Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 21.februārī
Nr._______________
Saskaņā
ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas iniciatīvas kārtībā iesniedzam
likumprojektu "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā.
Pielikumā:
2. Anotācija (uz 3 lp.)
9. Saeimas deputāti:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
Likumprojekts
Grozījumi Valsts
sociālo pabalstu likumā
Izdarīt Valsts sociālo pabalstu likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2002, 23.nr.; 2003, 2.nr.;
2004, 5., 24.nr.; 2005, 22., 24.nr.; 2006, 7.nr.; 2007, 22.nr.; 2007, 24.nr.) šādus grozījumu:
1. Papildināt
15.pantu ar septīto daļu šādā redakcijā:
(7) Valsts sociālā nodrošinājuma
pabalsts nedrīkst būt mazāks par Centrālās statistikas pārvaldes aprēķinātā
pilna iztikas minimuma patēriņa preču un pakalpojumu groza vidējo vērtību
mēnesī (saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pēdējo publicēto
informāciju)
2. Papildināt
15.pantu ar astoto daļu šādā redakcijā:
(8) Ģimenes valsts pabalsta apmērs par pirmo bērnu
ģimenē nedrīkst būt mazāks par
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru ar
koeficientu 0,2
3. Papildināt
15.pantu ar devīto daļu šādā redakcijā:
(9) Bērna piedzimšanas pabalsta apmērs
nedrīkst būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalsta apmēru ar
koeficientu 7.
4. Papildināt pārejas
noteikumus ar 13.punktu šādā redakcijā:
13.Likuma 15.panta septītās daļas jaunā redakcija
stājas spēkā 2010.gada 1.janvārī. Līdz šā grozījuma spēkā stāšanās dienai
valsts sociālā nodrošinājuma pabalsts nedrīkst būt mazāks par Centrālās
statistikas pārvaldes aprēķinātā pilna iztikas minimuma patēriņa preču un
pakalpojumu groza vidējo vērtību mēnesī (saskaņā ar Centrālās statistikas
pārvaldes pēdējo publicēto informāciju) ar šādu koeficientu:
a) no 2008.gada 1.jūlija līdz 2008.gada 31.decembrim 0,45;
b) no 2009.gada 1.janvāra līdz 2009.gada 30.jūnijam 0,6;
c) no 2009.gada 1.jūlija 0,85.
5. Likums stājās spēkā 2008.gada 1.jūlijā
9.Saeimas deputāti:
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
_____________________________
Anotācija likumprojektam
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Lai nepārtraukta cenu kāpuma apstākļos
nodrošinātu sociāli visneaizsargātākos iedzīvotāju slāņus, ir nepieciešams
pastāvīgi palielināt sociālo pabalstu apmērus. Patreizējā momentā pabalstu
apmērs tiek noteikts ar atsevišķu Ministru kabineta lēmumu, balstoties uz
budžeta iespējām. Pie tam, jautājums par pabalstu apmēru tiek izlemts pēc
pārpalikuma principa, kad ir apmierinātas ministriju prasības un piešķirti
līdzekļi dārgu projektu realizācijai. Tā rezultātā pabalstu apmēri tiek noteikti
manāmi zemāki par iztikas minimumu un tas savukārt Latvijas kritiskās
demogrāfiskās situācijas apstākļos neveicina mirstības samazināšanos un
dzimstības pieaugumu. Lai pārtrauktu šo kaitīgo praksi ir nepieciešams
saistīt sociālo pabalstu apmēru ar objektīviem cenu kāpuma kritērijiem un
plānot budžeta tēriņu daļu tikai pēc tam, kad tiks apmierinātas
visneaizsargātāko iedzīvotāju slāņu elementāras izdzīvošanas prasības. 2. Tāpat likumprojekta iniciatori uzskata, ka ir
nepieciešams piesaistīt arī valsts pabalsta apmēru par pirmo bērnu ģimenē un
bērna piedzimšanas pabalsta apmēru, tādam objektīvam un ekonomisko realitāti
atspoguļojošam kritērijam, kā pilna iztikas minimuma patēriņa preču un
pakalpojumu grozs. |
|
|||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
1. Likumprojekts paredz noteikt sociālā pabalsta
apmēru līmenī, kas nav mazāks par iztikas minimumu. Atbilstoši, līdz ar
iztikas minimumu pieaugs arī minimālo pensiju apmērs, kas nodrošinās vienai
no Latvijā visneaizsargātākajām iedzīvotāju kategorijām ciešamas vecumdienas. 2. Likumprojekts
paredz piesaistīt valsts pabalsta apmēru par pirmo bērnu ģimenē un bērna
piedzimšanas pabalsta apmēru valsts sociālā nodrošinājuma pabalstam,
piemērojot tam atbilstoši koeficientus
0,2 un 7. 3. Likumprojekts paredz arī atbilstošu pārejas
periodu lai pieaugušais finansiālais slogs budžetam tiktu vienmērīgi sadalīts
vārāku
gadu garumā. |
|
|||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||||
II. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
|
||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar |
|
|||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts veicinās vecāku
spēju uzturēt bērnus. |
|
|||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Nav ietekmes |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|
||||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu
laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu
izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
|||||||||||
6. Cita informācija |
Likumprojekts paredz pāriet uz principiāli jaunu valsts budžeta
izstrādes modeli, kas raksturīgs sociāli orientētām valstīm- no sākuma tiek
izlemts jautājums par sociāli neaizsargāto sabiedrības slāņu izdzīvošanu un
risināta demogrāfiskā problēma un tikai pēc tam tiek realizētas pārējās
budžeta prioritātes. |
|
|||||||||||
IV. Kāda var būt
normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta
noteikumi) papildus jāizdod |
Jāizdara grozījumi virknē MK
noteikumu, kas regulē dažādu sociālo pabalstu apmērus |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
V. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem
divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu
neskar. |
|
|||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi
dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās
doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un
publikāciju |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||||
2.tabula |
|
||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā
panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta
Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas
notikušas, |
|
||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas
ir notikušas |
Konsultācijas ar nevalstiskām
organizācijām nav notikušas, tomēr
"Sabiedrības citai politikai" iesniegtie grozījumi likumā "Par
valsts pensijām", par kuriem jau ir parakstījušies vairāk kā 10 000
cilvēku, nosaka, ka līdz 2009.gada 31.decembrim vecuma pensijas minimālais
apmērs nevar būt mazāks par valsts sociālā nodrošinājuma pabalstu, kuram
attiecībā no apdrošināšanas stāža piemēroti koeficienti 3, 3,5, 4 vai 4,5.
Tātad ar šiem grozījumiem analoģiski kā iniciatoru piedāvātajā likumprojektā tiek
mēģināts atrisināt jautājumu par minimālo pensiju palielināšanu Latvijā tikai
piedāvājot citu problēmas risinājuma
variantu. |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija
(atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to
interesēs, neatbalsta) |
- |
|
|||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un
kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
- |
|
|||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
VII. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts
un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai
paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
- |
|
|||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta
ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu
Saeimas, Valsts prezidenta un Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas,
publicēšanas, spēkā stāšanās kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks
publicēts oficiālajā preses izdevumā Latvijas Vēstnesis un Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs. |
|
|||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja
normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|
|||||||||||
4. Cita informācija |
- |
|
|||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|