LATVIJAS
REPUBLIKAS SAEIMA
BUDŽETA UN FINANŠU (NODOKĻU) KOMISIJA
Jēkaba ielā 10/12, Rīgā,
LV-1811 tālr. 7087318 fax 7087317
|
2008.gada 13.februāris
Nr.9/2 2 25 (9/08)
Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija saskaņā ar
Saeimas kārtības ruļļa 79.pantu iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā.
Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija lūdz nodot minēto likumprojektu tikai Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas kārtības ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā 21.februāra Saeimas sēdē.
Pielikumā: 1. likumprojekts Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā, 2 lapas;
2. likumprojekta
anotācija, 2 lapas.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētājs K.Leiškalns
Iesniedz Budžeta un finanšu (nodokļu)
komisija
Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā
Izdarīt Dabas resursu
nodokļa likumā (Latvijas
Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 2.nr., 2007, 3; 24.nr.,
Latvijas Vēstnesis 2007, 203.nr.) šādus
grozījumus:
1. 4.panta piektajā
daļā:
papildināt pirmo
teikumu aiz vārdiem pievieno tirgotājs ar vārdiem neatkarīgi no tā, vai par
šiem maisiņiem tiek iekasēta atsevišķa samaksa;
papildināt ar teikumu
šādā redakcijā:
Ja preces tiek
realizētas maisiņos, kuros tirgotājs tās safasējis un iepakojis pirms
novietošanas tirdzniecības vietā, šiem maisiņiem piemēro nodokļa likmi, kas
noteikta šā likuma 7.pielikumā.
2. Papildināt 7.panta
otrās daļas pirmo punktu aiz vārdiem Vides ministrijai ar vārdiem vai tās
padotībā esošai iestādei.
3. Papildināt
15.panta trešo daļu ar teikumu šādā redakcijā:
Ja persona C
kategorijas piesārņojošās darbības apliecinājumu saņēmusi un saimniecisko
darbību uzsākusi laikā, kas nesakrīt ar nodokļa pārskata perioda pirmo mēnesi,
nodokli aprēķina kā vienu divpadsmito daļu no gada nodokļa likmes (50 latiem)
par katru pārskata perioda mēnesi pēc apliecinājuma saņemšanas.
4. Papildināt
19.pantu ar teikumu šādā redakcijā:
Pazemes ūdeņiem, ko
izmanto par dzērienu sastāvdaļu vai par pārtikas produktu sastāvdaļu ražošanas
procesā, ja tā sastāvs dzērienā vai pārtikas produktā nepārsniedz 90 procentus
(vai sausnas saturs ir 10 procentus vai vairāk), piemēro nodokļa likmi, kas
noteikta šā likuma 2.pielikuma 2.tabulas 2.pozīcijā. Pazemes ūdeņiem, ko
izmanto par dzērienu sastāvdaļu vai par pārtikas produktu sastāvdaļu ražošanas
procesā, ja tā sastāvs dzērienā pārsniedz 90 procentus (vai sausnas saturs ir
mazāk kā 10 procenti), piemēro nodokļa likmi, kas noteikta šā likuma
2.pielikuma 2.tabulas 4.pozīcijā.
5. Izteikt
Informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām šādā redakcijā:
Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības
direktīvām
1. Likumā iekļautas
tiesību normas, kas izriet no:
1) Eiropas Parlamenta un
Padomes 2003.gada 13.oktobra direktīvas 2003/87/EK, ar kuru nosaka sistēmu
siltumnīcas efektu izraisošo gāzu emisijas kvotu tirdzniecībai Kopienā un groza
Padomes direktīvu 96/61/EK;
2) Padomes 2003.gada
27.oktobra direktīvas 2003/96/EK, kas pārkārto Kopienas noteikumus par nodokļu
uzlikšanu energoproduktiem un elektroenerģijai;
3) Padomes 2004.gada
29.aprīļa direktīvas 2004/74/EK, ar ko groza direktīvu 2003/96/EK par dažu
dalībvalstu iespēju piemērot nodokļu līmeņa pagaidu atbrīvojumus vai
samazinājumus attiecībā uz enerģētikas produktiem un elektroenerģiju.
2. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada
22.jūnija Direktīvu 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību
tehnisko standartu un noteikumu jomā, un Eiropas Parlamenta un Padomes
1998.gada 20.jūlija Direktīvu 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK, kas
nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu jomā,
tiesību normas saskaņotas ar Eiropas Komisiju un Eiropas Savienības
dalībvalstīm.
Likumprojekta Grozījumi
Dabas resursu nodokļa likumā
anotācija
1. Kādēļ likums ir vajadzīgs |
Likumprojekts paredz likumā noteikto informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām papildināt ar atsauci, ka tiesību normas saskaņotas ar Eiropas Komisiju un Eiropas
Savienības dalībvalstīm atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 1998. gada
22. jūnija direktīvai 98/34/EK, ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību
tehnisko standartu un noteikumu jomā, un Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.
