Rīgā
17.04.2008. Nr.90/TA-516
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"". Likumprojektu izstrādāja Izglītības un zinātnes ministrija (atbildīgā amatpersona - Arāja 67047875, gunta.araja@izm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 12 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 16 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 15.aprīļa sēdes
protokola Nr.24 8.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi
likumā "Par reglamentētajām profesijām un
profesionālās kvalifikācijas atzīšanu"
Izdarīt likumā "Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 15.nr.; 2003, 23.nr.; 2004, 13.nr.; 2006, 1., 24.nr.)
šādus grozījumus:
"11) reglamentētā izglītība jebkura noteiktas profesijas iegūšanai
īpaši organizēta izglītība, kuras programmas struktūru un līmeni Latvijas
Republikā, citās Eiropas Savienības dalībvalstīs un Eiropas Brīvās
tirdzniecības asociācijas dalībvalstīs nosaka tiesību akti un apstiprina un
kontrolē šim mērķim pilnvarotas institūcijas;
12) reglamentētā profesija
reglamentēta profesionālā darbība vai reglamentētu profesionālo darbību kopums
šajā likumā noteiktajās profesijās Latvijas Republikā un reglamentēta
profesionālā darbība vai reglamentētu profesionālo darbību kopums citās Eiropas
Savienības dalībvalstīs un Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
dalībvalstīs, kuras uzsākšanai un veikšanai attiecīgās valsts tiesību aktos ir
izvirzīta prasība par atbilstošu profesionālo kvalifikāciju;";
4. Izteikt likuma 9.panta trešo daļu šādā
redakcijā:
"(3) Medicīniskās izglītības klīnisko un
praktisko daļu (arī rezidentūrā iegūstamo) šajā pantā minētajās ārstniecības
profesijās un specialitātēs īsteno ārstniecības iestādes un ārstniecības
personas, kuras ir ieguvušas tiesības veikt ārstniecības personu izglītošanu
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā."
5. Izteikt 10.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Personas tiesības veikt patstāvīgu
profesionālo darbību ārsta profesijā atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai
kompetencei apliecina augstākās izglītības diploms par akreditētas pilna laika
medicīniskās studiju programmas apguvi un personas iekļaušana ārstniecības
personu reģistrā. Personas prakses tiesības kādā no ārsta profesijas pamatspecialitātēm,
apakšspecialitātēm vai papildspecialitātēm apliecina augstākās izglītības
diploms par akreditētas pilna laika medicīniskās studiju programmas apguvi,
profesionālās kvalifikācijas sertifikāts, kas iegūts Ārstniecības likumā
noteiktajā kārtībā, un personas iekļaušana ārstniecības personu reģistrā."
6. Izteikt 33.pantu šādā
redakcijā:
"33.pants. Ārvalstīs iegūtas profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas piemērošana
(1) Persona, kas
profesionālo kvalifikāciju ieguvusi ārvalstīs, var pretendēt uz profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu tādā Latvijas Republikā reglamentētā profesijā, kurā
ietvertās profesionālās darbības ir salīdzināmas ar profesionālajām darbībām,
kuras tā ir veikusi savā mītnes valstī.
(2) Ārvalstīs iegūtas
profesionālās kvalifikācijas atzīšana ļauj attiecīgajai personai uzsākt
patstāvīgu profesionālo darbību Latvijas Republikā reglamentētajā profesijā.
(3) Ārvalstīs iegūtas
profesionālās kvalifikācijas atzīšanai Latvijas Republikā piemēro šādas
ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmas:
1) speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu;
2) vispārējo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu;
3) profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu, pamatojoties uz pretendenta profesionālo pieredzi."
7. 34.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu piemēro:
1) reglamentētajām profesijām, kurām
profesionālās kvalifikācijas prasības nosaka Latvijas Republikai saistošie
starptautiskie līgumi, tas ir, šādām profesijām:
a) jūrnieku profesijām,
b) civilās aviācijas un lidostu darbinieku
profesijām;
2)
izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem par atbilstību Eiropas
Savienības dalībvalstīs noteiktajām vienotajām minimālajām prasībām izglītību
un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu iegūšanai, kurus
izsniegušas Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas Brīvās tirdzniecības
asociācijas dalībvalstu kompetentās institūcijas, un kuri noteikti saskaņā ar šā likuma
36.panta 5. un 6.punktu
vai Eiropas Savienības tieši piemērojamajos normatīvajos aktos profesionālo
kvalifikāciju atzīšanas jomā, šādās reglamentētās profesijās:
a) arhitekts,
b) ārsts,
c) zobārsts,
d) farmaceits,
e) māsa (vispārējās aprūpes medicīnas
māsa),
f) vecmāte,
g) veterinārārsts;
3) advokāta prakses tiesību
atzīšanā, ja Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības
asociācijas dalībvalsts advokāts vēlas praktizēt Latvijas Republikā ar savas
mītnes valsts profesionālo nosaukumu;
4) šādām reglamentētājām profesijām,
kurām Eiropas Savienības dalībvalstīs ir noteiktas vienotas minimālās prasības
izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu dokumentu iegūšanai, ja
pretendenta izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošie dokumenti ir iegūti
Eiropas Savienības dalībvalstīs vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
dalībvalstīs un apliecina minimālo prasību izpildi:
5) Eiropas Savienības dalībvalstu vai Eiropas
Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstu kompetento institūciju izsniegtiem dokumentiem, kas
apliecina pretendenta kompetenci starptautisko kravu autopārvadājumu operāciju
vadīšanā, starptautisko pasažieru autopārvadājumu operāciju vadīšanā, iekšzemes
kravu autopārvadājumu operāciju vadīšanā un iekšzemes pasažieru autopārvadājumu
operāciju vadīšanā."
"(1) Vispārējo profesionālās kvalifikācijas
atzīšanas sistēmu piemēro:
1) šā likuma 34.panta pirmajā daļā minētajām
profesijām, ja pretendenta izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošie
dokumenti neatbilst 34.pantā noteiktajām prasībām;
2) pārējām Latvijas Republikā reglamentētajām
profesijām.";
"9) nosaka saturu deklarācijai par īslaicīgu
profesionālo pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikā reglamentētajā profesijā,
tai pievienojamos dokumentus, deklarācijas iesniegšanas, izskatīšanas un
atjaunošanas kārtību un Latvijas Republikā reglamentētās profesijas, kurās
īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzējam tiek veikta kvalifikācijas
pārbaude, kā arī šādas pārbaudes veikšanas kārtību.
