03.06.2008. 9/7-
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija iesniedz
izskatīšanai Saeimā likumprojektu Dzīvojamo māju pārvaldīšanas likums.
Komisija lūdz iekļaut minēto likumprojektu šā
gada 12.jūnija Saeimas sēdes darba kārtībā un nodot to tikai Valsts pārvaldes
un pašvaldības komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Kārtības ruļļa 86.pantu Valsts pārvaldes
un pašvaldības komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā šā gada 12.jūnija Saeimas sēdē bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts un
anotācija uz 16 lpp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētājs Oskars
Spurdziņš
Valsts pārvaldes un
pašvaldības komisija Likumprojekts
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas
likums
1.pants. Likumā
lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) dzīvojamā māja ēka, kas nodota ekspluatācijā un saskaņā ar tehniskās inventarizācijas lietu ir dzīvojamā māja, tai piederīgās ēkas (būves), zeme zem tās, ja zeme kopā ar dzīvojamo māju veido vienotu nekustamo īpašumu vai ietilpst dzīvojamo māju veidojošo dzīvokļu īpašumu sastāvā, vai ēka, kas nodota ekspluatācijā un saskaņā ar tehniskās inventarizācijas lietu ir dzīvojamā māja, tai piederīgās ēkas (būves) un piesaistītais zemesgabals;
2) dzīvojamai mājai piesaistītais zemesgabals zeme, uz kuras atrodas citas personas īpašumā vai valdījumā esoša dzīvojamā māja un kura uz īpašnieku vienošanās pamata nodota dzīvojamās mājas vai dzīvokļu īpašnieku lietošanā;
3) dzīvojamās mājas īpašnieks dzīvojamās mājas īpašnieks (īpašnieki) vai valsts dzīvojamās mājas valdītājs, vai dzīvokļa īpašnieks;
4) dzīvojamās mājas pārvaldītājs dzīvojamās mājas īpašnieks vai
pārvaldnieks;
5) norīkotais pārvaldnieks atbilstoši šā likuma prasībām pašvaldības uz laiku iecelts dzīvojamās mājas pārvaldnieks, kas veic noteiktas pārvaldīšanas darbības šajā mājā, līdz tās īpašnieks nodrošina attiecīgās dzīvojamās mājas pārvaldīšanu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā;
6) pārvaldnieks
pilngadīga un rīcībspējīga fiziskā vai juridiskā persona, kas atbilstoši
dzīvojamās mājas īpašnieka dotajam uzdevumam uz līguma pamata veic
pārvaldīšanas darbības.
2.pants. Likuma
mērķis un uzdevums
(1) Šā likuma
mērķis ir:
1) nodrošināt
dzīvojamo māju ekspluatāciju un
to fizisku saglabāšanu atbilstoši normatīvo aktu prasībām;
2) veicināt
dzīvojamo māju uzlabošanu visā to ekspluatācijas laikā;
3) saglabāt
un attīstīt dzīvojamo māju kā vides objektu estētiskās vērtības un līdz ar to
arī attiecīgās vides estētiskās vērtības;
4) dzīvojamo
māju ekspluatācijas laikā novērst ar sabiedrības un vides drošību saistītus
riskus;
5) pilnveidot
dzīvojamo māju pārvaldīšanā iesaistītā personāla kvalifikāciju, lai uzlabotu
pārvaldīšanas darba organizāciju un efektivitāti.
(2) Likums
nosaka dzīvojamo māju pārvaldīšanas principus, dzīvojamo māju pārvaldīšanas
procesā iesaistīto personu savstarpējās attiecības, to tiesības, pienākumus un
atbildību, kā arī valsts un pašvaldības kompetenci šajā jomā.
3.pants. Likuma
darbības joma
Likums
attiecas uz visu dzīvojamo māju pārvaldīšanu neatkarīgi no tā, kas ir
dzīvojamās mājas īpašnieks un kāda ir tās platība, izņemot šajā likumā
noteiktos gadījumus.
4.pants. Dzīvojamās
mājas pārvaldīšanas principi
Dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas principi ir šādi:
1) pārvaldīšanas
procesa nepārtrauktība nodrošina dzīvojamās mājas lietošanas īpašību
(kvalitātes) saglabāšanu visā tās ekspluatācijas laikā;
2) pēc
iespējas optimālu pārvaldīšanas darba metožu izvēle, tajā skaitā optimālu dzīvojamās mājas pārvaldīšanas
izdevumu veidošana, samērojot
tos ar attiecīgās mājas īpašnieka maksātspēju;
3) sniegto
pakalpojumu saturs un kvalitāte nodrošina pārvaldāmās dzīvojamās mājas
lietošanas īpašību (kvalitātes) saglabāšanu visā tās ekspluatācijas laikā;
4) indivīda
drošības vai veselības aizskāruma nepieļaujamība pārvaldīšanas procesā;
5) apkārtējās
vides kvalitātes saglabāšanas un uzlabošanas nodrošināšana pārvaldīšanas
procesā.
5.pants. Dzīvojamās
mājas pārvaldīšanas darbības
(1) Dzīvojamās mājas pārvaldīšana ietver:
1) obligāti veicamās pārvaldīšanas darbības;
2) citas atbilstoši dzīvojamās mājas īpašnieka gribai veiktas pārvaldīšanas darbības.
