Rīgā
03.06.2008. Nr.90/TA-1250, TA-1371, TA-1272,
TA-1274, TA-1273, TA-1275,
TA-1285, TA-1287, TA-1281,
TA-1280, TA-1279, TA-1282,
TA-1289, TA-1278, TA-1437,
TA-1447, TA-1334
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta 2008.gada 20.maija sēdē atbalstīto likumprojektu paketi
likumprojektu "Grozījumi Bērnu
tiesību aizsardzības likumā";
likumprojektu "Grozījumi Teritorijas plānošanas likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par zemes reformas pabeigšanu lauku apvidos"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par zemes reformas pabeigšanu pilsētās"";
likumprojektu "Grozījums likumā "Par zemes komisijām"";
likumprojektu "Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā";
likumprojektu "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā";
likumprojektu "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par pilsētu, rajonu, novadu un pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām"";
likumprojektu "Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu"";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Centrālo vēlēšanu komisiju"";
likumprojektu "Grozījumi
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā";
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par tiesas piesēdētāju vēlēšanām"";
likumprojektu "Grozījums
Prokuratūras likumā",
likumprojektu "Grozījumi likumā "Par
pašvaldību budžetiem"".
Likumprojektus izstrādāja Bērnu un ģimenes lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Celmiņa 67356494, Inese.Celmina@bm.gov.lv), Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Urtāne 67770356, Inguna.Urtane@raplm.gov.lv), Tieslietu ministrija (atbildīgās amatpersonas - Zikmane 67036941, anita.zikmane@tm.gov.lv, Mertena 67036901, Sanita.Mertena@tm.gov.lv, Rūsiņa 67162677, Vita.Rusina@tm.gov.lv), Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Runkovska 67095604, inese.runkovska@fm.gov.lv).
Lūdzam par atbildīgo komisiju likumprojektu paketei noteikt
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisiju.
Pielikumā: 1. Likumprojekti
uz 32 lp.
2. Likumprojektu anotācijas
uz 115 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 20.maija sēdes
protokola Nr.32 4.§, 5.§, 6.§, 7.§, 8.§, 9.§, 10.§, 11.§, 12.§, 13.§, 14.§,
15.§, 16.§, 17.§, 18.§, 19.§ un 20.§ izraksts uz 17 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi likumā Par
tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu
Izdarīt likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 9.nr.; 1995, 17.nr.; 1998, 19.nr.; 2003, 12.; 19.nr.; 2006, 10.nr.; Latvijas Vēstnesis 2008, 35.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 6. panta otro daļu šādā redakcijā:
(2) Pēc šāda paziņojuma Centrālā vēlēšanu komisija paziņo visām republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisijām, ka tiek uzsākta parakstu vākšana tautas nobalsošanas ierosināšanai, un nogādā tām parakstu vākšanas lapas..
2. 7. pantā:
izteikt pirmo un otro daļu šādā redakcijā:
(1) Centrālā vēlēšanu komisija nosaka trīsdesmit dienu termiņu, kad parakstu vākšanas lapas, kurās vēlētāji var parakstīties, ir pieejamas katras republikas pilsētas vai novada domes noteiktajās vietās. Šīs dienas nosakāmas pēc kārtas, neietverot termiņā dienas, kad notiek Saeimas vēlēšanas, Eiropas Parlamenta vēlēšanas, republikas pilsētas vai novada domes vēlēšanas vai tautas nobalsošana un kad parakstu vākšana tautas nobalsošanas ierosināšanai netiek pieļauta.
(2) Vietas, kurās vēlētāji var parakstīties, iekārtojamas katrā republikas pilsētā vai novadā ar tādu aprēķinu, lai uz 10 000 vēlētāju būtu vismaz viena vieta, kur vēlētāji var parakstīties..
izteikt ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
(4) Ne vēlāk kā trīs dienas pirms šā panta pirmajā daļā noteiktā parakstu vākšanas termiņa sākuma republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisijas nosaka savu darba laiku, kad vēlētāji attiecīgās domes noteiktajās vietās varēs parakstīties parakstu vākšanas lapās. Darba laiks nosakāms ne īsāks kā četras stundas dienā, turklāt arī sestdienās, svētdienās un svētku dienās..
5) Attiecīgā dome nodrošina, lai paziņojumi par parakstu vākšanas vietām un laiku tiktu izlikti pie attiecīgās domes ēkas (vai informācijas sniegšanas vietā) un parakstu vākšanas vietās, kā arī tiktu publicēti pašvaldības izdotajā laikrakstā, bet, ja tāda nav, citā vietējā laikrakstā..
3. Izteikt 9. pantu šādā redakcijā:
9.pants. (1) Parakstu vākšanas lapas noslēdz ar attiecīgās republikas pilsētas vai novada vēlēšanu komisijas zīmogu un priekšsēdētāja parakstu, kas apliecina, ka parakstu vākšana notikusi likumā paredzētajā kārtībā.
