Latvijas Republikas
9.Saeimas Prezidijam
2008.gada 14.februārī
Nr._______________
Saskaņā ar Saeimas Kārtības ruļļa 79.pantu likumdošanas
iniciatīvas kārtībā iesniedzam likumprojektu "Grozījumi likumā Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka
statusu.
Pielikumā:
1. Likumprojekts.
2. Anotācija
(uz 3 lp.).
9.
Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
Likumprojekts
Grozījumi likumā Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka
statusu
Izdarīt likumā Par
nacionālās pretošanās kustības dalībnieka statusu (Latvijas Republikas Saeimas
un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1996, 11.nr.; 1998, 19.nr.; 2004, 12.nr.; 2005, nr.14) šādus grozījumus:
1.Izteikt likuma 1.
pantu šādā redakcijā:
1.pants. Šā likuma mērķis ir novērtēt to cilvēku nopelnus,
kuri piedalījās bruņotā cīņā vai ar citiem līdzekļiem cīnījās pret Latvijas
teritorijā valdošajiem komunistisko vai nacistisko režīmiem. Šie cilvēki šā
likuma ietvaros uzskatāmi par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem
2.Aiztāt
likuma 2. panta pirmās daļas trešajā punktā vārdus okupācijas režīmu, tā iedibināto kārtību un ideoloģiju ar vārdiem
komunistisko vai nacistisko režīmiem, to
iedibināto kārtību un ideoloģiju
3.
Papildināt likuma 2. pantu ar trešo daļu šādā redakcijā:
(3)
Par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem atzīstami arī tie Latvijas
Republikas iedzīvotāji, kuri Latvijas teritorijā laika posmā no 1941. gada 22.
jūnija līdz 1945. gada 9. maijam piedalījās karadarbībā pret nacistisko režīmu
antihitleriskās koalīcijas valstu bruņoto spēku sastāvā vai partizānu
vienībās.
9. Saeimas deputāti:
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
____________________________________
likumprojektam
"Grozījumi likumā Par nacionālās pretošanās kustības dalībnieka
statusu
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||||
1. Pašreizējās
situācijas raksturojums |
Likuma patreizējās redakcijas mērķis ir atzīt to cilvēku nopelnus, kuri
laikā, kad Latvijas bija zaudējusi savu valstisko neatkarību cīnījās pret tās
teritorijā valdošajiem režīmiem. Diemžēl šis likums neatzīst daudzu to
personu nopelnus, kuri riskējot ar savām dzīvībām, perspektīvā nodrošināja
Latvijas valstiskās neatkarības atjaunošanu. Aizmirsti ir palikuši tie
Latvijas iedzīvotāji, kuri cīnījās pret nacistisko režīmu ar efektīvāko no
iespējamākajām metodēm- iestājoties antihitleriskās koalīcijas karaspēkā vai
antihitlerisko koalīciju atbalstošajās partizānu vienībās. |
|
||||||||||
2. Normatīvā
akta projekta būtība |
Iesniedzēji piedāvā atzīt par nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem,
kuri
Latvijas teritorijā laika posmā no 1941. gada 22. jūnija līdz 1945. gada 9.
maijam piedalījās karadarbībā pret nacistisko režīmu antihitleriskās
koalīcijas valstu bruņoto spēku sastāvā vai partizānu vienībās |
|
||||||||||
3. Cita
informācija |
Starp antihitleriskās koalīcijas vienībām, kas atbrīvoja Latviju no
nacisma bija tādas Latvijas nacionālās militārās vienības, kā 130. Latviešu
Strēlnieku korpuss, 43. Latviešu Strēlnieku gvardes divīzija, 201. Strēlnieku
divīzija, 1. Latviešu Aviācijas pulks. |
|
||||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un
tautsaimniecības attīstību |
|
|||||||||||
1. Ietekme uz
makroekonomisko vidi |
Nav |
|
||||||||||
2. Ietekme uz
uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||||||
3. Sociālo seku
izvērtējums |
Likumprojekts neparedz samazināt to personu loku, kuras jau ir ieguvušas
šo statusu un atbilstoši nevar izraisīt nekādas negatīvas sociālas sekas |
|
||||||||||
4. Ietekme uz
vidi |
Nav ietekmes |
|
||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|
||||||||||
III. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
|
|||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||||
1. Izmaiņas
budžeta ieņēmumos |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
2. Izmaiņas
budžeta izdevumos |
- |
- |
|
- |
|
|
||||||
3. Finansiālā
ietekme |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
4.
Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
- |
- |
- |
- |
- |
|
||||||
5. Detalizēts
finansiālā pamatojuma aprēķins |
|
|
||||||||||
6. Cita
informācija |
Precīzu aprēķinu par to personu
skaitu, kuras saskaņā ar šo likumprojektu var iegūt nacionālās pretošanās
kustības dalībnieka statusu nav. Taču aptuveni aprēķini liecina, ka šādas
personas varētu būt aptuveni 10 000. 2005. gada 30. augusta MK noteikumi
Nr.646 Noteikumi par pabalstu nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem
paredz, ka pabalsta apmērs šīm personām ir 50 lati. Pabalstu izmaksa prasīs
papildus izdevumus LR Aizsardzības ministrijas budžetā 6 miljonus latus.
Aizsardzības ministrijai atvēlētais finansējums 2008. gadā 277,33 miljoni
latu no kuriem patreizējiem nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem tiek plānots izmaksāt
556 980 latus. |
|
||||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
||||||||||||
1. Kādi
normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod |
- |
|||||||||||
2. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
||||||||||||
1. Saistības
pret Eiropas Savienību |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2. Saistības
pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts veicinās attiecību uzlabošanos ar NATO, jo no 12 NATO
dibinātājvalstīm - četras (Lielbritānija, Kanāda, ASV un Francija) bija
aktīvi antihitleriskās koalīcijas dalībnieki, savukārt vēl četras (Dānija,
Luksemburga, Nīderlande un Norvēģija) smagi cieta nacistu okupācijas laikā |
|||||||||||
3. Saistības,
kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem
starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
4. Atbilstības
izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||
Attiecīgie
Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas
Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot
numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||
2.tabula |
||||||||||||
Latvijas
normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas
Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības
pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||
5
. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, |
||||||||||||
1. Ar kurām
nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas
nav notikušas |
|||||||||||
2. Kāda ir šo
nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie
priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
- |
|||||||||||
3. Kādi
sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas
viedoklis |
- |
|||||||||||
4.
Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
- |
|||||||||||
5. Cita
informācija |
- |
|||||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||
1. Kā tiks
nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai
tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju
funkcijas |
- |
|||||||||||
2. Kā
sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Saskaņā ar likumu Par likumu un citu Saeimas, Valsts prezidenta un
Ministru kabineta pieņemto aktu izsludināšanas, publicēšanas, spēkā stāšanās
kārtību un spēkā esamību normatīvais akts tiks publicēts oficiālajā preses izdevumā
Latvijas Vēstnesis un Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs. |
|||||||||||
3. Kā indivīds
var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības |
|||||||||||
4. Cita
informācija |
- |
|||||||||||