14.02.2008.
Saeimas Prezidijam
Augsti godājamie Saeimas Prezidija locekļi!
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija,
pamatojoties uz Kārtības ruļļa 79.pantu, iesniedz izskatīšanai Saeimā
likumprojektu Rajonu pašvaldību reorganizācijas likums.
Komisija lūdz nodot minēto likumprojektu tikai
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā
komisija.
Saskaņā ar Kārtības ruļļa 86.pantu Valsts pārvaldes
un pašvaldības komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas komisijā.
Pielikumā: likumprojekts un anotācija uz 5 lpp.
Ar cieņu
Komisijas priekšsēdētājs Oskars
Spurdziņš
Valsts pārvaldes un pašvaldības komisija Likumprojekts
Rajonu pašvaldību
reorganizācijas likums
I nodaļa
Vispārīgie noteikumi
1.pants. Šis likums nosaka kārtību, kādā reorganizē rajonu
pašvaldības, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās
reformas pabeigšanu. Reorganizācijas gaitā vietējās pašvaldības saskaņā ar
rajona pašvaldības reorganizācijas plānu pārņem attiecīgā rajona pašvaldības
institūcijas, mantu, tiesības un saistības.
2.pants. Rajona padomes pilnvaras izbeidzas ar šā likuma
9.pantā minētās novada pašvaldības domes pirmo sēdi vai 10.panta otrajā daļā
minētās atbildīgās pašvaldības domes pirmo sēdi.
3.pants. Šā likuma un citu normatīvo aktu ievērošanu
rajonu pašvaldību reorganizēšanā uzrauga Reģionālās attīstības un pašvaldību
lietu ministrija (turpmāk atbildīgā ministrija).
II
nodaļa
Reorganizācijas plāns
4.pants. (1) Rajonu pašvaldību
reorganizāciju veic saskaņā ar reorganizācijas plānu, ciktāl šajā likumā nav
noteikts citādi.
(2) Rajona padome līdz 2008.gada 31.decembrim
apstiprina rajona pašvaldības reorganizācijas plānu kā saistošos noteikumus.
(3) Reorganizācijas
plānu neizstrādā un nepieņem, ja rajona teritorijā izveido vienu novadu.
(4) Ministru kabinets
līdz 2008.gada 1.jūnijam nosaka rajona pašvaldības reorganizācijas plāna
izstrādāšanas kārtību un plānā ietveramo saturu.
5.pants. Rajona pašvaldības reorganizācijas plānu
izpilda no 2009.gada 1.jūlija līdz 31.decembrim.
6.pants. Rajona padome no
2008.gada 31.decembra līdz 2009.gada 1.jūnijam rajona pašvaldības
reorganizācijas plānu var grozīt vienīgi ar Ministru kabineta piekrišanu.
7.pants. (1) Rajona padome triju darbdienu laikā pēc
rajona pašvaldības reorganizācijas plāna apstiprināšanas to nosūta atbildīgajai
ministrijai.
(2) Atbildīgā
ministrija izvērtē rajona pašvaldības reorganizācijas plāna atbilstību
normatīvo aktu prasībām.
(3) Ja rajona
padome likumā noteiktajā termiņā neapstiprina rajona pašvaldības
reorganizācijas plānu vai apstiprinātais rajona pašvaldības reorganizācijas
plāns pilnībā vai kādā tā daļā ir pretrunā ar likumu vai Ministru kabineta
noteikumiem, par attiecīgās rajona pašvaldības reorganizāciju lemj Ministru
kabinets, izdodot attiecībā uz šo rajona pašvaldību īpašus noteikumus.
8.pants. (1) Ja rajona teritorijā izveidojami vismaz divi
novadi, tad rajona padome, izstrādājot rajona pašvaldības reorganizācijas
plānu, vienojas par rajona pašvaldības institūciju, mantas, tiesību un saistību
nodošanu vietējām pašvaldībām.
