Rīgā
30.06.2008. Nr.90/TA-1184
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Lanka 67027258, Gints.Lanka@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 3 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 30.jūnija sēdes
protokola Nr.44 16.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidenta vietā
satiksmes ministrs A.Šlesers
Stafecka 67082931
Grozījumi
Mēslošanas līdzekļu aprites likumā
Izdarīt Mēslošanas līdzekļu
aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2006, 5., 24.nr.) šādus grozījumus:
1. 3.pantā:
izteikt pirmās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) mēslošanas līdzekļiem, kuriem piemēro kādu no
muitas procedūrām, izņemot muitas procedūru laišana brīvā apgrozībā.";
izteikt otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Uz mēslošanas līdzekļiem, kuriem ir
marķējums "EK mēslošanas līdzeklis" (turpmāk EK marķējums),
attiecas tikai šā likuma 4.panta pirmās daļas 1.punkta "d", "f"
un "g" apakšpunkts un 2.punkts, 4.panta otrā un trešā daļa, 5.panta
pirmā, otrā, trešā un ceturtā daļa, 7.pants, 9.panta pirmās daļas 7., 8., 9. un
10.punkts un otrās daļas 1., 2. un 5.punkts, kā arī 14.pants."
2. 4.pantā:
izteikt pirmās daļas
1.punktu šādā redakcijā:
"1) mēslošanas līdzekļu identifikācijas,
kvalitātes atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības noteikumus, kuros nosaka:";
papildināt pirmās daļas
1.punkta "h" apakšpunktu aiz vārda "iekļauti" ar vārdiem
"Kultūraugu uzraudzības valsts informācijas sistēmas";
papildināt pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Muitas iestādes nodrošina
šajā likumā noteikto prasību izpildes uzraudzību un kontroli attiecībā uz
mēslošanas līdzekļu ievešanu no valstīm, kuras nav Eiropas Savienības
dalībvalstis (turpmāk trešās valstis)."
3. 5.pantā:
izteikt pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1) iesniegumu par tirdzniecībai ražotā, iepakotā
vai ievestā mēslošanas līdzekļa vai sagatavotā maisījuma (izņemot individuālu
pasūtījumu) reģistrāciju vai iesniegumu par mēslošanas līdzekļu ar EK marķējumu
uzskaiti;";
papildināt pantu ar trešo, ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
"(3) Ražotājs, ievedējs vai mehāniskā maisījuma
gatavotājs Latvijā pirms vienkāršā vai kombinētā amonija nitrāta mēslošanas
līdzekļa ar augstu slāpekļa saturu (amonija nitrāta slāpeklis ir virs 28 % no
mēslošanas līdzekļa masas) (turpmāk amonija nitrāta mēslošanas līdzeklis ar
augstu slāpekļa saturu) reģistrēšanas vai atļaujas saņemšanas iesniedz dienestā
detonācijas testu vai tā kopiju un mēslošanas līdzekļa ražotāja garantijas
vēstuli vai tās kopiju par ražotā mēslošanas līdzekļa atbilstību regulas
Nr.2003/2003 prasībām attiecībā uz detonācijas testu. Amonija nitrāta
mēslošanas līdzeklim ar augstu slāpekļa saturu ar EK marķējumu detonācijas
testu vai tā kopiju iesniedz dienestā pirms minētā līdzekļa ievešanas.
(4) Darbību veicējs,
ievedot mēslošanas līdzekļus no trešajām valstīm un piemērojot muitas procedūru
laišana brīvā apgrozībā, Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādei uzrāda mēslošanas
līdzekļa reģistrācijas apliecību (izņemot gadījumu, ja mēslošanas līdzekli
Latvijā reģistrējis trešās valsts ražotājs) vai likuma 8.panta otrajā daļā
minēto atļauju ievešanai. Mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu "EK
mēslošanas līdzeklis" uzrāda identifikācijas marķējumu, kas noformēts
saskaņā ar regulas Nr.2003/2003 nosacījumiem par iepakojumu vai etiķeti, vai
attiecīgos pavaddokumentus.
(5) Minerālmēslu
mehāniskā maisījuma gatavotājs Latvijā veic uzskaiti par maisījuma sastāvdaļām
un to izcelsmi, papildus pēc individuāla pasūtījuma sagatavotajiem maisījumiem
par katra pasūtījuma apjomu."
