Rīgā
18.03.2008. Nr.90/TA-3508
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Labklājības ministrija (atbildīgā amatpersona - Petermanis 67021684, Kristaps.Petermanis@lm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 9 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 4.marta sēdes
protokola
Nr.14
8 .§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā
Izdarīt Patērētāju tiesību aizsardzības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1999, 9.nr.; 2002, 1.nr.; 2003, 11.nr.;
2004, 11.nr.; 2005, 24.nr.; 2007, 9., 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 1.pantu ar 8., 9. un 10.punktu šādā redakcijā:
"8) tieša diskriminācija attieksme pret personu
atkarībā no tās dzimuma, rases vai etniskās piederības, kas salīdzināmā
situācijā ir, bija vai var būt mazāk labvēlīga nekā pret citu personu;
9) netieša diskriminācija šķietami neitrāls
noteikums, kritērijs vai prakse, kas rada vai var radīt nelabvēlīgas sekas
atkarībā no personas dzimuma, rases vai etniskās piederības, izņemot gadījumu, ja
šāds noteikums, kritērijs vai prakse ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi,
kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi;
10) aizskaršana personas pakļaušana tādai no šīs
personas viedokļa nevēlamai rīcībai (tai skaitā seksuāla rakstura rīcībai)
atkarībā no tās dzimuma, rases vai etniskās piederības, ja šādas rīcības mērķis
vai rezultāts ir personas cieņas aizskaršana un iebiedējošas, naidīgas,
pazemojošas, degradējošas vai aizskarošas vides radīšana."
2. Papildināt likumu ar 3.1 pantu šādā redakcijā:
"3.1 pants.
Atšķirīgas attieksmes aizliegums
(1) Piedāvājot preci vai pakalpojumu, pārdodot preci vai sniedzot
pakalpojumu, aizliegta atšķirīga attieksme atkarībā no patērētāja dzimuma,
rases vai etniskās piederības.
(2) Atšķirīga attieksme pret patērētāju pieļaujama, ja preces vai
pakalpojuma piedāvāšana vai preces pārdošana, vai pakalpojuma sniegšana tikai
vai galvenokārt viena dzimuma, noteiktas rases vai etniskās piederības personām
ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi
ir samērīgi.
(3) Atšķirīgas attieksmes aizliegums neskar līgumu slēgšanas
brīvību, izņemot gadījumu, ja līgumslēdzējas puses izvēle tiek pamatota ar personas
dzimumu, rasi vai etnisko piederību.
(4) Ja tiek pārkāpts atšķirīgas attieksmes aizliegums, patērētājs
var aizstāvēt savas tiesības Tiesībsarga likumā noteiktajā kārtībā, kā arī
vēršoties tiesā Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā.
(5) Ja strīda gadījumā patērētājs norāda uz apstākļiem, kas varētu
būt par pamatu viņa tiešai vai netiešai diskriminācijai atkarībā no dzimuma,
rases vai etniskās piederības, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākums ir
pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes aizliegums nav pārkāpts.
(6) Par diskrimināciju uzskatāma arī personas aizskaršana vai
norādījums to diskriminēt. Par diskrimināciju atkarībā no dzimuma uzskatāma
arī mazāk labvēlīga attieksme pret sievieti grūtniecības laikā vai pēcdzemdību
periodā līdz vienam gadam, bet, ja sieviete baro bērnu ar krūti, visā
barošanas laikā.
(7) Aizliegts patērētājam tieši vai netieši radīt nelabvēlīgas
sekas, ja patērētājs šajā pantā noteiktajā kārtībā īsteno savu tiesību
aizsardzību.
(8) Ja tiek pārkāpts atšķirīgas attieksmes aizliegums vai
aizliegums radīt nelabvēlīgas sekas, patērētājam ir tiesības prasīt līguma
izpildi, kā arī zaudējumu atlīdzību un atlīdzību par morālo kaitējumu. Strīda
gadījumā atlīdzības par morālo kaitējumu apmēru nosaka tiesa pēc sava ieskata."
3. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām
ar 9. un 10.punktu šādā redakcijā:
"9) Padomes 2004.gada 13.decembra direktīvas 2004/113/EK, ar
kuru īsteno principu, kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un
sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un
pakalpojumu sniegšanu;
10) Padomes 2000.gada 29.jūnija direktīvas 2000/43/EK, ar ko
ievieš vienādas attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai
etniskās piederības."
