Rīgā
.06.2008. Nr.90/TA-1442,
TA-1471, TA-1519,
TA-1209, TA-1660, TA-1327,
TA-1512, TA-1529, TA-1326,
TA-1643, TA-1663, TA-1667,
TA-1668
Saeimas Prezidijam
Papildus Ministru kabineta 2008.gada
3.jūnija vēstulei Nr.90/TA-1250, TA-1371, TA-1272, TA-1274, TA-1273, TA-1275,
TA-1285, TA-1287,
TA-1281, TA-1280, TA-1279, TA-1282, TA-1289, TA-1278, TA-1437,
TA-1447, TA-1334 nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta 2008.gada 3.jūnija sēdē
atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Grozījumi likumā
"Par valsts un pašvaldību īpašuma privatizācijas fondiem";
likumprojektu "Grozījumi Civilās
aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi
likumā "Par kultūras pieminekļu aizsardzību"";
likumprojektu "Grozījumi Bibliotēku likumā";
likumprojektu "Grozījumi Izglītības likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pilsētas domes, rajona padomes, novada domes un pagasta padomes deputāta statusu"";
likumprojektu "Grozījumi Dzelzceļa likumā";
likumprojektu "Grozījums Augu aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Reģionālās attīstības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā";
likumprojektu "Grozījums Vispārējās izglītības likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par autoceļiem"";
likumprojektu "Grozījumi Autopārvadājumu likumā".
Likumprojektus izstrādāja Ekonomikas ministrija (atbildīgā amatpersona - Lore 67013207, Kaspars.Lore@em.gov.lv), Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Ludbāržs 67075916, gcap@vugd.gov.lv), Kultūras ministrija (atbildīgās amatpersonas - Dambis 67229272, vkpai@latnet.lv, Turlajs 67356615, Janis.Turlajs@km.gov.lv), Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Kupce-Kupča 67047934, kristine.kupce@izm.gov.lv, Ziediņa 67047917, agra.ziedina@izm.gov.lv), Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Muzikants 677770477, janis.muzikants@raplm.gov.lv, Timofejeva 67770355, Aija.Timofejeva@raplm.gov.lv), Satiksmes ministrija (atbildīgā amatpersona - Eiduks 67028192, Janis.Eiduks@sam.gov.lv, Girucka 67028381, Iveta.Girucka@sam.gov.lv, Pēkalis 67028300, maris.pekalis@sam.gov.lv, Vaitužs 67028303, julijs.vaituzs@sam.gov.lv), Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Grosbārdis 67027206, Raivis.Grosbardis@vaad.gov.lv),
Lūdzam par atbildīgo komisiju likumprojektu paketei noteikt
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisiju.
Pielikumā: 1. Likumprojekti
uz 25 lp.
2. Likumprojektu anotācijas
uz 107 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 3.jūnija sēdes
protokola Nr.37 10.§, 11.§, 12.§, 13.§,
14.§, 15.§, 16.§, 17.§, 18.§, 19.§, 20.§, 21.§, 22.§ izraksts uz 13 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā Par kultūras pieminekļu aizsardzību (Latvijas
Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1992, 10.nr.; 1993,
24/25.nr.; 1993, 36.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta
Ziņotājs, 1995, 7.nr.; 2001, 24.nr.; 2003, 24.nr.;
2005, 11.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6.pantu šādā redakcijā:
6.pants. Valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspekcijas reģionālās
nodaļas
Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija kultūras pieminekļu uzraudzības un kontroles nodrošināšanai izveido valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspektoru reģionālās nodaļas, kas pakļautas tieši Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijai un darbojas saskaņā ar reglamentu.
2. Izslēgt 7.panta trešās daļas pēdējo
teikumu.
3. Izteikt 8.panta trešo daļu šādā redakcijā:
Kultūras pieminekļa atsavināšana var notikt, ja par nodomu to atsavināt īpašnieks ir paziņojis Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijai, tās reģionālā nodaļa ir apsekojusi kultūras pieminekli un nākamajam īpašniekam ir nosūtīti norādījumi par kultūras pieminekļa izmantošanu un saglabāšanu.
