Rīgā
29.02.2008. Nr.90/TA-3284
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Par likuma "Par Līgumu par Konstitūciju Eiropai" atzīšanu par spēku zaudējušu". Likumprojektu izstrādāja Ārlietu ministrija (atbildīgā amatpersona - Mekons 67016236, kaspars.mekons@mfa.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2007.gada 4.decembra sēdes
protokola Nr.68 56.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidenta vietā
satiksmes ministrs A.Šlesers
Stafecka 67082931
Atzīt par spēku zaudējušu likumu "Par Līgumu
par Konstitūciju Eiropai" (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2005, 14.nr.).
Par likuma Par Līgumu par Konstitūciju Eiropai
atzīšanu par spēku zaudējušu
ANOTĀCIJA
I. Kādēļ normatīvais akts ir
vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas
raksturojums |
2001.gada decembrī Lākenas Eiropadomē Eiropas Savienības (ES)
dalībvalstu un valdību vadītāji
pieņēma Deklarāciju par ES nākotni,
apņemoties panākt demokrātiskāku, caurskatāmāku un efektīvāku Savienību, kā
arī lēmumu par Konventa izveidošanu. Par Konventa uzdevumu tika noteikts
plašās un atklātās debatēs diskutēt par Eiropas Savienības nākotnes
jautājumiem, lai nākamajai starpvaldību konferencei sagatavotu priekšlikumus
par nepieciešamajām ES reformām un grozījumiem pamatlīgumos. Ar
2002.gada 14.februāra un 24.decembra Latvijas Republikas Ministru kabineta
rīkojumiem Nr. 85 (zaudējis spēku) un Nr. 714 attiecīgi tika iecelts valdības
pārstāvis un viņa vietnieks dalībai Lākenas Eiropadomes izveidotajā Konventā.
Savukārt ar 2002.gada 28.decembra Saeimas paziņojumu Eiropas Konventa darbā
iesaistījās četri Latvijas pārstāvji, kuru uzdevums bija pārstāvēt Latvijas
pozīciju šī jaunā Eiropas Savienības primārā tiesību akta izstrādē. Papildus
oficiāli norīkotiem pārstāvjiem no Latvijas Konventa darbā piedalījās arī
vairāki neatkarīgie eksperti un akadēmiskās jomas pārstāvji. 2003.g.
20. jūnijā Konventa Prezidents V. Žiskārs Destēns (V. Giscard DEstaing) Eiropadomei iesniedza Līguma par
Konstitūciju Eiropai (Konstitucionālā līguma) projektu. Galīgā vienošanās ES
dalībvalstu starpā par visiem būtiskajiem jautājumiem tika panākta 2004.g.
18. jūnijā, kad Starpvaldību konferencē 25 ES dalībvalstis vienojās par
jautājumiem, par kuriem netika panākta vienošanās Konventā, galvenokārt,
institucionālo jautājumu jomā. Konstitucionālais
līgums tika parakstīts 2004. gada 29.oktobrī Romā, Itālijā. Lai Konstitucionālais līgums stātos spēkā
2006. gada 1. novembrī (Konstitucionālā līguma IV-447 pants), to bija
nepieciešams ratificēt visās ES dalībvalstīs atbilstoši to nacionālajām
procedūrām. 2004. gada 11. novembrī Lietuva kā pirmā ES
dalībvalsts ratificēja Konstitucionālo līgumu. 2005. gada 29. maijā Francijas un 2005. gada
1. jūnijā Nīderlandes iedzīvotāji tautas nobalsošanā noraidīja
Konstitucionālo līgumu. 2006. gada 5. decembrī Konstitucionālo
līgumu ratificēja Somija. Tādējādi Konstitucionālo līgumu bija ratificējušas
18 no 27 ES dalībvalstīm. Konstitucionālo līgumu ratificējušās dalībvalstis
ir Austrija, Beļģija, Bulgārija, Grieķija, Igaunija, Itālija, Kipra, Latvija,
Lietuva, Luksemburga, Malta, Rumānija, Slovākija, Slovēnija, Somija, Spānija,
Ungārija un Vācija. Konstitucionālo līgumu nav ratificējušas - Apvienotā
Karaliste, Čehija, Dānija, Francija, Īrija, Nīderlande, Polija, Portugāle un
Zviedrija. Pēc negatīvajiem referendumiem Francijā un
Nīderlandē 2005. gada 16. - 17. jūnija Eiropadomē ES dalībvalstu valstu un
valdību vadītāji pieņēma Deklarāciju par Līguma par Konstitūciju Eiropai
ratifikāciju. Deklarācija paredzēja t.s. "pārdomu periodu",
kura laikā rūpīgi jāizvērtē sabiedrības paustās bažas un jāveic plašas
diskusijas ar sabiedrību par Eiropas nākotni. 2006. gada 15. 16. jūnija Eiropadomē
dalībvalstu valstu un valdību vadītāji vienojās par t.s. "two-track"
