Saeimas
Prezidijam
Agrārās, vides un reģionālās politikas
komisija iesniedz otrajam lasījumam sagatavoto likumprojektu Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā (Reģ.nr. 624/Lp 9) (Steidzams).
Pielikumā: apkopoto priekšlikumu tabula
likumprojekta
otrajam lasījumam uz
. lpp.
Ar cieņu,
komisijas priekšsēdētāja
Anna Seile
Iesniedz
Agrārās,vides un
reģionālās
politikas komisija Likumprojekts otrajam lasījumam
(Steidzams)
(reģ. nr. 624/Lp9)
Spēkā esošā likuma
redakcija |
Pirmā
lasījuma redakcija |
Pr.nr. |
Iesniegtie priekšlikumi (9) |
Komisijas
slēdziens |
Komisijas
atbalstītā redakcija |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā
|
|
|
|
Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā
|
|
Izdarīt Lauksaimniecības
un lauku attīstības likumā ( Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 2004, 10. nr.; 2006, 9. nr.; 2007, 3., 23. nr.) šādus grozījumus: |
|
|
|
Izdarīt Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā ( Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 10. nr.; 2006, 9. nr.; 2007, 3.,
23. nr.) šādus grozījumus: |
Lauksaimniecības
un lauku attīstības likums
|
|
|
|
|
|
II nodaļa.
Lauksaimniecības un lauku attīstības politikas
īstenošana |
|
|
|
|
|
4.pants.
Lauksaimniecības un lauku attīstības politikas īstenošanas pamatprincipi un
veidi |
|
|
|
|
|
(1) Lauksaimniecības
un lauku attīstības politikas īstenošanas pamatprincipi ir šādi: |
|
|
|
|
|
1) reģionu un nozaru īpatnību ievērošana; |
|
|
|
|
|
2) valsts un ārvalstu, kā arī fizisko un juridisko
personu ieguldījumi, kas veicina lauksaimnieciskās ražošanas racionālu
attīstību, ražošanas faktoru optimālu izmantošanu un lauku vides saglabāšanu,
nodrošina lauksaimniecības produktu ražotājiem ienākumu un tirgus cenu
atbalstu un sekmē lauku atbalsta un strukturālo pasākumu attīstību. |
|
|
|
|
|
(2) Lauksaimniecības un lauku attīstības politikas
īstenošanas veidi ir šādi: |
|
|
|
|
|
1)
valsts un Eiropas Savienības atbalsts; |
|
|
|
|
|
2)
kredītu un nodokļu politika; |
|
|
|
|
|
|
1.Papildināt 4. panta otro daļu ar 21 .punktu
šādā redakcijā: 21 ) riska vadības politika; |
|
|
Redkacionāli precizēts |
1.Papildināt 4. panta otro daļu ar 21. .punktu
šādā redakcijā: 21 ) risku vadības politika; |
3) tirgus intervence; |
|
|
|
|
|
4) kvotu piemērošana; |
|
|
|
|
|
5) ārējās tirdzniecības
režīma piemērošana; |
|
|
|
|
|
6) ražotāju grupu
atbalstīšana; |
|
|
|
|
|
7) citi veidi, kas izriet
no Latvijas starptautiskajām saistībām. |
|
|
|
|
|
5.pants.
Valsts un Eiropas Savienības atbalsts |
|
|
|
|
|
(1) Valsts un Eiropas Savienības atbalsts tiek
piešķirts, lai sekmētu lauksaimniecības, lauku un zivsaimniecības attīstību,
kā arī paaugstinātu lauku teritorijas iedzīvotāju dzīves līmeni un radītu
Latvijas un pārējo Eiropas Savienības dalībvalstu lauksaimniecības produktu
ražotājiem līdzvērtīgus konkurences priekšnoteikumus. |
|
|
|
|
|
(2) (Izslēgts ar 18.10.2007.