(2) Ja rajona
padome nevienojas par rajona pašvaldības reorganizācijas plāna pieņemšanu,
reorganizācijas noteikumus izstrādā saskaņā ar šā likuma 7.panta trešo daļu.
(3) Ja rajona
padome reorganizācijas plānā nav paredzējusi visu rajona pašvaldības
institūciju, mantas, tiesību un saistību nodošanu, Ministru kabinets var lemt
par attiecīgās rajona
pašvaldības reorganizāciju, izdodot attiecībā uz šo rajona pašvaldību īpašus
noteikumus.
III nodaļa
Lietu pārņemšana
9.pants. Ja rajona teritorijā izveido vienu novadu,
tad, izbeidzoties rajona padomes pilnvarām, rajona pašvaldība kā publisko
tiesību juridiskā persona beidz pastāvēt un par rajona pašvaldības institūciju,
mantas, tiesību un saistību pārņēmēju kļūst attiecīgā novada pašvaldība.
10.pants. (1) Ja
rajona teritorijā izveido vismaz divus novadus, tad pēc rajona padomes pilnvaru
izbeigšanās, lai nodrošinātu pakāpenisku rajona pašvaldības institūciju,
mantas, tiesību un saistību nodošanu, rajona pašvaldība līdz institūciju,
mantas, tiesību un saistību nodošanai vai izbeigšanai, bet ne ilgāk par
2009.gada 31.decembri turpina pastāvēt kā publisko tiesību juridiskā persona.
(2) Rajona pašvaldības
darbu no 2009.gada 1.jūlija organizē un vada (tai skaitā administrē finanšu
līdzekļus un atbild par to izlietojumu) atbildīgās pašvaldības dome. Atbildīgo
pašvaldību nosaka Ministru kabinets.
(3) Rajona
pašvaldības darbinieku darba tiesiskās attiecības tiek turpinātas vai izbeigtas
atbilstoši Darba likuma noteikumiem.
11.pants. Ja šā likuma 10.panta pirmajā daļā minētās publisko tiesību juridiskās personas reorganizāciju var pabeigt pirms 2009.gada 31.decembra, lēmumu par tās darbības izbeigšanu pieņem atbildīgās pašvaldības dome. Ja šāds lēmums nav pieņemts, rajona pašvaldības kā publisko tiesību juridiskās personas darbība ar 2009.gada 31.decembri uzskatāma par izbeigtu uz likuma pamata.
IV nodaļa
12.pants. Rajona padome no 2008.gada 1.maija līdz 2009.gada 1.jūlijam rajona pašvaldības nekustamo īpašumu var atsavināt, ieķīlāt, apgrūtināt ar lietu vai saistību, kā arī iznomāt ilgāk par 2009.gada 1.augustu, taču tikai ar Ministru kabineta piekrišanu.
13.pants. (1) Rajona
padomei līdz 2009.gada 30.jūnijam atļauts izlietot ne vairāk kā 50 procentus no
plānotā 2009.gada rajona padomes budžeta izdevumiem. Ja rajona padomei
nepieciešami papildu finanšu resursi, pēc rajona padomes priekšlikuma par to
lemj Ministru kabinets.
(2) Ja rajona pašvaldības apstiprinātajā budžetā no 2009.gada 1.jūlija
līdz 31.decembrim nepieciešama finansējuma sadalījuma grozīšana, par to lemj
Ministru kabinets.
V nodaļa
Funkciju izpildes nodrošināšana
14.pants. Rajona pašvaldības institūcijas (gan līdz nodošanai vietējai pašvaldībai, gan pēc tās) nodrošina bijušās rajona pašvaldības funkciju izpildi rajona teritorijā līdz 2009.gada 31.decembrim, ja vietējās pašvaldības nav lēmušas citādi.