4. Izteikt
8.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Ražot, iepakot, ievest un tirgot
drīkst reģistrā iekļautos mēslošanas līdzekļus un mēslošanas līdzekļus saskaņā
ar šā panta otrajā daļā minētajām atļaujām atbilstoši normatīvajiem aktiem par
mēslošanas līdzekļu identifikācijas, kvalitātes atbilstības novērtēšanas un
tirdzniecības prasībām. Tirdzniecībai Latvijā mehāniskos maisījumus (t.sk. pēc
individuālā pasūtījuma gatavotos) var gatavot no mēslošanas līdzekļiem, kas ir
marķēti ar EK marķējumu, un reģistrā iekļautiem mēslošanas līdzekļiem saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par mēslošanas līdzekļu identifikācijas, kvalitātes
atbilstības novērtēšanas un tirdzniecības prasībām."
5. 9.pantā:
svītrot pirmās daļas 6.punktā vārdus "ne retāk kā reizi gadā";
izteikt pirmās daļas 7.punktu šādā redakcijā:
"7) uzrauga, kontrolē un veic uzskaiti par
mēslošanas līdzekļiem, kuriem ir EK marķējums, saskaņā ar regulu Nr.2003/2003,
kā arī saņem detonācijas testus vai to kopijas visu tipu amonija nitrāta
mēslošanas līdzekļiem ar augstu slāpekļa saturu, kurus laiž tirgū ar EK
marķējumu;";
papildināt pirmo daļu ar 9. un 10.punktu šādā
redakcijā:
"9) Valsts ieņēmumu dienesta Galvenajai muitas
pārvaldei par trešajās valstīs ražotajiem mēslošanas līdzekļiem, kam viens no
aprites posmiem ir ievešana, sniedz šādu informāciju:
a) piecu darbadienu laikā par pieteiktajiem
mēslošanas līdzekļiem ar EK marķējumu un trešās valsts ražotāja Latvijā
reģistrētajiem mēslošanas līdzekļiem,
b) katru mēnesi līdz piektajam datumam par
iepriekšējā mēnesī reģistrētajiem vai anulētajiem mēslošanas līdzekļiem vai
izsniegtajām atļaujām;
10) norādot identificēšanai nepieciešamās ziņas, no Valsts ieņēmumu dienesta Galvenās muitas pārvaldes var pieprasīt informāciju par mēslošanas līdzekļiem, kuriem piemērota muitas procedūra laišana brīvā apgrozībā."
6. Izteikt 11.panta
pirmās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
"3) ja
persona divus gadus pēc kārtas nav sniegusi šā likuma 5.panta pirmās daļas
2.apakšpunktā minēto informāciju."
7. Papildināt pārejas noteikumus
ar 5.punktu šādā redakcijā:
"5. Ievedēji, kas līdz 2008.gada 1.septembrim reģistrējuši
vienkāršā vai kombinētā amonija nitrāta
mēslošanas līdzekli ar augstu slāpekļa saturu, līdz 2008.gada 31.decembrim
iesniedz dienestā mēslošanas līdzekļa
ražotāja garantijas vēstuli vai tās kopiju par mēslošanas līdzekļa atbilstību regulas
Nr.2003/2003 prasībām attiecībā uz detonācijas testu."
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta
Grozījumi Mēslošanas līdzekļu aprites likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Nav attiecināms. |
||||
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Mēslošanas līdzekļu apritē arvien vairāk nonāk mēslošanas līdzekļi ar marķējumu Eiropas Kopienas mēslošanas līdzeklis (turpmāk EK mēslošanas līdzeklis), kas tiek laisti ES iekšējā tirgū saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra regulu Nr. 2003/2003 Par mēslošanas līdzekļiem (turpmāk regula). Šo mēslošanas līdzekļu ražotājus apstiprina Kopienā un ražotājs atbild par mēslošanas līdzekļa atbilstību minētās regulas prasībām. Spēkā esošais likums neparedz mēslošanas līdzekļu ar marķējumu EK mēslošanas līdzeklis reģistrāciju vai uzskaiti. Tas apgrūtina šo mēslošanas līdzekļu uzraudzību un kontroli. Valsts augu aizsardzības dienests 2007.gadā izlases veidā ņemot EK mēslošanas līdzeklis, kontroles paraugus un nosūtot testēšanai uz akreditētu laboratoriju, konstatēja, ka 15 no pārbaudītajiem 35 mēslošanas līdzekļiem faktisko rādītāju skaitliskā novirze no marķējumā deklarētās vērtības vai to forma neatbilst regulas prasībām, ko galvenokārt veidoja neprecizitātes un kļūdas marķējuma tulkojumā latviešu valodā, līdz ar to likumā nepieciešamas iekļaut normas, kuras paredz veikt šo mēslošanas līdzekļu uzskaiti. Spēkā esošais likums neparedz nekādu sadarbību starp Valsts augu aizsardzības dienestu un Valsts ieņēmuma dienesta Galveno muitas pārvaldi, tāpēc nepieciešams likumā iekļaut normas par sadarbību informācijas apmaiņas jomā. Saskaņā ar regulas 27.pantu katram ražotājam, kurš ražo un laiž tirgū vienkāršo vai kombinēto amonija nitrāta mēslošanas līdzekli ar augstu slāpekļa saturu (amonija nitrāta slāpeklis ir virs 28 % no mēslošanas līdzekļa masas), jānodrošina, lai tiktu veikts detonācijas tests. Tā kā reģistrācija konkrētam amonija nitrāta mēslošanas līdzeklim ar augstu slāpekļa saturu tiek veikta tikai vienreiz, tad kontroles nodrošināšanai likumā būtu jāiekļauj normas, kas garantētu mēslošanas līdzekļa atbilstību minētās regulas prasībām, t.sk. par detonācijas testu. |
