Rīgā
2008. gada 12. jūnijā Nr. -(9/08)
Saeimas Prezidijam
Lūdzam iekļaut nākamās
Saeimas sēdes darba kārtībā likumprojektu Grozījums Tiesnešu izdienas pensiju likumā.
Pielikumā: Likumprojekts, anotācija.
Saeimas deputāti:
1.
______________________ _______________________
2.
______________________ _______________________
3.
______________________ _______________________
4.
______________________ _______________________
5.
______________________ _______________________
Grozījums Tiesnešu izdienas
pensiju likumā
Izdarīt Tiesnešu
izdienas pensiju likumā šādu grozījumu:
papildināt likuma 3. pantu ar jaunu 9. punktu šādā redakcijā:
9) laiku, kas
nostrādāts juriskonsulta amatā līdz 1995.gada 31.martam.
Anotācija likumprojektam Grozījums Tiesnešu izdienas
pensiju likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreizējā izdienas stāža aprēķināšana izslēdz no
izdienas pensijas saņēmēju loka personas, kas strādājušas par tiesnešiem kopš
trīs līmeņu tiesu sistēmas izveidošanas pirmsākumiem. Šīs personas
strādājušas par juriskonsultiem valsts vai pašvaldību iestādēs, bet darbība
iekšlietu, tieslietu un prokuratūras iestādēs viņiem ir bijusi liegta PSRS
noteikto represīvo politisko ierobežojumu un aizliegumu dēļ. Tādējādi
jāsecina, ka pašreizējā izdienas pensijas stāža aprēķināšana nav taisnīga
pret pensionāriem, kuri pensijas vecuma sasniegšanas dēļ ir atbrīvoti no
amata un kuri pirms tiesu sistēmas pārveides nav strādājuši PSRS iekšlietu,
tieslietu vai prokuratūras iestādēs. Pamatojoties uz Tiesnešu izdienas pensiju likuma 3.panta Izdienas stāža
aprēķināšana pašreizējo redakciju - Izdienas stāžā, kas dod tiesības uz
izdienas pensiju, ieskaita: 1) tiesneša un Satversmes
tiesas tiesneša amatā nostrādāto laiku; 2) prokurora amatā
nostrādāto laiku; 3) laiku, kas nostrādāts
prokuratūras atestēto darbinieku amatos, kādi bija noteikti prokuratūras
iestādēs līdz 1994.gada 1.oktobrim; 4) laiku, kas nostrādāts
Iekšlietu ministrijas Izmeklēšanas departamenta izmeklētāju amatos, kādi bija
noteikti Iekšlietu ministrijas iestādēs līdz 1995.gada 1.jūlijam; 5) advokāta profesijā
nostrādāto laiku, kas nav mazāks par 10 gadiem; 6) akreditētas augstskolas
tieslietu specialitātes akadēmiskā personāla amatā nostrādāto laiku, kas nav
mazāks par 10 gadiem; 7) Latvijas Saimnieciskās
tiesas tiesneša (Valsts arbitrāžas arbitra) amatā nostrādāto laiku; 8) tiesībsarga amatā
faktiski nostrādāto laiku. (Ar grozījumiem, kas
izdarīti ar 24.01.2008. likumu) |
||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Projekts paredz novērst līdzšinējo netaisnīgo kārtību un aprēķināt izdienas stāžu ieskaitot tajā arī juriskonsulta darbā nostrādāto laiku līdz 1995. gada 31. martam. Šāds datums noteikts, jo tas bija apgabaltiesu izveidošanas, tātad trīs līmeņu tiesu sistēmas izveidošanas datums. |
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Pozitīvs. Novērsīs sociāli netaisnīgu valsts
attieksmi pret daļu no pensionētajiem tiesnešiem. |
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
|
(tūkst. Latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc
kārtējā gada |
||||||||
1 |
2008 |
2009. |
20010. |
2011. |
|
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
- |
- |
- |
- |
- |
||||||
Cita informācija |
Tieslietu ministrijas Tiesu administrācija veic aprēķinus par nepieciešamo finansējumu. Tas neskar plašu personu loku. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
||||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas
Savienību |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai
saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||||||||
2.tabula |
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Nav notikušas |
||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Nav veikti. |
||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
||||||||||
5. Cita informācija |
Notikušas konsultācijas ar pensionētiem tiesnešiem un Tieslietu ministrijas atbildīgajām amatpersonām. |
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Jaunas institūcijas netiek radītas un esošo funkcijas netiek paplašinātas. |
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neierobežos indivīda tiesības, tas šīs tiesības paplašinās. |
||||||||||
4. Cita informācija |
Informāciju par šo projektu varētu publicēt žurnālā Jurista vārds. |
||||||||||