2008. gada
__________________
9/4 -
__________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības
ruļļa 79.pantu Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisija iesniedz Saeimas
izskatīšanai komisijas izstrādāto likumprojektu Patvēruma likums.
Komisija lūdz minēto likumprojektu iekļaut š.g.19.jūnija Saeimas
plenārsēdes darba kārtībā un nodot to izskatīšanai tikai Cilvēktiesību un
sabiedrisko lietu komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas
Kārtības ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai
pirmajā lasījumā š.g.19.jūnija Saeimas sēdē bez atkārtotas izskatīšanas
komisijā.
Pielikumā: likumprojekts un anotācija.
Cieņā
komisijas priekšsēdētājs
Jānis Šmits
Patvēruma likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti
šādi termini:
1) droša
izcelsmes valsts valsts,
kurā, pamatojoties uz tiesisko situāciju, tiesību aktu piemērošanu demokrātiskā
sistēmā un uz vispārējiem politiskajiem apstākļiem, nepastāv vajāšana,
spīdzināšana vai necilvēcīga vai pazemojoša attieksme, vai sods, kā arī
nepastāv vardarbības draudi starptautiska vai iekšzemes bruņota konflikta
situācijās;
2) droša trešā
valsts valsts, kurā
patvēruma meklētājs uzturējies pirms ierašanās Latvijas Republikā un kurā viņa
dzīvība un brīvība netiek pakļauta briesmām rases, reliģijas, tautības,
piederības noteiktai sociālai grupai vai politisko uzskatu dēļ un attiecībā uz
viņu tiek ievērots aizliegums viņu izraidīt uz valsti, kurā viņa dzīvība un
brīvība ir apdraudēta viņa rases, reliģijas, tautības, piederības kādai
noteiktai sociālai grupai vai politisko uzskatu dēļ un kurā viņš varētu tikt
spīdzināts, kā arī pakļauts cietsirdīgai, necilvēcīgai un pazemojošai
attieksmei, kā tas ir noteikts starptautiskajos tiesību aktos, kā arī pastāv
iespēja pieprasīt bēgļa statusu un, ja viņš tiek atzīts par bēgli, saņemt
aizsardzību saskaņā ar 1951.gada 28.jūlija Konvenciju par bēgļa statusu;
3) ģimenes loceklis bēgļa vai tādas personas laulātais, kurai
piešķirts alternatīvais statuss vai pagaidu aizsardzība, un viņu nepilngadīgais
bērns, kas ir neprecējies un ir viņu apgādībā, vai arī ir adoptēts, ja šāda
ģimene pastāvējusi jau izcelsmes valstī;
4) izcelsmes
valsts personas valstspiederības
valsts (valstis) vai bezvalstnieka agrākās pastāvīgās dzīvesvietas valsts;
5) nepilngadīga
persona bez pavadības trešās valsts valstspiederīgais vai bezvalstnieks,
kas ir jaunāks par astoņpadsmit gadiem un ir ieradies Latvijas Republikā bez
tādu pieaugušo pavadības, kas ir par viņu atbildīgi saskaņā ar likumu vai
paražu, arī nepilngadīgais, kas palicis bez pavadības pēc ierašanās Latvijas
Republikā;
6) pagaidu
aizsardzība ārkārtas pasākums,
ar kuru personu grupai piešķir tiesības noteiktu laiku uzturēties Latvijas
Republikā;
7) patvēruma meklētājs trešās valsts
valstspiederīgais vai bezvalstnieks, kas šajā likumā noteiktajā kārtībā iesniedzis
iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu Latvijas Republikā līdz
brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par viņa
iesniegumu;
8) patvēruma
procedūra kārtība un
termiņi, kādos šajā likumā noteiktajā kārtībā izskata patvēruma meklētāja
iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu no tā iesniegšanas
brīža līdz brīdim, kad stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams galīgais lēmums par
viņa iesniegumu;
9) pirmā
patvēruma valsts valsts, kura patvēruma meklētāju uzņems atpakaļ un kurā viņš ir atzīts par
bēgli un var joprojām gūt labumu no šādas aizsardzības vai bauda citādu
pietiekamu aizsardzību, tostarp attiecībā uz patvēruma meklētāju tiek ievērots
aizliegums viņu izraidīt uz valsti, kurā viņa dzīvība un brīvība ir apdraudēta
viņa rases, reliģijas, tautības, piederības kādai noteiktai sociālai grupai vai
politisko uzskatu dēļ;
10) trešās valsts
valstspiederīgais vai bezvalstnieks persona, kura nav Latvijas Republikas, citas
Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices
Konfederācijas pilsonis vai bezvalstnieks, kuram šo statusu piešķīrusi kāda no
šīm valstīm.
2.pants. Likuma
mērķis
Šā likuma mērķis ir saskaņā ar vispāratzītiem
starptautiskajiem cilvēktiesību principiem nodrošināt personu tiesības Latvijas
Republikā saņemt patvērumu, iegūt bēgļa vai alternatīvo statusu vai saņemt
pagaidu aizsardzību.
3.pants.
Neizraidīšanas princips
(1) Patvēruma meklētāju nevar izraidīt uz
valsti vai izdot valstij, kurā pastāv šā likuma 20.panta pirmajā daļā vai 23.panta
pirmajā daļā minētie draudi.
(2) Bēgli nevar izraidīt uz valsti vai izdot
valstij, kurā pastāv šā likuma 20.panta pirmajā daļā minētie draudi.
(3) Personu, kurai Latvijas Republikā
piešķirts alternatīvais statuss, nevar izraidīt uz valsti vai izdot valstij,
kurā pastāv šā likuma 23.panta pirmajā daļā minētie draudi.
(4) Šā panta
pirmās un otrās daļas nosacījumi neattiecas uz patvēruma meklētāju vai bēgli,
ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) ir pamats
uzskatīt, ka patvēruma meklētājs vai bēglis rada draudus valsts drošībai vai
sabiedriskajai kārtībai un drošībai;
2) pavēruma meklētājs vai bēglis, kas ar
tiesas spriedumu atzīts par vainīgu tāda nozieguma izdarīšanā, kas saskaņā ar
Latvijas normatīvajos aktos noteikto atzīts par sevišķi smagu noziegumu, rada draudus
Latvijas sabiedrībai.
4.pants. Apvienoto
Nāciju Organizācijas augstais komisārs bēgļu lietās
(1)
Pēc Apvienoto Nāciju Organizācijas augstā komisāra bēgļu lietās pieprasījuma patvēruma procedūrā iesaistītās
institūcijas nodrošina:
1) iespēju tikties ar
patvēruma meklētāju, arī to, kas ir aizturēts;
2) informāciju par
personas iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu, ja patvēruma
meklētājs tam piekrīt, kā arī patvēruma procedūrā iesaistīto institūciju
pieņemtajiem lēmumiem un tiesas nolēmumiem.
(2)
Izskatot iesniegumu par bēgļa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu, patvēruma procedūrā iesaistītās institūcijas
izvērtē Apvienoto Nāciju Organizācijas augstā komisāra bēgļu lietās viedokli
par personas iesniegumu.
5.pants. Informācijas neizpaušana
(1) Patvēruma procedūrā iesaistīto institūciju darbiniekiem
nav tiesību izpaust informāciju par patvēruma meklētāju, tai skaitā par
iesnieguma iesniegšanas faktu, izņemot šā panta otrajā daļā minētos gadījumus.
Par informācijas izpaušanu darbinieks saucams pie disciplinārās atbildības,
administratīvās atbildības vai kriminālatbildības.
(2)
Informāciju par patvēruma
meklētāju drīkst izpaust, ja attiecīgā persona tam rakstveidā piekritusi vai ja
informāciju savas kompetences ietvaros pieprasījusi Latvijas Republikas valsts
pārvaldes vai tiesībaizsardzības iestāde vai ārvalstu institūcija, ja tas
atbilst Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
(3) Ja patvēruma
procedūrā iesaistītās institūcijas iegūst informāciju no šā likuma 25.pantā
minētajām personām, informāciju iegūst tādā veidā, lai tās netiktu tieši
informētas par faktu, ka konkrētā persona ir patvēruma meklētājs, bēglis vai
persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, kā arī, lai netiktu kaitēts
minētās personas un viņa apgādājamo vai to viņas ģimenes locekļu dzīvībai,
brīvībai, drošībai un veselībai, kas joprojām dzīvo izcelsmes valstī.
II nodaļa
Iesnieguma iesniegšana. Patvēruma meklētāja
izmitināšana. Aizturēšana. Patvēruma meklētāja tiesības un pienākumi
6.pants. Iesnieguma iesniegšana
(1) Persona iesniegumu par bēgļa vai alternatīvā statusa
piešķiršanu (turpmāk iesniegums) iesniedz personīgi Valsts robežsardzei:
1) robežkontroles punktā pirms ieceļošanas
Latvijas Republikā;
2) Valsts robežsardzes teritoriālajā
struktūrvienībā, ja persona atrodas Latvijas Republikā.
(2) Patvēruma meklētāju identificē Valsts
robežsardze. Valsts robežsardzei ir tiesības:
1) veikt patvēruma meklētāja un viņa
mantu apskati, kā arī izņemt priekšmetus un dokumentus, ja tiem var būt nozīme
iesnieguma izskatīšanā vai tie var radīt draudus patvēruma meklētājam vai
apkārtējiem, sastādot par to protokolu;
2) noteikt un organizēt dokumentu, priekšmetu,
valodas, medicīniskās un citas ekspertīzes un pārbaudes, lai identificētu
patvēruma meklētāju;
3) noņemt patvēruma meklētāja pirkstu
nospiedumus un viņu nofotografēt.
(3) Valsts robežsardze veic pārrunas ar patvēruma meklētāju. Pārrunas var fiksēt skaņu un attēlu ierakstā, par to iepriekš informējot patvēruma meklētāju. Pārrunas neveic, ja atbilstoši ārsta atzinumam patvēruma meklētājam ir pastāvīgi veselības traucējumi, kas to nepieļauj.
(4) Valsts robežsardze pārrunās iegūto
informāciju un iesniegumu iesniedz Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes
(turpmāk Pārvalde) Bēgļu lietu departamentā (turpmāk Departaments).
7.pants. Nepilngadīgās
personas tiesības
(1)
Nepilngadīgā persona bez pavadības iesniegumu iesniedz šā likuma 6.panta
pirmajā daļā noteiktajā kārtībā. Nepilngadīgo personu bez pavadības
personiskajās un mantiskajās attiecībās patvēruma procedūras laikā pārstāv
bāriņtiesa vai tās iecelts aizbildnis, vai bērnu aprūpes iestādes vadītājs.