(2) Obligāti veicamās dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas darbības ir šādas:
1) dzīvojamās mājas uzturēšana (fiziska saglabāšana) (turpmāk uzturēšana) atbilstoši normatīvo aktu prasībām:
a) dzīvojamās mājas sanitārā apkope,
b) apkures, aukstā ūdens, kanalizācijas
un sadzīves atkritumu izvešanas nodrošināšana un tam nepieciešamo līgumu
slēgšana,
c) dzīvojamās mājas, tajā skaitā dzīvojamās mājas īpašnieka kopīpašumā esošo iekārtu un komunikāciju apsekošana, tehniskā apkope un kārtējais remonts,
d) dzīvojamai mājai kā vides objektam izvirzīto prasību izpildes nodrošināšana;
2) pārvaldīšanas darba plānošana,
organizēšana un pārraudzība:
a) pārvaldīšanas darba plāna un budžeta projekta sagatavošana attiecīgajam gadam,
b) finanšu uzskaites organizēšana,
c) dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamo pasākumu plāna sagatavošana;
3) dzīvojamās mājas lietas (turpmāk mājas lieta) vešana.
(3) Dzīvojamās mājas pārvaldīšana var ietvert arī darbības, kas saistītas ar šādas mājas uzlabošanu un attīstīšanu, un dzīvojamās mājas uzlabošanai un attīstīšanai nepieciešamo pasākumu ilgtermiņa plāna sagatavošanu.
(4) Dzīvojamo māju pārvalda tās īpašnieks, pieņemot attiecīgus lēmumus
normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos un nodrošinot atbilstošu finansējumu.
(5) Viendzīvokļa mājas īpašniekam nav saistoši šā panta otrās daļas 2.punkta
un ceturtās daļas noteikumi.
6.pants. Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas
izdevumi
Dzīvojamās mājas pārvaldīšanas izdevumi
(turpmāk pārvaldīšanas izdevumi) ir maksājumu kopums, kuru, pamatojoties uz
dzīvojamās mājas īpašnieka lēmumu, veido:
1) šā likuma 5.panta otrajā daļā minētajām
obligāti veicamajām dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbībām nepieciešamie
izdevumi (turpmāk nepieciešamie izdevumi);
2) citi izdevumi, tajā skaitā izdevumi
dzīvojamās mājas uzlabošanai un attīstīšanai;
3) atlīdzība par pārvaldīšanu, ja tāda
paredzēta pārvaldīšanas līgumā.
7.pants. Mājas lieta
(1) Mājas lieta iekārtojama par ikvienu dzīvojamo māju, un šajā lietā ietvertā
informācija regulāri aktualizējama.
(2) Mājas lietā ietveramā informācija apkopojama šādās sadaļās:
1) dzīvojamās mājas pamatdokumenti zemesgrāmatu akts, dzīvojamās
mājas inventarizācijas lieta, dzīvokļu īpašumu inventarizācijas lietas,
dzīvojamai mājai piesaistītā zemesgabala robežu plāns un zemes nomas līgums;
2) dzīvojamās mājas īpašnieka (īpašnieku), valsts dzīvojamās mājas
valdītāju, dzīvokļu īpašnieku saraksts;
3) dzīvojamās mājas vai tajā esošo telpu lietotāju saraksts;
4) mājas tehniskā dokumentācija mājas tehniskā pase (plāni, shēmas),
projektu dokumentācija, energopase un energoplāns, mājas tehniskā apsekojuma slēdzieni
u.c.;
5) ar
dzīvojamās mājas pārvaldīšanu saistītie dokumenti dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas līgums, dzīvokļu īpašnieku izveidoto biedrību, nodibinājumu vai
sabiedrību statūti vai savstarpēji noslēgtais dzīvojamās mājas apsaimniekošanas
līgums, dzīvokļu īpašnieku kopsapulču pieņemtie lēmumi un protokoli; dzīvojamās
mājas uzturēšanai nepieciešamie līgumi; pārvaldīšanas darba plāni, budžeta
pārskati u.c.
(3) Mājas
lieta glabājas pie dzīvojamās mājas īpašnieka, bet, ja mājai ir vairāki
īpašnieki, pie pārvaldnieka, ja pārvaldīšanas līgumā nav noteikta cita
kārtība.
(4) Ikvienam
dzīvojamās mājas īpašniekam ir tiesības iepazīties ar mājas lietu.
(5) Mājas
lietas vešanas un aktualizācijas kārtību nosaka Ministru kabinets.
8.pants. Ar dzīvojamās mājas pārvaldīšanu saistītā informācija
(1) Valsts un
pašvaldības iestādēm sniedzama to funkciju izpildei nepieciešamā ar dzīvojamās
mājas pārvaldīšanu saistītā informācija, izņemot informāciju, kas pieejama
integrētajā valsts informācijas sistēmā. Informāciju sniedz dzīvojamās mājas
īpašnieks vai pārvaldnieks, ja pārvaldīšanas līgums to nosaka.
(2) Dzīvojamās
mājas īpašniekam un pārvaldniekam ir tiesības iegūt no valsts un pašvaldību
iestādēm dzīvojamās mājas pārvaldīšanai
nepieciešamo informāciju.
9.pants. Dzīvojamās
mājas pārvaldīšanas pienākums
Dzīvojamās mājas
pārvaldīšanas nodrošināšana ir dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums.
