Rīgā
19.02.2008. Nr.90/TA-2718
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Gada pārskatu likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Majevska 67095616, Gunta.Majevska@fm.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 7 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 18.februāra sēdes
protokola Nr.10 6.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Gada pārskatu likumā
Izdarīt Gada
pārskatu likumā (Latvijas Republikas Augstākās Padomes un Valdības Ziņotājs,
1992, 44./45.nr.; Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
1995, 8.nr.; 1996, 24.nr.; 1998, 6., 21.nr.; 2000, 2.nr.; 2001, 9.nr.; 2004,
2.nr.; 2005, 13.nr.; 2006, 24.nr.) šādus grozījumus:
1. 66.pantā:
izteikt pirmo daļu šādā
redakcijā:
"(1) Sabiedrība ne
vēlāk kā mēnesi pēc gada pārskata apstiprināšanas un ne vēlāk kā četrus mēnešus
pēc pārskata gada beigām, bet sabiedrība, kuras darbības apjoms pārsniedz divus
no šā likuma 24.panta otrajā daļā minētajiem kritērijiem, un sabiedrība, kas ir
koncerna mātes sabiedrība, kura sagatavo konsolidēto gada pārskatu, ne vēlāk kā
septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajai iestādei (pēc sabiedrības reģistrācijas vietas) gada pārskata,
kā arī zvērināta revidenta ziņojuma (ja tāds ir) norakstu kopā ar paskaidrojumu
par to, kad gada pārskats apstiprināts (kapitālsabiedrības minēto paskaidrojumu
aizstāj ar dalībnieku sapulces protokola izrakstu ar lēmumu par gada pārskata
apstiprināšanu). Minētos dokumentus iesniedz papīra formā (personīgi, pa pastu
vai ar kurjeru) vai elektroniski.";
izteikt ceturto un piekto
daļu šādā redakcijā:
"(4) Šā panta pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētos dokumentus,
ja tie iesniegti elektroniski, vai šo dokumentu elektroniskās kopijas (ja tie
iesniegti papīra formā) Valsts ieņēmumu dienests ne vēlāk kā piecu darbdienu
laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs nodrošina
saņemto dokumentu publisku pieejamību. Kārtību, kādā apliecina dokumentu elektroniskās kopijas un elektroniski nodod dokumentus, nosaka
starpresoru vienošanās.
(5) Uzņēmumu reģistrs pēc
šā panta ceturtajā daļā minēto dokumentu saņemšanas ne vēlāk kā piecu darbdienu
laikā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu, ka šā panta
pirmajā, otrajā un trešajā daļā minētā informācija pieejama Uzņēmumu
reģistrā."
2. Izslēgt 67.pantu.
3. Izteikt 68.pantu šādā
redakcijā:
"68. Ja sabiedrības
vadība nav iesniegusi dokumentus saskaņā ar šā likuma 66.panta pirmās, otrās un
trešās daļas prasībām, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersona uzliek naudas sodu
likumā noteiktajā kārtībā."
4. Papildināt pārejas
noteikumus ar 9.punktu šādā redakcijā:
"9. Grozījumi šā likuma 66., 67. un
68.pantā stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā un ir attiecināmi uz gada pārskatiem,
kas iesniegti šajā datumā vai vēlāk."
Finanšu ministra vietā
Ministru prezidents
I.Godmanis
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts Grozījumi Gada pārskatu likumā
(turpmāk likumprojekts) izstrādāts,
izpildot Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.35
20.§ Par vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot
konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus 2.punktā doto uzdevumu
izstrādāt un noteiktā kārtībā iesniegt tiesību aktu projektus, lai
nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot
konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus. Pašlaik Gada pārskatu likums (turpmāk likums) nosaka, ka komercsabiedrība, kooperatīvā sabiedrība, individuālais uzņēmums, zemnieku un zvejnieku saimniecība, kas ir šā likuma subjekts (turpmāk - sabiedrība), attiecīgi sagatavota, apstiprināta un pārbaudīta gada pārskata norakstu iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc sabiedrības reģistrācijas vietas un Uzņēmumu reģistram. Likums arī nosaka, ka lielākās sabiedrības gada pārskata norakstu pilnībā vai saīsinātu par saviem līdzekļiem publicē laikrakstā Latvijas Vēstnesis. Situācija, kad sabiedrībai viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz divās valsts iestādēs un vēl jāpublicē valsts oficiālajā izdevumā, tai rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Gada pārskata lietotājiem, ievērojot šīs informācijas atšķirīgo izmantošanu (nodokļu maksāšanas kontrole un trešo personu informēšana), ir būtiski saņemt patiesu un identisku informāciju par sabiedrības darbību un tās rezultātiem. Pašlaik ir praktiski neiespējami pārbaudīt, vai abās valsts iestādēs iesniegtie un valsts oficiālajā izdevumā publicētie gada pārskati ir identiski. Komercdarbību un gada pārskatus reglamentējošās
direktīvas (ES Pirmā direktīva 68/151/EEK, ES
Ceturtā direktīvā 78/660/EEK, ES Septītā direktīva 83/349/EEK) nosaka, ka sabiedrību
gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai ievadot reģistrā un
nodrošinot lietotājiem iespēju pēc pieprasījuma saņemt gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos pilnīgi vai
daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi
šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. Tādēļ bija nepieciešams izstrādāt likumprojektu par attiecīgiem likuma grozījumiem, lai būtu iespējams piemērot vienas pieturas aģentūras principu un samazināt sabiedrībām administratīvo slogu un izmaksas. |
|
||||||||||
|
Likumprojekts paredz: 1) lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, izslēgt no likuma prasību, ka sabiedrībai jāiesniedz (jānosūta) gada pārskats divām valsts iestādēm (Valsts ieņēmumu dienestam un Uzņēmumu reģistram); turpmāk gada pārskats būtu iesniedzams tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kurš gada pārskata kopiju elektroniskā formā nodotu Uzņēmumu reģistram (66.panta pirmā un ceturtā daļa); 2) izslēgt no likuma prasību sabiedrībām pašām publicēt laikrakstā Latvijas Vēstnesis gada pārskata informāciju; turpmāk Uzņēmumu reģistrs publicētu šajā laikrakstā paziņojumu, ka gada pārskata informācija ir pieejama Uzņēmumu reģistrā (66.panta piektā daļa un 67.pants). |
|
||||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), sabiedrībām tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums
pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) visas
sabiedrības tiks atbrīvotas no prasības iesniegt gada pārskatu dublējoši
divās valsts iestādēs, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas nepieciešams,
lai nodotu gada pārskatus minētajās iestādēs; 2) sabiedrības
tiks atbrīvotas no prasības pašām publicēt laikrakstā Latvijas
Vēstnesis gada pārskata informāciju; 3) visi gada pārskatu lietotāji saņems identisku informāciju
par sabiedrības darbību un tās rezultātiem.