(2)
Pārrunas ar nepilngadīgo personu veic amatpersona, kurai ir nepieciešamās
zināšanas par nepilngadīgo personu īpašajām vajadzībām.
(3) Nepilngadīgajam patvēruma
meklētājam tiek nodrošināta izglītības ieguve atbilstoši Izglītības likumā
noteiktajam. Izg
lītības ieguvi nepilngadīgajam patvēruma meklētājam nodrošina
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
8.pants. Patvēruma
meklētāja personu apliecinošs dokuments
(1) Patvēruma meklētājs personu
apliecinošus un ceļošanas dokumentus nodod Valsts robežsardzei, līdz tiek
pieņemts galīgais lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai
atteikumu to piešķirt, izņemot gadījumu, kad patvēruma meklētājam ir cits likumīgs
pamats uzturēties Latvijas Republikā.
(2) Patvēruma meklētājam Latvijas
Republikā izsniedz patvēruma meklētāja personas dokumentu. Tā formu un
izsniegšanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
(3) Patvēruma meklētāja personas
dokuments dod tiesības uzturēties patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā.
9.pants. Patvēruma
meklētāja uzturēšanās kārtība Latvijas Republikā
(1) Patvēruma procedūras laikā patvēruma
meklētāju izmitina patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, kurā nodrošināti
sadzīvei nepieciešamie apstākļi. Nepilngadīgai personai nodrošina viņa
fiziskajai un garīgajai attīstībai nepieciešamos sadzīves apstākļus. Patvēruma
meklētāju var pārvietot no viena patvēruma meklētāju izmitināšanas centra uz
citu.
(2) Patvēruma meklētāju neievieto patvēruma
meklētāju izmitināšanas centrā, kamēr viņam ir likumīgs pamats uzturēties
Latvijas Republikā. Mainot dzīvesvietu, patvēruma meklētājs informē
Departamentu par jaunās dzīvesvietas adresi.
(3) Nepilngadīgo
bez pavadības izmitina patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā, pie
bāriņtiesas iecelta aizbildņa vai bērnu aprūpes iestādē. Lēmumu par
nepilngadīgā bez pavadības izmitināšanu patvēruma meklētāju izmitināšanas
centrā, pie aizbildņa vai bērnu aprūpes iestādē pieņem bāriņtiesa, noskaidrojot
Departamenta viedokli. Lēmumu pieņem, ņemot vērā nepilngadīgās personas
intereses un tās viedokli atbilstoši šīs personas vecumam un briedumam,
ievērojot šādus nosacījumus:
1)
nepilngadīgo bez
pavadības izmitina kopā ar pilngadīgajiem radiniekiem;
2)
vienas ģimenes
bērni nav šķirami, izņemot gadījumus, kad tas tiek darīts bērnu interesēs;
3) nepilngadīgā bez pavadības dzīvesvietu
maina tikai gadījumā, kad tas atbilst šīs personas interesēm.
(4) Patvēruma
meklētāju izmitināšanas centri ir Pārvaldes struktūrvienības. Patvēruma
meklētāju izmitināšanas centra iekšējās kārtības noteikumus apstiprina Ministru
kabinets.
(5)
Pašvaldības izdevumus, kas tai radušies, izmitinot bērnu aprūpes iestādē
nepilngadīgo personu bez pavadības, Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un
apmērā sedz no Bērnu un ģimenes lietu ministrijai kārtējam gadam šim mērķim
piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
(6)
Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā vai Valsts robežsardzes teritoriālajā
struktūrvienībā izmitināta patvēruma meklētāja uzturam, kā arī higiēnas un
pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmēru un tā segšanas
kārtību nosaka Ministru kabinets.
10.pants. Patvēruma meklētāja aizturēšana
(1) Valsts robežsardzei ir tiesības aizturēt patvēruma meklētāju līdz
10 diennaktīm, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) nav noskaidrota patvēruma meklētāja
identitāte;
2) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs
cenšas ļaunprātīgi izmantot patvēruma procedūru;
3) ir pamats uzskatīt, ka patvēruma
meklētājam saskaņā ar šā likuma nosacījumiem nebūs likumīga pamata uzturēties
Latvijas Republikā;
4) kompetentām valsts iestādēm, to skaitā
Valsts robežsardzei, ir pamats uzskatīt, ka patvēruma meklētājs rada draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai
un drošībai.
(2) Valsts robežsardze patvēruma
meklētāju aiztur un tiesnesis lēmumu par patvēruma meklētāja aizturēšanu pieņem
Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
(3) Šā panta pirmajā daļā paredzēto
aizturēšanas termiņu var pagarināt, taču kopējais aizturēšanas termiņš nedrīkst
pārsniegt patvēruma procedūras termiņu.
(4) Valsts robežsardze, aizturot patvēruma
meklētāju, sastāda aizturēšanas protokolu, kurā norāda tā sastādīšanas laiku,
vietu, protokola sastādītāja amatu, vārdu un uzvārdu, ziņas par aizturēto,
aizturēšanas laiku un pamatu. Protokolu paraksta amatpersona, kura to
sastādījusi, un aizturētais. Ja aizturētais atsakās parakstīt protokolu, to
norāda protokolā.
(5) Patvēruma meklētāju aizturēšanas laikā izmitina
šim nolūkam paredzētās telpās Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā
atsevišķi no personām, kuras tiek turētas aizdomās par noziedzīga nodarījuma
izdarīšanu.
11.pants. Patvēruma
meklētāja tiesības un pienākumi
(1) Patvēruma meklētājam ir tiesības:
1) iesniegt iesniegumu un pārrunu laikā
sniegt paskaidrojumus valodā, kura viņam būtu jāsaprot
un kurā viņš ir spējīgs sazināties. Ja nepieciešams, Valsts robežsardze
pieaicina tulku, par kura pakalpojumiem maksā no šiem mērķiem paredzētiem
valsts budžeta līdzekļiem;
2) saņemt informāciju no Valsts
robežsardzes un Departamenta par patvēruma procedūru, savām tiesībām un
pienākumiem šīs procedūras laikā un patvēruma procedūrā iesaistīto institūciju
kompetenci. Šo informāciju patvēruma meklētājam
ir tiesības saņemt valodā, kura viņam būtu jāsaprot un kurā viņš ir spējīgs
sazināties;
3) par saviem līdzekļiem pieaicināt
personu juridiskās palīdzības saņemšanai. Ja patvēruma meklētājam nav
pietiekamu līdzekļu, viņam ir tiesības uz bezmaksas juridisko palīdzību Valsts
nodrošinātās juridiskās palīdzības likumā noteiktā apjomā un kārtībā (turpmāk
bezmaksas juridiskā palīdzība);
4) iepazīties ar patvēruma meklētāja
lietā esošajiem dokumentiem, izņemot gadījumus, ja:
a) dokumentos esošās informācijas atklāšana
var kaitēt Latvijas valsts interesēm;
b) personu drošībai, kas sniedz informāciju
vai to personu drošībai, uz ko informācija attiecas;
c) var tikt ietekmētas patvēruma procedūrā
iesaistīto institūciju izmeklēšanas darbības saistībā ar iesnieguma
izskatīšanu;
5) saņemt informāciju par Departamenta
lēmumu un tā pārsūdzēšanas kārtību valodā, kura viņam būtu jāsaprot un kurā
viņš ir spējīgs sazināties, izņemot gadījumus, ja patvēruma meklētāju pārstāv
pilnvarotā persona vai viņam tiek sniegta bezmaksas juridiskā palīdzība;
6) saņemt neatliekamo medicīnisko
palīdzību un primāro veselības aprūpi par valsts līdzekļiem;
7) sazināties ar Apvienoto Nāciju
Organizācijas augsto komisāru bēgļu lietās.
(2) Patvēruma meklētājam ir pienākums:
1) sadarboties ar Valsts robežsardzi, lai tā
varētu noņemt viņa pirkstu nospiedumus, nofotografēt un identificēt viņu, ar
Departamentu, kā arī ar citām patvēruma procedūrā iesaistītajām institūcijām;
2) piedalīties pārrunās un pēc iespējas
ātrāk personīgi sniegt visu informāciju, kas nepieciešama, lai izskatītu
iesniegumu un pieņemtu attiecīgu lēmumu, pat ja pārrunās piedalās pilnvarotā
persona. Pienākums pēc iespējas ātrāk sniegt visu informāciju attiecas arī uz
patvēruma meklētāja pilnvaroto personu;
3) sabiedrības veselības interesēs veikt
veselības pārbaudi Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;
4) uzturoties patvēruma meklētāju
izmitināšanas centrā, ievērot šā centra iekšējās kārtības noteikumus.
(3) Šā panta otrās daļas 2.punktā minētā
informācija ir arī patvēruma meklētāja paskaidrojumi un viņa rīcībā esošie
dokumenti par viņa vecumu un iepriekšējo darbību, ieskaitot datus par viņa
ģimenes locekļiem, tēvu un māti, brāļiem un māsām, identitāti, pilsonību un
iepriekšējās dzīvesvietas valsti un vietu, iepriekšējiem patvēruma
iesniegumiem, ceļojumu maršrutiem, personību apliecinošiem un ceļošanas
dokumentiem, kā arī iemesliem, kādēļ ir iesniegts iesniegums.
III
nodaļa
Iesnieguma izskatīšanas, lēmuma pieņemšanas un
pārsūdzēšanas kārtība
12.pants. Departamenta
lēmumi
Departaments pieņem lēmumu par:
1) iesnieguma pieņemšanu izskatīšanā vai atstāšanu
bez izskatīšanas;
2) bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai
atteikumu to piešķirt;
3) alternatīvā statusa pagarināšanu;
4) bēgļa vai alternatīvā statusa zaudēšanu vai
atņemšanu;
5) atbildīgo dalībvalsti iesnieguma izskatīšanai,
kas iesniegts šā likuma 6.panta pirmajā daļā noteiktajā kārtībā vai kādā citā
dalībvalstī saskaņā ar Padomes 2003.gada 18.februāra regulu (EK) Nr.343/2003;
6) pagaidu aizsardzības piešķiršanu vai
izbeigšanos.
13.pants.
Iesnieguma izskatīšanas un lēmumu pieņemšanas termiņi
(1) Lēmumu par
iesnieguma pieņemšanu izskatīšanai vai atstāšanu bez izskatīšanas Departaments
pieņem piecu darbdienu laikā no brīža, kad no Valsts Robežsardzes saņemti šā
likuma 6.panta ceturtajā daļā minētie dokumenti.
