Rīgā
12.02.2008. Nr.90/TA-3418
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Romeiko 67774816, gvido.romeiko@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 11 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 5 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 29.janvāra sēdes
protokola Nr.6 4.§ izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likumā
Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998,
15.nr.; 1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 2., 14.nr.; 2005, 2., 14.nr.; 2006, 1.nr.; 2007,
15.nr.) šādus grozījumus:
1. 1.pantā:
izteikt ievaddaļu šādā redakcijā:
"Likumā ir lietoti šādi termini:";
izslēgt 5.punktā vārdu "pieņemtās";
izslēgt 6. un 7.punktu;
izslēgt 9.punktā vārdu "pieņemtajai";
aizstāt 16.punktā vārdu "dalībvalsts" ar
vārdu "valsts";
izteikt 33. un 34.punktu šādā redakcijā:
"33) apdrošināšanas
pārvaldītājsabiedrība mātes sabiedrība, kura nav apdrošināšanas
sabiedrība, pārapdrošināšanas sabiedrība, ārvalsts apdrošinātājs, ārvalsts
pārapdrošinātājs vai jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība un kuras pamatdarbība
ir iegūt un īstenot līdzdalību meitas sabiedrībās, ja šīs meitas sabiedrības
ir:
a) vienīgi apdrošināšanas sabiedrības,
pārapdrošināšanas sabiedrības, ārvalstu apdrošinātāji vai ārvalstu
pārapdrošinātāji, no kuriem vismaz viens ir apdrošināšanas sabiedrība,
dalībvalsts apdrošinātājs, pārapdrošināšanas sabiedrība vai dalībvalsts
pārapdrošinātājs,
b)
galvenokārt (apdrošināšanas sabiedrību, pārapdrošināšanas sabiedrību, ārvalstu
apdrošinātāju un ārvalstu pārapdrošinātāju aktīvu vai ienākumu kopsumma pēdējā
apstiprinātajā gada pārskatā ir vairāk nekā puse no visu mātes sabiedrības
kontrolēto meitas sabiedrību aktīvu vai ienākumu kopsummas) apdrošināšanas
sabiedrības, pārapdrošināšanas sabiedrības, ārvalstu apdrošinātāji vai
ārvalstu pārapdrošinātāji, no kuriem vismaz viens ir apdrošināšanas sabiedrība,
dalībvalsts apdrošinātājs, pārapdrošināšanas sabiedrība vai dalībvalsts
pārapdrošinātājs;
34) daudznozaru
apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība mātes sabiedrība, kura nav
apdrošināšanas sabiedrība, pārapdrošināšanas sabiedrība, ārvalsts
apdrošinātājs, ārvalsts pārapdrošinātājs, apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība
vai jaukta finanšu pārvaldītājsabiedrība, bet kurai vismaz viena no meitas
sabiedrībām ir apdrošināšanas sabiedrība, dalībvalsts apdrošinātājs,
pārapdrošināšanas sabiedrība vai dalībvalsts pārapdrošinātājs;";
papildināt
pantu ar otro daļu šādā redakcijā:
"(2) Likumā lietotie termini atbilst likumā
"Par apdrošināšanas līgumu" un Pārapdrošināšanas likumā lietotajiem
terminiem."
2. Izteikt 6.1 pantu šādā redakcijā:
"6.1 pants. (1)
Apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas veikšanai Latvijas Republikā apdrošinātājs
un dalībvalsts apdrošinātājs drīkst izmantot tikai tādu apdrošināšanas
starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus, kuri ir tiesīgi
sniegt apdrošināšanas starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus
Latvijas Republikā.
(2) Apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas
veikšanai ārvalstī apdrošināšanas sabiedrība, ievērojot attiecīgās valsts
normatīvos aktus, drīkst izmantot tikai tādu apdrošināšanas starpnieku vai
pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus, kuri ir tiesīgi sniegt
apdrošināšanas starpnieku vai pārapdrošināšanas starpnieku pakalpojumus
attiecīgajā valstī."