15.pants. Pēc 2009.gada 31.decembra vietējā pašvaldība, kurai nav bijušā rajona pašvaldības funkciju
izpildei nepieciešamās institūcijas, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā
sadarbojas ar to vietējo pašvaldību, kura ir pārņēmusi attiecīgo institūciju.
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.maijā.
Rajonu pašvaldību reorganizācijas likums
ANOTĀCIJA
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs?
Saskaņā ar Administratīvi teritoriālās reformas likumu 5.panta pirmajā daļā noteikto pēc administratīvi teritoriālās reformas Latvijā ir šādas administratīvās teritorijas: apriņķi, novadi, republikas pilsētas. Savukārt minētā likuma 6.pants nosaka, ka vietējo pašvaldību administratīvā reforma tiek realizēta līdz 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām. Ņemot vērā to, ka pēc administratīvi teritoriālās reformas nebūs rajonu administratīvo teritoriju, vienlaicīgi ar administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanu 2009.gadā vietējās pašvaldībās jāveic rajona pašvaldību reorganizācija. Likumprojekts nosaka kārtību, kādā reorganizē rajonu pašvaldības, lai nodrošinātu vietējo pašvaldību administratīvi teritoriālās reformas pabeigšanu.
Likumprojekts paredz, ka rajonu padomes pēc 2009.gada 1.jūlija uz sēdēm vairs nesanāk, to darbība ir izbeigta. Rajona pašvaldības institūcijas līdz 2009.gada 31.decembrim turpina pildīt bijušā rajona pašvaldības funkcijas, neskatoties uz to, ka šīs institūcijas pakāpeniski tiek nodotas vietējām pašvaldībām saskaņā ar reorganizācijas plānu.
Likumprojekts paredz, ka rajonu pašvaldību reorganizācija notiek ne vēlāk kā līdz 2009.gada 31.decembrim saskaņā ar rajonu padomju izstrādātiem rajonu reorganizācijas plāniem. Rajona reorganizācijas plānos rajonu padomes vienojas par rajona pašvaldības institūciju, mantas, tiesību un saistību sadali.
2. Kāda var būt likuma
iespējamā ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību?
Šis likumprojekts paredz, ka pēc 2009.gada vietējo pašvaldību vēlēšanām darbību izbeigs rajonu pašvaldības un to izveidotās institūcijas, mantu, tiesības un saistības, kā arī likumā Par pašvaldībām noteiktās rajonu pašvaldību funkcijas un speciālajos likumos noteiktās funkcijas un uzdevumus pēc attiecīgo grozījumu izdarīšanas speciālajos likumos pārņems un turpinās pildīt novadu un republikas pilsētu pašvaldības, ja speciālajos likumos nebūs noteikts citādi.
3. Kāda var būt likuma
ietekme uz valsts budžeta un pašvaldību budžetiem?
Šobrīd likumprojekta ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem nav iespējams prognozēt. To būs iespējams prognozēt, izstrādājot valsts budžetu 2009.gadam, kā arī izstrādājot grozījumus likumos, kas regulē rajonu pašvaldību kompetenci.
4. Kāda var būt likuma
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu?
Pēc likumprojekta pieņemšanas pašvaldību reformas kontekstā, ņemot vērā to, ka rajonu pašvaldības tiks reorganizētas un vairāk nebūs rajonu administratīvo teritoriju, nepieciešams izdarīt grozījumus 104 likumos, kā arī attiecīgajos Ministru kabineta noteikumos.
5. Kādām Latvijas
starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts?
Likumprojekts šo jomu neskar.
6. Kādas konsultācijas
notikušas, sagatavojot tiesību akta projektu?
Likumprojekts sagatavots konsultējoties ar Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministriju, Saeimas Juridisko biroju un Latvijas Pašvaldību savienību.
7. Kā tiks nodrošināta likuma
izpilde?
Likuma izpilde tiks nodrošināta saskaņā ar likumā un normatīvajos aktos noteikto kārtību.