4. Izteikt 25.panta pirmo teikumu šādā redakcijā:
Naudas līdzekļus, ko pašvaldības iegūst,
izīrējot kultūras pieminekļus, ar kultūras pieminekļiem saistītās
komercdarbības rezultātā gūtās peļņas atskaitījumus, kā arī atlīdzību par
kaitējumu, kas nodarīts kultūras piemineklim, ieskaita pašvaldības
speciālā budžeta ieņēmumos.
Kultūras ministre |
Valsts sekretāre |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
__.__.2008. |
__.__.2008. |
__.__.2008. |
__.__.2008. |
__.__.2008. |
H.Demakova |
S.Zvidriņa |
I.Millersone |
M.Tenisa |
J.Dambis |
2008.05.23. 9:51
206
L.Ābele
67228503,
liga.abele@mantojums.lv
Likumprojekta Grozījumi likumā Par kultūras
pieminekļu aizsardzību
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra rīkojuma Nr.90 Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu 1. un 4.punkts. |
|
2. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
1. Pēc administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas Latvijā būs
divu veidu vietējās pašvaldības novadi un republikas pilsētas. Šobrīd
saskaņā ar likuma Par kultūras pieminekļu aizsardzību 6.pantu Valsts
kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija (turpmāk Inspekcija) katrā
rajonā un republikas pilsētā ieceļ valsts kultūras pieminekļu
aizsardzības inspektoru, kas ir pakļauts tieši Inspekcijai un darbojas
saskaņā ar dienesta instrukciju. Šāds regulējums ir atbilstošs līdzšinējam
valsts administratīvi teritoriālajam iedalījumam. Šobrīd valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspektori ir iecelti 33 administratīvajās
vienībās (26 rajonos un 7 republikas pilsētās). Šādi sadrumstalota
Inspekcijas reģionālā darbība ir apliecinājusi savas vājās puses (t.sk.
nepietiekams darba materiāltehniskais nodrošinājums, atsevišķos rajonos nav
pieejams internets, kas apgrūtina savstarpējo komunikāciju un nenodrošina
operatīvu informācijas apmaiņu; neskaidrs darba telpu jautājums; vāja
komunikācija starp reģioniem un centru; apgrūtināta reāli paveiktā darba
kontrole un lēmumu vienveidīguma nodrošināšana u.c.). Izvērtējot līdzšinējo Inspekcijas reģionālo darbu, konstatēts, ka
optimālākais risinājums tā efektīvai nodrošināšanai būtu valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspektoru reģionālo nodaļu izveide bez piesaistes
konkrētām pašvaldībām, bet par pamatu ņemot plānošanas reģionus. Tādējādi tiktu
nodrošināta iestādes pilnvērtīgai un modernai darbībai nepieciešamo
materiāltehnisko resursu ekonomiska un racionāla izlietošana, saglabājot
iestādes saikni ar kultūras pieminekļu īpašniekiem, kā arī veicināta
vienveidīgu amatpersonu lēmumu pieņemšana visā valsts teritorijā.
