R ī g ā
2008.gada 11.jūnijā Nr. 9/10-
Saeimas Prezidijam
Sociālo un darba lietu
komisija lūdz izdarīt izmaiņas 2008.gada 12.jūnija Saeimas sēdes darba kārtībā
un sadaļā Prezidija ziņojumi par iesniegtajiem likumprojektiem iekļaut
komisijas izstrādāto likumprojektu Grozījumi
likumā Par valsts pensijām
Komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Sociālo un darba
lietu komisijai.
Komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut to Saeimas
sēdes darba kārtībā pirms 28.punkta likumprojekts ''Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā''. Komisija ierosina
atzīt likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā:
1)
likumprojekts uz 4 lapām;
2)
anotācija likumprojektam uz 12 lapām.
Komisijas priekšsēdētāja A.Barča
Grozījumi likumā Par valsts
pensijām
Izdarīt likumā Par
valsts pensijām (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1996, 1., 24.nr.; 1997, 3., 13.nr.; 1998, 1., 24.nr.; 1999, 11., 23.nr.; 2002,
2.nr.; 2004, 6.nr.; 2005,13., 24.nr.; 2006, 24.nr.; 2007, 24.nr.) šādus
grozījumus:
1.
Papildināt
3.pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Personai, kurai
ir tiesības pievienoties pensiju shēmai, ko paredz Padomes 1968.gada
29.februāra Regula (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu
Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību (turpmāk
Padomes regula Nr.259/68), valsts obligātajā pensiju apdrošināšanas sistēmā
uzkrātā pensijas kapitāla aprēķināšanu, tā nodošanu Eiropas Kopienas pensiju
shēmai un pensijas kapitāla saņemšanu no tās nosaka Ministru kabinets.
2. 9.pantā:
papildināt otro daļu ar 7., 8. un 9.punktu šādā redakcijā:
7) apdrošinātā
persona kopj bērnu, kas nav sasniedzis gada vecumu, un saņem vecāku pabalstu
saskaņā ar likumu Par maternitātes un slimības apdrošināšanu un par šo
personu no invaliditātes, maternitātes un slimības speciālā budžeta izdarītas
apdrošināšanas iemaksas;
8)
persona saskaņā ar likuma Par pilsētas domes, rajona padomes, novada
domes un pagasta padomes deputāta statusu 15.1 pantu saņem
pabalstu un par šo personu no pašvaldības budžeta līdzekļiem ir
izdarītas apdrošināšanas iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai;
9) laiks, kad persona ir bijusi
apdrošināta Eiropas Savienības pensiju shēmā, ja pensijas kapitāls ir saņemts
un ieskaitīts Latvijas valsts pensiju sistēmā.
trešajā daļā:
izslēgt pirmo punktu;
izteikt septīto punktu šādā redakcijā:
7) laiks, kurā persona saņem bērna invalīda kopšanas pabalstu.
3. Izteikt 11.panta ceturto daļu šādā
redakcijā:
(4) Mātei un tēvam,
kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem un kuri aprūpējuši līdz
astoņu gadu vecuma sasniegšanai piecus vai vairāk bērnus vai bērnu invalīdu, ir
tiesības pieprasīt vecuma pensiju piecus gadus pirms šā panta pirmajā daļā
noteiktā vecuma sasniegšanas. Šādu tiesību nav personai, kurai atņemtas aprūpes
vai aizgādības tiesības.
4. Aizstāt 13.panta pirmajā teikumā
vārdus Valsts statistikas komiteja ar vārdiem Centrālā statistikas
pārvalde.
5. Aizstāt 14.panta otrajā daļā vārdus
invaliditātes pensiju ar vārdiem atlīdzību par darbspēju zaudējumu.
6. Aizstāt 18.panta otrajā daļā vārdus
apgādnieka zaudējuma pensiju ar vārdiem atlīdzību par apgādnieka zaudējumu.
7. Papildināt 26¹.
pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3) personas, uz kuru attiecas
Padomes regula Nr.259/68, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu darba periodā
Eiropas Savienības institūcijās, saņemot pensijas kapitālu no Eiropas
Savienības pensiju shēmas, aprēķina Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
8. Izslēgt 27.pantā
vārdus vai ar darba devēja starpniecību.
9. Aizstāt 29.pantā
vārdu darbinieku ar vārdu amatpersonu.
