Rīgā
22.04.2008. Nr.90/TA-619
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Sēklu aprites likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Jēkabsone 67027360, Ineta.Jekabsone@zm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 4 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 36.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Truhņēviča 67082940
Grozījumi
Sēklu aprites likumā
Izdarīt Sēklu aprites likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2002, 11.nr.; 2003,
22.nr.; 2004, 13., 21.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:
1. Svītrot 6.panta ceturto daļu.
2. Papildināt 11.panta pirmo daļu aiz vārda
"sertificēt" ar vārdiem "pārbaudīt kā standartsēklas".
3. Papildināt VI nodaļas nosaukumu aiz vārda
"tirdzniecība" ar vārdiem "un izvietošana tirgū".
4. 13.1 panta pirmajā daļā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) sēklas, kuras sertificētas vai pārbaudītas kā
standartsēklas šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu
tirdzniecību paredzētajā kārtībā;";
papildināt daļu ar 1.1 un 1.2 punktu
šādā redakcijā:
"11) Eiropas Savienības kopējos šķirņu
katalogos iekļauto šķirņu sertificētās sēklas vai dārzeņu standartsēklas, kas
sagatavotas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai ievestas šā likuma
17.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā;
12) komercsēklas (sēklas, kuras iespējams
identificēt kā sugai piederīgas sēklas), kas sagatavotas šajā likumā un
normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību paredzētajā kārtībā
vai sagatavotas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai ievestas šā likuma
17.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā;".
5. Papildināt likumu ar 13.2 pantu
šādā redakcijā:
"13.2 pants.
Sēklu izvietošana tirgū
Sēklu izvietošana tirgū ir to šķirņu sēklu piedāvājums
izmēģinājumiem vai ražošanas testiem, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet
kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas
Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem."
6. 16.pantā:
izteikt nosaukumu šādā redakcijā:
"16.pants.
Izņēmuma gadījumi, kas saistīti ar sēklu tirdzniecību un izvietošanu tirgū";
izteikt trešo daļu šādā redakcijā:
"(3) Atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu
sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav
iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības
dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, nosaka Ministru kabinets.";
papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja radušās īslaicīgas grūtības
sēklu apgādē un ja attiecīgās šķirnes sēklu trūkst citās Eiropas Savienības
dalībvalstīs, Zemkopības ministrija var risināt jautājumu Eiropas Savienības
tiesību aktos noteiktajā kārtībā par attiecīgo šķirņu sēklu tirdzniecību
Latvijā uz noteiktu laiku ar pazeminātām kvalitātes prasībām vai tādu šķirņu
sēklu tirdzniecību, kuras nav iekļautas Eiropas Savienības kopējos šķirņu
katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā. Šādos gadījumos ievēro papildu
prasību par cita veida etiķeti sēklu iesaiņojumam saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību."
7. 17.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Drīkst ievest:
1) sertificētas sēklas, ja:
a) tās ražotas valstīs, kurām ar Eiropas
Savienības Padomes lēmumu piešķirta ekvivalence lauku apskatē un sēklu ražošanā,
bet dārzeņu sugām šķirņu uzturēšanā,
b) šķirne ir iekļauta Eiropas Savienības
kopējos šķirņu katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā,
c) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas (OECD)
sēklu sertifikāts un Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (ISTA) vai ja paredzēts ievest sēklas no
ASV vai Kanādas Pilnvaroto sēklas analītiķu asociācijas (AOSA) izsniegts sēklu kvalitāti apliecinošs dokuments,
d) sēklas saiņotas un etiķetētas
atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu
tirdzniecību noteiktajām prasībām;
2) sēklas, kuras nav līdz galam
sertificētas, ja:
a) tās ražotas valstīs, kurām ar Eiropas
Savienības Padomes lēmumu piešķirta ekvivalence lauku apskatē un sēklu
ražošanā, bet dārzeņu sugām šķirņu uzturēšanā,
b) šķirne ir iekļauta Eiropas Savienības
kopējos šķirņu katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā,
c) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas (OECD)
sēklu sertifikāts un attiecīgs dokuments, ja ir attiecīga norāde normatīvajos
aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību,
d) sēklas saiņotas un etiķetētas
atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu
tirdzniecību noteiktajām prasībām,
e) normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un
sēklu tirdzniecību noteiktajām sugām Valsts augu aizsardzības dienestā
reģistrēts sēklu pavairošanas līgums;
3) dārzeņu sugu standartsēklas, ja:
a) šķirnes iekļautas Eiropas Savienības
kopējā dārzeņu šķirņu katalogā vai Latvijas augu šķirņu katalogā,
b) sēklas pavairotas (ko apstiprina
attiecīgs līgums) valstī, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts,
c) sēklas saiņotas un etiķetētas
atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu
tirdzniecību noteiktajām prasībām;
4) sēklas izmēģinājumiem, pārbaudēm un
zinātniskiem mērķiem saskaņā ar noslēgto līgumu;
5) sēklas, kurām normatīvajos aktos par
sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību konkrētajai augu sugai ir paredzēti
izņēmumi sēklu tirdzniecībā;
6) sēklas pavairošanai, ja tās paredzētas
izvešanai (ko apstiprina attiecīgs līgums) uz valsti, kas nav Eiropas Savienības
dalībvalsts, ja:
a) tās ražotas Ekonomiskās sadarbības un
attīstības organizācijas (OECD) sēklu
shēmu dalībvalstī un minētajās sēklu shēmās piedalās Latvija,
b) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas (OECD)
sēklu sertifikāts,
c) šķirne ir iekļauta Ekonomiskās
sadarbības un attīstības organizācijas (OECD)
sēklu shēmu šķirņu sarakstā un minētajās sēklu shēmās piedalās Latvija;
7) sēklas sagatavošanai, šķirošanai,
pārfasēšanai vai cita veida apstrādei, ja sēklas paredzētas izvešanai (ko
apstiprina attiecīgs līgums);
8) tādu augu sugu sēklas, kuras nav minētas
normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību;
9) sēklas personiskām vajadzībām nelielā
daudzumā, kuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par muitu neapliek ar muitas
nodokli.";
svītrot trešo daļu;
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Par sēklu ievešanas kontroli iekasē maksu
Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā."
8. 21.pantā:
papildināt pantu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"4) selekcionārs, selekcionāra tiesību īpašnieks,
selekcionāra tiesību īpašnieka pilnvarots pārstāvis par atļaujas izsniegšanu
un tās termiņa pagarināšanu tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir
iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā
vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem;
5) sēklaudzētājs, sēklu sagatavotājs vai saiņotājs
par atļaujas izsniegšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās
dīgtspējas prasībām."
9. Aizstāt pārejas noteikumu 6.punktā skaitli un vārdu
"16.pantā" ar skaitli un vārdiem "16.panta otrajā daļā".
10. Papildināt pārejas noteikumus ar 7. un 8.punktu
šādā redakcijā:
"7. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim
izdod šā likuma 16.panta trešajā daļā minētos noteikumus.
8. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdara
nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 2007.gada 10.aprīļa noteikumos
Nr.249 "Noteikumi par valsts nodevu sēklu aprites jomā"".
Zemkopības ministrs
M.Roze
Likumprojekta Grozījumi
Sēklu aprites likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts
ir vajadzīgs
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Pašreiz Sēklu aprites likuma
pārejas noteikumu 6.punktā ir noteikts, ka līdz 2007.gada 1.decembrim
Ministru kabinetam ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi Atļaujas
izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir
iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu
katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem
(turpmāk noteikumi). Sēklu aprites likuma 16.panta trešajā daļā ir noteikts
deleģējums iepriekš minētajiem noteikumiem. Lai izstrādātu noteikumu
projektu, ir nepieciešams precizēt Sēklu aprites likumu, papildinot to ar
pantu, kas nosaka nodevu nepieciešamību par atļaujas saņemšanu un
pagarināšanu tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts
iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai
kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, kā arī par
atļaujas saņemšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās dīgtspējas
prasībām. |
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz precizēt deleģējumu Ministru
kabineta noteikumiem Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu
izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav
iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības
dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, nosakot personas, kuras maksās valsts
nodevu, precizēt pantu par sēklu pārdošanu, papildināt ar jaunu punktu par
sēklu nodrošinājumu, ja radušās īslaicīgas grūtības, kā arī precizēt un
papildināt pantu attiecībā uz sēklu ievešanu no trešajām valstīm.
