Rīgā
21.05.2008. Nr.90/TA-1035
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par Liepājas Universitātes Satversmi". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Bajāre 67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Liepājas Universitātes Satversme uz 19 lp.
3. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
4. Ministru kabineta 2008.gada 19.maija sēdes
protokola
Nr.31 15.§ izraksts uz 1 lp.
5. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
1.pants. Liepājas Pedagoģijas
akadēmijas Satversmes sapulcē 2006.gada 14.jūnijā pieņemtā Liepājas
Universitātes Satversme ar šo likumu tiek apstiprināta.
2.pants. Līdz ar likumu
izsludināma Liepājas Universitātes Satversme.
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
Liepājas Pedagoģijas akadēmijas
Satversmes sapulcē
2006.gada 14.jūnijā
LIEPĀJAS UNIVERSITĀTES SATVERSME
Preambula
Liepājas Universitāte dibināta 1954.gada
1.septembrī ar Latvijas PSR Ministru padomes rīkojumu Nr.504-p kā Liepājas Pedagoģiskais
institūts uz Liepājas Skolotāju institūta bāzes. 1993.gada februārī Pedagoģisko
institūtu pārdēvēja par Liepājas Pedagoģisko augstskolu. 1993.gada 28.aprīlī ar
Latvijas Republikas Augstākās Padomes lēmumu “Par Liepājas Pedagoģiskās
augstskolas Satversmes apstiprināšanu” apstiprināta augstskolas Satversme.
Satversmes sapulce 1996.gada 12.februārī pieņēma jaunu Satversmi un lēmumu par
augstskolas nosaukuma maiņu uz “Liepājas Pedagoģijas akadēmija”. Ministru
kabinetā tie apstiprināti 1998.gada 9.jūnijā, rīkojuma Nr.298.
2001.gada 7.maijā
Satversmes sapulcē pieņemti grozījumi Satversmē. Ministru kabinetā Satversme
apstiprināta 2003.gada 21.maijā, rīkojuma Nr. 327.
2006.gada 14.jūnijā
Satversmes sapulcē pieņemts lēmums par akadēmijas statusa un nosaukuma maiņu uz
Liepājas Universitāti, vienlaicīgi pieņemta Liepājas Universitātes Satversme.
I. Statuss, tiesības, darbības
pamatvirzieni un uzdevumi
1. Liepājas Universitāte
(turpmāk - Universitāte) ir Latvijas Republikas augstākās izglītības, zinātnes
institūcija, kas īsteno akadēmiskas un profesionālas studiju programmas, kā arī
nodarbojas ar zinātni, pētniecību un māksliniecisko jaunradi, kas kalpo Liepājas, Kurzemes un
Latvijas izaugsmei.
Juridiskā adrese: Lielā
iela 14, Liepāja, Latvija.
Tās nosaukums citās
valodās ir:
Liepaja University
(angļu valodā) ;
Université de Liepaja (franču valodā);
Лиепайскuй
университет
(krievu valodā);
Universität Liepaja
(vācu valodā).
Liepājas Universitātes saīsinātais nosaukums ir LiepU.
Universitātes dibinātājs ir Latvijas valsts Ministru
kabineta personā.
2. Universitāte ir
autonoma izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Tās
autonomija izpaužas tiesībās brīvi izvēlēties augstskolas dibinātāju izvirzīto
un Augstskolu likumam atbilstošo uzdevumu īstenošanas veidus un formas, kā arī
atbildībā par Universitātē iegūtās izglītības kvalitāti, mērķtiecīgu un
racionālu finansu un materiālo resursu izmantošanu, demokrātisma principu un
augstskolu darbību reglamentējošu likumu un citu tiesību aktu ievērošanu.
Universitātei ir tiesības:
2.1. izstrādāt un pieņemt savu Satversmi;
2.2. veidot personālsastāvu;
2.3. patstāvīgi noteikt:
2.3.1.studiju programmu saturu un formas;
2.3.2.studējošo uzņemšanas papildu noteikumus;
2.3.3.zinātniskās pētniecības darba pamatvirzienus;
2.3.4.organizatorisko un pārvaldes struktūru;
2.3.5.darba samaksas likmes, kas nav mazākas par Ministru
kabineta noteiktajām likmēm;
2.3.6.finanšu resursu struktūru;
2.4. izstrādāt un pieņemt iekšējo kārtību
reglamentējošos dokumentus;
2.5. piešķirt kvalifikāciju un
akadēmiskos/profesionālos grādus, izsniedzot valstiski atzītus izglītības
dokumentus Augstskolu likumā paredzētajā kārtībā;
2.6. piešķirt zinātnisko kvalifikāciju saskaņā ar
Zinātniskās darbības likumu;
2.7. piešķirt Universitātes Goda doktora un Goda
biedra nosaukumus saskaņā ar Senātā apstiprinātu nolikumu;
2.8. veicināt starptautisko sadarbību, studējošo un
akadēmiskā personāla starpvalstu un starpaugstskolu apmaiņas programmas;
2.9. saņemt un izmantot
organizāciju un fizisko personu ziedojumus un dāvinājumus;
2.10. veikt
Universitātes profilam atbilstošu saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir
ieskaitāmi Universitātes budžetā tās attīstībai.
3. Universitātes
kompetenci nosaka Latvijas Republikas Saeimā apstiprināta Universitātes
Satversme. Universitāte darbojas saskaņā ar Latvijas Republikas Satversmi,
Izglītības likumu, Augstskolu likumu, Zinātniskās darbības likumu, citiem
Latvijas Republikā spēkā esošiem tiesību aktiem un Liepājas Universitātes
Satversmi.
4. Universitāte ir
atvasināta publiska persona.
Tai ir savs zīmogs ar Latvijas Republikas valsts mazā ģerboņa attēlu un
uzrakstu “Latvijas Republika. Liepājas Universitāte”.
Universitātei ir savs
karogs, ģerbonis un himna. Simbolikas aprakstu un izmantošanas kārtību nosaka
Senāta apstiprināti Nolikumi.
5. Lēmumu par Universitātes reorganizāciju vai
likvidāciju pieņem Ministru kabinets pēc izglītības un zinātnes ministra
priekšlikuma. Priekšlikumam pievienojams Universitātes reorganizācijas vai
likvidācijas projekts, kā arī Augstākās izglītības padomes atzinums.
