2008. gada ___novembrī
Nr.________________
SAEIMAS PREZIDIJAM
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija savā š.g. 19.novembra sēdē skatīja likumprojektu "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" (Nr.721/Lp9; 3.lasījums).
Komisija augstāk minēto likumprojektu atbalstīja un nolēma apvienot ar likumprojektu "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" (Nr.802/Lp9; 3.lasījums).
Komisija lūdz likumprojektu "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" (Nr.721/Lp9; 3.lasījums) iekļaut Saeimas kārtējās plenārsēdes darba kārtībā izskatīšanai 3.lasījumā.
Pielikumā:
Likumprojekta "Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā" (Nr.721/Lp9) salīdzinošā tabula 3.lasījumam.
J.Dalbiņš
Komisijas priekšsēdētājs
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija Likumprojekts
trešajam lasījumam
Grozījumi Nacionālo bruņoto
spēku likumā
(Nr.721/Lp9)
[Iekļauts likumprojekts
Grozījumi Nacionālo bruņoto spēku likumā (Nr.802/Lp9)]
Spēkā
esošā likuma redakcija |
Otrajā
lasījumā pieņemtā redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi (8) |
Komisijas atzinums |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Izdarīt Nacionālo
bruņoto spēku likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 24.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 3.nr.; 2004, 2., 8.nr.; 2005, 7.,
10.nr.; 2006, 24.nr.; 2008, 3.nr.) šādu grozījumu: |
|
|
|
Izdarīt Nacionālo bruņoto
spēku likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1999, 24.nr.; 2001, 21.nr.; 2002, 3.nr.; 2004, 2., 8.nr.; 2005, 7., 10.nr.;
2006, 24.nr.; 2008, 3.nr.) šādus grozījumus: |
3.pants. Nacionālo bruņoto spēku sastāvs (1) Nacionālos bruņotos spēkus veido: 1) regulārie spēki; 2) Zemessardze; 3) Nacionālo bruņoto spēku rezerve. (2) Regulārie spēki sastāv no: 1) Sauszemes spēkiem; 2) Jūras spēkiem; 3) Gaisa spēkiem; 4) Mācību vadības pavēlniecības; 5) Nodrošinājuma pavēlniecības; 6) Saeimas un Valsts prezidenta drošības
dienesta; 7) Militārās policijas; 8) vienībām, kuras izveidotas ar aizsardzības ministra pavēli īpašu uzdevumu veikšanai. (3) Kara vai izņēmuma stāvokļa laikā Nacionālo bruņoto spēku sastāvā tiek iekļauta Latvijas Bankas Aizsardzības pārvalde. Kara laikā Nacionālo bruņoto spēku sastāvā tiek iekļauta Valsts robežsardze. (4) Zemessardze atrodas Nacionālo bruņoto spēku komandiera pakļautībā un pilda likumā "Par Latvijas Republikas Zemessardzi" noteiktos uzdevumus. (5) Nacionālo bruņoto spēku sastāvdaļu struktūru un pakļautību apstiprina aizsardzības ministrs pēc Nacionālo bruņoto spēku komandiera priekšlikuma. (6) Pavēlniecība šā likuma izpratnē ir regulāro spēku veids, kas veic ar vienību darbības atbalstu saistītus uzdevumus. (7) Nacionālo bruņoto spēku rezervi veido militārajam dienestam pakļautie Latvijas pilsoņi, kas ieskaitīti Nacionālo bruņoto spēku rezervē. |
|
1 |
Likumprojekts Nr.802/Lp9): Izslēgt 3.panta otrās daļas 6.punktu. |
Atbalstīts |
1. Izslēgt
3.panta otrās daļas 6.punktu. |
10.pants. Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests (1) Pildot šā likuma 6.pantā noteiktos uzdevumus, Saeimas un Valsts
prezidenta drošības dienests: 1) Saeimas Prezidija noteiktajā kārtībā nodrošina Saeimas deputātu un
Saeimas Prezidija, kā arī Saeimas institūciju (objektu) aizsardzību
(apsardzi); 2) Valsts prezidenta noteiktajā kārtībā nodrošina Valsts prezidenta,