||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts paredz: 1) veikt uzskaiti
par mēslošanas līdzekļiem ar marķējumu EK mēslošanas līdzeklis; 2) sadarbības iespējas informācijas apmaiņas jomā starp Valsts augu aizsardzības dienestu un Valsts ieņēmuma dienesta Galveno muitas pārvaldi; 3) nodrošināt regulāru kontroli par mēslošanas līdzekļu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 13.oktobra Regulas (EK) Nr.2003/2003 par mēslošanas līdzekļiem |
||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Likumprojekts neskar preču un pakalpojumu ražošanas apjomu, nodarbinātību, bezdarba līmeni, cenas, eksporta apjomu, importa apjomu un konkurences jomu. |
||||
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Likumprojekts ļauj jebkuram ievedējam ievest mēslošanas līdzekļus bez reģistrācijas, ja tos Valsts augu aizsardzības dienestā ir reģistrējis ražotājs, kurš ražo mēslošanas līdzekli ārpus Latvijas. Tas uzņēmējam ļauj ekonomēt izdevumus un laiku. Likumprojektā ietvertās normas ir tieši orientētas uz administratīvā sloga samazināšanu uzņēmējiem. |
||||
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
||||
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Likumprojektam nav ietekmes uz vides piesārņojumu, iedzīvotāju veselību un drošību, dabas resursiem un bioloģisko daudzveidību. Likumprojekts paredz efektīvāku Latvijā pieejamo mēslošanas līdzekļu kontroli, kas, savukārt, var atstāt pozitīvu ietekmi uz vidi un vides aizsardzību. |
||||
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms. |
||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||
n+1 |
n+2 |
n+3 |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms. |
||||
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms. |
||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav attiecināms. |
||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
2003.gada 13.oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2003/2003 Par mēslošanas līdzekļiem. |
||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
2003.gada 13.oktobra Eiropas Parlamenta un Padomes regula Nr. 2003/2003 Par mēslošanas līdzekļiem. |
||||
2.tabula |
|||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||
9. un 10.pants |
3.pants (5.panta ceturtā daļa) |
|
|||
27.pants |
3.pants (5.panta trešā daļa) |
|
|||
27. un 29.pants |
5. pants (9.panta pirmās daļas 7.punkts) |
|
|||
29.pants |
3.pants (5.panta pirmās daļas 1.punkts) |
|
|||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar mēslošanas līdzekļu ražotājiem, šo līdzekļu maisījumu gatavotājiem, iepakotājiem, ievedējiem un tirgotājiem. |
||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta. |
||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Projekts ir nosūtīts Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomei un Zemnieku saeimai. Iebildumi nav saņemti. |
||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Izstrādājot likumprojektu eksperti tika iekļauti darba grupā. |
||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Šā normatīvā akta izpildes kontroli veiks Valsts augu aizsardzības dienests un muitas iestādes esošā finansējuma ietvaros. |
||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvais akts pēc tā pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs kā arī bezmaksas datu bāzē - www.likumi.lv. |
||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Savas tiesības indivīds var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā. |
||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms. |
||||
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
S.Grigaļūna |
M.Salenieks |
G.Lanka |
16.04.2008. 11:12
1228
G.Lanka
67027258,
Gints.Lanka@zm.gov.lv