(2) Departaments iesniegumu izskata un lēmumu par
bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pieņem
mēneša laikā, ja pastāv šā likuma 20.panta pirmajā daļā vai 23.panta pirmajā
daļā minētie nosacījumi. Iekšlietu ministrijas valsts sekretārs vai viņa
pilnvarota persona pamatotu iemeslu dēļ var pagarināt iesnieguma izskatīšanas
termiņu līdz 12 mēnešiem.
(3) Departaments iesniegumu izskata un pieņem
lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu 10 darbdienu laikā,
ja pastāv šā likuma 19.panta pirmajā daļā minētie nosacījumi.
(4) Šā panta otrajā un trešajā daļā
noteikto termiņu skaita no Departamenta lēmuma par iesnieguma pieņemšanu
izskatīšanai pieņemšanas dienas vai dienas, kad saņemts tiesas nolēmums par
iesnieguma pieņemšanu izskatīšanai.
(5) Departaments šā panta pirmajā daļā
minētajā termiņā pieņem lēmumu par iesnieguma pieņemšanu izskatīšanai vai
atstāšanu bez izskatīšanas, ja saskaņā ar Padomes 2003.gada 18.februāra regulu
(EK) Nr.343/2003 saņemts citas dalībvalsts
kompetentas institūcijas lēmums par atteikumu izskatīt iesniegumu vai Latvijas
Republika ir atbildīga par citā dalībvalstī iesniegta iesnieguma izskatīšanu.
14.pants. Lēmums par iesnieguma atstāšanu bez
izskatīšanas
(1) Lēmumu par iesnieguma
atstāšanu bez izskatīšanas Departaments pieņem, ja pastāv vismaz viens no
šādiem nosacījumiem:
1) cita Eiropas Savienības
dalībvalsts (turpmāk dalībvalsts) patvēruma meklētājam ir piešķīrusi bēgļa
statusu;
2) valsts, kas nav
dalībvalsts, tiek uzskatīta par patvēruma meklētāja pirmo patvēruma valsti;
3) valsts, kas nav
dalībvalsts, tiek uzskatīta par patvēruma meklētājam drošu trešo valsti;
4) patvēruma meklētājs
Latvijas Republikā ir iesniedzis atkārtotu iesniegumu pēc lēmuma par atteikumu
piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu pieņemšanas, un tas nesatur jaunu
informāciju, kas varētu būt par pamatu bēgļa vai alternatīvā statusa
piešķiršanai.
(2) Departaments vērtē
iesnieguma atbilstību šā likuma 19.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem
vai 20.panta pirmajā daļā un 23.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, ja
drošā trešā valsts neļauj patvēruma meklētājam ieceļot tās teritorijā.
15.pants. Lēmums par iesnieguma pieņemšanu
izskatīšanai
(1) Departaments pieņem lēmumu par iesnieguma
pieņemšanu izskatīšanai, ja nepastāv šā likuma 14.panta pirmajā daļā minētie
nosacījumi.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētais lēmums nav
pārsūdzams.
16.pants.
Iesnieguma izskatīšanas kārtība
(1) Izskatot iesniegumu, Departaments vispirms
lemj par bēgļa statusa piešķiršanu patvēruma meklētājam atbilstoši šā likuma
noteikumiem. Ja uz patvēruma meklētāju neattiecas šā likuma 20.panta pirmās
daļas nosacījumi, Departaments lemj par alternatīvā statusa piešķiršanu
atbilstoši šajā likumā noteiktajai kārtībai.
(2) Iesniegumu izskata individuāli par
katru patvēruma meklētāju. Izvērtējot vai patvēruma meklētājs ir vajāts vai var
tikt vajāts vai cietis vai var ciest smagu kaitējumu, Departaments ņem vērā:
1) faktus, kas attiecas uz patvēruma meklētāja
izcelsmes valsti laikā, kad tiek pieņemts lēmums par bēgļa vai alternatīvā
statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, ieskaitot izcelsmes valsts
normatīvos aktus un veidu, kādā tie tiek piemēroti;
2) paskaidrojumus un dokumentus, ko
iesniedzis patvēruma meklētājs;
3) patvēruma meklētāja individuālo
stāvokli un personīgos apstākļus;
4) vai patvēruma meklētāja darbība kopš
izcelsmes valsts pamešanas saistīta ar iesnieguma iesniegšanai nepieciešamo
nosacījumu radīšanu;
5) vai ir pamatoti sagaidāms, ka
patvēruma meklētājs pieņemtu citas valsts aizsardzību, kurā viņš varētu
pieprasīt pilsonību.
(3) Nopietna norāde uz
patvēruma meklētāja pamatotām bailēm no vajāšanas vai pamatotu iespējamību
ciest smagu kaitējumu ir fakts, ka patvēruma meklētājs jau bijis pakļauts
vajāšanai vai smagam kaitējumam, vai tiešiem vajāšanas vai kaitējuma draudiem
un ir dibināts iemesls uzskatīt, ka šāda vajāšana vai smags kaitējums var tikt
atkārtoti.
(4) Ja patvēruma meklētāja
paskaidrojumos norādītais nav pamatots ar dokumentiem vai citiem pierādījumiem,
tiem nav nepieciešams apstiprinājums, ja pastāv šādi nosacījumi:
1) ir iesniegta visa
patvēruma meklētāja rīcībā esošā informācija;
2) patvēruma meklētāja
paskaidrojumi ir ticami, nav savstarpēji pretrunīgi un atbilst Departamenta
rīcībā esošai informācijai;
3) patvēruma meklētājs
iesniedzis iesniegumu, tiklīdz tas bijis iespējams.
(5) Lēmums par bēgļa vai alternatīvā statusa
piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt attiecināms arī uz patvēruma meklētāja
nepilngadīgajiem bērniem (arī aizbildnībā esošajiem), ja viņi vienlaikus ar
vecākiem atrodas vai ierodas Latvijas Republikā. Izskatot iesniegumu, ņem vērā
nepilngadīgās personas viedokli.
(6) Departaments, pieņemot šā likuma 12.pantā
minētos lēmumus, vienā lēmumā var ietvert patvēruma meklētāju un viņa ģimenes
locekļus, ja šo personu iesniegumu pamatā ir vieni un tie paši fakti.
17.pants. Aizsardzības
nepieciešamība personai uzturoties Latvijas Republikā
Dibināts iemesls pamatotām bailēm no vajāšanas vai
iespējai ciest smagu kaitējumu, ja persona uzturas Latvijas Republikā, var būt:
1) notikumi izcelsmes valstī, kas risinājušies
pēc tam, kad patvēruma meklētājs atstājis šo valsti;
2) darbības, kādās patvēruma meklētājs
iesaistījies kopš izcelsmes valsts atstāšanas, īpaši, ja konsta
tēts, ka šīs
darbības, uz kurām pamatotas bailes, izsaka un turpina izteikt izcelsmes valstī
bijušo pārliecību vai orientāciju.
18.pants.
Patvēruma meklētāja iepazīstināšana ar lēmumu
Patvēruma meklētājs ar lēmuma saturu
iepazīstināms nekavējoties, paskaidrojot viņam lēmuma būtību un tā
pārsūdzēšanas kārtību valodā, kura viņam būtu jāsaprot un kurā viņš ir spējīgs
sazināties. Ja patvēruma meklētājs ir aizturēts, pamatojoties uz kādu no šā
likuma 10.panta nosacījumiem, personu ar lēmumu iepazīstina Valsts robežsardze.
19.pants.
Iesnieguma izskatīšana saīsinātajā kārtībā
(1) Departaments iesniegumu izskata
saīsinātā kārtībā un pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt bēgļa vai alternatīvo
statusu, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) patvēruma meklētājs ir no drošas
izcelsmes valsts;
2) patvēruma meklētājs ir ieradies Latvijas
Republikā, šķērsojot valsti, kas nav dalībvalsts un ir uzskatāma par drošu
trešo valsti attiecībā uz patvēruma meklētāju;
3) patvēruma meklētājs ir iesniedzis vēl
vienu iesniegumu, norādot citus personas datus;
4) patvēruma meklētājs bez pamatota
iemesla nav iesniedzis iesniegumu agrāk, lai gan viņam bija šāda iespēja;
5) patvēruma meklētājs ir iesniedzis
iesniegumu, lai kavētu vai novērstu viņa izraidīšanu no Latvijas Republikas;
6) patvēruma meklētājs rada
draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai
kārtībai un drošībai.
(2) Departaments nevērtē šā
likuma 20.panta pirmajā daļā un 23.panta pirmajā daļā minētos nosacījumus, ja
pastāv kāds no šā panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem.
20.pants. Bēgļa
statusa piešķiršanas nosacījumi
(1) Uz bēgļa statusu var pretendēt trešās
valsts valstspiederīgais, kurš, pamatoti baidoties no vajāšanas rases,
reliģijas, tautības, piederības kādai noteiktai sociālai grupai vai politisko
uzskatu dēļ, atrodas ārpus valsts, kuras piederīgais šī persona ir, un nespēj
vai šādu baiļu dēļ nevēlas pieņemt savas valstspiederības valsts aizsardzību,
vai bezvalstnieks, kas, būdams ārpus savas agrākās pastāvīgās dzīvesvietas
valsts, tādu pašu iemeslu dēļ nespēj vai nevēlas tajā atgriezties un uz kuru
neattiecas šā likuma 27.panta nosacījumi.
(2) Persona, kura ir vairāk nekā vienas
valsts pilsonis, nevar pretendēt uz bēgļa statusu, ja tā bez iemesla baidās no
šā panta pirmajā daļā minētās vajāšanas un neizmanto tiesisko aizsardzību kādā
no savas pilsonības valstīm. Personas pilsonības valsts ir katra tā valsts,
kuras pilsonis ir šī persona.