viņa ģimenes locekļu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts prezidenta
rezidences aizsardzību (apsardzi); 3) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina Saeimas un Valsts
prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju
aizsardzību (apsardzi); 4) aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā veic Aizsardzības
ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku komandiera uzaicināto ārvalstu
amatpersonu un starptautisko organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi). (2) ...... |
|
2 3 |
Aizsardzības, iekšlietu un korupcijas novēršanas komisija: Izslēgt
likumprojekta 1. pantu. Likumprojekts Nr.802/Lp9: Izslēgt 10.pantu. |
Atbalstīts Atbalstīts |
2. Izslēgt
10.pantu. |
12.pants. Militārā policija un tās uzdevumi (1) Militārā policija ir likumības nodrošināšanas vienība ar izziņas
iestādes un operatīvās darbības subjekta tiesībām. (2) Militārā policija: 1) sniedz palīdzību militāro vienību komandieriem (priekšniekiem)
militāro pasākumu drošības, kārtības un likumības nodrošināšanā, pārkāpumus
un noziedzīgus nodarījumus veicinošu apstākļu novēršanā; 2) saskaņā ar militārajiem reglamentiem apsargā Nacionālo bruņoto
spēku komandiera noteiktos objektus un amatpersonas; 3) nodrošina militārā transporta kustības kontroli, kolonnu
pavadīšanu un militāro kravu apsargāšanu; 4) meklē un aiztur apsūdzētos vai notiesātos karavīrus, kas izvairās no izmeklēšanas vai soda izciešanas, kā arī karavīrus, kas dezertējuši vai ir patvaļīgā vai bezvēsts prombūtnē; 5) veic militārā dienesta noziedzīgu nodarījumu un militārajās
vienībās vai to dislokācijas vietās izdarītu noziedzīgu nodarījumu izziņu, kā
arī to noziedzīgo nodarījumu izziņu, kurus izdarījuši karavīri, zemessargi un
militārajās vienībās strādājošās civilpersonas saistībā ar savu dienesta
(amata) stāvokli vai dienesta pienākumu izpildi; 6) nodrošina to karavīru pavadapsardzību un apsardzi, kuri aizturēti
kā aizdomās turētie par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu vai kuriem piemērots
drošības līdzeklis - mājas arests vai apcietinājums. |
4 |
Likumprojekts Nr.802/Lp9: Izteikt 12.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Militārā policija un tās uzdevumi (1) Militārā policija ir likumības nodrošināšanas
un šajā pantā noteikto personu un objektu aizsardzības (apsardzes) vienība ar
izmeklēšanas iestādes un operatīvās darbības subjekta tiesībām. (2) Pildot šā likuma 6.pantā noteiktos uzdevumus,
Militārā policija: 1) Saeimas Prezidija noteiktajā kārtībā nodrošina
Saeimas deputātu un Saeimas Prezidija, kā arī Saeimas institūciju (objektu)
aizsardzību (apsardzi); 2) Valsts prezidenta noteiktajā kārtībā nodrošina
Valsts prezidenta, viņa ģimenes locekļu, jaunievēlētā Valsts prezidenta
(laikā no ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma došanai), personas, kas bijusi
ievēlēta par Valsts prezidentu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts
prezidenta rezidences aizsardzību (apsardzi); 3) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina
Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko
organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi); 4) aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā: a) nodrošina Aizsardzības ministrijas un Nacionālo
bruņoto spēku komandiera uzaicināto ārvalstu amatpersonu un starptautisko
organizāciju pārstāvju aizsardzību (apsardzi), b) veic aizsardzības ministra noteikto Aizsardzības