gada 20. jūlija direktīvai 98/48/EK, ar kuru groza Direktīvu 98/34/EK,
ar ko nosaka informācijas sniegšanas kārtību tehnisko standartu un noteikumu
jomā (turpmāk Direktīvas). Likumprojektā paredzēto atsauci nepieciešams iekļaut likumā, jo Dabas resursu nodokļa likums atbilst tehnisko noteikumu statusam un tas ir jāpaziņo, ievērojot procedūru, Eiropas Komisijai. Spēkā esošais likums atbilstoši Direktīvu prasībām jau ir atbilstoši Eiropas Komisijā notificēts, bet likumā nav iekļauta atbilstošā atsauce. To likumā paredz iekļaut jaunais likumprojekts. Par likumu iepriekš nav saņemti komentāri ne no Eiropas Komisijas, ne no citām dalībvalstīm. Bez tam Valsts ieņēmumu dienests, administrējot dabas resursu nodokli, ir saskāries ar viedokļu dažādību par atsevišķu Dabas resursu nodokļa likuma normu piemērošanu, kuras izvērtējot ir secināts, ka nepieciešams precizēt vairākas likumā noteiktās normas, lai tās būtu uztveramas tieši un nepārprotami: 1. Saskaņā ar 2007.gada 27.novembra grozījumiem likumā, sākot ar
2008.gada 1.janvāri ir palielinātas nodokļa likmes plastmasas maisiņiem, ko
pircēja ērtības vai reklāmas noformējuma dēļ iepakotu vai neiepakotu preču
vai produktu kopumam (pirkumam) pievieno tirgotājs. Pārtikas tirdzniecības
uzņēmumu uzdotie jautājumi liecina par dažādu izpratni par to, vai dabas
resursu nodoklis jāmaksā arī par plastmasas maisiņiem, kas novietoti veikala
plauktos un par kuriem tiek iekasēta atsevišķa samaksa. Lai nodrošinātu vienotu
viedokli par minētās likuma normas piemērošanu, nepieciešams izdarīt grozījumus
likuma 4.panta piektajā daļā un precizēt tās redakciju. Sakarā ar viedokļu dažādību,
likumā nepieciešams precizēt kādas likmes piemērojamas tiem plastmasas
maisiņiem, kuros tirgotājs vai ražotājs ir iesvēris un safasējis preces pirms
realizācijas. 2. Šobrīd likums pieļauj arī dažādus viedokļus par to, kāda dabas
resursu nodokļa likme par ūdens ieguvi no artēziskiem urbumiem jāpiemēro, ja
šo ūdeni tālāk izmanto ražošanas procesam, atdzesēšanai un sadzīves
vajadzībām. Likumā ir noteiktas dažādas likmes pazemes ūdeņiem, ko izmanto
ūdensapgādē, un pazemes ūdeņiem, ko realizē tālāk. Tāpēc nepieciešams
precizēt, ko nozīmē pazemes ūdeņu tālāka realizācija, un noteikt, kādas dabas
resursu nodokļa likmes jāpiemēro par pazemes ūdeņu ieguvi un tā izmantošanu
ražotajai un realizētajai produkcijai. Piemēram, AS Latvijas Balzams un AS
Lāčplēša Alus neražo un nerealizē tālāk pazemes ūdeņus, bet izmanto ūdeni
produkcijas (alus, limonādes u.c. dzērienu) ražošanai un realizācijai, un
šajos produktos ir augsts ūdens saturs. Cido grupas uzņēmumi ražo un
realizē gan dzeramo ūdeni, gan limonādes un sulas. 3. Likuma 15.panta trešajā daļā noteikts, ja iekārtu operatori veic C kategorijas piesārņojošas darbības nozarēs, attiecībā uz kurām normatīvajos aktos nav noteiktu nosacījumu un nav arī iespējams aprēķināt piesārņojošo vielu apjomu, nodokļa apmērs ir 50 latu gadā. Likumā nav noteikts, kā aprēķināt nodokli gadījumos, ja nodokļa maksātājs uzsāk saimniecisko darbību un saņem C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājumu gada vidū. Piemēram, ja C kategorijas piesārņojošas darbības apliecinājums izsniegts pārskata gada novembra mēnesī, nav skaidrs, vai arī šajā gadījumā nodokļa apmērs ir 50 latu gadā. |
2. Kāda var būt likuma ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
Likumprojekta pieņemšana padarīs dažas spēkā esošā likuma normas precīzākas un saprotamākas, lai tās būtu uztveramas tieši un nepārprotami. Tas padarīs pārskatāmāku un vienkāršāku nodokļa administrēšanu, jo nodokļa administratoriem no vienas puses un nodokļa maksātājiem no otras puses nebūs jāsaskaras ar viedokļu dažādību par atsevišķu Dabas resursu nodokļa likuma normu piemērošanu. |
3. Kāda var būt likuma ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
Likumprojekts neietekmēs valsts un pašvaldību budžetus. Likumprojekts paredz izdarīt tehniskus grozījumus Dabas resursu nodokļa likumā, lai spēkā esošā likuma normas padarītu precīzas un nepārprotamas. |
4. Kāda var būt likuma ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
5. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst likumprojekts |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
6. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot likumprojektu |
Konsultācijas notikušas ar Valsts ieņēmumu dienestu un Vides ministriju. |
7. Kā tiks nodrošināta likuma izpilde |
Normatīvā akta izpildi nodrošinās Vides ministrijas padotībā esošās iestādes un Valsts ieņēmumu dienests. Jaunu valsts iestāžu veidošana nav nepieciešama, esošo iestāžu funkcijas netiks paplašinātas. |
Komisijas
priekšsēdētājs K.Leiškalns