21.05.2008
9/8
Saeimas Prezidijam
Tautsaimniecības komisija lūdz iekļaut
Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā otrajam lasījumam sagatavoto
likumprojektu "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības
likumā (Nr.660/Lp9) .
Minētajā likumprojektā kā
priekšlikums iekļauts likumprojekts "Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Nr.701/Lp9).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula likumprojekta otrajam lasījumam uz .... lpp.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētājs
Iesniedz Tautsaimniecības komisija
Likumprojekts otrajam lasījumam
( Nr. 660 / Lp 9 )
Spēkā esošā redakcija |
Pirmā lasījuma redakcija |
Nr. |
Priekšlikumi ( 19 ) |
Komisijas atzinums |
Komisijas atbalstītā redakcija |
Patērētāju
tiesību aizsardzības likums
|
Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā
|
|
|
|
Grozījumi Patērētāju
tiesību aizsardzības likumā
|
|
Izdarīt Patērētāju tiesību
aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.;
2007, 9., 12.nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.; 2004,
11.nr.; 2005, 24.nr.; 2007, 9., 12.nr.) šādus grozījumus: |
1.pants. Likumā lietotie
termini |
|
|
|
|
|
Likumā ir lietoti
šādi termini: |
|
|
|
|
|
1) lietošanas
noteikumi - ražotāja vai pakalpojuma sniedzēja norādījumi, kurus
ievērojot prece vai pakalpojums saglabā lietošanas (izmantošanas) īpašības un
pienācīgu kvalitāti, kā arī nerada apdraudējumu patērētāja mantai, veselībai,
dzīvībai vai videi; |
|
|
|
|
|
2) pakalpojums
- personas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros par atlīdzību
vai bez tās izpildīts patērētāja pasūtījums vai tāda ar patērētāju noslēgta
līguma pildīšana, saskaņā ar kuru tiek iznomāta kāda lieta, izgatavota jauna
lieta, uzlabota vai pārveidota esoša lieta vai tās īpašības vai veikts darbs,
vai gūts nematerializēts darba rezultāts; |
|
|
|
|
|
3) patērētājs
- fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu
iegādāties preci vai izmantot pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās
saimniecisko vai profesionālo darbību; |
|
1 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Izteikt 1.panta 3.punktu šādā redakcijā: 3) patērētājs - fiziskā persona, kas
izsaka vēlēšanos iegādāties, iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot
preci vai pakalpojumu nolūkam, kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai
profesionālo darbību; |
Atbalstīts |
1. 1.pantā: izteikt 3.punktu šādā redakcijā: 3) patērētājs fiziskā persona, kas izsaka vēlēšanos iegādāties,
iegādājas vai varētu iegādāties vai izmantot preci vai pakalpojumu nolūkam,
kurš nav saistīts ar tās saimniecisko vai profesionālo darbību;; |
4) pakalpojuma
sniedzējs - persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības
ietvaros sniedz pakalpojumu patērētājam; |
|
|
|
|
|
5) pārdevējs
- persona (arī importētājs), kas savas saimnieciskās vai profesionālās
darbības ietvaros piedāvā vai pārdod preci patērētājam, kā arī persona, kas
darbojas pārdevēja vārdā vai viņa uzdevumā; |
|
|
|
|
|
6) prece -
jebkura lieta, ko piedāvā vai pārdod patērētājam; |
|
|
|
|
|
7) ražotājs
- persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros
izgatavo vai atjauno preci pārdošanai vai uzrāda sevi kā ražotāju, norādot
(marķējot) uz preces vai tās iesaiņojuma vai preces tehniskajā pasē savu
nosaukumu (firmu), vārdu, uzvārdu, preču zīmi vai citu atšķirības zīmi. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem,
kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu un 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
|
1. Papildināt 1.pantu ar 8., 9. un 10.punktu šādā redakcijā: "8) tieša diskriminācija
attieksme pret personu atkarībā no tās dzimuma, rases vai etniskās
piederības, kas salīdzināmā situācijā ir, bija vai var būt mazāk labvēlīga
nekā pret citu personu; |
|
|
Redakc. precizēts |
papildināt pantu ar 8., 9. un 10.punktu šādā redakcijā: 8) tieša
diskriminācija tāda attieksme pret personu, kas atkarībā no tās
dzimuma, rases vai etniskās piederības salīdzināmā situācijā ir, bija vai
varētu būt mazāk labvēlīga nekā pret citu personu; |
|
9) netieša diskriminācija
šķietami neitrāls noteikums, kritērijs vai prakse, kas rada vai var radīt
nelabvēlīgas sekas atkarībā no personas dzimuma, rases vai etniskās
piederības, izņemot gadījumu, ja šāds noteikums, kritērijs vai prakse ir
objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi
ir samērīgi; |
|
|
|
9) netieša diskriminācija šķietami neitrāls noteikums,
kritērijs vai prakse, kas rada vai var radīt nelabvēlīgas sekas atkarībā no
personas dzimuma, rases vai etniskās piederības, izņemot gadījumu, ja šāds
noteikums, kritērijs vai prakse ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura
sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi; |
|
10) aizskaršana personas
pakļaušana tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai rīcībai (tai skaitā
seksuāla rakstura rīcībai) atkarībā no tās dzimuma, rases vai etniskās
piederības, ja šādas rīcības mērķis vai rezultāts ir personas cieņas
aizskaršana un iebiedējošas, naidīgas, pazemojošas, degradējošas vai
aizskarošas vides radīšana." |
|
|
Redakc. precizēts |
10) aizskaršana personas pakļaušana tās dzimuma,
rases vai etniskās piederības dēļ tādai no šīs personas viedokļa nevēlamai
rīcībai (tai skaitā seksuāla rakstura rīcībai), kuras mērķis vai rezultāts ir
šīs personas cieņas aizskaršana un iebiedējošas, naidīgas, pazemojošas vai
degradējošas vides radīšana. |
3.pants. Patērētāja tiesību pārkāpums |
|
|
|
|
|
Patērētāja tiesības
ir pārkāptas, ja: |
|
|
|
|
|
1) iegādājoties
preci vai saņemot pakalpojumu, nav ievērota patērētāja izvēles brīvība un
viņa izteiktā griba; |
|
|
|
|
|
2) nav ievērots
līgumslēdzēju pušu vienlīdzības princips un līguma noteikumi ir netaisnīgi; |
|
|
|
|
|
3) nav nodrošināta
iespēja saņemt vispusīgu un pilnīgu informāciju par preci vai pakalpojumu vai
preces vai pakalpojuma cenu; |
|
|
|
|
|
4) patērētājam
pārdota nedroša vai līguma noteikumiem neatbilstoša prece vai sniegts nedrošs
vai līguma noteikumiem neatbilstošs pakalpojums; |
|
|
|
|
|
5) samaksa par
pirkumu un svars vai mērs nav noteikti pareizi, kā arī nav nodrošināta
iespēja pārliecināties par to; |
|
|
|
|
|
6) līgumsaistības
nav pienācīgi izpildītas; |
|
|
|
|
|
7) patērētājam nav
dota iespēja realizēt atteikuma tiesības, noslēgta līguma atcelšanas,
noslēgta līguma nosacījumu grozīšanas vai citas likumīgās vai līgumiskās
tiesības; |
|
|
|
|
|
8) nav izsniegts
darījumu apliecinošs dokuments. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem,
kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu, kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
|
2. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā
redakcijā: |
|
|
|
2. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā: |
|
"3.1 pants.