6. Universitātes darbības
mērķi:
6.1. apvienot daudzveidīgu pētniecību, studijas un
inovatīvu darbību, lai sniegtu starptautiski atzītu augstāko izglītību,
attīstītu zinātni, koptu latviešu valodu un kultūru, stiprinātu dažādu kultūru
sakaru tradīcijas;
6.2. nodrošināt studijas un zinātniskos pētījumus
galvenajos virzienos - izglītības zinātnē un skolotāju izglītībā, humanitārajās
zinātnēs un mākslā, sociālajās zinātnēs, komerczinībās, dabaszinātnēs, matemātikā
un informācijas tehnoloģijās, veselības aprūpē un sociālā labklājībā,
pakalpojumos.
7. Universitātes uzdevumi ir:
7.1. nodrošināt iespēju iegūt akadēmisko un
profesionālo augstāko izglītību, veikt pētījumus Universitātes atbilstošajās
zinātņu nozarēs;
7.2. iesaistīt sociālos partnerus studiju programmu
kvalitātes nodrošināšanai;
7.3. rūpēties par jauno speciālistu sagatavošanu darba
tirgus prasībām, nodrošinot kvalitatīvu un pieejamu studiju vidi;
7.4. rūpēties par jauno zinātnieku sagatavošanu, nodrošinot
viņiem iespēju iekļauties Latvijas, Eiropas un pasaules akadēmiskajos un
pētnieciskajos procesos;
7.5. attīstīt studentu un mācībspēku mobilitāti
dažādos līmeņos, integrējoties Eiropas izglītības telpā; sadarboties ar citām
Latvijas augstskolām;
7.6. atbalstīt studentu, studentu pašpārvaldes,
biedrību un nodibinājumu iniciatīvu pilnveidot studiju, pētniecības, sociālo un
kultūrvidi;
7.7. izmantot kultūras, sporta potenciālu
Universitātes studentu un darbinieku personības izaugsmei;
7.8. informēt un izglītot sabiedrību par jaunākajiem
sasniegumiem pētniecībā, studiju procesā, notikumiem ekonomikā, politikā
Latvijā un pasaulē;
7.9. darboties, lai nodrošinātu Latvijas tautas
zināšanu pārmantošanu nākamajām paaudzēm, saglabājot nacionālo valodu, kultūru,
tradīcijas.
II. Akadēmiskā brīvība
8. Universitātē tiek
nodrošināta un garantēta studiju, pētniecības darba un mākslinieciskās
jaunrades brīvība, ja šī brīvība nav pretrunā ar citu personu tiesībām,
Universitātes Satversmi un tiesību aktiem.
9. Studiju brīvība
izpaužas studējošo tiesībās:
9.1. izvēlēties studiju programmu;
9.2. studiju laikā
mainīt studiju programmu, izvēloties to citā augstskolā, fakultātē (nodaļā);
9.3. noteiktā kārtībā kā
klausītājiem apmeklēt studiju pasākumus citās augstskolās, fakultātēs
(nodaļās);
9.4. sastādīt un apgūt
individuālu studiju brīvās izvēles daļu;
9.5. nodarboties ar
zinātniskās pētniecības darbu un māksliniecisko jaunradi.
10. Pētniecības darbā
brīvība izpaužas akadēmiskā personāla tiesībās izvēlēties zinātniskās darbības
tematiku un virzienu.
11. Akadēmiskais
personāls ir tiesīgs izvēlēties mācību metodes.
III.
Universitātes vadības
institūcijas
12. Universitātes
pārstāvības un vadības un galvenās lēmējinstitūcijas ir:
12.1. Satversmes sapulce;
12.2. Senāts;
12.3. Rektors;
12.4. Revīzijas komisija;
12.5. Akadēmiskā šķīrējtiesa.
13. Satversmes sapulce
ir Universitātes pilnvarota augstākā koleģiālā pārstāvības un vadības un
lēmējinstitūcija.
13.1.
Satversmes sapulce:
13.1.1. pieņem un groza Universitātes Satversmi;
13.1.2. lemj par augstskolas statusa un nosaukuma
maiņu;
13.1.3. apstiprina rektora ievēlēšanas nolikumu,
ievēlē un atsauc rektoru;
13.1.4. uzklausa un izvērtē rektora ikgadēju atskaiti
par Universitātes darbību;
13.1.5. apstiprina Senāta nolikumu, ievēlē un atsauc
Senāta locekļus no akadēmiskā un vispārējā personāla;
13.1.6. apstiprina revīzijas komisijas nolikumu,
ievēlē un atsauc revīzijas komisijas locekļus;
13.1.7. apstiprina akadēmiskās šķīrējtiesas nolikumu,
ievēlē un atsauc no akadēmiskās šķīrējtiesas akadēmiskā personāla locekļus;
13.1.8. organizē jaunas Satversmes sapulces vēlēšanas;
13.1.9. ja nepieciešams, izskata citus Universitātes
darbībai svarīgus jautājumus.
13.2. Universitātes
Satversmes sapulci veido 65 Universitātes personāla locekļi, kas, aizklāti
balsojot, tiek ievēlēti uz trīs gadiem šādā sastāvā:
40 pārstāvji no
akadēmiskā personāla;
13 pārstāvji no
studējošajiem;
12 pārstāvji no
vispārējā personāla.
Ja Satversmes sapulcē
ievēlētie pārstāvji pārtrauc pastāvīgu darbu vai studijas Universitātē, tad
divu mēnešu laikā no attiecīgās grupas Satversmes sapulcē ievēlē citus
pārstāvjus. Attiecīgās pārstāvniecības grupas locekļi var atsaukt savu ievēlēto
pārstāvi Satversmes sapulcē, ja iesniegumu, adresētu Satversmes sapulcei,
paraksta vismaz puse šīs grupas locekļu.
Ar padomdevēja tiesībām
Satversmes sapulcē var piedalīties rektors, prorektori un dekāni, ja viņi nav
Satversmes sapulces locekļi.
13.3. Satversmes sapulce sanāk ne retāk kā reizi gadā. Satversmes
sapulci sasauc, ja to pieprasa rektors vai Senāts.
Satversmes sapulces
darbību nosaka nolikums, kuru izstrādā un apstiprina pati Satversmes sapulce.
13.4. Satversmes sapulce ir lemttiesīga, ja tās darbā piedalās
vairāk nekā puse no Satversmes sapulces locekļiem. Satversmes sapulces lēmums
ir pieņemts, ja par to nobalsojis klātesošo vairākums.
Pieņemot Universitātes
Satversmi, izdarot grozījumus tajā, ievēlot vai atsaucot rektoru, lēmums ir
pieņemts, ja par to nobalsojušas vairāk nekā divas trešdaļas no visiem Satversmes
sapulces locekļiem.
14. Senāts ir
Universitātes personāla koleģiāla vadības un lēmējinstitūcija.
