22. 05. 2008. 9/7 - 2 -
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie
Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi
Valsts pārvaldes iekārtas likumā".
Komisija
lūdz iekļaut minēto likumprojektu Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to tikai Valsts
pārvaldes un pašvaldības komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā
ar Kārtības ruļļa 86. pantu Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija lūdz
virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas
izskatīšanas komisijā.
Vienlaikus
komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu
Pielikumā: likumprojekts un
anotācija, 3 lp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētājs Oskars
Spurdziņš
Valsts pārvaldes un pašvaldības
komisija
Likumprojekts
Grozījumi
Valsts pārvaldes iekārtas likumā
Izdarīt Valsts pārvaldes iekārtas likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 14.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 1.panta 11.punktu šādā redakcijā:
11) privātpersona fiziskā persona, privāto tiesību juridiskā
persona vai šādu personu apvienība.
2. Izslēgt 19.panta
otrās daļas 4.punktā vārdus valsts ministra.
3. Izslēgt
21.pantu.
4. Izslēgt 32.panta
otrajā daļā vārdus valsts ministrs.
5. Aizstāt 37.panta ceturtajā daļā
vārdu kuras ar vārdu kurai.
6. Izteikt 74.panta tekstu šādā redakcijā:
Ministru
kabinets un Ministru kabineta loceklis iekšējos normatīvos aktus izdod saskaņā
ar šo likumu un Ministru kabineta iekārtas likumu. Ministra kabineta locekļa instrukciju un ieteikumu projektus
saskaņo ar Tieslietu ministriju normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
7.
75.pantā:
izslēgt ceturtās daļas otro teikumu;
papildināt
pantu ar piekto daļu šādā redakcijā:
(5) Projekts uzskatāms par saskaņotu arī tad, ja mēneša laikā no
projekta nosūtīšanas dienas nav saņemti rakstveida iebildumi, izņemot šā likuma
77.panta pirmajā daļā minēto gadījumu.
8. Papildināt likumu ar 76.1 pantu
šādā redakcijā:
76.1 pants.
Instrukciju un ieteikumu projektu saskaņošanas kārtība
Ministru kabineta locekļa, tiešās pārvaldes iestādes un
atvasinātas publiskas personas orgāna, iestādes vai amatpersonas instrukciju un
ieteikumu projektu saskaņošanas kārtību nosaka Ministru kabinets.
9. Papildināt likumu ar trīspadsmito nodaļu šādā redakcijā:
XIII nodaļa
Citi noteikumi
95.pants. Prasības normatīvo aktu
sagatavošanā
Ministru
kabinets nosaka svarīgākās juridiskās tehnikas prasības, kuras tiešās pārvaldes
iestādes, atvasinātas publiskas personas un pastarpinātās pārvaldes iestādes
ievēro, sagatavojot normatīvo aktu projektus.
Likums stājas spēkā
2008.gada 1.jūlijā.
Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā
ANOTĀCIJA
1.
Kādēļ likums ir vajadzīgs?
1)
Nepieciešams precizēt jēdziena privātpersona definīciju, kas atbilstu
Administratīvā procesa likumā ietvertajam definējumam.
2)
Nepieciešams novērst likuma 37.panta ceturtajā daļā neprecizitāti, paredzot, ka
administratīvā procesa ietvaros pilnvaras nepārņems tā augstāka iestāde
(amatpersona), kurai administratīvo aktu nevar apstrīdēt.
3) Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 74.pantā noteikts, ka Ministru kabinets un Ministru kabineta loceklis
iekšējos normatīvos aktus izdod saskaņā ar Ministru kabineta iekārtas likumu.
Ņemot vērā, ka 2008.gada 15.maijā pieņemtais jaunais Ministru kabineta iekārtas
likums, kas stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā, detalizēti nereglamentē attiecīgo
normatīvo aktu izdošanas kārtību, bet gan sniedz atsauci uz Valsts pārvaldes
iekārtas likumu, tad šā likuma 75.pantā nepieciešams atbilstošs precizējums.
4) Valsts pārvaldes iekārtas
likuma 75.pana ceturtās daļas pirmais teikums nosaka iekšējo normatīvo
aktu uzvedības noteikumu un kārtību saskaņošanas noteikumus.
Savukārt 75.panta otrais teikums noteic, ka projekts ir uzskatāms par saskaņotu
arī tad, ja mēneša laikā no projekta nosūtīšanas nav saņemti rakstveida
iebildumi.