10.pants. Dzīvojamās
mājas īpašnieka atbildība
Par šā likuma 5.panta otrās daļas noteikumu nepildīšanu vai nepienācīgu izpildi dzīvojamās mājas īpašnieks atbild likumā noteiktajā kārtībā.
11.pants. Dzīvojamās
mājas pārvaldīšanas uzdevuma nodošana pārvaldniekam
(1) Dzīvojamās mājas pārvaldīšanu kopumā vai atsevišķas šā likuma 5.pantā minētās pārvaldīšanas darbības (uzdevumu) veikšanu dzīvojamās mājas īpašnieks var uzdot pārvaldniekam.
(3) Par pārvaldīšanas līgumā paredzētā
pārvaldīšanas uzdevuma izpildi pārvaldnieks var saņemt atlīdzību (turpmāk
atlīdzība par pārvaldīšanu).
(4) Uzdodot pārvaldniekam veikt
dzīvojamās mājas pārvaldīšanas uzdevumu, dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums
ir nodrošināt šā uzdevuma izpildei nepieciešamo finansējumu.
12.pants. Pārvaldīšanas līguma subjekti
(1) Pārvaldīšanas līgumu noslēdz dzīvojamās mājas īpašnieks un pārvaldnieks.
(2) Dzīvokļu īpašumu mājās pārvaldīšanas līgumu
noslēdz dzīvokļu īpašnieki un pārvaldnieks. Dzīvokļu īpašnieki pārvaldīšanas
līgumu noslēdz, groza vai izbeidz saskaņā ar dzīvokļu īpašnieku lēmumu, kas
pieņemts, ievērojot likumā Par dzīvokļa īpašumu noteikto kārtību.
(3) Kopīpašumā esošajās dzīvojamās mājās pārvaldīšanas
līgumu noslēdz dzīvojamās mājas īpašnieki un pārvaldnieks.
(1) Pārvaldīšanas tiesiskajās attiecībās, ciktāl tās neregulē šis
likums, piemērojami Civillikuma noteikumi par pilnvarojuma līgumu.
(2) Pārvaldīšanas līgumā norādami šādi nosacījumi:
1) līdzēji;
2) tās dzīvojamās mājas adrese, kurā veicamas pārvaldīšanas darbības;
3) pārvaldniekam nodoto
obligāti veicamo pārvaldīšanas darbību uzskaitījums;
4) citas atbilstoši dzīvojamās mājas īpašnieka gribai veicamās
pārvaldīšanas darbības, kuras uzdotas pārvaldniekam, tajā skaitā darbības, kas
saistītas ar šādas mājas uzlabošanu un attīstīšanu, un dzīvojamās mājas
uzlabošanai un attīstīšanai nepieciešamo pasākumu ilgtermiņa plāna sagatavošana;
5) termiņi un kārtība, kādā sniedzams pārskats par pārvaldīšanas
uzdevuma izpildi, tajā skaitā pārskats par pārvaldnieka rīcībā nodoto finanšu
līdzekļu izlietošanu;
6) jautājumi, kuros dzīvojamās mājas īpašnieks pilnvarojis
pārvaldnieku pieņemt lēmumus viņa vietā;
7) ar pārvaldniekam uzdoto pārvaldīšanas darbību izpildi saistīto
pārvaldīšanas izdevumu apmērs un maksāšanas kārtība, atsevišķi norādot:
a) dzīvojamās mājas uzturēšanai nepieciešamo izdevumu un citu
izdevumu, ja tādi ir, apmēru,
b) atlīdzības par pārvaldīšanu, ja pārvaldīšanas līgumā tāda
paredzēta, apmēru;
8) pārpilnvarojuma apjoms, ja pārvaldīšanas līgumā paredzēta
pārvaldīšanas uzdevuma tālākdošana;
9) pārvaldīšanas uzdevuma
pārņemšanas kārtība līguma noslēgšanas, grozīšanas vai izbeigšanas gadījumā;
10) pārvaldīšanas līguma termiņš;
11) pārvaldnieka atbildības apjoms un tās iestāšanās brīdis.
(3) Pārvaldīšanas
parauglīguma noteikumus izstrādā Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts
aģentūra.
14.pants. Pārvaldīšanas uzdevuma nodošanaspieņemšanas
akts
(1) Pārvaldīšanas uzdevuma pārņemšana notiek, sastādot par to pārvaldīšanas
uzdevuma nodošanaspieņemšanas aktu. Šis akts ir pārvaldīšanas līguma
sastāvdaļa.
(2) Nododot pārvaldniekam pārvaldīšanas
uzdevumu, dzīvojamās mājas īpašnieka pienākums ir nodrošināt pārvaldīšanas
uzdevuma izpildei nepieciešamo lietvedību, tajā skaitā:
1) mājas lietu vai atsevišķus tās dokumentus;
2) dzīvojamās mājas īpašnieka lēmumus jautājumos, kas attiecas uz
pārvaldīšanas uzdevumu;
3) citas lietas saskaņā ar pārvaldīšanas līguma noteikumiem.