10. 32.pantā:
izslēgt pirmajā daļā aiz vārdiem pārskaitāma viņa vārdu
norādītajā;
papildināt pantu ar
septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
(7) Pensijas
saņēmējs, ilgstoši (ilgāk par diviem mēnešiem) uzturoties ārstniecības iestādē
vai ieslodzījuma vietā, var iesniegt iesniegumu Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūrai par pensijas pārskaitīšanu šīs iestādes kontā, lai nodrošinātu tās
izmaksu. Pensijas pārskaitīšana ārstniecības iestādes kontā iespējama gadījumā,
ja pensijas saņēmējs par to iepriekš vienojies ar attiecīgās iestādes
administrāciju un saņēmis rakstisku saskaņojumu;
(8) Pensijas saņēmēja uzturēšanās izbeigšanas
vai nāves gadījumā šā panta septītajā daļā minētā iestāde mēneša laikā atgriež
Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai pensijas saņēmējam neizmaksāto
pensijas summu;
(9) Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra izskata pieprasījumu par izmaksāto valsts pensiju par
pagājušo laika periodu, bet ne ilgāku par trim gadiem.
11. Papildināt
37.panta trešo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Tiesības uz pabalstu ir, ja tas
pieprasīts 12 mēnešu laikā no mirušā laulātā nāves.
12. Pārejas noteikumos:
1.punktā:
aizstāt ievaddaļas otrajā teikumā vārdus
Ārvalstniekiem un bezvalstniekiem ar vārdiem Ārvalstniekiem, bezvalstniekiem
un Latvijas nepilsoņiem;
papildināt
11.apakšpunktu pēc vārdiem persona atzīta par ar cipariem un vārdiem I, II
vai III grupas;
papildināt ar
12.apakšpunktu šādā redakcijā:
12) nodarbinātība
kolhoza biedra statusā no 16 gadu vecuma.;
papildināt pārejas
noteikumus ar 2.2 punktu šādā redakcijā:
2. 2 Tiesību noteikšanai uz valsts pensiju
saskaņā ar šo likumu neņem vērā:
1) līdz 1990.gada
31.decembrim uzkrātos apdrošināšanas periodus, ja tie ņemti vērā, piešķirot
citas valsts pensiju;
2) līdz 1995.gada 31.decembrim
uzkrātos apdrošināšanas periodus personai, uz kuru attiecas Padomes regula
Nr.259/68 un, kurai par šiem periodiem aprēķinātais pensijas sākuma kapitāls,
kas nodots Eiropas Savienības pensiju shēmai, nav atgriezts;
15.punktā:
izslēgt ievaddaļā
vārdus kuru apmērs nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu;
izslēgt 1. apakšpunkta otrajā teikumā
vārdus bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu;
papildināt 2.apakšpunktu ar trešo
teikumu šādā redakcijā:
Valsts pensijas,
kuru apmērs pārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu,
pārskatāmas reizi gadā 1. oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu;
aizstāt 16.punkta 12.apakšpunktā vārdus
un skaitļus līdz 1999.gada 1.septembrim ar vārdiem un skaitļiem līdz
1999.gada 6.decembrim;
aizstāt 29.punktā
skaitli 2008 ar skaitli 2011,
papildināt ar 29.2
punktu šādā redakcijā:
29.2
Politiski represētajām personām, kuru apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30
gadiem ir tiesības pieprasīt vecuma pensiju piecus gadus pirms šā likuma
11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas (ievērojot pārejas noteikumu
8.punktu).
aizstāt 38.punktā
skaitļus un vārdus ar 2005.gada 1.aprīli ar skaitļiem un vārdiem šā likuma
25.panta otrās daļas 1.punktā noteiktajos termiņos;
izteikt 41.punkta
pirmo teikumu šādā redakcijā:
Latvijā dzīvojošiem
vecuma pensijas saņēmējiem par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada
31.decembrim un ņemts vērā piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par
katru apdrošināšanas stāža gadu.
Likums stājas spēkā ar 2009.gada 1.
janvāri.
