2008. gada 28.
maijā
Nr. Saeimas Prezidijam
Pielikumā:
1. Likumprojekts uz 1 lpp.
2. Anotācija uz 4 lpp.
Saeimas
deputāti:
1. ________________________________
2. ________________________________
3. ________________________________
4. ________________________________
5. ________________________________
6. ________________________________
7. ________________________________
8. ________________________________
9. ________________________________
10. ________________________________
Izdarīt
likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" (Latvijas Republikas
Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs, 1993, 22./23.nr.; Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1994, 2., 23.nr.; 1995, 8., 14.nr.;
1996, 9.nr.; 1997, 3., 21.nr.; 1998, 1.nr.; 1999, 24.nr.; 2000, 5.nr.; 2001,
1., 24.nr.; 2002, 6.nr.; 2003, 15.nr.; 2004, 2.nr., 2005, 2., 8., 24.nr., 2006
14., 22.nr.; 2007, 3., 12.nr.; Latvijas Vēstnesis, 2007, 190.nr.) šādus
grozījumus:
1. Papildināt 8.pantu ar 2.³ daļu šādā redakcijā:
„2.³ Šī panta 2.² daļa netiek piemērota personai, kura veic saimniecisko darbību, atbilstoši šī likuma 11.panta 1.¹ daļas noteikumiem.”
2. Izteikt 9.panta pirmās daļas 10.punktu šādā redakcijā: „konkursos un sacensībās saņemtās mantiskās un naudas balvas (prēmijas), kuru kopējā vērtība taksācijas gadā nepārsniedz divu minimālo mēnešalgu apmēru, un publiskos starptautiskos konkursos un starptautiskās sacensībās gūtās balvas un prēmijas, kuru kopējā vērtība gadā nepārsniedz 20 minimālo mēnešalgu apmēru, kā arī Baltijas asamblejas balvu laureātiem izmaksātā naudas prēmija un Ministru kabineta balva;”
3. Papildināt 11.panta 1.¹ daļas otro
teikumu pēc vārdiem „ar uzņēmuma līguma izpildi saistīto darbību” ar vārdiem
„sportista, trenera, sporta sacensību tiesneša darbību, sporta valsts izlases
darbībā iesaistītas personas darbību”;
4. Papildināt 11.8 panta 4.daļu ar otro teikumu šādā redakcijā:
„Izņemot profesionālus sportistus, trenerus un sporta sacensību tiesnešus.”
„Grozījumi likumā
“Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs |
|
1.
Pašreizējās situācijas raksturojums |
Šobrīd likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” netiek paredzēta iespēja sportistiem un ar
sportu saistītajām personām reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem,
kā arī netiek veicināta nerezidentu sportistu piesaiste. Sportisti nevar
izmantot iespēju paši organizēt visus ar nodokļiem un sociālās apdrošināšanas
iemaksām saistītos jautājumus un ir pakļauti darba algas noteikumu
regulējumam, kas neatbilst sportistu darbības būtībai. Sportistus
nevar uzskatīt par darba ņēmējiem, jo to darbības krasi atšķiras no darba
līguma specifikas, jo sportisti veic savu profesionālo darbību izmantojot
savas zināšanas un prasmes un nav pakļauti darba devēja rīkojumiem, taču
profesionālu sportistu slēgtie līgumi var atbilst kādai no likuma “Par
iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.panta 2.² daļā minētajai pazīmei, kas rada
situāciju, kad sportistu ienākums tiek nepamatoti aplikts ar algas nodokli. Tāpēc, lai sakārtotu ienākumu nodokļa samaksas jautājumus
un novērstu nepienācīgas nomaksas gadījumus, kā arī, lai nodrošinātu vienotu
un skaidru sportistu pienākumu regulējumu nodokļu piemērošanas jomā,
sportistiem jāparedz iespēja reģistrēties kā saimnieciskās darbības veicējiem
un izmantot visas normatīvajos aktos paredzētās nodokļu nomaksas iespējas,
tādejādi nostādot Latvijas sportistus vienlīdzīgā situācijā ar citu Eiropas
Savienības valstu sportistiem. Grozījumi likumā „Par iedzīvotāju
ienākuma nodokli”, noteiks iespēju sportistiem un ar sportu saistītajām
personām kā saimnieciskās darbības veicējiem nodrošināt nodokļu nomaksu, kā
arī ļaus izmantot likumā paredzēto iespēju maksāt fiksētu nodokļa likmi,
tādejādi novēršot šībrīža diskrimināciju atšķirībā no citiem saimnieciskās darbības
veicējiem. |
|
Likumprojekts „Grozījumi likumā „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli””
paredz šādus risinājumus: 1. Uzlabot sacensībās iegūto
balvu aplikšanas ar ienākumu nodokli regulējumu, piesaistot apliekamo ienākumu
minimālās algas apmēram, tādejādi nodrošina neapliekamo ienākumu attīstību
līdz ar valdības noteikto minimālo algu. 2. Skaidri definē sportistu un ar sportu saistīto personu, treneru,
sporta sacensību tiesnešu un ar sporta izlases darbību saistīto personu
darbību kā šo personu saimniecisko darbību un nosaka, ka šī saimnieciskās
darbības veicējiem netiek piemērotas algota darba veicēju pazīmes, lai
nodrošinātu skaidru sportistu darbības iekļaušanu saimnieciskajā darbībā un
izvairītos no likumu normu kolīzijām. 3. Projekts arī paredz iespēju ar sportu saistītām personām to
saimnieciskajā darbībā piemērot fiksētu ienākuma nodokļa likmi, tādejādi ne
tikai uzlabojot nodokļu nomaksas kvalitāti, bet arī sekmējot sporta attīstību
un novēršot šībrīža nevienlīdzīgo stāvokli ar citu Eiropas Savienības valstu
sportistiem un ar sportu saistītām personām. |
Nav. |
|
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. 1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Uz makroekonomisko vidi nav sagaidāma
būtiska ietekme. |
2. 2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
|
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
Nav. |
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
|
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2008-2012 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekta pieņemšana nodrošinās sportistu reģistrēšanos kā
saimnieciskās darbības veicējiem, piesaistīs ārvalstu profesionālos
sportistus un ar sportu saistītās personas, tādejādi veicinās nodokļu
nomaksas palielināšanos. |
||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru
kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā
likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī
termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Likumprojekts sagatavots kopā ar likumprojektu „Grozījums likumā „Par
valsts sociālo apdrošināšanu”” un likumprojektu „Grozījumi Sporta likumā”,
lai nodrošinātu vienotas sportistu un ar sportu saistīto personu nodokļu
sistēmas normatīvās bāzes izveidi. |
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|
2. Saistības pret
citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
1.tabula |
||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||
2.tabula |
||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
||||
Nav. |
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
Konsultācijas notikušas ar Latvijas sporta
federācijām – Latvijas Basketbola savienību, Latvijas Futbola federāciju,
Latvijas Handbola federāciju, Latvijas Hokeja federāciju, Latvijas Volejbola
federāciju. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Minētās organizācijas atbalstīja likumprojektu. |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. Minētais regulējums neskar plašu iedzīvotāju loku. |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
5. Cita informācija |
Nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Lai īstenotu paredzētos
grozījumus likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”, nav nepieciešams radīt
jaunas valsts institūcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks
informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts
laikrakstā “Latvijas Vēstnesis”. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
likumos noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Nav. |