Rīgā
21.05.2008. Nr.90/TA-543
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Apžēlošanas likumā". Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gratkovska 67036961, Indra.Gratkovska@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 4 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 19.maija sēdes
protokola
Nr.31 25.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Apžēlošanas likumā
Izdarīt Apžēlošanas likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 15.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izslēgt 2.panta 1.punktu.
2. Izslēgt 7.pantu.
3. Izslēgt 9.pantā vārdus "izņemot šā likuma
7.pantā noteikto gadījumu".
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Grozījumi
Apžēlošanas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 1996.gada septembra Latvijas Republikā ir noteikts nāves soda moratorijs nevienam tiesājamam nāves sods netiek piespriests un izpildīts. Ar 1999.gada 1.jūniju Latvijas Republika ir pievienojusies 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 6.protokolam par nāves soda atcelšanu (apstiprināts ar 1999.gada 15.aprīļa likumu). 2000.gada 18.maijā pieņemti attiecīgi grozījumi Krimināllikumā, atceļot nāves sodu par miera laikā izdarītiem noziegumiem. 2002.gada 5.maijā Viļņā tika atvērts parakstīšanai 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 13.protokols par nāves soda pilnīgu atcelšanu (turpmāk Konvencijas 13.protokols), kas paredz atcelt nāves sodu arī par noziegumiem, kas izdarīti kara laikā. Latvijas Republika parakstīja minēto protokolu 2002.gada 5.maijā un šobrīd tas atrodas ratifikācijas stadijā. |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izslēgt no Apžēlošanas likuma 2.panta 1.punktu, kas paredz nāves soda aizstāšanu ar mūža ieslodzījumu, kā arī 7.pantu, kas noteic kārtību, ar nāves sodu notiesātās personas apžēlošanas lūguma iesniegšanai. Ratificējot Konvencijas 13.protokolu, no Krimināllikuma tiek izslēgts soda veids nāves sods. Līdz ar to ir nepieciešams izslēgt no Apžēlošanas likuma pantus par nāves soda aizstāšanu, jo tos vairs nebūs iespējams piemērot. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Konvencijas 13.protokola ratifikāciju atbalsta Iekšlietu ministrija, Aizsardzības ministrija, Labklājības ministrija, Tiesībsargs, Ieslodzījuma vietu pārvalde. Grozījumi izstrādāti Tieslietu ministrijā izveidotajā pastāvīgajā Krimināllikuma darba grupā, kurā piedalās pārstāvji no Ģenerālprokuratūras, Satversmes tiesas, Augstākās tiesas, Rīgas apgabaltiesas, Latvijas Universitātes Krimināltiesību katedras, Latvijas Policijas akadēmijas, Latvijas Zvērinātu Advokātu padomes. |
|
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Tiks aizsargātas indivīda tiesības uz dzīvību, kas ir cilvēka pamattiesības, kā miera, tā kara apstākļos. Ietekme uz noziedzības līmeni nav paredzama, jo jau šobrīd miera laikā nevienam nevar piespriest nāves sodu. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav . |
|
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||
6. Cita informācija |
Nav. |
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Likumprojekts tiek virzīts vienlaikus ar šādiem
likumprojektiem: - Par 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 13.protokolu par nāves soda pilnīgu atcelšanu - Grozījumi Krimināllikumā; - Grozījums likumā Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību; - Grozījums Latvijas Sodu izpildes kodeksā. |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav. |
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts paredz īstenot nacionālajā līmenī saistības, ko Latvija ir uzņēmusies Eiropas Padomes ietvaros, kā arī faktiski ieviest Apvienoto Nāciju Organizācijas standartus šajā jomā. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Ratificējot Konvencijas 13.protokolu, Latvija ieviesīs stingrāku indivīda tiesības uz dzīvību un spīdzināšanas aizlieguma aizsardzību, ko garantē 1950.gada 4.novembra Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 2. un 3.pants. Eiropas Cilvēktiesību tiesa, izvērtējot nāves soda un spīdzināšanas jautājumus ir vairakkārt atzinusi, ka cilvēka izdošana vai izraidīšana uz valsti, kur viņam draud nāves sods ir spīdzināšanas aizlieguma pārkāpums. (Piemēram, lieta Soering v United Kingdom 11 EHRR 439). |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Zvērinātu Advokātu padome, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS. |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Atbalsta |
|
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
2008.gada 17.janvārī Tieslietu ministrija nodeva masu medijiem informāciju par sagatavoto likumprojektu un tā būtību. |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunu valsts institūciju veidošana nav nepieciešama, esošo institūciju funkcijas netiks paplašinātas. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis un ievietots normatīvo aktu informācijas sistēmā NAIS , kā arī normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|
|||||||||
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā dienesta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M.Bičevskis |
I.Nikuļceva |
L.Popova |
I.Gratkovska |
18.02.2008. 09:07
873
R.Rācene
67036900, Ruta.Racene@tm.gov.lv