Labklājības ministre
I.Purne
Likumprojekta
Grozījumi Patērētāju tiesību aizsardzības likumā anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs
|
||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Patērētāju tiesību aizsardzības likuma
(turpmāk likums) uzdevums ir īstenot un aizsargāt patērētāja tiesības,
pērkot preces vai pakalpojumus. Likums arī nosaka saistības pārdevējam, ja
tas piedāvā vai pārdod preces vai sniedz pakalpojumus, ievērot vienlīdzīguma,
labticīguma un citus principus. Tomēr likumā pašreiz nav pārņemtas vairākas
Latvijas Republikai saistošas Eiropas Savienības tiesību normas par vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanu pret
patērētāju atkarībā no tā dzimuma, rases vai etniskās piederības. Šīs normas
izriet no: 1) Padomes
Direktīvas 2004/113/EK (2004. gada 13. decembris), ar kuru īsteno principu,
kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz
pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu (turpmāk
2004/113/EK). Šīs direktīvas prasības bija jāpārņem Latvijas Republikas
tiesību aktos līdz 2007. gada 21. decembrim. 2) Padomes
Direktīvas 2000/43/EK (2000. gada 29. jūnijs), ar ko ievieš vienādas
attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības (turpmāk
2000/43/EK). Šīs direktīvas prasības bija jāpārņem līdz 2003. gada 19.
jūlijam. |
|||||||||
2. Normatīvā akta
projekta būtība |
Likumprojekta Grozījumi
Patērētāju tiesību aizsardzības likumā sagatavošanas mērķis ir, pārņemot
2004/113/EK un 2000/43/EK normas, noteikt vienlīdzīgas attieksmes principu
pret patērētāju atkarībā no tā dzimuma, rases vai etniskās piederības
patērētāju tiesību un interešu aizsardzības jomā. Likumprojekts paredz: 1) atšķirīgas attieksmes
aizliegumu; 2) izņēmumus atšķirīgas
attieksmes principa piemērošanā; 3) pārkāpuma gadījumā
pierādīšanas pienākumu pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, nevis
patērētājam; 4) aizskaršanas
aizliegumu; 5) aizliegumu dot
norādījumu diskriminēt; 6) sievietes aizsardzību
sakarā ar grūtniecību un maternitāti; 7) aizliegumu radīt
nelabvēlīgas sekas, ja patērētājs aizstāv savas tiesības un likumiskās
intereses; 8) patērētāja tiesības uz
zaudējumu atlīdzību un atlīdzību par morālo kaitējumu; 9) atšķirīgas attieksmes pret patērētāju pieļaušanu, ja preces
piedāvāšana vai pārdošana vai pakalpojuma sniegšana tikai vai galvenokārt
viena dzimuma, noteiktas rases vai etniskās piederības personām ir objektīvi
pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir
samērīgi. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Neattiecas. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts netieši uzlabo uzņēmējdarbības
vidi, jo gan īsteno vienlīdzīgas attieksmes principu pret vairākām lielām
sabiedrības grupām un palielina to iespējas iegādāties preces un saņemt
pakalpojumus, gan vēršas pret uzņēmējiem, kuri, atšķirīgi attiecoties pret
patērētājiem, negodīgi palielina savu konkurētspēju. |
|||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts palielina visas sabiedrības kā
patērētāju tiesību aizsardzību, aizliedzot diskrimināciju atkarībā no
dzimuma, rases vai etniskās piederības. Likumprojektam ir īpaši pozitīva ietekme uz lielākam
diskriminācijas riskam pakļautu sabiedrības grupu situāciju, piemēram, sievietēm
ar bērniem, sievietēm pirmspensijas vecumā, veciem cilvēkiem, personām, kas
aprūpē mazus bērnus, vientuļiem vecākiem, noteiktai rasei vai etniskai grupai
piederīgām personām. Likumprojekts neaizliedz preču piedāvāšanu
vai pārdošanu vai pakalpojumu sniegšanu tikai vai galvenokārt viena dzimuma,
noteiktas rases vai etniskās piederības personām, ja tam ir objektīvi
pamatots tiesisks mērķis, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
III.
Kāda var būt tiesību akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem (tūkst. Ls) |
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais
gads
2008 |
Trīs nākamie gadi 2009 2010
2011 |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. Izmaiņas valsts
sociālās apdrošināšanas speciālā
budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
Nav. |
||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta
noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura
galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Lai pilnībā
pārņemtu direktīvu 2004/113 un 2000/43 prasības, papildus jāizstrādā šādi
normatīvo aktu projekti: 1. Grozījumi
Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā. Sagatavošanā. 2. Grozījumi
likumā Par sociālo drošību. Jāpapildina ar informatīvo atsauci uz attiecīgo
Eiropas Savienības direktīvu. 2007.gada 14.decembrī Saeimas Sociālo un darba
lietu komisijai nosūtīts attiecīgs priekšlikums. 3. Likumprojekts
Fizisko personu saimnieciskās darbības likums. Iesniegts Saeimā 19.10.2007
ar reģ.Nr. 508. 25.10.2007. nodots komisijām ar Nr. 1942, A. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav.
|
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām
atbilst normatīvais akts
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts daļēji pārņem šādu Eiropas
Savienības direktīvu prasības: 1) Padomes
Direktīva 2004/113/EK (2004. gada 13. decembris), ar kuru īsteno principu,
kas paredz vienlīdzīgu attieksmi pret vīriešiem un sievietēm, attiecībā uz
pieeju precēm un pakalpojumiem, preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu.