14.1. Senāts apstiprina:
14.1.1. Universitātes iekšējo kārtību reglamentējošos
dokumentus, ja tos neapstiprina Satversmes sapulce;
14.1.2. studiju programmas un atbildīgos par attiecīgās
programmas īstenošanu;
14.1.3. uzņemšanas noteikumus studējošo uzņemšanai
Universitātē;
14.1.4. universitātes budžetu;
14.1.5. darba samaksas principus;
14.1.6. Studiju padomes, Zinātnes padomes un
Saimniecības padomes nolikumus;
14.1.7. Universitātes Goda doktora un Goda biedra
nosaukumu piešķiršanas nolikumu;
14.1.8. Padomnieku konventa nolikumu;
14.1.9. Studējošo pašpārvaldes nolikumu;
14.2. Senāts lemj:
14.2.1. par katedru, laboratoriju, fakultāšu (nodaļu), zinātnisko
institūtu un citu struktūrvienību izveidošanu, reorganizāciju vai likvidēšanu;
14.2.2. par attiecīgās zinātnes vai mākslas apakšnozares
saglabāšanu vai mainīšanu un atklāta konkursa izsludināšanu uz brīvo profesora
amatu šajā zinātnes vai mākslas apakšnozarē;
14.2.3. par nepieciešamo zinātnes vai mākslas apakšnozari, kurā
tiks izsludināts atklāts konkurss uz brīvo asociētā profesora amatu un kādai
atalgojuma kategorijai atbilst attiecīgais amats;
14.2.4. par viesprofesoru, viesdocentu vai vieslektoru (ja ir
brīva attiecīga štata vieta ) pieņemšanu darbā uz laiku līdz diviem gadiem;
14.2.5. par finanšu resursu struktūru, uzklausa rektora ikgadēju
pārskatu par budžeta izpildi;
14.2.6. par citiem studiju, zinātniskajiem un saimnieciskajiem
jautājumiem, kas svarīgi Universitātes sekmīgai funkcionēšanai;
14.2.7. par Satversmes sapulces sasaukšanu.
14.3. Senātu veido 28
Universitātes personāla locekļi, kas, aizklāti balsojot, Satversmes sapulcē
tiek ievēlēti uz trīs gadiem šādā sastāvā:
21 pārstāvis no akadēmiskā
personāla, t.sk. vismaz 14 profesori un asociētie profesori;
6 pārstāvji no studējošajiem;
1 pārstāvis no vispārējā Universitātes personāla;
Senāta darbību reglamentē nolikums, ko apstiprina
Satversmes sapulce.
Senāta darbā ar
padomdevēja tiesībām piedalās rektors, prorektori, dekāni, katedru vadītāji, ja
tie nav Senātā ievēlētie locekļi, kā arī Satversmes sapulces deleģētie pārstāvji.
14.4. Senāta sēde ir lemttiesīga, ja tajā piedalās ne mazāk
kā 2/3 no Senāta locekļu kopējā skaita. Lēmums ir pieņemts, ja par to ir
nobalsojis klātesošo vairākums.
15. Universitātē
darbojas padomnieku konvents. To ievēlē Senāts 7 līdz 10 cilvēku sastāvā uz
trīs gadiem pēc Universitātes struktūrvienību ieteikumiem. Senāts apstiprina
arī nolikumu par padomnieku konventu.
Padomnieku konvents
sekmē Universitātes darba saskaņošanu ar sabiedrības interesēm, konsultē Senātu
un rektoru Universitātes attīstības stratēģijas jautājumos. Padomnieku
konventam ir tiesības ierosināt jautājumu izskatīšanu Senātā un Satversmes
sapulcē.
16. Rektors ir Universitātes augstākā amatpersona, kas
īsteno Universitātes vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša pilnvarojuma
pārstāv Universitāti.
16.1. Rektoru ievēlē
Satversmes sapulce uz pieciem gadiem ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
Rektoram jābūt profesoram. Rektora vēlēšanas reglamentē nolikums, kuru
apstiprina Satversmes sapulce. Ievēlēto rektoru apstiprina Ministru kabinets.
16.2. Rektors
16.2.1. atbild par Universitātes darbības atbilstību
Augstskolu likumam un citiem Latvijas Republikas tiesību aktiem, kā arī
Liepājas Universitātes Satversmei, Satversmes sapulces un Senāta lēmumiem;
16.2.2. atbild par Universitātē iegūstamās izglītības,
veikto zinātnisko pētījumu un mākslinieciskās jaunrades kvalitāti;
16.2.3. nodrošina Universitātei piešķirto valsts
budžeta līdzekļu un pašieņēmumu, kā arī Universitātes mantas likumīgu,
ekonomisku un mērķtiecīgu izmantošanu;
16.2.4. personiski atbild par Universitātes finansiālo
darbību;
16.2.5. veicina Universitātes personāla attīstību un
nodrošina akadēmiskā personāla un studējošo akadēmisko brīvību;
16.2.6. pārzina, vada un atbild par visu Augstskolu
likumā un Universitātes Satversmē noteikto uzdevumu izpildi.
16.3. Rektors savas kompetences robežās izdod
rīkojumus. Rektora izdotos rīkojumus, kas nav administratīvie akti,
Universitātes personāls var
pārsūdzēt 10 dienu laikā Universitātes akadēmiskajā šķīrējtiesā. Līdz lēmuma
pieņemšanai akadēmiskajā šķīrējtiesā rektora rīkojuma darbība tiek apturēta.
16.4. Rektors ieceļ prorektorus un nosaka savu palīgu
un prorektoru darbības sfēras.
16.5. Rektoru atceļ no
amata Ministru kabinets pēc Universitātes Senāta (pirms tam Senāts vēršas
Universitātes Satversmes sapulcē ar ierosinājumu lemt par rektora atcelšanu)
vai Izglītības un zinātnes ministrijas ierosinājuma, ja rektora darbībā
konstatēti likuma vai citu tiesību aktu pārkāpumi.
17. Studiju padome
pārzina studiju satura, organizācijas un koordinācijas jautājumus. Tā darbojas
studiju prorektora vadībā 9 līdz 12 cilvēku sastāvā, kurus apstiprina Senāts
katra studiju gada sākumā.
18. Zinātnes padome
pārzina zinātniskās pētniecības darba organizācijas un koordinācijas jautājumus.
Tā darbojas zinātnes prorektora vadībā 9 līdz 12 cilvēku sastāvā, kurus apstiprina
Senāts katra studija gadu sākumā.
19. Saimniecības padome
pārzina Universitātes saimniecisko darbību. Tā darbojas saimniecības prorektora
vadībā 9 līdz 12 cilvēku sastāvā, kurus apstiprina Senāts katra studiju gada
sākumā.