(2) Republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisijas pēc Centrālās vēlēšanu komisijas noteiktā parakstu vākšanas termiņa izbeigšanās nosūta parakstu vākšanas lapas Centrālajai vēlēšanu komisijai tās noteiktajā kārtībā..
4. Izteikt 15. panta trešo daļu šādā redakcijā:
(3) Netraucējot komisijas darbu, balsošanas norisi vēlēšanu iecirknī vienlaikus var novērot ne vairāk kā divi pilnvaroti novērotāji no katras politiskās partijas vai politisko partiju apvienības, kā arī Centrālās vēlēšanu komisijas un attiecīgās republikas pilsētas vai novada vēlēšanu komisijas locekļi un šo komisiju pilnvarotas personas, plašsaziņas līdzekļu pārstāvji..
5. Izteikt 23. panta pirmo daļu šādā redakcijā:
(1) Konstatējusi, ka iesniegto likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu parakstījuši ne mazāk kā 10 000 balsstiesīgie Latvijas pilsoņi, Centrālā vēlēšanu komisija paziņo, ka tiek uzsākta parakstu vākšana šā likuma ierosināšanai, vienlaikus nogādājot visām republikas pilsētu un novadu vēlēšanu komisijām attiecīgo likumprojektu vai Satversmes grozījumu projektu, kā arī parakstu vākšanas lapas pietiekamā skaitā..
6. Izteikt 26. pantu šādā redakcijā:
26.pants. Valsts sedz tautas nobalsošanas izdevumus. Centrālā vēlēšanu komisija nosaka līdzekļu sadalījumu republikas pilsētu, novadu un iecirkņu vēlēšanu komisijām..
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.jūlijā.
Tieslietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas jautājumos
|
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
G. Bērziņš |
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
510
Mertena
67036901,
sanita.mertena@tm.gov.lv
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||
1. Atsauce uz Deklarāciju par
Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu un citiem
dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta projektu |
Saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra
rīkojuma Nr.90 Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību
saistītajos likumos, pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo
reformu 8.punktu šā rīkojuma 3.pielikumā minētajām institūcijām, izdarot
citus nepieciešamos grozījumus 3.pielikumā norādītajos likumos, bet ne vēlāk
kā līdz 2011.gada 1.janvārim iekļaut tajos grozījumus saistībā ar attiecīgo
administratīvo teritoriju, vietējo pašvaldību domju (padomju) un citu
institūciju neesamību pēc 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām. Šā rīkojuma
3.pielikuma Likumi, kuros nepieciešams izdarīt grozījumus, kas saistīti ar attiecīgo
administratīvo teritoriju, vietējo pašvaldību domju (padomju) un citu
institūciju neesamību 17.punktā ir ietverts likums Par tautas nobalsošanu
un likumu ierosināšanu. Taču ņemot vērā, ka likumprojekts Grozījumi likumā
Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu (turpmāk likumprojekts) ir
cieši saistīts ar likumprojektu Grozījumi likumā Par pilsētu, rajonu,
novadu un pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām,
likumprojektu Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā un likumprojektu Grozījumi Pilsētas domes, novada domes un
pagasta padomes vēlēšanu likumā, kurus nepieciešams izstrādāt līdz 2008.gada
1.maijam saskaņā ar minētā rīkojuma 4.punktu, likumprojektu nepieciešams virzīt
vienlaikus. |
|
2. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
Saskaņā ar Administratīvi
teritoriālās reformas likuma 5.panta pirmo daļu pēc administratīvi
teritoriālās reformas Latvijā ir šādas administratīvās teritorijas: apriņķi,
novadi un republikas pilsētas. Savukārt minētā likuma 6.pants nosaka, ka
vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālā reforma tiek realizēta līdz
2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām. Likumā
Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu tiek lietots tāds
administratīvi teritoriālais iedalījums, kas neatbilst Administratīvi
teritoriālās reformas likuma 5.panta pirmajai daļai. Likumā
Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu ir paredzēta rajonu padomju
un pagasta padomju kompetence parakstu vākšanas un balsu skaitīšanas
procedūras organizēšanā un norisē.
Ņemot vērā to, ka pēc 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām Latvijā
būs novadu un republikas pilsētu domes, jāprecizē likuma Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu normas, izslēdzot
tiesisko regulējumu kas attiecas uz rajonu vēlēšanu komisiju un pagastu vēlēšanu
komisiju.
|
|
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Lai
likums Par tautas nobalsošanu un likumu ierosināšanu tiktu saskaņots ar Administratīvi
teritoriālās reformas likumu, likumprojektā paredzēts izdarīt redakcionālus
precizējumus, kā arī sadalīt rajona padomju kompetenci starp Centrālo
vēlēšanu komisiju un republikas pilsētu vai novadu vēlēšanu komisijām,
izsakot jaunā redakcijā likuma Par tautas nobalsošanu un likumu
ierosināšanu 6.panta otro daļu, 7.panta pirmo, otro, ceturto un piekto daļu,
9.pantu, 15.panta trešo daļu, 23.panta pirmo daļu un 26.pantu.