Tās mērķis ir noteikt vienādas iespējas un vienlīdzīgu attieksmi pret
vīriešiem un sievietēm patērētāju tiesību aizsardzības jomā. 2) Padomes
Direktīva 2000/43/EK (2000. gada 29. jūnijs), ar ko ievieš vienādas
attieksmes principu pret personām neatkarīgi no rasu vai etniskās piederības.
Tās mērķis ir noteikt vienādas iespējas un vienlīdzīgu attieksmi pret
personām neatkarīgi no to rases vai etniskās piederības patērētāju tiesību
aizsardzības jomā. Direktīvas 2000/43/EK prasības jau ir pārņemtas
šādos normatīvajos aktos: 1. Likums Grozījumi likumā Par sociālo drošību,
pieņemts Saeimā 01.12.2005. 2. Likums Grozījumi likumā Par Valsts
cilvēktiesību biroju, pieņemts Saeimā 15.12.2005. aizstāts ar Tiesībsarga
likumu, pieņemts 06.04.2006. 3. Likums Grozījumi Valsts civildienesta
likumā, pieņemts Saeimā 02.11.2006. 4. Likums Grozījumi Biedrību un nodibinājumu
likumā, pieņemts Saeimā 02.11.2006. 5. Likums Grozījumi Latvijas Administratīvo
pārkāpumu kodeksā, pieņemts Saeimā 17.05.2007. 6. Likums Grozījumi Krimināllikumā, pieņemts
Saeimā 21.06.2007. Lai pilnībā pārņemtu direktīvu 2004/113 un 2004/43 prasības,
plānots veikt grozījumus šādos normatīvajos aktos vai sagatavot šādus jaunus
normatīvos aktus: 1. Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likums. 2.Likums Par sociālo drošību. 3. Likumprojekts Fizisko personu saimnieciskās
darbības likums. Direktīvas 2000/43/EK pārņemšanas termiņš bija 2003.
gada 19. jūlijs. Direktīvas 2004/43/EK pārņemšanas termiņš ir 2007. gada
21. decembris. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums
1.
tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
2. tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvā akta un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/neatbilst) |
Komentāri
|
|||||||
1. pants |
2004/113/EK 2. pants 2000/43/EK 2. pants. |
Atbilst. |
|
|||||||
2. pants |
2004/113/EK 4., 8., 9., 10. panti 2000/43/EK 2., 3., 8., 9., 15. panti. |
Atbilst. |
|
|||||||
5. Cita informācija
|
Nav.
|
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu
|
||||||||||
Likumprojekta sagatavošanas gaitā ir
notikušas konsultācijas ar biedrību Resursu centrs sievietēm Marta, kā arī
biedrību Patērētāju interešu aizstāvības klubs. |
||||||||||
Biedrība Resursu centrs sievietēm Marta un
biedrība Patērētāju interešu aizstāvības klubs likumprojektā iekļautos
priekšlikumus atbalsta. |
||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
Sabiedrība ir informēta par direktīvu
2004/113 ar LR Labklājības ministrijas sagatavotu informāciju medijiem,
ministrijas speciālisti ir snieguši intervijas Latvijas Neatkarīgajai
Televīzijai. Sabiedrības viedoklis nav zināms. |
|||||||||
4.Konsultācijas
ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
Nav. |
||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta projekta normu izpildei
netiek radītas jaunas valsts institūcijas. Vienlīdzīgas attieksmes principa
pret vīriešiem un sievietēm attiecībā uz pieeju precēm un pakalpojumiem,
preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu uzraudzīšanu veiks Tiesībsargs
atbilstoši Tiesībsarga likumā un citos normatīvajos aktos paredzētajām
tiesībām, kā arī patērētāju tiesību aizsardzības organizācijas. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Normatīvā akta projekts pēc tā pieņemšanas
Saeimā tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā
Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs, kā arī būs
pieejams Normatīvo aktu informācijas
sistēmā (NAIS) un Latvijas normatīvo aktu elektroniskajā krājumā Internetā
www.likumi.lv. |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības varēs aizstāvēt Administratīvā
procesa likumā noteiktajā kārtībā iestādē un tiesā atkarībā no patērētāja un
preču pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja savstarpējo tiesisko attiecību
veida. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||
Labklājības
ministre |
Iveta Purne |
Valsts sekretārs |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Eiropas un juridisko lietu departamenta direktors |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
R.Beinarovičs |
Z.Uzuliņa |
E.Korčagins |
K.Petermanis |
11.03.2008. 17:02
1366
K.Petermanis
67021684, Kristaps.Petermanis@lm.gov.lv