacionālo
bruņoto spēku likuma 7., 8., 9., un 12.³.pantā noteikto veic arī citas
Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļas. Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī
attiecīgi sagatavota personāla un materiāltehniskā nodrošinājuma esamību
likumprojekts paredz noteikt šādu uzdevumu Militārajai policijai. Nacionālo bruņoto spēku likuma 13.panta
pirmā daļa nosaka, ka Nacionālo bruņoto spēku komandierim ir vietnieki. Taču
likumā nav noteikts, cik vietnieku var būt Nacionālo bruņoto spēku
komandierim. Ņemot vērā iepriekš minēto un lai izvairītos no administratīvā
aparāta palielināšanas iespējām, jāprecizē Nacionālo bruņoto spēku likuma
13.panta pirmā daļa. Izslēdzot no Nacionālo bruņoto spēku likuma
10.pantu zaudēs spēku Ministru kabineta 2005.gada 09.augusta noteikumi Nr.587
Kārtība, kādā Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests nodrošina
Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko
organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi). Lai nodrošinātu attiecīgo
normatīvo regulējumu līdz brīdim, kad stāsies spēkā Ministru kabineta
noteikumi, kuri jāizdod saskaņā ar paredzētajiem grozījumiem Nacionālo
bruņoto spēku likuma 12.pantā, nepieciešams noteikt pārejas periodu, kurā
darbosies iepriekš minētie Ministru kabineta noteikumi. |
||||||||||
|
2.Normatīvā akta
būtība |
Likumprojekts paredz noteikt, ka Militārā policija
pildot Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.pantā noteiktos uzdevumus Saeimas
Prezidija noteiktajā kārtībā nodrošina Saeimas deputātu un Saeimas Prezidija,
kā arī Saeimas institūciju (objektu) aizsardzību (apsardzi), Valsts
prezidenta noteiktajā kārtībā nodrošina Valsts prezidenta, viņa ģimenes
locekļu, jaunievēlētā Valsts
prezidenta (laikā no ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma nodošanai), personas,
kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, Valsts prezidenta
kancelejas un Valsts prezidenta rezidences aizsardzību (apsardzi), Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina
Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko
organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi). Likumprojekts precizē Militārās policijas uzdevumus
paredzot noteikt, ka Militārā policija aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā
nodrošina Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku komandiera
uzaicināto ārvalstu amatpersonu un starptautisko organizāciju pārstāvju
aizsardzību (apsardzi), veic aizsardzības ministra noteikto Aizsardzības
ministrijas objektu un amatpersonu aizsardzību (apsardzi), nodrošina militāro
transportlīdzekļu kustības kontroli (satiksmes uzraudzību), kolonnu
pavadīšanu un militāro kravu apsargāšanu, veic drošības pasākumus militāro
pasākumu norises vietās, veic preventīvus un neatliekamus pasākumus kārtības
un likumības nodrošināšanai, pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu veicinošo
apstākļu novēršanai Nacionālajos bruņotajos spēkos, Nacionālo bruņoto spēku
komandiera noteiktajā kārtībā veic Nacionālo bruņoto spēku komandiera
noteikto Nacionālo bruņoto spēku objektu un amatpersonu aizsardzību
(apsardzi), novērš un pārtrauc noziedzīgus nodarījumus, administratīvos
pārkāpumus un citus likumpārkāpumus militārajās vienībās vai to dislokācijas
vietās, apsargājamos objektos, apsargājamo personu uzturēšanās vietās un
militāro pasākumu norises vietās, savas kompetences ietvaros noskaidro un
aiztur vainīgos, veic militārā dienesta noziedzīgu nodarījumu un militārajās
vienībās vai to dislokācijas vietās izdarītu noziedzīgu nodarījumu
izmeklēšanu, kā arī to noziedzīgo nodarījumu izmeklēšanu, kurus izdarījis
Nacionālo bruņoto spēku personālsastāvs saistībā ar savu dienesta (amata)
stāvokli vai dienesta pienākumu izpildi, atbilstoši kompetencei veic to
personu meklēšanu, piespiedu atvešanu vai aizturēšanu, kuras izvairās no
izmeklēšanas (piedalīšanās procesuālajās darbībās), tiesas vai sprieduma
izpildes, vai ir bezvēsts prombūtnē, nodrošina izmeklēšanas darbībās
iesaistīto personu, kuras aizturētas kā aizdomās turētie vai personas, pret
kurām uzsākts kriminālprocess par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu, kuru
pirmstiesas izmeklēšanu veic Militārā policija, pavadapsardzību (konvojēšanu)
un apsardzi. Likumprojekts paredz noteikt, ka Militārā policija
saskaņā ar starptautisko līgumu noteikumiem veic klasificēto materiālu
apmaiņu starp Latvijas valsts iestādēm un NATO vai Eiropas Savienības
dalībvalstu institūcijām un sagatavo personālsastāvu dalībai starptautiskajās
operācijās. Likumprojekts paredz precizēt 13.panta pirmo daļu,
tajā nosakot, ka Nacionālo bruņoto spēku komandierim ir ne vairāk kā divi
vietnieki. Likumprojekts paredz papildināt pārejas noteikumus
nosakot, ka Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta noteikumi Nr.587 Kārtība,
kādā Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests nodrošina Saeimas un
Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju
aizsardzību (apsardzi) ir spēkā līdz brīdim, kad stājas spēkā Ministru
kabineta noteikumi, kuri jāizdod saskaņā ar šā likuma 12.panta otrās daļas
3.punktu, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 31.decembrim. |
||||||||||
|
3. Cita
informācija. |
Iekļaujot Saeimas un Valsts prezidenta
drošības dienestu Militārās policijas sastāvā tiks optimizēta Nacionālo
bruņoto spēku struktūra un samazināts operatīvās darbības subjektu skaits. Likumprojekta izpildei papildus finanšu
līdzekļi nav nepieciešami, tā realizācija notiks Aizsardzības ministrijai
iedalīto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. |
||||||||||
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību? |
|||||||||||
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
3. Sociālo seku
izvērtējums. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
4. Ietekme uz vidi. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
5. Cita
informācija. |
Nav. |
||||||||||
|
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem? |
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Trīs nākamie gadi |
Vidēji 3 gadu laikā |
|
||||||||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|
||||||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
|
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu? |
|||||||||||
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti. Attiecībā uz
Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Vienlaicīgi ar šo likumprojektu tiek
gatavoti likumprojekti Grozījums
Militārā dienesta likumā, Grozījums Apcietinājumā turēšanas kārtības
likumā, Grozījums Ieroču aprites likumā, Grozījums Valsts drošības
iestāžu likumā. Pēc likuma izsludināšanas būs jāizdod Ministru
kabineta noteikumi Kārtība, kādā
Militārā nodrošina Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un
starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi) un jāveic
grozījumi Ministru kabineta
08.03.2004. noteikumos Nr.131 Noteikumi par karavīru dienesta atalgojumu, Ministru
kabineta 25.06.2003. noteikumos
Nr.340 Kārtība, kādā Drošības policija veic aizsargājamo amatpersonu
aizsardzību (apsardzi), Ministru kabineta 31.08.1999. noteikumos Nr.304 Noteikumi par operatīvajiem
transporta līdzekļiem, Ministru kabineta 29.04.2004. noteikumos Nr.466 Noteikumi par transporta līdzekļu
valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļiem, Ministru
kabineta 14.09.2006. rīkojumā Nr.695
Par Nacionālo bruņoto spēku vienību izvietojumu miera laikam. Minētos Ministru
kabineta noteikumus paredzēts izstrādāt līdz 2008.gada 31.decembrim. |
||||||||||
|
2. Cita
informācija. |
Nav. |
||||||||||
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts? |
|||||||||||
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. < o:p> |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
|
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu
tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||||
|
2.tabula |
|||||||||||
|
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
||||||||
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
||||||||
|
5. Cita
informācija |
Nav. |
||||||||||
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu? |
|||||||||||
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas? |
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
||||||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko
organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)? |
Konsultācijas ar
nevalstiskajām organizācijām nav notikušas. |
||||||||||
|
3. Kādi sabiedrības
informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis? |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||
|
4. Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem. |
Konsultācijas ar
starptautiskajiem ekspertiem nav notikušas |
||||||||||
|
5. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
|
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde? |
|||||||||||
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas? |
Jaunas institūcijas netiks radītas. Paplašinās Militārās policijas
funkcijas un tiek likvidēts Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests. Likumprojektā
ietverto funkciju izpildi nodrošinās Militārā policija. |
||||||||||
|
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu? |
Likumprojekts pēc tā izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, kā arī tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas
sistēmā. |
||||||||||
|
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo? |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
||||||||||
|
4. Cita
informācija. |
Nav. |
||||||||||
Valsts sekretāra p.i. |
Juridiskā departamenta direktora
p.i. |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
E.Palma-Jansone |
A.Rimša |
I.Kalna |
R. Zavadskis
A.Smalkais |
04.07.2008. 09:25
3182
R.Zavadskis
67389375
A.Smalkais
67071907