|
|
||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
Nav |
|
|||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas
plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums
Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram
nebūs nepiecie-šams. |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros,
tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu
reģistram nebūs nepiecie-šams. |
|
||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
|
|||||||||||
2. Cita informācija |
Nepieciešamie grozījumi tiesību aktos stājas spēkā vienlaikus ar likumprojektiem Grozījumi Konsolidēto gada pārskatu likumā, Grozījumi Komerclikumā, Grozījumi Kredītiestāžu likumā, Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā, Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā, Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā, Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā un Grozījumi likumā Par privātajiem pensiju fondiem 2008.gada 1.jūlijā. |
|
||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, kuras tā uzņēmusies 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||||
1.tabula |
|
|||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1978.gada 25.jūlija Ceturtā direktīva 78/660/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54.panta 3.punkta g apakšpunktu un attiecas uz noteiktu veidu sabiedrību
gada pārskatiem (OJ No L 222 p.11, 1978/08/14) (turpmāk direktīva
78/660/EEK);
2) Padomes
1983.gada 13.jūnija Septītā direktīva 83/349/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54.panta 3.punkta g apakšpunktu un attiecas uz konsolidētajiem pārskatiem (OJ
No L 193 p.1, 1983/07/18) (turpmāk direktīva 83/349/EEK).
|
|
||||||||||
2.tabula |
|
|||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||||
Projekta 1.pants: likuma 66.panta pirmā,
ceturtā un piektā daļa |
Direktīvas 78/660/EEK 47.panta 1.punkts (ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 83/349/EEK 38.panta 3.punktu) |
Atbilst |
Direktīvas 78/660/EEK 47.panta 1.punkts (ievērojot
grozījumu, kas izdarīts ar direktīvas 83/349/EEK 38.panta 3.punktu) nosaka, ka pienācīgi apstiprinātus gada pārskatus un
gada ziņojumu, kā arī tās personas atzinumu, kas ir atbildīga par pārskatu
revīziju, publicē atbilstoši katras dalībvalsts tiesību aktiem saskaņā ar
direktīvas 68/151/EEK 3.pantu. Minētā panta 4.punkts nosaka, ka gada
pārskati jānodod atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji publicējot valsts
oficiālajā izdevumā, kuru dalībvalsts ir izraudzījusi šim nolūkam, vai arī
norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts reģistrā. Direktīvas
78/660/EEK 47.panta 1.punkts nosaka
arī, ka dalībvalsts likumi tomēr var
atļaut nepublicēt gada ziņojumu tā, kā norādīts iepriekš. Ir jābūt iespējai pēc pieprasījuma saņemt
ikviena šāda ziņojuma vai kādas tā daļas kopiju. Šādas kopijas cena nedrīkst
pārsniegt tās administratīvās izmaksas. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||||
|
|
|||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais
risinājums, kas ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un
Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. |
|
||||||||||
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||||
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums Grozījumi Gada pārskatu likumā pēc tā pieņemšanas tiks publicēts oficiālajā laikrakstā Latvijas Vēstnesis, izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, kā arī ievietots Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). Par jaunākajiem grozījumiem grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos tiks plaši informēts vairākos specializētajos periodiskajos izdevumos. Sabiedrības informēšanas pasākumi tiks veikti arī ar ministrijas mājas lapas www.fm.gov.lv un sabiedrisko attiecību speciālistu starpniecību dažādos plašsaziņas līdzekļos. |
|
||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. Ja būs neskaidrības, indivīds varēs
griezties ar viņu interesējošiem jautājumiem šā likumprojekta sagatavotājā un
iesniedzējā institūcijā Finanšu ministrijā. Indivīds lēmumus varēs
apstrīdēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Turklāt savas
tiesības indivīds varēs aizstāvēt arī vispārējā kārtībā, griežoties tiesā. |
|
||||||||||
Nav |
|
|||||||||||
Finanšu ministrs A.Slakteris
Valsts sekretāre
|
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā
amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane
|
E.Strazdiņa
|
M.Radeiko
|
G.Majevska
|
06.02.2008. 10:30
1653
G.Majevska
67095616;Gunta.Majevska@fm.gov.lv