21.pants.Vajāšanas
darbību raksturojums
(1) Par vajāšanu šā likuma
20.panta pirmās daļas izpratnē atzīstamas darbības, kas ir:
1) pietiekami smagas to
rakstura vai biežuma dēļ, lai tās veidotu smagu cilvēka pamattiesību pārkāpumu;
2) vairākas darbības, arī
cilvēktiesību pārkāpumu kopums, kas ir pietiekami smags, lai ietekmētu indivīdu
līdzīgā veidā, kā minēts šā panta pirmās daļas 1.punktā.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētās
darbības var būt:
1) fiziska vai garīga
vardarbība, ieskaitot seksuālu vardarbību;
2) tiesiski un
administratīvi pasākumi vai arī policijas vai tiesu iestāžu pasākumi, kas paši
par sevi ir diskriminējoši vai kas tiek īstenoti diskriminējošā veidā;
3) apsūdzība vai sods, kas
ir nesamērīgs vai diskriminējošs;
4) juridiskas pārsūdzības
atteikums, kā rezultātā tiek piespriests nesamērīgs vai diskriminējošs sods;
5) apsūdzība vai sods par
atteikšanos veikt militāro dienestu konflikta laikā, ja militāra dienesta veikšana
ietvertu noziegumu vai tādas darbības, uz ko attiecas šā likuma 27.panta pirmās
daļas 3., 4. un 5.punkts;
6) darbības, kas īpaši
vērstas pret dzimumu vai pret nepilngadīgām personām.
22.pants.
Vajāšanas iemesli
(1) Departaments, izvērtējot
vajāšanas iemeslus, ņem vērā:
1) patvēruma meklētāja rasi, ādas
krāsu, izcelsmi vai piederību kādai noteiktai etniskai grupai;
2) patvēruma meklētāja
reliģisko piederību, viņa piedalīšanos oficiālos privātos vai publiskos
dievkalpojumos, citas reliģiskas darbības vai uzskatu izteikšanu, vai arī
personīgu vai grupas uzvedību, kuras pamatā ir jebkādi reliģiski uzskati;
3) patvēruma meklētāja valstisko
piederību, kas var izpausties arī kā piederība kādai grupai, ko nosaka
kultūras, etniskā vai valodas identitāte, kopēja ģeogrāfiskā vai politiskā
izcelsme vai tās attiecības ar citas valsts iedzīvotājiem;
4) patvēruma meklētāja piederību
kādai noteiktai sociālai grupai, kas atbilst kādai no šādām pazīmēm:
a) grupas dalībniekiem
piemīt kopīgas iedzimtas pazīmes vai kopēja izcelsme, ko nevar mainīt, vai tiem
piemīt kopējas pazīmes vai pārliecība, kas ir tik svarīga identitātei vai
apziņai, ka personu nevar spiest no tās atteikties, un minētajai grupai
attiecīgajā valstī ir īpatna identitāte, jo apkārtējā sabiedrība to uztver kā
atšķirīgu,
b) atkarībā no apstākļiem
izcelsmes valstī īpaša sociāla grupa var ietvert grupu, kuras pamatā ir
seksuālās orientācijas kopīgas pazīmes;
5) patvēruma meklētāja
politiskos uzskatus vai viedokli par iespējamiem vajātājiem, kuri minēti šā likuma
25.pantā, un viņu politiku neatkarīgi no tā, vai patvēruma meklētājs rīkojies
saskaņā ar šo viedokli.
(2) Novērtējot, vai
patvēruma meklētājam bailes no vajāšanas ir pamatotas, nav būtiski, vai viņam
faktiski piemīt rases, reliģijas, valstspiederības, sociālās vai politiskās
pazīmes, kas izraisa vajāšanu, ja vien šā likuma 25.pantā minētie vajātāji
attiecina uz patvēruma meklētāju iepriekš minētās pazīmes.
23.pants. Alternatīvā
statusa piešķiršanas nosacījumi
(1) Uz alternatīvo statusu var pretendēt
trešās valsts valstspiederīgais vai bezvalstnieks, kuram nevar piešķirt bēgļa
statusu saskaņā ar šā likuma 20.panta pirmo daļu, ja ir pamats uzskatīt, ka
attiecīgajai personai, ja tā atgrieztos savā izcelsmes valstī, draudētu pamatota
iespējamība ciest smagu kaitējumu, un uz kuru neattiecas šā likuma 28.panta
nosacījumi, un kurš nespēj vai šādas iespējamības dēļ nevēlas pieņemt minētās
valsts aizsardzību.
(2) Persona nevar pretendēt uz
alternatīvo statusu, ja tā ir vairāk nekā vienas valsts pilsonis un ja tā bez
pamatota iemesla baidās no šā panta pirmajā daļā minētajiem draudiem un
neizmanto tiesisko aizsardzību kādā no savas pilsonības valstīm.
24.pants.
Smaga kaitējuma raksturojums
Smags kaitējums šā likuma
izpratnē ir:
1) nāves soda piespriešana patvēruma meklētājam vai tā
izpilde;
2) patvēruma meklētāja spīdzināšana, necilvēcīga
vai pazemojoša izturēšanās pret viņu vai necilvēcīga vai pazemojoša sodīšana
izcelsmes valstī;
3) smagi un individuāli draudi civiliedzīvotāja dzīvībai
vai veselībai plaši izplatītas vardarbības dēļ starptautisku vai iekšēju
bruņotu konfliktu gadījumā.
25.pants.
Vajātāji vai smaga kaitējuma nodarītāji
Par vajātājiem vai smaga kaitējuma nodarītājiem var būt:
1) izcelsmes valsts;
2) izcelsmes valsts partijas vai organizācijas,
kas kontrolē šo valsti vai būtisku tās teritorijas daļu;
3) izcelsmes valsts nevalstiskie dalībnieki, ja
var apliecināt, ka izcelsmes valsts, izcelsmes valsts partijas vai
organizācijas, vai starptautiskās organizācijas, nav spējīgas vai nevēlas
nodrošināt aizsardzību pret vajāšanu vai smagu kaitējumu, kā noteikts šā likuma
26.pantā.
26.pants. Aizsardzības nodrošināšana
(1) Pieņemot lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa
piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, Departaments izvērtē aizsardzības
nodrošināšanas iespēju izcelsmes valstī. Aizsardzību var nodrošināt:
1) izcelsmes valsts;
2) izcelsmes valsts partijas vai organizācijas,
kas kontrolē šo valsti vai būtisku tās teritorijas daļu.
(2) Aizsardzība ir nodrošināta, ja izcelsmes valsts,
izcelsmes valsts partijas vai organizācijas, vai starptautiskās organizācijas veic
pasākumus, lai novērstu vajāšanu vai smagu kaitējumu, arī uzturot efektīvu
tiesību sistēmu, lai atklātu, apsūdzētu un sodītu par darbībām, kas saistītas
ar vajāšanu vai smagu kaitējumu, un patvēruma meklētājam ir pieejama šāda
aizsardzība.
27.pants.
Gadījumi, kad bēgļa statusu nepiešķir
(1) Bēgļa statusu nepiešķir, ja pastāv vismaz
viens no šādiem nosacījumiem:
1) persona saņem aizsardzību vai
palīdzību no citām Apvienoto Nāciju Organizācijas struktūrām, izņemot Apvienoto
Nāciju Organizācijas augsto komisāru bēgļu lietās. Ja personai šāda aizsardzība
vai palīdzība ir pārtraukta jebkādu iemeslu dēļ un ja pēc Apvienoto Nāciju
Organizācijas Ģenerālās Asamblejas rezolūcijām to stāvoklis nav īpaši noteikts,
uz to attiecas šā likuma nosacījumi;
2) Latvijas Republikas kompetentas
iestādes ir atzinušas, ka personai ir tiesības un pienākumi, kādi attiecināti
uz Latvijas pilsoņiem vai arī tiesības vai pienākumi, kas tiem līdzvērtīgi;
3) persona ir izdarījusi noziegumu pret
mieru, kara noziegumu vai noziegumu pret cilvēci, kā noteikts starptautiskajos
dokumentos;
4) persona pirms ierašanās Latvijas
Republikā ir izdarījusi smagu noziegumu, kam nav politisks raksturs, un kas
saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteikto atzīstams par
sevišķi smagu noziegumu;
5) persona veikusi darbības, kas ir
pretējas Apvienoto Nāciju Organizācijas mērķiem un principiem.
6) ir pamats uzskatīt, ka persona rada
draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai;
7) persona ar Latvijas tiesas spriedumu atzīta par vainīgu sevišķi smaga
nozieguma izdarīšanā rada draudus Latvijas sabiedrībai.
(2) Šā panta pirmās daļas 3., 4. un
5.punktu piemēro arī personām, kas kūda uz minētajiem noziegumiem vai darbībām
vai citādi piedalās minēto noziegumu vai darbību izdarīšanā.
28.pants.
Gadījumi, kad alternatīvo statusu nepiešķir
(1)
Alternatīvo statusu nepiešķir, ja pastāv vismaz viens no šādiem nosacījumiem:
1) persona izdarījusi noziegumu pret
mieru, kara noziegumu vai noziegumu pret cilvēci, kā noteikts starptautiskajos
dokumentos;
2) persona izdarījusi smagu vai sevišķi
smagu noziegumu, kas saskaņā ar Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteikto
atzīstams par smagu vai sevišķi smagu noziegumu;
3) persona veic darbības, kas ir pretējas
Apvienoto Nāciju Organizācijas mērķiem un principiem;
4) persona rada draudus valsts drošībai
vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai;
5) persona pirms ierašanās Latvijas Republikā
ir izdarījusi noziegumu, par kuru būtu piemērojama brīvības atņemšana, ja tie
būtu izdarīti Latvijas Republikā un tā atstājusi savu izcelsmes valsti vienīgi
tādēļ, lai izvairītos no soda par šo noziegumu.
(2) Šā panta pirmās daļas nosacījumus
piemēro arī personām, kas kūda uz minētajiem noziegumiem vai darbībām vai
citādi piedalās minēto noziegumu vai darbību izdarīšanā.
29.pants.
Aizsardzības iespēja izcelsmes valstī
Patvēruma meklētājam nepiešķir
bēgļa vai alternatīvo statusu, ja izcelsmes valsts kādā daļā nav pamatotas
iespējamības ciest smagu kaitējumu un bailes no vajāšanas nav pamatotas, kā arī
ir pamatoti sagaidāms, ka patvēruma meklētājs var palikt šajā valsts daļā.
30.pants.
Lēmuma par iesnieguma atstāšanu bez izskatīšanas un par bēgļa statusa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt pārsūdzēšana
(1) Departamenta lēmumu var
pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā (turpmāk tiesa) patvēruma meklētājs
vai viņa pilnvarota persona šajā likumā paredzētajos gadījumos. Pieteikuma
(lietas) izskatīšanas laikā persona uzskatāma par patvēruma meklētāju, izņemot
šā likuma 32.panta otrajā daļā noteikto gadījumu.
