Rīgā
12.03.2008. Nr.90/TA-132
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par valsts proves uzraudzību"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Trofimovs 67219420, dmitrijs.trofimovs@iem.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 4 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 10.marta sēdes protokola
Nr.15 18.§ izraksts uz 1
lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par valsts proves uzraudzību" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1995, 5.nr.; 1998, 9.nr.;
2002, 10.nr.; 2004, 9.nr.; 2006, 4.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izslēgt 2.punkta otro teikumu;
izteikt 3.punktu šādā redakcijā:
"3) prove (raudze) skaitlis, kas rāda
tīra dārgmetāla masas īpatsvaru kausējumā;";
izteikt 6.punktu šādā redakcijā:
"6) dārgmetāla izstrādājums jebkāds
juvelierizstrādājums vai cits priekšmets, kas izgatavots pilnīgi vai daļēji no
dārgmetāliem vai to sakausējumiem un ietilpst Kombinētās nomenklatūras 71.grupā
vai atbilst 42., 85., 90., 91., 92., 93., 96. vai 97.grupai, ja dārgmetāla
masas īpatsvars kausējumā nav mazāks par standartā LVS EN 29202:2000
"Rotaslietas Dārgmetālu sakausējumu tīrība" un Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un
zīmogošanu un tās grozījumos (turpmāk Konvencija par
dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu) noteikto."
2. 2.pantā:
izteikt otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Likums nosaka Latvijas Republikā izgatavoto
un ievesto (importēto) dārgmetālu izstrādājumu proves noteikšanas, zīmogošanas
un marķēšanas prasības, proves zīmogus, ar kādiem šos izstrādājumus zīmogo, kā
arī regulē valsts proves uzraudzību.";
aizstāt ceturtajā daļā vārdu "inspekcijā" ar
vārdiem "Latvijas Republikas Valsts proves uzraudzības inspekcijā (turpmāk
inspekcija)".
3. Izteikt 3.pantu šādā redakcijā:
"3.pants. Latvijas Republikā dārgmetālu
izstrādājumus zīmogo ar proves zīmogiem, kuros norādītā prove atbilst standartā
LVS EN 29202:2000 "Rotaslietas Dārgmetālu sakausējumu tīrība" un
Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu noteiktajām
provēm."
4. 6.pantā:
izteikt 1.punktu šādā redakcijā:
"1) proves uzraudzības iestādes zīmogu;";
papildināt pantu ar 2.1 punktu šādā
redakcijā:
"21) papildu proves zīmogu;".
5. Izteikt 7., 8., 9. un 10.pantu šādā redakcijā:
"7.pants. (1) Proves uzraudzības
iestādes zīmogs šā likuma izpratnē ir zīmogs, ar kuru proves uzraudzības
iestāde apliecina, ka dārgmetāla izstrādājumam ir noteikta prove un tas ir zīmogots
šajā iestādē.
(2) Latvijas Republikā proves uzraudzības
iestādes zīmogi ir šādi:
1) zeltam "sievietes galva ar
vainadziņu" aplī;
2) sudrabam "sievietes galva ar
vainadziņu" ovālā;
3) platīnam "sievietes galva ar
vainadziņu" rombā;
4) pallādijam "sievietes galva ar
vainadziņu" kvadrātā.
8.pants. Proves uzraudzības iestādes zīmogs un proves zīmogs ir
Latvijas Republikas proves uzraudzības zīmes. Tiesības zīmogot ar tām ir tikai
inspekcijai.
9.pants. (1) Latvijas Republikā izgatavotajiem, kā arī
ievestajiem (importētajiem) dārgmetālu izstrādājumiem jābūt zīmogotiem ar
Latvijas Republikas vai Eiropas Savienības dalībvalstu, Šveices Konfederācijas,
Turcijas vai Eiropas Ekonomikas zonas valstu pilnvaroto un neatkarīgo proves
uzraudzības iestāžu (publisko un privāto) zīmogiem vai proves zīmogiem vai
Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu noteiktajiem
vienotajiem pārbaudes zīmogiem.
(2) Ministru kabinets nosaka Eiropas Savienības
dalībvalstu, Šveices Konfederācijas, Turcijas vai Eiropas Ekonomikas zonas
valstu pilnvaroto un neatkarīgo proves uzraudzības iestāžu (publisku un
privātu) sarakstu, kārtību, kādā šīs proves uzraudzības iestādes iekļaujamas
sarakstā, un kārtību, kādā atzīstami šo proves uzraudzības iestāžu zīmogi vai
proves zīmogi līdz šo proves uzraudzības iestāžu iekļaušanai sarakstā.
10.pants. (1) Proves zīmogs šā likuma izpratnē ir zīmogs,
ar kuru proves uzraudzības iestāde apliecina, ka dārgmetāla izstrādājumam ir noteikta
prove un tas ir zīmogots šajā iestādē, un norāda dārgmetāla kausējuma proves
apzīmējumu.
