Rīgā
19.03.2008. Nr.90/TA-480
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā". Likumprojektu izstrādāja Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (atbildīgā amatpersona - Strīķeris 67356165-231, alvils.strikeris@knab.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 18.marta sēdes
protokola Nr.18 3.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījums Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā
Izdarīt Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksā grozījumu un izteikt 166.34 pantu
šādā redakcijā:
"166.34 pants. Politiskās organizācijas
(partijas) un politisko organizāciju (partiju) apvienību finansēšanas noteikumu
pārkāpšana
Par ikgadējās finansiālās darbības
deklarācijas, priekšvēlēšanu perioda izdevumu deklarācijas vai vēlēšanu
ieņēmumu un izdevumu deklarācijas aizpildīšanas vai iesniegšanas kārtības
neievērošanu, par nepatiesu ziņu norādīšanu deklarācijā, par paziņojuma par
plānotajiem vēlēšanu izdevumiem iesniegšanas kārtības neievērošanu vai ziņojuma
par saņemto vai nepieņemto dāvinājumu (ziedojumu) publicēšanas noteikumu
neievērošanu
uzliek naudas sodu politiskajai organizācijai
(partijai) vai politisko organizāciju (partiju) apvienībai līdz piecsimt
latiem.
Par šā panta pirmajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu politiskajai organizācijai
(partijai) vai politisko organizāciju (partiju) apvienībai no divsimt
piecdesmit līdz piectūkstoš latiem.
Par neatļauta dāvinājuma (ziedojuma)
pieņemšanu, par dāvinājuma (ziedojuma) apmēra vai finansēšanas ierobežojumu
neievērošanu, par tāda finanšu līdzekļu
dāvinājuma (ziedojuma) pieņemšanu bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās
organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības kontā,
kurš pārsniedz 100 latu, par aizņēmuma ņemšanu, par galvojuma došanu, par
aizdevuma izsniegšanu vai par priekšvēlēšanu izdevumu apmēra ierobežojumu
neievērošanu
uzliek naudas sodu politiskajai organizācijai
(partijai) vai politisko organizāciju (partiju) apvienībai no piecsimt līdz
piectūkstoš latiem, konfiscējot administratīvā pārkāpuma priekšmetus vai bez
konfiskācijas.
Par šā panta trešajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu politiskajai organizācijai
(partijai) vai politisko organizāciju (partiju) apvienībai no tūkstoš līdz
desmit tūkstoš latiem, konfiscējot administratīvā pārkāpuma priekšmetus.
Par politisko organizāciju (partiju) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienību nelikumīgu finansēšanu, kas izpaudusies
atļautā dāvinājuma (ziedojuma) apmēra pārsniegšanā, dāvinājuma (ziedojuma)
netiešā vai pastarpinātā nodošanā vai finanšu
līdzekļu dāvināšanā (ziedošanā) bez pārskaitījuma attiecīgās politiskās
organizācijas (partijas) vai politisko organizāciju (partiju) apvienības bankas
kontā,
uzliek naudas sodu personai, kura izdarījusi
ziedojumu (dāvinājumu) politiskajai organizācijai (partijai) vai politisko organizāciju
(partiju) apvienībai, no divdesmit līdz piecsimt latiem.
Par šā panta piektajā daļā paredzētajiem
pārkāpumiem, ja tie izdarīti atkārtoti gada laikā pēc administratīvā soda
uzlikšanas,
uzliek naudas sodu personai, kura izdarījusi
ziedojumu (dāvinājumu) politiskajai organizācijai (partijai) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienībai, no divsimt līdz piecsimt latiem.
Par politiskās organizācijas (partijas) vai
politisko organizāciju (partiju) apvienības finansēšanu no citu personu
ziedojumiem vai aizdevumiem, ja šāda finansēšana nav veikta kā starpniecība,
uzliek naudas sodu personai, kura finansējusi
politisko organizāciju (partiju) vai politisko organizāciju (partiju) apvienību
no citu personu dāvinājumiem un aizdevumiem, no divsimt līdz piecsimt latiem.
Par politiskās organizācijas (partijas) vai politisko
organizāciju (partiju) apvienības finansēšanu, izmantojot starpnieku, vai par
šo starpniecību
uzliek naudas sodu personai, kura izmantojusi
starpnieku, vai starpniekam no simt līdz divsimt latiem."