3. Aizstāt 7.panta pirmās daļas 2.punktā vārdus "un
pārapdrošinātājam" ar vārdiem "pārapdrošinātājam un dalībvalsts
pārapdrošinātājam".
4. Izteikt 8.1 pantu šādā redakcijā:
"8.1 pants. (1) Vienīgi
apdrošināšanas komersantiem, kuri ir tiesīgi nodarboties ar apdrošināšanu vai
pārapdrošināšanu Latvijas Republikā, ir tiesības reklamēt sniedzamos
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus Latvijas Republikas
teritorijā.
(2) Apdrošināšanas sabiedrībai, ievērojot
attiecīgās valsts normatīvos aktus, ir tiesības reklamēt sniedzamos
apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus vienīgi tajā dalībvalstī (valstī),
kurā apdrošināšanas sabiedrībai ir tiesības atvērt filiāli vai kurā tai ir
tiesības sniegt apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas pakalpojumus, ievērojot
pakalpojumu sniegšanas brīvības principu, neatverot filiāli."
5. Izteikt 8.3 panta trešās daļas
5.punktu šādā redakcijā:
"5) apdrošināšanas vai pārapdrošināšanas riska
parakstīšana;".
6. Papildināt I nodaļu ar 8.6 pantu
šādā redakcijā:
"8.6 pants. Apdrošināšanas
komersantam un šā likuma 127.panta pirmajā daļā minētajām personām nedrīkst
piederēt kaptīvs pārapdrošinātājs."
7. 10.pantā:
izteikt trešās daļas 6.punkta "e"
apakšpunktu šādā redakcijā:
"e) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
programmu,";
papildināt trešās daļas 6.punktu ar "h"
apakšpunktu šādā redakcijā:
"h) ieguldījumu veidošanas kārtību un
nosacījumus;".
8. Izteikt 13.panta pirmās daļas 9.punkta "d"
apakšpunktu šādā redakcijā:
"d) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
programmu,".
9. 13.3 pantā:
izteikt pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Finanšu un kapitāla tirgus
komisija konsultējas ar attiecīgās dalībvalsts uzraudzības institūciju, pirms
tā izsniedz licenci apdrošināšanas veikšanai tādai jaunizveidotai
apdrošināšanas sabiedrībai:
1) kura ir dalībvalsts apdrošinātāja vai
dalībvalsts pārapdrošinātāja, vai dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes vai
ieguldījumu brokeru sabiedrības meitas sabiedrība;
2) kura ir meitas sabiedrība tādai mātes
sabiedrībai, kuras cita meitas sabiedrība ir dalībvalsts apdrošinātājs,
dalībvalsts pārapdrošinātājs, dalībvalstī reģistr
ēta kredītiestāde vai
ieguldījumu brokeru sabiedrība;
3) kuru kontrolē tāda fiziskā vai juridiskā
persona, kas kontrolē dalībvalsts apdrošinātāju vai dalībvalsts
pārapdrošinātāju, vai dalībvalstī reģistrētu kredītiestādi, vai ieguldījumu
brokeru sabiedrību.";
aizstāt otrajā daļā vārdus "dalībvalsts
apdrošinātāja, kredītiestādes vai ieguldījumu brokeru sabiedrības" ar
vārdiem "dalībvalsts apdrošinātāja, dalībvalsts pārapdrošinātāja vai
dalībvalstī reģistrētas kredītiestādes vai ieguldījumu brokeru sabiedrības".
10. Papildināt 27.pantu aiz vārdiem "dalībvalsts
apdrošinātājs" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "dalībvalsts
pārapdrošinātājs" (attiecīgā locījumā).
11. Papildināt 31.panta ceturto daļu ar 3. un 4.punktu
šādā redakcijā:
"3) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu veids un
pārapdrošināšanas nosacījumi kopš iepriekšējā finanšu gada ir būtiski
mainījušies;
4) saskaņā ar apdrošināšanas sabiedrības vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
līgumiem nav pārnestu risku vai arī pārnesto risku apjoms ir nebūtisks."