Likumprojekts paredz pagarināt Ministru kabineta noteikumu Atļaujas
izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir
iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā
vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem
izdošanas termiņu līdz 2009.gada 1.janvārim. |
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
III. Kāda var būt tiesību
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
2008.gads |
Trīs
nākamie gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||
2009. |
2010. |
2011. |
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
0 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
0 |
22,7 |
19,7 |
12,7 |
16,1 |
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
-22,4 |
-19,4 |
-12,4 |
-15,8 |
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||
5. Detalizēts finansiālā
pamatojuma aprēķins Ministru kabineta noteikumu projekta Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu
izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts
iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai
kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem ieviešanai
un darbības nodrošināšanai
Izdevumi kopā, tūkst.Ls: |
0 |
22,7 |
19,7 |
12,7 |
16,1 |
|||||||
Uzturēšanas izdevumi kopā:t.sk. |
0 |
12,7 |
12,7 |
12,7 |
12,7 |
|||||||
Komandējumi kopā: t.sk.: Ārvalstu komandējumi dārzeņu pēcpārbaudes izmēģinājumu pārbaudes, pieredzes ieguve pārējās dalībvalstīs - (4 semināri x Ls 915 = Ls 3660); Iekšzemes
komandējumi - inspektoru apmācība saiņošanas, etiķetēšanas uzraudzībai- (Ls
48x7x2 = Ls 672) |
0 0 0 |
4,4 3,7 0,7 |
4,4 3,7 0,7 |
4,4 3,7 0,7 |
4,4 3,7 0,7 |
|||||||
Pasta, telefonu
un datu pārraides tīkla pakalpojumi |
0 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
|||||||
Informācijas
tehnoloģiju pakalpojumi (datu bāzes uzturēšanas un pilnveidošanas darbi pārskati
ES dalībvalstīm par izsniegtajām atļaujām 250 cilvēkstundas x Ls 20= Ls 5000) |
0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
5,0 |
|||||||
Par
dārzeņu pēcpārbaudes izmēģinājumiem, kas organizēti kādā no ES dalībvalstīm
(plānots gadā 10 paraugi x Ls 100=Ls 1000) |
0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
1,0 |
|||||||
Transportlīdzekļu
uzturēšana un remonts (reģionālās nodaļās sēklu iesaiņojuma un etiķetēšanas
uzraudzības nodrošināšanai 7x Ls 100 =Ls 700) |
0 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
|||||||
Kancelejas preces
(papīrs, kārtridži) Ls 500 |
0 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
0,5 |
|||||||
Degviela (7a/m x 170 litri x Ls 0,7=Ls 833) |
0 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
|||||||
0 |
10,0 |
7,0 |
0,0 |
3,4 |
||||||||
Nemateriālie ieguldījumi 2009.gadā
nepieciešams kopā 10,0 tūkst.Ls; (jaunu moduļu izstrāde par atļauju
izsniegšanu, veiktajiem šķirņu testiem, un integrācija Valsts augu aizsardzības
dienesta vienotajā informāciju sistēmā); 2010.gadā nepieciešams kopā
7,0 tūkst.Ls - datu bāzes Latvijas augu šķirņu katalogs jaunu moduļu
izstrādei, iekļaujot moduļu izstrādi par šķirnes aizsardzības periodu |
0 |
10,0 |
7,0 |
0,0 |
3,4 |
|||||||
Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Ministru kabineta noteikumu Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem projektā paredzēto funkciju izpildei 2009.gadā un turpmākajos gados lemjams Ministru kabinetā, sagatavojot vidējā termiņa valsts budžeta projektu kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieteikumiem. Ieviešot
valsts nodevu 5 latu apmērā par atļaujas izsniegšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās
dīgtspējas prasībām, plānota valsts
budžeta ieņēmumu palielināšanās par 200 latiem gadā. Ieviešot
valsts nodevu 5 latu apmērā par atļaujas izsniegšanu un tās pagarināšanu par tādu šķirņu sēklu
izvietošanu tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav
iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības
dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, plānota valsts budžeta ieņēmumu palielināšanās par 150 latiem gadā. |
||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1)
Jāizdara grozījumi likumā Par nodokļiem un nodevām 11.panta otrajā daļā,
papildinot to ar jauniem valsts nodevu objektiem.
2)
Līdz 01.01.2009. ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi Atļaujas
izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir
iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu
katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem
katalogiem.
3) Līdz 01.01.2009. ir jāveic grozījumi Ministru kabineta noteikumos Par valsts nodevu sēklu aprites jomā, lai iekļautu tajos jaunus nodevu veidus. |
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nav.
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Komisijas 2004.gada 1.decembra lēmums 2004/842/EK par īstenošanas noteikumiem, ar ko dalībvalstis var atļaut laist tirgū tādu šķirņu sēklas, par kurām ir iesniegts pieteikums iekļaušanai valsts lauksaimniecības augu šķirņu vai dārzeņu šķirņu katalogā. |
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
|
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma |
Eiropas Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri
|
|||||||||
5.pants |
1.pants |
atbilst |
-
|
|||||||||
6. pants |
1.pants |
atbilst |
-
|
|||||||||
8.pants |
2., 12., 20. un 31.pants |
atbilst |
-
|
|||||||||
5. Cita informācija
|
Nav.
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||||
Projekts tika saskaņots ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi. |
||||||||||||
Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome atbalsta projekta
tālāku virzību šādā redakcijā. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||||||||||
Nav. |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekta normu izpildei netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts augu aizsardzības dienests. |
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), interneta mājas lapā www.likumi.lv. |
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||
Valsts sekretāra v.i. |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
J.Šnore |
S.Grigaļūna |
I.Smilga |
I.Jēkabsone |
18.02.2008. 10:20
1314
I.Jēkabsone
67027360,
Ineta.Jekabsone@zm.gov.lv