likumu). |
|
|
|
|
|
(3) Valsts atbalsts lauksaimniecības attīstībai
subsīdiju veidā nedrīkst būt mazāks par 2,5 procentiem no gada
pamatbudžeta kopējiem izdevumiem, kas tiek segti no dotācijām no vispārējiem
ieņēmumiem, atskaitot iemaksas Eiropas Savienības budžetā. |
|
|
|
|
|
(4) Kārtību, kādā tiek piešķirts valsts un Eiropas
Savienības atbalsts lauksaimniecībai, un kārtību, kādā tiek piešķirts valsts
un Eiropas Savienības atbalsts lauku un zivsaimniecības attīstībai, nosaka
Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Zemkopības ministrs M.Roze Papildināt 5. pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: (4.1 ) Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā tiek atzīti Eiropas
Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos par atbalsta shēmām noteikto
lauksaimniecības produktu savācēji, pirmie pārstrādātāji un lauksaimnieki,
kas enerģētiskos kultūraugus izmanto vai pārstrādā savā saimniecībā, kā arī
savstarpējās atbilstības konsultāciju pakalpojumu sniedzēji. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr.2 |
|
|
|
2 |
Atbildīgā komisija Papildināt 5. pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: (41)Kārtību, kādā atzīst Eiropas
Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos par atbalsta shēmām noteiktos
savstarpējās atbilstības konsultāciju pakalpojumu sniedzējus,
lauksaimniecības produktu savācējus un pirmos pārstrādātājus, kā arī
lauksaimniekus, kas izmanto vai pārstrādā enerģētiskos kultūraugus savā
saimniecībā, nosaka Ministru kabinets. |
Atbalstīt Redakcionāli precizēts |
5. pantā: papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: (41)Kārtību,
kādā atzīst Eiropas Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos par atbalsta
shēmām noteiktos savstarpējās atbilstības konsultāciju pakalpojumu
sniedzējus, lauksaimniecības produktu savācējus un pirmos pārstrādātājus, kā
arī lauksaimniekus, kuri savā saimniecībā izmanto vai pārstrādā enerģētiskos
kultūraugus, nosaka Ministru kabinets.; |
(5) Lauksaimniecības produktu ražotājiem
atbilstoši Ministru kabineta apstiprinātajās valsts programmās noteiktajam
var piešķirt ilgtermiņa kredītus ar atvieglotiem noteikumiem un
kredītprocentu subsīdijas. |
|
|
|
|
|
(6) Ministru kabinets mēneša laikā pēc gadskārtējā
valsts budžeta likuma izsludināšanas izdod noteikumus par ikgadējo valsts
atbalstu lauksaimniecībai un tā piešķiršanas kārtību. |
2. Izslēgt 5. panta sesto daļu. |
|
|
|
izslēgt sesto daļu; |
(7) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts
valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauksaimniecībai, un kārtību, kādā tiek
administrēts un uzraudzīts valsts un Eiropas Savienības atbalsts lauku un
zivsaimniecības attīstībai, nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(71) Valsts un Eiropas Savienības
atbalsta administrēšanā iesaistītā institūcija lēmumu par atbalsta iesnieguma
apstiprināšanu vai noraidīšanu pieņem ne vēlāk kā piecu mēnešu laikā pēc
atbalsta iesnieguma saņemšanas. Ja atbalsta iesnieguma izvērtēšanai
nepieciešama papildu faktu konstatācija, lēmuma pieņemšanas termiņu var
pagarināt līdz 12 mēnešiem, par to paziņojot iesniedzējam. |
|
|
|
|
|
(8) Kārtību, kādā administrē Eiropas lauksaimniecības
garantiju fondu, Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas
zivsaimniecības fondu, kā arī šo fondu administrēšanā iesaistīto iestāžu kompetenci
un pienākumus nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(9) Valsts un Eiropas Savienības lauksaimniecības
atbalsta saņēmēji un saņemtā atbalsta apjoms uzskatāms par vispārpieejamu
informāciju, kas ir publiskojama. Informācija par valsts un Eiropas Savienības
lauksaimniecības atbalsta saņēmējiem, norādot fiziskās personas vārdu,
uzvārdu, kā arī Lauku atbalsta dienesta reģionālo lauksaimniecības pārvaldi,
kurā saņemts pieteikums par atbalstu, vai juridiskās personas
nosaukumu un reģistrācijas numuru, kā arī saņemtā atbalsta apmēru,
publicējama Ministru kabineta noteiktajā kārtībā. |
3. Aizstāt 5. panta devītajā daļā vārdu
pieteikumsar vārdu iesniegums. |
|
|
|
aizstāt
devītajā daļā vārdu pieteikums ar vārdu iesniegums. |
(10) Ministru
kabinets nosaka kārtību, kādā, izstrādājot likumprojektu par valsts budžetu
kārtējam gadam, tiek paredzētas valsts saistības par garantijām, kas sniegtas
atbilstoši lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas
programmām, kā arī lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas
kārtību un atbilstoši lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu
garantēšanas programmām izsniegto garantiju uzraudzības kārtību. |
|
|
|
|
|
(11) Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
noteiktajā apmērā valsts atbild par garantijām, kas sniegtas atbilstoši
lauksaimniecības un lauku attīstības kredītu garantēšanas programmām. |
|
|
|
|
|
(12) Lēmumu par valsts
atbalsta piešķiršanu atceļ Padomes 1999.gada 22.marta regulas Nr.659/1999, ar ko nosaka sīki izstrādātus
noteikumus EK līguma 93.panta piemērošanai, 15.pantā noteiktajā termiņā, ja
Eiropas Komisija pieņem Eiropas Kopienas dibināšanas līguma 88.panta otrajā
daļā noteikto lēmumu. Lēmuma par valsts atbalsta atgūšanu apstrīdēšana
neaptur tā darbību. |
|
|
|
|
|
9.pants.
