.03.2008.
9/8 -
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs
Iesniedz Tautsaimniecības komisija
Likumprojekts
Izdarīt Jūras
kodeksā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2003,
14.nr.; 2006, 2.nr.; 2007, 9.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 8.panta otrās daļas
1.punkta e apakšpunktu šādā redakcijā:
e) atpūtas kuģus,
izņemot šīs daļas 2.punkta b apakšpunktā minētos atpūtas kuģus.
2. 11.pantā:
izteikt pirmo daļu
šādā redakcijā:
(1) Kuģi reģistrē
Kuģu reģistrā, pamatojoties uz:
1) dokumentu, kas
apliecina īpašuma tiesības uz reģistrējamo kuģi;
2) berbouta līgumu;
3) kuģa menedžmenta
līgumu;
4) valsts dienesta
pavēli vai rīkojumu.;
aizstāt otrās daļas 1.punktā vārdus
Latvijā reģistrēta juridiskā persona ar vārdiem Latvijā reģistrēts
komersants, biedrība vai nodibinājums.
3. Izteikt 12.panta piekto daļu šādā
redakcijā:
(5) Ja kuģis
netiek ekspluatēts, tā īpašniekam var izsniegt pagaidu reģistrācijas apliecību
saskaņā ar šā kodeksa 11.panta trešo daļu.
4. Izteikt 24.panta pirmo daļu šādā
redakcijā:
(1) Kuģa hipotēku vai citus
apgrūtinājumus no Kuģu reģistra dzēš, pamatojoties uz tiesas nolēmumu vai
tiesību turētāja rakstveida piekrišanu kuģa hipotēkas vai citu apgrūtinājumu
dzēšanai.
5. Izslēgt
112.panta sesto daļu.
6. Izslēgt
268.panta pirmo daļu.
7. Izteikt
271.pantu šādā redakcijā:
271.pants.
Vraks ostas akvatorijā
Ja vraks atrodas ostas akvatorijā, tai skaitā ostas
iekšējā vai ārējā reidā, vai kuģu ceļos ostas pieejā, šajā nodaļā noteiktos
Latvijas Jūras administrācijas pienākums veic attiecīgās ostas pārvalde.
8. Izslēgt pārejas noteikumu 8.punktu.
Likumprojekta
"Grozījumi Jūras kodeksā" anotācija
I.
Kādēļ likums ir vajadzīgs |
||
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
1. Jūras kodeksa
8.panta otrās daļas 1.punkta e apakšpunktā ir noteikts, ka valsts akciju
sabiedrības Latvijas Jūras administrācija Latvijas Kuģu reģistrā (turpmāk
Kuģu reģistrs) reģistrē atpūtas kuģus (buru jahtas un motorjahtas). Lai gan
šīs normas mērķis ir tikai noteikt tos atpūtas kuģus, kas ir reģistrējami
Kuģu reģistrā (nošķirot tos no tiem atpūtas kuģiem, kas ir reģistrējami
valsts akciju sabiedrībā Ceļu satiksmes drošības direkcija), nevis sniegt
atpūtas kuģa definīciju, tomēr šīs normas redakcija dod arī pamatu
interpretācijai, ka Jūras kodeksa 8.panta otrās daļas 1.punkta e
apakšpunktā ir sniegta atpūtas kuģa definīcija un līdz ar to ka tikai buru
jahtas un motorjahtas ir atpūtas kuģi. Šāds apgalvojums ir nepareizs un tādēļ
ir jānovērš attiecīgas interpretācijas iespēja. 2. Vairākas Jūras
kodeksa normas, kas attiecas uz ierakstu izdarīšanu Kuģu reģistrā, ir
neprecīzas: 1) no Jūras
kodeksa 11.panta pirmās daļas izriet, ka Kuģu reģistrā kuģi var reģistrēt
tikai pamatojoties uz kuģa menedžmenta vai berbouta fraktēšanas līgumu,
regulējums neparedz iespēju Kuģu reģistrā reģistrēt kuģi, pamatojoties uz
dokumentiem, kas apliecina kuģa iegūšanu īpašumā. Šāds nevarēja būt
likumdevēja mērķis, jo: - kuģu
reģistrācijas primārā funkcija ir īpašuma tiesību nostiprināšana; - šāds regulējums
ir pretrunā ar citām kodeksa normām, piemēram, 9.pantu, kas nosaka, ka Kuģu
reģistrā kuģus reģistrē ne tikai, pamatojoties uz kuģa menedžmenta līgumu vai
berbouta līgumu. Turklāt Jūras
