Rīgā
20.02.2008. Nr.90/TA-2708
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Majevska 67095616, Gunta.Majevska@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 18.februāra sēdes
protokola Nr.10 7.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Konsolidēto gada
pārskatu likumā
Izdarīt Konsolidēto gada pārskatu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 33.pantu šādā redakcijā:
"33.pants. Konsolidētā gada pārskata iesniegšana un publicēšana
(1) Ne vēlāk kā mēnesi pēc konsolidētā gada pārskata apstiprināšanas koncerna mātes sabiedrības akcionāru vai dalībnieku kārtējā sapulcē un ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām koncerna mātes sabiedrība iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei (pēc koncerna mātes sabiedrības reģistrācijas vietas) šā likuma 32.pantā noteiktajā kārtībā apstiprinātā konsolidētā gada pārskata norakstu kopā ar šīs sabiedrības akcionāru vai dalībnieku sapulcē apstiprinātā gada pārskata norakstu un zvērinātu revidentu ziņojumu norakstiem. Minētos dokumentus iesniedz papīra formā (personīgi, pa pastu vai ar kurjeru) vai elektroniski.
(2) Šā panta pirmajā
daļā minētos dokumentus, ja tie iesniegti elektroniski, vai šo dokumentu
elektroniskās kopijas (ja tie iesniegti papīra formā) Valsts ieņēmumu dienests
ne vēlāk kā piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram.
Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Kārtību,
kādā apliecina dokumentu
elektroniskās kopijas un elektroniski
nodod dokumentus, nosaka starpresoru vienošanās.
(3) Uzņēmumu reģistrs pēc
šā panta otrajā daļā minēto dokumentu saņemšanas ne vēlāk kā piecu darbdienu
laikā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu, ka šā panta
pirmajā daļā minētā informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā.
(4) Ja koncerna mātes
sabiedrības vadība nav iesniegusi konsolidēto gada pārskatu, konsolidēto ziņojumu un
zvērināta revidenta ziņojumu vai nav ievērojusi citas šā panta pirmās daļas
prasības, tā tiek saukta pie atbildības likumā noteiktajā kārtībā."
2. Papildināt pārejas noteikumus
ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4. Grozījumi šā likuma 33.pantā stājas spēkā
2008.gada 1.jūlijā un ir attiecināmi uz konsolidētajiem gada pārskatiem, kas
iesniegti šajā datumā vai vēlāk."
Finanšu ministra vietā
Ministru prezidents
I.Godmanis
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu
likumā (turpmāk likumprojekts) izstrādāts,
izpildot Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.35
20.§ Par vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot
konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus 2.punktā doto uzdevumu
izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā tiesību aktu projektus, lai
nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot
konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus. Pašlaik Konsolidēto gada pārskatu likums (turpmāk likums) nosaka, ka koncerna mātes sabiedrība, kas ir šā likuma subjekts (turpmāk - sabiedrība), attiecīgi sagatavota, apstiprināta un pārbaudīta konsolidētā gada pārskata norakstu iesniedz Uzņēmumu reģistram, Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc šīs sabiedrības reģistrācijas vietas, kā arī laikrakstam Latvijas Vēstnesis publicēšanai. Situācija, kad sabiedrībai viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz divās valsts iestādēs un vēl jāpublicē valsts oficiālajā izdevumā, tai rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Gada pārskata lietotājiem ir būtiski saņemt patiesu un identisku informāciju par koncernu un konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā kopuma darbību un tās rezultātiem. Pašlaik ir praktiski neiespējami pārbaudīt, vai abās valsts iestādēs iesniegtie un valsts oficiālajā izdevumā publicētie dokumenti ir identiski. Komercdarbību un gada pārskatus reglamentējošās
direktīvas (ES Pirmā direktīva 68/151/EEK, ES
Ceturtā direktīvā 78/660/EEK, ES Septītā direktīva 83/349/EEK) nosaka, ka
konsolidētie gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai
ievadot reģistrā un nodrošinot lietotājiem iespēju pēc pieprasījuma
saņemt konsolidētā gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos pilnīgi vai
daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi
šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. Tādēļ bija nepieciešams izstrādāt
likumprojektu par attiecīgiem likuma grozījumiem, lai būtu iespējams piemērot
vienas pieturas aģentūras principu un samazināt sabiedrībām administratīvo
slogu un izmaksas.
