Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu Juridiskā
komisija iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi Satversmes
tiesas likumā.
Juridiskā komisija lūdz minēto likumprojektu nodot tikai Juridiskajai
komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 86.pantu Juridiskā
komisija lūdz minēto likumprojektu izskatīt pirmajā lasījumā bez atkārtotas
izskatīšanas komisijā š.g. 21.februāra Saeimas sēdē.
Juridiskā
komisija lūdz atzīt minēto likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: likumprojekts uz .lpp. un anotācija
uz lpp.
Ar cieņu,
Juridiskās
komisijas priekšsēdētājs V.Stepaņenko
Iesniedz Juridiskā komisija
Grozījumi Satversmes tiesas likumā
Izdarīt
Satversmes tiesas likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1996, 14.nr.; 1997, 20.nr.; 2001, 2.nr.; 2003, 15.nr.; 2004,
4.nr.) šādus grozījumus:
1.
Izslēgt 1. panta trešo daļu.
2.
Izteikt 17.panta pirmās daļas
8. punktu šādā redakcijā:
8)
tiesībsargam, ja iestāde, kas izdevusi apstrīdamo aktu, nav tiesībsarga
norādītajā termiņā novērsusi konstatētos trūkumus;
3. Izteikt 20.panta
devītās daļas 3.punktu šādā redakcijā:
3) uzaicina institūciju vai amatpersonu, kas
izdevusi apstrīdēto aktu, lēmumā par lietas ierosināšanu noteiktajā laikā, kas
nav īsāks par vienu mēnesi, iesniegt atbildes rakstu ar lietas faktisko
apstākļu izklāstu un juridisku pamatojumu;
4. Aizstāt 22.panta
otrās daļas 1.punktā vārdus pieprasa papildu paskaidrojumus ar vārdiem lemj
par atbildes raksta iesniegšanas termiņa pagarināšanu, pieprasa papildu
paskaidrojumus.
5.
Papildināt 29.pantu
ar ceturto un piekto daļu šādā redakcijā:
(4)
Satversmes tiesas lēmumā par tiesvedības izbeigšanu sniegtā attiecīgās tiesību
normas interpretācija ir obligāta visām valsts un pašvaldību institūcijām,
iestādēm, amatpersonām, tiesām, kā arī fiziskajām un juridiskajām personām.
(5)
Satversmes tiesas lēmumu par tiesvedības izbeigšanu ne vēlāk kā piecu dienu
laikā pēc tā pieņemšanas publicē laikrakstā Latvijas Vēstnesis.
6. Papildināt likumu ar 34.1 pantu šādā redakcijā:
34.1 pants. Kārtība, kādā Satversmes
tiesas tiesnesis var pildīt amatu starptautiskā tiesā vai starptautiskā
institūcijā
(1) Ja Satversmes tiesas tiesnesis ievēlēts starptautiskā tiesā vai
deleģēts (norīkots) pārstāvēt Latvijas valsti starptautiskā institūcijā, šādu
amatu var savienot ar Satversmes tiesas tiesneša amatu, ja tam piekrīt Satversmes
tiesa. Lēmumu par atļauju savienot Satversmes tiesas tiesneša amatu ar amatu
starptautiskā tiesā vai citā starptautiskā institūcijā pieņem, aizklāti
balsojot, ar visa tiesnešu sastāva absolūto balsu vairākumu.
(2) Ja
Satversmes tiesa pieņēmusi lēmumu par atļauju savienot Satversmes tiesas
tiesneša amatu ar amatu starptautiskā tiesā vai citā starptautiskā institūcijā,
Satversmes tiesa var lemt par Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru apturēšanu uz
laiku, kamēr tiesnesis pilda minētos pienākumus, bet ne ilgāku kā trīs gadi.
Ja Satversmes tiesa pieņēmusi lēmumu par tiesneša pilnvaru apturēšanu uz
laiku, kamēr viņš pilda amatu starptautiskā tiesā vai citā starptautiskā
institūcijā, Satversmes tiesas tiesneša pilnvaru termiņš par šo laiku netiek
pagarināts.
Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā
izsludināšanas.
Likumprojekta
Grozījumi Satversmes tiesas likumā
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums
|
Neskatoties uz to, ka Tiesībsargas ir
pārņēmējs Valsts cilvēktiesību biroja tiesības un saistības, Satversmes
tiesas likums vēl aizvien paredz Valsts cilvēktiesību birojam tiesības
iesniegt pieteikumu par lietas ierosināšanu. Satversmes tiesas likums paredz, ka
visām valsts un pašvaldību institūcijām, iestādēm, amatpersonām un tiesām, kā
arī fiziskajām un juridiskajām personām obligāts ir spriedums un tajā
iekļautā interpretācija. Lai nodrošinātu procesuālās ekonomijas principu, ir
nepieciešams paredzēt, ka arī lēmums par lietas izbeigšanu un tajā iekļautā
interpretācija ir obligāts. Nav noregulēts jautājums par Satversmes
tiesas tiesneša iespējām uz noteiktu laiku pārstāvēt Latvijas valsti
starptautiskā institūcijā. |
||||||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība
|
2007. gada 1. janvārī spēkā
stājās Tiesībsarga likums. Ar šo brīdi darbu beidza Valsts cilvēktiesību
birojs, uz kā bāzes tika izveidota Tiesībsarga institūcija. Tiesībsarga
birojs ir Valsts cilvēktiesību biroja tiesību un saistību pārņēmējs.
Satversmes tiesas likums vēl aizvien paredz Valsts cilvēktiesību birojam
tiesības iesniegt pieteikumu par lietas ierosināšanu. Saskaņā ar Satversmes tiesas likuma
29. panta pirmo daļu tiesvedību lietā var izbeigt līdz sprieduma
pasludināšanai ar Satversmes tiesas lēmumu, ja ir iestājies viens no šā panta
pirmajā daļā uzskaitītajiem apstākļiem. Tā, piemēra, gadījumā, ja apstrīdētā
tiesību norma ir zaudējusi spēku, Satversmes tiesa var pieņemt lēmumu par
lietas izbeigšanu. Tomēr gadījumā, ja apstrīdētā norma ir aizskārusi kāda
indivīda tiesības un aizskārumu novērst ir iespējams vienīgi, atceļot normu
ar tās spēkā stāšanās brīdi vai arī ar brīdi, kad ir noticis tiesību
aizskārums, Satversmes tiesai, lai novērstu konkrētās personas tiesību
aizskārumu, ir jātaisa spriedums, jo atbilstoši līdzšinējam regulējuma
vienīgi Satversmes tiesas spriedums un tajā ietvertā interpretācija ir obligāta
visām valsts un pašvaldību institūcijām, iestādēm, amatpersonām un tiesām, kā
arī fiziskajām un juridiskajām personām. Lai nodrošinātu iespēju Satversmes
tiesas tiesnesim uz noteiktu laiku pārstāvēt Latvijas valsti starptautiskā
institūcijā, nepieciešams likumā paredzēt iespēju savienot šo amatu ar
Satversmes tiesas tiesneša amatu. |
||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
||||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme
uz (tūkst. latu) |
|||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada
|
||||||||||
1 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
6 |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Cita informācija
Nav |
|||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Normatīvā
akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
||||||||||||
2.tabula |
|||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma
(attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
||||||||||
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|||||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nav noskaidrota. |
||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
||||||||||||
5. Cita informācija |
Konsultācijas
notikušas ar Satversmes tiesu un Saeimas Juridisko biroju |
||||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Jaunas valsts institūcijas netiek radītas. |
||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likumprojekts pēc pieņemšanas tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis un periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru kabineta Ziņotājs. Normatīvais akts tiks iekļauts Normatīvo aktu informācijas sistēmā (NAIS). |
||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Normatīvais akts indivīda tiesības neierobežo. |
||||||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
||||||||||||