Rīgā

LATVIJAS  REPUBLIKAS  MINISTRU  KABINETS

 

 

 

 

 

 

 

 

Rīgā

 

22.04.2008.                   Nr.90/TA-619

 

Saeimas Prezidijam

 

Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Sēklu aprites likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Jēkabsone 67027360, Ineta.Jekabsone@zm.gov.lv).

 

Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 4 lp.

2. Likumprojekta anotācija uz 5 lp.

3. Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa sēdes protokola Nr.25    36.§ izraksts uz 1 lp.

4. Diskete.

 

 

 

Ministru prezidents                   I.Godmanis

 

 

 

 

 

 

Truhņēviča 67082940


Likumprojekts

 

Grozījumi Sēklu aprites likumā

 

Izdarīt Sēklu aprites likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 22.nr.; 2002, 11.nr.; 2003, 22.nr.; 2004, 13., 21.nr.; 2006, 1.nr.; 2007, 3.nr.) šādus grozījumus:

 

1. Svītrot 6.panta ceturto daļu.

 

2. Papildināt 11.panta pirmo daļu aiz vārda "sertificēt" ar vārdiem "pārbaudīt kā standartsēklas".

 

3. Papildināt VI nodaļas nosaukumu aiz vārda "tirdzniecība" ar vārdiem "un izvietošana tirgū".

 

4. 13.1 panta pirmajā daļā:

izteikt 1.punktu šādā redakcijā:

 

"1) sēklas, kuras sertificētas vai pārbaudītas kā standartsēklas šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību paredzētajā kārtībā;";

 

papildināt daļu ar 1.1 un 1.2 punktu šādā redakcijā:

 

"11) Eiropas Savienības kopējos šķirņu katalogos iekļauto šķirņu sertificētās sēklas vai dārzeņu standartsēklas, kas sagatavotas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs vai ievestas šā likuma 17.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā;

12) komercsēklas (sēklas, kuras iespējams identificēt kā sugai piederīgas sēklas), kas sagatavotas šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību paredzētajā kārtībā vai sagatavotas citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, vai ievestas šā likuma 17.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā;".

 

5. Papildināt likumu ar 13.pantu šādā redakcijā:

 

"13.pants. Sēklu izvietošana tirgū

 

Sēklu izvietošana tirgū ir to šķirņu sēklu piedāvājums izmēģinājumiem vai ražošanas testiem, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem."

 


6. 16.pantā:

izteikt nosaukumu šādā redakcijā:

 

"16.pants. Izņēmuma gadījumi, kas saistīti ar sēklu tirdzniecību un izvietošanu tirgū";

 

izteikt trešo daļu šādā redakcijā:

 

"(3) Atļaujas izsniegšanas kārtību tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, nosaka Ministru kabinets.";

 

papildināt pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā:

 

"(4) Ja radušās īslaicīgas grūtības sēklu apgādē un ja attiecīgās šķirnes sēklu trūkst citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, Zemkopības ministrija var risināt jautājumu Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktajā kārtībā par attiecīgo šķirņu sēklu tirdzniecību Latvijā uz noteiktu laiku ar pazeminātām kvalitātes prasībām vai tādu šķirņu sēklu tirdzniecību, kuras nav iekļautas Eiropas Savienības kopējos šķirņu katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā. Šādos gadījumos ievēro papildu prasību par cita veida etiķeti sēklu iesaiņojumam saskaņā ar normatīvajiem aktiem par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību." 

 

7. 17.pantā:

izteikt otro daļu šādā redakcijā:

 

"(2) Drīkst ievest:

1) sertificētas sēklas, ja:

a) tās ražotas valstīs, kurām ar Eiropas Savienības Padomes lēmumu piešķirta ekvivalence lauku apskatē un sēklu ražošanā, bet dārzeņu sugām – šķirņu uzturēšanā,

b) šķirne ir iekļauta Eiropas Savienības kopējos šķirņu katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā,

c) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sēklu sertifikāts un Starptautiskās sēklu kontroles asociācijas (ISTA) vai – ja paredzēts ievest sēklas no ASV vai Kanādas – Pilnvaroto sēklas analītiķu asociācijas (AOSA) izsniegts sēklu kvalitāti apliecinošs dokuments,

d) sēklas saiņotas un etiķetētas atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību noteiktajām prasībām;