|
|
||||||||||
|
Likumprojekts paredz: 1) lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, izslēgt no likuma prasību, ka sabiedrībai jāiesniedz (jānosūta) konsolidētais gada pārskats divām valsts iestādēm (Valsts ieņēmumu dienestam un Uzņēmumu reģistram); turpmāk konsolidētais gada pārskats būtu iesniedzams tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kas šā pārskata kopiju elektroniski nodotu Uzņēmumu reģistram (33.panta pirmā un otrā daļa); 2) izslēgt no likuma prasību sabiedrībām pašām publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis konsolidētā gada pārskata informāciju; turpmāk Uzņēmumu reģistrs publicētu šajā laikrakstā paziņojumu, ka konsolidētā gada pārskata informācija ir pieejama Uzņēmumu reģistrā (33.panta trešā daļa). |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot konsolidētā gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz konsolidētā gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), sabiedrībām tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo
procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums
pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) koncerna mātes sabiedrības tiks atbrīvotas no prasības
iesniegt konsolidēto gada pārskatu dublējoši divās valsts iestādēs, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas
nepieciešams, lai nodotu konsolidētos gada pārskatus minētajās iestādēs; 2) koncerna
mātes sabiedrības tiks atbrīvotas arī no prasības pašām
publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis gada pārskata informāciju; 3) visi konsolidēto gada pārskatu lietotāji saņems identisku
informāciju par konkrēto koncernu un konsolidācijā iesaistīto sabiedrību kā
kopuma darbību un tās rezultātiem. |
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
Nav |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas
plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums
Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie- šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
|
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nepieciešamie grozījumi tiesību aktos stājas spēkā vienlaikus ar likumprojektiem Grozījumi Gada pārskatu likumā, Grozījumi Komerclikumā, Grozījumi Kredītiestāžu likumā, Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā , Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā, Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā, Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā un Grozījumi likumā Par privātajiem pensiju fondiem 2008.gada 1.jūlijā. |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kuras tā uzņēmusies 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1983.gada 13.jūnija Septītā direktīva 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54.panta 3.punkta g apakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem (OJ
No L 193 p.1, 1983/07/18) (turpmāk direktīva 83/349/EEK).
|
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||
Projekta 1.pants: likuma 33.panta pirmā,
otrā un trešā daļa |
Direktīvas 83/349/EEK 38.pants |
Atbilst |
Direktīvas 83/349/EEK 38.pants nosaka, ka pienācīgi apstiprinātus konsolidētos gada pārskatus, kā arī tās
personas atzinumu, kas ir atbildīga par šo pārskatu revīziju, publicē
atbilstoši katras dalībvalsts tiesību aktiem saskaņā ar direktīvas 68/151/EEK
3.pantu. Minētā panta 4.punkts nosaka, ka šie pārskati jānodod
atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko
dalībvalsts ir izraudzījusi šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir
iekļauts lietā vai ievadīts reģistrā. Direktīvas 83/349/EEK 38.panta 2. Un
3.punkts arī nosaka, ka dalībvalsts likumi tomēr var atļaut
nepublicēt konsolidēto gada ziņojumu tā, kā norādīts iepriekš. Ir jābūt iespējai pēc pieprasījuma saņemt
ikviena šāda ziņojuma vai kādas tā daļas kopiju. Šādas kopijas cena nedrīkst
pārsniegt tās administratīvās izmaksas. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||
Latvijas darba devēju konfederācija
piedalījās darba grupā, kas tika izveidota ar Ministru kabineta 2006.gada 20.oktobra
rīkojumu Nr.492 (turpmāk darba grupa) un kura sagatavoja saskaņoto
risinājumu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanas nodrošināšanai
(informatīvais ziņojums Ministru kabinetam). |
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais
risinājums, kas ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un
Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. |
|
||||||||||
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu likumā pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas www.fm.gov.lv un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja būs neskaidrības, indivīds varēs
griezties ar viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā un
iesniedzējā institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs
apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas
tiesības indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
|
||||||||||
Nav |
|
|||||||||||
Finanšu ministrs A.Slakteris
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Majevska
|
06.02.2008 10:20
1601
G.Majevska
67095616; Gunta.Majevska@fm.gov.lv