Rīgā
22.04.2008. Nr.90/TA-798
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru
kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu
"Grozījumi
Elektronisko sakaru likumā". Likumprojektu izstrādāja
Iekšlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Gorbačova 67219018, inguna.gorbacova@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 21.aprīļa sēdes
protokola Nr.25 18.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Truhņēviča 67082940
Grozījumi Elektronisko sakaru
likumā
Izdarīt Elektronisko sakaru likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 23.nr.; 2005, 12.nr.;
2006, 24.nr.; 2007, 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 15.1 punktu šādā redakcijā:
"151) identificējama galiekārta galiekārta, kurai ražotājs piešķīris
identifikatoru atpazīšanai elektronisko sakaru tīklā;".
2. 46.pantā:
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Pēc galiekārtas īpašnieka vai procesa
virzītāja pieprasījuma elektronisko sakaru komersantam, kas piedāvā
elektronisko sakaru tīklā izmantot identificējamu galiekārtu, ir pienākums
pārtraukt vai atjaunot nolaupītas, pazaudētas vai citādi pret savu gribu no
īpašnieka varas izgājušas elektronisko sakaru tīklā identificējamas galiekārtas
(turpmāk īpašniekam zudusi galiekārta) izmantošanas iespēju savā elektronisko
sakaru tīklā. Elektronisko sakaru komersants, kas piedāvā elektronisko sakaru
tīklā izmantot identificējamu galiekārtu, nodod centralizētai datubāzei
informāciju par tam pieteikto īpašniekam zudušo galiekārtu.";
papildināt pantu ar sesto daļu šādā redakcijā:
"(6) Aizliegts bez galiekārtas ražotāja vai tā
pilnvarotas personas piekrišanas:
1) izmainīt galiekārtu identificēšanai
elektronisko sakaru tīklā nepieciešamos datus, kā arī iegūt, glabāt un
izplatīt šādam nolūkam paredzētus datus;
2) iegūt, izgatavot, glabāt un izplatīt programmatūru vai iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamo datu izmainīšanai."
Likumprojekta
Grozījumi Elektronisko sakaru
likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs? |
|
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums. |
2007.gada
11.septembrī tika pieņemti Ministru kabineta noteikumi Nr.619 Noteikumi par
zudušu identificējamu elektronisko sakaru galiekārtu centralizētas datubāzes
veidošanu, uzturēšanu un izmantošanu, kā arī šādu galiekārtu izmantošanas
iespējas pārtraukšanu un atjaunošanu. Lai precizētu Elektronisko sakaru
likumu, saskaņā ar 2007.gada 11.septembra Ministru kabineta sēdes
protokollēmuma (prot.Nr.50, 9.§) 2.punktu, Iekšlietu ministrijai tika uzdots
sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt Ministru kabinetā likumprojektu Grozījumi Elektronisko
sakaru likumā, paredzot grozījumu veikšanu Elektronisko sakaru likuma
46.panta ceturtajā daļā un attiecinot šajā pantā paredzēto regulējumu tikai
uz elektronisko sakaru tīklā identificējamām galiekārtām un elektronisko
sakaru komersantiem, kas piedāvā elektronisko sakaru tīklā izmantot
identificējamu galiekārtu. Šobrīd Elektronisko sakaru likuma 46.panta ceturtā
daļa paredz, ka elektronisko sakaru komersantam ir pienākums pārtraukt vai
atjaunot nolaupītas, pazaudētas vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas
izgājušas galiekārtas izmantošanas iespēju savā elektronisko sakaru tīklā. Galiekārtas
saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 1.panta 13.punktu ir iekārtas (piemēram,
tālruņa aparāti, faksi, modemi, datu pārraides iekārtas, privātās
automātiskās telefonu centrāles, privātie tīkli, taksofoni), kas paredzētas
tiešai vai netiešai pieslēgšanai publiskā elektronisko sakaru tīkla
pieslēguma punktiem, taču tehnoloģiski elektronisko sakaru komersants izmantošanas
iespēju atjaunot vai pārtraukt var tikai identificējamai galiekārtai, kas galvenokārt
ir mobilie tālruņi. Tāpat arī informāciju centralizētajā datu bāzē
elektronisko sakaru komersants var iekļaut tikai par īpašniekam zudušu
identificējamu galiekārtu. Lai
ierobežotu mobilo tālruņu zādzības,
kā arī novērstu nozaudētu un zagtu mobilo tālruņu izplatību un
lietošanu elektronisko sakaru tīklos, ir nepieciešams aizliegt izmainīt
galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā nepieciešamos datus bez
ražotāja vai tā pilnvarotas personas piekrišanas, iegūt un glabāt šādam
nolūkam paredzētus datus, kā arī iegūt, izgatavot un glabāt programmatūru vai
iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru tīklā
nepieciešamo datu izmanīšanai. Vienlaikus
Iekšlietu ministrija ir sagatavojusi arī grozījumus Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā un grozījumu Krimināllikumā, kas paredz atbildību par
minētā aizlieguma pārkāpšanu. |
|
Likumprojekts paredz noteikt pienākumu pārtraukt vai atjaunot
nolaupītas, pazaudētas vai citādi pret savu gribu no īpašnieka varas
izgājušas galiekārtas izmantošanas iespēju savā elektronisko sakaru tīklā
tikai tiem elektronisko sakaru komersantiem, kas piedāvā elektronisko sakaru
tīklā izmantot identificējamu galiekārtu. Minētais pienākums attiecas tikai
uz tām galiekārtām, kuras ir iespējams tehniski identificēt elektronisko
sakaru tīklā. Vienlaikus likumprojekts paredz noteikt aizliegumu bez ražotāja vai
tā pilnvarotas personas piekrišanas izmainīt galiekārtu identificēšanai
elektronisko sakaru tīklā nepieciešamos datus, iegūt, glabāt un izplatīt
šādam nolūkam paredzētus datus, kā arī iegūt, izgatavot, glabāt un izplatīt programmatūru
vai iekārtu, kas paredzēta galiekārtu identificēšanai elektronisko sakaru
tīklā nepieciešamo datu izmanīšanai. |
Nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku
izvē
rtējums. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
5. Cita
informācija. |
Normatīva akta
projekts šo jomu neskar. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem? |
|||||
(tūkst. latu) |
|||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
2. Izmaiņas budžeta izdevumos. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
3. Finansiālā
ietekme. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.
|
6. Cita
informācija. |
Nav. |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
1. tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas
Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas
spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
5. Cita informācija. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
Konsultācijas nav
notikušas. |
|
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums |
Konsultācijas nav notikušas. |
Sabiedrības
informēšanas pasākumi netika veikti. |
|
Konsultācijas ar
starptautiskajiem konsultantiem netika veiktas. |
|
Nav. |
|
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde? |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas. |
Normatīvā akta izpildei jaunu valsts institūciju veidošana nav
nepieciešama, funkcijas tiks nodrošinātas esošo institūciju ietvaros. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu. |
Tiesību akts tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un
ievietots datu bāzē NAIS. |
3.3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo. |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likuma
un Kriminālprocesa likuma noteiktajā kārtībā. |
4. Cita informācija. |
Nav. |
Iekšlietu
ministrs M.Segliņš
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktors |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
A.Straume |
M.Rāzna |
T.Stragova |
I.Gorbačova |
|
|
|
|
10.03.2008. 13:30
1217
I.Gorbačova,7219018,
inguna.gorbacova@iem.gov.lv