Rīgā
28.05.2008. Nr.90/TA-1119
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krimināllikumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Melnace 67046102, Inga.Melnace@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 24.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
Krimināllikumā
Izdarīt
Krimināllikumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1998, 15.nr.; 2000, 12., 13.nr.; 2001, 15.nr.; 2002, 11., 16., 22., 23.nr.;
2003, 10., 15.nr.; 2004, 2., 3., 4., 6., 11., 12., 13.nr.; 2005, 2., 11., 12.,
13., 20., 21.nr.; 2006, 1., 7., 22.nr.; 2007, 3., 15., 24.nr.; 2008, 3.nr.)
šādus grozījumus:
4.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Latvijas pilsoņi,
nepilsoņi vai ārzemnieki, kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Latvijas
Republikā, par citas valsts teritorijā vai ārpus jebkuras valsts teritorijas
izdarītu noziedzīgu nodarījumu Latvijas teritorijā saucami pie atbildības
saskaņā ar šo likumu.";
aizstāt trešajā un ceturtajā
daļā vārdus "Ārvalstnieki un bezvalstnieki" ar vārdu "Ārzemnieki".
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Krimināllikumā
anotācija
I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Krimināllikuma 4.panta Krimināllikuma spēks ārpus Latvijas teritorijas
pirmā daļa paredz, ka Latvijas
pilsoņi, nepilsoņi vai ārvalstnieki un bezvalstnieki, kuriem ir pastāvīgās
uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, par citas valsts teritorijā izdarītu
noziedzīgu nodarījumu Latvijas teritorijā saucami pie atbildības saskaņā ar
šo likumu. 2001.gada
23.novembra Konvencija par kibernoziegumiem (turpmāk Konvencija) un
Konvencijas 2003.gada 28.janvāra Papildu protokols par rasisma un ksenofobijas
noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās, (turpmāk
Protokols) Latvijā tika apstiprināta un likums stājās spēkā 2005.gada
5.maijā. Likuma par
Konvenciju un Protokolu 2.pants paredz Latvijas izsākamo atrunu attiecībā uz
Konvencijas 22.panta pirmās daļas d punktu par ārpus Latvijas Republikas
teritorijas izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem. Konvencijas
22.panta pirmās daļas d punkta 2.apakšpunkts paredz, ka valsts var noteikt
jurisdikcijas piemērošanu, ja noziedzīgu nodarījumu ārpus jebkuras valsts
teritoriālās jurisdikcijas izdarījis pilsonis. Padomes Pamatlēmuma 2005/667/TI par
krimināltiesiskā pamata stiprināšanu, lai īstenotu tiesību aktus attiecībā uz
kuģu radītu piesārņojumu 7.panta 1.punkta d apakšpunkts paredz, ka katra
dalībvalsts veic pasākumus, kas vajadzīgi, lai noteiktu tās jurisdikciju
attiecībā uz nodarījumiem, ko paredz Pamatlēmums, tiktāl, ciktāl to pieļauj
starptautisko tiesību normas, ja attiecīgais nodarījums izdarīts, to veicot
vienam no tās valstspiederīgajiem, ja vieta, kur nodarījums izdarīts,
neietilpst nevienā teritoriālajā jurisdikcijā. Līdz ar to šobrīd Krimināllikums neparedz Latvijas
pilsoņu, nepilsoņu vai ārvalstnieka un bezvalstnieka, kuram ir pastāvīgās
uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, saukšanu pie kriminālatbildības par
noziedzīgu nodarījumu, ko tas izdarīja ārpus jebkuras valsts jurisdikcijas. |
2. Tiesību
akta projekta būtība |
Lai skaidri noteiktu Krimināllikuma 4.panta
pirmās daļas aptvērumu, kad Latvijas pilsoņi, nepilsoņi vai ārvalstnieki un
bezvalstnieki, kuriem ir pastāvīgās uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā,
var tikt saukti pie kriminālatbildības saskaņā ar Krimināllikumu, ir
izstrādāts grozījums Krimināllikumā, kas paredz papildināt pēc vārdiem citas
valsts teritorijā ar vārdiem vai ārpus jebkuras valsts teritorijas. Krimināllikuma 4.panta nosaukums
Krimināllikuma spēks ārpus Latvijas teritorijas liecina par to, ka panta
mērķis paredzēt augstāk minēto personu atbildību par tām darbībām, ko tās
izdarīja teritorijā, kas ir ārpus Latvijas teritorijas, tas ir, ne tikai
citas valsts teritorijā, bet teritorijā, kas nav nevienas valsts
jurisdikcijā. Lai paplašinātu Latvijas Republikas jurisdikcijas piemērošanu,
ņemot vērā to, ka pasaulē pastāv tādas teritorijas, kas nav nevienas valsts
jurisdikcijā, piemēram, atklātā jūra, ir izstrādāts šis grozījums. Papildus
jāņem vērā noziedzīgu nodarījumu izdarīšanas veidu attīstība, kā arī
starptautisko krimināltiesību attīstība, piemēram, 2001.gada 23.novembra
