Rīgā
22.04.2008. Nr.90/TA-3151
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu
"Grozījumi Publisku
izklaides un svētku pasākumu drošības likumā".
Likumprojektu izstrādāja Tieslietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Meijere 67036782, una.meijere@tm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 5.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Truhņēviča 67082940
Izdarīt Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005,
14.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 1.1 punktu
šādā redakcijā:
"11)
publiska vieta šā likuma
izpratnē ir jebkura vieta, kura neatkarīgi no tās faktiskās izmantošanas vai
īpašuma formas kalpo sabiedrības kopējo vajadzību un interešu nodrošināšanai un
kura par maksu vai bez maksas ir pieejama ikvienai fiziskajai personai, kas nav
attiecīgās vietas īpašnieks, tiesiskais valdītājs, turētājs, algots darbinieks
vai cita persona, kuras atrašanās attiecīgajā vietā ir saistīta ar darba
pienākumu izpildi, pasākuma organizēšanu vai ir uz uzņēmuma līguma
pamata;".
2. Papildināt 5.panta pirmās daļas pirmo teikumu
aiz vārdiem "kuras administratīvajā teritorijā paredzēts šo pasākumu
rīkot" ar vārdiem "ne vēlāk kā 15 dienas pirms plānotā publiskā
pasākuma norises sākuma".
3. 7.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Pašvaldība izskata iesniegumu 10 dienu
laikā no iesnieguma saņemšanas dienas.";
papildināt sesto daļu ar trešo un ceturto teikumu šādā
redakcijā:
"Civiltiesiskās apdrošināšanas faktu apliecinošu
dokumentu kopijas pasākuma organizators iesniedz ne vēlāk kā divas dienas pirms
plānotā publiskā pasākuma norises sākuma. Ja pasākuma organizators noteiktajā laikā
neiesniedz civiltiesiskās apdrošināšanas faktu apliecinošu dokumentu kopijas, pašvaldība
neizsniedz atļauju attiecīgā pasākuma rīkošanai."
4. Papildināt 10.pantu ar 2.1 daļu
šādā redakcijā:
"(21) Ja publiska pasākuma vienīgais
organizators ir valsts vai pašvaldības iestāde, tā ir tiesīga neievērot šā
panta otrās daļas 8.punkta prasības. Valsts un pašvaldību iestādei ir pienākums
atlīdzināt zaudējumus, kas pasākuma organizatora darbības vai bezdarbības dēļ
pasākuma laikā var rasties trešajām personām."
Tieslietu ministrs G.Bērziņš
Likumprojekta Grozījumi Publisku izklaides un svētku
pasākumu drošības likumā anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
|||||||||||||||
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
No 2005. gada
20. jūlija publisku izklaides un svētku pasākumu drošības prasības
regulē Publisku izklaides un svētku pasākumu drošības likums (turpmāk
Pasākumu likums). Pasākumu likuma 1. panta 1. punkts noteic, ka publisks
pasākums ir fiziskās vai juridiskās personas plānots un organizēts
sabiedrībai pieejams svētku, piemiņas, izklaides, sporta vai atpūtas pasākums
publiskā vietā neatkarīgi no īpašuma piederības. Taču Pasākumu likumā nav
skaidrots publiskas vietas jēdziens. Dažādos Latvijas likumos ir ietverti dažādi
publiskas vietas jēdziena skaidrojumi, līdz ar to nav saprotams, kurš termina
publiska vieta skaidrojums ir ņemams vērā, piemērojot Pasākumu likumu. Lai
nodrošinātu vienveidīgu minētā termina izpratni, piemērojot Pasākumu likumu,
nepieciešams ietvert Pasākumu likumā termina publiska vieta skaidrojumu,
kas jau tiek lietots kādā no spēkā esošajiem likumiem un pietiekami precīzi
atspoguļo publiskas vietas jēdziena saturu. Pasākumu likumam vispiemērotākais
termina publiska vieta skaidrojums ir ietverts Pornogrāfijas ierobežošanas
likuma 1. panta 4. punktā. Pasākumu likuma
7. panta pirmā daļa paredz, ka pašvaldība izskata iesniegumu par
publiska pasākuma rīkošanu 10 dienu laikā, neatkarīgi no tā, cik dienas
pirms attiecīgā publiskā pasākuma norises sākuma ir iesniegts iesniegums.
