Rīgā
09.07.2008. Nr.90/TA-1589
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Ceļu satiksmes likumā". Likumprojektu izstrādāja Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kancēvičs 67025749, Janis.Kancevics@csdd.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 10 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 7.jūlija sēdes
protokola Nr.46 19.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījums Ceļu satiksmes likumā
Izdarīt Ceļu
satiksmes likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1997, 22.nr.; 2000, 3., 14., 15.nr.; 2001, 6.nr.; 2003, 17.nr.; 2005, 13.nr.;
2006, 2.nr.; 2007, 3., 7., 21.nr.) šādu grozījumu:
Izteikt
22.pantu šādā redakcijā:
"22.pants. Transportlīdzekļu
vadītāju apmācība un vadītāja apliecības izsniegšana
(1) Transportlīdzekļu
vadīšanas tiesības un transportlīdzekļa vadītāja apliecību var iegūt likumā
noteikto vecumu sasniegusi persona, kura pastāvīgi dzīvo Latvijā vai kura
Latvijā uzturas ilgāk par 185 dienām kalendāra gadā un kurai nav medicīnisku
pretindikāciju transportlīdzekļa vadīšanai, izņemot likumā noteiktos gadījumus,
kad šo tiesību iegūšana noteiktā laika periodā ir liegta. Informāciju par
medicīnisko pretindikāciju esamību vai neesamību Ceļu satiksmes drošības
direkcijai un Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrai sniedz ārstniecības personas,
kam ir ārstniecības personas sertifikāts.
(2)
Transportlīdzekļa vadītāja apliecību izsniedz uz noteiktu termiņu.
Transportlīdzekļa vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtību, kā arī vadītāja
apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtību un termiņus nosaka
Ministru kabinets.
(3) Apmācīt
transportlīdzekļu vadītājus, tai skaitā traktortehnikas vadītājus, ir tiesības
komersantam vai izglītības iestādei, kuras darbību reglamentējošajā dokumentā
ir paredzēta attiecīga apmācības programma. Individuāli apmācīt vadīt personu,
neveicot komercdarbību, atļauts transportlīdzekļu vadītājiem tikai ar A1, A, B1
un B vadītāja apliecību kategorijām atbilstošiem transportlīdzekļiem un kuru
attiecīgās kategorijas transportlīdzekļa vadītāja stāžs ir vismaz trīs gadi.
(4) Prasības
komersantiem, izglītības iestādēm un speciālistiem, kas nodrošina transportlīdzekļu
vadītāju apmācību, transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas, kā arī
transportlīdzekļu vadītāju apmācības procesa kontroles kārtību nosaka Ministru
kabinets.
(5) Mācību
braucieni atļauti personām, kurām ir ceļu satiksmes noteikumu pamatzināšanas.
Sākotnējai mācību braukšanai jānotiek norobežotos laukumos.
(6)
Piedaloties ceļu satiksmē, personai, kura mācās braukt ar mehānisko transportlīdzekli
(izņemot trolejbusu), jābūt klāt braukšanas mācību atļaujai vai dokumentam par
tiesībām vadīt mehāniskos transportlīdzekļus. Pēc policijas darbinieku
pieprasījuma šis dokuments jāiedod pārbaudei."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Satiksmes ministrs
A.Šlesers
Grozījums Ceļu satiksmes likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Ceļu satiksmes likuma 22.pants šobrīd
nosaka, ka ar transportlīdzekļu vadītāju teorētisko apmācību vai
traktortehnikas vadītāju apmācību ir tiesības nodarboties licencētām
komersantam un izglītības iestādei, kuras darbību reglamentējošajā dokumentā
ir paredzēta attiecīga apmācības programma. Licences attiecīgi
traktortehnikas vadītāju apmācībai izsniedz Zemkopības ministrija un citu
transportlīdzekļu vadītāju apmācībai Satiksmes ministrija. Licences izsniegšana minētajam komercdarbības veidam nav nepieciešama, jo kontroli ir iespējams nodrošināt ar citiem administratīviem pasākumiem. |
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekts Grozījums Ceļu satiksmes likumā ir izstrādāts, lai
atteiktos no licencēšanas gadījumos, kad komersants nodarbojas ar
transportlīdzekļu vadītāju apmācību, kā arī mainītu esošo kārtību
teorētiskajai un praktiskajai (braukšanas) apmācībai. Nepieciešams noteikt,
ka ar apmācību kopumā (gan teorētisko, gan praktisko) nodarbojas komersants
vai izglītības iestāde un attiecīgi ir atbildīgi par apmācības rezultātu. Likumprojektā ir iestrādāti pilnvarojumi Ministru kabinetam noteikt: - transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas
kārtību un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas
kārtību; - prasības komersantiem, izglītības iestādēm un speciālistiem, kas tajās nodrošina transportlīdzekļu vadītāju apmācību, kā arī transportlīdzekļu vadītāju apmācības programmas. |
4. Cita informācija
|
Nav attiecināms. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Grozījums Ceļu satiksmes likumā novērsīs nepieciešamību komersantiem
saņemt licenci, rezultātā vienkāršos arī saikni ar valsts institūcijām.