Ministru prezidents
I.Godmanis
Grozījums Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Kopš 2003.gada 25.jūlija spēkā ir grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas noteica atbildību par politisko organizāciju (partiju) finansēšanas noteikumu neievērošanu (166.34pants). Ar 2004.gada 22.aprīļa likumu minētajā pantā tika izdarīti grozījumi, diferencējot atbildību par dažāda veida pārkāpumiem, tomēr šobrīd spēkā esošajā likuma normā ir paredzēta tikai politisko organizāciju (partiju) atbildība, bet nav noteikta ziedotāju (dāvinātāju) atbildība. Tas savukārt rada pretrunu ar spēkā esošo Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normām, kas nosaka ierobežojumus arī ziedotājam (dāvinātājam) un kurus politiskās organizācijas (partijas) faktiski nevar kontrolēt. Piemēram, saskaņā ar minētā likuma 2.panta 3.daļu fiziskās personas drīkst veikt dāvinājumus (ziedojumus) finanšu līdzekļu veidā no saviem ienākumiem, kuri gūti iepriekšējos trijos taksācijas gados un kuru veidi noteikti likuma Par iedzīvotāju ienākuma nodokli 8. un 9.pantā. Lai novērstu šīs pretrunas ar minētajiem tiesību aktiem un Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksu, ir nepieciešami grozījumi Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, paredzot atbilstošu reglamentāciju. Starp politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas pārkāpumi ne vienmēr ir tik bīstami un lieli, lai par tiem noteiktu lielas sankcijas, tāpēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā atsevišķām normām ir nepieciešams svītrot minimālā uzliekamā soda apmēru, lai katrā atsevišķā gadījumā varētu izvērtēt, kādai jābūt minimālajai sankcijai. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.34pantā, papildinot to ar divām jaunām daļām, kas noteiktu atbildību politisko organizāciju (partiju) ziedotājiem (dāvinātājiem) par partijas finansēšanas apmēra vai finansēšanas ierobežojumu neievērošanu, vai par dāvinājumu (ziedojumu) netiešu nodošanu partijai, kā arī par atkārtotiem šāda veida pārkāpumiem. Tādējādi tiks paredzēta atbildība arī personām, kas veic neatļautus dāvinājumus (ziedojumus) politiskajām organizācijām (partijām), un novērsta pretruna ar spēkā esošo Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma normām, kas nosaka ierobežojumus arī ziedotājam (dāvinātājam). Likumprojekts paredz izdarīt grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 166.34panta pirmajā daļā, dzēšot minimālo sankcijas apmēru. Tādejādi katrā atsevišķā gadījumā būs iespējams izvērtēt, vai par izdarīto pārkāpumu ir uzliekams sods vai var iztikt bez soda uzlikšanas un kāds ir tā apmērs. |
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Veicinās likumu ievērošanu, ar laiku samazināsies Politisko organizāciju (partiju) finansēšanas likuma pārkāpumi. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|||||
|
(tūkst. latu) |
||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
||
1 |
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
+ 6,0 |
+12,0 |
+12,8 |
+13,6 |
+ 13,6 |
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
3. Finansiālā ietekme |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
Likum-projekts šo jomu neskar. |
6. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt. |
Normatīvie akti papildus nav jāizdod |
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komen-tāri |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
Likum-projekts šo jomu neskar |
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1. Sabiedriskās politikas centrs Provids; 2. Sabiedriskā labuma biedrība Delna. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums |
1. Providus uzskata, ka likumprojekts ir loģisks un vajadzīgs solis, lai īstenotu partiju finanšu regulēšanas mērķi nodrošināt partiju finansiālās darbības atklātumu, likumību un atbilstību parlamentārās demokrātijas sistēmai. Providus apsveic iniciatīvu palielināt sankcijas par nozīmīgiem partiju finansēšanas pārkāpumiem. Providus izteica trīs ieteikumus likumprojekta redakcijas uzlabošanai. 2. Delna izsaka savu atbalstu izstrādātajiem grozījumiem. Delna atbalsta atbildības paredzēšanu politisko partiju (organizāciju) ziedotājiem (dāvinātājiem) par partijas finansēšanas apmēra vai finansēšanas ierobežojumu neievērošanu vai par dāvinājumu (ziedojumu) netiešu nodošanu partijai, kā arī par atkārtotiem šāda veida pārkāpumiem pašreizējā likumprojekta redakcijā. |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas |
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs nodrošinās normatīvā akta izpildi, paplašinot tā funkcijas. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt saskaņā ar Administratīvā procesa likumu un Kriminālprocesa likumu. |
4. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Ministru prezidents
I.Godmanis
Ministru prezidents |
KNAB priekšnieks |
Juridiskās nodaļas vadītāja |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I.Godmanis |
A.Loskutovs |
V.Zeppa-Priedīte |
I.Čodare |
A.Vilks |
13.02.2008. 09:22
1046
A.Strīķeris
7356165 231,
alvils.strikeris@knab.gov.lv