Atšķirīgas attieksmes aizliegums |
|
|
|
3.1 pants.
Atšķirīgas attieksmes aizliegums |
|
(1) Piedāvājot preci vai pakalpojumu, pārdodot preci vai
sniedzot pakalpojumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no patērētāja
dzimuma, rases vai etniskās piederības. |
|
|
|
(1) Piedāvājot preci vai pakalpojumu, pārdodot preci vai
sniedzot pakalpojumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no patērētāja
dzimuma, rases vai etniskās piederības. |
|
(2) Atšķirīga attieksme pret patērētāju pieļaujama, ja preces
vai pakalpojuma piedāvāšana vai preces pārdošana, vai pakalpojuma sniegšana
tikai vai galvenokārt viena dzimuma, noteiktas rases vai etniskās piederības
personām ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai
izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. |
|
|
Redakc. precizzēts |
(2) Atšķirīga attieksme pret patērētāju pieļaujama, ja preces
vai pakalpojuma piedāvāšana, preces pārdošana vai pakalpojuma sniegšana tikai
vai galvenokārt viena dzimuma, noteiktas rases vai etniskās piederības
personām ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai
izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. |
|
(3) Atšķirīgas attieksmes aizliegums neskar līgumu slēgšanas
brīvību, izņemot gadījumu, ja līgumslēdzējas puses izvēle tiek pamatota ar
personas dzimumu, rasi vai etnisko piederību. |
|
|
Redakc. precizēts |
(3) Atšķirīgas attieksmes aizliegums neskar līgumu slēgšanas
brīvību, izņemot gadījumu, kad līgumslēdzējas puses izvēle tiek pamatota ar
personas dzimumu, rasi vai etnisko piederību. |
|
(4) Ja tiek pārkāpts atšķirīgas attieksmes aizliegums,
patērētājs var aizstāvēt savas tiesības Tiesībsarga likumā noteiktajā
kārtībā, kā arī vēršoties tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
|
Redakc. precizēts |
(4) Ja atšķirīgas attieksmes aizliegums tiek pārkāpts,
patērētājs var aizstāvēt savas tiesības Tiesībsarga likumā noteiktajā
kārtībā, kā arī vēršoties tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|
(5) Ja strīda gadījumā patērētājs norāda uz apstākļiem, kas
varētu būt par pamatu viņa tiešai vai netiešai diskriminācijai atkarībā no
dzimuma, rases vai etniskās piederības, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
pienākums ir pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes aizliegums nav pārkāpts. |
|
|
|
(5) Ja strīda gadījumā patērētājs norāda uz apstākļiem, kas
varētu būt par pamatu viņa tiešai vai netiešai diskriminācijai atkarībā no
dzimuma, rases vai etniskās piederības, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
pienākums ir pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes aizliegums nav pārkāpts. |
|
(6) Par diskrimināciju uzskatāma arī personas aizskaršana vai
norādījums to diskriminēt. Par diskrimināciju atkarībā no dzimuma
uzskatāma arī mazāk labvēlīga attieksme pret sievieti grūtniecības laikā vai
pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam, bet, ja sieviete baro bērnu ar
krūti, visā barošanas laikā. |
|
|
|
(6) Par diskrimināciju uzskatāma arī personas aizskaršana vai
norādījums to diskriminēt. Par diskrimināciju atkarībā no dzimuma
uzskatāma arī mazāk labvēlīga attieksme pret sievieti grūtniecības laikā vai
pēcdzemdību periodā līdz vienam gadam, bet, ja sieviete baro bērnu ar
krūti, visā barošanas laikā. |
|
(7) Aizliegts patērētājam tieši vai netieši radīt nelabvēlīgas
sekas, ja patērētājs šajā pantā noteiktajā kārtībā īsteno savu tiesību aizsardzību. |
|
|
Redakc. precizēts |
(7) Aizliegts tieši vai netieši radīt patērētājam nelabvēlīgas
sekas, ja viņš šajā pantā noteiktajā kārtībā
aizstāv savas tiesības. |
|
(
8) Ja tiek pārkāpts atšķirīgas attieksmes aizliegums vai
aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas, patērētājam ir tiesības prasīt līguma
izpildi, kā arī zaudējumu atlīdzību un atlīdzību par morālo kaitējumu. Strīda
gadījumā atlīdzības par morālo kaitējumu apmēru nosaka tiesa pēc sava
ieskata." |
|
|
Redakc. precizēts |
(8) Ja atšķirīgas attieksmes aizliegums vai aizliegums radīt
nelabvēlīgas sekas tiek pārkāpts, patērētājam ir tiesības prasīt līguma
izpildi, kā arī zaudējumu atlīdzību un atlīdzību par morālo kaitējumu. Strīda
gadījumā atlīdzības par morālo kaitējumu apmēru nosaka tiesa pēc sava
ieskata. |
6.pants. Netaisnīgi līguma noteikumi |
|
|
|
|
|
(1) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nedrīkst piedāvāt
tādus līguma noteikumus, kas ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās
vienlīdzības principu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem. |
|
|
|
|
|
(2) Līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā.
Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi tiek tulkoti par labu
patērētājam. |
|
2 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt 6.panta otro daļu aiz vārda
patērētājam ar vārdiem izņemot gadījumus, kad tiek pieņemts šā likuma
25.panta astotajā daļā minētais lēmums. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšlik. Nr.14 |
|
|
|
3 |
Atbildīgā komisija Sadalīt likuma 6.panta otro daļu, izsakot daļas pirmo teikumu kā otro
daļu un otro teikumu kā 2.2 daļu šādā redakcijā: 6.pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2) Līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā.; papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: (21) Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi
tiek tulkoti par labu patērētājam.; |
Atbalstīts |
3. 6.pantā: izteikt otro daļu šādā redakcijā: (2)
Līguma noteikumi formulējami vienkāršā un saprotamā valodā.; papildināt pantu ar 2.1 daļu šādā redakcijā: (21) Neskaidri un neprecīzi rakstveida līguma noteikumi
tiek tulkoti par labu patērētājam.; |
(3) Līguma noteikums, kuru līgumslēdzējas puses savstarpēji nav
apspriedušas, ir netaisnīgs, ja tas pretēji labticīguma prasībām rada būtisku
neatbilstību līgumā noteiktajās līgumslēdzēju pušu tiesībās un pienākumos par
sliktu patērētājam. Par netaisnīgiem līguma noteikumiem uzskatāmi noteikumi,
kas: |
|
|
|
|
|
1) ir pretrunā ar šā likuma 5.pantu; |
|
|
|
|
|
2) samazina ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja atbildību
vai atbrīvo tos no atbildības gadījumos, kad patērētājs guvis kaitējumu
veselībai, vai patērētāja nāves gadījumā, kuram par cēloni bijusi ražotāja,
pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja darbība vai bezdarbība; |
|
|
|
|
|
3) ierobežo vai izslēdz iespēju patērētājam izmantot savas likumīgās
prasījuma tiesības gadījumā, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs nav izpildījis līgumsaistības vai ir tās izpildījis daļēji,
ieskaitot arī ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja prasījuma dzēšanu
ar patērētāja pretprasījumu; |
|
|
|
|
|
4) uzliek patērētājam, kurš neizpilda līgumsaistības, neproporcionāli
lielu līgumsodu; |
|
|
|
|
|
5) paredz preces vai pakalpojuma cenas noteikšanu piegādes brīdī vai
atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam palielināt cenu un
nedod patērētājam tiesības atcelt līgumu, ja galīgā cena ir pārmērīgi augsta
salīdzinājumā ar cenu, par kuru līgumslēdzējas puses vienojās, slēdzot
līgumu; |
|
|
|
|
|
6) ierobežo ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākumu
pildīt saistības, ko uzņēmies viņa pārstāvis, vai pakārto šīs saistības kādai
formalitātei; |
|
|
|
|
|
7) izslēdz vai kavē patērētāja tiesības vērsties patērētāju tiesību
aizsardzības iestādēs vai tiesā, paredz strīdu izskatīšanu tikai šķīrējtiesā; |
|
|
|
|
|
8) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam vienpusēji
atkāpties no līguma, izņemot gadījumu, kad tāda iespēja ir nodrošināta arī
patērētājam, vai atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
izbeigt beztermiņa līgumu bez brīdinājuma; |
|
|
|
|
|
9) paredz automātiski pagarināt noteikta termiņa līgumu, ja patērētājs
neinformē par līguma nepagarināšanu, un nosaka patērētājam nepamatoti īsu
laiku šīs informācijas sniegšanai; |
|
|
|
|
|
10) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam paturēt
patērētāja samaksāto summu, ja patērētājs atkāpjas no līguma, bet neparedz
patērētājam tādu pašu iespēju, proti, saņemt ekvivalentu summu, ja ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atkāpjas no līguma; |
|
|
|
|
|
11) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam nodot
tālāk savas tiesības un pienākumus, tādējādi samazinot piedāvātās garantijas
apjomu bez patērētāja piekrišanas; |
|
|
|
|
|
12) atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam
vienpusēji grozīt līguma noteikumus vai preces vai pakalpojuma raksturojumu. |
|
|
|
|
|
(4) Novērtējot līguma noteikumus, ņem vērā pārdotās preces vai
sniegtā pakalpojuma raksturu, visus apstākļus, kādos līgums noslēgts, kā arī
noslēgtā līguma un ar to saistītā līguma noteikumus. |
|
|
|
|
|
(5) Līguma noteikums vienmēr ir uzskatāms par savstarpēji
neapspriestu, ja līgums sastādīts iepriekš un patērētājam nav bijis
iespējams ietekmēt attiecīgā līguma noteikumus. |
|
4 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt 6.panta piekto daļu aiz vārda
patērētājam ar vārdiem līdz ar to; |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
papildināt piekto daļu pēc vārda patērētājam
ar vārdiem līdz ar to; |
(6) Ja ir apspriesti līguma atsevišķi noteikumi vai atsevišķu
noteikumu attiecīgi aspekti, tad nevar uzskatīt, ka savstarpēji apspriesti ir
arī pārējie līguma noteikumi. |
|
|
|
|
|
(7) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs apgalvo, ka
līguma noteikumi ir savstarpēji apspriesti ar patērētāju, viņa pienākums ir
to pierādīt. |
|
|
|
|
|
(8) Ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja un patērētāja
noslēgtajā līgumā ietvertie netaisnīgie noteikumi pēc patērētāja prasības
atzīstami par spēkā neesošiem, bet līgums paliek spēkā, ja tas var
pastāvēt arī turpmāk, kad izslēgti netaisnīgie noteikumi. |
|
5 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Aizstāt 6.panta astotajā daļā vārdus pēc
patērētāja prasības atzīstami par spēkā neesošiem ar vārdiem ir spēkā
neesoši un nav saistoši patērētājam. |
Atbalstīts Redakc. precizēts |
aizstāt astotajā daļā vārdus pēc
patērētāja prasības atzīstami par spēkā neesošiem ar vārdiem nav
spēkā un nav saistoši patērētājam. |
(9) Šā panta noteikumi neattiecas uz tādiem līgumiem, kuri noslēgti
saskaņā ar Latvijas Republikas noslēgtu starptautisko līgumu vai ievērojot
cita normatīvā akta prasības. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu,
kas stājas spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
8.pants. Patērētāja kreditēšana (1) Saskaņā ar patērētāja kreditēšanas līgumu persona, kas nodarbojas