(3) Ja pārvaldīšanas līgumā nav noteikts citādi, izbeidzot dzīvojamās
mājas pārvaldīšanas līgumattiecības ar šīs mājas īpašnieku, attiecīgās mājas
pārvaldniekam ir pienākums mēneša laikā ar nodošanaspieņemšanas aktu
dzīvojamās mājas īpašniekam nodot:
1) dzīvojamās mājas lietu vai dokumentus, kas saistīti ar attiecīgā
pārvaldīšanas uzdevuma izpildi;
2) ieņēmumu un izdevumu pārskatu uz nodošanaspieņemšanas akta
parakstīšanas dienu;
3) neizlietotos uzkrājumus uz nodošanaspieņemšanas akta parakstīšanas
dienu;
4) pārvaldīšanas laikā par dzīvojamās
mājas īpašnieka līdzekļiem iegādāto mantu un pārvaldniekam valdījumā vai
lietošanā nodoto mantu;
5) dzīvojamās mājas īpašnieka saistības;
6) citas lietas saskaņā ar pārvaldīšanas līguma noteikumiem.
15.pants. Dzīvojamās
mājas pārvaldītāja profesionālā kvalifikācija
(1) Pārvaldnieks ir tiesīgs veikt pārvaldīšanas darbības (uzdevumu) daudzdzīvokļu mājā, ja ieguvis dzīvojamās mājas pārvaldīšanai nepieciešamo profesionālo izglītību un vismaz ceturto profesionālās kvalifikācijas līmeni apliecinošu dokumentu, izņemot šā panta otrās daļas 2.punktā un ceturtās daļas 2.punktā noteiktos gadījumus. Ja pārvaldnieks ir juridiskā persona, dzīvojamās mājas pārvaldīšanai nepieciešamo profesionālo izglītību un vismaz ceturto profesionālās kvalifikācijas līmeni apliecinošs dokuments nepieciešams tam juridiskās personas darbiniekam, kurš veic pārvaldīšanas līgumā uzdotās pārvaldīšanas darbības (uzdevumu) attiecīgajā mājā, izņemot šā panta otrās daļas 3.punktā, trešajā daļā un ceturtās daļas 3.punktā noteiktos gadījumus.
(2) Ja daudzdzīvokļu mājas kopējā platība pārsniedz 1500 kvadrātmetrus, dzīvojamās mājas pārvaldīšanai nepieciešamo profesionālo izglītību un vismaz trešo profesionālās kvalifikācijas līmeni apliecinošs dokuments nepieciešams:
1) īpašniekam, kurš pats pārvalda sev piederošu māju;
2) īpašniekam, kuru pilnvarojuši veikt pārvaldīšanas darbības citi mājas īpašnieki uz Civillikumā noteiktajā kārtībā savstarpēji noslēgta līguma pamata;
3) īpašnieku veidotas dzīvojamās mājas pārvaldīšanas sabiedrības darbiniekam vai biedrības biedram, kurš veic attiecīgo pārvaldīšanas darbību un pats ir dzīvojamās mājas īpašnieks.
(3) Ja šā panta otrās daļas 1., 2. un 3.punktā minētajos gadījumos dzīvojamās mājas īpašnieks ir juridiskā persona, šādas mājas pārvaldīšanai nepieciešamo profesionālo izglītību un vismaz trešo profesionālās kvalifikācijas līmeni apliecinošs dokuments nepieciešams tam juridiskās personas darbiniekam, kurš veic pārvaldīšanas darbības.
(4) Profesionālo kvalifikāciju apliecinošs dokuments nav nepieciešams viendzīvokļa mājas pārvaldītājam. Šāds dokuments nav nepieciešams arī gadījumos, ja daudzdzīvokļu mājas kopējā platība ir mazāka par 1500 kvadrātmetriem un to pārvalda:
1) pats dzīvojamās mājas īpašnieks;
2) īpašnieks, kuru pilnvarojuši veikt pārvaldīšanas darbības citi dzīvojamās mājas īpašnieki uz Civillikumā noteiktajā kārtībā savstarpēji noslēgta līguma pamata;
3) īpašnieku veidota dzīvojamās mājas pārvaldīšanas sabiedrība.
16.pants. Pārvaldnieka kompetence
(1) Pārvaldniekam nodotā pārvaldīšanas uzdevuma apjomu, tā izpildes noteikumus un kārtību norāda pārvaldīšanas līgumā. Dzīvojamo māju atsavināt, ieķīlāt vai apgrūtināt ar lietu tiesībām, vest prāvas, izdarīt pārjaunojumus, kā arī veikt un saņemt maksājumus pārvaldnieks drīkst tikai tad, ja tas paredzēts pārvaldīšanas līgumā. Pārvaldīšanas uzdevumu pārvaldnieks veic:
1) ievērojot
dzīvojamo māju pārvaldīšanu regulējošo un citu normatīvo aktu prasības;
2) pamatojoties
uz šā likuma 4.pantā noteiktajiem dzīvojamās mājas pārvaldīšanas principiem.
(2) Pārvaldnieka pienākums ir sniegt informāciju par dzīvojamās mājas
īpašniekam saistošiem normatīvajiem aktiem, pienākumiem, tiesībām un atbildību,
kas izriet no dzīvojamās mājas īpašniekam saistošiem pakalpojumu piegādes un
citiem līgumiem.