10) nosaka Eiropas Savienības dalībvalstu un
Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstu profesionālās
organizācijas, kuru izsniegtie profesionālās izglītības un kvalifikācijas dokumenti
tiek atzīti Latvijas Republikā."
"(1) Ārvalstīs iegūtiem izglītību un
profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus pretendents
iesniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanai šajā likumā noteiktajā kārtībā,
ir jāapliecina, ka:
1) pretendentam ir nepieciešamā izglītība un
profesionālā kvalifikācija, lai varētu uzsākt un veikt patstāvīgu profesionālo
darbību attiecīgajā profesijā savā mītnes valstī;
2) pretendentam ir vismaz trīs gadu ilga
profesionālā pieredze attiecīgajā profesijā kādā Eiropas Savienības dalībvalstī
vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstī, ja izglītību un
profesionālo kvalifikāciju apliecinoši dokumenti ir izsniegti valstī, kas nav
Eiropas Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas
dalībvalsts, un pretendenta profesionālā kvalifikācija jau ir atzīta kādā no
šīm valstīm.
(2) Par šā panta pirmajā daļā minētajiem
ārvalstīs iegūtas izglītības un profesionālās kvalifikācijas dokumentiem tiek
atzīti arī Eiropas Savienības dalībvalstu un Eiropas Brīvās tirdzniecības
asociācijas dalībvalstu profesionālo organizāciju izsniegtie profesionālās
izglītības un kvalifikācijas apliecinājumi, ja minēto organizāciju tiesības
izsniegt šādus apliecinājumus attiecībā uz reglamentētajām profesijām ir
atzītas Eiropas Savienībā un šāda organizācija ir noteikta saskaņā ar šā likuma
36.panta 10.punktu vai Eiropas Savienības tieši
piemērojamajos normatīvajos aktos profesionālās kvalifikācijas atzīšanas jomā."
"(2) Reglamentētajā profesijā, kurā ir
nepieciešami ar likumu vai Ministru kabineta noteikumiem pilnvarotas
profesionālās organizācijas biedriem noteiktie izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinoši dokumenti, personai, kuras profesionālā kvalifikācija
ir atzīta šajā likumā noteiktajā kārtībā, ir tiesības izmantot minētās
organizācijas profesionālos vai kvalifikāciju apliecinošos nosaukumus un
saīsinājumus tikai tad, ja tā ir uzņemta attiecīgajā organizācijā."
"42.pants. Īslaicīga profesionālā darbība reglamentētajā
profesijā ar ārvalstīs iegūtiem izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošiem dokumentiem
(1) Persona, kuras mītnes valsts ir Eiropas
Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts
un kuras sniegto pakalpojumu izcelsmes valsts ir Eiropas Savienības dalībvalsts
vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts, ir uzskatāma par
īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzēju Latvijas Republikā reglamentētajā
profesijā, ja tās profesionālajai kvalifikācijai atbilstoša profesionālā
darbība attiecīgajā profesijā Latvijas Republikā ir ierobežota ilguma, biežuma
un apjoma ziņā, personas uzturēšanās Latvijas Republikā nav pastāvīga un šī
persona veic pastāvīgu profesionālo darbību savā mītnes valstī.
(2) Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu
sniedzējam nav nepieciešama izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinošu
dokumentu atzīšana šajā likumā noteiktajā kārtībā, bet, pirmo reizi uzsākot
īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikā, ir pienākums to paziņot institūcijai, kura izsniedz
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības attiecīgajā reglamentētajā
profesijā, iesniedzot deklarāciju par īslaicīgu profesionālo pakalpojumu
sniegšanu. Sniedzot neatliekamo medicīnisko palīdzību vai citu savai
profesionālajai kvalifikācijai atbilstošu pakalpojumu, kura neatliekamību
nosaka īpaši apstākļi, deklarāciju var iesniegt iespējami īsākā laikā pēc
pakalpojuma sniegšanas.
(3) Šā panta otrajā daļā minēto
deklarāciju atjauno ne retāk kā reizi gadā, ja īslaicīgu pakalpojumu sniedzējs
paredz minētajā laikposmā vairākkārt sniegt īslaicīgus profesionālos
pakalpojumus. Deklarācija nekavējoties jāatjauno, ja tajā sniegtā informācija
ir būtiski mainījusies vai ir izmaiņas deklarācijai pievienotajos dokumentos.
(4) Īslaicīgu profesionālo pakalpojumu
sniedzējam reglamentētajā profesijā Latvijas Republikā ir tādas pašas tiesības
un pienākumi pakalpojumu sniegšanā kā Latvijas Republikas iedzīvotājiem, kuri
veic pastāvīgu profesionālo darbību reglamentētajā profesijā. Uz īslaicīgu
profesionālo pakalpojumu sniedzēju attiecas Latvijas Republikas normatīvajos
aktos noteiktie labas prakses nosacījumi un profesionālās ētikas prasības arī
tad, ja tās atšķiras no prasībām viņa mītnes valstī. Ja īslaicīgu profesionālo
pakalpojumu sniedzējs pārkāpj attiecīgos normatīvos aktus, viņu sauc pie
Latvijas Republikas normatīvajos aktos noteiktās atbildības un viņa mītnes
valsts attiecīgajām institūcijām nosūta informāciju par minētās procedūras
uzsākšanu, dodot tām iespēju piedalīties procedūrā, kā arī informē tās par
pieņemtajiem lēmumiem.
(5) Ministru kabineta noteiktajās profesijās
un kārtībā institūcijai, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
apliecības, ir tiesības veikt īslaicīgo pakalpojumu sniedzēja profesionālās
kvalifikācijas pārbaudi pirms pakalpojumi Latvijas Republikā tiek sniegti pirmo
reizi, lai pārliecinātos par pakalpojumu sniedzēja profesionālo kvalifikāciju.