ministrijas objektu un amatpersonu aizsardzību (apsardzi), c) nodrošina militāro transportlīdzekļu kustības
kontroli (satiksmes uzraudzību), kolonnu pavadīšanu un militāro kravu
apsargāšanu, d) veic drošības pasākumus militāro pasākumu
norises vietās, e) veic preventīvus un neatliekamus pasākumus
kārtības un likumības nodrošināšanai, pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu
veicinošo apstākļu novēršanai Nacionālajos bruņotajos spēkos; 5) Nacionālo bruņoto spēku komandiera noteiktajā
kārtībā veic viņa noteikto Nacionālo bruņoto spēku objektu un amatpersonu
aizsardzību (apsardzi); 6) novērš un pārtrauc noziedzīgus nodarījumus,
administratīvos pārkāpumus un citus likumpārkāpumus militārajās vienībās vai
to dislokācijas vietās, apsargājamos objektos, apsargājamo personu
uzturēšanās vietās un militāro pasākumu norises vietās, atbilstoši
kompetencei noskaidro un aiztur likumpārkāpējus; 7) izmeklē noziedzīgus nodarījumus militārajā
dienestā, kā arī militārajās vienībās vai to dislokācijas vietās izdarītus
noziedzīgus nodarījumus un noziedzīgus nodarījumus, kurus izdarījis Nacionālo
bruņoto spēku personālsastāvs saistībā ar savu dienesta (amata) stāvokli vai
dienesta pienākumu izpildi; 8) atbilstoši kompetencei veic to personu
meklēšanu, piespiedu atvešanu vai aizturēšanu, kuras izvairās no izmeklēšanas
(piedalīšanās procesuālajās darbībās), tiesas vai soda izpildes vai ir
bezvēsts prombūtnē; 9) nodrošina par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu
aizturēto personu pavadapsardzību (konvojēšanu) un apsardzi, ja noziedzīgā nodarījuma
pirmstiesas izmeklēšana ir Militārās policijas kompetencē un aizturētā
persona izvesta no īslaicīgās aizturēšanas vietas, lai veiktu
kriminālprocesuālās darbības; 10) saskaņā ar starptautisko līgumu noteikumiem
veic klasificēto materiālu apmaiņu starp Latvijas valsts iestādēm un
Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (NATO) vai Eiropas Savienības
dalībvalstu institūcijām; 11) sagatavo personālsastāvu dalībai starptautiskajās
operācijās. |
Atbalstīts |
3. Izteikt 12.pantu šādā redakcijā: 12.pants. Militārā policija un tās uzdevumi (1) Militārā policija ir likumības nodrošināšanas un šajā pantā
noteikto personu un objektu aizsardzības (apsardzes) vienība ar izmeklēšanas
iestādes un operatīvās darbības subjekta tiesībām. (2) Pildot šā likuma 6.pantā noteiktos uzdevumus, Militārā
policija: 1) Saeimas Prezidija noteiktajā kārtībā nodrošina Saeimas deputātu
un Saeimas Prezidija, kā arī Saeimas institūciju (objektu) aizsardzību
(apsardzi); 2) Valsts prezidenta noteiktajā kārtībā nodrošina Valsts
prezidenta, viņa ģimenes locekļu, jaunievēlētā Valsts prezidenta (laikā no
ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma došanai), personas, kas bijusi ievēlēta par
Valsts prezidentu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts prezidenta
rezidences aizsardzību (apsardzi); 3) Ministru kabineta noteiktajā kārtībā nodrošina Saeimas un
Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju
aizsardzību (apsardzi); 4) aizsardzības ministra noteiktajā kārtībā: a) nodrošina Aizsardzības ministrijas un Nacionālo bruņoto spēku
komandiera uzaicināto ārvalstu amatpersonu un starptautisko organizāciju
pārstāvju aizsardzību (apsardzi), b) veic aizsardzības ministra noteikto Aizsardzības ministrijas
objektu un amatpersonu aizsardzību (apsardzi), c) nodrošina militāro transportlīdzekļu kustības kontroli