(2) Patvēruma meklētājs vai viņa pilnvarota
persona pieteikumu tiesai par Departamenta lēmumu, ja tas pieņemts saskaņā ar
šā likuma 14.panta pirmās daļas, 19.panta pirmās daļas vai 20.panta pirmās
daļas un 23.panta pirmās daļas nosacījumiem, iesniedz Departamentā desmit
darbdienu laikā.
(3) Departaments
saņemto pieteikumu kopā ar tā tulkojumu valsts valodā, kā arī Departamenta
rīcībā esošajiem dokumentiem un pierādījumiem vienas darbdienas laikā no
pieteikuma tulkojuma saņemšanas dienas pārsūta tiesai. Departaments nodrošina
pieteikuma pārtulkošanu valsts valodā mēneša laikā no tā saņemšanas dienas. Ja
tulkojumu nav iespējams veikt šajā termiņā, Pārvaldes priekšnieks var pagarināt
pieteikuma tulkošanas termiņu vēl uz diviem mēnešiem.
(4) Patvēruma meklētājs ir atbrīvots no
valsts nodevas par pieteikuma iesniegšanu tiesā.
31.pants.
Pieteikuma izskatīšana tiesā
(1) Lietu, kas ierosināta, pamatojoties
uz pieteikumu par Departamenta lēmumu par bēgļa vai alternatīvā statusa
piešķiršanu vai atteikumu to piešķirt, tiesa izskata:
1) piecu darbdienu laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par pieteikuma
pieņemšanu un lietas ierosināšanu, ja lēmums pieņemts saskaņā ar šā
likuma 14.panta pirmo daļu;
2) triju mēnešu
laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par pieteikuma pieņemšanu un lietas
ierosināšanu, ja lēmums pieņemts saskaņā ar šā likuma 20.panta pirmo daļu un
23.panta pirmo daļu;
3) piecu darbdienu
laikā no dienas, kad pieņemts lēmums par pieteikuma pieņemšanu un lietas
ierosināšanu, ja lēmums pieņemts saskaņā ar šā likuma 19.panta pirmo daļu.
Tiesa izvērtē Departamenta lēmuma atbilstību šā likuma 19.panta pirmās daļas
nosacījumiem.
(2) Lietu, kas ierosināta,
pamatojoties uz pieteikumu par šā likuma 14.panta pirmajā daļā vai 19.panta
pirmajā daļā minēto lēmumu, tiesa izskata rakstveida procesā. Lietu, kas
ierosināta, pamatojoties uz pieteikumu par lēmumu, kas pieņemts saskaņā ar šā
likuma 20.panta pirmo daļu un 23.panta
pirmo daļu, tiesa var izskatīt rakstveida procesā, ja tā atzīst, ka
lietā esošie pierādījumi ir pietiekami, lai izspriestu lietu.
(3) Tiesas nolēmums ir
galīgs un nav pārsūdzams. Tiesas nolēmums stājas spēkā tā pasludināšanas
brīdī, un tas nekavējoties paziņojams patvēruma meklētājam, paskaidrojot viņam
nolēmuma būtību valodā, kura viņam būtu jāsaprot un kurā viņš ir spējīgs
sazināties. Par pieņemto nolēmumu tiesa nekavējoties informē Departamentu un
Valsts robežsardzi.
(4) Tiesas lēmumi, kas pieņemti, veicot procesuālās
darbības iesniegtā pieteikuma vai ierosinātās lietas izskatīšanai, nav
pārsūdzami.
(5) Departaments vērtē iesnieguma atbilstību šā
likuma 19.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem vai 20.panta pirmajā daļā
un 23.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, ja tiesa nolemj, ka uz
patvēruma meklētāju neattiecas šā likuma 14.panta pirmajā daļā minētie
nosacījumi.
(6) Departaments vērtē iesnieguma atbilstību šā
likuma 20.panta pirmajā daļā un 23.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem, ja
tiesa nolemj, ka uz patvēruma meklētāju neattiecas šā likuma 19.panta pirmajā
daļā minētie nosacījumi.
32.pants. Atkārtots iesniegums
(1) Ja patvēruma meklētājam nelabvēlīgs lēmums ir
stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams,
persona ir tiesīga iesniegt atkārtotu iesniegumu
gadījumā, ja personai par labu ir mainījušies apstākļi, kas bija par pamatu
lēmuma pieņemšanai. Departaments pēc atkārtotā iesniegumā minēto apstākļu
izvērtēšanas pieņem lēmumu par iesnieguma pieņemšanu izskatīšanai vai atstāšanu
bez izskatīšanas. Ja atkārtotais iesniegums satur pietiekamu informāciju, lai
pieņemtu iepriekš minēto lēmumu, šā likuma 6.panta trešajā daļā noteiktās
pārrunas ar patvēruma meklētāju nav nepieciešamas.
(2) Departamenta lēmumu par atkārtota iesnieguma
atstāšanu bez izskatīšanas patvēruma meklētājs vai viņa pilnvarota persona var
pārsūdzēt šā likuma 30.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā. Sūdzības
izskatīšanas laikā uz patvēruma meklētāju neattiecas šā likuma 3.panta pirmās
daļas nosacījumi.
(3) Departaments vērtē atkārtota iesnieguma
atbilstību šā likuma 20.panta pirmajā daļā un 23.panta pirmajā daļā minētajiem
nosacījumiem, ja pieņemts lēmumu par iesnieguma pieņemšanu izskatīšanai.
33.pants. Personas izraidīšana no
Latvijas Republikas
Persona, kuras iesniegums izskatīts šā likuma
noteiktajā kārtībā un attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par atteikumu piešķirt
bēgļa vai alternatīvo statusu, tiek izraidīta Imigrācijas likumā noteiktajā
kārtībā, izņemot gadījumu, ja tai ir cits likumīgs pamats uzturēties Latvijas
Republikā.
IV
nodaļa
Bēgļa un personas, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, tiesības un pienākumi
34.pants. Bēgļa un personas, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, tiesības uz informāciju
Pēc
bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanas Departaments personai sniedz
informāciju par tiesībām un pienākumiem, kas attiecas uz piešķirto statusu,
valodā, kuru viņai būtu jāsaprot un kurā viņš ir spējīgs sazināties.
35.pants.
Bēgļa un personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ceļošanas un personu
apliecinošs dokuments
(1) Bēglim, ievērojot 1951.gada 28.jūlija
Konvenciju par bēgļa statusu, izsniedz ceļošanas dokumentu, kas vienlaikus ir
arī bēgļa personu apliecinošs dokuments.
(2) Personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss un kura nevar saņemt iepriekšējās mītnes zemes izsniegtu
ceļošanas dokumentu, izsniedz ceļošanas dokumentu, kas vienlaikus ir arī
personu apliecinošs dokuments.
(3) Ja personai piešķirts bēgļa vai
alternatīvais statuss, Valsts robežsardze pārsūta Departamentam tās rīcībā
esošos bēgļa un personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, personu
apliecinošos un ceļošanas dokumentus.
(4) Bēglis, saņemot šā panta pirmajā daļā
minēto ceļošanas dokumentu, nodod Departamentam glabāšanā visus viņa rīcībā
esošos ārvalstīs izsniegtos personu apliecinošos un ceļošanas dokumentus.
36.pants. Bēgļa un personas, kurai piešķirts alternatīvais
statuss, uzturēšanās Latvijas Republikā
(1) Bēglim izsniedz pastāvīgās uzturēšanās
atļauju.
(2) Personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku līdz
četriem gadiem, bet ne mazāk kā uz vienu gadu. Ja persona mēnesi pirms termiņa
beigām iesniedz Departamentā iesniegumu par alternatīvā statusa pagarināšanu un
joprojām pastāv kāds no šā likuma 23.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem,
Departaments mēneša laikā pieņem lēmumu par alternatīvā statusa pagarināšanu un
termiņuzturēšanās atļaujas izsniegšanu uz laiku līdz četriem gadiem.
(3) Pieteikumu tiesai par šā panta otrajā
daļā minēto Departamenta lēmumu var iesniegt tiesā 10 darbdienu laikā no lēmuma
paziņošanas dienas. Tiesa lietu izskata mēneša laikā, un tās nolēmums ir galīgs
un nav pārsūdzams. Lietas izskatīšanas laikā persona saglabā alternatīvo
statusu.
(4) Personai, kura šajā pantā noteiktajā
kārtībā saņēmusi uzturēšanās atļauju, ir tiesības veikt algotu vai
bezatlīdzības darbu Latvijas Republikā Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
37.pants. Bēgļa
un personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, pabalsts
(1) Ja bēglim nav cita iztikas avota,
pirmos 12 mēnešus pēc bēgļa statusa piešķiršanas viņš saņem pabalstu, kas sedz
uzturēšanās izmaksas, kā arī valsts valodas apguvei nepieciešamās izmaksas.
(2) Ja personai, kurai piešķirts alternatīvais
statuss, nav citu iztikas avotu, pirmos deviņus mēnešus pēc alternatīvā statusa
piešķiršanas viņa saņem pabalstu, kas sedz uzturēšanās izmaksas.
(3) Šā panta pirmajā un otrajā daļā
minēto pabalstu apmēru un piešķiršanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
38.pants. Bēgļa
un personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, tiesības uz ģimenes
atkalapvienošanu
(1) Bēglim un personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss, ir tiesības apvienoties ar ģimenes locekļiem, kuri
atrodas ārvalstīs. Personai, kurai piešķirts alternatīvais statuss, šādas
tiesības ir tad, ja tā pēc statusa piešķiršanas Latvijas Republikā uzturējusies
vismaz divus gadus.
(2) Nepilngadīgam bēglim, kas nav
noslēdzis laulību un ir bez vecāku pavadības, ir tiesības uzņemt pie sevis no
ārvalsts ieradušos māti un tēvu.
(3) Bēgļa ģimenes loceklim izsniedz pastāvīgās
uzturēšanās atļauju. Personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ģimenes
loceklim izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz laiku, uz kādu izsniegta
termiņuzturēšanās atļauja personai,
kurai piešķirts alternatīvais statuss.
(4) Kārtību, kādā notiek šā panta pirmajā
un otrajā daļā minētā ģimenes apvienošana, nosaka Ministru kabinets.
V nodaļa
Bēgļa un
alternatīvā statusa zaudēšana un atņemšana
39.pants.