(6) Kvalifikācijas pārbaudi var veikt
tikai tādās reglamentētajās profesijās, kurās nekvalificēts īslaicīgu
profesionālo pakalpojumu sniedzējs var apdraudēt pakalpojumu saņēmēja veselību
un drošību. Kvalifikācijas pārbaudi neveic un īslaicīgu profesionālo
pakalpojumu sniedzēja profesionālo kvalifikāciju uzskata par atbilstošu, ja
īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošie dokumenti atbilst šā likuma 34.panta pirmās daļas otrajā punktā
noteiktajām prasībām.
(7) Atļauju īslaicīgu profesionālo
pakalpojumu sniegšanai un kvalifikācijas pārbaudes rezultātu vai lēmumu neveikt
kvalifikācijas pārbaudi īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzējam paziņo
mēneša laikā no deklarācijas un tai pievienoto dokumentu saņemšanas dienas. Ja
īslaicīgu pakalpojumu sniedzējs nav pievienojis deklarācijai visus
nepieciešamos dokumentus vai nepieciešams pieprasīt papildu informāciju no
īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja mītnes valsts, lēmuma pieņemšanas termiņu var
pagarināt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā uz laiku, kas nav
ilgāks par trim mēnešiem pēc deklarācijas saņemšanas.
(8) Pēc atļaujas izsniegšanas institūcija, kas
izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības, reģistrē īslaicīgu
pakalpojumu sniedzēju, ja darbībai reglamentētajā profesijā Latvijas Republikā
saskaņā ar normatīvajiem aktiem nepieciešama reģistrācija profesionālajā
organizācijā vai reģistrā, vai nosūta lēmuma, deklarācijas un tai pievienoto
dokumentu kopijas institūcijai, kura veic pagaidu reģistrāciju.
(9) Īslaicīgus profesionālos pakalpojumus
sniedz, izmantojot mītnes valsts profesionālo nosaukumu. Nosaukumu norāda
pakalpojumu sniedzēja mītnes valsts valodā un pievieno tā tulkojumu latviešu
valodā. Ja īslaicīgo pakalpojumu sniedzēja mītnes valstī attiecīgajam
pakalpojumam nav profesionālā nosaukuma, sniedzot īslaicīgus profesionālos pakalpojumus,
izmanto pakalpojumu sniedzēja profesionālās kvalifikācijas nosaukumu mītnes
valsts valodā un pievieno tā tulkojumu latviešu valodā.
(10) Ja īslaicīgi profesionālie
pakalpojumi Latvijas Republikā reglamentētajā profesijā tiek sniegti,
izmantojot mītnes valsts profesionālo nosaukumu vai profesionālās
kvalifikācijas nosaukumu, īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzējam ir
pienākums sniegt pakalpojumu saņēmējam šādu informāciju:
1) pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas
numurs vai ekvivalents identifikācijas līdzeklis mītnes valsts komercreģistrā
vai līdzvērtīgā valsts reģistrā, norādot šī reģistra nosaukumu;
2) pakalpojumu sniedzēja uzraudzības iestādes
nosaukums un adrese mītnes valstī;
3) profesionālās asociācijas vai reģistra
nosaukums, kurā ir reģistrēts pakalpojumu sniedzējs;
4) pakalpojumu sniedzēja profesionālais
nosaukums vai profesionālās kvalifikācijas nosaukums;
5) pakalpojumu sniedzēja reģistrācijas numurs
ar pievienotās vērtības nodokli apliekamo personu reģistrā mītnes valstī, ja
pakalpojumu sniedzējs ir pievienotās vērtības nodokļa maksātājs;
6) profesionālās atbildības apdrošināšana vai
līdzvērtīga profesionālās atbildības garantija.
(11) Ja īslaicīgu pakalpojumu sniedzēja izglītību un profesionālo kvalifikāciju apliecinoši dokumenti ir pārbaudīti šā panta piektajā daļā noteiktajā kārtībā, īslaicīgus pakalpojumus sniedz, izmantojot Latvijas Republikā attiecīgajai reglamentētajai profesijai noteikto profesionālo nosaukumu."
"(1) Ārvalstīs iegūta izglītība un
profesionālā kvalifikācija Latvijas Republikā reglamentētajās profesijās,
piemērojot vispārējo profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu un
kvalifikācijas atzīšanu, kā arī pamatojoties uz pretendenta profesionālo
pieredzi, tiek atzīta, nosakot pretendenta izglītības un profesionālās
kvalifikācijas atbilstību prasībām, kādas Latvijas Republikā ir noteiktas
attiecīgajai reglamentētajai profesijai, atbilstoši šādiem kritērijiem:
1) pretendenta izglītības un profesionālās
kvalifikācijas atbilstība Latvijas Republikā noteiktajām prasībām attiecībā uz
izglītības līmeni, saturu un raksturu (reglamentēta vai nereglamentēta
izglītība), kā arī uz izglītošanās ilgumu;
2) pretendenta izglītībai un profesionālajai
kvalifikācijai atbilstošās profesijas vai profesionālās darbības statuss mītnes
valstī reglamentēta vai nereglamentēta profesija vai profesionālā darbība;
3) pretendenta profesionālās pieredzes ilgums
un veids mītnes valstī;
4) pretendenta Eiropas Savienības
dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts pilsoņa
mītnes valsts kompetento institūciju apliecinājums, ka iegūtā izglītība atzīta
par atbilstošu mītnes valstī attiecīgajai profesijai noteiktajām prasībām. Minētais
apliecinājums nepieciešams šādos gadījumos:
a) pretendenta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošie dokumenti nav iegūti mītnes valstī, kas ir Eiropas
Savienības dalībvalsts vai Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalsts;
b) pretendenta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošie dokumenti neatbilst mītnes valstī noteiktajām
prasībām, jo mītnes valsts ir paaugstinājusi prasības profesionālās
kvalifikācijas iegūšanai attiecīgajā profesijā.