(3) Pārvaldnieka pienākums ir rakstveidā
brīdināt dzīvojamās mājas īpašnieku par nepieciešamajiem steidzami veicamajiem
pasākumiem dzīvojamās mājas pasargāšanai no bojāejas, sabrukuma vai izpostījuma,
kā arī aprēķināt šo darbu paredzamās izmaksas.
(4) Dzīvokļu īpašumu mājās pārvaldnieka
pienākums ir raudzīties, lai dzīvojamā mājā esošie atsevišķie īpašumi tiktu
izmantoti atbilstoši noteiktajam izmantošanas veidam, bet, konstatējot
izmantošanas veida pārkāpumu, rakstveidā informēt par to dzīvojamās mājas
īpašnieku un pašvaldību.
(5) Pārvaldnieks ir tiesīgs saņemt viņam
nodotā pārvaldīšanas uzdevuma izpildei nepieciešamo finansiālo nodrošinājumu.
(6) Dzīvojamās mājas īpašnieka veidotos uzkrājumus pārvaldnieks nav
tiesīgs izmantot:
1) savas darbības rezultātā radušos zaudējumu segšanai;
2) dzīvojamās mājas īpašnieka neizpildītu saistību izpildei (parādu segšanai u.tml.).
17.pants. Pārvaldīšanas darba plāns un pārskats
par pārvaldīšanas uzdevuma izpildi
(1) Ar šajā likumā noteikto pārvaldīšanas darba plānu pārvaldnieks
iepazīstina dzīvojamās mājas īpašnieku rakstveidā ne retāk kā reizi gadā.
(2) Pārvaldnieka pienākums ir vismaz reizi gadā pārvaldīšanas līgumā noteiktajā
kārtībā rakstveidā sniegt pārskatu dzīvojamās mājas īpašniekam par šajā likumā
noteiktajiem pārvaldnieka veiktajiem pārvaldīšanas uzdevumiem, tajā skaitā pārskatu
par pārvaldniekam nodoto finanšu līdzekļu un mantas izlietošanu.
18.pants.
Pārvaldnieka atbildība
(1) Pārvaldnieks atbild dzīvojamās mājas
īpašniekam par viņam nodoto pārvaldīšanas uzdevumu izpildi saskaņā ar
Civillikuma noteikumiem.
(2) Pārvaldnieks atbild arī par zaudējumiem, kas radušies nejauša gadījuma rezultātā, ja tas noteikts pārvaldīšanas līgumā.
(3) Par šajā likumā noteikto prasību neievērošanu pārvaldnieks atbild likumā noteiktajā kārtībā.
(4) Pārvaldnieka atbildība par tam nodoto uzdevumu
izpildi iestājas ar pārvaldīšanas uzdevuma nodošanaspieņemšanas aktā norādīto
dienu.
19.pants. Pārvaldīšanas uzdevuma tālākdošana
Pārvaldīšanas uzdevuma tālākdošana citai
personai pieļaujama tad, ja to paredz pārvaldīšanas līgums.
20.pants.
Pārvaldnieku reģistrs
(1) Pārvaldnieku reģistru ved un aktualizē Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūras tam pilnvarota amatpersona (turpmāk reģistra amatpersona).
(2) Ikviena persona, kura atbilst šajā likumā noteiktajām pārvaldnieka prasībām un noslēgusi pārvaldīšanas līgumu ar dzīvojamās mājas īpašnieku, kā arī dzīvokļu īpašnieku veidota sabiedrība vai biedrība, kura uz dzīvokļu īpašnieku kopsapulces lēmuma pamata pati pārvalda dzīvojamo māju, mēneša laikā no līguma noslēgšanas reģistrējas pārvaldnieku reģistrā (turpmāk arī reģistrs), iesniedzot reģistra amatpersonai likumā noteiktos dokumentus.
(3) Fiziskā vai juridiskā persona ir tiesīga reģistrēties pārvaldnieku reģistrā arī tad, ja vēlas piedāvāt pārvaldnieka pakalpojumus, atbilst šajā likumā noteiktajām pārvaldnieka prasībām, taču nav saņēmusi pārvaldīšanas uzdevumu un nav noslēgusi pārvaldīšanas līgumu.
(4) Pārvaldnieku reģistrā nav jāreģistrējas viendzīvokļa mājas pārvaldītājam, kā arī daudzdzīvokļu mājas īpašniekam, kas atbilstoši šā likuma noteikumiem pats pārvalda savā īpašumā esošu dzīvojamo māju, kuras kopējā platība ir mazāka par 1500 kvadrātmetriem.
(5) Ikvienam ir tiesības iepazīties ar reģistra ierakstiem un reģistram iesniegtajiem dokumentiem.
(6) Reģistra vešanas un aktualizācijas kārtību, arī reģistram iesniedzamos dokumentus un to iesniegšanas termiņus nosaka Ministru kabinets.
21.pants. Pārvaldnieku reģistrā ierakstāmās ziņas
(1) Ieraksts
pārvaldnieku reģistrā tiek izdarīts, pamatojoties uz personas iesniegumu vai
tiesas nolēmumu.