(2) Latvijas Republikā proves zīmogi ir šādi:
1) zeltam "sievietes galva ar
vainadziņu" un kausējumam atbilstošās proves apzīmējums ar arābu cipariem
tūkstoš svara daļās ovālā, kas nošķelts no kreisās un labās puses;
2) sudrabam "sievietes galva ar
vainadziņu" un kausējumam atbilstošās proves apzīmējums ar arābu cipariem
tūkstoš svara daļās ovālā;
3) platīnam "sievietes galva ar
vainadziņu" un kausējumam atbilstošās proves apzīmējums ar arābu cipariem
tūkstoš svara daļās ovālā, kas nošķelts no labās puses;
4) pallādijam "sievietes galva ar
vainadziņu" un kausējumam atbilstošās proves apzīmējums ar arābu cipariem
tūkstoš svara daļās ovālā, kas nošķelts no kreisās puses."
6. Papildināt likumu ar 10.1 pantu šādā
redakcijā:
"10.1 pants. (1) Papildu
proves zīmogs šā likuma izpratnē ir zīmogs, ar kuru norāda, ka dārgmetāla
izstrādājumā ir atšķirīgas proves detaļas.
(2) Latvijas Republikā papildu proves zīmogi ir
kausējumam atbilstošās proves apzīmējums ar arābu cipariem tūkstoš svara daļās taisnstūrī.
(3) Ja dārgmetāla izstrādājumam ir pievienotas
nedārgmetāla detaļas, inspekcija izstrādājumus zīmogo ar papildu proves zīmogu
MET (metāls)."
7. Izslēgt 11.pantu.
8. 12.pantā:
aizstāt pirmajā un otrajā daļā vārdu
"izgatavotājs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "saimnieciskās
darbības veicējs" (attiecīgā locījumā);
izteikt trešās daļas otro teikumu šādā redakcijā:
"Personiskais zīmogs jāpārreģistrē reizi piecos
gados."
9. Izteikt 14.pantu šādā redakcijā:
"14.pants. Gada atšķirības zīmi var apvienot
ar personisko zīmogu. Gada atšķirības zīme nav obligāta."
10. Izteikt 15.pantu šādā redakcijā:
"15.pants. Inspekcija ir tiešās pārvaldes
iestāde. Tā atrodas Finanšu ministrijas padotībā. Inspekcija īsteno valsts
proves uzraudzību, sniedz ar proves darbu saistītus pakalpojumus, organizē
Latvijas valsts apbalvojumu (Triju Zvaigžņu ordenis, Viestura ordenis, Atzinības
krusts) izgatavošanu, kontrolē
valsts apbalvojumu izgatavošanas procesu un glabā nepiešķirtos valsts
apbalvojumus."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Lai gan dārgmetālu un dārgakmeņu izstrādājumu izstrādājumu tirdzniecība Eiropas Savienībā (turpmāk tekstā ES) ir neharmonizēta un to nereglamentē kopējas direktīvas un regulas, nepārtraukti notiek dalībvalstu nacionālo normatīvo aktu sakārtošana un tuvināšana šajā jomā. Tiesību aktu tuvināšanas cēlonis un mērķis ir nodrošināt brīvu preču kustību samazināt administratīvās barjeras un vienlaicīgi saglabāt augstu patērētāju interešu aizsardzības līmeni, ievērojot Eiropas Kopienas tiesas spriedumus (C-293/93 Houtwipper [1994] ECR I-4249 un C-30/99 Commission of the European Communities v. Ireland [ECR 2001 p. I-04619]), kas tieši ir saistīti ar atkāpšanos no brīvas preču kustības nosacījumu ievērošanas dārgmetālu, dārgakmeņu un to izstrādājumu tirdzniecības jomā. 2. Spēkā esošais likums Par valsts proves uzraudzību, nav pretrunā ar iepriekš minētajiem tiesas spriedumiem, taču kopš 2004. gada, kad Latvijas Republika pievienojās Eiropas Savienībai, ir apzināti atsevišķi nepieciešami likuma grozījumi, kuri padarīs likuma tulkošanu viennozīmīgāku un precīzāku. 3. Iepriekš minētais Eiropas Kopienas tiesas spriedums C-293/93 Houtwipper [1994] ECR I-4249 atzīst par pamatotu prasību testēt dārgmetālu izstrādājumus kompetentās un neatkarīgās institūcijās un nosaka par pienākumu savstarpēji atzīt testēšanas rezultātus. Šobrīd Latvijā nav izstrādāti tiesiskie principi kā izveidot šo kompetento un neatkarīgo ES institūciju sarakstu. 4. Spēkā esošais likums nav saskaņots ar Latvijas standartu LVS EN
29202:2000 Rotaslietas Dārgmetālu sakausējumu tīrība. 5. Spēkā esošais likums Par valsts
proves uzraudzību paredz, ka personisko zīmogu Valsts proves uzraudzības
inspekcijā var reģistrēt vienīgi izgatavotājs, taču atsevišķas ES
dalībvalstis pieprasa, ka izstrādājumiem, kuri tiek realizēti to teritorijā
jābūt zīmogotiem ar reģistrētiem atbildības zīmogiem (responsibility mark).