20. Revīzijas komisija
sastāv no 5 līdz 7 Universitātes personāla locekļiem, kurus ievēlē Satversmes
sapulce uz 3 gadiem. Tās sastāvā nedrīkst būt administratīvā personāla
pārstāvji.
20.1. Revīzijas komisija
ir tiesīga pārbaudīt Universitātes finansiālās un saimnieciskās darbības
atbilstību spēkā esošajiem likumiem, citiem tiesību aktiem un Universitātes
Satversmei. Revīzijas komisijai ir tiesības iepazīties ar visiem dokumentiem,
kas attiecas uz Universitātes finansiālo un saimniecisko darbību, kā arī
pieprasīt un saņemt paskaidrojumus no amatpersonām.
20.2. Revīzijas komisija
veic pārbaudi ne retāk kā reizi gadā. Tās sagatavotais rakstveida ziņojums par
pārbaudes rezultātiem iesniedzams Senātam.
Revīzijas komisija
nepieciešamības gadījumā pārbaudes veikšanai var pieaicināt attiecīgus
speciālistus.
21.Akadēmisko šķīrējtiesu veido 7
locekļi, kuri tiek ievēlēti uz trīs gadiem.
Satversmes sapulce no akadēmiskā personāla, aizklāti balsojot, ievēlē 5
pārstāvjus. Tie nedrīkst būt administratīvā personāla pārstāvji.
Studējošo pašpārvalde
ievēlē 2 pārstāvjus akadēmiskajā šķīrējtiesā; izskatot studējošo iesniegumus,
šo pārstāvju klātbūtne obligāta.
Akadēmiskā šķīrējtiesa
izskata:
21.1. studējošo un
akadēmiskā personāla iesniegumus par Universitātes Satversmē noteikto
akadēmisko brīvību un tiesību ierobežojumiem vai pārkāpumiem;
21.2. strīdus starp
Universitātes amatpersonām, kā arī struktūrvienību pārvaldes institūcijām, kas
atrodas pakļautības attiecībās;
Akadēmiskās šķīrējtiesas
lēmumus, kurus apstiprina Senāts, izpilda administrācija.
Akadēmiskās šķīrējtiesas
locekļi par savu darbību atbild Satversmes sapulcei. Pēc darba devēja
iniciatīvas viņus no darba var atbrīvot tikai ar Satversmes sapulces
piekrišanu.
22. Senāta un revīzijas komisijas lēmumus, kas
nav administratīvie akti, 10 dienu laikā var apstrīdēt akadēmiskajā
šķīrējtiesā.
IV. Universitātes struktūra
23. Studiju, zinātniskā,
organizatoriskā, saimnieciskā un apkalpojošā darba veikšanai Universitātē tiek
veidotas struktūrvienības, kurām nav juridiskās personas statusa. Senāts lemj
par šo struktūrvienību izveidi, reorganizāciju, likvidēšanu, apstiprina
struktūrvienību nolikumus. Šīm struktūrvienībām ir tiesības atvērt apakškontus.
Galvenās
struktūrvienības ir fakultātes (nodaļas), zinātniskie institūti un katedras.
24. Fakultāte ir
struktūrvienība, kas nodrošina studiju saturu un norisi, kā arī zinātniski
pētniecisko darbu vienā vai vairākos zinātnes vai profesijas virzienos. To vada
dekāns, ko ievēlē fakultātes dome uz 5 gadiem atbilstoši nolikumam par
fakultāti, bet ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas.
Studējošo īpatsvaram fakultātes domes sastāvā jābūt ne mazāk
par 20% no šīs domes sastāva. Studējošo pārstāvjus fakultātes domē deleģē
studējošo pašpārvalde.
25. Katedra ir
struktūrvienība, kas nodrošina studiju un zinātniski pētniecisko darbu vienā
vai vairākos radniecīgos studiju kursos un zinātnes nozarēs vai apakšnozarēs.
To vada katedras vadītājs, kuru ievēlē Senāts uz 5 gadiem atbilstoši nolikumam
par katedru.
26. Universitātes Satversmē noteikto darbības mērķu sasniegšanai ar Senāta lēmumu var
veidot
26.1.iestādes, publiskās aģentūras un
komercsabiedrības un būt par biedru un dibinātāju biedrībās un nodibinājumos,
ievērojot Augstskolu likuma un citas spēkā esošās tiesību normas;
26.2. zinātniskos institūtus
saskaņā ar Augstskolu likumu un Zinātniskās darbības likumu;
26.3.
filiāles saskaņā ar Augstskolu likumu.
Senāts lemj par to dibināšanu, reorganizāciju,
likvidēšanu, apstiprina to Nolikumus vai Statūtus.
V. Personāls
27. Universitātes
personālu veido:
27.1. akadēmiskais
personāls – Liepājas Universitātes akadēmiskajos amatos ievēlētie darbinieki;
27.2. vispārējais
Universitātes personāls;
27.3. pilnā laika
studējošie, t.sk. maģistranti un doktoranti.
28. Universitātes
personālam ir tiesības:
28.1. izmantot studiju,
pētniecības darba un mākslinieciskās jaunrades brīvību;
28.2. veicināt atklātumu
Universitātes pārvaldē un tās lietu kārtošanā;
28.3. piedalīties dažādu
lēmumu un iekšējās kārtības noteikumu izstrādāšanā;
28.4. piedalīties un tikt
uzklausītam koleģiālās vadības institūciju sēdēs;
28.5. piedalīties
Universitātes pašpārvaldes institūciju vēlēšanās un tikt ievēlētam tajās;
28.6. aizsargāt savas
intereses saskaņā ar spēkā esošiem tiesību aktiem.
29. Universitātes
personāla pienākums ir sekmēt studiju un pētniecības darba brīvību. Darba
pienākumi personālam jāpilda tā, lai Universitāte spētu īstenot savus
uzdevumus, lai netiktu pārkāptas nevienas citas personas tiesības un netiktu
traucēta amata vai darba pienākumu izpilde. Personāla pienākumus nosaka
iekšējās kārtības noteikumi un amatu apraksti.
Personāls ir atbildīgs par savu pienākumu
pildīšanu. Kārtību, kādā kvalificējami pārkāpumi un uzliekami sodi par
pienākumu nepildīšanu, nosaka iekšējās kārtības noteikumi un spēkā esošie
tiesību akti.
Universitātes vadības
pienākums ir rūpēties par personāla darba apstākļiem, nodrošināt iespēju celt
kvalifikāciju un pārkvalificēties.
