Rīgā
19.05.2008. Nr.90/TA-1351
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Baranovska 67021558, Inara.Baranovska@lm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 12 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 13.maija sēdes
protokola
Nr.30 18.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu" (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 1., 4.nr.; 1998, 15.nr.; 2001, 1.nr.; 2002,
22.nr.; 2003, 2., 23.nr.; 2004, 5.nr.; 2005, 2.nr.; 2007, 24.nr.) šādus
grozījumus:
2. Aizstāt
36.panta pirmajā daļā skaitli un vārdus "14 kalendārajām dienām"
ar skaitli un vārdiem "10 kalendāra dienām".
3. Papildināt pārejas noteikumus ar
7.punktu šādā redakcijā:
"7. Darba
ņēmējam, kuram saskaņā ar
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā izsniegtu darbnespējas lapu tiesības uz
darba devēja izmaksājamo slimības naudu ir radušās līdz 2008.gada 31.decembrim
un darbnespēja nepārtraukti turpinās pēc 2009.gada 1.janvāra, slimības naudu
par pārejošas darbnespējas perioda 11. līdz 14.kalendāra dienu turpina izmaksāt
darba devējs."
Likums stājas spēkā 2009.gada 1.janvārī.
Labklājības ministre
I.Purne
Likumprojekta Grozījumi likumā Par
maternitātes un slimības apdrošināšanu anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Atsauce uz
Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas
dokumentu un citiem dokumentiem, kuros dots uzdevums izstrādāt normatīvā akta
projektu |
Ministru kabineta 06.05.2008. sēdē, izskatot jautājumu Par
iespējamiem grozījumiem slimības lapu apmaksas sistēmā, Labklājības
ministrijai tika uzdots līdz 10.05.2008. sagatavot un iesniegt izskatīšanai
Ministru kabineta 13.05.2008. sēdē attiecīgus grozījumus normatīvajos aktos,
kas paredz saīsināt darba devēja apmaksājamo darba ņēmēja pārejošas
darbnespējas periodu no 14 kalendāra dienām līdz 10 kalendāra dienām. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma
Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 36.pants nosaka, ka darba devēja pienākums ir darba ņēmējam,
kuram darba periodā ir iestājusies ar darbnespējas lapu apliecināta pārejoša
darbnespēja, izmaksāt no saviem līdzekļiem slimības naudu: ne mazāk kā 75 %
apmērā no darba ņēmēja vidējās izpeļņas par otro un trešo darbnespējas
kalendāra dienu un ne mazāk kā 80 % apmērā no darba ņēmēja vidējās izpeļņas
par laiku no ceturtās līdz četrpadsmitajai darbnespējas kalendāra dienai. Likuma
Par maternitātes un slimības apdrošināšanu 13.pants nosaka, ka par
laika periodu no darbnespējas 15.dienas līdz darbspēju atgūšanas dienai, bet
ne ilgāku par 52 nedēļām, ja darbnespēja ir nepārtraukta, vai ne ilgāku par
78 nedēļām triju gadu periodā, ja darbnespēja atkārtojas ar pārtraukumiem, piešķir
un izmaksā slimības pabalstu. To piešķir 80% apmērā no personas vidējās apdrošināšanas iemaksu algas. Darba devēja izmaksājamās slimības naudas
izmaksas perioda noteikšanas mērķis ir stimulēt darba devēju rūpēties par savu
darba ņēmēju veselību, nodrošinot viņiem drošus darba apstākļus, veicinot
preventīvo pasākumu ieviešanu veselības saglabāšanas jomā u.c. Tāpat kā darba algas, arī darba devēja
izmaksājamās slimības naudas summas gadu no gada pieaug. Saskaņā ar Latvijas Darba
devēju konfederācijas iesniegtajām ziņām, darba devēji 2007.gadā darbnespējas
lapu A apmaksai (t.i. slimības naudas izmaksai) iztērēja aptuveni 40 milj.