Likumprojekta Grozījumi likumā
Par valsts pensijām
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Likumprojekts izstrādāts, lai
nodrošinātu Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Ministru kabineta
iecerēto darbību īstenošanai sadaļas
Neatliekamie uzdevumi, kas valdībai izpildāmi jau tuvākajos gados
6.punkta:Valdībai ir jāizstrādā un jāīsteno fiskāli valsts atbalsta pasākumi
un sociāli pasākumi, lai mazinātu energotarifu kāpumu 2008.gadā un 2009.gadā
negatīvo iespaidu tautsaimniecībā un sabiedrībā, kā arī jāpieņem virkne
lēmumu par valdības atbalstu jaunu energojaudu radīšanā Latvijā. 6.1.
pasākuma izpildi, kas paredz izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā
priekšlikumus: 1) noteikt piemak
su pie vecuma pensijas par katru
apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim,
neatkarīgi no vecuma pensijas apmēra un apdrošināšanas stāža; 2) pakļaut
indeksācijai visas pensijas (neatkarīgi no pensijas apmēra). Likumprojektā iekļautas arī tiesību normas, lai nodrošinātu Latvijas Nacionālās attīstības plāna 2007.-2013.gadam (apstiprināts ar MK 04.07.2006 noteikumiem. Nr.564) piektās daļas 6.1.2. apakšpunktā Ilgtspējīga sociālās drošības sistēma iekļautā uzdevuma sekmēt virzību uz pietiekamu pensiju nodrošinājumu izpildi. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Lielai daļai pensijas saņēmēju pensiju apmēri joprojām ir nelieli. Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk -VSAA) statistikas datiem 2007.gada decembrī vecuma pensijas saņēma 467165 personas, 364 892 vecuma pensiju saņēmēju pensijas apmērs nepārsniedza trīskāršu valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru, t.i., Ls 135, vecuma pensijas vidējais apmērs Ls 124,18 (ieskaitot piemaksu).
Lai uzlabotu pensionāru ar lielu apdrošināšanas stāžu un mazām pensijām
materiālo nodrošinājumu, saskaņā ar likuma Par valsts pensijām pārejas noteikumu 41.punktu Latvijā dzīvojošiem vecuma
pensijas saņēmējiem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs mēnesī nepārsniedz 135
latus (ieskaitot pensiju vai tās daļu, ko izmaksā citas Latvijas
institūcijas, Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstis un
valstis, ar kurām noslēgti starptautiski līgumi sociālās drošības jomā) un
kuru kopējais apdrošināšanas stāžs nav mazāks par 30 gadiem, bet pensijas
saņēmējiem, kuriem pensija piešķirta ar atvieglotiem noteikumiem par darbu
sevišķi kaitīgos un sevišķi smagos darba apstākļos vai kaitīgos un smagos
darba apstākļos, - nav mazāks par 25 gadiem, līdz 2009.gada 31.decembrim par
apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim un ņemts vērā,
piešķirot (pārrēķinot) pensiju, piešķir piemaksu par katru stāža gadu
(turpmāk piemaksa) atbilstoši sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta
līdzekļiem. Kārtību, kādā
pie vecuma pensijas piešķir ikmēneša piemaksu, kā arī šīs piemaksas apmēru un
izmaksas kārtību nosaka Ministru kabinets. 2008.gada janvārī piemaksu pie vecuma pensijas saņēma 372126 pensionāru, piemaksas vidējais apmērs - Ls 6,87. Atbilstoši 10.04.2008 Saeimā pieņemtajiem grozījumiem likumā Par valsts pensijām no š.g. 1.jūnija piemaksa pie vecuma pensijas par apdrošināšanas stāžu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, tiks piešķirta Latvijā dzīvojošiem vecuma pensijas saņēmējiem, kuriem piešķirtās pensijas apmērs nepārsniedz 225 latus. Ņemot vērā zemos pensiju apmērus,
dzīves dārdzības straujo pieaugumu, kā arī, lai labāk novērtētu darba mūža
ieguldījumu laikposmā, kad nebija ieviesta sociālās apdrošināšanas iemaksu
personificētā uzskaite, nepieciešams piemaksu pie vecuma pensijas noteikt
visiem pensionāriem, neatkarīgi no pensijas apmēra, kā arī palielināt šīs
piemaksas apmēru. No likuma Par valsts pensijām spēkā stāšanās dienas ir nodrošināta regulāra pensiju indeksācija. Līdzīgi kā citās valstīs pensiju indeksācija tiek veikta ar mērķi kompensēt inflācijas ietekmi uz pensijas apmēru. Saskaņā ar
28.02.2008 Saeimā pieņemtajiem
grozījumiem likumā "Par valsts
pensijām", 2008.gadā valsts pensijas, kas nepārsniedz Ls 150, tiks
