Rīgā
27.02.2008. Nr.90/TA-3540
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Muitas likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Munča 67095559, Marika.Munca@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 26.februāra sēdes
protokola Nr.12 10.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidenta vietā
satiksmes ministrs A.Šlesers
Stafecka 67082931
Grozījumi Muitas likumā
Izdarīt Muitas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un
Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 9.nr.; 2005, 13.nr.; 2006, 24.nr.) šādus
grozījumus:
1. Izteikt 4.panta piekto daļu šādā redakcijā:
"(5) Ministru kabinets
nosaka kārtību, kādā tiek iesniegti iesniegumi par muitas nodokļa atcelšanu un
kvotu piemērošanu, kā arī kārtību, kādā sagatavo citu dalībvalstu iesniegto
iesniegumu par muitas nodokļa atcelšanu un kvotu piemērošanu noraidījumus."
2. Izslēgt 12.1 pantu.
3. 13.pantā:
papildināt pirmo daļu aiz vārda "kurā" ar vārdiem
"muitošanai pakļauto";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ministru kabinets
nosaka:
1) kārtību, kādā
Valsts ieņēmumu dienests nosaka muitas kontroles zonas;
2) informācijas
zīmes muitas kontroles zonu robežas apzīmēšanai, kā arī to izmantošanas
kārtību;
3) komercdarbības veidus,
kuru veikšanai Valsts ieņēmumu
dienesta valdījumā esošajās muitas kontroles zonās nepieciešama atļauja, kā
arī šo atļauju izsniegšanas kārtību."
4. Aizstāt 27.panta piektajā daļā skaitli
"15" ar skaitli "30".
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 3., 4. un 5.punktu
šādā redakcijā:
"3. Ministru
kabinets līdz 2008.gada 1.jūlijam izdod šā likuma 13.panta ceturtajā daļā paredzētos
noteikumus.
4. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada 1.jūlijam piemēro Ministru
kabineta 2007.gada 19.jūnija noteikumus Nr.393 "Noteikumi par kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests nosaka muitas
kontroles zonas, tajās atļautos komercdarbības veidus un izsniedz atļauju
komercdarbības veikšanai muitas kontroles zonā, kā
arī par informācijas zīmēm muitas kontroles zonu robežas apzīmēšanai", ciktāl tie nav
pretrunā ar šo likumu.
5. Grozījumi šā likuma
4.panta piektajā daļā stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojektam Grozījumi Muitas likumā
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Eiropas Kopienas Līguma 26.pants nosaka, ka
kopīgos muitas tarifus nosaka Eiropas Padome pēc Eiropas Komisijas (turpmāk
EK) priekšlikuma ar kvalificētu balsu vairākumu. Lai šo procesu īstenotu, EK
ir publicējusi komunikāciju attiecībā uz muitas nodokļa atcelšanu un kvotām
(98/C 128/02), nosakot kārtību, kādā dalībvalstīm ir jāiesniedz iesniegumi
par muitas nodokļa atcelšanu un kvotu noteikšanu un citu Eiropas Savienības
dalībvalstu EK iesniegto iesniegumu noraidījumi. Šobrīd Latvijā minēto
iesniegumu un noraidījumu izvērtēšanas un iesniegšanas regulējums ir noteikts
Muitas likuma 4.panta piektajā daļā,
deleģējot šo funkciju Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu konsultatīvajai
padomei (turpmāk Padome), kuras nolikums ir apstiprināts ar 2005.gada
11.februāra Ministru kabineta noteikumiem Nr.809 Muitas nodokļa atcelšanas un kvotu konsultatīvās padomes
nolikums. Kopš Latvijas Republikā ir tieši piemērojama Padomes 1992.gada 12.oktobra Regula Nr.2913/92 par Kopienas muitas
kodeksa izveidi (turpmāk Muitas kodekss), dalībvalstīm saskaņā ar Muitas
kodeksa 5.pantu ir tiesības noteikt nacionālajos normatīvajos aktos
ierobežojumus tām personām, kuras ir tiesīgas sniegt pārstāvības pakalpojumus
muitas iestādēs. Latvijā vēsturiski ir izveidojies muitas brokeru institūts,
kas nodrošina kvalificētu personas pārstāvniecību, veicot preču pārvietošanu
pāri muitas robežai un veicot visas ar muitošanu un muitas kontroli saistītās
darbības. Atbilstoši Muitas likumam šobrīd tikai
muitas brokeri ir tiesīgi sniegt tiešās pārstāvības pakalpojumus, kas rada
neskaidrību citu tiesību normu piemērošanā. Kopš Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā pārstāvības jautājumus regulē Muitas kodekss, savukārt, brokera
statusu nosaka Muitas likums. Tā kā Muitas kodeksam ir augstāks juridiskais
spēks, brokerim, darbojoties tiešajā pārstāvībā, ir piemērojami Muitas
kodeksa nosacījumi. Līdz ar to praktiski muitas brokera statuss nedod nekādas
priekšrocības. Turklāt Muitas likums šobrīd rada nevienlīdzīgu situāciju
citiem komersantiem, kuri arī vēlas darboties tiešajā pārstāvībā. Līdz šī gada beigām ir plānots pieņemt
Modernizēto muitas kodeksu, kurš vairs neparedz pilnvarojumu nacionālajiem
ierobežojumiem. Tādēļ Muitas likuma 12.¹ panta norma būs pretrunā ar Kopienas
normatīvajiem aktiem. Muitas likuma 13.panta ceturtajā daļā
noteiktais deleģējums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā Valsts
ieņēmumu dienests (turpmāk VID) izsniedz atļauju komercdarbības veikšanai
muitas kontroles zonā ir neprecīzs, jo VID izsniedz atļauju komercdarbības
veikšanai muitas kontroles zonā tikai VID valdījumā esošajās muitas kontroles
zonās. Likuma 27.panta piektajā daļā ir noteikts,
ka iesniegumu VID atļaujas muitas brokera darbībai saņemšanai izskata 15
dienu laikā pēc iesnieguma saņemšanas. Praksē ir konstatēts, ka 15 dienu
termiņš ir pārāk īss, lai iestāde šo lēmumu pieņemtu. Līdz ar to tiek piedāvāts termiņu pagarināt uz 30
dienām, vadoties pēc Administratīvā procesa likumā noteiktās normas iestāde
pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no