Bēgļa statusa zaudēšanas nosacījumi
(1) Bēgļa statusu zaudē, ja bēglis:
1) brīvprātīgi no jauna pieņēmis savas
pilsonības valsts aizsardzību;
2) brīvprātīgi atguvis pilsonību pēc tam, kad
bija to zaudējis;
3) ieguvis Latvijas Republikas vai citas
valsts pilsonību un bauda jaunās pilsonības valsts aizsardzību;
4) no jauna atgriezies valstī, ko viņš bija
atstājis, baidoties no vajāšanas;
5) nevar atteikties no savas pilsonības
valsts aizsardzības, jo vairs nepastāv apstākļi, kuru dēļ viņš tika atzīts par
bēgli;
6) bezvalstnieks var atgriezties savā
agrākās pastāvīgās dzīvesvietas valstī, jo nepastāv apstākļi, kuru dēļ viņš
atzīts par bēgli.
(2) Piemērojot šā panta pirmās daļas 5. un 6.punktu, ņem vērā vai apstākļu maiņa izcelsmes valstī ir tik nozīmīga un tai ir pastāvīgs raksturs, ka bēgļa bailes no vajāšanas vairs nevar uzskatīt par pamatotām.
40.pants.
Bēgļa statusa atņemšanas nosacījumi
(1) Bēgļa statusu atņem, ja pastāv vismaz
viens no šādiem nosacījumiem:
1) uz personu attiecas šā likuma 27.panta
pirmās daļas nosacījumi;
2) persona sniegusi nepatiesu informāciju
vai nav sniegusi informāciju, kurai bija izšķiroša nozīme bēgļa statusa
piešķiršanā, tostarp izmantojusi viltotus dokumentus;
3) ir pamats uzskatīt, ka bēglis rada
draudus valsts drošībai vai sabiedriskajai kārtībai un drošībai;
4) bēglis, kas ar Latvijas tiesas
spriedumu atzīts par vainīgu sevišķi smaga nozieguma izdarīšanā, rada draudus
Latvijas sabiedrībai.
41.pants.
Alternatīvā statusa zaudēšanas nosacījumi
(1) Persona zaudē alternatīvo statusu, ja
apstākļi, kuru dēļ bijis piešķirts alternatīvais statuss, vairs nepastāv vai ir
mainījušies tādā mērā, ka Latvijas Republikas aizsardzība tai vairs nav
nepieciešama.
(2) Piemērojot šā panta pirmo daļu, ņem vērā vai
apstākļu maiņa izcelsmes valstī ir tikt nozīmīga un tai ir pastāvīgs raksturs,
ka persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, vairs nav pamatotas
iespējamības saskarties ar smagu kaitējumu.
42.pants. Alternatīvā statusa atņemšanas
nosacījumi
Alternatīvo statusu atņem, ja pastāv vismaz
viens no šādiem nosacījumiem:
1) uz personu attiecas šā likuma 28.panta
pirmās daļas nosacījumi;
2) persona sniegusi nepatiesu informāciju
vai nav sniegusi informāciju, kurai bija izšķiroša nozīme alternatīvā statusa
piešķiršanā, vai izmantojusi viltotus dokumentus.
43.pants. Lēmums
par bēgļa vai alternatīvā statusa zaudēšanu vai atņemšanu, tā pārsūdzēšanas kārtība
(1) Departaments pieņem lēmumu par bēgļa
vai alternatīvā statusa zaudēšanu vai atņemšanu ne vēlāk kā mēneša laikā no
dienas, kad tam kļuvis zināms kāds no šā likuma 39., 40., 41. vai 42.pantā minētajiem
apstākļiem, un paziņo to personai.
(2) Šā panta pirmajā daļā minēto lēmumu
persona var pārsūdzēt tiesā mēneša laikā no tā saņemšanas dienas.
(3) Tiesa pieņem nolēmumu mēneša laikā no
pieteikuma saņemšanas dienas un paziņo par to personai. Tiesas nolēmums ir
galīgs un nav pārsūdzams. Tiesas lēmumi, kas tiek pieņemti, veicot procesuālās
darbības iesniegtā pieteikuma vai ierosinātās lietas izskatīšanai, nav
pārsūdzami.
(4) Pieteikuma izskatīšanas laikā persona
saglabā bēgļa vai alternatīvo statusu.
44.pants. Personas
pienākums atstāt Latvijas Republiku, ja tā zaudējusi vai tai atņemts bēgļa vai
alternatīvais statuss
(1) Persona,
kura zaudējusi bēgļa vai alternatīvo statusu vai kurai šis statuss atņemts,
Latvijas Republiku atstāj divu mēnešu laikā no attiecīgā lēmuma spēkā stāšanās dienas,
ja tai nav cita likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā. Bēgļa ceļošanas dokumentu
vai personas, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ceļošanas dokumentu, kā
arī uzturēšanās atļauju anulē, atstājot valsti.
(2) Ja personai atņemts bēgļa statuss saskaņā
ar šā likuma 40.panta pirmās daļas 3. vai 4.punktu vai alternatīvais statuss
saskaņā ar šā likuma 42.panta 1.punktu vai persona nav atstājusi Latvijas
Republiku šā panta pirmajā daļā noteiktajā termiņā, lēmumu par personas
piespiedu izraidīšanu Pārvaldes priekšnieks pieņem vienas darbdienas laikā.
(3) Lēmumu par piespiedu izraidīšanu
persona 10 darbdienu laikā var pārsūdzēt tiesā. Pieteikuma iesniegšana tiesai
neaptur lēmuma par piespiedu izraidīšanu darbību.
(4) Lēmumu par personas piespiedu
izraidīšanu izpilda Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
VI nodaļa
Pagaidu
aizsardzība Latvijas Republikā
45.pants. Pagaidu
aizsardzības piešķiršana Latvijas Republikā
(1) Pagaidu aizsardzību piešķir personām,
ja tām ir nepieciešama aizsardzība un tās ir vai ir bijušas spiestas atstāt
savu pilsonības valsti vai, ja šīs personas ir bezvalstnieki, agrākās
pastāvīgās dzīvesvietas valsti:
1) bruņotu konfliktu vai ilgstošas vardarbības
dēļ;
2) nopietnu cilvēktiesību apdraudējumu dēļ vai
tās ir cietušas no sistemātiskiem vai vispārējiem cilvēktiesību pārkāpumiem.
(2) Šā panta pirmajā daļā minētajā grupā
neiekļauj personu, ja ir pamats uzskatīt, ka tā atbilst šā likuma 27.panta
pirmās daļas 3., 4.,5.,6. vai 7.punktā minētajiem nosacījumiem.
(3) Ministru kabinets, ņemot vērā Eiropas
Savienības Padomes lēmumu, izdod rīkojumu par pagaidu aizsardzības piešķiršanu
personu grupai, nosakot tās kopējo skaitu, izmitināšanas kārtību Latvijas
Republikā, nepieciešamo valsts finansējumu minētās personu grupas uzturēšanai, kā arī kārtību, kādā
Latvijas Republikas valsts robežu šķērso persona, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība.
(4) Šā panta pirmajā daļā minētās personu
grupas sastāvu nosaka Departaments, sadarbojoties ar Apvienoto Nāciju
Organizācijas augsto komisāru bēgļu lietās.
(5) Departamenta lēmumu par pagaidu
aizsardzības piešķiršanu vai izbeigšanos personai ir tiesības apstrīdēt,
iesniedzot iesniegumu Pārvaldes priekšniekam mēneša laikā no lēmuma spēkā
stāšanās dienas. Personai ir tiesības pārsūdzēt tiesā Pārvaldes priekšnieka
pieņemto lēmumu mēneša laikā no tā spēkā stāšanās dienas.
46.pants. Personas,
kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, tiesības uz informāciju
Pēc lēmuma par pagaidu aizsardzības piešķiršanu
pieņemšanas Departaments personai sniedz informāciju par tiesībām un
pienākumiem, kas attiecas uz piešķirto statusu, valodā, kura viņai būtu
jāsaprot un kurā persona ir spējīga sazināties.
47.pants.
Personas, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, uzturēšanās Latvijas Republikā
(1) Personai, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, izsniedz termiņuzturēšanās atļauju uz vienu gadu Imigrācijas
likumā noteiktajā kārtībā.
(2) Pagaidu aizsardzību var pagarināt par
sešiem mēnešiem, bet ne ilgāk kā par vienu gadu kopumā.
(3) Personai, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, ir tiesības:
1) veikt algotu vai bezatlīdzības darbu
Latvijas Republikā Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā;
2) saņemt neatliekamo medicīnisko palīdzību un
primāro veselības aprūpi, ja tai nav pietiekamu līdzekļu;
3) apvienoties ar ģimenes locekļiem Ministru
kabineta noteiktajā kārtībā. Personai, kura ierodas Latvijas Republikā, lai
atkalapvienotos ar ģimenes locekli, kuram piešķirta pagaidu aizsardzība,
piešķir pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā.
(4) Nepilngadīgai personai, kurai piešķirta
pagaidu aizsardzība, tiek nodrošinātas izglītības ieguves iespējas atbilstoši
izglītības jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
48.pants. Personas,
kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, tiesības iesniegt iesniegumu
(1) Personai, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, ir tiesības iesniegt iesniegumu. Iesnieguma izskatīšanas laikā
persona nav uzskatāma par patvēruma meklētāju šā likuma izpratnē, ja tā uzturas
Latvijas Republikā kā persona, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība.
(2) Ja pagaidu aizsardzībai noteiktais
termiņš beidzas laikā, kad nav pieņemts galīgais lēmums par bēgļa vai
alternatīvā statusa piešķiršanu, persona uzskatāma par patvēruma meklētāju šā
likuma izpratnē.
(3) Personai, kuras iesniegums izskatīts šajā
likumā noteiktajā kārtībā un attiecībā uz kuru pieņemts lēmums par atteikumu
piešķirt bēgļa vai alternatīvo statusu, ir tiesības uzturēties Latvijas
Republikā kā personai, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, ja nav beidzies
pagaidu aizsardzībai noteiktais termiņš.
49.pants.
Personas, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, personas apliecība
(1) Personai, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, izsniedz personas apliecību, kuras paraugu, izsniegšanas kārtību
un derīguma termiņu nosaka Ministru kabinets.
(2) Persona, saņemot personas apliecību,
nodod glabāšanā Departamentā visus viņas rīcībā esošos ārvalstīs izsniegtos
personu apliecinošos un ceļošanas dokumentus līdz brīdim, kad tai beigusies
pagaidu aizsardzība un tā atstāj Latvijas Republiku.
50.pants.