(2) Reģistrā ieraksta šādas ziņas:
1) pārvaldnieka vārds, uzvārds vai nosaukums;
2) pārvaldnieka deklarētā dzīvesvieta vai juridiskā adrese;
3) pārvaldnieka piedāvātie pakalpojumu veidi (transporta un citi
tehniskie pakalpojumi, diennakts serviss avārijas gadījumos u.c.);
4) pakalpojumu sniegšanas teritorija;
5) pārvaldnieka vai pārvaldnieka darbinieku kvalifikācija;
6) ziņas par pārvaldnieka darbinieku, kurš tieši veic pārvaldīšanas
darbības attiecīgajā dzīvojamā mājā;
7) tās dzīvojamās mājas adrese, kurā pārvaldnieks veic pārvaldīšanas
darbības (uzdevumu), un termiņš, uz kādu noslēgts attiecīgais pilnvarojuma
līgums;
8) pamatotas ziņas par pārvaldnieka profesionālās darbības
pārkāpumiem;
9) atzīme par to, ka pārvaldnieks reģistram sniedzis nepatiesas ziņas,
kas bijušas par pamatu viņa reģistrācijai, vai konstatēta reģistrācijai sniegto
ziņu neatbilstība īstenībai;
10) atzīme par to, ka saskaņā ar spēkā stājušos tiesas spriedumu
pārvaldniekam noteikts aizliegums veikt pārvaldnieka profesionālo darbību;
11) ziņas par pārvaldnieka darbības izbeigšanu vai likvidāciju;
12) citas ziņas, ja to tieši paredz likums.
(3) Katram ierakstam tiek pievienots tā izdarīšanas datums. Ieraksts
reģistrā izdarāms tajā pašā dienā, kad pieņemts lēmums par ieraksta izdarīšanu.
(4) Lēmumu par ieraksta izdarīšanu reģistrā, atteikumu izdarīt
ierakstu vai ieraksta izdarīšanas atlikšanu reģistra amatpersona pieņem triju
darba dienu laikā no pieteikuma vai tiesas nolēmuma saņemšanas dienas.
(5) Lēmumā par ieraksta izdarīšanas atlikšanu norādāms termiņš trūkumu
novēršanai.
22.pants. Pārvaldnieka izslēgšana no
reģistra
(1) Pārvaldnieku izslēdz no reģistra, ja:
1) saņemts pārvaldnieka iesniegums;
2) saņemta pamatota informācija par pārvaldnieka darbības izbeigšanu
vai likvidāciju.
(2) Lēmumu par pārvaldnieka izslēgšanu no reģistra amatpersona pieņem
piecu darba dienu laikā no iesnieguma vai tiesas nolēmuma saņemšanas dienas.
23.pants. Norīkotā pārvaldnieka iecelšana
(1) Attiecīgās administratīvās teritorijas pašvaldības dome (padome) (turpmāk pašvaldība) var ierosināt norīkotā pārvaldnieka iecelšanu:
1) pēc to personu iniciatīvas, kuru tiesības aizskartas saistībā ar
dzīvojamo māju pārvaldīšanas likuma un citu normatīvo aktu izpildi;
2) pēc to institūciju iniciatīvas, kuru kompetencē ietilpst ar
dzīvojamo māju pārvaldīšanu saistītu normatīvo aktu ievērošana.
(2) Pašvaldība ieceļ dzīvojamai mājai norīkoto pārvaldnieku, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību:
1) ja dzīvojamās mājas īpašnieks neveic dzīvojamās mājas pārvaldīšanu vai nav uzdevis to veikt dzīvojamās mājas pārvaldniekam un tā rezultātā tiek apdraudēta personas dzīvība, veselība, drošība, īpašums vai vide (turpmāk apdraudējums);
2) ja dzīvojamās mājas pārvaldīšana tiek veikta tā, ka rodas apdraudējums.
(3) Pašvaldība ir tiesīga iecelt dzīvojamai mājai norīkoto pārvaldnieku, ievērojot šajā likumā noteikto kārtību, ja dzīvojamās mājas īpašnieks neveic dzīvojamās mājas pārvaldīšanu vai nav uzdevis to veikt dzīvojamās mājas pārvaldniekam un tā rezultātā var tikt radīts apdraudējums personas dzīvībai, veselībai, drošībai, īpašumam vai vides drošībai (turpmāk iespējams apdraudējums).
(4) Pašvaldība pieņem lēmumu par norīkotā pārvaldnieka iecelšanu, ja iepriekš:
1) konstatēts fakts par to, ka dzīvojamā
mājā netiek veiktas šā likuma 5.panta otrajā daļā noteiktās pārvaldīšanas
darbības vai kāda no tām un tā rezultātā tiek radīts apdraudējums (šā panta
otrā daļa) vai iespējams apdraudējums (šā panta trešā daļa);
2) dzīvojamās mājas īpašniekam pēc šīs
daļas 1.punktā minētā fakta konstatēšanas nekavējoties nosūtīts rakstveida
paziņojums, kurā:
a) šā panta otrajā daļā noteiktajā gadījumā norādīts termiņš, kādā novēršams apdraudējums, izteikts brīdinājums par norīkotā pārvaldnieka iecelšanu apdraudējuma nenovēršanas gadījumā, kā arī brīdinājums par iespēju atteikt pašvaldības saistošajos noteikumos paredzēto palīdzību dzīvojamās mājas renovācijai vai restaurācijai,
b) šā panta trešajā daļā noteiktajā
gadījumā norādīts termiņš, kādā novēršami apstākļi, kas var radīt
apdraudējumu, un izteikts brīdinājums par iespēju atteikt pašvaldības
saistošajos noteikumos paredzēto palīdzību dzīvojamās mājas renovācijai vai restaurācijai;
3) konstatēts, ka brīdinājumā norādītajā termiņā apdraudējums vai apstākļi, kas var radīt apdraudējumu, nav novērsti un īpašnieks nav arī uzsācis nekādus pasākumus, lai to novērstu.