ar patērētāja kreditēšanu, piešķir vai apsola piešķirt patērētājam kredītu,
tai skaitā kredītu nekustamā īpašuma iegādei. Kredīts noformējams kā atlikts
maksājums, aizdevums vai cita finansiāla vienošanās. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāja kreditēšanas līgums slēdzams rakstveidā, un
patērētājam izsniedzams viens šā līguma eksemplārs. Samaksa par preci vai
pakalpojumu nosakāma naudā. Patērētāja kreditēšanas līgumā aizliegts noteikt
vērtspapīrus par norēķināšanās līdzekli. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētājam ir tiesības izpildīt savas saistības pirms patērētāja
kreditēšanas līgumā noteiktā termiņa. Šajā gadījumā viņam ir tiesības uz
kopējo kredīta izmaksu taisnīgu samazināšanu. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāja kreditēšanas līgumā ietveramo informāciju, gada
procentu likmes aprēķināšanas metodi un kopējo kredīta izmaksu taisnīgu
samazināšanu reglamentē Ministru kabineta noteikumi. |
|
|
|
|
|
(5) Persona, kas nodarbojas ar patērētāja kreditēšanu: |
|
|
|
|
|
1) pirms kredīta izsniegšanas pieprasa un saņem Valsts ieņēmumu
dienesta izziņu par patērētāja ienākumiem vai satura ziņā līdzvērtīgu citas
valsts nodokļu administrācijas izziņu. Minēto izziņu nepieprasa, ja
patērētājs ir valsts amatpersona un informācija par viņa ienākumiem ir
publiski pieejama; |
|
|
|
|
|
2) pirms kredīta izsniegšanas patērētājam, dokumentējot veiktos
pasākumus, izvērtē patērētāja spēju atmaksāt kredītu, ņemot vērā šīs daļas
1.punktā minētos dokumentus; |
|
|
|
|
|
3) nodrošina visu ar kredīta izsniegšanu saistīto dokumentu glabāšanu
vienu gadu pēc patērētāja kreditēšanas līgumā noteikto saistību izpildes. |
|
|
|
|
|
(6) Ja kredīts tiek izsniegts preces iegādei vai pakalpojuma
saņemšanai, patērētājs kredītu saņem tikai pēc sākotnējās iemaksas veikšanas,
kas nav mazāka par 10 procentiem no finansētās preces vai finansētā
pakalpojuma cenas. |
|
6 |
Likumprojekts Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Nr.701/Lp9) (Ministru kabinets) Izdarīt 8.pantā
šādus grozījumus: izslēgt sesto daļu; |
Atbalstīts |
4. 8.pantā: izslēgt
sesto daļu; |
(7) Šā panta piektās, sestās un desmitās daļas noteikumi attiecināmi
uz patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā preces vai pakalpojuma cena ir
vienāda ar 100 minimālajām mēnešalgām vai lielāka. |
|
|
izteikt septīto daļu šādā redakcijā: "(7) Šā panta piektās un desmitās daļas noteikumi attiecināmi uz
patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā kredīta summa ir vienāda ar 100
minimālajām mēnešalgām vai lielāka."; |
|
izteikt septīto daļu šādā redakcijā: (7) Šā panta piektās un desmitās
daļas noteikumi attiecināmi uz patērētāja kreditēšanas līgumu, kurā kredīta
summa ir vienāda ar 100 minimālajām mēnešalgām vai lielāka.; |
(8) Valsts ieņēmumu dienesta izsniedzamās izziņas par kredīta ņēmēja
ienākumiem saturu, kā arī izziņas pieprasīšanas un izsniegšanas kārtību
nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(9) Šā panta piektās un sestās daļas noteikumi nav attiecināmi uz
tādu darījumu kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu instrumentiem. Uz tādu
darījumu kreditēšanu, kuros par norēķinu instrumentu tiek izmantota maksājumu
karte, nav attiecināmi šā panta sestās daļas noteikumi. |
|
|
izteikt devīto daļu šādā redakcijā: "(9) Šā panta piektās daļas noteikumi nav attiecināmi uz tādu
darījumu kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu instrumentiem."; |
|
izteikt devīto daļu šādā redakcijā: (9)
Šā panta piektās daļas noteikumi nav attiecināmi uz tādu darījumu
kreditēšanu, kuri tiek veikti ar finanšu instrumentiem.; |
(10) Kredīts, kura atmaksa nodrošināta ar nekustamā īpašuma hipotēku,
izsniedzams ne vairāk kā 90 procentu apmērā no attiecīgā nekustamā īpašuma
tirgus vērtības. |
|
|
(priekšlikums turpinās
nākamajā lapā) |
|
|
(11) Šā panta piektās, sestās un desmitās daļas noteikumus nepiemēro
patērētāja kreditēšanas līgumiem, kas tiek slēgti ar citu valstu
iedzīvotājiem, ja kredīta piešķiršanas mērķis nav nekustamā īpašuma vai cita
Latvijas Republikas publiskajos reģistros reģistrējama īpašuma iegāde vai
izmantošana. |
|
|
izslēgt
vienpadsmitajā daļā vārdu "sestās". |
|
izslēgt
vienpadsmitajā daļā vārdu sestās. |
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 17.05.2007. likumu) |
|
|
|
|
|
12.pants. Atteikuma tiesības |
|
|
|
|
|
(1) Atteikuma tiesības ir patērētāja tiesības noteiktā termiņā
vienpusēji atkāpties no līguma (atteikt pasūtījumu), nemaksājot līgumsodu,
procentus vai zaudējuma atlīdzību. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētājs var izmantot atteikuma tiesības, lai atkāptos no: |
|
|
|
|
|
1) līguma, kas noslēgts ārpus pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas; |
|
|
|
|
|
2) distances līguma; |
|
|
|
|
|
3) līguma par dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas
tiesību iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
(3) Ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs šā panta otrajā
daļā minēto līgumu noslēgšanas brīdī vai preces pārdošanas vai pasūtījuma
nodošanas brīdī iesniedz patērētājam rakstveida atteikuma veidlapu, kurā
minēts ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja nosaukums (firma),
vārds, uzvārds un adrese, kā arī sniegts atteikuma tiesību apraksts. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētājs rakstveida atteikumu adresē personai, kuras nosaukums
(firma), vārds, uzvārds un adrese norādīta atteikuma veidlapā. Atteikuma
nosūtīšana noteiktā termiņā izbeidz līgumu un atbrīvo patērētāju no jebkurām
līgumsaistībām, izņemot izmaksas, kas saistītas ar preču atdošanu atpakaļ
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(5) Patērētāja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc rakstveida
atteikuma nosūtīšanas atdot preci ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam (ja prece vai lieta ir saņemta). Ražotāja, pārdevēja vai