indeksētas divas reizes gadā:1.aprīlī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu, un 1.oktobrī, ņemot vērā
faktisko patēriņa cenu indeksu un 50 procentus no apdrošināšanas iemaksu
algas reālā pieauguma procentiem. Valsts pensijas,
kuru apmērs pārsniedz Ls150, bet nepārsniedz pieckāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstu (Ls 225),
pārskatāmas reizi gadā 1.oktobrī, ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu. Savukārt
pensijas, kuru apmērs pārsniedz pieckāršu valsts sociālā nodrošinājuma
pabalstu (Ls 225), indeksācijai šobrī pakļautas netiek. Pašlaik pensijas līdz Ls 150 saņem 87% no visiem pensiju
saņēmējiem un 86% no vecuma pensiju saņēmējiem. Inflācija skar visus iedzīvotājus, un tā kā pensiju indeksācijai ir
svarīga loma pensijas saņēmēju materiālā nodrošinājumu uzlabošanā, tad
jāatrod iespēja nodrošināt visu pensiju indeksāciju. Likumā "Par valsts pensijām" nav noteikta kārtība,
kādā valsts pensiju var saņemt persona, kura ilgstoši uzturas ārstniecības
iestādē vai atrodas ieslodzījuma vietā. Tādēļ ir nepieciešami attiecīgi
grozījumi, iekļaujot likumā normu, kas šo situāciju risinātu. Saskaņā ar Padomes 1968.gada 29.februāra Regulu (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību (turpmāk Padomes regula Nr.259/68), kas piemērojama visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, ierēdņi, pagaidu darbinieki vai līgumdarbinieki, uzsākot darbu Eiropas Savienības institūcijās, var izvēlēties pievienoties Eiropas Savienības pensiju shēmai. Tiesības uz pensiju Eiropas Savienības pensiju shēmā rodas, ja ierēdnis ir nostrādājis šajās institūcijās vismaz 10 gadus. Pievienojoties Eiropas Savienības pensiju shēmai, personai ir tiesības pieprasīt Latvijas valsts pensiju sistēmā uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanu uz Eiropas Savienības pensiju shēmu. Strādājot Eiropas Savienības institūcijās, persona turpina uzkrākt pensijas kapitālu. Ja ierēdņa apdrošināšanas stāžs Eiropas Savienības institūcijās ir mazāks par 10 gadiem, uzkrāto pensijas kapitālu, izbeidzot darbu, nodod attiecīgās valsts kompetentajai institūcijai vai arī pensiju fondam. Eiropas Savienības pensiju shēmas dalībniekam ir iespēja izvēlēties uzkrāto pensijas kapitālu nodot Latvijas valsts pensiju sistēmā, tas ir, valsts obligātajā nefondētajā pensiju shēmā un valsts fondēto pensiju shēmā, vai nodot privātajā brīvprātīgajā pensiju shēmā. Šobrīd Latvijā spēkā esošajos normatīvajos aktos nav atrunāta valsts pensiju shēmā uzkrātā pensijas kapitāla pārskaitīšanas un saņemšanas no Eiropas Savienības institūcijām kārtība. Likuma pārejas noteikumu 29.punkts paredz tiesības pieprasīt vecuma pensiju priekšlaicīgi. Priekšlaicīgās pensijas pieprasīšanas iespēja lielā mērā ir vērsta uz to, lai sociāli aizsargātu tās personas, kuras objektīvu apstākļu dēļ pirmspensijas vecumā nespēj iekļauties darba tirgū. Tiesības uz priekšlaicīgas pensijas pieprasīšanu ir noteiktas līdz 2008.gada 1.jūlijam. Pašlaik likuma Pārejas noteikumu 29.1 pants paredz Černobiļas elektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem piecus gadus pirms šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas ir tiesības vecuma pensiju pieprasīt priekšlaicīgi, savukārt šādas tiesības nav paredzētas Politiski represētām personām, kuru veselības stāvokli būtiski ir ietekmējis izsūtījumā pavadītais laiks, kas ierobežo šo personu iespējas iekļauties darba tirgū. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts izstrādāts, lai turpinātu virzību uz pietiekamu pensijas nodrošinājumu, akcentu liekot uz apdrošināšanas (darba) stāžu, kas uzkrāts laikposmā līdz 31.12.1995 (t.i., laikā, kad nebija ieviesta sociālās apdrošināšanas iemaksu personificētā uzskaite). Šajā sakarā likumprojektā iekļauta tiesību norma, kas nosaka, ka piemaksa pie vecuma pensijas par katru apdrošināšanas (darba) stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, Latvijā dzīvojošiem pensijas saņēmējiem tiek piešķirta neatkarīgi no pensijas apmēra, tādējādi aptverot visus vecuma pensijas saņēmējus. Piemaksas apmēru tāpat kā līdz šim noteiks Ministru kabinets atbilstoši valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļiem.