(2) Vispārējās profesionālās kvalifikācijas
atzīšanas sistēmas piemērošanai izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošos dokumentus iedala šādos līmeņos:
1) 1.līmenis dokumenti, kas apliecina vismaz
četrus gadus ilgas izglītības programmas apguvi augstākās izglītības pakāpē,
un, ja nepieciešams, ir papildināti ar profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem
dokumentiem;
2) 2.līmenis dokumenti, kas apliecina vismaz
trīs līdz četrus gadus ilgas izglītības programmas apguvi augstākās izglītības
pakāpē, un, ja nepieciešams, ir papildināti ar profesionālo kvalifikāciju
apliecinošiem dokumentiem;
3) 3.līmenis dokumenti, kas apliecina, ka
apgūta vismaz viena no šādām programmām:
a) profesionālās izglītības programma, kuras
ilgums ir vismaz viens gads pēc tādas vidējās izglītības programmas apguves,
kas nepieciešama, lai uzsāktu studijas augstākās izglītības pakāpē,
b) noteiktas struktūras izglītības programma
vidējās izglītības pakāpē,
c) profesionālās vidējās izglītības programma, kuras
apguve ir nepieciešama, lai uzsāktu studijas augstākās izglītības pakāpē;
4) 4.līmenis dokumenti, kas apliecina tādas
profesionālās izglītības programmas apguvi vidējās izglītības pakāpē, kas nedod
tiesības uzsākt studijas augstākās izglītības pakāpē un ir papildināta ar
pārbaudes vai profesionālo praksi, kas ir šādas izglītības programmas daļa;
5) 5.līmenis dokumenti, kas apliecina, ka
iegūta izglītība vai praktiskā darba iemaņas vismaz vienā no šādiem veidiem:
a) vispārējā pamatizglītība vai vispārējā vidējā
izglītība,
b) profesionālās izglītības programma pamata
pakāpē un cita izglītība, par kuras ieguvi neizsniedz pirmajam, otrajam,
trešajam vai ceturtajam līmenim atbilstošu izglītības dokumentu,
c) īpašu eksāmenu nokārtošana bez iepriekšējās
izglītības iegūšanas,
d) vismaz trīs gadus ilga nepārtraukta pilna
laika nodarbinātība vai atbilstoša ilguma daļlaika nodarbinātība attiecīgajā
profesijā pēdējo 10 gadu laikā.
(3) Pretendenta profesionālo kvalifikāciju
atzīst šādos gadījumos:
1) pretendenta iesniegtie dokumenti atbilst
prasībām, kādas attiecīgajai profesijai noteiktas Latvijas Republikā attiecīgo
profesionālās darbības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos;
2) pretendents var kompensēt būtiskās
atšķirības izglītības raksturā, saturā un līmenī atbilstoši Ministru kabineta
noteiktajām papildu prasībām profesionālās kvalifikācijas atzīšanai tādā
profesijā, kurai piemēro vispārējo profesionālās kvalifikācijas atzīšanas
sistēmu;
3) pretendenta profesionālās pieredzes ilgums
un veids atbilst Ministru kabineta noteiktajam profesionālās pieredzes ilgumam
un veidam attiecībā uz profesijām, kurām piemēro profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu, pamatojoties uz pretendenta profesionālo pieredzi;
4) pretendenta iesniegtie dokumenti daļēji
atbilst prasībām, kādas šai profesijai noteiktas Latvijas Republikā attiecīgo
profesionālās darbības jomu reglamentējošajos normatīvajos aktos, bet apliecina
tādas izglītības programmas apguvi, kuras saturs un ilgums būtiski neatšķiras
no Latvijas Republikā noteiktā, un tie ir ne vairāk kā par vienu šā panta
trešajā daļā noteikto līmeni zemāki tādā profesijā, kurai piemēro vispārējo
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu;
5) pretendenta iesniegtie dokumenti apliecina,
ka ir izpildīts Eiropas Savienības dalībvalstu vai attiecīgo profesionālo
organizāciju izveidots un Eiropas Komisijas atzīts profesionālās kvalifikācijas
kritēriju komplekss (kopīgā platforma), lai kompensētu būtiskās atšķirības
izglītības un profesionālās kvalifikācijas iegūšanas prasībās."
"(1) Pretendenta izglītība un
profesionālā kvalifikācija būtiski atšķiras no attiecīgā Latvijas Republikā
reglamentētajā profesijā izvirzītajām prasībām šādos gadījumos:
1) pretendenta iegūtā izglītība ir vairāk kā
par vienu gadu īsāka nekā Latvijas Republikā noteiktā;
2) pretendenta apgūto mācību priekšmetu
(studiju kursu) un tālākizglītības kursu saturs būtiski atšķiras no Latvijas
Republikā noteiktā, vai iegūtā izglītība neietver visus mācību priekšmetus
(studiju kursus), kuru pārzināšana ir būtiska, veicot profesionālo darbību
attiecīgā profesijā Latvijas Republikā;
3) reglamentētā profesija, kurā pretendents
vēlas veikt profesionālo darbību Latvijas Republikā, ietver vienu vai vairākas
reglamentētās profesionālās darbības, kuras nav ietvertas attiecīgajā profesijā
pretendenta mītnes valstī, un šādas profesionālās darbības vai darbību
veikšanai Latvijas Republikā jāapgūst tādi mācību priekšmeti (studiju kursi), kas
nav ietverti pretendenta iegūtajā izglītībā;
4) pretendenta mītnes valstī attiecīgā
profesija nav reglamentēta un pretendenta iesniegtie izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošie dokumenti ir izsniegti par nereglamentētas
izglītības ieguvi."
izslēgt otrajā daļā vārdus "šā panta
pirmajā daļā minētajā gadījumā";
aizstāt trešajā daļā vārdus "izglītības
saturs un tās ieguves ilgums" ar vārdiem "profesionālā kvalifikācija".
"(4) Šā likuma 34.pantā un šā panta
otrajā un trešajā daļā minētie dokumenti pēc attiecīgās atzīšanas procedūras,
ko veic institūcijas, kas izsniedz kvalifikācijas atzīšanas apliecības
arhitekta profesijā, un pēc kvalifikācijas atzīšanas apliecības saņemšanas dod
tiesības veikt patstāvīgu profesionālo darbību arhitekta profesijā Latvijas
Republikā.";
"(4) Šā likuma 34.pantā un šā panta
pirmajā daļā minētie dokumenti pēc attiecīgās atzīšanas procedūras, ko
veic institūcijas, kas izsniedz kvalifikācijas atzīšanas apliecības
attiecīgajās reglamentētajās profesijās, un pēc kvalifikācijas atzīšanas
apliecības saņemšanas dod tiesības veikt patstāvīgu profesionālo darbību šā
panta pirmajā daļā noteiktajās profesijās Latvijas Republikā.