2) sēklas, kuras nav līdz galam sertificētas, ja:

a) tās ražotas valstīs, kurām ar Eiropas Savienības Padomes lēmumu piešķirta ekvivalence lauku apskatē un sēklu ražošanā, bet dārzeņu sugām – šķirņu uzturēšanā,

b) šķirne ir iekļauta Eiropas Savienības kopējos šķirņu katalogos vai Latvijas augu šķirņu katalogā,

c) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sēklu sertifikāts un attiecīgs dokuments, ja ir attiecīga norāde normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību,

d) sēklas saiņotas un etiķetētas atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību noteiktajām prasībām,

e) normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību noteiktajām sugām Valsts augu aizsardzības dienestā reģistrēts sēklu pavairošanas līgums;

3) dārzeņu sugu standartsēklas, ja:

a) šķirnes iekļautas Eiropas Savienības kopējā dārzeņu šķirņu katalogā vai Latvijas augu šķirņu katalogā,

b) sēklas pavairotas (ko apstiprina attiecīgs līgums) valstī, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts,

c) sēklas saiņotas un etiķetētas atbilstoši šajā likumā un normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību noteiktajām prasībām;

4) sēklas izmēģinājumiem, pārbaudēm un zinātniskiem mērķiem saskaņā ar noslēgto līgumu;

5) sēklas, kurām normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību konkrētajai augu sugai ir paredzēti izņēmumi sēklu tirdzniecībā;

6) sēklas pavairošanai, ja tās paredzētas izvešanai (ko apstiprina attiecīgs līgums) uz valsti, kas nav Eiropas Savienības dalībvalsts, ja:

a) tās ražotas Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sēklu shēmu dalībvalstī un minētajās sēklu shēmās piedalās Latvija,

b) to kvalitāti apliecina Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sēklu sertifikāts,

c) šķirne ir iekļauta Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) sēklu shēmu šķirņu sarakstā un minētajās sēklu shēmās piedalās Latvija;

7) sēklas sagatavošanai, šķirošanai, pārfasēšanai vai cita veida apstrādei, ja sēklas paredzētas izvešanai (ko apstiprina attiecīgs līgums);

8) tādu augu sugu sēklas, kuras nav minētas normatīvajos aktos par sēklaudzēšanu un sēklu tirdzniecību;

9) sēklas personiskām vajadzībām nelielā daudzumā, kuru saskaņā ar normatīvajiem aktiem par muitu neapliek ar muitas nodokli.";

 

svītrot trešo daļu;

papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:

 

"(6) Par sēklu ievešanas kontroli iekasē maksu Ministru kabineta noteiktajā kārtībā un apmērā."

 

8. 21.pantā:

papildināt pantu ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:

 

"4) selekcionārs, selekcionāra tiesību īpašnieks, selekcionāra tiesību īpašnieka pilnvarots pārstāvis – par atļaujas izsniegšanu un tās termiņa pagarināšanu tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem;

5) sēklaudzētājs, sēklu sagatavotājs vai saiņotājs – par atļaujas izsniegšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām."

 

9. Aizstāt pārejas noteikumu 6.punktā skaitli un vārdu "16.pantā" ar skaitli un vārdiem "16.panta otrajā daļā".

 

10. Papildināt pārejas noteikumus ar 7. un 8.punktu šādā redakcijā:

 

"7. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdod šā likuma 16.panta trešajā daļā minētos noteikumus.

 

8. Ministru kabinets līdz 2009.gada 1.janvārim izdara nepieciešamos grozījumus Ministru kabineta 2007.gada 10.aprīļa noteikumos Nr.249 "Noteikumi par valsts nodevu sēklu aprites jomā"".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zemkopības ministrs

M.Roze


Likumprojekta „Grozījumi Sēklu aprites likumā”

anotācija

I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs

1. Pašreizējās situācijas raksturojums

Pašreiz Sēklu aprites likuma pārejas noteikumu 6.punktā ir noteikts, ka līdz 2007.gada 1.decembrim Ministru kabinetam ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi „Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem” (turpmāk – noteikumi). Sēklu aprites likuma 16.panta trešajā daļā ir noteikts deleģējums iepriekš minētajiem noteikumiem.