pakalpojuma sniedzēja pienākums ir septiņu dienu laikā pēc izmaksas
apstiprinošu dokumentu saņemšanas atmaksāt patērētājam to naudas summu līdz
ar visiem procentiem, kura par preci vai pakalpojumu samaksāta līdz līguma
izbeigšanas brīdim. Ja patērētājs izmanto atteikuma tiesības, pamatojot to ar
preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma noteikumiem, un preci vai lietu
atdod par saviem līdzekļiem, tad ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma
sniedzējam septiņu dienu laikā pēc izmaksas apstiprinošu dokumentu saņemšanas
jākompensē patērētājam arī ar preces vai lietas atdošanu saistītās izmaksas. |
|
|
|
|
|
(6) Patērētājs ir atbildīgs par preces kvalitātes un drošuma
saglabāšanu atteikuma tiesību realizēšanas termiņā. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu
un 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Deputāts V.Buzajevs Papildināt likumu ar jaunu 12.1
pantu šādā redakcijā: |
Neatbalstīts |
|
|
|
|
12.1 Patērētāja
tiesības apmainīt atbilstošas kvalitātes preci |
|
|
|
|
|
(1) Patērētājs ir tiesīgs apmainīt atbilstošas kvalitātes nepārtikas
preci uz analoģisku preci pie pārdevēja no kura tā ir nopirkta, ja šī prece
pēc savas formas, gabarītiem, krāsas, izmēra vai komplektācijas nav
apmierinājusi patērētāju. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētājs ir tiesīgs apmainīt atbilstošas kvalitātes nepārtikas
preci 14 dienu laikā, neskaitot pirkuma dienu. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētājs ir tiesīgs apmainīt atbilstošas kvalitātes nepārtikas
preci, ja šī prece nav tikusi lietota vai atrodas oriģinālajā iepakojumā, ir
saglabājusi savu sākotnējo preces izskatu, īpašības un patērētājs var uzrādīt
pirkumu apstiprinošu dokumentu. |
|
|
|
|
|
(4) Ja uz brīdi, kad patērētājs vēršas pie pārdevēja, analoģiska
prece nav pārdošanā, tad patērētājs ir tiesīgs pieprasīt atgriezt viņam
preces vērtību naudā. Patērētāja prasība par naudas atgriešanu ir apmierināma
triju darba dienu laikā no brīža, kad prece ir atgriezta pārdevējam. |
|
|
|
|
|
(5) Ministru kabinets nosaka preces, kas netiek apmainītas saskaņā ar
šajā pantā norādītajām prasībām. |
|
|
13.pants. Ražotāja, pārdevēja un pakalpojuma
sniedzēja pienākums nodrošināt preces vai pakalpojuma atbilstību līguma
noteikumiem |
|
|
|
|
|
(1) Ražotāja, pārdevēja un pakalpojuma sniedzēja pienākums ir
nodrošināt preces vai pakalpojuma atbilstību līguma noteikumiem. Precei un
pakalpojumam jāatbilst ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja
sniegtajiem paziņojumiem (īpaši reklāmā un marķējumā ietvertajai informācijai)
par šo preci vai pakalpojumu. |
|
|
|
|
|
(2) Ražotājs, pārdevējs un pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par
jebkuru neatbilstību līguma noteikumiem, kas eksistē preces pārdošanas vai
pakalpojuma sniegšanas brīdī. |
|
8 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt 13.panta otro daļu aiz vārda
pārdošanas ar vārdiem brīdī
līdz preces nodošanai vai piegādei patērētājam. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.9 |
|
|
|
9 |
Atbildīgā komisija Aizstāt 13.panta otrajā daļā vārdus preces pārdošanas vai
pakalpojuma sniegšanas brīdī ar vārdiem preces iegādes vai pakalpojuma sniegšanas dienā; |
Atbalstīts |
5. 13.pantā: aizstāt otrajā daļā vārdus preces pārdošanas vai
pakalpojuma sniegšanas brīdī ar vārdiem preces
iegādes vai pakalpojuma sniegšanas dienā; |
(3) Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem
atklājas sešu mēnešu laikā pēc preces pārdošanas vai pakalpojuma sniegšanas,
uzskatāms, ka tā eksistēja preces pārdošanas vai pakalpojuma sniegšanas brīdī,
izņemot gadījumu, kad ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā organizētā ekspertīzē pierāda pretējo. |
|
10 |
Atbildīgā komisija Aizstāt 13.panta trešajā daļā vārdus Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem atklājas sešu mēnešu laikā pēc preces pārdošanas vai pakalpojuma sniegšanas, uzskatāms, ka tā eksistēja preces pārdošanas vai pakalpojuma sniegšanas brīdī ar vārdiem Ja preces vai pakalpojuma neatbilstība līguma noteikumiem atklājas sešu mēnešu laikā pēc preces iegādes vai pakalpojuma sniegšanas, uzskatāms, ka tā eksistēja preces iegādes vai pakalpojuma sniegšanas dienā. |
Atbalstīts |
aizstāt trešajā daļā vārdus Ja preces vai pakalpojuma
neatbilstība līguma noteikumiem atklājas sešu mēnešu laikā pēc preces pārdošanas
vai pakalpojuma sniegšanas, uzskatāms, ka tā eksistēja preces pārdošanas vai
pakalpojuma sniegšanas brīdī ar vārdiem Ja preces vai pakalpojuma
neatbilstība līguma noteikumiem atklājas sešu mēnešu laikā pēc
preces iegādes vai pakalpojuma sniegšanas, uzskatāms,
ka tā eksistēja preces iegādes vai pakalpojuma sniegšanas dienā. |
(2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas stājas
spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
25.pants. Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (1) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir Ekonomikas ministrijas
padotībā, kas tiek īstenota pārraudzības formā. |
|
|
|
|
|
(2) Patērētāju tiesību aizsardzības centra direktoru pēc ekonomikas
ministra ieteikuma ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(3) Patērētāju tiesību aizsardzības centra darbības mērķis ir
efektīvas patērētāju tiesību un interešu aizsardzības nodrošināšana. |
|
|
|
|
|
(4) Patērētāju tiesību aizsardzības centra galvenās funkcijas ir
šādas: |
|
|
|
|
|
1) tirgus uzraudzība un kontrole nepārtikas preču (izņemot medicīnas
preces, zāles, veterinārās zāles, farmaceitiskos produktus, kosmētiskos
līdzekļus, veterinārfarmaceitiskos produktus, dzīvnieku kopšanas līdzekļus,
sadzīvē lietojamās ķīmiskās vielas un ķīmiskos produktus) tirdzniecībā un
pakalpojumu sniegšanas jomā; |
|
|
|
|
|
2) pārtikas un nepārtikas preču svara un mēra pareizas noteikšanas,
kā arī pirkuma samaksas pareizas aprēķināšanas uzraudzība; |
|
|
|
|
|