(5) Apdraudējuma novēršanas termiņš nosakāms ne mazāks kā trīs mēneši. Pašvaldība ir tiesīga:
1) noteikt īsāku termiņu apdraudējuma novēršanai, pamatojoties uz personu dzīvības, veselības, īpašuma vai vides drošības apsvērumiem;
2) pagarināt attiecīgo termiņu, ja dzīvojamās mājas īpašnieks pašvaldības norādītajā termiņā pēc brīdinājuma saņemšanas iesniedz informāciju un to pamatojošus dokumentus par darbībām, kas uzsāktas, lai novērstu apdraudējumu vai apstākļus, kas var radīt apdraudējumu.
(6) Norīkoto pārvaldnieku ieceļ:
1) šā panta otrajā daļā noteiktajā gadījumā uz laiku, līdz tiek novērsts lēmumā minētais apdraudējums un dzīvojamās mājas īpašnieks vai tā pilnvarota persona uzsāk dzīvojamās mājas pārvaldīšanu;
2) šā panta trešajā daļā noteiktajā gadījumā uz laiku, līdz tiek novērsti apstākļi, kas var radīt apdraudējumu, un dzīvojamās mājas īpašnieks vai tā pilnvarota persona uzsāk dzīvojamās mājas pārvaldīšanu.
24.pants. Pašvaldības lēmums par norīkotā pārvaldnieka
iecelšanu
(1) Pašvaldības lēmumā par norīkotā pārvaldnieka iecelšanu norāda termiņu, uz kādu norīkotais pārvaldnieks ir iecelts, pārvaldīšanas uzsākšanas dienu, pārvaldnieka kompetenci attiecīgajā dzīvojamā mājā, viņam noteikto atlīdzību, kā arī amatpersonu, kura pārrauga norīkotā pārvaldnieka darbību.
(2) Pašvaldības pieņemto lēmumu par norīkotā pārvaldnieka iecelšanu var pārsūdzēt tiesā. Pieteikuma iesniegšana tiesā neaptur lēmuma darbību.
(3) Lēmumu par norīkotā pārvaldnieka iecelšanu pašvaldības dome (padome) nosūta norīkotajam pārvaldniekam ne vēlāk kā triju darba dienu laikā pēc tā pieņemšanas.
25.pants. Norīkotā pārvaldnieka
kvalifikācija
Par norīkoto pārvaldnieku var iecelt personu, kura atbilst šā likuma
15.panta pirmās daļas noteikumiem.
26.pants. Norīkotā
pārvaldnieka atlases kārtība
(1) Pašvaldības dome (padome), piemērojot
normatīvajos aktos noteiktās iepirkumu procedūras, izvēlas personu (personas),
kura veiks norīkotā pārvaldnieka pienākumus attiecīgās pašvaldības
administratīvajā teritorijā.
(2) Pašvaldības dome (padome) pēc šā
likuma 23.panta ceturtās daļas 3.punktā minētā fakta konstatēšanas rakstveidā
informē personu, kura veiks norīkotā pārvaldnieka pienākumus attiecīgās
pašvaldības administratīvajā teritorijā, par:
1) dzīvojamo māju, kas rada vai var radīt apdraudējumu;
2) termiņu, kādā veicamas darbības dzīvojamās mājas fiziskai saglabāšanai un apdraudējuma vai iespējamā apdraudējuma novēršanai;
3) atlīdzību par attiecīgo darbību veikšanu;
4) amatpersonu, kura uzraudzīs norīkotā pārvaldnieka darbību.
27.pants. Norīkotā pārvaldnieka kompetence
(1) Norīkotā pārvaldnieka pienākums ir veikt dzīvojamās mājas fiziskai
saglabāšanai nepieciešamās minimālās darbības (turpmāk minimālās darbības) un
vienlaikus novērst apdraudējumu vai iespējamo apdraudējumu.
(2) Minimālās darbības ietver:
1) dzīvojamās mājas, arī iekārtu un komunikāciju tehnisko apkopi;
2) dzīvojamās mājas, arī iekārtu un komunikāciju
kārtējo remontu;
3) dzīvojamai mājai nepieciešamo
pamatpakalpojumu (apkure, aukstais ūdens, kanalizācija un sadzīves atkritumu
izvešana) organizēšanu;
4) sanitāro apkopi.
(3) Norīkotais pārvaldnieks nodrošina arī
pārvaldīšanas darba finanšu uzskaiti un pārvaldīšanas darba plāna un budžeta
projekta sagatavošanu attiecīgajam laika periodam, uz kādu viņš iecelts, un
sniedz valsts un pašvaldības iestādēm ar dzīvojamās mājas pārvaldīšanu saistīto
informāciju.
(4) Norīkotajam pārvaldniekam atlīdzību
par pārvaldīšanu maksā, ievērojot pašvaldības domes (padomes) saistošajos
noteikumos noteikto atlīdzības noteikšanas metodiku.