(5) Pretendentam, kas vēlas iegūt ārsta vai
zobārsta profesijas pamatspecialitātes, apakšspecialitātes vai
papildspecialitātes vai zobārstniecības apakšspecialitātes diplomu vai citus
atbilstošas kvalifikācijas apliecinājumus, kādi netiek piešķirti pretendenta
mītnes valstī, jāizpilda prasības, kas attiecīgās profesionālās kvalifikācijas
iegūšanai noteiktas Latvijas Republikā. Informācijas institūcijas un
institūcijas, kas izsniedz profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības,
izvērtē attiecīgās personas izglītības saturu un ilgumu, pamatojoties uz
iesniegtajiem diplomiem, apliecībām un citiem kvalifikācijas apliecinājuma
dokumentiem, un, ņemot vērā personas profesionālo pieredzi un profesionālās
pilnveides izglītību medicīnā, informē šo personu par nepieciešamo papildmācību
ilgumu un saturu."
"(1) Latvijas Republikā atzīst Eiropas Savienības dalībvalstīs un Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstīs izsniegtos diplomus, sertifikātus un citus profesionālo kvalifikāciju apliecinošus dokumentus, kas atbilst šajā likumā noteiktajām prasībām un ir atzīti Eiropas Savienībā, šādās transporta jomas profesijās:";
aizstāt otrajā daļā vārdus "Eiropas
Savienības dalībvalstu pilsoņiem" ar vārdu "pretendentam";
papildināt ceturtās daļas ievaddaļu pēc vārdiem "Eiropas
Savienības dalībvalstīm" ar vārdiem "Eiropas Brīvās tirdzniecības
asociācijas dalībvalstīm";
"29) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīvas 2005/36/EK
par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu (dokuments attiecas uz EEZ)."
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
Likumprojekta
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Atsauce uz Deklarāciju par Ministru kabineta iecerēto darbību, politikas plānošanas dokumentu, uzdevumu u.tml. |
2005.gada 7.septembrī tika pieņemta jauna Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu, kurā tika apvienotas vairākas Eiropas Savienības direktīvas, kas attiecas uz profesionālo kvalifikāciju atzīšanu reglamentētajās profesijās. Šī direktīva nosaka arī vairākas jaunas procedūras profesionālo kvalifikāciju atzīšanas tālākai attīstībai un vienkāršošanai, kā arī paplašina vienkāršotas profesionālās kvalifikācijas novērtēšanas procedūras piemērošanu uz visiem īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem reglamentētajās profesijās. 2006.gadā ir stājies spēkā arī Eiropas Savienības un Šveices Konfederācijas līgums par brīvu personu kustību, kas paredz arī Šveices Konfederācijā iegūtu profesionālo kvalifikāciju reglamentētajās profesijās atzīšanai piemērot tos pašus noteikumus, kādi tiek piemēroti attiecībā uz Eiropas Savienības dalībvalstīs iegūtām profesionālajām kvalifikācijām, kā arī Šveices Konfederācijas pilsoņiem piemērot tos pašus noteikumus, kuri ES dalībvalstu pilsoņiem izriet no ES dibināšanas līguma. |
2. Pašreizējās situācijas raksturojums |
2001.gadā pieņemtais likums Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu nodrošināja tajā laikā spēkā esošo Eiropas Savienības tiesību aktu par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu reglamentētajās profesijās pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos. Izvērtējot 2005.gada 7.septembra Direktīvu 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu un Eiropas Savienības un Šveices Konfederācijas līgumu par personu brīvu kustību, ir secināts, ka likums Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu vairs nenodrošina Latvijas Republikas normatīvo aktu atbilstību spēkā esošajiem ES tiesību aktiem profesionālo kvalifikāciju atzīšanas jomā un tajā ir nepieciešami grozījumi. Likumā ir nepieciešami arī grozījumi, lai nodrošinātu likumā lietoto terminu atbilstību citos Latvijas Republikas likumos izglītības jomā lietotajiem terminiem. |
3. Normatīvā akta projekta būtība |
Sagatavotais likumprojekts paredz: 1) Likumā lietoto terminu
precizēšanu un tādu terminu svītrošanu, kuri jau ir noteikti citos Latvijas
Republikas likumos izglītības jomā (Augstskolu likums, Profesionālās
izglītības likums); 2) Eiropas Savienības 2005.gada
7.septembra direktīvas Nr.2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu
normu pārņemšanu likumā Par reglamentētajām profesijām un profesionālās
kvalifikācijas atzīšanu; 3) Likumā noteikto
tiesību ES dalībvalstu pilsoņiem un Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilsoņiem
attiecināšanu uz Šveices Konfederācijas pilsoņiem; 4) Likumā noteiktās
speciālās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmas attiecināšanu uz
Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstīs (Norvēģijā, Īslandē,
Lihtenšteinā un Šveicē) iegūto profesionālo kvalifikāciju atzīšanu; 5) Vienkāršotas profesionālās kvalifikācijas novērtēšanas procedūras piemērošanu uz visiem īslaicīgu pakalpojumu sniedzējiem reglamentētajās profesijās. |
4. Cita informācija |
Nav attiecināms |
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Vispārēja ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības pārmaiņām |
Nav attiecināms |
2. Ekonomiskā ietekme: 2.1. makroekonomiskā vide; 2.2. preču un pakalpojumu ražošanas apjoms un kvalitāte; 2.3. cenas; 2.4. eksporta un importa apjoms; 2.5. konkurences apstākļi; 2.6. inovācijas un pētījumi; 2.7. augstāka resursu izmantošanas efektivitāte |
Nav attiecināms |
3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu komersantiem un pašnodarbinātajām personām |
Precīzi nosakot ārvalstīs iegūto profesionālo kvalifikāciju atzīšanas procedūras Latvijas Republikā reglamentētās profesijās, tiks vienkāršotas administratīvās procedūras profesionālo kvalifikāciju atzīšanas jomā. Ārvalstīs iegūto kvalifikāciju atzīšana Latvijā var atvieglot pašnodarbinātām personām pieeju profesionālajai kvalifikācijai atbilstošu pakalpojumu sniegšanai Latvijā jo, izpildot visas normatīvajos aktos noteiktās prasības, lai saņemtu profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, personas potenciālajam pakalpojumu saņēmējam var uzrādīt Latvijā jau atzītu profesionālo kvalifikāciju, kas ir garants sadarbības uzsākšanai. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un administratīvo slogu fiziskām personām |
Precīzi nosakot ārvalstīs iegūto profesionālo kvalifikāciju atzīšanas procedūras Latvijas Republikā reglamentētās profesijās, tiks vienkāršotas administratīvās procedūras profesionālo kvalifikāciju atzīšanas jomā. Ārvalstīs iegūto kvalifikāciju atzīšana Latvijā var atvieglot personām pieeju Latvijas darba tirgum, jo, izpildot visas prasības, lai saņemtu darba atļauju, personas potenciālajam darba devējam var uzrādīt Latvijā jau atzītu profesionālo kvalifikāciju, kas ir garants sadarbības uzsākšanai. |
5. Sociālā ietekme: 5.1. sociālās situācijas izmaiņas; 5.2. nodarbinātība |
Likumprojektam nav tiešas ietekmes uz Latvijas Republikas
darba tirgus izmaiņām. Profesionālās kvalifikācijas atzīšana nav tieši
saistīta ar darba tirgus regulēšanu, bet gan ir darba devējam papildu