Ražotāju grupas |
|
|
|
|
|
(1) Ražotāju grupas veido, lai nodrošinātu
lauksaimniecības produktu kvantitāti un kvalitāti, ražošanas plānošanu un
pielāgošanu pieprasījumam, veicinātu piedāvājuma koncentrēšanu un minēto
grupu biedru saražotās produkcijas realizāciju, sniegtu pakalpojumus,
samazinātu ražošanas izmaksas, stabilizētu ražotāju cenas un veicinātu videi
draudzīgu ražošanas atkritumu pārstrādi, kā arī ainavas saglabāšanu un vides
bioloģisko daudzveidību. |
|
3 4 |
Zemkopības ministrs M.Roze Aizstāt 9. panta pirmajā daļā vārdus Ražotāju grupas veidoar
vārdiem Eiropas Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos noteiktā
ražotāju grupa ir juridiska persona, kas izveidota Atbildīgā komisija
Izteikt likumprojekta
2.pantu šādā redakcijā: Aizstāt 9.panta pirmajā daļā vārdus Ražotāju grupas veido, lai ar vārdiem Eiropas Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos noteiktā ražotāju grupa, kura reģistrēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām, ieguvusi juridiskās personas statusu un kura izveidota, lai |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlik. Nr.4 Atbalstīt |
3.Aizstāt 9.panta pirmajā daļā vārdus Ražotāju grupas veido, lai ar vārdiem Eiropas Savienības tieši piemērojamos tiesību aktos noteiktā ražotāju grupa, kura reģistrēta atbilstoši normatīvo aktu prasībām, ieguvusi juridiskās personas statusu un kura izveidota, lai. |
(2)
Ražotāju grupu atzīšanas kritērijus un atzīšanas kārtību, darbības
nosacījumus un darbības kontroli nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
4.Papildināt II nodaļu ar 12. 1 pantu
šādā redakcijā: 12. 1 pants. Lauksaimniecības risku
vadība |
|
|
|
4.Papildināt II nodaļu ar 12. 1 pantu
šādā redakcijā: 12. 1 pants. Lauksaimniecības risku
vadība |
|
(1) Lauksaimniecības risku vadība nodrošina efektīvu
lauksaimniecības ražošanas risku radīto zaudējumu kompensēšanas sistēmu |
|
|
Redakcionāli precizēts |
(1) Lauksaimniecības risku vadība nodrošina efektīvu
sistēmu lauksaimniecības ražošanas risku radīto zaudējumu kompensēšanai. |
|
(2) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts
lauksaimniecības risku fonds, kā arī iemaksu veikšanas kārtību nosaka
Ministru kabinets. |
5 |
Zemkopības ministrs M.Roze Izteikt 12. 1
panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts lauksaimniecības risku
fonds, kā arī iemaksu veikšanas kārtību
un kompensāciju izmaksu no fonda nosaka Ministru kabinets. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā. Nr.6 |
|
|
|
6 |
Atbildīgā komisija Izteikt 12. 1
panta otro daļu šādā redakcijā: (2) Kārtību, kādā tiek administrēts un
uzraudzīts lauksaimniecības risku fonds, kā arī iemaksu veikšanas un
kompensāciju izmaksu kārtību no fonda, nosaka Ministru kabinets. |
Atbalstīt Redakcionāli precizēts |
(2) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts
lauksaimniecības risku fonds, kā arī kārtību, kādā tiek veiktas iemaksas šajā fondā un no tā izmaksātas
kompensācijas, nosaka Ministru kabinets. |
13.pants.