Ls, 2006.gadā šis rādītājs bija 26,64 milj. Ls, bet 2005.gadā 20,34 milj. Ls. Savukārt saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes datiem, darbnespējas lapu A apmaksas summa (bruto)
kopš 2004.gada vidēji gadā pieaug par aptuveni 27,3%, bet kopš 2001.gada līdz
2007.gadam tā ir pieaugusi par 317,1%. Taču jāatzīmē, ka no valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta slimības pabalstu izmaksai izlietotās naudas
summas ik gadu palielinās vēl straujāk nekā darba devēja izmaksājamās
slimības naudas summas slimības pabalstu izmaksu summa kopš 2004.gada
vidēji gadā pieaug par aptuveni 27,8%, bet kopš 2001.gada līdz 2007.gadam tā
ir pieaugusi par 382,2% (ja 2001.gadā slimības pabalstu vispārējā gadījumā
izmaksai izlietoja 9,31 milj. Ls, tad 2007.gadā - jau 45,12 milj. Ls). Kā arī jāatzīmē, ka pašreizējā valsts
sociālās apdrošināšanas iemaksu likme ir rēķināta uz to, ka darba devējs
savam darba ņēmējam slimības naudu izmaksā līdz pārejošas darbnespējas
perioda 14.kalendāra dienai. Ieviešot darba devēja apmaksājamo pārejošas
darbnespējas periodu, sākot no
01.01.1997., tika samazināta sociālā nodokļa likme darba devējam no 38% uz
37% (28% maksāja darba devējs, 9% - darbinieks), kuras samazināšana ir
konsekventi turpinā
jusies arī turpmākajos gados un pašreiz valsts sociālās
apdrošināšanas iemaksu likme vispārējā gadījumā sastāda 33,09% (24,09% maksā
darba devējs, 9% - darba ņēmējs),
tika atcelti paaugstinātā sociālā nodokļa tarifi par darbiniekiem, kuri
nodarbināti smagos un kaitīgos apstākļos, kā arī tika veikti citi darba
devējus atbalstoši pasākumi. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi
likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu sagatavošanas mērķis ir
saīsināt likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu noteikto darba
devēja izmaksājamās slimības naudas izmaksas periodu. Līdz ar to likumprojekts
Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu paredz
noteikt, ka, sākot ar 2009.gada
1.janvāri: 1) darba devējs darba ņēmēja
pārejošas darbnespējas gadījumā slimības naudu izmaksā par laika periodu, kas
nav ilgāks par 10 kalendāra dienām; 2) slimības pabalstu piešķir un izmaksā no
darbnespējas 11.kalendāra dienas. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Vienlaikus
norādām, ka saskaņā ar likumu Par maternitātes un slimības apdrošināšanu
noteiktais slimības naudas izmaksas periods ir vissvarīgākais Latvijas
normatīvajos aktos noteiktais ekonomiskais stimuls, kas veicina uzņēmumus
investēt darba apstākļu uzlabošanā un darba aizsardzības nodrošināšanā.