kodeksa 11.panta pirmā daļa neparedz iespēju Kuģu reģistrā reģistrēt kuģi,
pamatojoties uz valsts dienesta pavēli vai rīkojumu, lai gan šāds regulējums
ir nepieciešams, lai varētu noteikt, uz kuras iestādes vārda kuģis ir
reģistrējams Kuģu reģistrā; 2) Jūras kodeksa
11.panta otrās daļas 1.punkts nosaka, ka īpašuma apliecību izsniedz kuģa
īpašniekam, kas ir Latvijā reģistrēta juridiskā persona. Tas faktiski
nozīmē, ka īpašuma apliecība nav jāizsniedz individuālajam komersantam, jo
tas nav juridiska perona. Šāds regulējums nav pamatots, jo īpašuma apliecība
ir nepieciešama, lai apliecinātu tiesības brīvi rīkoties ar kuģi, līdz ar to
šo apliecību ir nepieciešams izsniegt ikvienam komersantam, biedrībai vai
nodibinājumam, neskatoties uz to, vai tas ir juridiska persona vai fiziska
persona (praksē jau tagad tas tā arī tiek darīts); 3) Jūras kodeksa
12.panta piektajā daļā ietvertā norma pēc būtības ir līdzīga Jūras kodeksa
11.panta trešajā daļā ietvertajai normai abos gadījumos paredzēts uz laiku
neekspluatēt kuģi. Neskatoties uz to, abās šajās normās ir noteikts dažāds
mehānisms, kā kuģa ekspluatācijas apturēšana ir noformējama: vienā gadījumā
paredzēts izsniegt pagaidu reģistrācijas apliecību, otrā Kuģu reģistrā
reģistrēt īpašu atzīmi. Ņemot vērā, ka minēto normu būtība ir līdzīga, būtu
pareizāk vienveidot arī šajās normās noteiktās procedūras; 4) Jūras kodeksa
24.panta pirmā daļa nosaka, ka kuģa hipotēku vai citus apgrūtinājumus no
Kuģu reģistra dzēš, pamatojoties uz kuģa īpašnieka iesniegumu, kam pievienots
tiesas nolēmums vai tiesību turētāja rakstveida piekrišana kuģa hipotēkas vai
citu apgrūtinājumu dzēšanai. Šāds regulējums ir nepamatots un apgrūtina Kuģu
reģistra darbu. Piemēram, šāds regulējums neļauj dzēst kuģa apgrūtinājumu uz
tiesas atsūtīta tiesas sprieduma pamata (kamēr savu iesniegumu nav iesniedzis
kuģa īpašnieks) tādējādi var aizkavēties vai pat nenotikt tiesas sprieduma
izpilde. Par pamatu kuģa apgrūtinājuma dzēšanai tādējādi ir jāatzīst pats
tiesas nolēmums un pati tiesību turētāja rakstveida piekrišana apgrūtinājuma
dzēšanai, neatkarīgi no tā, kura persona Kuģu reģistrā ir iesniegusi
attiecīgos dokumentus. 3. Jūras kodeksa
112.panta sestajā daļā ir ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt
kārtību, kādā komercsabiedrības veic kuģu aģentēšanu Latvijas ostās,
pilnvarotāja tiesības un pienākumus, kuģu aģentu tiesības, pienākumus un
atbildību, maksājumu noteikšanas un veikšanas kārtību, kā arī prasības
attiecībā uz kuģu aģentēšanas līgumiem. Saskaņā ar šo deleģējumu Satiksmes
ministrija bija izstrādājusi Ministru kabineta noteikumu projektu Noteikumi
par kuģu aģentēšanu Latvijas ostās. Šī Ministru kabineta noteikumu projekta
starpinstitūciju saskaņošanas procesā tika konstatēts, ka attiecīgi Ministru
kabineta noteikumi nav nepieciešami, jo: viss nepieciešamais regulējums
attiecībā uz kuģu aģentu darbību jau ir ietverts Civillikumā, Jūras kodeksa
112.pantā, kā arī likumpakārtotajos normatīvajos aktos, piemēram, Ministru
kabineta 2005.gada 22.novembra noteikumos Nr.892 Noteikumi par formalitātēm,
kas saistītas ar kuģu ienākšanu ostā un iziešanu no ostas līdz ar to vēl
viena normatīvā akta izdošana, kas atkārtotu šo jau esošo regulējumu, būtu
tikai deklaratīva, bez juridiskās slodzes. Ņemot vērā iepriekš minēto, Jūras