30. Personāls
Universitātes izdotos administratīvos aktus vai faktisko rīcību var apstrīdēt
Universitātes akadēmiskajā šķīrējtiesā. Akadēmiskās šķīrējtiesas lēmumu var
pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Personas, kuras nav
Universitātes personāls, Universitātes izdotos administratīvos aktus vai
faktisko rīcību var apstrīdēt, iesniedzot iesniegumu rektoram. Rektora pieņemto
lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Ja
apstrīdamo administratīvo aktu izdevis vai faktisko rīcību veicis rektors, tad,
personas, kuras nav Universitātes personāls, attiecīgos administratīvos aktus
vai faktisko rīcību var apstrīdēt Izglītības un zinātnes ministrijā.
31. Akadēmisko personālu
veido:
31.1. profesori,
asociētie profesori;
31.2. docenti, vadošie
pētnieki;
31.3. lektori, pētnieki;
31.4. asistenti.
Akadēmiskais personāls
piedalās studējošo izglītošanā un veic zinātniskus pētījumus. Uzdevumu apjomu
katram no pamatdarbības veidiem nosaka ar Senāta lēmumu.
Personai var būt tikai viena ievēlēšanas vieta - vienā
augstskolā un vienā - profesora, asociētā profesora, docenta, lektora vai
asistenta – akadēmiskajā amatā. Šādā akadēmiskā amatā ievēlētu personu
vienlaikus var ievēlēt arī vadošā pētnieka vai pētnieka amatā.
32. Par īpašu
ieguldījumu augstākajā izglītībā, profesoriem un asociētajiem profesoriem sasniedzot
pensijas vecumu, Universitāte var piešķirt goda nosaukumu - emeritus profesors saskaņā ar Senātā
apstiprinātu nolikumu.
33. Profesors ir savā
nozarē starptautiski atzīts speciālists, kam ir doktora grāds un ne mazāk kā
triju gadu darba pieredze asociētā profesora vai profesora amatā, kas veic
zinātniskās pētniecības vai mākslinieciskās jaunrades darbu un nodrošina
augstas kvalitātes studijas
attiecīgajā zinātnes vai
mākslas apakšnozarē.
Profesoru galvenie
uzdevumi ir:
33.1. augsti kvalificētu lekciju lasīšana, studiju,
nodarbību un pārbaudījumu pārraudzība savā zinātnes apakšnozarē;
33.2. pētniecības darba vadīšana zinātnes apakšnozarē
vai mākslinieciskās jaunrades vadīšana nozarē, kas atbilst profesora amata nosaukumam;
33.3. doktora līmeņa studiju un pētniecības darba
vadīšana atbilstošā zinātnes apakšnozarē;
33.4. piedalīšanās studiju programmu, augstskolu un to
struktūrvienību darba un kvalitātes vērtēšanā;
33.5. jaunās zinātnieku un docētāju paaudzes
gatavošana.
Profesoru amatu skaitu
un sarakstu attiecīgās zinātnes vai mākslas apakšnozarēs nosaka Senāts saskaņā
ar Universitātes attīstības stratēģiju.
34. Par asociēto profesoru var ievēlēt personu ar
doktora grādu. Mākslas specialitātēs asociētā profesora amatā var ievēlēt
personu, kuras mākslinieciskās jaunrades darba rezultāti vai profesionālā
darbība atbilst Senāta pieņemtajam nolikumam par akadēmiskajiem amatiem.
Profesionālo studiju programmu īstenošanai asociētā profesora amatu var ieņemt
arī personas, kurām ir atbilstoša augstākā izglītība un vismaz 10 gadu
praktiskā darba pieredze attiecīgajā nozarē.
Asociēto profesoru
galvenie uzdevumi ir:
34.1.studiju darba nodrošināšana un vadīšana;
34.2. pētniecības darba veikšana zinātnes apakšnozarē
vai mākslinieciskās jaunrades nozarē, kas atbilst asociētā profesora amata
nosaukumam;
34.3. pētniecības darba vadīšana doktora un maģistra
grāda iegūšanai.
Asociēto profesoru amatu skaitu atbilstoši Universitātes
darbības nepieciešamībai un finansējuma iespējām nosaka Senāts.
35. Profesorus un
asociētos profesorus uz sešiem gadiem amatos ievēlē attiecīgās nozares
profesoru padome, kuras veidošanas principi noteikti Augstskolu likumā.
36. Par docentu var
ievēlēt personu, kurai ir doktora grāds.
Docentu galvenie
uzdevumi ir:
36.1. lekciju lasīšana, studiju nodarbību un prakses
vadīšana, pārbaudījumu organizēšana savā studiju programmā;
36.2. pētniecības darbs zinātnes apakšnozarē vai
mākslinieciskā jaunrade, kas atbilst docenta amata nosaukumam.
Profesionālo studiju
programmu profila priekšmetos docenta amatu var ieņemt izņēmuma kārtā persona
ar augstāko izglītību bez zinātniskā grāda, ja tai ir vismaz septiņu gadu praktiskā darba stāžs.
Docentu amatu skaitu
nosaka rektors.
37. Vadošā pētnieka amatā var ievēlēt personu, kurai
ir doktora grāds.
Vadošā pētnieka galvenie uzdevumi ir:
37.1. patstāvīgi veikt zinātniskos pētījumus
attiecīgajā zinātnes apakšnozarē;
37.2. vadīt citu zinātnieku pētniecības darbu.
38. Lektora amatā var ievēlēt personas ar doktora vai
maģistra grādu.
Lektoru galvenie
uzdevumi ir:
38.1. lasīt lekciju kursus, vadīt studiju nodarbības
gan bakalaura, gan maģistra, gan profesionālo studiju programmu ietvaros;
38.2. veikt zinātniski pētniecisko darbu vai attīstīt
māksliniecisko jaunradi, iekļaut iegūtās atziņas studiju kursos, iesaistot
pētnieciskajā darbā studējošos.
Profesionālo studiju
programmu profila kursos lektora amatu izņēmuma kārtā var ieņemt persona ar
augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja tai ir vismaz piecu
gadu praktiskā darba stāžs.
39. Pētnieka amatā var
ievēlēt personu ar doktora vai maģistra grādu, tā galvenais uzdevums ir
kvalificēti veikt zinātniskos pētījumus attiecīgā apakšnozarē.
40. Asistenta amatā var
ievēlēt personas ar doktora vai maģistra grādu. Ja pirmo divu ievēlēšanas
termiņu laikā asistents neiegūst doktora grādu, tad vēlreizēja ievēlēšana par
asistentu nevar notikt.