Samazinot darbnespējas dienu skaitu, kas jāapmaksā darba devējam, šis
motivējošais faktors zūd vai mazinās, īpaši to darba devēju vidū, kas rēķina
tikai tūlītējos finansiālos izdevumus vai ieguvumus, neanalizējot situāciju
ilgtermiņā. Eiropas Dzīves un darba apstākļu uzlabošanas fonda 2006.gada
pētījuma rezultāti parādīja, ka darba apstākļi Latvijā ir sliktāki kā vidēji Eiropas
Savienībā 64,2% Latvijas strādājošo
atzīmējuši, ka darba apstākļi ietekmē viņu veselību, turpretī Eiropas
Savienības valstīs strādājošie atbildējuši, ka darba apstākļi ietekmē viņu
veselību tikai 35,4% gadījumu. Vērtējot visu darba devēju aptaujas rezultātus,
jāsecina, ka darba vides risku novērtēšana nenotiek vairāk kā pusē (54,8%)
Latvijas uzņēmumu, bet 75% uzņēmumu darba vides riska novērtējums nav veikts
vispār vai ir veikts daļēji. No tiem darba devējiem, kuri veikuši darba vides
riska novērtējumu pilnībā vai daļēji (44% no visiem darba devējiem), aptuveni
puse nebija sastādījusi preventīvo pasākumu plānu risku novēršanai vai
samazināšanai, kas liecina par formālu pieeju risku novērtēšanas dokumentu
izstrādē. Tādējādi tikai aptuveni viena ceturtā daļa darba devēju šobrīd
ievēro darba aizsardzības normatīvo aktu pamatprasības, kas nevar tikt uzskatīts
par apmierinošu līmeni, un, ņemot vērā to, ka darba vides riska novērtējums
ar sekojošiem riska novēršanas pasākumiem ir galvenais līdzeklis nodarbināto
drošības un veselības nodrošināšanai darbā, nodarbināto saslimstības
samazināšanai, kā arī nelaimes
gadījumu preventīvai novēršanai, tad šāda statistika liecina par nopietnām
problēmām Latvijas uzņēmumos attiecībā uz darba aizsardzības normatīvo aktu
ievērošanu. Bez tam Latvija pašlaik ir viena no līderēm Eiropas Savienībā pēc
darba vietās bojā gājušo skaita uz 100 000 darbiniekiem, tāpēc jebkurš
pasākums, kas būtiski mazinātu darba devēju atbildību par darba apstākļiem
(un darba devēja apmaksājamo pārejošas darbnespējas dienu skaita samazināšana
tāds ir) būtu rūpīgi izvērtējams. Tiek
mazināta arī valsts sociālās apdrošināšanas sistēmas stabilitāte ilgtermiņā.
Zema dzimstība un vidējā mūža ilguma palielināšanās pašreiz veicina Latvijas
sabiedrības novecošanos, kā rezultātā valsts
sociālās apdrošināšanas sistēma nonāks hroniska un arvien pieaugoša budžeta
deficīta situācijā. Līdz ar to ir nepieciešama savlaicīga sociālās
apdrošināšanas budžeta līdzekļu uzkrāšana, lai kompensētu svārstības
darbspējīgo iedzīvotāju demogrāfiskajā noslodzē ar pensionāriem un
nodrošinātu sociālās apdrošināšanas sistēmas ilgtermiņa stabilitāti. Šāda pasākuma
ieviešanas rezultātā būs nepieciešami papildu izdevumi no valsts sociālās
apdrošināšanas speciālā budžeta gan īstermiņā, gan ilgtermiņā (ar lielu
varbūtību - nepieciešamība palielināt
valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu likmi). Izmantojot Labklājības
ministrijas valsts sociālās apdrošināšanas budžeta modeli, izvērtēta slimības
naudas izmaksas perioda saīsināšanas līdz 10 kalendāra dienām ietekme uz
valsts sociālās apdrošināšanas budžetu ilgtermiņā. Ja minētā perioda saīsināšanu līdz 10 kalendāra dienām (un
attiecīgi slimības pabalsta izmaksas perioda pagarināšanu par 4 kalendāra
dienām) ievieš esošās sociālās apdrošināšanas iemaksu likmes ietvaros, tiek
prognozēts, ka valsts sociālās apdrošināšanas budžets deficīta situācijā
nonāks 3 gadus ātrāk (nevis 2042.gadā kā patlaban tiek prognozēts, bet jau
2039.gadā). |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Vispārēja
ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un
kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. jauninājumi un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav
attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Ietekme
uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu
komersantiem, pašnodarbinātajām personām, zemnieku un zvejnieku saimniecībām |
Nav
attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Ietekme
uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Sociālā
ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. darbības radītie atkritumi; 6.4. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai
biotopiem; 6.6. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.7. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav
attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Cita
ietekme |
Nav
attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rādītāji |
2008 |
Turpmākie trīs gadi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2009 |
2010 |
2011 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos: speciālais budžets |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu 2008.gadam valsts speciālā budžeta ieņēmumi ir 1 387 466,1 tūkst.Ls |
0 |
0 |
0 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos: speciālais budžets |
Saskaņā ar likumu Par valsts budžetu
2008.gadam valsts speciālā budžeta izdevumi ir 1 133 862,7
tūkst.Ls, t.sk., slimības pabalstiem no invaliditātes, maternitātes un
slimību speciālā budžeta 59 976,1 tūkst.Ls. |
+5 694, 2 |
+7 374,1 |
+9 456,2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Finansiālā ietekme: speciālais
budžets |
- |
5 694, 2 |
7 374,1 |
9 456,2 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu
finansēšanai |
Nav
attiecināms. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5.Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja
nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot
anotācijas pielikumā) |
Aprēķinā izmantoti
sekojoši dati un pieņēmumi: 1)
netiek ņemts
vērā slimības pabalstu gadījumu skaits, kur darbnespējas lapas izsniegtas
sakarā ar slima bērna kopšanu un sakarā ar arodslimību; 2)
pēc Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras (turpmāk VSAA) prognozēm slimības
pabalstu gadījumu skaits 2009.gadā, kad VSAA atmaksās darbnespējas lapas
sākot ar 11.dienu, ir 110 821,
2010.gadā 128 552, 2011.gadā 149 120; 3)
plānotais
vidējais slimības pabalsta apmērs dienā 2009.gadā ir 12,30 Ls, 2010.gadā
13,85 Ls, 2011.gadā 15,41 Ls. Papildus izdevumi gadā pabalstiem: 2009.gads: 110 821 x 12,30 x 4 dienas = 5 452
393 Ls 2010.gads: 128 552 x 13,85 x 4 dienas = 7 121
781 Ls 2011.gads: 149 120 x 15,41 x 4 dienas = 9 191
757 Ls Administrēšanas
izdevumi.
Tiek prognozēts, ka administrēšanas izdevumi
2010..gadā būs 252 302 Ls, 2011.gadā 264 437Ls. Papildus
nepieciešamais finansējums kopā: 2009.gads: 5 452 393+ 241 840 = 5 694 233 Ls 2010.gads: 7 121 781 + 252 302 = 7 374 083 Ls 2011.gads:
9 191 757 + 264 437 = 9 456
194 Ls |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
Labklājības ministrijai papildu
nepieciešamais finansējums slimības
pabalstiem un administrēšanas izdevumiem 2009.gadā un turpmākajiem gadiem
iekļaujams valsts sociālās apdrošināšanas speciālā budžeta bāzes projektā
atbilstoši Ministru kabineta 2007.gada 20.marta noteikumiem Nr.198 Noteikumi
par maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopējā apjoma katrai
ministrijai un citām centrālajām valsts iestādēm noteikšanas metodiku vidējam
termiņam. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un
vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir
atbildīga par tā sagatavošanu. Par Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem,
kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas
mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Papildus jāizstrādā Ministru kabineta noteikumu projekts Grozījumi
Ministru kabineta 2001.gada 3.aprīļa noteikumos Nr.152 Darbnespējas lapu
izsniegšanas kārtība. Noteikumu projekta izstrādāšanas mērķis ir atbilstoši
grozījumiem likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu noteikt
darbnespējas lapas A un darbnespējas lapas B izsniegšanas ilgumu. Ministru kabineta noteikumu normām
attiecībā uz darbnespējas lapu izsniegšanas jauno kārtību jāstājas spēkā ar
2009.gada 1.janvāri.
