Rīgā
28.05.2008. Nr.90/TA-1004
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par Valsts prezidenta darbības nodrošināšanu"". Likumprojektu izstrādāja Aizsardzības ministrija (atbildīgā amatpersona - Rimša 67335128, Anita.Rimsa@mod.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 26.maija sēdes
protokola Nr.33 3.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par
Valsts prezidenta darbības nodrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 24.nr.; 1999, 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 8.pantu
šādā redakcijā:
"8.pants. (1) Amata pilnvaru laikā
Valsts prezidentam nodrošina valsts aizsardzību (apsardzi). Valsts prezidentam
nodrošina apsardzi, no kuras atteikties nav tiesību.
(2) Jaunievēlētajam Valsts prezidentam laikposmā no ievēlēšanas līdz
svinīgā solījuma došanai nodrošina apsardzi."
2. Izteikt 10.panta
otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, četrus gadus pēc
Valsts prezidenta amata atstāšanas nodrošina apsardzi. Par to, vai apsardze
nepieciešama pēc šā termiņa beigām, katrā atsevišķā gadījumā lemj Ministru
kabinets."
3. Papildināt 11.pantu ar otro daļu šādā
redakcijā:
"(2) Kārtību, kādā tiek īstenotas šā
likuma 10.panta pirmajā daļā minētās garantijas, nosaka Ministru kabinets."
Aizsardzības ministra vietā
kultūras ministre
H.Demakova
Grozījumi likumā Par Valsts
prezidenta darbības nodrošināšanu
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Nacionālo bruņoto spēku likumā noteikto uzdevumu ietvaros Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests nodrošina Valsts prezidenta, viņa ģimenes locekļu, Valsts prezidenta kancelejas un Valsts prezidenta rezidences aizsardzību (apsardzi). Likuma Par Valsts prezidenta darbības nodrošināšanu (turpmāk Likums) 8.pants garantē valsts aizsardzību Valsts prezidentam amata pilnvaru laikā, bet 10.panta otrā daļa nosaka, ka par to, vai personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, nepieciešama apsardze, katrā atsevišķā gadījumā lemj Ministru kabinets. Valsts
prezidentam kā valsts augstākajai amatpersonai, Nacionālo bruņoto spēku
vadonim un Nacionālās Drošības padomes vadītajam ir pieejama visplašākā
informācija par visnozīmīgākajiem iekšpolitiskajiem un ārpolitiskajiem
jautājumiem, tajā skaitā pilna apjoma izlūkošanas un pretizlūkošanas
informācija, kā arī informācija par drošības un aizsardzības jautājumiem
starptautiskā līmenī. Mainoties drošības videi un pieaugot terorisma draudiem
mūsdienās, ir būtiski nodrošināt Valsts prezidentam amata pildīšanu maksimāli
drošos apstākļos. Šajā sakarā ir būtiski noteikt, ka Valsts prezidentam nav tiesības
atteikties no apsardzes, kuru viņam amata pilnvaru laikā nodrošina Saeimas un
Valsts prezidenta drošības dienests atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku
likumam. Militārās izlūkošanas un drošības dienests atzinis par lietderīgu veikt nepieciešamos pasākumus personu, kas bijušas ievēlētas par Valsts prezidentu, drošībai vismaz četrus gadus pēc viņa prezidentūras beigām. Ministru kabinets (MK) ir lēmis par apsardzi personām, kuras bijušas ievēlētas par Valsts prezidentu To Aizsardzības ministrijas budžeta līdzekļu ietvaros arī realizē Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests. Valsts prezidentam laika periodā no ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma nodošanai arī būtu nodrošināmi noteiktas pakāpes drošības apstākļi, bet neviens normatīvais akts šīs drošības garantijas nereglamentē. Pēc Valsts prezidenta amata pildīšanas termiņa beigām, personām, kuras bijušas ievēlētas par Valsts prezidentu būtu garantējami noteiktas pakāpes drošības apstākļi, tajā skaitā apsardze, vismaz četrus gadus, t.i. nākošās pezidentūras termiņa laikā. Par nepieciešamību garantēt apsardzi ilgāk, pamatojoties uz valsts drošības iestāžu ieteikumiem, MK var lemt katrā atsevišķā gadījumā. Likums nosaka vairākas garantijas personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, bet nevienā normatīvajā aktā nav noregulēts, kā tās tiek īstenotas, kuras valsts institūcijas ir atbildīgas par šo garantiju realizēšanu. Piedāvātie grozījumi Likumā sakārtotu šo jautājumu. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Normatīvā akta būtība |