informācijas avots par darbinieka profesionālo kvalifikāciju. Līdz ar to, likumprojektā ietvertās normas neietekmē konkurences
palielināšanos kopumā vai atsevišķos reģionos un mazāk aizsargātus iedzīvotāju
slāņus. Ilgtermiņā profesionālo kvalifikāciju atzīšanas sistēmas īstenošanai ir netieša pozitīva ietekme uz darbaspēka kvalitātes paaugstināšanos un sieviešu un vīriešu vienlīdzīgām iespējām iegūt labāku darbu gan Latvijas Republikā, gan citās ES dalībvalstīs, gan Eiropas Brīvās tirdzniecības asociācijas dalībvalstīs. |
6. Ietekme uz vidi: 6.1. dabas resursu lietošana; 6.2. ietekme uz piesārņojošo vielu emisiju vidē; 6.3. ķīmisko vielu produktu ražošana; 6.4. ietekme uz īpaši aizsargājamām sugām vai biotopiem; 6.5. ietekme uz īpaši aizsargājamām teritorijām; 6.6. cita veida piesārņojuma emisija vidē |
Nav attiecināms |
7. Cita ietekme |
Nav attiecināms |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||
|
(tūkst. latu) |
|||
Rādītāji |
n-tais gads |
Turpmākie trīs gadi |
||
n+1 n+2 n+3 |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: 1.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 1.2. speciālais budžets; 1.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos: 2.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 2.2. speciālais budžets; 2.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
3. Finansiālā ietekme: 3.1. valsts pamatbudžets, tajā skaitā iestāžu ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi; 3.2. speciālais budžets; 3.3. pašvaldību budžets |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
Nav attiecināms |
5. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas pielikumā) |
Nav attiecināms |
|||
6. Cita informācija |
Nav attiecināms |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti, to būtība, kā arī ministrija, kura ir atbildīga par tā sagatavošanu. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Pēc likuma pieņemšanas Saeimā būs jāizdod šādi Ministru kabineta noteikumi: 1) Noteikumi par papildu prasībām ārvalstīs
iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanai Latvijas Republikā
reglamentētās profesijās un par kārtību, kādā šajās profesijās piemēro
prasību par kvalifikācijas atbilstības pārbaudi vai adaptācijas periodu, kas
aizstās Ministru kabineta 2005.gada 7.jūnija Ministru kabineta noteikumus Nr.
397 Noteikumi par papildu prasībām ārvalstīs iegūtas profesionālās
kvalifikācijas atzīšanai Latvijas Republikā reglamentētās profesijās un par
kārtību, kādā šajās profesijās piemēro prasību par kvalifikācijas atbilstības
pārbaudi vai adaptācijas periodu; 2) Noteikumi par deklarācijas par īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniegšanu Latvijas Republikā reglamentētā profesijā saturu, tai pievienojamie dokumenti, deklarācijas iesniegšanas, izskatīšanas un atjaunošanas kārtību un Latvijas Republikā reglamentētās profesijas, kurās īslaicīgu profesionālo pakalpojumu sniedzējam tiek veikta kvalifikācijas pārbaude, kā arī šādas pārbaudes veikšanas kārtību. Izglītības un zinātnes ministrija ir uzsākusi šo Ministru kabineta noteikumu projektu izstrādi, lai tos varētu iesniegt izskatīšanai Ministru kabineta sēdē tūlīt pēc likuma pieņemšanas Saeimā. |
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Sagatavotais likumprojekts nodrošina ES 2005.gada 7.septembra direktīvas 2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos un Eiropas Savienības un Šveices Konfederācijas līguma par personu brīvu kustību noteikumu ievērošanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos |
2. Saistības pret citām valstīm un starptautiskajām institūcijām un organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||
Attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu veids (piemēram, Eiropas Kopienas dibināšanas līgums, direktīva, regula, lēmumsrezolūcija, vadlīnijas, rekomendācijas), nosaukums, datums un numurs, kuru prasības tiek pārņemtas vai ieviestas ar normatīvo aktu |
Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada 7.septembra Direktīva Nr.2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu (teksts attiecas uz EEZ) (OV Nr.L 255, 30.09.2005., 22 lp.) |
|
2.tabula |
||
Eiropas Savienības tiesību
akts un attiecīgā panta Nr. (uzskaitot katru direktīvas vienību pantu,
daļu, punktu, apakšpunktu) |
Latvijas normatīvā akta
projekta norma, kas pārņem katru šīs tabulas 1.ailē norādīto direktīvas
vienību (uzskaitot visu normatīvā akta projekta vienību Nr.) |
Komentāri |
Likumprojektā piedāvātā 1.panta 11.punkta redakcija |
2005/36/EK 3.pants 1.punkts e) apakšpunkts |
Citas direktīvā lietotās definīcijas ir jau pārņemtas spēkā esošajā likumā Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu |
Likumprojektā piedāvātā 1.panta 12.punkta redakcija |
2005/36/EK 3.pants 1.punkts a) apakšpunkts |
Citas direktīvā lietotās definīcijas ir jau pārņemtas spēkā esošajā likumā Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu |
Likumprojektā piedāvātā 33.panta pirmās un otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 4.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 34.panta pirmās daļas 2.punkta redakcija |
2005/36/EK 21.pants 1.,2.,3.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 35.panta pirmās daļas redakcija |
2005/36/EK 10.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 37.panta otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 3.panta 2.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā
39.panta otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 52.panta 2.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta pirmās daļas redakcija |
2005/36/EK 5.panta 1.punkta a) apakšpunkts un 2.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 6.panta b)apakšpunkta otrais teikums un 7.panta 1.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta trešās daļas redakcija |
2005/36/EK 7.panta 1.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta ceturtās daļas redakcija |
2005/36/EK 5.panta 3.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta piektās un sestās daļas redakcija |
2005/36/EK 7.panta 4.punkta pirmā rindkopa |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta septītās daļas redakcija |
2005/36/EK 7.panta 4.punkta otrā rindkopa |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta astotās daļas redakcija |
2005/36/EK 6.panta a) apakšpunkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta devītās daļas redakcija |
2005/36/EK 7.panta 3.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta desmitās daļas redakcija |
2005/36/EK 9.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 42.panta vienpadsmitās daļas redakcija |
2005/36/EK 7.panta 4.punkta piektā rindkopa |
|
Likumprojektā piedāvātā 43.panta redakcija |
2005/36/EK 51.pants |
Administratīvā procesa likuma 64.panta pirmā
daļa paredz, ka iestāde pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu vai
lietas izbeigšanu viena mēneša laikā no iesnieguma iesniegšanas dienas, kas
ir nepietiekams termiņš šajā likumā noteikto atzīšanas procedūru veikšanai.