kodeksa 112.panta sestajā daļā ietverto deleģējumu no Jūras kodeksa
nepieciešams izslēgt. Attiecīgi no Jūras kodeksa nepieciešams izslēgt arī
Pārejas noteikumu 8.punktu, kas nosaka Ministru kabinetam uzdevumu ne vēlāk
kā līdz 2007.gada 1.septembrim izdot Jūras kodeksa 112.panta sestajā daļā
paredzētos noteikumus. 4. Nepieciešams
precizēt atsevišķas Jūras kodeksa normas, kas attiecas uz vrakiem: 1) Jūras kodeksa
268.panta pirmajā daļā ir noteikts pienākums kuģa kapteinim vai kuģa
īpašniekam, berbouta fraktētājam vai kuģa operatoram, kura kuģis Latvijas
ūdeņos kļuvis par vraku, ziņot par to valsts akciju sabiedrībai Latvijas
Jūras administrācija. Faktiski šāds regulējums nepamatoti uzliek
attiecīgajām personām dubultas ziņošanas pienākumu: atbilstoši Jūrlietu
pārvaldes un jūras drošības likuma 49.pantā ietvertajai jūras negadījuma
definīcijai kuģa kļūšana par vraku ir jūras negadījums vai jūras negadījuma
sekas, bet ziņošanas par jūras negadījumu pienākums jau ir noteikts Jūrlietu
pārvaldes un jūras drošības likuma 50.panta pirmajā daļā. Līdz ar to no
nepieciešams izslēgt Jūras kodeksa 268.panta pirmo daļu; 2) Jūras kodeksa
271.pants nosaka, ka visas ar vraka aizvākšanu saistītās darbības, ja vraks
atrodas ostas akvatorijā, ir jāsaskaņo ar ostas pārvaldi, bet nenosaka
nekādus citus ostas pārvaldes pienākumus šo vraku aizvākšanā. Tādējādi no šīs
normas un pārējā Jūras kodeksa XXVIII nodaļas regulējuma izriet, ka ostas
akvatorijā esoša vraka aizvākšana, ja to nedara vraka īpašnieks, ir tikai un
vienīgi valsts akciju sabiedrības Latvijas Jūras administrācija pienākums,
pirms tam to saskaņojot ar attiecīgās ostas pārvaldi. Ņemot vērā, ka vraka
aizvākšana var būt saistīta ar lielu resursu patēriņu, kā arī ņemot vērā, ka
saskaņā ar Likuma par ostām 16.pantu kuģošanas drošību ostā nodrošina ostas
kapteinis (kas ir ostas pārvaldes darbinieks), nav samērīgi ostas akvatorijā
esošo vraku aizvākšanas slogu uzlikt valsts akciju sabiedrībai Latvijas
Jūras administrācija, attiecīgo pienākumu būtu samērīgāk noteikt ostu
pārvaldēm. |
|
2. Likumprojekta būtība |
Likumprojekta mērķis ir pilnībā
atrisināt šīs sadaļas 1.punktā minētās problēmas: 1.
Jūras kodeksa
8.panta otrās daļas 1.punkta e apakšpunktu precizējot tā, lai tas nedotu
pamatu interpretācijai, ka atpūtas kuģi ir tikai buru jahtas un motorjahtas; 2.
atbilstoši
precizējot Jūras kodeksa normas, kas attiecas uz ierakstu izdarīšanu Kuģu
reģistrā: 1)
Jūras kodeksa
11.panta pirmajā daļā nosakot, ka kuģi ir reģistrējami Kuģu reģistrā,
pamatojoties ne tikai uz kuģa menedžmenta līgumu vai berbouta fraktēšanas
līgumu, bet arī pamatojoties uz dokumentu, kas apliecina īpašuma tiesības, kā
arī pamatojoties uz valsts dienesta pavēli vai rīkojumu; 2)
Jūras kodeksa
11.panta otrās daļas 1.punktā aizstājot vārdus Latvijā reģistrēta juridiskā
persona ar vārdiem Latvijā reģistrēts komersants, biedrība vai
nodibinājums; 3)
paredzot, ka
visos gadījumos, kad uz laiku tiek apturēta kuģa ekspluatācija, tiek
izsniegta kuģa pagaidu reģistrācijas apliecība; 4)
Jūras kodeksa
24.panta pirmajā daļā paredzot, ka pamats kuģa apgrūtinājuma dzēšanai no Kuģu
reģistra ir tiesas nolēmums vai tiesību turētāja rakstveida piekrišana
apgrūtinājuma dzēšanai, bet nevis kuģa īpašnieka iesniegums; 3.