Lai izstrādātu noteikumu projektu, ir nepieciešams precizēt Sēklu aprites likumu, papildinot to ar pantu, kas nosaka nodevu nepieciešamību par atļaujas saņemšanu un pagarināšanu tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, kā arī par atļaujas saņemšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām.

2. Normatīvā akta projekta būtība

Likumprojekts paredz precizēt deleģējumu Ministru kabineta noteikumiem „Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem”, nosakot personas, kuras maksās valsts nodevu, precizēt pantu par sēklu pārdošanu, papildināt ar jaunu punktu par sēklu nodrošinājumu, ja radušās īslaicīgas grūtības, kā arī precizēt un papildināt pantu attiecībā uz sēklu ievešanu no trešajām valstīm. Likumprojekts paredz pagarināt Ministru kabineta noteikumu „Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem” izdošanas termiņu līdz 2009.gada 1.janvārim.

3. Cita informācija

Nav.

II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību

1. Ietekme uz makroekonomisko vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Sociālo seku izvērtējums

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Ietekme uz vidi

Likumprojekts šo jomu neskar.

5. Cita informācija

Nav.

III. Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem

(tūkst. Ls)

Rādītāji

Kārtējais 2008.gads

Trīs nākamie gadi

Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada

2009.

2010.

2011.

1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos

0

0,3

0,3

0,3

0,3

2. Izmaiņas budžeta izdevumos

0

22,7

19,7

12,7

16,1

3. Finansiālā ietekme

0

-22,4

-19,4

-12,4

-15,8

4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai

0

0

0

0

0

5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins Ministru kabineta noteikumu projekta “Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem” ieviešanai un darbības nodrošināšanai

Izdevumi kopā, tūkst.Ls:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

22,7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

19,7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12,7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

16,1

Uzturēšanas izdevumi kopā:

t.sk.

0

12,7

12,7

 12,7

12,7

Komandējumi kopā:

 t.sk.:

Ārvalstu komandējumi – dārzeņu pēcpārbaudes izmēģinājumu pārbaudes, pieredzes ieguve pārējās dalībvalstīs -

(4 semināri x Ls 915 = Ls 3660);

Iekšzemes komandējumi - inspektoru apmācība saiņošanas, etiķetēšanas uzraudzībai- (Ls 48x7x2 = Ls 672)

0

 

0

 

 

 

 

 

 

0

4,4

 

3,7

 

 

 

 

 

 

0,7

 4,4

 

3,7

 

 

 

 

 

 

0,7

4,4

 

3,7

 

 

 

 

 

 

0,7

4,4

 

3,7

 

 

 

 

 

 

0,7

Pasta, telefonu un datu pārraides tīkla pakalpojumi

0

0,3

 0,3

0,3

0,3

Informācijas tehnoloģiju pakalpojumi (datu bāzes uzturēšanas un pilnveidošanas darbi – pārskati ES dalībvalstīm par izsniegtajām atļaujām 250 cilvēkstundas x Ls 20= Ls 5000)

0

5,0

 5,0

5,0

5,0

Par dārzeņu pēcpārbaudes izmēģinājumiem, kas organizēti kādā no ES dalībvalstīm (plānots gadā 10 paraugi x Ls 100=Ls 1000)

0

1,0

 1,0

1,0

1,0

Transportlīdzekļu uzturēšana un remonts (reģionālās nodaļās sēklu iesaiņojuma un etiķetēšanas uzraudzības nodrošināšanai – 7x Ls 100 =Ls 700)

0

0,7

 0,7

0,7

0,7

Kancelejas preces (papīrs, kārtridži) Ls 500

0

0,5

 0,5

0,5

0,5

Degviela (7a/m x 170 litri x Ls 0,7=Ls 833)

0

0,8

0,8

0,8

0,8

Izdevumi kapitālieguldījumiem kopā:

0

10,0

7,0

0,0

3,4

Nemateriālie ieguldījumi 2009.gadā nepieciešams kopā 10,0 tūkst.Ls; (jaunu moduļu izstrāde par atļauju izsniegšanu, veiktajiem šķirņu testiem, un integrācija Valsts augu aizsardzības dienesta vienotajā informāciju sistēmā);