Likumprojekts nosaka, ka: 1) Jaunievēlētajam Valsts prezidentam laika posmā no ievēlēšanas līdz svinīgā solījuma nodošanai tiek nodrošināta apsardze; 2) Valsts prezidentam amata pilnvaru laikā tiek nodrošināta apsardze, no kuras viņam nav tiesības atteikties; 3) personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, apsardze nodrošināma četrus gadus pēc prezidentūras termiņa beigām, bet pēc tam par apsardzes laika pagarināšanas nepieciešamību katrā atsevišķā gadījumā lemj MK; 4) personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, noteikto garantiju īstenošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
tūkst.latu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads 2008 |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji trīs gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
2. |
3. |
4. |
5. |
6. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
180,0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
180,0 |
90,0 |
90,0 |
90,0 |
90,0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
-90,0 |
- 90,0 |
- 90,0 |
- 90,0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatī-vā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
Saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmes 35.pantu Valsts prezidentu ievēl uz četriem gadiem. Jaunievēlētā Valsts prezidenta apsardzes nepieciešamība netiek plānota ātrāk kā 2011.gadā. Gan personu, kuras bijušas ievēlētas par valsts prezidentu gan jaunievēlētā Valsts prezidenta apsardze tiks nodrošināta Aizsardzības ministrijai budžeta programmai 22.00.00 Nacionālie bruņotie spēki piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Karavīru dienesta atalgojums noteikts saskaņā ar MK 2004.gada 8.marta noteikumiem Nr.131 Noteikumi par karavīru atalgojumu. Finansējuma apmērs personiskajai apsardzei aprēķināts atbilstoši gan šiem MK noteikumiem, gan MK 02.01.2007. noteikumiem Nr.20 Noteikumi par kārtību, kādā profesionālā dienesta karavīriem izmaksā kompensāciju dzīvojamās telpas īres izdevumu un komunālo maksājumu segšanai, un kompensācijas apmēru., gan MK 28.05.2002. noteikumiem Nr.219 Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem un darbinieku darba braucieniem saistītie izdevumi, gan Aizsardzības ministrijas 28.06.2007. noteikumiem Nr. 45not Noteikumi par kārtību kādā profesionālā dienesta karavīram tiek piešķirta uzturdeva vai tās kompensācija, kuri izdoti saskaņā ar Militārā dienesta likuma 49.pantu, kā arī ņemot vērā izdevumus formas tērpiem un ekipējumam. Apsardzei izlietojamie finanšu līdzekļi ir norādīti arī likumprojekta Grozījums Nacionālo bruņoto spēku likumā anotācijā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu
sistēmu |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts virzāms kopā ar atbilstošiem grozījumiem Nacionālo bruņoto spēku likumā. Gadījumā, ja pēc četriem gadiem personai, kas bijusi ievēlēta par Valsts prezidentu, apsardzes nodrošināšana būs vēl nepieciešama, būs jāsagatavo un jāizdod Ministru kabineta rīkojums. Likumā noteikto garantiju īstenošanas kārtības noteikšanai būs jāsagatavo Ministru kabineta rīkojums. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Savienības Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas,
sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ar kādām nevalstiskām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Konsultācijas ar starptautiskiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas institūcijas netiks radītas. Apsardzi nodrošinās Nacionālo bruņoto spēku Saeimas un Valsts prezidenta drošības dienests. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc izsludināšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Ja piemērojot likumu radīsies indivīda tiesību ierobežojums, tas varēs aizstāvēt savas tiesības administratīvo procesu regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Aizsardzības ministrs V.Veldre
Aizsardzības ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
V.Veldre |
E.Rinkēvičs |
R.Raudzeps |
I,Kalna |
A.Rimša |
28.05.2008.
1351
67335128;
Fax 67212307