Lēmuma pieņemšanai par pretendenta profesionālās kvalifikācijas atzīšanu vai
neatzīšanu lielākoties ir nepieciešama arī tādas informācijas pieprasīšana no
citu valstu kompetentajām institūcijām, kuras nav un kura nevar būt
pretendenta rīcībā, tai skaitā iesniegto dokumentu autentiskuma pārbaudes.
Ņemot vērā šo profesionālās kvalifikācijas atzīšanas aspektu,
Direktīvas 2005/36/EK 51.pantā noteiktie termiņi lēmuma pieņemšanai ir
trīs mēneši profesijās, kurās atzīšana notiek pamatojoties uz minimālo
izglītības nosacījumu saskaņošanu un četri mēneši pārējās profesijās.
Direktīva arī paredz, ka, pēc visu dokumentu iesniegšanas, ir noteikti
jāpieņem lēmums par kvalifikācijas atzīšanu vai neatzīšanu, bet nevar tikt
pieņemts lēmums par lietas izbeigšanu. |
Likumprojektā piedāvātā 44.panta pirmās daļas redakcija |
2005/36/EK 13.panta 1.punkts |
|
Likumprojektā piedāvātā 44.panta otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 11.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 44.panta trešās daļas 1. un 3.punkta redakcija |
2005/36/EK 12.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 44.panta trešās daļas 2.punkta redakcija un 45.panta pirmās un otrās daļas redakcija |
2005/36/EK 14.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 44.panta trešās daļas 4.punkta redakcija |
2005/36/EK 13.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 44.panta trešās daļas 5.punkta redakcija |
2005/36/EK 15.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā 45.panta pirmās daļas redakcija |
2005/36/EK 14.pants |
|
Likumprojektā piedāvātā
48.panta ceturtās daļas un 49.panta ceturtās daļas redakcija |
2005/36/EK 4.pants un 21.panta 1. un 3.punkts. |
|
5. Saistības sniegt paziņojumu Eiropas Savienības institūcijām atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta sniegšanas un finanšu noteikumu projektiem |
Nav attiecināms |
|
6. Cita informācija |
Spēkā esošais likums Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu un no tā izrietošie Ministru kabineta noteikumi jau daļēji nodrošina 2005.gada 7.septembra direktīvas Nr.2005/36/EK par profesionālo kvalifikāciju atzīšanu normu pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos, tāpēc, izvērtējot sagatavotā likumprojekta atbilstību Latvijas normatīvajiem aktiem, 2.tabulā ir norādīta atbilstība tikai tām direktīvas normām, kuras tiek pārņemtas ar sagatavoto likumprojektu. 2.tabulā neminētās direktīvas normas ir pārņemtas: 1) Direktīvas 1.un 2.pants likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 2.pantā; 2) Direktīvas 3.pants likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 1.pantā un Ministru kabineta 2005.gada 24.maija noteikumu Nr.350 Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, pamatojoties uz profesionālās pieredzes ilgumu un veidu atsevišķās ekonomiskās darbības jomās 2.punkts; 3) Direktīvas
10.-15.pants un II. un III.pielikums - 2005.gada 7.jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr. 397 Noteikumi par
papildu prasībām ārvalstīs iegūtas profesionālās kvalifikācijas atzīšanai
Latvijas Republikā reglamentētās profesijās un par kārtību, kādā šajās
profesijās piemēro prasību par kvalifikācijas atbilstības pārbaudi vai
adaptācijas periodu, kuros ir paredzēts izdarīt arī attiecīgus grozījumus. 4) Direktīvas 16.-20.pants un IV.pielikums - Ministru
kabineta 2005.gada 24.maija noteikumi Nr.350 Noteikumi par profesionālās kvalifikācijas atzīšanu, pamatojoties uz
profesionālās pieredzes ilgumu un veidu atsevišķās ekonomiskās darbības
jomās; 5) Direktīvas 21. 49.pants un V.pielikums likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu 8.pants, 10.-16.pants, 27.pants, Ministru kabineta 2002.gada
19.februāra noteikumi Nr.68 Izglītības
programmu minimālās prasības zobārsta, farmaceita, māsas un vecmātes
profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, Ministru kabineta 2002.gada 21.maija
noteikumi Nr.194 Izglītības programmu minimālās prasības arhitekta
profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, Ministru kabineta 2002.gada
23.jūlija noteikumi Nr.315 Izglītības programmu minimālās prasības
ārsta profesionālās kvalifikācijas iegūšanai, Ministru kabineta
2005.gada 5.jūlija noteikumi Nr.489 Noteikumi par izglītības programmu
minimālajām prasībām veterinārārsta profesionālās kvalifikācijas iegūšanai un
par institūcijām, kuru tiešā kontrolē var apgūt praktisko izglītību
veterinārārsta profesijā, Ministru kabineta 2005.gada 15.februāra noteikumi
Nr. 124 Noteikumi par farmaceita izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, Ministru kabineta 2005.gada 15.februāra
noteikumi Nr.125 Noteikumi par zobārsta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, Ministru kabineta 2005.gada
1.marta noteikumi Nr. 149 Noteikumi par vecmātes izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, 2005.gada 29.marta noteikumi
Nr.207 Noteikumi par ārsta izglītību un profesionālo kvalifikāciju
apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo profesionālās
kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, Ministru kabineta 2005.gada 10.maija
noteikumi Nr.320 Noteikumi par veterinārārsta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu, Ministru kabineta 2005.gada