Likumprojekts nenosaka valsts iestādes reģionālo nodaļu piesaisti noteiktai
pašvaldības teritorijai, tādējādi dodot iestādei rīcības brīvību to noteikt
valsts pārvaldes normatīvā regulējuma, kā arī pieejamo valsts budžeta
līdzekļu ietvaros. Inspekcijas reģionālās nodaļas plānots izveidot, ņemot vērā Ministru
kabineta apstiprināto plānošanas reģionu modeli (Rīgas reģions, Kurzemes reģions, Zemgales reģions, Vidzemes reģions, Latgales
reģions). Reģionālajās nodaļās paredzēts sākotnēji apvienot visus līdzšinējos
valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspektorus, kuru darbība reģionālo nodaļu ietvaros ļaus
efektīvāk un lietderīgāk izmantot finanšu līdzekļus (ietaupot līdzekļus
materiāltehniskās bāzes nodrošināšanai (telpu noma, pakalpojumu iegāde u.c.),
novēršot izmaksu, kā arī funkciju dublēšanos), un tādējādi ļaujot veltīt
primāro uzmanību kultūras pieminekļu faktiskā stāvokļa uzraudzībai un to
saglabāšanas nodrošināšanai. Reģionālo nodaļu darbības pirmā gada
kvalitatīvos un kvantitatīvos rādītājus paredzēts vērtēt, lemjot par
Inspekcijas reģionālās darbības nodrošināšanai nepieciešamo amatpersonu
skaita samazināšanu. Ir veiktas
sagatavojošās darbības (izstrādāta Inspekcijas iekšējo normatīvo aktu bāze
u.c.), lai pēc likuma grozījumu spēkā stāšanās, Inspekcijas reģionālās
nodaļas varētu nekavējoties uzsākt pilnvērtīgu darbību. 2. Likuma Par kultūras
pieminekļu aizsardzību 7.panta trešā daļa nosaka, ka gadījumā, ja
nekustamais īpašums ir kultūras piemineklis, tas ir pietiekams pamats
attiecīgās atzīmes izdarīšanai zemesgrāmatā. Atzīme izdarāma 10 dienu laikā
no Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas iesnieguma saņemšanas
dienas vai vienlaikus ar īpašuma tiesību reģistrāciju. Nekustamo kultūras
pieminekļu sarakstus zemesgrāmatas nodaļām iesniedz attiecīgais valsts
kultūras pieminekļu aizsardzības inspektors. Norma, kas ietverta likuma
Par kultūras pieminekļu aizsardzību 7.panta pēdējā teikumā un, kas paredz attiecīgā rajona inspektoru pienākumu nekustamo kultūras
pieminekļu sarakstus iesniegt zemesgrāmatā, nesasniedz mērķi nodrošināt
tiesību aprobežojumu atzīmes izdarīšanu konkrētajam īpašumam, kas ir kultūras
piemineklis vai tā daļa. Šis mērķis tiek sasniegts ar Inspekcijas iesniegumu,
kurā individualizēti norādīts konkrētais zemesgrāmatā ierakstītais
nekustamais īpašums un tam no likuma izrietošie tiesību aprobežojumi. Šī norma, kas paredz kultūras
pieminekļu sarakstu iesniegšanu, nav saskaņota ar Zemesgrāmatu likuma regulējumu, līdz ar to tai ir deklaratīvs raksturs. 3.
Likuma Par kultūras pieminekļu aizsardzību 25.pants nosaka, ka naudas
līdzekļus, ko pašvaldības iegūst, izīrējot kultūras pieminekļus, ar kultūras
pieminekļiem saistītās komercdarbības rezultātā gūtās peļņas atskaitījumus,
soda naudu par kultūras pieminekļu bojāšanu un iznīcināšanu un ar to saistīto
zaudējumu atlīdzību ieskaita pagasta vai pilsētas pašvaldības speciālā
budžeta ieņēmumos. Šos līdzekļus atļauts izmantot tikai kultūras pieminekļu
izpētei, konservācijai, remontam un restaurācijai. Noslēdzot administratīvi
teritoriālo reformu, būs citas administratīvi teritoriālās vienības, līdz ar
to šī norma ir jāgroza. |
|
3. Normatīvā akta projekta būtība
|
Likumprojekta
mērķis ir, ņemot
vērā administratīvi teritoriālās reformas rezultātā paredzētās izmaiņas
valsts administratīvi teritoriālajā iedalījumā, noteikt Inspekcijas
reģionālās darbības pamatprincipu bez piesaistes konkrētai pašvaldības
teritorijai, paredzot Inspekcijas valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspektoru
reģionālo nodaļu izveidi, ņemot vērā plānošanas reģionu modeli. Likumprojekts paredz grozījumus tajos
pantos, kur minēta tieša atsauce uz attiecīgā rajona valsts kultūras
pieminekļu aizsardzības inspektoru funkcijām, vienlaikus izslēdzot deklaratīvu normu bez juridiskās slodzes
