Rīgā
2008.gada 19.novembrī.
Sociālo
un darba lietu komisija 12.novembra sēdē izskatīja likumprojektu Grozījumi Bezdarbnieku
un darba meklētāju atbalsta likumā (nr.781/ Lp9).
Likumprojektu
Komisija atbalstīja otrajam lasījumam un lūdz iekļaut kārtējās Saeimas sēdes
darba kārtībā.
Patiesā cieņā,
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Likumprojekts otrajam lasījumam
Grozījumi Bezdarbnieku un
darba meklētāju atbalsta likumā (Nr.781/Lp9)
Likuma attiecīgo pantu spēkā esošā redakcija |
1.lasījumā nobalsotā
redakcija
|
N.p.k. |
2.lasījumam iesniegtie priekšlikumi (7) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā
redakcija
|
|
Izdarīt Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
12.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 13.nr.; 2007, 15.nr.) šādus
grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002,
12.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 8.nr.; 2006, 13.nr.; 2007, 15.nr.) šādus
grozījumus: |
2.pants. Likuma darbības joma (1)Likums nosaka bezdarbniekiem,
darba meklētājiem un bezdarba riskam pakļautajām personām paredzētos aktīvos
nodarbinātības pasākumus un bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus,
valsts un pašvaldību kompetenci šo pasākumu īstenošanā, kā arī bezdarbnieka
un darba meklētāja statusu, tiesības un pienākumus. |
|
|
|
|
|
1) Latvijas pilsonis vai Latvijas
nepilsonis, vai persona, kurai ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā, vai
minēto personu laulātais, kam ir termiņuzturēšanās atļauja Latvijā; 2) Eiropas Savienības dalībvalsts vai
Eiropas Ekonomikas zonas valsts, vai Šveices Konfederācijas pilsonis, vai
minēto personu ģimenes loceklis, kam ir Eiropas Savienības pilsoņa ģimenes
locekļa uzturēšanās atļauja vai Eiropas Savienības pilsoņa ģimenes locekļa
pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā; 3) persona, kurai ir termiņuzturēšanās
atļauja sakarā ar alternatīvā statusa piešķiršanu Latvijā, vai minētās
personas ģimenes loceklis, kam ir termiņuzturēšanās atļauja Latvijā; 4) persona, kurai ir pastāvīgās uzturēšanās
atļauja sakarā ar bēgļa statusa piešķiršanu Latvijā, vai minētās personas
ģimenes loceklis, kam ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā; 5) persona, kurai ir Eiropas Kopienas
pastāvīgā iedzīvotāja uzturēšanās atļauja sakarā ar Eiropas Kopienas
pastāvīgā iedzīvotāja statusa piešķiršanu Latvijā, vai minētās personas
laulātais, kam ir termiņuzturēšanās atļauja Latvijā; 6) persona, kurai ir termiņuzturēšanās
atļauja sakarā ar pagaidu aizsardzības statusa piešķiršanu Latvijā; 7) persona, kurai ir termiņuzturēšanās
atļauja sakarā ar zinātniskās darbības veikšanu Latvijā; 8) persona, kurai ir termiņuzturēšanās
atļauja sakarā ar cilvēku tirdzniecības upura statusa piešķiršanu Latvijā. |
|
1. |
Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā frakcija
Izteikt 2.panta otrās daļas 1.punktu šādā
redakcijā: 1) Latvijas pilsonis vai Latvijas nepilsonis,
vai persona, kurai ir derīga pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijā, vai
minēto personu ģimenes loceklis, kam ir derīga termiņuzturēšanās atļauja
Latvijā; |
Neatbalstīts |
|
3.pants. Aktīvie nodarbinātības pasākumi (1) Aktīvie nodarbinātības pasākumi ir šādi: 1) profesionālā apmācība, pārkvalifikācija
un kvalifikācijas paaugstināšana; 2) algoti pagaidu darbi; 3) pasākumi konkurētspējas paaugstināšanai,
jo īpaši pasākumi sociālo un funkcionālo prasmju pilnveidei un psiholoģiskā
atbalsta pasākumi, pasākumi darba tirgum nepieciešamo pamatprasmju un iemaņu,
kā arī darba meklēšanas metožu apguvei, neformālās izglītības ieguvei, tai
