Rīgā
12.02.2008. Nr.90/TA-242
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā". Likumprojektu izstrādāja Zemkopības ministrija (atbildīgā amatpersona - Balode 67027156, Andra.Balode@zm.gov.lv).
Minēto
likumprojektu lūdzam atzīt par steidzamu.
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 4 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 11.februāra sēdes
protokola Nr.8 19 .§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Lauksaimniecības un
lauku attīstības likumā
Izdarīt Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2004, 10.nr.; 2006,
9.nr.; 2007, 3., 23.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 4.panta otro daļu ar 2.1 punktu
šādā redakcijā:
"21) riska vadības politika;".
2. Papildināt II nodaļu ar 12.1 pantu
šādā redakcijā:
"12.1 pants.
Lauksaimniecības risku vadība
(1) Lauksaimniecības risku vadība nodrošina efektīvu
lauksaimniecības ražošanas risku radīto zaudējumu kompensēšanas sistēmu.
(2) Kārtību, kādā tiek administrēts un uzraudzīts
lauksaimniecības risku fonds, kā arī iemaksu veikšanas kārtību nosaka Ministru
kabinets."
3. Svītrot 5.panta sesto daļu.
4. Aizstāt 5.panta devītajā daļā vārdu
"pieteikums" ar vārdu "iesniegums".
5. Papildināt pārejas noteikumus ar 16.punktu šādā
redakcijā:
"16. Ministru kabinets līdz 2008.gada
1.septembrim izdod šā likuma 12.1 panta otrajā daļā paredzētos
noteikumus."
Zemkopības ministra vietā
vides ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta Grozījumi
Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā
anotācija
I. Kādēļ
normatīvais akts ir vajadzīgs |
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Sākot ar 2004.gadu, praksē valsts ir īstenojusi un normatīvajos aktos par valsts atbalstu lauksaimniecībai un tā piešķiršanas kārtību ir nostiprinājusi risku vadības politiku ar trijiem galvenajiem valsts līdzdalības pasākumiem risku radīto zaudējumu kompensēšanā lauksaimniekiem. Tie paredz: 1)
privāto apdrošināšanas sabiedrību apdrošināšanas polišu iegādes daļēju
subsidēšanu kā regulāru valsts iespējamo palīdzību katram ieinteresētajam
produkcijas ražotājam; 2)
valsts garantētas kompensācijas no valsts līdzekļiem neparedzētajiem
gadījumiem noteiktu dzīvnieku epizootiju gadījumos; 3)
zaudējumu kompensācijas par nelabvēlīgo laika apstākļu, dabas katastrofu un
dzīvnieku slimību u. tml. notikumu radītiem zaudējumiem saskaņā ar
atsevišķiem lēmumiem, ja tiek atzīts, ka valstī notikusi dabas katastrofa. Ministru kabinets 2007.gada 22.novembrī ir izdevis rīkojumu Nr.729, kurā ir noteikts, ka Zemkopības ministrijai līdz 2008.gada 1.janvārim jāiesniedz grozījumi Lauku atbalsta dienesta likumā, Lauksaimniecības un lauku attīstības likumā, kā arī līdz 2008.gada 1.septembrim jāizstrādā noteikumu projekts par lauksaimniecības risku fonda administrēšanu un uzraudzību. Atbilstoši pašreizējai likuma redakcijai Ministru kabinets mēneša laikā pēc gadskārtējā valsts budžeta likuma izsludināšanas izdod noteikumus par ikgadējo valsts atbalstu lauksaimniecībai un tā piešķiršanas kārtību. |
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekta deleģējums nepieciešams, lai varētu Latvijā ieviest Lauksaimniecības risku vadības sistēmu. Atbilstoši šim deleģējumam tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi par lauksaimniecības risku fonda administrēšanu un uzraudzību. Likumprojekts paredz svītrot 5.panta sesto daļu, jo risku vadības sistēmas ieviešanai ir nepieciešams nodrošināt finanšu līdzekļu plūsmas nepārtrauktību un atbalsta nosacījumu nemainīgumu un lai to nodrošinātu - valsts atbalsta noteikumiem ir jābūt ieviestiem ilgtermiņā un katru gadu tiks koriģēts tikai finanšu apmērs atbilstoši kārtējā gada budžetam. |
|||||||||
3. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
II. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Lauksaimniecības risku fonda izveide nodrošinās skaidri definētu lauksaimnieku pamatatbildību un līdzatbildību: 1) skaidri definēta risku vadības sistēmas institucionālā struktūra, kas nosaka visu ieinteresēto pušu sadarbības principus, pienākumus un atbildību; 2) iestājoties ārkārtas situācijai, var nekavējoties pieņemt lēmumu un izmantot nepieciešamos finanšu resursus kompensāciju izmaksām. |
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Lauksaimniecības risku vadības politika radīs efektīvu sistēmu, kas nodrošina paredzamu lauksaimniecības ražošanas risku radīto zaudējumu kompensēšanu, izmantojot risku vadības principus un radot pamatu kompleksas lauksaimniecības risku vadības sistēmas attīstībai Latvijas lauksaimniecības sektorā. Problēmu risināšanā, tiek iesaistīti lauksaimnieki un psiholoģiskajam faktoram ir liela loma: j a piedalos ar iemaksu fondā, saņemu kompensāciju riska iestāšanās gadījumā. Skaidri ir definēti arī noteikumi, līdz ar to nav jāpieņem politiski lēmumi riska iestāšanās gadījumā. Fonda finanšu līdzekļu turētājs ir Valsts kase, kas nodrošina fonda likviditāti un ienesīgumu, savukārt iemaksas fondā un izmaksas no fonda administrē Lauku atbalsta dienests (LAD) atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai. Iemaksas fondā gan lauksaimnieki, gan valsts veic katru gadu. |