Lauksaimniecības informācijas uzskaite |
|
|
|
|
|
(1) Kārtību, kādā vācama un apkopojama informācija
par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības apjomiem noteiktā
pārskata periodā, nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
(2) Zemkopības ministrija katru gadu nodrošina
informācijas apkopošanu par lauksaimniecības produktu ražotāju ieņēmumiem,
ražošanas izmaksām, saimnieciskās darbības rezultātiem un saimniecību
strukturālajiem un ražošanas rādītājiem, kā arī nodrošina minētās
informācijas iekļaušanu lauku saimniecību uzskaites datu tīklā. Saimniecības klasificē pēc
to ekonomiskā lieluma un specializācijas. |
|
|
|
|
|
(3)
Lauku saimniecību uzskaites datu tīkla izveidošanas, uzturēšanas un darbības
kārtību nosaka Ministru kabinets. |
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Zemkopības ministrs M.Roze Papildināt 13. pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 5. decembra Regulā (EK) Nr. 138/2004 par ekonomikas pārskatiem Kopienas lauksaimniecībā noteikto lauksaimniecības ekonomiskā kopaprēķina sagatavošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
Daļēji atbalstīts, iekļauts priekšlikumā Nr.8 |
|
|
|
8 |
Atbildīgā komisija Papildināt 13. pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Zemkopības ministrija katru gadu nodrošina
lauksaimniecības ekonomiskā kopaprēķina sagatavošanu saskaņā ar Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003. gada 5. decembra regulu (EK) Nr. 138/2004 par
ekonomikas pārskatiem Kopienas lauksaimniecībā. Lauksaimniecības ekonomiskā
kopaprēķina sagatavošanas kārtību nosaka Ministru kabinets. |
Atbalstīt |
5. Papildināt 13. pantu ar ceturto daļu šādā redakcijā: (4) Zemkopības
ministrija katru gadu nodrošina lauksaimniecības ekonomiskā kopaprēķina
sagatavošanu saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2003. gada 5. decembra
regulu (EK) Nr. 138/2004 par ekonomikas pārskatiem Kopienas lauksaimniecībā.
Lauksaimniecības ekonomiskā kopaprēķina sagatavošanas kārtību nosaka Ministru
kabinets. |
Pārejas noteikumi |
|
|
|
|
|
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē
Lauksaimniecības likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1996, 23.nr.; 2001, 7.nr.; 2002, 2., 24.nr.; 2004, 4.nr.) un
Saeimas 1998.gada 15.jūnija paziņojums par Latvijas lauku attīstības
programmu (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998,
13.nr.). |
|
|
|
|
|
2. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2004.gada 1.maijam piemērojami šādi
Ministru kabineta noteikumi, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu: |
|
|
|
|
|
1) 2002.gada 30.jūlija noteikumi Nr.330 Lauku
saimniecību uzskaites datu tīkla izveidošanas, uzturēšanas un darbības
kārtība; |
|
|
|
|
|
2) 2002.gada 30.jūlija noteikumi Nr.331 Par graudu
iepirkšanu no sabiedrības ar ierobežotu atbildību Riga Bestsprit
piegādātājiem 2002.gadā; |
|
|
|
|
|
3)
2003.gada 10.jūnija noteikumi Nr.303 Noteikumi par intervenci labības
tirgū; |
|
|
|
|
|
4)
2001.gada 27.decembra noteikumi Nr.540 Kārtība, kādā izveidojama vienota
administrēšanas sistēma atbalstam laukiem, lauksaimniecībai, zivsaimniecībai
un mežsaimniecībai; |
|
|
|
|
|
5)
2002.gada 26.novembra noteikumi Nr.514 Bioloģiskās lauksaimniecības produktu
aprites un sertifikācijas kārtība; |
|
|
|
|
|
6) 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.232 Bioloģiskās
lauksaimniecības produktu apritē iesaistīto personu reģistrācijas kārtība un
bioloģiskās lauksaimniecības produktu aprites valsts uzraudzības un kontroles
kārtība; |
|
|
|
|
|
7)
2002.gada 3.janvāra noteikumi Nr.7 Noteikumi par lauksaimniecības produktu
sarakstu; |
|
|
|
|
|
8)
2003.gada 1.jūlija noteikumi Nr.363 Kārtība, kādā tiek sniegta, vākta un
apkopota informācija par lauksaimniecības produktu cenām un tirdzniecības
apjomiem. |
|
|
|
|
|
3. Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā
stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2004.gada 1.jūnijam piemērojami
Ministru kabineta 2001.gada 28.augusta noteikumi Nr.385 Lauksaimniecībā
izmantojamās zemes transformācijas nosacījumi un zemes transformācijas
atļauju izsniegšanas kārtība, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
|
4.