par nekustamo kultūras pieminekļu sarakstu iesniegšanu zemesgrāmatās. Likumprojektā precizēti vietējo pašvaldību nosaukumi pēc administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanas. |
|
4. Cita informācija |
|
|
II. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Ietekme uz sabiedrības pārmaiņām vērtējama kā netieša, jo nodrošinot materiāltehniski un kvalitatīvi līdzvērtīgu Inspekcijas reģionālo nodaļu darbību, tiks nodrošināta efektīva kultūras mantojuma nozares pārvalde un kontrole, tādējādi paaugstinot Inspekcijas kā iestādes sniegto pakalpojumu kvalitāti. Līdz ar to iespēja atsevišķu lēmumu veidus pieņemt reģionos stiprinātu tiešo saikni ar kultūras pieminekļu īpašniekiem. |
|
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Likumprojekts neietekmē administratīvās procedūras, tās neatvieglo un nesarežģī, jo netiek skartas likumā Par kultūras pieminekļu aizsardzību noteiktās personu tiesības vai pienākumi. |
|
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda
var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||
2009. |
2010. |
2011. |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
392,4 |
0 |
0 |
0 |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
392,4 |
14,6 |
6,6 |
6,6 |
|||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
0 |
- 14,6 |
- 6,6 |
- 6,6 |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
|
Telpu noma Inspekcijas
reģionālajām nodaļām (2261): 12 mēn. x 550 Ls. Biroja mēbeles (2312): 30 galdi x 100 Ls; 30 biroja krēsli x 50 Ls;
30 apmeklētāju krēsli x 30 Ls; 31 dokumentu plaukts x 80 Ls; 4 printeru
plaukti x 30 Ls. |
Telpu noma Inspekcijas
reģionālajām nodaļām (2261): 12 mēn. x 550 Ls. |
Telpu noma Inspekcijas
reģionālajām nodaļām (2261): 12 mēn. x 550 Ls. |
|||||
6. Cita informācija |
Jautājumu par papildu valsts budžeta
līdzekļu piešķiršanu likumprojekta īstenošanai 2009.gadam un turpmākajiem
gadiem izskatīt Ministru kabinetā kopā ar visu ministriju un citu centrālo
valsts iestāžu vidējā termiņa budžeta prioritātēm likuma par valsts budžetu kārtējam gadam sagatavošanas un izskatīšanas procesā. |
||||||||
IV. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nav nepieciešami papildus normatīvie akti. |
||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
notikušas ar Kuldīgas, Rēzeknes un
Daugavpils pašvaldībām, ar Latvijas pašvaldību savienību, kā arī ar
Inspekcijas konsultatīvām ekspertu padomēm. |
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultāciju veids diskusijas ar iesaistītajām
institūcijām. 2008.gada 15.janvārī Latvijas Pašvaldību savienības Reģionālās
attīstības un sadarbības komitejas sēdē Inspekcija prezentēja Reģionālo
nodaļu darbības modeli. 2008.gada 16.janvārī Inspekcijas Ekspertu
konsultatīvo padomju locekļiem prezentēts Reģionālo nodaļu darbības modelis. |
||||||||
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta izpildi nodrošinās Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcija tai deleģēto funkciju ietvaros. Jaunas institūcijas netiek radītas un esošo institūciju funkcijas netiek paplašinātas. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts neparedz īpašu lēmumu pārsūdzēšanas kārtību. Inspekcijas amatpersonu administratīvos aktus un Inspekcijas amatpersonu un darbinieku faktisko rīcību iespējams apstrīdēt Inspekcijas vadītājam saskaņā ar Inspekcijas nolikumu (Ministru kabineta 2004.gada 9.novembra noteikumi Nr.916). |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
Kultūras ministre H.Demakova
Kultūras ministre |
Valsts sekretāre |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
__.__.2008 |
__.__.2008 |
__.__.2008 |
__.__.2008 |
__.__.2008 |
H.Demakova |
S.Zvidriņa |
I.Millersone |
M.Tenisa |
J.Dambis |
2008.05.23. 9:50
1670
L.Ābele
67228503, liga.abele@mantojums.lv