12. Papildināt 32.panta 1.1 daļu
ar 4.punktu šādā redakcijā:
"4) apdrošināšanas
sabiedrībām, kuras nodarbojas ar pārapdrošināšanu, trīs miljoni eiro, ja tās
atbilst kādai no šādām pazīmēm:
a)
apdrošināšanas sabiedrības gadā saņemtās pārapdrošināšanas prēmijas pārsniedz 10 procentus
no tās saņemto apdrošināšanas un pārapdrošināšanas prēmiju kopsummas,
b) apdrošināšanas sabiedrības gadā saņemtās
pārapdrošināšanas prēmijas pārsniedz 50 miljonus eiro,
c) apdrošināšanas sabiedrības atbilstoši
pārapdrošināšanas līgumiem izveidotās tehniskās rezerves pārsniedz 10 procentus
no tās atbilstoši apdrošināšanas un pārapdrošināšanas līgumiem izveidoto tehnisko
rezervju kopsummas."
13. 39.pantā:
aizstāt pirmajā daļā vārdus "pieņemtajai
pārapdrošināšanai" ar vārdiem "pārapdrošināšanas līgumiem";
izslēgt otrajā daļā vārdu "pieņemtajai".
14.
Papildināt 42.1 panta trešo daļu aiz vārdiem "saistītos riskus"
ar vārdiem "tajā skaitā informāciju par apdrošināšanas atlīdzības
nesaņemšanu no Apdrošināto aizsardzības fonda".
15. Papildināt 50.panta ceturto daļu aiz vārdiem "pārapdrošināšanas
līgumu" ar vārdiem "cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu".
16. Izteikt 54.panta otrās daļas otro teikumu šādā
redakcijā:
"Ziņojumā norāda konstatētos trūkumus un
zvērināta revidenta viedokli par cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
izkārtojumu un tās personas spējām izpildīt līgumā paredzētās saistības, kura
pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja
filiāles riskus, kā arī par tehnisko rezervju aprēķina metodēm un tehnisko
rezervju pietiekamību."
17. Aizstāt 58.panta pirmās daļas 4.punktā vārdu "pārapdrošināšanas"
ar vārdiem "cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)".
18. 59.pantā:
izteikt trešās daļas 2.punktu šādā redakcijā:
"2) apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles ieņēmumus par veiktajām apdrošināšanas,
pārapdrošināšanas un cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) operācijām un ar
tām saistītās izmaksas;";
izteikt trešās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
programmu;".
19. Papildināt VIII nodaļas nosaukumu aiz vārda "pārapdrošināšana"
ar vārdiem "cedētā pārapdrošināšana (retrocesija)".
20. Izteikt 60. un 60.1 pantu šādā
redakcijā:
"60.pants. (1) Cedētā pārapdrošināšana
nemaina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles
atbildību pret apdrošināto un apdrošinājuma ņēmēju.
(2) Atbilstoši veiktajām un plānotajām
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas operācijām apdrošināšanas sabiedrība vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle izstrādā un apstiprina cedētās
pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu un ir atbildīga par šīs programmas
izpildi. Vismaz reizi gadā apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle izvērtē cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas)
izkārtojuma atbilstību cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmai.
(3) Apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle izvēlas personu, kas pārapdrošina apdrošināšanas
sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus saskaņā ar cedētās
pārapdrošināšanas (retrocesijas) programmu, ņemot vērā šajā likumā noteiktos
ierobežojumus. Apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja
filiāles pienākums ir pirms cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) un visā
cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) līgumu darbības laikā nepārtraukti
vākt un analizēt informāciju par personu, kas pārapdrošina apdrošināšanas
sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles riskus, finansiālo
stāvokli (maksātspēju) un reputāciju.