Likumprojekta mērķis ir arī nodrošināt visu
pensiju indeksāciju atbilstoši patēriņa cenu izmaiņām, tādējādi nodrošinot pensijas saņēmēju pirktspējas
līmeņa saglabāšanu, kas laikā, kad inflācijas līmenis ir augsts, ir būtiski. Likumprojekts paredz, ka turpmāk tiks indeksētas
visas pensijas, arī tās, kuras pārsniedz pieckāršu valsts sociālā
nodrošinājuma pabalsta apmēru un patreiz netiek indeksētas. Šīs pensijas tiks
indeksētas reizi gadā (1.oktobrī), ņemot vērā faktisko patēriņa cenu indeksu.
Lai personas, kuras uz
ilgāku laiku ir ievietotas ārstniecības iestādē vai atrodas ieslodzījuma
vietā, varētu saņemt viņām piešķirto pensiju, likumprojekts (10.pants)
nosaka, ka pensijas
saņēmējs, ilgstoši (ilgāk par diviem mēnešiem) uzturoties ārstniecības
iestādē vai ieslodzījuma vietā, var iesniegt iesniegumu VSAA par
pensijas pārskaitīšanu šīs iestādes kontā. Pensijas pārskaitīšana
ārstniecības iestādes kontā iespējama gadījumā, ja pensijas saņēmējs par to iepriekš vienojies ar attiecīgās
iestādes administrāciju un saņēmis rakstisku saskaņojumu. Lai nodrošinātu Padomes regulas Nr.259/68 piemērošanu Latvijā, likumprojektā ir iekļauta tiesību norma (1.pants), saskaņā ar kuru personai, kurai ir tiesības pievienoties pensiju shēmai, ko paredz minētā Regula, valsts obligātajā pensiju apdrošināšanas shēmā uzkrātā pensijas kapitāla aprēķināšanu, tā nodošanu Eiropas Savienības pensiju shēmai un pensijas kapitāla saņemšanu no tās nosaka Ministru kabinets. Likumprojekta 7.pants nosaka, ka personas, uz kuru attiecas šī Regula, vidējo apdrošināšanas iemaksu algu darba periodā Eiropas Savienības institūcijās, saņemot pensijas kapitālu no Eiropas Savienības pensiju shēmas, aprēķina Ministru Kabineta noteiktajā kārtībā. Savukārt, ja par šajā likumā noteiktajiem apdrošināšanas periodiem aprēķinātais pensijas sākuma kapitāls, kas nodots Eiropas Savienības pensiju shēmai, nav atgriezts, tad šos apdrošināšanas periodus tiesību noteikšanai uz valsts pensiju saskaņā ar likumu Par valsts pensijām vērā neņems (pārejas noteikumu 2.2 punkta 2.apakšpunkts). Lai izslēgtu iespēju par vienu un to
pašu laikposmu saņemt vairākas pensijas, likumprojekts paredz papildināt
likuma Par valsts pensijām pārejas noteikumus ar 2.2 punktu.
Ir precizēta likuma
32.panta norma par pensijas pārskatīšanu kredītiestādes vai pasta norēķinu
sistēmas kontā, izslēdzot iespēju norādīt citas juridiskas vai fiziskas
personas kontu. Ir precizēti likuma 14.