skaitā valsts valodas apguvei un tālākizglītības izvēlei, nodarbinātības
pasākumi vasaras brīvlaikā personām, kuras iegūst izglītību vispārējās,
speciālās vai profesionālās izglītības iestādēs, kā arī citi pasākumi, kas
veicina bezdarbnieku un darba meklētāju konkurētspēju darba tirgū; 4) pasākumi noteiktām personu grupām, jo
īpaši personām no 15 līdz 24
(ieskaitot) gadu vecumam; personām, kurām ir noteikta invaliditāte;
personām sešu mēnešu laikā pēc bērna kopšanas atvaļinājuma (bērna kopšanas
perioda) beigām; personām, kurām līdz valsts vecuma pensijas piešķiršanai
nepieciešamā vecuma sasniegšanai atlikuši ne vairāk kā pieci gadi; personām,
kuras Nodarbinātības valsts aģentūras uzskaitē ir ilgāk par vienu gadu
(turpmāk ilgstošie bezdarbnieki); personām pēc soda izciešanas brīvības
atņemšanas iestādēs, personām, kurām ir alkohola, narkotisko, psihotropo vai
toksisko vielu atkarība; personām, kuras aprūpē kādu ģimenes locekli;
personām, kuras bez darba ir ilgāk par vienu gadu; citiem bezdarbniekiem
atbilstoši vietējā darba tirgus situācijai, kā arī citām politikas plānošanas
dokumentos noteiktajām mērķa grupām; 5) pasākumi komercdarbības vai
pašnodarbinātības uzsākšanai; 6) darba izmēģinājumi darba vietā, kas dod
iespēju noteikt profesionālo piemērotību; 7) apmācība pie darba devēja; 8) kompleksie atbalsta pasākumi. (2) Aktīvo nodarbinātības pasākumu mērķis ir
īstenot darba tirgus politiku, lai samazinātu bezdarbu un veicinātu
iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes pieaugumu, jo īpaši lai: 1) motivētu bezdarbniekus, darba meklētājus
un ekonomiski neaktīvos iedzīvotājus aktīvāk meklēt darbu; 2) veicinātu darba tirgus apstākļiem
piemēroties spējīga un apmācīta darbaspēka veidošanu; 3) veicinātu indivīda konkurētspējas
paaugstināšanu; 4) veicinātu vienlīdzīgu iespēju radīšanu
personām, kuras vēlas iekļūt darba tirgū. |
|
2. |
Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā frakcija
Papildināt 3.panta pirmās daļas 4.punktu aiz skaitļiem
un vārdiem no 15 līdz 24(ieskaitot) gadu vecumam; ar vārdiem personām
ar nepietiekamu valsts valodas zināšanu līmeni;
|
Neatbalstīts |
|
4.pants. Ministru kabineta kompetence (1) (Izslēgta ar 21.06.2007. likumu). (2) Ministru kabinets nosaka aktīvo
nodarbinātības pasākumu organizēšanas un finansēšanas kārtību, kā arī šo
pasākumu realizētāju izvēles principus. (3) Ministru kabinets nosaka kārtību,
kādā piešķirama stipendija un īres un transporta izdevumu kompensācija
bezdarbnieka profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas
paaugstināšanas laikā, kā arī stipendijas un kompensācijas apmēru un kārtību,
kādā piešķirama stipendija neformālās izglītības ieguves laikā, kā arī
stipendijas apmēru. (4) Ministru kabinets nosaka
bezdarbnieka statusa un darba meklētāja statusa piešķiršanas kārtību un
statusa piešķiršanai nepieciešamos dokumentus. (5) Ministru kabinets nosaka kārtību,
kādā izveidojamas darba vietas personām, kurām noteikta invaliditāte. |
1.Izteikt
4.panta trešo daļu šādā redakcijā: (3) Ministru
kabinets nosaka bezdarbnieka stipendijas apmēru profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un neformālās
izglītības ieguves laikā un stipendijas piešķiršanas kārtību. |
|
|
|
1.Izteikt 4.panta trešo
daļu šādā redakcijā: (3) Ministru
kabinets nosaka bezdarbnieka stipendijas apmēru profesionālās apmācības,
pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un neformālās
izglītības ieguves laikā un stipendijas piešķiršanas kārtību. |
(6) Ministru kabinets nosaka to
komersantu licencēšanas un uzraudzības kārtību, kuri sniedz darbiekārtošanas