Asistentu galvenie
uzdevumi ir:
40.1. semināru, praktisko un laboratorijas darbu
vadīšana, kā arī lekciju kursu lasīšana profesionālo studiju programmās;
40.2. veikt zinātnisko darbu, iekļaujoties noteiktas
apakšnozares tēmas ietvaros, vai aktīvu praktisko māksliniecisko darbību.
Profesionālo studiju
programmu profila priekšmetos asistenta amatu izņēmuma kārtā var ieņemt persona
ar augstāko izglītību bez zinātniskā un akadēmiskā grāda, ja tai ir vismaz
piecu gadu praktiskā darba stāžs.
41. Docentus uz sešiem
gadiem amatos ievēlē Senāts, lektorus
un asistentus uz sešiem gadiem amatos ievēlē fakultātes dome, vadošos pētniekus
un pētniekus uz sešiem gadiem amatos ievēlē zinātnisko institūtu Padomes.
42. Akadēmiskajam
personālam katru gadu pienākas apmaksāts astoņu nedēļu atvaļinājums, bet ik pēc
sešiem gadiem - apmaksāts sešu kalendāro mēnešu akadēmiskais atvaļinājums
zinātniskajam darbam.
Akadēmiskajam personālam
ir tiesības vienu reizi saņemt apmaksātu triju mēnešu studiju atvaļinājumu
promocijas darba sagatavošanai.
Profesoriem,
asociētajiem profesoriem un docentiem vienā ievēlēšanas reizē ir tiesības
pieprasīt neapmaksātu atvaļinājumu uz laiku līdz 24 mēnešiem, lai strādātu par
viesprofesoriem, viesdocentiem vai vieslektoriem akadēmiskajos amatos citās
augstskolās.
43. Vispārējais personāls ir administratīvais personāls, studiju
palīgpersonāls, tehniskais, saimnieciskais un cits personāls, izņemot
akadēmisko personālu.
Universitātes administratīvais personāls ir rektors, prorektors, dekāns
un citas amatpersonas, kuru pamatfunkcijas ir administratīvais darbs.
Vispārējais personāls,
izņemot rektoru un dekānu, darbā tiek pieņemts saskaņā ar spēkā esošām tiesību
normām. Rektors un dekāns darbā tiek pieņemti pēc ievēlēšanas šajos amatos.
Vēlēšanas notiek saskaņā ar Senātā apstiprinātiem Nolikumiem.
VI. Studējošie un studijas
44. Studējošie ir:
44.1. bakalaura studiju programmu studenti;
44.2. profesionālo studiju programmu studenti;
44.3. maģistra studiju programmu studenti
(maģistranti);
44.4. doktoranti.
45. Liepājas
Universitātē studējošos uzņem licencētās studiju programmās saskaņā ar Senātā
apstiprinātiem uzņemšanas noteikumiem. Studiju programmas likvidācijas gadījumā
Universitāte nodrošina attiecīgās studiju programmas studējošajiem iespējas
turpināt izglītības ieguvi citā studiju programmā Universitātē vai citā
izglītības iestādē.
Visas Universitātē
imatrikulētās personas ir studējošie. Studējošie ar Universitāti rakstveidā
slēdz studiju līgumu. Universitāte katram studējošajam noformē personas lietu.
Studijas Universitātē ir
iespējamas gan par valsts budžeta līdzekļiem, gan juridiskās vai fiziskās
personas līdzekļiem.
Par valsts budžeta
līdzekļiem vienlaikus var studēt tikai vienā studiju programmā.
46. Studējošo galvenais pienākums ir studēt
atbilstoši izvēlētajām akadēmisko un profesionālo studiju programmām, ievērojot Universitātes
Satversmi, noteikto studiju kārtību, ko reglamentē attiecīgi nolikumi, un
iekšējās kārtības noteikumus.
47. Personu var izslēgt no studējošo saraksta, ja:
47.1. tā pati to vēlas;
47.2. noskaidrojas, ka tās uzņemšanu ir ietekmējusi
maldināšana, kukuļdošana vai cita rīcība, ar kuru pārkāpts pretendentu
vienlīdzības princips;
47.3. tā Universitātes noteiktajos termiņos nav
nokārtojusi nepieciešamos pārbaudījumus vai nav veikusi citus studiju
uzdevumus;
47.4. tā ir pārkāpusi Universitātes iekšējās kārtības
noteikumus.
Personas izslēgšanu no studējošo saraksta veic
Universitātes rektors. Apelācijas izskata Senāts.
48. Studējošiem ir tiesības
48.1. iegūt augstāko akadēmisko vai profesionālo
izglītību, vai arī augstāko akadēmisko un profesionālo izglītību, saņemot
atbilstošus izglītības dokumentus;
48.2. studiju laikā
mainīt studiju programmu, studiju veidu un formu atbilstoši nolikumam par
studijām;
48.3. pārtraukt un
atsākt studijas atbilstoši nolikumam par studijām;
48.4. izmantot
Universitātes telpas, bibliotēku, iekārtas, aparatūru, kultūras, sporta u.c.
objektus saskaņā ar iekšējo kārtību reglamentējošiem dokumentiem;
48.5. īstenot tiesības,
kas attiecas uz studijām, pētniecības darba un mākslinieciskās jaunrades
brīvību, kura noteikta Universitātes Satversmes 10. punktā;
48.6. vēlēt un tikt
ievēlētiem studējošo pašpārvaldē, līdzdarboties Universitātes visu līmeņu
pašpārvaldes institūcijās;
48.7. saņemt informāciju
visos jautājumos, kas tieši saistīti ar viņu studijām un iespējamo karjeru;
48.8. brīvi paust un
aizstāvēt savas domas un uzskatus;
48.9. veidot biedrības,
pulciņus, klubus.
49. Studijas notiek
atbilstoši izstrādātām, apstiprinātām un licencētām studiju programmām. Studiju
programmas tiek īstenotas pilna laika un nepilna laika studijās. Studiju
programmu reglamentē studiju satura un realizācijas apraksts, ko apstiprina
Senāts.
50. Akadēmiskās studiju programmas bakalaura
un maģistra grāda iegūšanai tiek veidotas saskaņā ar valsts akadēmiskās
izglītības standartu. Bakalaura studiju programmas pilna laika studiju ilgums
ir trīs līdz četri gadi, maģistra programmas pilna laika studiju ilgums ir
viens vai divi gadi ar noteikumu, ka kopējais bakalaura un maģistra studiju
ilgums nav mazāks par pieciem gadiem.