un 18.pantā lietotie termini, attiecīgi saskaņojot tos ar likumā Par
obligāto sociālo apdrošināšanu pret nelaimes gadījumiem darbā un
arodslimībām lietotajiem. Atsevišķi likumprojekta
panti paredz veikt likumā Par valsts pensijām redakcionāla rakstura
precizējumus (likumprojekta
3., 4., 8., 9., 11. un 12.pants). Priekšlaicīgās pensionēšanās termiņš tiek pagarināts līdz 2011.gada 1.jūlijam. Paredz Politiski represētām personām piecus gadus pirms šā likuma 11.panta pirmajā daļā noteiktā vecuma sasniegšanas tiesības vecuma pensiju pieprasīt priekšlaicīgi. |
|
Nav |
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
||||||||||||||||||||||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
||||||||||||||||||||||||||||
1. Izmaiņas valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumos
|
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2008.gadam sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta plānotie ieņēmumi ir 1 387 466,1 tūkst. latu. |
Normatīvā akta projekts neskar valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta ieņēmumus. |
||||||||||||||||||||||||||||||
2. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā)
|
Pensiju
indeksācija Aprēķinos izmantoti VSAA 2008.gada marta dati par
pensiju saņēmēju skaitu sadalījumā pēc pensijas vidējā apmēra. Pensiju
saņēmēju skaits ar pensijas vidējo apmēru virs pieckāršam valsts sociālā
nodrošinājuma pabalstam, t.i. Ls 225 bija 15 499 personas un to vidējais
pensijas apmērs Ls 318,80. Indeksācijas apmēra
aprēķinā izmantotas Finanšu ministrijas aktualizētās prognozes uz 2008.gada
30.janvāri par patēriņa cenu indeksa lielumu. Papildus nepieciešamais finansējums:
Piemaksu pie vecuma pensijas apmēru
nosaka Ministru kabinets |
|||||||||||||||||||||||||||||||
3. Cita informācija
|
Ņemot vērā, ka likumprojekta īstenošana 2009.gadā un turpmākajos gados ir saistīta ar papildu valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu nepieciešamību, jautājums par papildu nepieciešamo valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta līdzekļu piešķiršanu likumprojektā paredzēto pasākumu īstenošanai 2009.gadā un turpmākajos gados jāizskata Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidēja termiņa budžeta prioritātēm likuma par valsts budžetu kārtējam gadam sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekta
izpildes nodrošināšanai būs papildus jāizdod Ministru kabineta noteikumi, lai
noteiktu kārtību, kādā aprēķina Eiropas Savienības pensiju shēmas dalībnieka valsts
obligātajā pensiju apdrošināšanas shēmā uzkrāto pensijas kapitālu, šī
kapitāla nodošanas Eiropas Savienības
pensiju shēmai un saņemšanas no tās kārtību, kā arī kārtību, kādā, saņemot pensijas kapitālu no
Eiropas Savienības pensiju shēmas, aprēķina šīs pensiju shēmas dalībnieka vidējo apdrošināšanas iemaksu algu
darba periodā Eiropas Savienības institūcijās. Nepieciešami arī grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 22.novembra
noteikumos Nr.891 Noteikumi par ikmēneša piemaksu pie vecuma pensijas. Atbildīgā par Ministru kabineta noteikumu sagatavošanu ir Labklājības ministrija. Ministru kabineta noteikumi tiks izstrādāti trīs mēnešu laikā pēc likuma pieņemšanas. |
2. Cita informācija |
Nav |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Grozījumi likumā Par valsts pensijām tiek veikti, lai nodrošinātu Eiropas Savienības tiesību aktā (Padomes regulā Nr.259/68) noteikto prasību izpildi. |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Saistības nav. |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Grozījumi normatīvajā aktā neskar Latvijas saistības, kas izriet no saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Padomes 1968.gada 29.februāra Regulu (EEK, Euratom, EOTK) Nr.259/68, ar ko nosaka Eiropas Kopienu Civildienesta noteikumus un Pārējo darbinieku nodarbināšanas kārtību. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Nav |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Galvenie likuma grozījumi
tika izskatīti Nacionālās trīspusējas sadarbības padomes Sociālās drošības
apakšpadomē š.g. 27.februārī. Konsultācijas notikušas ar Latvijas Pensionāru federāciju, Latvijas Invalīdu biedrību, Latvijas Politiski represēto apvienību un Latvijas Brīvo arodbiedrību savienību. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nacionālās trīspusējas sadarbības
padomes Sociālās drošības apakšpadome pieņēma likumprojektu zināšanai. Organizācijas pamatā atbalsta likumprojektā iekļautās tiesību normas. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības informēšanas pasākumi tiek veikti ar masu saziņu līdzekļu starpniecību. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Na v |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. VSAA darbinieku izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību persona var apstrīdēt VSAA direktoram. Savukārt VSAA direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā likumā noteiktajā kārtībā |
4. Cita informācija |
Nav |