Ņemot vērā to, ka Valsts pārvaldes iekārtas likuma
75.panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētas arī citas iekšējo normatīvo
aktu veidu (reglamentu, instrukciju un ieteikumu) izdošanu regulējošas normas,
likuma piemērošanas praksē nav vienprātības par 75.panta ceturtās daļas otrā
teikuma attiecināšanu uz 75.panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētajiem
iekšējiem normatīvajiem aktiem.
Līdz ar to ir nepieciešams
likuma precizējums, kas nepārprotami noteiktu, kādā veidā saskaņojami tiešās
valsts pārvaldes iestāžu iekšējie tajā skaitā likuma 75.panta pirmajā, otrajā
un trešajā daļā minētie normatīvie akti.
5) 2008.gada 15.maijā pieņemtais jaunais
Ministru kabineta iekārtas likums, kas stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā, vairs
neparedz tādu amatpersonas veidu kā valsts ministrs. Līdz ar to, lai saskaņotu
abu likumu regulējumus, Valsts pārvaldes iekārtas likuma tekstā nepieciešami
atbilstoši grozījumi.
6) 2004.gada 26.jūnija Ministru
kabineta noteikumi Nr. 567 Iekšējo normatīvo aktu projektu sagatavošanas un
saskaņošanas kārtība, kas šobrīd nosaka ieteikumu un instrukciju saskaņošanas
kārtību ar augstāku iestādi un Tieslietu ministriju, ir izdoti pamatojoties uz
Ministru kabineta iekārtas likuma 14.panta pirmās daļas 3.punkta deleģējuma
pamata un zaudēs spēku līdz ar jaunajā Ministru kabineta iekārtas likumā
noteiktā pārejas perioda beigām. Valsts pārvaldes iekārtas likumā pie
noteikumiem, kas regulē iekšējo normatīvo aktu izdošanu, ir jāparedz Ministru
kabinetam pilnvarojums izdot noteikumus, kas reglamentētu kārtību, kādā instrukciju un ieteikumu saskaņojami ar
augstāku iestādi un Tieslietu ministriju.
7) Šobrīd valsts pārvaldē pastāv atšķirīga valsts
pārvaldes iestāžu sagatavoto normatīvo aktu projektu noformēšanas prakse, kas
apgrūtina turpmāko normatīvo aktu projektu virzīšanas un saskaņošanas procesus,
kā arī to turpmāko konsolidēšanu, interpretāciju un piemērošanu. Valsts
pārvaldē normatīvo aktu projektu sagatavošanas prasības nav noregulētas nevienā
ārējā normatīvajā aktā.
Līdz
ar to ir nepieciešams ietvert likumā pilnvarojumu Ministru kabinetam noteikt
svarīgākās prasības tiešās pārvaldes iestāžu, atvasinātu publisko personu un
pastarpinātās pārvaldes iestāžu sagatavoto normatīvo aktu projektiem.
Attiecīgi noteikumi palīdzētu
uzlabot valsts pārvaldes iestāžu sagatavoto normatīvo aktu projektu kvalitāti,
nodrošinātu izstrādājamo normatīvo aktu projektu stilistisko vienotību un
izteiksmes nepārprotamību, kas atvieglotu arī Saeimas darbu ar Ministru
kabineta iesniegtajiem likumprojektiem un pieņemto normatīvo aktu
konsolidāciju, interpretāciju un
piemērošanu.
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību?
Likumprojekts šo jomu neskar.
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību
budžetiem?
Likumprojekts šo jomu
neskar.
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Saistībā
ar normatīvo aktu kvalitātes
uzlabošanas, kā arī piemērošanas un interpretācijas atvieglošanas vajadzībām
nepieciešams izdot Ministru kabineta noteikumus, kas noteiks normatīvo aktu
projektu sagatavošanas noteikumus.
Tieslietu
Ministrija ir sagatavojusi šādu Ministru kabineta noteikumu projektu un
2008.gada 21.februārī tas tika izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē.
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
likumprojekts?
Likumprojekts
šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot tiesību
akta projektu?
Likumprojekts
sagatavots konsultējoties ar Valsts kanceleju,
Tieslietu ministriju un Saeimas Juridisko biroju.
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde?
Likuma izpilde
tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.
Normatīvā
akta projekts pēc izsludināšanas tiks publicēts izdevumā "Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs" un laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
Jaunu institūciju izveide nav nepieciešama,
kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju funkcijas.