51. Piektā līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguvei kopējais pilna laika studiju ilgums nav
īsāks par četriem gadiem, izņemot tās profesionālās studiju programmas, kuras
tiek īstenotas pēc koledžas programmas apguves. Profesionālās augstākās
izglītības bakalaura grādu piešķir, ja programmas pilna laika studiju ilgums ir
vismaz četri gadi. Profesionālās augstākās izglītības maģistra grādu piešķir,
ja kopējais studiju ilgums ir vismaz pieci gadi.
52. Personas,
kas ieguvušas bakalaura grādu, ir tiesīgas turpināt studijas maģistra grāda
iegūšanai.
Personas, kas ieguvušas maģistra grādu, ir tiesīgas
turpināt studijas doktorantūrā doktora grāda iegūšanai. Studiju programmas
ilgums doktorantūrā ir trīs līdz četri gadi.
53. Studijas
akadēmiskajās un profesionālajās studiju programmās noslēdzas attiecīgi ar gala
un valsts pārbaudījumiem, kurus reglamentē Senāta apstiprināti noteikumi.
Universitātē var iegūt
53.1. akadēmisko izglītību un šādus grādus:
53.1.1. bakalaurs (akadēmiskais grāds);
53.1.2. maģistrs (akadēmiskais grāds);
53.1.3. doktors (zinātniskais grāds);
53.2. ceturtā un piektā līmeņa profesionālo
kvalifikāciju un šādus profesionālos grādus:
53.2.1. bakalaurs;
53.2.2. maģistrs.
54. Studējošajiem ir
sava pašpārvalde – vēlēta, neatkarīga studējošo tiesību un interešu pārstāvības
institūcija. Tā darbojas saskaņā ar nolikumu, ko izstrādā studējošie un ko
apstiprina Senāts. Senāts var atteikt apstiprināšanu tikai tiesisku apsvērumu
dēļ.
55. Studējošo
pašpārvalde:
55.1. aizstāv un pārstāv studējošo intereses
akadēmiskās, materiālās un kultūras dzīves jautājumos Universitātē un citās
valsts institūcijās;
55.2. reprezentē studējošos Latvijā un ārvalstīs;
55.3. nosaka studējošo ievēlēšanas kārtību Satversmes
sapulcē, Senātā un citās Universitātes institūcijās;
55.4. izmanto tiesības piedalīties kā novērotājiem ieskaitēs
un eksāmenos, kā to paredz Universitātes studiju kārtību reglamentējošie
dokumenti;
55.6. izmanto tiesības pieprasīt un saņemt informāciju
un paskaidrojumus no Universitātes jebkuras struktūrvienības pilnvarotiem
pārstāvjiem visos jautājumos, kas skar studējošo intereses;
55.7. izmanto veto tiesības Senātā, fakultātes domē,
Satversmes sapulcē jautājumos, kas skar studējošo intereses; pēc veto
piemērošanas jautājumu izskata saskaņošanas komisija, kuru izveido attiecīgā
institūcija pēc paritātes principa un kuras lēmumu apstiprina attiecīgā
institūcija ar klātesošo 2/3 balsu vairākumu.
56. Studējošo
pašpārvaldes lēmumi pēc to apstiprināšanas Senātā ir obligāti visiem
Universitātē studējošajiem.
VII. Zinātniskā pētniecība
57. Zinātniskā
pētniecība ir Universitātes darba neatņemama sastāvdaļa. Tajā piedalās viss
akadēmiskais personāls, iesaistot studējošos.
58. Zinātniskā
pētniecība notiek Universitātes darbības galvenajiem virzieniem atbilstošās
zinātņu nozarēs un apakšnozarēs. Universitāte koordinē pētījumu kopējos plānus
un svarīgākos aspektus. Zinātņu nozaru un apakšnozaru vadītāji iesaka pētījuma
tēmas, ievērojot valsts un reģiona intereses.
Zinātniskās pētniecības
darba virzienu noteikšanā un pētījumu zinātniskā līmeņa izvērtēšanā Universitāte
sadarbojas ar Latvijas un ārvalstu augstskolām un zinātniskajām iestādēm,
Latvijas Zinātnes padomi un citām institūcijām.
Universitāte reizi gadā
publicē pārskatu par zinātnisko darbību.
59. Zinātniskās
pētniecības darba mērķi ir:
59.1. jaunu zinātnisku
atziņu iegūšana;
59.2. studiju satura un
studiju procesa zinātniska pamatošana un attīstīšana;
59.3. praktisku uzdevumu
risināšana ar pētnieciskām metodēm.
60. Akadēmiskā personāla
pienākums ir:
60.1. piedalīties zinātniski pētnieciskajā darbā un publicēt
savu pētījumu rezultātus;
60.2. regulāri paaugstināt savu zinātnisko
kvalifikāciju.
61. Universitāte
veicina pētījumu rezultātu publicēšanu, izdodot zinātnisku rakstu krājumus vai
cita veida zinātniskus izdevumus.
62. Universitātei ir
tiesības veidot promocijas padomes un piešķirt doktora grādu atbilstoši Zinātniskās darbības likumam.
VIII. Īpašums, budžets un
saimnieciskā darbība
63. Universitātes
īpašumu veido:
63.1. par valsts budžeta līdzekļiem iegādātā manta;
nekustamais īpašums ierakstāms zemesgrāmatā kā Universitātes īpašums;
63.2. kustama un nekustama manta, kas dāvināta vai
mantota vai ko Universitāte iegādājusies par pašas līdzekļiem;
63.3. Universitātes intelektuālais īpašums.
Universitātei ir
tiesības rīkoties ar savu īpašumu Satversmē norādīto mērķu sasniegšanai.
Universitātes īpašums tiek pārvaldīts nošķirti no valdījumā nodotā valsts
īpašuma.
64. Universitātes finanšu resursus veido:
64.1. valsts pamatbudžeta līdzekļi;
64.2. ienākumi, ko Universitāte gūst, veicot darbību
savā Satversmē noteikto mērķu realizācijai;
64.3. juridisko un fizisko personu ziedojumi un
dāvinājumi;
64.4. citi tiesību aktos paredzētie finanšu līdzekļi.
65. Valsts budžeta
līdzekļus un pašu ieņēmumus Universitāte izmanto saskaņā ar likumu “Par budžeta
un finanšu vadību” un citiem spēkā esošajiem likumdošanas aktiem un Senāta
apstiprināto gada budžetu.
66. Finanšu resursus, ko
fiziskās vai juridiskās personas piešķir atsevišķu mērķprogrammu un pasākumu
finansēšanai, Universitāte nodod tieši tai struktūrvienībai, fiziskajai vai
juridiskajai personai, kas īsteno atbilstošo programmu vai pasākumu.
67. Universitātes
budžetā kā patstāvīgas daļas ietilpst atsevišķu struktūrvienību finanšu
resursi.