pakalpojumus, ____________ izsniegto licenču darbības apturēšanas un
anulēšanas kārtību, licences saņēmēja pienākumus un tiesības, kā arī par
licences saņemšanu maksājamās valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību. |
|
3. |
Labklājības ministre I.Purne Papildināt 4.panta sesto daļu šādā redakcijā: aiz vārdiem darbiekārtošanas pakalpojumus ar
vārdu ārvalstīs. |
Neatbalstīts |
|
(7) Ministru kabinets nosaka kritērijus
komersantu nodarbināto personu un pašnodarbināto iesaistīšanai kvalifikācijas
paaugstināšanas, pārkvalifikācijas un tālākizglītības pasākumos, šo pasākumu
finansēšanas noteikumus un īstenošanas kārtību. /Septītā daļa
stājas spēkā 01.01.2008./ (8) Ministru kabinets nosaka
kritērijus komersantu nodarbināto personu iesaistīšanai reģionālās mobilitātes
veicināšanas pasākumos, šo pasākumu finansēšanas noteikumus un īstenošanas
kārtību. |
|
|
|
|
|
6.pants. Nodarbinātības valsts aģentūra (1) Valsts politiku bezdarba samazināšanas
un bezdarbnieku, darba meklētāju un bezdarba riskam pakļauto personu atbalsta
jomā īsteno Nodarbinātības valsts aģentūra. Nodarbinātības valsts aģentūra ir
labklājības ministra pārraudzībā esoša valsts pārvaldes iestāde. (2) Nodarbinātības valsts aģentūra: 1) atbilstoši kompetencei sagatavo
priekšlikumus valsts politikas izstrādei un īstenošanai nodarbinātības jomā; 2) veic darba tirgus īstermiņa prognozēšanu; 3) reģistrē un uzskaita bezdarbniekus un
darba meklētājus; 4) palīdz bezdarbniekiem un darba
meklētājiem, kā arī ekonomiski neaktīvajiem iedzīvotājiem iesaistīties darba
tirgū; 5) organizē Nodarbinātības valsts aģentūras
un darba devēju sadarbību un savstarpēju informācijas apmaiņu, kā arī
uzskaita darba devēju pieteiktās brīvās darba vietas; 6) bez maksas informē par darba devēju
pieteiktajām brīvajām darba vietām, kā arī par bezdarbnieku un darba
meklētāju tiesībām un pienākumiem; 7) organizē bezdarbnieku, darba meklētāju un
darba devēju dialogu, lai samazinātu bezdarbu; 8) organizē un īsteno aktīvos nodarbinātības
pasākumus un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus; 9) bez maksas sniedz karjeras konsultācijas
bezdarbniekiem, darba meklētājiem un citām personām, tādējādi palīdzot tām
orientēties profesionālās piemērotības, kā arī pārkvalifikācijas jautājumos; 10) apkopo karjeras konsultācijām
nepieciešamo informāciju, kā arī informāciju par izglītības iespējām; 11) izstrādā jaunas un pilnveido esošās
karjeras konsultāciju metodes, kā arī sniedz palīdzību to ieviešanā; 12)
apstiprina darba izsaukumus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā; |
|
|
|
|
|
13)
licencē un uzrauga komersantus, kuri sniedz darbiekārtošanas pakalpojumus ____________ (izņemot personu
iekārtošanu darbā uz kuģiem); |
|
4. |
Labklājības ministre I.Purne Papildināt 6.panta otrās daļas 13.punktu šādā
redakcijā: aiz
vārdiem darbiekārtošanas pakalpojumus ar vārdu ārvalstīs. |
Neatbalstīts |
|
14)
nodrošina Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām atbilstošas bezdarba
situāciju valstī atspoguļojošas informācijas sagatavošanu un sniegšanu; 15)
sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām, nevalstiskajām organizācijām,
kā arī fiziskajām un juridiskajām personām; 16)
piedalās starpvalstu sadarbības līgumu projektu, kā arī citu sadarbības
projektu izstrādē un īstenošanā bezdarba samazināšanas, nodarbinātības
veicināšanas, karjeras konsultāciju, kā arī darbaspēka kustības jomā; 17)
veic citus normatīvajos aktos paredzētus uzdevumus. |
|
|
|
|
|
(3)
Nodarbinātības valsts aģentūrai ir tiesības pieprasīt un bez maksas saņemt no
Centrālās statistikas pārvaldes, Datu valsts inspekcijas, Pilsonības un