3) patērētāju tiesību aizsardzības valsts politikas īstenošanā
iesaistīto uzraudzības un kontroles iestāžu un patērētāju tiesību aizsardzības
nevalstisko organizāciju sadarbības organizēšana un koordinēšana; |
|
|
|
|
|
4) par patērētāju tiesību pārkāpumiem saņemto patērētāju iesniegumu
izskatīšana, palīdzības sniegšana patērētājiem konfliktu risināšanā ar
ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu sniedzējiem, kā arī patērētāju
likumīgo prasību izpildes pieprasīšana; |
|
|
|
|
|
5) juridiskas palīdzības sniegšana patērētājiem viņu tiesību
jautājumos; |
|
|
|
|
|
6) patērētāju tiesību ievērošanas uzraudzība līgumu projektos un
līgumos, ko patērētāji slēdz ar ražotājiem, pārdevējiem vai pakalpojumu
sniedzējiem, arī normatīvajos aktos paredzēto darbību veikšana, lai ražotājs,
pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs grozītu līguma projektu vai pārtrauktu
pildīt līguma noteikumus, ja līguma projektā vai noslēgtajā līgumā konstatēti
netaisnīgi vai neskaidri noteikumi; |
|
|
|
|
|
7) citas likumos un normatīvajos aktos noteiktās funkcijas. |
|
|
|
|
|
(5) (Izslēgta ar 27.10.2005. likumu). |
|
|
|
|
|
(6) Aizstāvot patērētāju tiesības un ar likumu aizsargātās intereses,
Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir tiesības iesniegt tiesā prasības
pieteikumu vai pieteikumu vai dot atzinumu lietā. |
|
|
|
|
|
(7) Patērētāju tiesību aizsardzības centra amatpersonu izvirzītās
prasības un dotie norādījumi likumos un citos normatīvajos aktos noteiktās
kompetences ietvaros katrā konkrētajā gadījumā ir saistoši ražotājam,
pārdevējam un pakalpojuma sniedzējam. |
|
|
|
|
|
(8) Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju
individuālās vai grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas
var radīt kaitējumu vai zaudējumus atsevišķa patērētāja tiesībām, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs: |
|
11 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Izteikt 25.panta astoto daļu šādā redakcijā: (8)
Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju grupas
intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas var radīt zaudējumus vai
kaitējumu patērētājiem, tai skaitā, atsevišķam patērētājam, Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pārkāpuma raksturu un būtību, kā arī
citus aspektus, ir tiesīgs veikt vienu vai vairākas sekojošas darbības: |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.12 |
|
1) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā
ietekmes novēršanai un kurā nosaka termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
1)
ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs rakstveidā
apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu. Parakstot rakstveida
apņemšanos, ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir atzinis savu
vainu konstatētajā pārkāpumā; |
|
|
2) pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā publicēt laikrakstā Latvijas
Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs). |
|
|
2)
pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai pakalpojumu
sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā ietekmes
novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
|
|
|
3)
ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida apņemšanos ievietot
Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā vai pieņemto lēmumu daļēji
vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājas lapā un
publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos izdevumus
sedz ražotājs, pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs). |
|
|
|
|
12 |
Atbildīgā komisija Izteikt 25.panta astoto daļu šādā redakcijā: (8) Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju
grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas var radīt
zaudējumus vai kaitējumu patērētājiem, tai skaitā atsevišķam patērētājam,
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, izvērtējot pārkāpuma raksturu un
būtību, kā arī citus aspektus, ir tiesīgs veikt vienu vai vairākas šādas
darbības: |
Atbalstīts |
6. 25.pantā: izteikt astoto daļu šādā redakcijā: (8)
Ja konstatēts patērētāju tiesību pārkāpums, kas skar patērētāju grupas
intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas var radīt zaudējumus vai
kaitējumu patērētājiem, tai skaitā atsevišķam patērētājam, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs, izvērtējot pārkāpuma raksturu un būtību, kā arī citus
aspektus, ir tiesīgs veikt vienu vai vairākas šādas darbības: |
|
|
|
1) ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu; |
|
1) ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu; |
|
|
|
2) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā
ietekmes novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei; |
|
2) pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai
pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā
ietekmes novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei; |
|
|
|
3) ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida
apņemšanos ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā vai
pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības
centra mājaslapā un publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos
izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs).; |
|
3) ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida
apņemšanos ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā vai pieņemto
lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra
mājaslapā un publicēt laikrakstā Latvijas
Vēstnesis (ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs).; |
|
|
13 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Papildināt ar 25.pantu ar 81 daļu
šādā redakcijā: (81)
Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs rakstveidā apņemas
noteiktajā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu, Patērētāju tiesību
aizsardzības centrs nepieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu.
