Rīgā
28.05.2008. Nr.90/TA-1118
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Konvenciju par kibernoziegumiem un Konvencijas par kibernoziegumiem Papildu protokolu par rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās"". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Melnace 67046102, Inga.Melnace@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 23.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā "Par Konvenciju par kibernoziegumiem un Konvencijas par
kibernoziegumiem Papildu protokolu par rasisma un ksenofobijas noziedzīgajiem
nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās"
Izdarīt likumā "Par Konvenciju par kibernoziegumiem un
Konvencijas par kibernoziegumiem Papildu protokolu par rasisma un ksenofobijas
noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 2006, 22.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 2.pantu šādā redakcijā:
"2.pants. Latvijas Republika
izdara atrunu, pamatojoties uz Konvencijas 29.panta ceturto daļu par atteikšanos izpildīt tiesiskās palīdzības lūgumu."
2. Izslēgt 3.pantu.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Likumprojekta
Grozījumi likumā Par Konvenciju par kibernoziegumiem un Konvencijas
par kibernoziegumiem Papildu protokolu par rasisma un ksenofobijas
noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās
anotācija
I Kādēļ tiesību akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gada
23.novembra Konvencija par kibernoziegumiem (turpmāk Konvencija) un
Konvencijas 2003.gada 28.janvāra Papildu protokols par rasisma un
ksenofobijas noziedzīgajiem nodarījumiem, kas tiek izdarīti datorsistēmās, (turpmāk
Protokols) Latvijā tika apstiprināta un likums stājās spēkā 2005.gada
5.maijā. Likuma par
Konvenciju un Protokolu 2.pants paredz Latvijas izteikto atrunu attiecībā uz
Konvencijas 22.panta pirmās daļas d punktu par ārpus Latvijas Republikas teritorijas
izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem, kā arī attiecībā uz Konvencijas
29.panta ceturto daļu. Konvencijas
22.panta pirmās daļas d punkts sastāv no divām daļām: 1) ja
noziedzīgu nodarījumu citas valsts teritorijā izdarījis pilsonis un noziedzīgais
nodarījums ir sodāms pēc tās vietas krimināltiesiskajiem normatīviem aktiem,
kur tas izdarīts; 2) ja
noziedzīgu nodarījumu ārpus jebkuras valsts teritoriālās jurisdikcijas ir
izdarījis tās pilsonis. Krimināllikuma 4.panta Krimināllikuma spēks ārpus Latvijas teritorijas
pirmā daļa paredz, ka Latvijas
pilsoņi, nepilsoņi vai ārvalstnieki un bezvalstnieki, kuriem ir pastāvīgās
uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, par citas valsts teritorijā izdarītu
noziedzīgu nodarījumu Latvijas teritorijā saucami pie atbildības saskaņā ar
šo likumu. Likuma par Konvenciju un Protokolu 3.pants
paredz Latvijas izsākamo atrunu par Protokola 8.panta pirmo daļu, kas
attiecas uz Konvencijas 22.panta pirmās daļas d punktu par ārpus Latvijas
Republikas teritorijas izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem. |
2. Tiesību
akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz atsaukt Latvijas
Republikas atrunu attiecībā uz Konvencijas 22.panta pirmās daļas d punktu,
paredzot, ka Latvijas Republikas jurisdikcija tiek piemērota Konvencijas 22.panta
pirmās daļas d punkta minētajos gadījumos, proti, noziedzīgu nodarījumu
izdarījis Latvijas Republikas pilsonis, ja noziedzīgais nodarījums ir sodāms
pēc tās vietas krimināltiesiskajiem normatīviem aktiem, kur tas izdarīts, kā
arī noziedzīgu nodarījumu izdarījis Latvijas Republikas pilsonis, ja
noziedzīgais nodarījums izdarīts ārpus jebkuras valsts teritoriālās
jurisdikcijas. Šāds regulējums atbilst Krimināllikuma 4.panta pirmajai daļai. Papildus, lai skaidri noteiktu
Krimināllikuma 4.panta pirmās daļas aptvērumu, ir izstrādāts grozījums
Krimināllikumā, kas paredz papildināt pēc vārdiem citas valsts teritorijā
ar vārdiem vai ārpus jebkuras valsts teritorijas. Ņemot vērā to, ka pasaulē
pastāv tādas teritorijas, kas nav nevienas valsts jurisdikcijā, piemēram,
atklātā jūra, šāds grozījums aptvers visas teritorijas, kas ir ārpus Latvijas
teritorijas. Vienlaikus likumprojekts paredz atsaukt
Latvijas Republikas atrunu attiecībā uz Protokola 8.panta pirmo daļu, kas,
savukārt, atsaucas uz Konvencijas 22.panta pirmās daļas d punktu par ārpus
Latvijas Republikas teritorijas izdarītiem noziedzīgiem nodarījumiem. Ja tiek
atsaukta atruna par 22.panta pirmās daļas d punktu, tad arī nav