Likumprojekts stāsies spēkā 2009. gada 1. jūlijā, jo Administratīvi
teritoriālās reformas likuma 6. pants noteic, ka vietējo pašvaldību
administratīvi teritoriālā reforma tiek realizēta līdz 2009.gada vietējo
pašvaldību vēlēšanām. |
|
4. Cita informācija |
Atbilstoši Ministru kabineta 2008.gada 22.februāra rīkojuma Nr.90
Par nepieciešamajiem grozījumiem ar pašvaldību darbību saistītajos likumos,
pabeidzot vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālo reformu 4.punktam
papildus nepieciešams izdarīt grozījumus likumā Par pilsētu, rajonu, novadu
un pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām, Saeimas
vēlēšanu likumā, Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu
likumā. Papildus nepieciešams
grozīt arī likumu Par Centrālo vēlēšanu komisiju. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
|
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1. makroekonomiskā
vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka resursu
izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
|
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām
procedūrām un administratīvo slogu komersantiem, pašnodarbinātajām personām,
zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav attiecināms |
|
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms |
|
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2.
nodarbinātība |
Nav attiecināms |
|
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie
atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši
aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši
aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida
piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
|
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
|
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||
Rādītāji |
2008.gads |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||
2009. |
2010. |
2011. |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas
pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu
ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem
un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un
Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to
projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā
sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Ir izstrādāti grozījumi likumā Par pilsētu, rajonu, novadu un pagastu
vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām, Saeimas vēlēšanu likumā,
Pilsētas domes, novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā un likumā Par Centrālo vēlēšanu komisiju,
kuros tiek izdarīti redakcionāli precizējumi atbilstoši Administratīvi
teritoriālās reformas likuma 5.panta pirmajai daļai, kuras noteic, ka pēc
administratīvi teritoriālās reformas Latvijā ir šādas administratīvās
teritorijas: apriņķi, novadi un republikas pilsētas.
Likumprojekts Grozījumi likumā Par pilsētu, rajonu, novadu un
pagastu vēlēšanu komisijām un vēlēšanu iecirkņu komisijām, likumprojekts
Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā, likumprojekts Grozījumi Pilsētas domes,
novada domes un pagasta padomes vēlēšanu likumā un likumprojekts Grozījumi
likumā Par Centrālo vēlēšanu komisiju virzāmi vienlaikus ar likumprojektu Grozījumi likumā Par tautas
nobalsošanu un likumu ierosināšanu. |
||||||||
2. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms |
||||||||
2. Saistības pret citām
starptautiskajām organizācijām |
Nav attiecināms |
||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
|||||||||
Attiecīgo
Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas
līgums, direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums,
datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo
aktu |
Nav attiecināms |
||||||||
2.tabula |
|||||||||
Eiropas
Savienības tiesību akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas
vienību pantu, daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas
normatīvā akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto
direktīvas vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
|||||||
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
|||||||
5. Saistības
sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem
aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts
atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
||||||||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām
konsultācijas ir notikušas |
Saskaņā ar Tieslietu
ministrijas 2007. gada 4. decembra rīkojumu Nr. 1-1/552 Par
darba grupu grozījumu vēlēšanu likumos izstrādāšanai ir izveidota darba
grupa, lai izvērtētu ar vēlēšanu tiesisko regulējumu saistītos
problēmjautājumus un izstrādātu priekšlikumus par grozījumiem vēlēšanu
likumos, lai nodrošinātu efektīvu tiesiskuma nodrošināšanas mehānismu
vēlēšanu procesā. Darba grupas
sastāvā tika iekļauti pārstāvji no Centrālās vēlēšanu komisijas, Tiesībsarga
biroja, Valsts kancelejas, Satversmes tiesas, kā arī Ministru kabineta
pārstāvis starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās. |
||||||||
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības
un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
Nav attiecināms |
||||||||
3.
Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Nav notikuši |
||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Konsultācijas
ir notikušas Tieslietu ministrijas
2007. gada 4. decembra rīkojumu Nr. 1-1/552 Par darba grupu
grozījumu vēlēšanu likumos izstrādāšanai
izveidotās darba grupas ietvaros. |
||||||||
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā
akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts un pašvaldību
institūcijas netiek radītas. Likumprojekta izpildi nodrošinās Centrālā
vēlēšanu komisija. |
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis (arī laikraksta mājas lapā), portālā www.nais.lv un www.likumi.lv |
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms |
||||||||
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
||||||||
Tieslietu ministrs G. Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas
jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
24.04.2008. 12:30
1413
Mertena
67036901, sanita.mertena@tm.gov.lv