Grozījuma mērķis ir panākt kvalitatīvāku transportlīdzekļu vadītāju apmācības
procesu, kas tautsaimniecībā nākotnē atspoguļotos ar kvalitatīvu pakalpojumu
un ceļu satiksmes drošības situācijas uzlabošanos. |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Transportlīdzekļu vadītāju apmācības pakalpojums ir brīvi pieejams
pakalpojums, kam arī tirgus situācija nosaka cenu. Šobrīd Latvijā šim
pakalpojumam diemžēl pakalpojuma saņēmējs mazāk vērtē kvalitāti kā cenu, jo
ir vēlme saņemt lētāku, nevis kvalitatīvāku pakalpojumu. Izvēles iespējas saņemt minēto pakalpojumu ir pietiekamas visā
Latvijā, jo šo pakalpojumu sniedz apmēram 160 pakalpojuma sniedzēji
(autoskolas). Minētais pakalpojums no apjoma viedokļa jau vairāku gadu periodā ir
saglabājies vienmērīgā līmenī, taču šobrīd tuvākajā laikā ir prognozējama
pakalpojuma nepieciešamības samazināšanās, kas vistiešākajā veidā saistīta ar
demogrāfisko situāciju. Patērētāju tiesību aizsardzība notiek vispārējā kārtībā. Informācijas
pieejamība ir ļoti dažāda gan reklāmu veidā, gan oficiāli pieejama
informācija Ceļu satiksmes drošības direkcijas interneta mājas lapā. |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām
|
Šobrīd braukšanas apmācību
pamatā veic instruktori, kas ir individuālie komersanti vai pašnodarbinātās
personas, pēc grozījumu Ceļu satiksmes likumā un Ministru kabineta noteikumu
pieņemšanas, instruktoriem būs nepieciešamas darba attiecības ar komersantiem
vai izglītības iestādēm, kas nodarbojas ar transportlīdzekļu apmācību. Grozījums
attieksies uz jau iepriekš anotācijā minētajām apmēram 160 autoskolām un apmēram
1000 instruktoriem, kas nodrošina vadītāju apmācību. Administratīvais slogs tiek samazināts, jo turpmāk nebūs nepieciešama licence, citas administratīvās procedūras paliek nemainīgas. |
4. Ietekme uz administrat īvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība
|
Nav attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē
|
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
2008. gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
2009 |
2010 |
2011 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
Nav
attiecināms |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets
|
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
Nav
attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets
|
Nav
attiecināms |
4,3 |
4,3 |
4,3 |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai
|
Nav
paredzēti. |
Nav
paredzēti. |
Nav paredzēti. |
Nav
paredzēti. |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)
|
2007.gadā licences saņēma 43 autoskolas un apmēram
tik pat licences saņem katru gadu (43x100).
|
|||
6. Cita informācija
|
Aprēķini veikti
pamatojoties uz 2007.gada datiem. kurā par izsniegtajām licencēm tika
iekasēta valsts nodeva 4,3 tūkst. latu apmērā, bet vidējā termiņā ieņēmumu no
šīs nodevas nebūs. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojektā ir iestrādāti pilnvarojumi
Ministru kabinetam pieņemt noteikumus par: - transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas
kārtību un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas un atjaunošanas kārtību
(noteikumi pēc būtības jāpārapstiprina, projekts vēl nav sagatavots); - prasības komersantiem, izglītības iestādēm un speciālistiem, kas
tajās nodrošina transportlīdzekļu vadītāju apmācību, kā arī transportlīdzekļu
vadītāju apmācības programmas (projekts jau tiek izstrādāts). Noteikumi Ministru kabinetā jāpieņem līdz 2008.gada 31.decembrim. Par noteikumu projektu izstrādi atbildīga Satiksmes ministrija |
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām
saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|
|
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts saskaņots ar biedrību Latvijas Profesionālo Autoskolu
Federācija. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Biedrība Latvijas
Profesionālo Autoskolu Federācija projektu saskaņo bez iebildumiem. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Biedrībai :Latvijas Profesionālo Autoskolu Federācija likumprojekts
tika nosūtīts viedokļa izteikšanai, sabiedrības kopumā informēšanai informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas un valsts funkcijas
netiek radītas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās valsts aģentūra Valsts
tehniskās uzraudzības aģentūra un valsts akciju sabiedrība Ceļu satiksmes
drošības direkcija, kas arī šobrīd veic transportlīdzekļu apmācības procesa
kontroli. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Publicējot informāciju oficiālajā laikrakstā
Latvijas Vēstnesis, ievietojot informāciju atbildīgo institūciju interneta
mājas lapās, kā arī ar masu mēdīju un normatīvo aktu portālu NAIS (Normatīvo
aktu informācijas sistēma) un WWW.likumi.lv
starpniecību. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds
var aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā un civiltiesiskās
attiecības regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
Satiksmes ministrs A.Šlesers
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
J.Maršāns |
L.Priedīte-Kancēviča |
I.Strauta |
J.Kancēvičs< /span> |
25.04.2008 13:50
1316
Jānis Kancēvičs
7025749