izslēdzot
Jūras kodeksa 112.panta sesto daļu; 4.
atbilstoši
precizējot Jūras kodeksa normas, kas attiecas uz vrakiem: 1)
izslēdzot
Jūras kodeksa 268.panta pirmo daļu; 2)
Jūras kodeksa
271.pantā nosakot, ka ostas akvatorijā esoša vraka aizvākšana, ja to neveic
vraka īpašnieks, ir ostas pārvaldes pienākums. |
|
II. Kāda
var būt likuma ietekme uz |
||
Likumprojekts paredz samazināt administratīvo slogu kuģu īpašniekiem,
berbouta fraktētājiem un kuģu operatoriem, vairs neuzliekot viņiem dubultas
ziņošanas pienākumu pienākumu ziņot gan par jūras negadījumu, kurā ir
iesaistīts viņu kuģis, gan par to, ka viņu kuģis ir kļuvis par vraku. |
||
|
||
III.
Kāda var būt likuma ietekme uz |
|
|
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
|
|
|
IV.
Kāda var būt likuma ietekme uz |
|
Papildus normatīvie akti nav jāizdod. |
|
|
|
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|
|
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kādām pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizācijām un citām iesaistītajām
institūcijām konsultācijas ir notikušas |
Lai noskaidrotu viedokli par to, vai ir
nepieciešams izdot Ministru kabineta
noteikumus, kas regulētu kuģu aģentu darbību, ir notikušas
konsultācijas ar Latvijas kuģu brokeru un aģentu nacionālo asociāciju. |
2. Kāda ir šo pilsoniskās
sabiedrības un sociālo partneru organizāciju un citu iesaistīto institūciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
Latvijas kuģu brokeru un aģentu nacionālā
asociācija atbalsta Jūras kodeksa 112.panta sestās daļas izslēgšanu, norādot,
ka Ministru kabineta noteikumus, kas regulētu kuģu aģentu darbību, nav
nepieciešams izdot, jo šādos noteikumos ietvertās normas dublētu Civillikuma
tiesību normas, bet atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām no tiesību normu
dublēšanas ir jāizvairās. |
3. Kāds konsultāciju veids un
sabiedrības informēšanas pasākumi ir izmantoti |
Konsultācijas notika rakstiski sazinoties ar Latvijas kuģu brokeru un
aģentu nacionālo asociāciju. Vēstuli ar Latvijas kuģu brokeru un aģentu
nacionālās asociācijas viedokli par uzdoto jautājumu Satiksmes ministrija
saņēma 2008.gada 18.janvārī.
Sabiedrības informēšanas pasākumi par likumprojekta sagatavošanu un
likumprojekta nepieciešamību nav notikuši, jo likumprojektā ietvertās normas
ir tehniska rakstura, līdz ar ko nav nepieciešams par tām informēt sabiedrību
kādā speciālā veidā. |
4. Konsultācijas ar
ekspertiem |
Likumprojekta izstrādē ir piedalījušies valsts akciju sabiedrības
Latvijas Jūras administrācija atbildīgie speciālisti. |
|
|
||
VII.
Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un vai pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekta normas, kas attiecas uz ierakstu izdarīšanu Kuģu
reģistrā, nodrošinās Kuģu reģistrs. Kuģu reģistra funkcijas ar likumprojektu
netiks mainītas.
Likumprojekta normu par ostas akvatorijā esoša vraka aizvākšanu
nodrošinās ostu pārvaldes. Tādējādi ar likumprojektu paredzēts ostu pārvaldēm noteikt papildus pienākumu:
aizvākt attiecīgās ostas akvatorijā esošus bīstamus vrakus (ja to nedara
vraka īpašnieks), bet šis papildus pienākums ir uzlikts Likuma par ostām 16.pantā noteiktās funkcijas nodrošināt
kuģošanas drošību ostā ietvaros. Likumprojekta izpilde ir
iespējama uzreiz pēc tā pieņemšanas. |
|
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Normatīvais akts tiks
publicēts arī tiesību aktu portālā www.likumi.lv, kā arī ietverts Normatīvo
aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības var aizstāvēt
Administratīvā procesa likuma noteiktajā kārtībā |
|