(4) Apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle ir tiesīga nodot riskus cedētā pārapdrošināšanā (retrocesijā)
tikai:
1) apdrošinātājam, kuram ir licence
apdrošināšanas veikšanai;
2) dalībvalsts apdrošinātājam, kuram ir
licence apdrošināšanas operāciju veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī;
3) pārapdrošinātājam, kuram ir licence
pārapdrošināšanas veikšanai;
4) dalībvalsts pārapdrošinātājam, kuram
ir licence pārapdrošināšanas operāciju veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī;
5) nedalībvalsts apdrošinātājam, kuram ir
licence apdrošināšanas veikšanai mītnes (reģistrācijas) valstī un kuram
starptautiskās reitinga aģentūras devušas vērtējumu investīciju kategorijā, un
kura spējas pildīt savas saistības neviena starptautiskā reitinga aģentūra nav
apšaubījusi;
6) nedalībvalsts pārapdrošinātājam, kuram
starptautiskās reitinga aģentūras devušas vērtējumu investīciju kategorijā un
kura spējas pildīt savas saistības neviena starptautiskā reitinga aģentūra nav
apšaubījusi.
(5) Pamatojoties uz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai iesniegtajiem apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles pārskatiem un Finanšu un kapitāla tirgus komisijas
veikto apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles
darbības pārbaužu rezultātiem, Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, aizsargājot
apdrošināto intereses, ir tiesības pieprasīt, lai apdrošināšanas sabiedrība vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle maina cedētās pārapdrošināšanas
(retrocesijas) izkārtojumu vai nodrošina cedētās pārapdrošināšanas
(retrocesijas) saistību izpildi ar tās personas naudas līdzekļu ķīlu, kas
pārapdrošina apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja
filiāles riskus, nododot šo naudas līdzekļu ķīlu apdrošināšanas sabiedrības vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles valdījumā minētās personas daļas tehnisko
rezervju apmērā.
60.1 pants. Ja riskus nodod cedētā pārapdrošināšanā
(retrocesijā), izmantojot pārapdrošināšanas starpnieka pakalpojumus,
apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles pienākums
ir pirms līguma noslēgšanas un visā līguma darbības laikā nepārtraukti novērtēt
pārapdrošināšanas starpnieka finansiālo stāvokli un reputāciju. Apdrošināšanas
sabiedrības vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāles rīcībā jābūt dokumentiem,
kuri atklāj cedētās pārapdrošināšanas (retrocesijas) izkārtojumu un
pārapdrošināšanas starpniekam samaksātās komisijas apmēru."
21. Izteikt 61.panta otro daļu šādā redakcijā:
"(2) 30 dienas pirms pārapdrošināšanas
sākšanas apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle
informē Finanšu un kapitāla tirgus komisiju par pārapdrošināšanas sākšanu,
norādot apdrošināmo risku aprakstu, kā arī par privāto pensiju fondu cedētajiem
biometriskajiem riskiem."
22. Izteikt 62.pantu šādā redakcijā:
"62.pants. Finanšu un kapitāla tirgus komisija nav tiesīga apstrīdēt apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles noslēgtu cedētu pārapdrošināšanas (retrocesijas)
līgumu ar pārapdrošināšanas komersantu vai apdrošināšanas komersantu attiecīgā
pārapdrošināšanas komersanta vai apdrošināšanas komersanta finansiālās
stabilitātes dēļ."
23. Aizstāt
63.pantā vārdu "pārapdrošināšanu" ar vārdiem "cedēto
pārapdrošināšanu (retrocesiju)".
24.
Papildināt likumu ar 74.1 pantu šādā redakcijā:
"74.1 pants. Ja
apdrošinātāja likvidācijas vai maksātnespējas gadījumā pastāv tirgum
piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu saistības, tad šo saistību
nodrošināšanai paredzētos apdrošinātāja aktīvus nedrīkst iekļaut apdrošinātāja
parādnieka mantā, kura paredzēta maksātnespējas procesa vai likvidācijas
izdevumu segšanai un apdrošināto un citu personu prasību apmierināšanai 75.pantā
noteiktajā kārtībā un apjomā."