(satiksmes uzraudzību), kolonnu pavadīšanu un militāro kravu apsargāšanu, d) veic drošības pasākumus militāro pasākumu norises vietās, e) veic preventīvus un neatliekamus pasākumus kārtības un
likumības nodrošināšanai, pārkāpumu un noziedzīgu nodarījumu veicinošo
apstākļu novēršanai Nacionālajos bruņotajos spēkos; 5) Nacionālo bruņoto spēku komandiera noteiktajā kārtībā veic viņa
noteikto Nacionālo bruņoto spēku objektu un amatpersonu aizsardzību
(apsardzi); 6) novērš un pārtrauc noziedzīgus nodarījumus, administratīvos
pārkāpumus un citus likumpārkāpumus militārajās vienībās vai to dislokācijas
vietās, apsargājamos objektos, apsargājamo personu uzturēšanās vietās un
militāro pasākumu norises vietās, atbilstoši kompetencei noskaidro un aiztur
likumpārkāpējus; 7) izmeklē noziedzīgus nodarījumus militārajā dienestā, kā arī
militārajās vienībās vai to dislokācijas vietās izdarītus noziedzīgus
nodarījumus un noziedzīgus nodarījumus, kurus izdarījis Nacionālo bruņoto
spēku personālsastāvs saistībā ar savu dienesta (amata) stāvokli vai dienesta
pienākumu izpildi; 8) atbilstoši kompetencei veic to personu meklēšanu, piespiedu
atvešanu vai aizturēšanu, kuras izvairās no izmeklēšanas (piedalīšanās
procesuālajās darbībās), tiesas vai soda izpildes vai ir bezvēsts prombūtnē; 9) nodrošina par noziedzīga nodarījuma izdarīšanu aizturēto
personu pavadapsardzību (konvojēšanu) un apsardzi, ja noziedzīgā nodarījuma
pirmstiesas izmeklēšana ir Militārās policijas kompetencē un aizturētā
persona izvesta no īslaicīgās aizturēšanas vietas, lai veiktu
kriminālprocesuālās darbības; 10) saskaņā ar starptautisko līgumu noteikumiem veic klasificēto
materiālu apmaiņu starp Latvijas valsts iestādēm un Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas (NATO) vai Eiropas Savienības dalībvalstu institūcijām; 11) sagatavo
personālsastāvu dalībai starptautiskajās operācijās. |
|
13.pants. Nacionālo bruņoto spēku vadība (1) Nacionālo bruņoto spēku vadību īsteno Nacionālo bruņoto spēku
komandieris, kas ir pakļauts aizsardzības ministram. Nacionālo bruņoto spēku
komandieris ir valsts augstākā militārā amatpersona. Nacionālo bruņoto spēku
komandierim ir vietnieki. (2) Likuma "Par aviāciju" 49.1panta noteiktajos gadījumos
Ministru prezidentam ir visas Latvijas Republikas normatīvajos aktos
noteiktās aizsardzības ministra pilnvaras. (3) Lai nodrošinātu ar dalību Ziemeļatlantijas līguma organizācijā
(NATO) saistīto uzdevumu izpildi, Valsts prezidents, ņemot vērā Nacionālo
bruņoto spēku vadības sistēmu un komplektēšanu reglamentējošajos normatīvajos
aktos noteikto Saeimas kompetenci, var deleģēt Ziemeļatlantijas līguma
organizācijas (NATO) militārajai vadībai atsevišķu Nacionālo bruņoto spēku
vienību vadīšanu. (4) Nacionālajos bruņotajos spēkos ievēro vienvadības principu. |
5 |
Likumprojekts Nr.802/Lp9: Aizstāt 13.panta
pirmās daļas trešajā teikumā vārdu vietnieki ar vārdiem ne vairāk kā divi
vietnieki. |
Atbalstīts |
4. Aizstāt 13.panta pirmās daļas trešajā teikumā vārdu vietnieki ar
vārdiem ne vairāk kā divi vietnieki. |
|
17.pants. Nacionālo bruņoto spēku sadarbība (1) Nacionālie bruņotie
spēki sadarbojas ar valsts, pašvaldību un privātajām institūcijām likumā
noteiktajā kārtībā. (2) Ja ir radusies vai draud rasties ārkārtēja situācija,
Nacionālo bruņoto spēku vienību iesaistīšana palīdzības sniegšanā civilās
aizsardzības sistēmai notiek ar aizsardzības ministra pavēli. (3) Ministru kabinets nosaka