Ja apņemšanās netiek pildīta vai noteiktajā termiņā patērētāju tiesību
pārkāpums netiek novērsts, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem šā
panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu un ražotājs, pārdevējs vai
pakalpojuma sniedzējs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.14 |
|
|
|
14 |
Atbildīgā komisija Papildināt 25.pantu ar 8.1 un 8.2 daļu šādā
redakcijā: ( 81) Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
saskaņā ar šā panta astotās daļas 1.punkta noteikumiem parakstījis rakstveida
apņemšanos, tiek uzskatīts, ka ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs
ir atzinis savu vainu konstatētajā pārkāpumā un šādā gadījumā Patērētāju
tiesību aizsardzības centrs nepieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto
lēmumu. Ja apņemšanās netiek pildīta, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
pieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu un ražotājs, pārdevējs
vai pakalpojuma sniedzējs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās
atbildības. |
Atbalstīts |
papildināt pantu ar 8.1 un 8.2 daļu šādā
redakcijā: (81)
Ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs saskaņā ar šā panta astotās
daļas 1.punkta noteikumiem parakstījis rakstveida apņemšanos, tiek uzskatīts,
ka ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ir atzinis savu vainu
konstatētajā pārkāpumā un šādā gadījumā Patērētāju tiesību aizsardzības
centrs nepieņem šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu. Ja apņemšanās
netiek pildīta, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs pieņem šā panta
astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu un ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma
sniedzējs saucams pie normatīvajos aktos noteiktās atbildības. |
|
|
|
(82) Pieņemot šā panta astotās daļas 2.punktā minēto lēmumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nepiemēro šā likuma 6.panta 2.2 daļas nosacījumu par neskaidru un neprecīzu līguma noteikumu tulkošanu.; |
|
(82) Pieņemot šā panta astotās daļas 2.punktā minēto
lēmumu, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs nepiemēro šā likuma 6.panta 2.2
daļas nosacījumu par neskaidru un neprecīzu līguma noteikumu tulkošanu.; |
(9) Šā panta astotās daļas 1.punktā minētais lēmums ir spēkā ar
brīdi, kad tas kļūst zināms adresātam. Lēmuma pārsūdzēšana neaptur tā
izpildi. |
|
15 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Aizstāt 25.panta devītajā
daļā vārdu un skaitli 1.punktā ar vārdu un skaitli 2.punktā. |
Atbalstīts |
aizstāt devītajā daļā vārdu un skaitli 1.punktā
ar vārdu un skaitli 2.punktā; |
(10) Pirms šā panta astotās daļas 1.punktā minētajā lēmumā noteiktā
termiņa beigām ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs informē
Patērētāju tiesību aizsardzības centru par noteikto darbību izpildi. Ja
ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs līdz termiņa beigām noteiktās
darbības nav izpildījis vai nav informējis Patērētāju tiesību aizsardzības
centru par to izpildi, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs piemēro par
attiecīgo pārkāpumu paredzēto administratīvo sodu likumā noteiktajā kārtībā. |
|
16 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Aizstāt 25.panta desmitajā
daļā vārdu un skaitli 1.punktā ar vārdu un skaitli 2.punktā. |
Atbalstīts |
aizstāt desmitajā daļā vārdu un skaitli 1.punktā ar vārdu un skaitli 2.punktā. |
(11) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, piedzenot izdevumus par
patērētāju iegādāto preču vai izmantoto pakalpojumu laboratorisko vai cita
veida ekspertīzi, ir atbrīvots no tiesas izdevumu samaksas. |
|
|
|
|
|
(12) Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir tiesīgs veidot
konsultatīvo padomi, iekļaujot tajā valsts iestāžu, patērētāju tiesību
aizsardzības biedrību, ražotāju, pārdevēju un pakalpojumu sniedzēju
organizāciju pārstāvjus, kā arī izdot rekomendācijas patērētāju tiesību
aizsardzības jautājumos. |
|
|
|
|
|
(Ar grozījumiem, kas izdarīti ar 22.11.2001. likumu,
29.04.2004. likumu un 27.10.2005. likumu) |
|
|
|
|
|
27.pants. Patērētāja prasījums par līguma
noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu (1) Patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu ražotājam, pārdevējam
vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma neatbilstību līguma
noteikumiem divu gadu laikā no preces iegādes vai pakalpojuma saņemšanas
dienas. |
|
17 |
Ekonomikas
ministrijas parlamentārais sekretārs A.Bergholcs Aizstāt 27.panta pirmajā
daļā vārdu iegādes ar vārdiem
nodošanas vai piegādes. |
Daļēji atbalstīts. Iekļauts priekšl. Nr.18 |
|
|
|
18 |
Atbildīgā komisija Papildināt 27.panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Par preces iegādes dienu tiek uzskatīta diena, kad ražotājs vai
pārdevējs nodevis un patērētājs pieņēmis attiecīgo preci. |
Atbalstīts |
7. Papildināt 27.panta pirmo daļu ar teikumu šādā redakcijā: Par preces iegādes dienu tiek
uzskatīta diena, kad ražotājs vai pārdevējs nodevis un patērētājs pieņēmis
attiecīgo preci. |
(2) Ja ražotājs vai pārdevējs precei vai pakalpojuma sniedzējs
pakalpojumam ir devis garantiju, pēc šā panta pirmajā daļā minētā termiņa
beigām patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu visā atlikušajā garantijas
termiņa laikā saskaņā ar garantijas dokumentā norādītajiem nosacījumiem. |
|
|
|
|
|
(3) Kārtību, kādā piesakāms patērētāja prasījums par līguma
noteikumiem neatbilstošu preci vai pakalpojumu, kā arī organizējama preces
vai pakalpojuma ekspertīze, nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas stājas
spēkā no 26.12.2001. /skat.