25. Izteikt
93.panta pirmās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
"1)
100 procentu apdrošināšanas atlīdzības apmērā, bet ne vairāk kā 2000 latu
vienam apdrošinājuma ņēmējam dzīvības apdrošināšanā (izņemot apdrošināšanu
saistībā ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu);".
26. Papildināt 94.pantu ar 3.punktu šādā redakcijā:
"3) par
apdrošināšanu saistībā ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu."
27. Izteikt 95.panta pirmo daļu šādā redakcijā:
"(1) Apdrošināto
aizsardzības fondu veido fonda dalībnieku atskaitījumi viena procenta apmērā no
to bruto apdrošināšanas prēmiju kopsummas, kuras saņemtas no fiziskajām
personām par šā likuma 12.panta pirmās daļas 1., 2., 3., 8., 9., 10., 13., 18.
un 19.punktā minētajiem apdrošināšanas veidiem (izņemot apdrošināšanu saistībā
ar tirgum piesaistīto dzīvības apdrošināšanas līgumu)."
28. 107.1 pantā:
papildināt
pantu ar 1.1 daļu šādā redakcijā:
"(11)
Ja apdrošināšanas komersants atzīts par maksātnespējīgu vai likvidējamu,
ierobežotas pieejamības informāciju, kas neattiecas uz trešajām personām, kuras
iesaistītas mēģinājumos labot apdrošināšanas komersanta stāvokli, var izpaust,
izskatot civillietas vai krimināllietas.";
izteikt trešo, ceturto un piekto daļu šādā
redakcijā:
"(3) Finanšu un
kapitāla tirgus komisija ir tiesīga slēgt informācijas apmaiņas līgumus ar
nedalībvalstu apdrošinātāju uzraudzības institūcijām vai attiecīgās
nedalībvalsts institūcijām, kas pielīdzināmas šā panta piektās daļas 1., 2., 3.,
4., 6., 7. un 8.punktā minētajām institūcijām, ja šīs nedalībvalsts normatīvie
akti paredz līdzvērtīgu atbildību Latvijas Republikas normatīvajos aktos
noteiktajai atbildībai par ierobežotas pieejamības informācijas neatļautu
izpaušanu. Šāda informācija izmantojama vienīgi finanšu un kapitāla tirgus
dalībnieku un pārapdrošināšanas komersantu uzraudzības veikšanai vai normatīvajos aktos attiecīgajām
institūcijām noteikto funkciju pildīšanai. Saņemto informāciju attiecīgās
nedalībvalsts institūcijas ir tiesīgas izpaust vienīgi ar Finanšu un kapitāla
tirgus komisijas iepriekšēju rakstveida piekrišanu un tikai nolūkam, kādam šī
piekrišana dota.
(4) Finanšu un kapitāla
tirgus komisija šā panta otrajā un piektajā daļā minēto saņemto informāciju ir
tiesīga izmantot vienīgi savu uzraudzības funkciju pildīšanai:
1) lai pārliecinātos
par apdrošinātāju dibināšanu un darbību reglamentējošo normatīvo aktu
ievērošanu, īpaši attiecībā uz tehnisko rezervju veidošanu un to seguma
nodrošināšanu ar aktīviem, maksātspējas prasības izpildi, vadības un
grāmatvedības organizāciju un iekšējās kontroles mehānismiem;
2) lai piemērotu likumā
noteiktos tiesību ierobežojumus un sodus;
3) tiesvedības procesā,
kurā tiek apstrīdēti Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdotie
administratīvie akti vai tās faktiskā rīcība;
4) tiesvedībā, kas
ierosināta, pamatojoties uz noteikumiem, kuri paredzēti šajā likumā un citos normatīvajos aktos, kas attiecas uz
apdrošināšanas un pārapdrošināšanas darbību.