pieeju. Tas nozīmē, ka, no vienas puses, tiek turpināts darbs pie konkrētu,
sabiedrībai svarīgu projektu īstenošanas, izmantojot esošo līgumu dotās
iespējas. No otras puses, notiek konsultācijas ar dalībvalstīm par
Konstitucionālā līguma nākotni. 2007. gada 21. 22.jūnija Eiropadomē ES valstu un valdību vadītāji
vienojās atteikties no Konstitucionālā līguma projekta un apstiprināja
Vācijas ES prezidentūras sagatavoto mandātu starpvaldību konferencei (SVK)
par Reformu līguma izstrādāšanu. 2007. gada
23. - 24. jūlija Vispārējo lietu un
ārējo attiecību padomes ietvaros tika atklāta SVK. 2007. gada 3.
oktobrī SVK juristu ekspertu grupa noslēdza savu darbu pie Līguma izstrādes. 2007. gada
18. - 19. oktobra neformālajā Eiropadomē Lisabonā ES dalībvalstu un valdību
vadītāji panāca vienošanos par jautājumiem, par kuriem netika panākta
vienošanās SVK juristu ekspertu darba grupā, un apstiprināja Līguma tekstu.
Līgums tiks saukts par Lisabonas līgumu (pilnajā nosaukumā Lisabonas līgums,
ar ko groza Līgumu par Eiropas Savienību un Eiropas Kopienu dibināšanas
līgumu), jo, sekojot ES ietvaros vispārpieņemtajai praksei, ES pamatlīgumiem
tiek dots to pilsētu vārds, kurās tie tiek parakstīti. Līgums
tiks parakstīts 2007. gada 13. decembrī Lisabonā. Lai Lisabonas līgums stātos spēkā to
nepieciešams ratificēt visās ES dalībvalstīs atbilstoši to nacionālajām
procedūrām. Paredzēts, ka Lisabonas līgums stāsies spēkā 2009. gada 1.
janvārī ar noteikumu, ka deponēti visi ratifikācijas raksti vai, ja tas nav
noticis, nākamā mēneša pirmajā dienā pēc tam, kad ratifikācijas dokumentu
deponējusi pēdējā dalībvalsts. |
Ņemot vērā to, ka Līgums par
Konstitūciju Eiropai nav stājies spēkā, ir jāatzīst par spēku zaudējušu
likums Par Līgumu par Konstitūciju Eiropai. |
|
Citas informācijas
nav. |
II. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||
Citas informācija
nav. |
||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz |
||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi
|
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts
šo jomu neskar
|
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
5.Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
Likum-projekts šo
jomu neskar |
|
6. Cita informācija |
Citas informācija nav |
Citas informācija nav |
Citas informācija nav |
Citas informācija nav |
Citas informācija nav |
|
IV. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana
ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un
galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus
izstrādāt |
|
2. Cita informācija |
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|||||
1. Saistības pret
Eiropas Savienību |
|||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām
organizācijām |
|||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
|||||
1.tabula |
|||||
|
|
||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
||
Konsultācijas nav
notikušas. |
||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
||
Citas informācijas
nav. |
||
VII. Kā tiks nodrošināta
normatīvā akta izpilde |
||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no
valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas
vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Par normatīvo aktu sabiedrība tiks
informēta, to publicējot oficiālajā
laikrakstā Latvijas Vēstnesis. |
|
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības,
ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Atbilstoši Eiropas Kopienu tiesas procedūrai. |
|
4. Cita informācija |
Citas informācijas
nav. |
|
Ārlietu ministrs M.Riekstiņš
Ārlietu ministrs |
Valsts sekretārs |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā persona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
|
M.Riekstiņš |
N.Penke |
I.Mangule |
E.Vijupe |
K.Mekons |
30.11.2007. 13:43
1205
K.Mekons
67016459