Personas, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, pārvietošana uz citu dalībvalsti
(1) Lai personu, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, pārvietotu uz citu dalībvalsti, tai izsniedz pārvietošanas
dokumentu. Pārvietošanas dokumenta paraugu un izsniegšanas kārtību, kā arī
nepieciešamās informācijas apjomu apmaiņai starp dalībvalstīm nosaka Ministru
kabinets.
(2) Pārvietojot personu uz citu dalībvalsti,
ņem vērā personas piekrišanu šādai pārvietošanai.
(3) Ja personu, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, pārvieto uz citu dalībvalsti, tai beidzas pagaidu aizsardzība
Latvijas Republikā.
(4) Latvijas Republika uzņem atpakaļ personu,
kurai piešķirta pagaidu aizsardzība Latvijas Republikā, ja tā paliek vai cenšas
bez atļaujas nokļūt citā dalībvalstī pagaidu aizsardzībai noteiktajā termiņā.
51.pants.
Personas, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, brīvprātīga atgriešanās
izcelsmes valstī
(1) Personai, kurai piešķirta pagaidu
aizsardzība, ir tiesības brīvprātīgi atgriezties izcelsmes valstī pagaidu
aizsardzībai noteiktajā termiņā, kā arī divu mēnešu laikā no pagaidu
aizsardzības izbeigšanās dienas.
(2) Persona, kura brīvprātīgi atgriezusies
izcelsmes valstī, var iesniegt Departamentam lūgumu par atgriešanos Latvijā, ja
nav beidzies pagaidu aizsardzībai noteiktais termiņš.
(3) Pieņemot lēmumu par personas
brīvprātīgu atgriešanos izcelsmes valstī vai izskatot tās lūgumu par
atgriešanos Latvijā, Departaments ņem vērā apstākļus personas izcelsmes valstī.
52.pants.
Personas, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība, pienākums atstāt Latvijas
Republiku
(1) Persona,
kurai beigusies pagaidu aizsardzība, atstāj Latvijas Republiku, ja tai nav cita
likumīga pamata uzturēties Latvijas Republikā. Personas apliecību un
uzturēšanās atļauju anulē, personai atstājot valsti.
(2) Ja persona, kurai beigusies pagaidu
aizsardzība, nav atstājusi Latvijas Republiku šā likuma 51.panta pirmajā daļā
noteiktajā termiņā, lēmumu par personas piespiedu izraidīšanu Pārvaldes
priekšnieks pieņem 10 dienu laikā. Pieņemot lēmumu par personas piespiedu
izraidīšanu, ņem vērā humānus iemeslus, kas īpašos gadījumos atgriešanos var
padarīt neiespējamu. Ja persona sava veselības stāvokļa dēļ nevar ceļot, jo
ārstēšanās pārtraukšana var radīt nopietnas sekas, to neizraida, kamēr turpinās
šis stāvoklis.
(3) Lēmumu par piespiedu izraidīšanu
persona 10 darbdienu laikā var pārsūdzēt tiesā. Pieteikuma iesniegšana tiesai
neaptur lēmuma par piespiedu izraidīšanu darbību.
(4) Lēmumu par personas piespiedu
izraidīšanu izpilda Imigrācijas likumā noteiktajā kārtībā.
Pārejas noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku
zaudē Patvēruma likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2002, 8.nr.; 2005, 4.nr.; 2006, 14.nr.).
2. Ministru kabinets līdz 2008.gada 31.decembrim
izdod šajā likumā paredzētos noteikumus. Līdz šo noteikumu spēkā stāšanās
dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 31.decembrim tiek piemēroti šādi
Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 2002.gada
3.septembra noteikumi Nr.406 "Noteikumi par patvēruma meklētāja personas
dokumentu un tā izsniegšanas kārtību";
2) Ministru kabineta 2005.gada 8.februāra
noteikumi Nr.119 "Noteikumi par uztura, higiēnas un pirmās nepieciešamības
preču iegādes izdevumu apmēru patvēruma meklētājam un šo izdevumu segšanas
kārtību";
3) Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta noteikumi
Nr.586 "Kārtība, kādā nodrošināma izglītība patvēruma meklētāju
nepilngadīgajiem bērniem vai nepilngadīgajiem patvēruma meklētājiem";
4) Ministru kabineta 2005.gada 30.augusta
noteikumi Nr.652 "Kārtība, kādā Latvijas Republikā notiek bēgļa ģimenes
atkalapvienošana, kā arī tās personas ģimenes atkalapvienošana, kurai piešķirts
alternatīvais statuss";
5) Ministru kabineta 2005.gada 20.septembra
noteikumi Nr.721 "Noteikumi par pabalstu bēglim un personai, kurai
piešķirts alternatīvais statuss";
6) Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra
noteikumi Nr.813 "Uzturēšanās atļauju noteikumi".
3. Iesniegumi, kas iesniegti līdz šā
likuma spēkā stāšanās dienai un par kuriem nav pieņemts galīgais lēmums,
izskatāmi šajā likumā noteiktajā kārtībā.
4. Līdz 2009.gada 1.janvārim bāriņtiesa, pieņemot
šā likuma 9.panta ceturtajā daļā minēto lēmumu par nepilngadīgas personas bez
pavadības izmitināšanu, nepilngadīgo personu izmitina pie aizbildņa vai
patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā.
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet
no:
1) Padomes 2001.gada 20.jūlija Direktīvas
2001/55/EC par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida
pieplūduma gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai
līdzsvarotu dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to
saistītās sekas;
2) Padomes 2003.gada 27.janvāra Direktīvas
2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai;
3) Padomes 2003.gada 22.septembra Direktīvas
2003/86/EK par tiesībām uz ģimenes atkalapvienošanos;
4) Padomes 2004.gada 29.aprīļa Direktīvas
2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai kvalificētu trešo valstu
valstspiederīgos vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas, kam citādi
nepieciešama starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un piešķirtās
aizsardzības saturu;
5) Padomes 2005.gada 1.decembra Direktīvas
2005/85/EK par minimāliem standartiem attiecībā
uz dalībvalstu procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu.
Patvēruma likums
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2002.gada 1.septembrī
stājās spēkā Patvēruma likums, kurš nosaka patvēruma piešķiršanas procesu,
atbildīgās institūcijas, personu tiesības gan patvēruma piešķiršanas procesa
laikā, gan pēc bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanas. Likuma mērķis ir
saskaņā ar vispāratzītiem starptautiskajiem cilvēktiesību principiem
nodrošināt personu tiesības saņemt Latvijas Republikā patvērumu, iegūt bēgļa
vai alternatīvo statusu, vai saņemt pagaidu aizsardzību. 2005.gada 20.janvārī
Patvēruma likumā izdarīti grozījumi, lai nodrošinātu Padomes 2003.gada
27.janvāra direktīvas 2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma
meklētāju uzņemšanai un Padomes 2001.gada 20.jūlija direktīvas 2001/55/EK par
obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma gadījumā
sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu
dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās
sekas, nosacījumu ieviešanu. 2006.gada 7.jūnijā pieņemts likumprojekts
Grozījumi Patvēruma likumā, ar ko mainīta patvēruma pieteikumu
pārsūdzēšanas kārtība. 2007.gada 7.novembrī pieņemts likumprojekts Grozījumi
Patvēruma likumā, ar ko noteikta nepilngadīgās personas bez vecāku pavadības
pārstāvja iecelšanas kārtība. Šodien Latvijā ir
neliels patvēruma meklētāju skaits (laikā no 1998. gada 1. janvāra līdz
2008.gada 1.jūnijam ir iesniegti 207 patvēruma iesniegumi). Bēgļa statuss
piešķirts 15 personām, alternatīvais statuss 20 personām. |
|
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Likumprojekts
Patvēruma likums (turpmāk likumprojekts) izstrādāts, lai nodrošinātu: Padomes 2004.gada
29.aprīļa direktīvas 2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai kvalificētu
trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā personas,
kam citādi nepieciešama starptautiska aizsardzība, šādu personu statusu un
piešķirtās aizsardzības saturu (turpmāk 2004/83/EK); Padomes 2005.gada
1.decembra direktīvas 2005/85/EK par minimālajiem standartiem attiecībā uz
dalībvalstu procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu (turpmāk
2005/85/EK), nosacījumu ieviešanu. Papildus, likumprojektā
precizēti nosacījumi Padomes 2001.gada 20.jūlija direktīvas 2001/55/EK par
obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma gadījumā
sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu
dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās
sekas (turpmāk 2001/55/EK), ieviešanai. Šobrīd spēkā esošais
Patvēruma likums kopumā nodrošina personas tiesības iesniegt iesniegumu par
bēgļa vai alternatīvā statusa piešķiršanu (turpmāk iesniegums), iegūt bēgļa
vai alternatīvo statusu, kā arī nosaka personas tiesības un pienākumus gan
patvēruma piešķiršanas procesa laikā, gan pēc aizsardzības statusa
saņemšanas. Likumprojekts
izstrādāts, jo tikai 2004/83/EK un 2005/85/EK to savstarpējā saistībā pēc to
pārņemšanas veido pamatu saskaņotas, efektīvas un personu tiesības
nodrošinošas patvēruma sistēmas izveidei Latvijas Republikā. Lai nodrošinātu
patvēruma procedūras efektivitāti, likumprojekts paredz, ka sākotnēji
atbilstoši 2005/85/EK ietvertajam regulējumam tiek pieņemts lēmums par
iesnieguma pieņemšanu izskatīšanā vai atstāšanu bez izskatīšanas. Ja pieņemts
lēmums par iesnieguma pieņemšanu izskatīšanu, iesniegumu atbilstoši
2004/83/EK minētajiem tiesiskajiem pamatiem un 2005/85/EK noteiktajai
procedūrai var izskatīt arī saīsinātos termiņos. |
|
3. Cita
informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Izstrādātais likumprojekts nosaka, ka patvēruma
meklētājiem patvēruma procedūras laikā tiek nodrošināti sadzīvei
nepieciešamie apstākļi, uzturoties Patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā,