migrācijas lietu pārvaldes, Uzņēmumu reģistra, Valsts ieņēmumu dienesta,
pašvaldību domēm (padomēm) un
citām valsts un pašvaldību institūcijām, kā arī normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā no fiziskajām un juridiskajām personām tai noteikto uzdevumu izpildei
nepieciešamo informāciju. |
2. Izslēgt 6.panta trešajā daļā vārdu
(padomēm). |
|
|
|
2. Izslēgt 6.panta trešajā daļā vārdu (padomēm). |
(4) Informācijas pieprasīšanas un
saņemšanas nodrošināšanai šā panta trešajā daļā minētās institūcijas slēdz
sadarbības līgumus vai starpresoru vienošanās. (5)
Nodarbinātības valsts aģentūra tiek finansēta no valsts pamatbudžeta,
ieņēmumiem par maksas pakalpojumiem, dāvinājumiem un ziedojumiem, kā arī
citiem līdzekļiem saskaņā ar normatīvajiem aktiem. (6) Nodarbinātības valsts
aģentūras izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā apstrīdēt Nodarbinātības valsts aģentūras
direktoram, bet Nodarbinātības valsts aģentūras direktora izdotos
administratīvos aktus var pārsūdzēt tiesā. |
|
|
|
|
|
9.pants. Aktīvo nodarbinātības pasākumu, bezdarba
samazināšanas preventīvo pasākumu un projektu finansēšana (1) Aktīvo nodarbinātības
pasākumu, bezdarba samazināšanas preventīvo pasākumu un šā likuma 5.panta
ceturtajā daļā un 8.panta otrās daļas 4.punktā minēto projektu finansēšanā
kopā ar valsts vai pašvaldību, vai ārvalstu, vai starptautisko organizāciju
piešķirtajiem līdzekļiem izmantojami arī projekta īstenotāja vai palīdzības
saņēmēja līdzekļi. |
|
|
|
|
|
(2) Aktīvos nodarbinātības
pasākumus finansē, kā arī stipendiju un īres un transporta izdevumus
bezdarbnieka profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas
paaugstināšanas laikā un stipendiju neformālās izglītības ieguves laikā
apmaksā no valsts pamatbudžeta un no nodarbinātības speciālā budžeta. |
3.Izteikt 9.panta otro
daļu šādā redakcijā: (2) Aktīvos
nodarbinātības pasākumus, kā arī bezdarbnieka stipendijas profesionālās
apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un
neformālās izglītības ieguves laikā apmaksā no valsts pamatbudžeta un no
nodarbinātības speciālā budžeta. |
|
|
|
3.Izteikt 9.panta otro
daļu šādā redakcijā: (2) Aktīvos nodarbinātības pasākumus, kā arī
bezdarbnieka stipendijas profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un
kvalifikācijas paaugstināšanas laikā un neformālās izglītības ieguves laikā
apmaksā no valsts pamatbudžeta un no nodarbinātības speciālā budžeta. |
(3) Bezdarba samazināšanas preventīvos pasākumus finansē no
valsts pamatbudžeta. |
|
|
|
|
|
13.pants. Bezdarbnieka tiesības Bezdarbniekam
ir tiesības: 1)
piedalīties individuālajā darba meklēšanas plānā paredzētajos aktīvajos
nodarbinātības pasākumos, kā arī saņemt citus Nodarbinātības valsts aģentūras
pakalpojumus; 2) saņemt bezdarba apdrošināšanas
pakalpojumus saskaņā ar likumu Par apdrošināšanu bezdarba gadījumam; |
|
|
|
|
|
4) saņemt informāciju par brīvajām darba vietām
un ar tām saistītajām kvalifikācijas un citām prasībām; 5)saņemt karjeras konsultācijas. |
4.Izteikt 13.panta
3.punktu šādā redakcijā: 3) saņemt stipendiju
profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas
laikā un neformālās izglītības ieguves laikā;. |
|
|
|
4.Izteikt 13.panta
3.punktu šādā redakcijā: 3) saņemt stipendiju
profesionālās apmācības, pārkvalifikācijas un kvalifikācijas paaugstināšanas
laikā un neformālās izglītības ieguves laikā;. |
17.pants. Darbiekārtošanas pakalpojumu
sniegšanas ierobežojumi (1) Darbiekārtošanas pakalpojumi ir: 1) starpniecības pakalpojumi
darbiekārtošanā: a) pakalpojumi, kuru ietvaros
darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzējs nodrošina personai darba vai