Saskaņā ar Pasākumu likumu iesniegums par publiska pasākuma rīkošanu var tikt
iesniegts pašvaldībā arī dažas minūtes pirms pasākuma norises sākuma un arī
šādā gadījumā pašvaldība nevar atteikt iesnieguma izskatīšanu. Saskaņā ar Pasākumu
likuma 10. panta otrās daļas 8. punktu ir jāapdrošina visi
pasākumi, kas atbilst publiska pasākuma jēdzienam. Publisku izklaides un
svētku pasākumu apdrošināšanas mērķis ir nodrošināt to, ka zaudējumi, kas
pasākuma organizatora darbības vai bezdarbības dēļ pasākuma laikā var rasties
trešajām personām, tiktu atlīdzināti. Ņemot vērā to, ka valsts un pašvaldību
institūcija vienmēr spēs segt zaudējumus, jo tām ir valsts budžeta
finansējums, nepieciešams noteikt izņēmumu no vispārējā nosacījuma, ka valsts
un pašvaldības iestāde, izvērtējot drošības traucējumu risku ir tiesīga
izvērtēt pasākuma apdrošināšanas nepieciešamību, ja valsts un pašvaldības
iestāde ir vienīgais publisku izklaides un svētku pasākumu organizētājs. |
||||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz: 1) papildināt Pasākumu likumā lietoto terminu skaidrojumu ar termina
publiska vieta skaidrojumu; 2) noteikt, ka iesniegums par publiska pasākuma rīkošanu jāiesniedz
pašvaldībā ne vēlāk kā 15 dienas pirms plānotā pasākuma norises sākuma; 3) konkretizēt brīdi (iesnieguma iesniegšanas brīdis), no kura
skaitāms iesnieguma izskatīšanas termiņš; 4) noteikt termiņu, līdz kuram publiska pasākuma organizators
iesniedz pašvaldībā civiltiesiskās apdrošināšanas faktu apliecinošu dokumentu
kopijas divas dienas pirms plānotā pasākuma norises sākuma. Kā arī
konkretizē likumprojektu, norādot sekas, ja civiltiesiskās apdrošināšanas
faktu apliecinošas dokumentu kopijas pasākuma organizators neiesniedz vismaz
divas dienas pirms plānotā pasākuma norises dienas. 5) noteikt valsts vai pašvaldības iestādei, ja tā ir vienīgais
publiska pasākuma organizators, tiesības izvēlēties apdrošināt tās organizēto
publisko pasākumu vai neapdrošināt to. Valsts un pašvaldību iestādei ir
pienākums atlīdzināt zaudējumus, kas pasākuma organizatora darbības vai
bezdarbības dēļ pasākuma laikā var rasties trešajām personām. |
||||||||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz
sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Likumprojekts dos iespēju pašvaldībām pašām izvērtēt tās rīkoto
pasākumu drošības risku un izvēlēties starp tās rīkoto pasākumu
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu vai neapdrošināšanu. Taču valsts un
pašvaldību iestādei ir pienākums atlīdzināt zaudējumus, kas pasākuma organizatora
darbības vai bezdarbības dēļ pasākuma laikā var rasties trešajām personām.
Termiņa noteikšana iesnieguma iesniegšanai veicinās savlaicīgu
iesnieguma izskatīšanu no pašvaldības puses, kas atvieglos pasākuma
organizētājam pasākuma norises atbilstības likuma prasībām nodrošināšanu. |
||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Termiņa noteikšana iesnieguma iesniegšanai nodrošinās iespēju
pašvaldībai rūpīgi un kvalitatīvi izvērtēt iesniegumu un tam pievienotos
dokumentus, tādējādi nodrošinot pēc iespējas drošāku publisko pasākumu
norisi. |
||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||||
|
(tūkst.
latu) |
||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||||||||||||
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
|
||||||||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie
pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||||||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā
esošo tiesību normu sistēmu |
|||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt. |
Citos normatīvajos
aktos grozījumi nav jāizdara. |
||||||||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||||||||||||||
|
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||
|
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
|
2.tabula |
||||||||||||||
|
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ neatbilst) |
Komentāri |
|||||||||||
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
|
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu
|
||||||||||||||
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Darba grupas sastāvā tika
iekļauti pārstāvji no Latvijas Pašvaldību savienības un biedrības Latvijas
Pilsoniskā alianse |
|||||||||||||
|
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Biedrība Latvijas
Pilsoniskā alianse neatbalsta darba grupas vairākuma viedokli, ka nav
iespējams detalizēti norobežot likumprojektā tos privātpersonu organizētos
publiskos pasākumus, kam ir niecīgs drošības traucējumu risks. Pēc minētās
biedrības pārstāvju domām pašreizējā likumā paredzētā kārtība uzliek daudzām
privātpersonām, kas organizē publiskus pasākumus, nesamērīgu pienākumu
apdrošināt pasākumu, kam nav drošības traucējumu riska. Latvijas Pašvaldību
savienība atbalsta likumprojekta 4. pantā ietverto grozījumu, kas paredz
tiesības pašvaldībām pašām izvēlēties, apdrošināt tās rīkotos publisko
pasākumus vai neapdrošināt. |
|||||||||||||
|
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav notikuši. |
|||||||||||||
|
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas
nav notikušas. |
|||||||||||||
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
|
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojektā paredzēto normu izpildei nav nepieciešams radīt jaunas
valsts institūcijas. |
|||||||||||||
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas Ministru kabinetā tiks publicēts laikrakstā
Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|||||||||||||
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. Saskaņā ar Publisku
izklaides un svētku pasākumu drošības likuma 7.panta piekto daļu, ja pašvaldība
neizsniedz atļauju plānotā pasākuma rīkošanai, pasākuma organizators
pašvaldības lēmumu var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā
noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||
|
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
Valsts sekretārs |
Valsts sekretāra vietniece likumdošanas
jautājumos |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
M. Bičevskis |
I. Nikuļceva |
L. Popova |
S. Mertena |
07.04.2008. 9:36
1245
Meijere,
7036782, una.meijere@tm.gov.lv