kā arī izmaksāti naudas līdzekļi uztura, higiēnas un pirmās nepieciešamības
preču iegādei. Vienlaikus likumprojekts nosaka, ka bēgļiem un
personām, kurām piešķirts alternatīvais statuss, uzsākot dzīvi Latvijā,
izmaksā pabalstu, kas sedz uzturēšanās izmaksas, kā arī pabalstu valsts
valodas apguvei bēgļiem. Nepieciešamo valsts finansējumu, lai nodrošinātu
personu, kurām piešķirta pagaidu aizsardzība, uzturēšanos Latvijas Republikā
noteiks Ministru kabineta rīkojums. Likumprojektā ietvertais regulējums
nemaina pašlaik spēkā esošajā Patvēruma likumā noteikto. |
|
4. Ietekme uz
vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta
ietekme uz |
||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads |
Nākamie
trīs gadi |
Vidēji
piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
|
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. Saskaņā ar likumu Par valsts
budžetu 2008.gadam programmā 11.00.00 Pilsonības un migrācijas lietas
paredzēti līdzekļi 25 patvēruma meklētāju izmitināšanai (vidēji gadā) Ls
106 357, t.sk. 5 bēgļu pabalstu izmaksai Ls 5100. |
106 357 |
|
||||
6. Cita
informācija |
Likumprojektā noteikto normu īstenošana tiks
nodrošināta Iekšlietu ministrijai un Tieslietu ministrijai piešķirto valsts
budžeta līdzekļu ietvaros. Pieaugot patvēruma meklētāju, bēgļu un personu,
kurām piešķirts alternatīvais statuss, skaitam likumprojektā noteikto normu
īstenošanai būs nepieciešami papildus finanšu līdzekļi. Personu, kurām piešķirta pagaidu aizsardzība,
uzturēšanai Latvijas Republikā, nepieciešamais valsts finansējums tiks
noteikts Ministru kabineta rīkojumā. |
|||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti. |
Likumprojektā noteiktā
pilnvarojuma izpildei nepieciešams izdod sekojošus Ministru kabineta
noteikumus: 7.panta trešā daļa
Kārtība, kādā nodrošināma izglītība nepilngadīgajam patvēruma meklētājam; 8.panta otrā daļa
Patvēruma meklētāja personas dokumenta forma un tā izsniegšanas kārtība; 9.panta ceturtā daļa
Patvēruma meklētāju izmitināšanas centra iekšējās kārtības noteikumi; 9.panta piektā daļa
Kārtība un apmērs, kādā no valsts budžeta līdzekļiem sedz pašvaldības
izdevumus par nepilngadīgas personas bez pavadības izmitināšanu bērnu aprūpes
iestādē; 9.panta sestā daļa
Patvēruma meklētāja, kurš izmitināts patvēruma meklētāju izmitināšanas centrā
vai Valsts robežsardzes teritoriālajā struktūrvienībā, uzturam, higiēnas un
pirmās nepieciešamības preču iegādei paredzēto izdevumu apmērs un segšanas
kārtība; 37.panta trešā daļa
Pabalsta apmērs un piešķiršanas kārtība bēglim un personai, kurai piešķirts
alternatīvais statuss; 38.panta ceturtā daļa
un 47.panta trešās daļas 3.punkts Kārtība, kādā notiek bēgļa, personas,
kurai piešķirts alternatīvais statuss un pagaidu aizsardzība, ģimenes
atkalapvienošana; 49.panta pirmā daļa
Personas apliecības paraugs, izsniegšanas kārtība un derīguma termiņš
personai, kurai piešķirta pagaidu aizsardzība; 50.panta pirmā daļa
Informācijas apjoms, kas nepieciešams, lai pārvietotu personu, kurai
piešķirta pagaidu aizsardzība, uz citu dalībvalsti, kā arī personai
izsniedzamā pārvietošanas dokumenta paraugs un izsniegšanas kārtība; Nepieciešams izdarīt
grozījumus Imigrācijas likumā, lai nodrošinātu, ka personai, kurai piešķirta
pagaidu aizsardzība tiek izsniegta termiņuzturēšanās atļauja un noteiktu
tiesības strādāt. Normatīvo aktu izstrāde
tiks uzsākta pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā 2.lasījumā. |
2. Cita
informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst
saistībām pret Eiropas Savienību |
|
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
1. 1950. gada 4. novembra Eiropas cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencija (Latvijas Vēstnesis, 1997, 143. nr.); 2. 1951. gada 28. jūlija Konvencija par bēgļa statusu
(turpmāk - Ženēvas konvencija) un tās 1967. gada 31. janvāra protokols par
bēgļa statusu (Latvijas Vēstnesis, 1997, 171.nr.) |
|
4. Atbilstības izvērtējums |
||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Padomes
2004.gada 29.aprīļa direktīva 2004/83/EK par obligātajiem standartiem, lai
kvalificētu trešo valstu valstspiederīgos vai bezvalstniekus kā bēgļus vai kā
personas, kam citādi nepieciešama starptautiska aizsardzība, šādu personu
statusu un piešķirtās aizsardzības saturu (OJ L304, 30.09.2004.) Padomes
2005.gada 1.decembra direktīva 2005/85/EK par minimālajiem standartiem
attiecībā uz dalībvalstu procedūrām, ar kurām piešķir un atņem bēgļa statusu
(0J L326/13, 13.12.2005.) Padomes 2001.gada 20.jūlija direktīva 2001/55/EK
par obligātajiem standartiem, lai pārvietoto personu masveida pieplūduma
gadījumā sniegtu tām pagaidu aizsardzību, un par pasākumiem, lai līdzsvarotu
dalībvalstu pūliņus, uzņemot šādas personas un uzņemoties ar to saistītās
sekas (OJ L212, 07.08.2001.) Padomes 2003.gada 27.janvāra direktīva
2003/9/EK, ar ko nosaka obligātos standartus patvēruma meklētāju uzņemšanai
(OJ L031, 06.02.2003.) Padomes
2003.gada 22.septembra direktīva 2003/86/EK par tiesībām uz ģimenes
atkalapvienošanos (OJ L251/12, 03.10.2003.) Likumprojekts
atbilst iepriekš minēto Eiropas Savienības normatīvo aktu prasībām. |
|
5. Cita
informācija |
Tiesību normas, kas nav ietvertas likumprojektā
pārņemtas attiecīgo jomu regulējošos normatīvajos aktos vai normatīvo aktu
projektos: Direktīva 2004/83/EK: 25.pants
Grozījumi Personu apliecinošu dokumentu likumā (Vēstnesis 20.11.2007.,
nr.186) 26.panta otrā, ceturtā un piektā daļa
Grozījumi Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā (Vēstnesis
05.07.2007., nr.107) 27.pants Grozījumi likumā Par reglamentētajām
profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu (Vēstnesis 29.12.2007., nr.208) 28.pants Grozījumi Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likumā (Vēstnesis 05.07.2007., nr.107) 29.pants Grozījumi Ārstniecības likumā
(Vēstnesis 27,06,2006., nr.98 30.pants Bāriņtiesu likums (Vēstnesis
07.07.2006., nr.107), Grozījumi Bērnu tiesību aizsardzības likumā (Vēstnesis
27.03.2007., nr.51) 27.pants likumprojekts Grozījumi Izglītības
likumā (1197A) 31.pants Izmitināšanas vietu pieejamība un 32.pants Pārvietošanās brīvība dalībvalstī
šobrīd nav speciāla regulējuma
attiecībā uz bēgļiem un personām, kurām piešķirts alternatīvais statuss tām
ir pieejamas izmitināšanas vietas, kā arī
tiesības brīvi pārvietoties valsts teritorijā uz tādiem pašiem
nosacījumiem kā trešo valstu pilsoņiem, kas likumīgi pastāvīgi uzturas valsts
teritorijā. 2005/85/EK: 6.panta
piektā daļa - Administratīvā procesa likuma
(turpmāk APL) 56.panta otrā daļa; 9.pants APL 67.pants 19.pants pirmā daļa APL
63.panta pirmās daļas 3.un 4.punkts 15.pants Valsts nodrošinātās juridiskās palīdzības likums 34.pants neatkarīgi no
piemērojamās patvēruma procedūras personai ir garantētas tiesības, kas minētas direktīvas
2005/85/EK 10.panta pirmajā daļā. 2001/55/EK: 10.pants Iedzīvotāju reģistra likums 10.pants 16.panta pirmā daļa Bāriņtiesu likums
(Vēstnesis 07.07.2006., nr.107) 2003/9/EK un Direktīvas
2003/86/EK un nav noteiktas likumprojektā, pārņemtas ar: MK Noteikumiem Nr. 119
Noteikumi par uztura, higiēnas un pirmās nepieciešamības preču iegādes
izdevumu apmēru patvēruma meklētājam un šo izdevumu segšanas kārtību
(08.02.2005.); MK Noteikumiem Nr. 586
Kārtība, kādā nodrošināma izglītība patvēruma meklētāju nepilngadīgajiem
bērniem vai nepilngadīgiem patvēruma meklētājiem (09.08.2005.), MK Noteikumiem Nr.406
Noteikumi par patvēruma meklētāja personas dokumentu un tā izsniegšanas
kārtība (03.09.2002.), MK Noteikumiem Nr.652
Kārtība, kādā Latvija Republikā notiek bēgļa ģimenes atkalapvienošana, kā
arī tās personas ģimenes atkalapvienošana, kurai piešķirts alternatīvais
statuss (30.08.2005.), MK Noteikumiem Nr.413
Kārtība, kādā veicama personu obligātā medicīniskā un laboratoriskā
pārbaude, obligātā un piespiedu izolēšana un ārstēšana infekcijas slimību
gadījumos (14.06.2005.), MK Noteikumiem Nr.1046
Veselības aprūpes organizēšanas un finansēšanas kārtība (19.12.2006.), MK Noteikumiem Nr.44
Noteikumi par darba atļaujām ārzemniekiem (20.01.2004.). |
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas |
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums |
|
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi nav veikti. |
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Notikušas Eiropas Komisijas organizētas kontaktkomitejas par 2004/83/EK
un 2005/85/EK ieviešanu, kurās Eiropas Komisijas pārstāvji sniedza
skaidrojumu par direktīvu atsevišķu pantu interpretāciju. ANO augstā komisāra bēgļu lietās atzinums. |
5. Cita
informācija |
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Netiks radītas
jaunas institūcijas. |
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks
informēta ar plašsaziņas līdzekļu palīdzību. |
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Persona savas tiesības
varēs aizstāvēt līdzšinējā kārtībā. Likumprojektā saglabāta šobrīd spēkā
esošajā Patvēruma likumā noteiktā kārtība lēmuma par bēgļa vai alternatīvā
statusa piešķiršanu (turpmāk lēmums) pārsūdzībai noteiktā kārtība
Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Bēgļu lietu departamenta lēmumu
persona var pārsūdzēt Administratīvajā rajona tiesā. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu
komisijas priekšsēdētājs
Jānis Šmits