(5) Norīkotais pārvaldnieks savas
kompetences ietvaros atbild par pārvaldīšanas darbību nepildīšanu vai pienācīgu
neizpildi.
(6) Pēc tam, kad ir novērsti lēmumā
minētie normatīvo aktu pārkāpumi, norīkotais pārvaldnieks iesniedz rakstveida
pārskatu pašvaldībai.
28.pants. Norīkotā pārvaldnieka atcelšana
Lēmumu par norīkotā pārvaldnieka atcelšanu
pašvaldība pieņem ne vēlāk kā viena mēneša laikā pēc tam, kad:
1) novērsts lēmumā minētais apdraudējums
vai apstākļi, kas var radīt apdraudējumu;
2) īpašnieks iesniedzis iesniegumu par
mājas pārvaldīšanas pārņemšanu.
29.pants. Īpašnieka kompetence norīkotā pārvaldnieka
darbības laikā
(1) Laika periodā, kamēr iecelts norīkotais pārvaldnieks, īpašnieks
nav tiesīgs veikt tās dzīvojamās mājas pārvaldīšanas darbības, kas ir norīkotā
pārvaldnieka kompetencē.
(2) Ne
vēlāk kā triju darba dienu laikā pēc norīkotā pārvaldnieka iecelšanas mājas
īpašniekam ir pienākums nodot norīkotajam pārvaldniekam tos ar dzīvojamās mājas
pārvaldīšanu saistītos dokumentus mājas lietu, kā arī viņa rīcībā esošos
finanšu un materiāltehniskos resursus, kuri attiecas uz norīkotā pārvaldnieka
kompetenci.
(3) Norīkotā pārvaldnieka iecelšanas gadījumā dzīvojamās mājas
īpašnieks sedz:
1) šā likuma 25.panta otrajā un trešajā daļā noteikto darbību
veikšanai nepieciešamos izdevumus;
2) izdevumus, kas pašvaldībai radušies sakarā ar norīkotā pārvaldnieka
iecelšanu;
3) izdevumus, kas pašvaldībai radušies, novēršot apdraudējumu vai
iespējamo apdraudējumu;
4) norīkotā pārvaldnieka atlīdzību par pārvaldīšanu.
Pārejas noteikumi
1. Līdz 2011.gada 31.decembrim tiesības veikt pārvaldīšanas darbības
(uzdevumu) daudzdzīvokļu mājā ir:
1) personām, kuras līdz šā likuma spēkā stāšanās dienai ir noslēgušas
līgumu par attiecīgās dzīvojamās mājas pārvaldīšanu, neatkarīgi no tā, vai šo personu
kvalifikācija atbilst šā likuma 15.panta prasībām;
2) pārējām personām, ja tās ir ieguvušas dzīvojamās mājas
pārvaldīšanai nepieciešamo izglītību un vismaz trešo profesionālās
kvalifikācijas līmeni apliecinošu dokumentu.
Dzīvojamo māju pārvaldīšanas
likums
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir
vajadzīgs?
Pašreiz Latvijā nav likuma, kas regulētu dzīvojamo māju pārvaldīšanas kārtību. Dzīvojamo māju pārvaldīšana ir ļoti nozīmīgs process, kas aizvien aktuālāks kļūst pēc dzīvojamo māju privatizācijas, kad pēc valsts un pašvaldību dzīvojamo māju privatizācijas, mājas tiek nodotas dzīvokļu īpašnieku pārvaldīšanā.
Normatīvie akti nenosaka minimālās prasības dzīvojamās mājas uzturēšanai un saglabāšanai, kā arī nenosaka dzīvojamo māju pārvaldīšanas procesā iesaistīto personu tiesības, pienākumus un atbildību. Līdz ar to, dzīvojamo māju pārvaldīšana daudzos gadījumos tiek veikta sliktā kvalitātē, kas atsevišķos gadījumos rada draudus cilvēkiem, īpašumam un videi (savlaicīgi neveikti māju remonti, nav ievēroti ugunsdrošības noteikumi u.c.).
Likumprojekts nosaka dzīvojamo māju pārvaldīšanas procesā iesaistīto dalībnieku savstarpējās attiecības, to tiesības, pienākumus un atbildību, kā arī valsts pārvaldes iestāžu un pašvaldību kompetenci dzīvojamo māju pārvaldīšanas organizēšanā un pārraudzīšanā.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Likumprojekts veicinās makroekonomiskās vides sakārtošanu mājokļu jomā un tiks paaugstināta dzīvojamo māju pārvaldīšanas kvalitāte.
3. Kāda var būt
likuma ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību budžetiem?
Likumprojekts šo jomu neskar.
4. Kāda var būt
likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Likumprojektā ir iestrādāts deleģējums Ministru kabinetam :
1) noteikt dzīvojamās mājas lietas vešanas un aktualizācijas kārtību;
2) noteikt dzīvojamo māju pārvaldnieku reģistra vešanas un aktualizācijas kārtību.
Nepieciešams sagatavot grozījumus Administratīvo pārkāpumu kodeksā un Civillikumā.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas
konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekts sagatavots konsultējoties ar Ekonomikas ministriju, Būvniecības, enerģētikas un mājokļu valsts aģentūru, Saeimas Juridisko biroju, Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociāciju un Latvijas Pašvaldību savienību.
7. Kā tiks
nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.