Ministru kabinets līdz 2004.gada 1.maijam izdod šā likuma 5.panta ceturtajā
un septītajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
5. Šā likuma 1.panta 3.,
4., 7. un 8.punkts ir spēkā līdz 2004.gada 1.maijam. 6. Ministru kabinets līdz 2004.gada 1.septembrim
izdod šā likuma 10.panta otrajā daļā un 12.panta trešajā daļā paredzētos
noteikumus. |
|
|
|
|
|
7. Līdz 2004.gada 31.decembrim ir spēkā
zemkopības ministra 2004.gada 8.marta rīkojums Nr.101 Par lauksaimniecības
subsīdiju valsts programmas realizēšanu 2004.gadā. |
|
|
|
|
|
8. Līdz 2004.gada
1.oktobrim ir derīgi bioloģiskās lauksaimniecības sertifikāti, kas izdoti
saskaņā ar Ministru kabineta 2002.gada 26.novembra noteikumiem Nr.514
Bioloģiskās lauksaimniecības produktu aprites un sertifikācijas kārtība. |
|
|
|
|
|
9. Ministru kabinets
līdz 2006.gada 1.jūnijam izdod šā likuma 5.panta devītajā daļā paredzētos
noteikumus. |
|
|
|
|
|
10. Šā likuma 5.panta
devītajā daļā norādītā informācija par laiku no Latvijas iestāšanās Eiropas
Savienībā līdz 2006.gada 1.maijam publicējama līdz 2006.gada 1.septembrim |
|
|
|
|
|
11. Ministru kabinets
līdz 2007.gada 1.janvārim izdod šā likuma 5.panta astotajā daļā paredzētos
noteikumus. |
|
|
|
|
|
12. Līdz šā likuma
5.panta sestajā daļā paredzēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk
kā līdz 2007.gada 1.janvārim piemērojami Ministru kabineta 2006.gada 3.janvāra
noteikumi Nr.21 Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai 2006.gadā un
tā piešķiršanas kārtību, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
|
13.
Līdz jaunu Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā
līdz 2008.gada 31.decembrim piemērojami Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija
noteikumi Nr.379 Bioloģiskās lauksaimniecības uzraudzības un kontroles
kārtība, ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. |
|
|
|
|
|
14.
Ministru kabinets: 1) līdz
2008.gada 1.janvārim izdod šā likuma 11.panta 3.punktā paredzētos noteikumus; 2) līdz 2008.gada
31.decembrim izdod šā likuma 11.panta 2.punktā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
|
|
15.
Šā likuma 11.panta 4. un 5.punkts stājas spēkā vienlaikus ar atbilstošiem
grozījumiem likumā Par nodokļiem un nodevām. |
|
|
|
|
|
|
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 16. punktu šādā
redakcijā: 16. Ministru kabinets līdz 2008. gada 1. septembrim
izdod šā likuma 12.1 panta otrajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
|
6. Papildināt pārejas noteikumus ar 16. punktu šādā
redakcijā: 16. Ministru kabinets līdz 2008. gada 1. septembrim
izdod šā likuma 12.1 panta otrajā daļā paredzētos noteikumus. |
|
|
9 |
Atbildīgā komisija Papildināt likumprojektu ar normu par likuma spēkā stāšanos šādā redakcijā: Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. |
Atbalstīt |
Likums stājas spēkā
nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. |