68. Pildot savus
uzdevumus, Universitātei ir tiesības veikt šādas darbības:
68.1. slēgt līgumus ar
fiziskajām un juridiskajām personām;
68.2. izsludināt
konkursus, pirkt un pārdot kustamo un nekustamo īpašumu, dažādu mantu un
vērtspapīrus saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem un atbilstoši
Universitātes darbības mērķiem un uzdevumiem.
68.3. veikt
Universitātes profilam atbilstošu saimniecisko darbību, kuras ienākumi ir
ieskaitāmi Universitātes budžetā tās attīstībai, kā arī ieguldīt iegūtos
līdzekļus citās komercsabiedrībās atbilstoši Universitātes mērķiem.
69. Universitātes
finanšu resursu struktūru nosaka Senāts saskaņā ar likumu “Par budžeta un
finanšu vadību”, bet tās budžeta izpildi kontrolē revīzijas komisija. Rektors
sniedz ikgadēju pārskatu par budžeta izpildi Senātam un izglītības un zinātnes
ministram.
70. Universitātes
finansiālo un saimniecisko darbību, arī Universitātes revīzijas komisijas
ziņojumus katru gadu pārbauda neatkarīgs zvērināts revidents. Neatkarīga
revidenta sagatavoto rakstveida atzinumu par finansiālo un saimniecisko darbību
Universitāte iesniedz Izglītības un zinātnes ministrijai.
71. Universitāte kā nodokļu maksātāja ir pielīdzināma nodibinājumam, un tai ir tiesības
saņemt nodokļu atvieglojumus saskaņā ar spēkā esošajiem tiesību aktiem.
Universitāte ir atbrīvota no muitas nodokļa un nodevām, kā arī no nodokļiem par
rekonstrukcijas materiālu un aprīkojuma importu.
IX. Satversmes pieņemšanas un
grozīšanas kārtība
72. Universitātes
Satversmi un tās grozījumus pieņem Universitātes Satversmes sapulce.
Liepājas Universitātes rektors O.Zīds
Izglītības un zinātnes ministre |
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
T.Koķe |
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
G.Rēvalde |
31.03.2008 9:50
4512
K.Bajāre
67047898, kintija.bajare@izm.gov.lv
„Par Liepājas Universitātes Satversmi”
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu, uzdevumu u.tml. |
Nav attiecināms. |
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
2006.gada 6.aprīlī stājās spēkā grozījumi
Augstskolu likumā, kuri papildināja Augstskolu likumu ar pārejas noteikumu
19.punktu, kurš paredz augstskolām nodrošināt savu satversmju atbilstību
Augstskolu likumā noteiktajām prasībām. Līdz ar to, ņemot vērā Augstskolu
likuma 10.panta trešajā daļā noteikto, ka valsts dibināto augstskolu
satversmi un grozījumus tajā pieņem attiecīgās augstskolas satversmes sapulce
un pēc izglītības un zinātnes ministra ieteikuma ar likumu apstiprina Saeima,
ir nepieciešams šis likumprojekts. Tā kā 2006.gada 14.jūnijā Satversmes sapulcē tika pieņemts lēmums par Liepājas Pedagoģijas akadēmijas statusa un nosaukuma maiņu uz Liepājas Universitāti, tad vienlaicīgi Satversmes Sapulcē tika pieņemta arī Liepājas Universitātes Satversme. |
3. Normatīvā
akta projekta būtība |
Ar šo likumprojektu tiek apstiprināta Liepājas Universitātes Satversme. Satversme nosaka Liepājas Universitātes darbības pamatvirzienus un uzdevumus, juridisko statusu – tiek noteikts, ka tā ir atvasināta publiska persona. Universitāte ir autonoma izglītības un zinātnes institūcija ar pašpārvaldes tiesībām. Satversme nosaka akadēmijas personāla (akadēmiskā personāla, vispārējā personāla un studējošo) sastāvu un tiesības, pašpārvaldes un struktūrvienības, nosakot, ka tās pārstāvības un vadības institūcijas un galvenās lēmējinstitūcijas ir: Satversmes sapulce, Senāts, Rektors, Revīzijas komisija un Akadēmiskā šķīrējtiesa, kā arī nosaka to struktūru un kompetenci. Tāpat tiek noteikts arī Liepājas Universitātes īpašums, budžets un saimnieciskā darbība, Satversmes pieņemšanas un grozījumu izdarīšanas kārtība, kā arī Liepājas Universitātes reorganizācijas vai likvidācijas kārtība. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
2. Ekonomiskā
ietekme: 2.1.
makroekonomiskā vide; 2.2. preču un
pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un
importa apjoms; 2.5. konkurences
apstākļi; 2.6. jauninājumi un
pētījumi; 2.7. augstāka
resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms. |
3. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem,
pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
4. Ietekme uz
administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās
situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav
attiecināms. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu
lietošana; 6.2. ietekme uz
piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības
radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu
produktu ražošana; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz
īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms. |
7. Cita ietekme |
Citas informācijas nav. |
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1
n+2 n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: 1.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi
pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais
budžets; 1.3. pašvaldību budžets
|
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos: 2.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais
budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā
ietekme: 3.1. valsts
pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu
ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais
budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attieci-nāms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts
ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms.
|
|||
6. Cita
informācija
|
Citas informācijas nav. |
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie
akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir
sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par
tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) - norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Papildus normatīvie
akti nav jāizdod. |
2. Cita informācija |
Citas
informācijas nav. |
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
2. Saistības pret
citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
3. Saistības, kas
izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas
Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums,
direktīva, regula, lēmums, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un
numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā panta
Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību – pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā
akta projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Nav attiecināms.
|
Nav attiecināms. |
Nav attiecināms. |
5. Saistības sniegt
paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta
sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
6. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto
institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi,
mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi netika veikti. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Konsultācijas ar
ekspertiem netika veiktas. |
5. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses – vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Jaunas institūcijas netiek radītas. Rektors atbild par augstskolas darbības atbilstību tās satversmei saskaņā ar Augstskolu likuma 171 . panta 1.punktu. |
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Sabiedrība tiks informēta, publicējot likumu pēc tā pieņemšanas likumā “Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību” noteiktajā kārtībā. |
3. Kā indivīds var
aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Nav attiecināms. |
4. Cita informācija |
Citas informācijas nav. |
Izglītības un zinātnes ministre T.Koķe
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītājs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Gruškevics |
E.Martinsons |
S.Obodova |
G.Rēvalde |
31.03.08 9:36
1011
K.Bajāre
67047898,kintija.bajare@izm.gov.lv