Minēto noteikumu projektu paredzēts izstrādāt līdz 2008.gada
1.decembrim. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām
institūcijām un organizācijām |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids
(piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmums,
vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek
pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiropas Savienības tiesību akts un attiecīgā
panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu, daļu, punktu,
apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta projekta norma, kas
pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas vienību (uzskaitot visu
normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Nav
attiecināms. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības
institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas
sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu
noteikumu projektiem |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Cita informācija |
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Ar kurām
pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām
iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu paredzētie
grozījumi tika izskatīti Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes
30.04.2008. sēdē, izskatot Konceptuālos
priekšlikumus par darba devēja
apmaksājamā darba ņēmēja pārejošas darbnespējas perioda saīsināšanu,
kuros bija ietverti pieci risinājuma varianti. Šos konceptuālos
priekšlikumus izstrādāja Labkl
ājības ministrijā
izveidotā darba grupa, kurā
bija iekļauti Latvijas Darba devēju konfederācijas, Latvijas Brīvo
arodbiedrību savienības, Labklājības ministrijas, Ekonomikas ministrijas,
Finanšu ministrijas, Veselības ministrijas un Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras pārstāvji. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kāda ir
šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu
iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nacionālās trīspusējās sadarbības padome atbalsta (bez iebildumiem un priekšlikumiem) Konceptuālos priekšlikumus par darba
devēja apmaksājamā darba ņēmēja
pārejošas darbnespējas perioda saīsināšanu ietverto pirmo risinājuma
variantu, kas atbilst likumprojektā
Grozījumi likumā Par maternitātes un slimības apdrošināšanu noteiktajam. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kāds
konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Par darba devēja apmaksājamā
darba ņēmēja pārejošas darbnespējas perioda saīsināšanu ir diskutēts ar
plašsaziņas līdzekļu (prese, radio, internets) starpniecību. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4.
Konsultācijas ar ekspertiem |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Cita
informācija |
Nav attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek
radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
Slimības pabalsta administrēšanu
(piešķiršanu un izmaksu) tāpat kā līdz šim nodrošinās Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūra. Likumprojekta izpildei
radīt jaunas valsts vai pašvaldības institūcijas nav nepieciešams. Taču tā ir papildus slodze Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūrai, kas prasa ievērojamu ieguldījumu šā
pasākuma administrēšanā. Normatīvā akta izpildes nodrošināšanai Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūrai
nepieciešami četri mēneši pēc likuma pieņemšanas Saeimā. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Laikraksts Latvijas Vēstnesis, Normatīvo aktu informācijas sistēma
(NAIS), bezmaksas datu bāze www.likumi.lv,
sagatavojot informāciju plašsaziņas līdzekļiem. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Kā
indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds var aizstāvēt savas tiesības likuma Par maternitātes un slimības
apdrošināšanu 38.pantā noteiktajā kārtībā. Sūdzības sakarā ar Valsts sociālās
apdrošināšanas aģentūras nodaļas amatpersonas lēmumu par valsts sociālās
apdrošināšanas pabalsta piešķiršanu, aprēķināšanu un izmaksu mēneša
laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas var iesniegt Valsts sociālās apdrošināšanas
aģentūras direktoram. Valsts
sociālās apdrošināšanas aģentūras direktora lēmumu var pārsūdzēt tiesā mēneša
laikā no direktora lēmuma spēkā stāšanās dienas. Strīdi par likumā Par maternitātes un
slimības apdrošināšanu paredzēto tiesību realizēšanu izskatāmi tiesā likumā noteiktajā kārtībā, t.i. Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā: Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras
direktora lēmums kā administratīvais akts pārsūdzams vispārējā administratīvā
procesa kārtībā, personai iesniedzot pieteikumu Administratīvajā rajona
tiesā. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav
attiecināms. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10.05.2008 15:03
2347
I.Baranovska
7021558, Inara.Baranovska@lm.gov.lv
K.Zirnīte
7021562, Kristine.Zirnite@lm.gov.lv
Valsts sekretāra p.i. |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
L.Grafa |
E.Korčagins
|
Z.Uzuliņa
|
I.Baranovska |