Šobrīd Latvijas Republikas saimnieciskās darbības veicējiem, ja tie vēlas
realizēt savus izstrādājumus valstīs, kuras izvirza šādas prasības, savus
personiskos zīmogus nav iespējams reģistrēt Latvijā. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts paredz precizēt dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanai izmantojamo zīmogu definīcijas un Latvijas Republikā izmantojamo zīmogu vizuālos aprakstus. 2. Likumprojekts paredz saskaņot provju nominālus, ar kuriem dārgmetālu saturu izstrādājumā apzīmē Valsts proves uzraudzības inspekcija, ar provju nomināliem, kuri minēti Latvijas standartā LVS EN 29202:2000 Rotaslietas Dārgmetālu sakausējumu tīrība un Konvencijā par dārgmetālu izstrādājumu pārbaudi un zīmogošanu. 3. Likumprojekts paredz uzdot Ministru kabinetam (turpmāk tekstā - MK) apstiprināt ES, Eiropas Ekonomikas Zonas,
Šveices konfederācijas un Turcijas pilnvaroto un neatkarīgo proves
uzraudzības iestāžu (publisku un privātu) sarakstu, ar kuru zīmogiem vai
proves zīmogiem zīmogotus izstrādājumus var realizēt Latvijas Republikā, kā
arī kārtību, kādā šīs proves uzraudzības iestādes iekļaujamas sarakstā, un
kārtību, kādā atzīstami šo proves uzraudzības iestāžu zīmogi vai proves
zīmogi līdz šo proves uzraudzības iestāžu iekļaušanai sarakstā. 4. Likumprojekts paredz reģistrēt personiskos zīmogus ne vien dārgmetālu izstrādājumu izgatavotājiem, bet arī citiem saimnieciskās darbības veicējiem. |
3. Cita informācija |
Nav |
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts sakārtos saimnieciskās darbības vidi šādās nozarēs: 32.12 Juvelierizstrādājumu un līdzīgu izstrādājumu ražošana; 46.48 Pulksteņu un juvelierizstrādājumu vairumtirdzniecība; 47.77 Pulksteņu un juvelierizstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos. Ieviešot šo normatīvo aktu paredzami šādi netiešie ieguvumi: Likuma interpretācija kļūs viennozīmīgāka un precīzāka; Likuma grozījumi novērsīs nepilnības, kas saistītas ar brīvas preču kustības principu ievērošanu juvelierizstrādājumu tirdzniecības jomā. Izmaksu izmaiņas, ieviešot šo normatīvo aktu nav paredzamas. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
5. Cita informācija |
Nav |
III. Kāda var
būt normatīvā akta ietekme uz |
|||
|
(tūkst. latu) |
||
Rādītāji |
2008.g. |
2009g. 2010.g.
2011.g. |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||
6. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
Jāsagatavo šādi MK noteikumu projekti: 1. MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 27. decembra noteikumos Nr. 595 Dārgmetālu izstrādājumu zīmogošanas kārtība un pieļaujamais remedijs; Mainīt šajos MK noteikumos izmantotās definīcijas uz likumprojektā minētajām. 2. MK noteikumu projekts Grozījumi Ministru kabineta 2002. gada 20. augusta noteikumos Nr. 366 Dārgmetāla izstrādājumu izgatavotāju personisko zīmogu reģistrācijas kārtība; Paredzēt iespēju ne vien izgatavotājiem, bet arī citiem saimnieciskās darbības veicējiem reģistrēt Valsts proves uzraudzības inspekcijā savu personisko zīmogu. 3. MK noteikumu projekts Eiropas Savienības dalībvalstu, Eiropas Ekonomikas zonas un Turcijas pilnvaroto un neatkarīgo proves uzraudzības iestāžu saraksts. Sagatavot iepriekš minēto institūciju sarakstu, noteikt tiesiskos principus ar kuriem insitūcijas tiek iekļautas sarakstā un no tā izslēgtas. Visus iepriekš minētos MK noteikumu
projektus paredzēts izstrādāt un iesniegt Ministru kabinetā sešu mēnešu laikā
pēc likuma pieņemšanas. |
V. Kādām
Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti
(piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas
atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
C-293/93 Houtwipper [1994]
ECR I-4249 C-30/99
Commission of the European Communities v. Ireland [ECR 2001 p. I-04619]) |
||
2.tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā
panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
Nav |
|||
|
|||
5. Cita informācija |
Nav |
||
VI. Kādas
konsultācijas notikušas, |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav
notikušas |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti
tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav
notikušas |
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
Konsultācijas nav
notikušas |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas |
5. Cita informācija |
Nav |
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta
izpildi nodrošinās FM Valsts proves uzraudzības inspekcija |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumu publicēs
laikrakstā Latvijas Vēstnesis un bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv. |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Normatīvā akta
projekts neierobežo indivīda tiesības |
4. Cita informācija |
Nav |
Finanšu ministrs A.
Slakteris
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Krūmane |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
P. Brangulis |
11.02.2008. 15:21
1130
P. Brangulis;
7210009, peters.brangulis@vpui.gov.lv