Konvencijas par kibernoziegumiem, kas Latvijā tika apstiprināta un likums stājās
spēkā 2005.gada 5.maijā, 22.panta pirmās daļas d punkts par ārpus Latvijas
Republikas teritorijas izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem paredz valstij
noteikt jurisdikcijas piemērošanu, ja noziedzīgu nodarījumu ārpus jebkuras
valsts teritoriālās jurisdikcijas izdarījis pilsonis. Kā vēl vienu piemēru
var minēt Padomes Pamatlēmumu 2005/667/TI par krimināltiesiskā pamata
stiprināšanu, lai īstenotu tiesību aktus attiecībā uz kuģu radītu piesārņojumu,
kura 7.panta 1.punkta d apakšpunkts paredz ES dalībvalstij paredzēt
kriminālatbildību par kaitējuma videi nodarīšanu, ja to izdarījis attiecīgās
ES dalībvalsts valstspiederīgais ārpus jebkuras valsts jurisdikcijas. Papildus likumprojekts paredz aizstāt vārdus
ārvalstnieks un bezvalstnieks ar vārdu ārzemnieks, kas atbilst
Imigrācijas likumā izmantotai terminoloģijai. |
3. Cita
informācija |
Grozījumi ir
izstrādāts Tieslietu ministrijas izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba
grupā, kurā piedalās pārstāvji no Ģenerālprokuratūras, Satversmes tiesas,
Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Latvijas Universitātes Krimināltiesību
katedras, Latvijas Policijas akadēmijas, Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes. |
II Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Ņemot vērā
likumprojekta noteikumus, paredzama pozitīva ietekme uz sociālajiem
jautājumiem, jo īpaši uz noziedzības apkarošanas stāvokli. |
4. Ietekme
uz vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
III
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā
ietekme. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins.
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
6. Cita informācija.
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
IV Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
|
Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus sagatavots likumprojekts
Grozījumi likumā Par Konvenciju par kibernoziegumiem un Konvencijas par
kibernoziegumiem Papildu protokolu par rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem
nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās. |
|||||
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Atbilst Padomes
Pamatlēmumam 2005/667/TI par krimināltiesiskā pamata stiprināšanu, lai
īstenotu tiesību aktus attiecībā uz k
uģu radītu piesārņojumu. |
|||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiek
izpildītas Latvijas saistības pret Eiropas Padomi. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Atbilst daudzpusējam starptautiskajām līgumam, proti, Konvencijai par
kibernoziegumiem. |
|||
|
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Atbilst
Padomes Pamatlēmumam
2005/667/TI par krimināltiesiskā pamata stiprināšanu, lai īstenotu tiesību
aktus attiecībā uz kuģu radītu piesārņojumu. |
|||
|
2.tabula |
|||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Krimināllikuma 4.panta pirmā daļā
|
Pamatlēmuma
2005/667/TI 7.panta 1.punkta d apakšpunkts. |
Atbilst |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
VI Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot tiesību aktu projektu |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Grozījumi ir saskaņots
ar Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras, Latvijas Policijas
akadēmijas un Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes pārstāvjiem. |
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīciju (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs neatbalsta) |
Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras Latvijas Policijas
akadēmijas un Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes pārstāvji atbalsta
likumprojektu. |
Nav veikti pasākumi. |
|
Nav notikušas
konsultācijas. |
|
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
VII Kā
tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpilde notiks pastāvošās institucionālās sistēmas ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt
savas tiesības Kriminālprocesa likumā paredzētajā kārtībā. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.
Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
I.Melnace |
10.04.2008; 10:08
1261
Melnace 7046102
Inga.melnace@tm.gov.lv