civildienesta attiecību nodibināšanu, kā arī strādāšanu par atlīdzību
starptautiskā jaunatnes kultūras, izglītības, nodarbinātības un pieredzes
apmaiņas programmā (starptautiskā aukļu apmaiņas programmā, izglītības un
darba programmā, darba un ceļošanas un brīvdienu darba programmā un citās programmās), b) pakalpojumi, kas saistīti ar darba
meklēšanu, ar to saprotot konsultēšanu darbiekārtošanas jautājumos,
informēšanu par brīvajām darba vietām un citus līdzvērtīgus pakalpojumus, kas
paredzēti, lai piedāvātu vai atvieglotu personai darba tiesisko attiecību
nodibināšanu, c) pakalpojumi darba devējiem potenciālo
darbinieku atlasei, izņemot pakalpojumus, kas saistīti ar darba sludinājumu
izvietošanu un reklāmu, ja vien šādas reklāmas mērķis nav darbiekārtošanas
pakalpojumu sniegšana; 2) darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumi,
kuru ietvaros darbiekārtošanas pakalpojumu sniedzējs kā darba devējs nosūta
darbinieku uz noteiktu laiku personai, kuras labā un vadībā tiks veikts
darbs. |
|
|
|
|
|
(2)
Sniegt darbiekārtošanas pakalpojumus ___________
(izņemot personu iekārtošanu darbā uz kuģiem) atļauts komersantiem, kuriem
Nodarbinātības valsts aģentūra izsniegusi attiecīgu licenci. |
|
5. |
Labklājības ministre I.Purne Papildināt 17.panta otro daļu aiz vārdiem darbiekārtošanas
pakalpojumus ar vārdu ārvalstīs. |
Neatbalstīts |
|
(3) Ar personu iekārtošanu darbā uz kuģiem
atļauts nodarboties komersantiem, kuriem Satiksmes ministrija izsniegusi
attiecīgu licenci. (4)
Ja citā Eiropas Savienības dalībvalstī reģistrēts komersants ir tiesīgs
sniegt darbiekārtošanas pakalpojumus saskaņā ar attiecīgās valsts
normatīvajiem aktiem, minētajam komersantam, pirms viņš uzsāk šādu
pakalpojumu sniegšanu Latvijā, ir pienākums rakstveidā par to informēt
Nodarbinātības valsts aģentūru. |
|
|
|
|
|
(5) Administratīvo aktu par licences izsniegšanu, kā
arī par licences darbības apturēšanu vai licences anulēšanu izdod
Nodarbinātības valsts aģentūras izveidota licencēšanas komisija. |
|
6. |
Sociālo un darba lietu komisija Izteikt 17.panta piekto daļu šādā
redakcijā: (5)Administratīvo aktu par licences
izsniegšanu, kā arī par licences darbības apturēšanu vai licences anulēšanu
izdod Nodarbinātības valsts aģentūra. |
Atbalstīts |
5.Izteikt 17.panta piekto daļu šādā
redakcijā: (5)Administratīvo aktu par licences
izsniegšanu, kā arī par licences darbības apturēšanu vai licences anulēšanu
izdod Nodarbinātības valsts aģentūra. |
(6)
Administratīvā akta par licences izsniegšanu, licences darbības apturēšanu
vai licences anulēšanu apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību. |
|
|
|
|
|
3
;
. 12. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne
ilgāk kā līdz 2008.gada 1.janvārim piemērojami Ministru kabineta 2003.gada
20.janvāra noteikumi Nr.24 "Bezdarbnieka statusa piešķiršanas
kārtība", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu.(21.06.2007. likuma
redakcijā) |
|
|
|
|
|
13
|
5.Papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā: "13. Šā likuma 6.panta trešajā daļā
izdarītie grozījumi attiecībā uz vārda "padomēm" izslēgšanu stājas
spēkā 2009.gada 1.jūlijā." |
|
|
|
6.Papildināt pārejas noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā: "13. Grozījums šā likuma 6.panta trešajā daļā attiecībā uz vārda
"(padomēm)" izslēgšanu stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā." |
|
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.janvārī. |
7. |
Sociālo un darba lietu komisija Likums stājas spēkā
2009.gada 1.martā. |
Atbalstīts |
Likums stājas spēkā
2009.gada 1.martā. |