(5) Šā panta pirmās un
ceturtās daļas noteikumi neierobežo Finanšu un kapitāla tirgus komisiju
atbilstoši tās kompetencei apmainīties ar ierobežotas pieejamības informāciju,
ja šāda informācija nepieciešama noteikto funkciju pildīšanai, ar:
1) dalībvalstu finanšu un
kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijām;
2) iestādēm vai personām,
kas Latvijas Republikā vai dalībvalstīs ir atbildīgas par apdrošināšanas
komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu maksātnespēju un likvidāciju un
citu līdzīgu procedūru veikšanu;
3) personām, kas Latvijas
Republikā vai citās dalībvalstīs veic likumā noteiktās iekšējās pārbaudes un
revīzijas apdrošināšanas komersantos, pārapdrošināšanas komersantos un citās
finanšu iestādēs;
4) dalībvalstu iestādēm,
kas pārvalda ieguldījumu un noguldījumu kompensācijas shēmas (fondus);
5) Latvijas Banku;
6) iestādēm, kas veic to iestāžu
uzraudzību, kuras Latvijas Republikā vai dalībvalstīs ir atbildīgas par
apdrošināšanas komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu maksātnespējas
procedūru, likvidāciju un citu līdzīgu procedūru veikšanu;
7) iestādēm, kas veic to
personu uzraudzību, kuras Latvijas Republikā vai citās dalībvalstīs veic likumā
noteiktās iekšējās pārbaudes un revīzijas apdrošināšanas komersantos,
pārapdrošināšanas komersantos un citās finanšu iestādēs;
8) neatkarīgiem
apdrošināšanas komersantu vai pārapdrošināšanas komersantu aktuāriem, kas veic
šo komersantu tiesisko uzraudzību, un iestādēm, kas veic neatkarīgo aktuāru
uzraudzību;
9) iestādēm vai personām,
kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem ir atbildīgas par komerctiesību pārkāpumu
atklāšanu un izmeklēšanu;
10) citām valsts pārvaldes
institūcijām, kuras ir atbildīgas par tiesību aktiem finanšu un kapitāla tirgus
dalībnieku un pārapdrošinātāju uzraudzības jomā, un darbiniekiem, kas rīkojas
minēto institūciju uzdevumā, ja informācijas izpaušana ir vajadzīga
piesardzīgas uzraudzības nodrošināšanai.";
papildināt
pantu ar sesto, septīto, astoto un devīto daļu šādā redakcijā:
<
![endif]>
"(6)
Šā panta piektajā daļā noteiktās institūcijas un personas attiecībā uz
informāciju, kas saņemta no Finanšu un kapitāla tirgus komisijas un dalībvalstu
finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijām, ievēro šādas
prasības:
1) institūcijas
un personas saņemto informāciju izmanto tikai to kompetencē esošo pienākumu
veikšanai;
2)
šā panta piektajā daļā noteiktajām iestādēm un personām, tai skaitā to
darbiniekiem, pienākumu pildīšanas laikā un pēc tam, kad izbeigtas darba un
cita veida līgumattiecības ar šā panta piektajā daļā noteiktajām iestādēm vai
personām, ir aizliegts publiski vai citā veidā izpaust ar apdrošināšanas
komersantu darbību saistītu informāciju, kura iepriekš nav bijusi likumā
noteiktajā kārtībā publicēta vai kuras izpaušanu nenosaka citi likumi. Šajā daļā
minētās iestādes vai personas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir
atbildīgas par ierobežotas pieejamības informācijas nelikumīgu izpaušanu un par
zaudējumiem, kas trešajām personām radušies šajā daļā minēto iestāžu vai
personu prettiesiskas rīcības dēļ;
3)
saņemto informāciju šā panta piektās daļas 6., 7., 8. un 9.punktā noteiktās
iestādes vai personas ir tiesīgas izpaust vienīgi ar to personu iepriekšēju
rakstveida piekrišanu, kas tām attiecīgo informāciju sniegušas, un vienīgi
nolūkam, kādam šī piekrišana dota.