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Lauksaimniecības risku fondu ieviešana nozīmē stabilas vides izveidošanu nozares attīstībai, kad ir radīti skaidri definēti un lauksaimniekiem saprotami instrumenti. Tiek prognozēts, ka: 1) palielināsies nozarē strādājošo uzņēmumu konkurētspēja, salīdzinot ar to valstu uzņēmumiem, kas būs ieviesuši ilgtermiņa lauksaimniecības risku vadības politiku; 2) uzlabosies sabiedrības attieksme pret lauksaimniecības nozarē strādājošiem, jo pašreizējos apstākļos lauksaimnieki atrodas prasītāju lomā; 3) tiks atrisinātas problēmas ar Eiropas Kopienas normatīvo aktu piemērošanu risku un krīzes pārvaldības sistēmas ieviešanai lauksaimniecībā. |
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Lauksaimniecības risku vadības politikas mērķis ir nodrošināt ekonomiski stabilas, vidi saudzējošas lauksaimniecības attīstību. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
III. Kāda var būt normatīvā
akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem tūkst. Ls |
||||||||||
Rādītāji
|
Kārtējais gads 2008.gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||
2009. |
2010. |
2011. |
||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos: |
1 000,0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
1 000,0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
0 |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
|
|
|
|
|
|||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
147 058,8 ha
x 6,8 Ls/ par ha = 1 000 000
Ls |
|
|
|
|
|||||
6. Cita informācija |
Ņemot vērā citu valstu pieredzi tiek plānots, ka pirmajā fonda darbības gadā fondā iesaistīsies aptuveni 30 % lauksaimnieku. Pēc 2006.gada datiem par pieteikumiem Vienotajam platības maksājumam var secināt, ka tiks veiktas iemaksas par 147 058,8 ha. Iemaksu apmērs aprēķināts provizoriski un tas ir noteikts 4 % apmērā no 3 gadu vidējiem ieņēmumiem (raža*cena) un līdz ar to laukaugiem iemaksu apmērs veido Ls 6,8 par hektāru. Valsts līdzfinansējums lauksaimnieku platību apdrošināšanas izdevumu segšanai 50 % apmērā no kopējās apdrošināšanas summas. Līdzekļi valsts līdzdalībai lauksaimniecības risku fondā tiks ņemti no valsts budžeta apakšprogrammas 21.01.00 Subsīdijas lauksaimniecības produkcijas ražotājiem. |
|||||||||
IV. Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un satura galvenos punktus, kā arī termiņu, kādā ir paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Līdz 2008.gada 1.septembrim tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts par lauksaimniecības risku fonda administrēšanu un uzraudzību. |
|||||||||
2. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
V. Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst
normatīvais akts
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Saskaņā ar
Eiropas Kopienas pamatnostādnēm attiecībā uz valsts atbalstu lauksaimniecības
un mežsaimniecības nozarē 2007. - 2013.gadā 5.punkta 131.apakšpunktu katrai
Eiropas Savienības dalībvalstij līdz 2010.gadam ir jāievieš lauksaimniecības
risku vadības sistēma. |
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||
Attiecīgie EK tiesību akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Kopienu tiesas spriedumi, vadlīnijas u.tml.), numurs, pieņemšanas datums, nosaukums, publikācija |
Eiropas Kopienas pamatnostādnes attiecībā uz valsts atbalstu lauksaimniecības nozarē 2007. 2013.gadā (publicēta Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī C 319, 27.12.2006.) |
|||||||||
Latvijas tiesību akta projekta norma |
ES tiesību akta un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe |
Komentāri |
|||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VI. Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot
normatīvā akta projektu
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas notikušas ar Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padomi (LOSP). |
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādātie tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Nevalstiskās organizācijas atbalsta projekta tālāku virzību. LOSP sniegtie priekšlikumi izvērtēti darba grupu sanāksmēs, ņemti vērā un iestrādāti koncepcijā par lauksaimniecības risku vadības politikas attīstību Latvijā. |
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav veikti. |
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|||||||||
5. Cita informācija |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
VII. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde
|
||||||||||
< p class=MsoNormal style='text-align:justify'>1. Kā tiks nodrošināta tiesību akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Šā normatīvā akta izpildi veiks LAD esošā finansējuma ietvaros. |
|||||||||
2. Kā sabiedrība
tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Likums tiks publicēts laikrakstā Latvijas Vēstnesis, periodiskajā izdevumā Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, bezmaksas datu bāzē www.likumi.lv un normatīvo aktu informācijas sistēmā www.NAIS.lv |
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja likums viņu ierobežo |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||
4. Cita informācija |
|
|||||||||
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
D.Lucaua |
S.Grigaļūna |
I.Smilga |
A.Balode |
13.02.2008 10:36
1181
A.Balode
67027156, Andra.Balode@zm.gov.lv