2010.gadā nepieciešams kopā 7,0 tūkst.Ls - datu bāzes „Latvijas augu šķirņu katalogs” jaunu moduļu izstrādei, iekļaujot moduļu izstrādi par šķirnes aizsardzības periodu

0

10,0

7,0

0,0

3,4

6. Cita informācija

Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu  Ministru kabineta noteikumu „Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem”  projektā paredzēto funkciju izpildei 2009.gadā un turpmākajos gados lemjams Ministru kabinetā, sagatavojot vidējā termiņa valsts budžeta projektu kopā ar visu ministriju  un citu centrālo valsts iestāžu jauno politikas iniciatīvu pieteikumiem.

Ieviešot valsts nodevu 5 latu apmērā par atļaujas izsniegšanu uz laiku tirgot sēklas, kas neatbilst minimālās dīgtspējas prasībām, plānota valsts budžeta ieņēmumu palielināšanās par 200 latiem gadā.

Ieviešot valsts nodevu 5 latu apmērā par atļaujas izsniegšanu un tās pagarināšanu par tādu šķirņu sēklu izvietošanu tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem, plānota valsts budžeta ieņēmumu palielināšanās par 150 latiem gadā.

IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu

1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti.

Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt

1) Jāizdara grozījumi likumā „Par nodokļiem un nodevām” 11.panta otrajā daļā, papildinot to ar jauniem valsts nodevu objektiem.

2) Līdz 01.01.2009. ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi „Atļaujas izsniegšanas kārtība tādu šķirņu sēklu izvietošanai tirgū, par kurām ir iesniegts iesniegums, bet kuras vēl nav iekļautas Latvijas augu šķirņu katalogā vai kādā no Eiropas Savienības dalībvalstu nacionālajiem katalogiem”.

3) Līdz 01.01.2009. ir jāveic grozījumi Ministru kabineta noteikumos „Par valsts nodevu sēklu aprites jomā”, lai iekļautu tajos jaunus nodevu veidus.

2. Cita informācija

Nav.

V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts

1. Saistības pret Eiropas Savienību

Komisijas 2004.gada 1.decembra lēmums 2004/842/EK par īstenošanas noteikumiem, ar ko dalībvalstis var atļaut laist tirgū tādu šķirņu sēklas, par kurām ir iesniegts pieteikums iekļaušanai valsts lauksaimniecības augu šķirņu vai dārzeņu šķirņu katalogā.

2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām

Likumprojekts šo jomu neskar.

3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem

Likumprojekts šo jomu neskar.

4. Atbilstības izvērtējums

1.tabula

Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju

 

2.tabula

Latvijas normatīvā akta projekta norma

Eiropas Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta Nr.

Atbilstības pakāpe

Komentāri

5.pants

1.pants

atbilst

-

6. pants

1.pants

atbilst

-

8.pants

2., 12., 20. un 31.pants

atbilst

-

5. Cita informācija

Nav.

VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu

1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām ir notikušas konsultācijas

Projekts tika saskaņots ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi.

2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta)

Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome atbalsta projekta tālāku virzību šādā redakcijā.

3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis

Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti.

4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem

Nav notikušas.

5. Cita informācija

Nav.

VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde

1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas

Normatīvā akta projekta normu izpildei netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Valsts augu aizsardzības dienests.

2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu

Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas Saeimā tiks publicēts laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” un periodiskajā izdevumā “Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs”, kā arī būs pieejams Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), interneta mājas lapā www.likumi.lv.

3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo

Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4. Cita informācija

Nav.

 

 

 

 

Zemkopības ministrs                                                           M.Roze

 

 

 

 

 

 

 

Valsts sekretāra v.i.

Juridiskā departamenta direktore

Par kontroli atbildīgā amatpersona

Atbildīgā amatpersona

 

 

J.Šnore

 

 

S.Grigaļūna

 

 

 

I.Smilga

 

 

I.Jēkabsone

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18.02.2008. 10:20

1314

I.Jēkabsone

67027360, Ineta.Jekabsone@zm.gov.lv