kārtību, kādā Nacionālie bruņotie spēki piedalās avārijas, ugunsdzēsības un
glābšanas darbos, kā arī ārkārtējo situāciju izraisīto seku likvidēšanā. (4) Terorisma draudu gadījumā aizsardzības ministrs pēc iekšlietu
ministra pieprasījuma uzdod Nacionālo bruņoto spēku komandierim sniegt
atbalstu Drošības policijas vadītajos terorisma draudu novēršanas vai to
pārvarēšanas pasākumos, nosakot veicamos uzdevumus, laiku un vietu. Minēto
pasākumu vadītājs ir atbildīgs par pavēlēm, kas izdotas terorisma draudu
novēršanas vai to pārvarēšanas pasākumos iesaistītajām Nacionālo bruņoto
spēku vienībām. (5) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā Nacionālie bruņotie spēki
tiek iesaistīti sprādzienbīstamu priekšmetu iznīcināšanā sauszemes teritorijā
miera laikā. |
6 |
Aizsardzības ministrijas parlamentārais sekretārs J.Porietis: Papildināt
likumprojektu ar jaunu pantu šādā redakcijā: Izteikt 17.panta otro daļu šādā redakcijā: Ārkārtējā
situācijā Nacionālo bruņoto spēku
vienību iesaistīšana palīdzības sniegšanā civilās aizsardzības sistēmai
notiek ar aizsardzības ministra pavēli. |
Atbalstīts |
5. Izteikt 17.panta otro daļu šādā redakcijā: Ārkārtējā situācijā Nacionālo bruņoto spēku vienību iesaistīšana
palīdzības sniegšanā civilās aizsardzības sistēmai notiek ar aizsardzības
ministra pavēli. |
|
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likuma "Par
Aizsardzības spēkiem" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības
Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1994, 13., 23.nr.; 1995, 2.nr.; 1996, 14.nr.; 1997, 6.,
20.nr.; 1999, 14.nr.) I nodaļas 1.-8.pants un II nodaļa. 2. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likuma "Par valsts
aizsardzību" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1995, 2., 21.nr.; 1996, 6.nr.; 1997, 6.nr.) II nodaļa un 10.panta 8.punkts. 3. Grozījumi 8.panta 4.punktā par glābšanas darbu koordinēšanu un
veikšanu jūrā stājas spēkā 2002.gada 1.janvārī. (2001.gada 20.septembra likuma redakcijā, kas stājas spēkā no
19.10.2001.) 4. (Izslēgts ar 24.02.2005. likumu). 5. (Izslēgts ar 24.02.2005. likumu). |
7 |
Likumprojekts Nr.802/Lp9: Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā
redakcijā: 6.
Līdz šā likuma 12.panta otrās daļas 3.punktā minēto Ministru kabineta
noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada
1.jūlijam
piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta noteikumi Nr.587 Kārtība,
kādā Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests nodrošina Saeimas un
Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko organizāciju pārstāvju
aizsardzību (apsardzi), ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
Atbalstīts |
6. Papildināt pārejas noteikumus ar 6.punktu šādā redakcijā: 6. Līdz šā likuma 12.panta otrās daļas 3.punktā minēto Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2009.gada
1.jūlijam piemērojami Ministru kabineta 2005.gada 9.augusta noteikumi Nr.587
Kārtība, kādā Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests nodrošina
Saeimas un Valsts prezidenta uzaicināto ārvalstu un starptautisko organizāciju
pārstāvju aizsardzību (apsardzi), ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
8 |
Likumprojekts Nr.802/Lp9: papildināt likumprojektu ar
spēkā stāšanās nosacījumu: Likums stājas spēkā
2009.gada.1.janvārī. |
Atbalstīts |
Likums stājas
spēkā 2009.gada.1.janvārī. |