iesnieguma iesniegšanas dienas. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Praksē ir pierādījies, ka komersantu iesniegumu par muitas nodokļu
atcelšanu un kvotu piemērošanu koordinācija
ar Padomes starpniecību ir sarežģīta un neefektīva, un, ka praktiski
koordināciju veic Finanšu ministrija. Turklāt Latvijas komersantu iesniegumu
skaits ir neliels (1-2 gadā). Lai nodrošinātu labāku koordināciju Latvijas komersantu iesniegumu
par muitas nodokļu atcelšanu un kvotu piemērošanu izskatīšanai to
virzīšanai uz EK, kā arī citu
dalībvalstu iesniegto iesniegumu noraidīšanas gadījumā, šo noraidījumu
iesniegšanai EK, ierosināts atteikties no Padomes, precizējot likuma 4.panta
piekto daļu. Tiek izslēgts 12.¹ pants, kas nosaka, ka tiešās pārstāvības
pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai muitas brokeri, ar to nodrošinot visiem
komersantiem vienādas iespējas sniegt muitošanas pakalpojumus tiešajā
pārstāvībā. Ievērojot Ministru kabineta 2007.gada 19.jūnija sēdē (protokola Nr.36
14.§ 2.punkts) doto uzdevumu ir precizēts Muitas likuma 13.panta ceturtajā
daļā dotais pilnvarojums Ministru kabinetam, nosakot, ka atļauja
komercdarbības veikšanai ir nepieciešama tikai VID valdījumā esošajās muitas
kontroles zonās. Tiek grozīta 27.panta piektā daļa, nosakot garāku iesniegumu VID atļaujas muitas brokera
darbībai izskatīšanas termiņu, aizstājot 15 dienu termiņu ar 30 dienu
termiņu. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru
vienkāršošanu |
Ar 4.panta piektās daļas grozījumu tiks vienkāršota kārtība, saskaņā
ar kuru komersanti iesniegs iesniegumus par muitas nodokļa atcelšanu un kvotu
piemērošanu. Svītrojot 12.1 pantu, komersantiem tiks nodrošinātas
vienādas iespējas sniegt tiešās pārstāvības pakalpojumus. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|||||||||
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo
jomu neskar |
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||
1. Izmaiņas budžeta
ieņēmumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
2. Izmaiņas budžeta
izdevumos |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
3. Finansiālā
ietekme |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
4. Prognozējamie
kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
Cita informācija: |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi)
papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir
paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos
satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Nepieciešams izstrādāt jaunus
Ministru kabineta noteikumus, lai noteiktu muitas nodokļa atcelšanu un kvotu
piemērošanu. Noteikumu projektu valdībai jāpieņem līdz 2008.gada 1.jūlijam. Pieņemot grozījumus
Muitas likumā, būs jāpieņem jauni Ministru kabineta noteikumi, kas aizstās
pašlaik spēkā esošos 2006.gada 19.jūnija Ministru kabineta noteikumus Nr. 393
Noteikumi par kārtību, kādā Valsts
ieņēmumu dienests nosaka muitas kontroles zonas, tajās atļautos
komercdarbības veidus un izsniedz atļauju komercdarbības veikšanai muitas
kontroles zonā, kā arī par informācijas zīmēm muitas kontroles zonu robežas
apzīmēšanai. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no
Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības
normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi,
vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru,
pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju. |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
|||||||||
2.tabula |
||||||||||
Latvijas normatīvā
akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst/ |
Komentāri |
|||||||
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu neskar |
|||||||
|
||||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot normatīvā akta
projektu |
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Likumprojekta
izstrādes laikā projekts tika saskaņots ar nevalstiskajām organizācijām: Loģistikas un
muitas brokeru asociācija, Latvija tranzīta biznesa asociācija, Latvijas
nacionālā kravas ekspeditoru un loģistikas asociācija, Autopārvadātāju
asociācija Latvijas auto, Latvijas tirgotāju asociācija. |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās
iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas likumprojektu atbalsta. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir
sabiedriskās domas viedoklis |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav
notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
|
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde |
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai)
pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcija |
Jaunas valsts institūcijas nav
nepieciešams izveidot, kā arī netiks paplašinātas esošo institūciju
funkcijas. Likuma izpildi nodrošinās Finanšu ministrija un VID normatīvajos
aktos noteiktās kompetences ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums pēc tā
pieņemšanas tiks publicēts oficiālajos laikrakstos "Latvijas
Vēstnesis", kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu
ierobežo |
Indivīds savas tiesības
var aizstāvēt Administratīvā procesa likumā un likumā Par Valsts ieņēmumu
dienestu noteiktajā kārtībā. |
|||||||||
4. Cita informācija |
Likumprojekts
šo jomu neskar. |
|||||||||
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Valsts sekretāres vietā valsts sekretāres vietnieks |
Juridiskā departamenta vadītāja |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Gaugers |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
M.Munča |
19.12.2007 16.00
1267
M.Munča
Marika.Munca@fm.gov.lv
67095559