(7)
Pirms šā panta piektās daļas 9.punktā noteiktajām iestādēm vai personām tiek
nosūtīta informācija, informācijas sniedzējiem tiek paziņoti to personu vārdi,
kurām tieši informācija jāsūta, un šo personu precīzi pienākumi.
(8)
Finanšu un kapitāla tirgus komisija informē Eiropas Komisiju un citas
dalībvalstis par tām iestādēm un personām, kas drīkst saņemt informāciju
atbilstoši šā panta piektās daļas
6., 7., 8. un 9.punktam.
(9) Šā panta piektās daļas 10.punktā noteiktajām
institūcijām un personām informācija, kas saņemta atbilstoši šā panta otrajai
daļai un piektās daļas 1., 2., 3. un 4.punktam vai kas iegūta, veicot
pārbaudes, tiek sniegta, ja dalībvalstu finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku
uzraudzības institūcijas, no kurām šāda informācija saņemta, vai dalībvalstu
finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku uzraudzības institūcijas, kuru
dalībvalstī veikta pārbaude, ir devušas piekrišanu šādai informācijas
izpaušanai."
29. 127.pantā:
izteikt pirmās daļas 1. un 2.punktu šādā redakcijā:
"1) dalības sabiedrība vismaz vienā
apdrošināšanas sabiedrībā, pārapdrošināšanas sabiedrībā, ārvalsts
apdrošinātājā vai ārvalsts pārapdrošinātājā;
2) apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrības,
nedalībvalsts apdrošinātāja vai nedalībvalsts pārapdrošinātāja meitas
sabiedrība;";
izteikt ceturto daļu šādā redakcijā:
"(4) Ja viena un tā pati apdrošināšanas
pārvaldītājsabiedrība, nedalībvalsts apdrošinātājs, nedalībvalsts
pārapdrošinātājs vai daudznozaru apdrošināšanas pārvaldītājsabiedrība ir mātes
sabiedrība apdrošināšanas sabiedrībai vai pārapdrošināšanas sabiedrībai un
dalībvalsts apdrošinātājam vai dalībvalsts pārapdrošinātājam, Finanšu un
kapitāla tirgus komisija vienojas ar attiecīgo dalībvalsts apdrošinātāju
uzraudzības institūciju vai dalībvalsts pārapdrošinātāju uzraudzības
institūciju, kura no abām īstenos papildu uzraudzību."
30.
Izteikt 131.panta otrās daļas 5.punktu šādā redakcijā:
"5) pārapdrošināšanas un cedētās
pārapdrošināšanas (retrocesijas) darījumi;".
31.
Papildināt pārejas noteikumus ar 28.punktu šādā redakcijā:
"28. Līdz 2008.gada 10.decembrim
apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle nedrīkst
nodot riskus cedētā pārapdrošināšanā (retrocesijā) tādam pārapdrošināšanas
komersantam vai nedalībvalsts pārapdrošinātājam, kurš nav izpildījis
Pārapdrošināšanas likuma prasības."
32. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 16.punktu šādā redakcijā:
"16) Eiropas Parlamenta un Padomes 2005.gada
16.novembra Direktīvas 2005/68/EK par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu
73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK
grozījumiem."