"Pārejas noteikumi" 8.punktu/) |
|
|
|
|
|
Pārejas noteikumi 1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē likums "Par
patērētāju tiesību aizsardzību" (Latvijas Republikas Augstākās Padomes
un Valdības Ziņotājs, 1992, 46./47./48.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1998, 5.nr.). |
|
|
|
|
|
2. Ministru kabinets triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
apstiprina Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikumu. |
|
|
|
|
|
3. Ministru kabinets triju mēnešu laikā pēc šā likuma spēkā stāšanās
izdod noteikumus, kas reglamentē: |
|
|
|
|
|
1) šā likuma 8.pantā minētā patērētāja kreditēšanas līguma
nosacījumus; |
|
|
|
|
|
2) šā likuma 9.pantā minētā līguma, kas noslēgts ārpus uzņēmuma
(uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai pakalpojumu sniegšanas
vietas, nosacījumus; |
|
|
|
|
|
3) šā likuma 10.pantā minētā distances līguma nosacījumus; |
|
|
|
|
|
4) šā likuma 11.pantā minētā līguma par dzīvošanai paredzētas ēkas
vai ēkas daļas lietošanas tiesību iegūšanu uz laiku nosacījumus. |
|
|
|
|
|
4. Tiesības, kuras regulē šā likuma 31.pants, piemērojamas tikai pēc
tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par patērētāja
kreditēšanas līgumu. |
|
|
|
|
|
5. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 9.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par līgumu,
kas noslēgts ārpus uzņēmuma (uzņēmējsabiedrības) pastāvīgās tirdzniecības vai
pakalpojumu sniegšanas vietas. |
|
|
|
|
|
6. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 10.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par distances
līgumu. |
|
|
|
|
|
7. Atteikuma tiesības, kuras regulē šā likuma 11.pants, piemērojamas
tikai pēc tam, kad stājušies spēkā Ministru kabineta noteikumi par līgumu,
kas reglamentē dzīvošanai paredzētas ēkas vai ēkas daļas lietošanas tiesību
iegūšanu uz laiku. |
|
|
|
|
|
8. Grozījumi šā likuma 27.panta pirmajā daļā, 28.panta trešajā daļā,
29.panta trešajā daļā un 31.panta otrajā daļā stājas spēkā 2003.gada
1.janvārī. Līdz 2003.gada 1.janvārim patērētājs ir tiesīgs pieteikt prasījumu
ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam par preces vai pakalpojuma
neatbilstību līguma noteikumiem gada laikā pēc preces iegādes vai pakalpojuma
saņemšanas. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas stājas
spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
9. Ministru kabinets līdz 2002.gada 1.jūnijam izdod šā likuma
10.panta ceturtajā daļā un 27.panta trešajā daļā minētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas stājas
spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
10. Līdz šo pārejas noteikumu 9.punktā minēto Ministru kabineta
noteikumu izdošanai, bet ne ilgāk kā līdz 2002.gada 1.jūnijam ir spēkā šādi
Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: |
|
|
|
|
|
1) 1999.gada 24.augusta noteikumi nr.299 Kārtība, kādā piesakāms
patērētāja prasījums par nepienācīgas kvalitātes preci vai pakalpojumu un
veicama preces vai izgatavotās lietas ekspertīze; |
|
|
|
|
|
2) 1999.gada 7.septembra noteikumi nr.316 Noteikumi par distances
līgumu; |
|
|
|
|
|
3) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.29 Mājsaimniecības veļas
mazgāšanas mašīnu, veļas žāvēšanas mašīnu un kombinēto veļas mazgāšanas un
žāvēšanas mašīnu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
4) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.30 Mājsaimniecības ledusskapju
un saldētavu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
5) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.31 Mājsaimniecības krāšņu
marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
6) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.32 Mājsaimniecības trauku
mazgāšanas mašīnu marķēšanas noteikumi; |
|
|
|
|
|
7) 2001.gada 23.janvāra noteikumi nr.33 Mājsaimniecības spuldžu
marķēšanas noteikumi. |
|
|
|
|
|
(2001.gada 22.novembra likuma redakcijā, kas stājas
spēkā no 26.12.2001.) |
|
|
|
|
|
11. Šā likuma 8.panta piektā daļa stājas spēkā 2007.gada 10.jūlijā. |
|
|
|
|
|
(2007.gada 17.maija likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
12. Ministru kabinets līdz 2007.gada 3.jūlijam izdod šā likuma
8.panta astotajā daļā minētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
(2007.gada 17.maija likuma redakcijā) |
|
19 |
Deputāts V.Buzajevs Papildināt pārejas noteikumus ar jaunu 13.punktu šādā redakcijā: |
Neatbalstīts |
|
|
|
|
13. Ministru kabinets līdz 2008. gada 30. decembrim izstrādā 12.1
panta piektajā daļā minētos noteikumus. |
|
|
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvām |
|
|
|
|
|
(Atsauce 27.10.2005. likuma redakcijā) |
|
|
|
|
|
Likumā iekļautas tiesību normas, kas izriet no: |
|
|
|
|
|
1) Padomes 1985.gada 20.decembra direktīvas 85/577/EEK par patērētāja aizsardzību
attiecībā uz līgumiem, kas noslēgti ārpus uzņēmuma telpām; |
|
|
|
|
|
2) Padomes 1986.gada 22.decembra direktīvas 87/102/EEK par to dalībvalstu normatīvo
un administratīvo aktu tuvināšanu, kuri attiecas uz patēriņa kredītu; |
|
|
|
|
|
3) Padomes 1993.gada 5.aprīļa direktīvas 93/13/EEK par negodīgiem noteikumiem
patērētāju līgumos; |
|
|
|
|
|
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 1994.gada 26.oktobra direktīvas 94/47/EK par tiesību ieguvēju aizsardzību
attiecībā uz dažiem aspektiem līgumos par tādu tiesību pirkšanu, kas uz laiku
ļauj izmantot nekustamo īpašumu; |
|
|
|
|
|
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 1997.gada 20.maija direktīvas 97/7/EK par patērētāju aizsardzību
saistībā ar distances līgumiem; |
|
|
|
|
|
6) Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 19.maija direktīvas 98/27/EK par patērētāju interešu
aizsardzības izpildrakstiem; |
|
|
|
|
|
7) Eiropas Parlamenta un Padomes 1999.gada 25.maija direktīvas 99/44/EK par dažiem patēriņa preču
tirdzniecības aspektiem un saistītajām garantijām; |
|
|
|
|
|
8) Eiropas Parlamenta un Padomes 2002.gada 23.septembra direktīvas 2002/65/EK par patēriņa finanšu
pakalpojumu tālpārdošanu un ar kuru groza Padomes direktīvu 90/619/EEK un direktīvas 97/7/EK un
98/27/EK |
|
|
|
|
|
|
3. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā: |
|
|
|
8. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības
direktīvām ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā: |
|
"9) Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK,
ar kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un
sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un
pakalpojumu sniegšanu; |
|
|
|
9) Padomes
2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar kuru īsteno principu, kas
paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz pieeju
precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu; |
|
10) Padomes 2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko
ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības." |
|
|
|
10) Padomes 2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko
ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības. |