24.maija noteikumi Nr.351 Noteikumi par vispārējās aprūpes māsas izglītību
un profesionālo kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst,
piemērojot speciālo profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu,; 6) Direktīvas VI.pielikums - Ministru kabineta 2005.gada 12.jūlija
noteikumi Nr.507 Noteikumi par arhitekta izglītību un profesionālo
kvalifikāciju apliecinošiem dokumentiem, kurus atzīst, piemērojot speciālo
profesionālās kvalifikācijas atzīšanas sistēmu; 7) Direktīvas 50. 51.pants un VII.pielikums - likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas
atzīšanu 40.pants, Ministru kabineta 2005.gada 19.jūlija noteikumi Nr.525 Kārtība profesionālās kvalifikācijas
atzīšanai pastāvīgai profesionālajai darbībai Latvijas Republikā; 8) Direktīvas 52.pants un 54.pants - likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 38.pants; 9) Direktīvas 53.pants - likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 3.panta piektās daļas 6.punkts; 10) Direktīvas 56.panta 1.-3.punkts - likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 57.pants, Ministru kabineta 2006.gada 31.oktobra noteikumi Nr.886 Noteikumi par institūcijām, kas izsniedz ārvalstīs iegūtās profesionālās kvalifikācijas atzīšanas apliecības reglamentētajās profesijās, Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumi Nr.128 Noteikumi par institūcijām, kas izsniedz Latvijas Republikas iedzīvotājiem nepieciešamos dokumentus viņu profesionālās kvalifikācijas atzīšanai ārvalstīs, un šo dokumentu izsniegšanas kārtību; 11) Direktīvas 56.panta 4.punkts - likuma Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 56.panta pirmā un otrā daļa, Ministru kabineta 2002.gada 28.maija rīkojums Nr.286 Par profesionālās kvalifikācijas atzīšanas koordinatoru; 12) Direktīvas
57.pants - likuma Par
reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu 56.panta
trešā, ceturtā un piektā daļa, Ministru kabineta 2002.gada 16.jūlija
noteikumi Nr.300 Noteikumi par
informācijas institūcijām attiecībā uz reglamentētajām profesijām. |
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekts un tā anotācija ir nosūtīti atzinuma sniegšanai Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumos Nr.128 Noteikumi par institūcijām, kas izsniedz Latvijas Republikas iedzīvotājiem nepieciešamos dokumentus viņu profesionālās kvalifikācijas atzīšanai ārvalstīs, un šo dokumentu izsniegšanas kārtību minētajām profesionālajām organizācijām. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti to iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbildes ir saņemtas no Latvijas Zvērinātu advokātu padomes, kas atbalsta likumprojektu bez iebildumiem, Latvijas Mērnieku biedrības, kas atbalsta likumprojektu bez iebildumiem, Latvijas Farmaceitu biedrības, kas atbalsta likumprojektu bez būtiskiem iebildumiem, Latvijas Dzelzceļnieku biedrības un Latvijas Jūras administrācijas Jūrnieku reģistra. Akadēmiskās informācijas centra sniegtajā atzinumā izteiktie priekšlikumi ir daļēji iestrādāti likumprojektā. |
3. Kāds konsultāciju veids un sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Ar vairākām nevalstiskajām organizācijām ir veiktas konsultācijas par likumprojekta tekstu, bet sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
4. Konsultācijas ar ekspertiem |
Kopš 2006.gada Eiropas Komisija rīko konsultācijas ar dalībvalstīm par direktīvas pārņemšanas nodrošināšanai, kurās piedalās Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāvis. Sanāksmju laikā ir saņemti nepieciešamie skaidrojumi par atsevišķu direktīvas normu piemērošanu. Izglītības un zinātnes ministrija piedalās arī Somijas, Igaunijas un Latvijas trīspusējā konsultāciju grupā par direktīvas pārņemšanu. |
5. Cita informācija |
Nav attiecināms |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likuma izpildi nodrošinās Izglītības un zinātnes ministrija sadarbībā ar Ministru kabineta 2002.gada 16.jūlija noteikumos Nr.300 Noteikumi par informācijas institūcijām attiecībā uz reglamentētajām profesijām un Ministru kabineta 2006.gada 14.februāra noteikumos Nr.128 Noteikumi par institūcijām, kas izsniedz Latvijas Republikas iedzīvotājiem nepieciešamos dokumentus viņu profesionālās kvalifikācijas atzīšanai ārvalstīs, un šo dokumentu izsniegšanas kārtību minētās institūcijas. Jaunu institūciju veidošana likuma izpildes nodrošināšanai nav nepieciešama. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Informācija par likuma pieņemšanu un spēkā stāšanos tiks publicēta Izglītības un zinātnes ministrijas mājas lapā internetā www.izm.gov.lv, kā arī nosūtīta plašsaziņas līdzekļiem. Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS), kā arī bezmaksas normatīvo aktu datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Latvijas Republikā pieņemtos lēmumus var apstrīdēt un pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktā kārtībā. |
4. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Ministre |
Valsts sekretārs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Juridiskā departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
T.Koķe |
M.Gruškevics |
R.Ozola |
E.Martinsons |
G.Arāja |
12.02.2008. 12:20
2865
G.Arāja
67047875, gunta.araja@izm.gov.lv