nepieciešama atruna par Protokola 8.panta pirmo daļu. Savukārt ir paredzēts uzturēt Latvijas
izteikto atrunu, pamatojoties uz Konvencijas 29.panta ceturto daļu par
atteikšanos izpildīt tiesiskās palīdzības lūgumu, lai meklētu vai piekļūtu,
pārņemtu vai nodrošinātu vai atklātu uzglabātos datus attiecībā uz citiem
noziedzīgiem nodarījumiem, kas nav minēti Konvencijas 2.-11.pantā, piemēram,
bērnu pornogrāfija, ja nepastāv abpusējā sodāmība. Šāda atruna nepieciešama,
lai nodrošinātu katra cilvēka tiesības uz privātas korespondences
neaizskaramību, ierobežojot tikai proporcionāli sabiedrības apdraudējumam. |
3. Cita
informācija |
Grozījums ir
izstrādāts Tieslietu ministrijas izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba
grupā, kurā piedalās pārstāvji no Ģenerālprokuratūras, Satversmes tiesas,
Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Latvijas Universitātes Krimināltiesību
katedras, Latvijas Policijas akadēmijas, Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes. |
II Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
1. Ietekme
attiecībā uz makroekonomisko vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo
seku izvērtējums |
Ņemot vērā
likumprojekta noteikumus, paredzama pozitīva ietekme uz sociālajiem
jautājumiem, jo īpaši uz noziedzības apkarošanas stāvokli. |
4. Ietekme
uz vidi |
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar. |
III
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā
ietekme. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins.
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||
6. Cita informācija.
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
||||||
|
IV Kāda
var būt tiesību akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||
|
Kādi
normatīvie akti likumi un Ministru kabineta noteikumi papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti projekti. Attiecībā
uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta
izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos
punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Papildus sagatavots likumprojekts
Grozījums Krimināllikumā, kas precizēs Krimināllikuma 4.pantu
Krimināllikuma spēks ārpus Latvijas teritorijas. |
|||||
V Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst tiesību akts |
||||
1.
Saistības pret Eiropas Savienību |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
|||
2.
Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Tiek
izpildītas Latvijas saistības pret Eiropas Padomi. |
|||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Atbilst daudzpusējam starptautiskajam līgumam, proti, Konvencijai par
kibernoziegumiem. |
|||
|
1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un
citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|||
|
2.tabula |
|||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
Tiesību
akta projekts šo jomu neskar.
|
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta projekts šo jomu neskar. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
|
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
||||
VI Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot tiesību aktu projektu |
|
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas |
Grozījumi ir
saskaņoti Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras, Latvijas Policijas
akadēmijas un Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes pārstāvjiem. |
2. Kāda ir
šo nevalstisko organizāciju pozīciju (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs neatbalsta) |
Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras Latvijas Policijas
akadēmijas un Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes pārstāvji atbalsta
likumprojektu. |
Nav veikti pasākumi. |
|
Nav notikušas
konsultācijas. |
|
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
VII Kā
tiks nodrošināta tiesību akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts puses vai tiek radītas jaunas
valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma
izpilde notiks pastāvošās institucionālās sistēmas ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un būs
ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt
savas tiesības Kriminālprocesa likumā paredzētajā kārtībā. |
Tiesību akta
projekts šo jomu neskar. |
Tieslietu ministrs G.
Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā
amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
I.Melnace |
10.04.2008; 12:00
1220
Melnace 7046102
Inga.melnace@tm.gov.lv