Finanšu ministrs
A.Slakteris
"Grozījumi
Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"
|
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|||||||||||||||||
|
1.Pašreizējās situācijas raksturojums |
1. Likumprojekts
izstrādāts kopā ar Pārapdrošināšanas likumu, lai ieviestu Eiropas Parlamenta
un Padomes Direktīvu 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par
pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā
arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem (dokuments attiecas uz EEZ)
un nodrošinātu pienācīgu reglamentējošo noteikumu izveidošanu
pārapdrošināšanas darījumiem. 2. Šobrīd pārapdrošināšanas
darbība netiek reglamentēta, un specializētu pārapdrošināšanas uzņēmumu
papildu uzraudzība netiek veikta. Ņemot vērā to, ka pārapdrošināšana ir
nozīmīgs finanšu darbības veids, Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva
2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes
Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un
2002/83/EK grozījumiem nodrošina vienotu normatīvo regulējumu
pārapdrošināšanas darījumiem Eiropas Kopienā. |
||||||||||||||||
|
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Izstrādātais likumprojekts nepieciešams, lai Latvijas normatīvajos aktos pilnībā ieviestu Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem, precizējot Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma normas atbilstoši Pārapdrošināšanas likumam. |
||||||||||||||||
3. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības attīstību |
||||||||||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvais akts ir vērsts uz Latvijas integrāciju Eiropas Savienībā, nodrošinot direktīvā noteikto prasību piemērošanu. |
|||||||||||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts
ir vērsts uz starptautiskā finansiālā sektora sakārtošanu, paredzot
pārapdrošināšanas sabiedrību uzraudzības ieviešanu un vienotus noteikumus to
darbībai Eiropas Savienības dalībvalstīs. |
|||||||||||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Normatīvā akta
projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
||||||||||||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|||||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|||||||||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar.< /span> |
|||||||||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||
6. Normatīvais akts papildus izdevumus nerada. |
||||||||||||||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
||||||||||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
1. Pārapdrošināšanas
likums. 2. Grozījumi likumā "Par zvērinātiem revidentiem". |
|||||||||||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
||||||||||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Ar likumprojektu tiek ieviestas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2005/68/EK (2005. gada 16. novembris) par pārapdrošināšanu un Padomes Direktīvu 73/239/EEK un 92/49/EEK grozījumiem, kā arī Direktīvu 98/78/EK un 2002/83/EK grozījumiem prasības. Direktīvas prasības tiek ieviestas pilnībā. Saskaņā ar Direktīvas
2005/68/EK 64. pantu minētās direktīvas prasības jāievieš līdz 10.12.2007. |
|||||||||||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
||||||||||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|||||||||||||||||
2.tabula |
||||||||||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|||||||||||||||
1. panta piektā daļa |
Direktīva 2005/68/EK, 59. panta 2.a punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
9. panta pirmā daļa |
Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 1. punkts un 60. panta 2. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
10. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 58. panta 1. punkts un 60. panta 4. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
11. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 7. punkts un 60. panta 11. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
12. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 6. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
22. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 57. panta 2. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
28. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 58. pants 2. punkts, 59. panta 2. punkts un 60. panta 5. punkts |
Atbilst
|
Finanšu un kapitāla tirgus komisijas izdoti noteikumi |
|||||||||||||||
29. pants |
Direktīva 2005/68/EK, 59. panta 3. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
30. pants |
Direktīva 2005/68/EK 59. panta 5. punkts |
Atbilst
|
|
|||||||||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
||||||||||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
Latvijas Apdrošinātāju asociācija |
|||||||||||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Atbalsta.
|
|||||||||||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi notikuši, ievietojot likumprojektu FKTK mājas lapā www.fktk.lv. |
|||||||||||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Nav notikušas. |
|||||||||||||||||
5. Cita informācija |
Nav. |
|||||||||||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
||||||||||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Normatīvā akta izpildei nav nepieciešams radīt jaunas
valsts institūcijas. Normatīvā akta izpildi nodrošinās Finanšu un kapitāla
tirgus komisija. |
|||||||||||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu
|
Pēc normatīvā akta pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", kā arī likuma teksts ar visiem grozījumiem tiks ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas interneta mājas lapā www.fktk.lv. |
|||||||||||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Indivīds varēs aizstāvēt savas tiesības Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. |
|||||||||||||||||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs M. Segliņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I. Krūmane |
E. Strazdiņa |
M. Radeiko |
G. Romeiko |
14.01.2008
8:41
1022
G. Romeiko 6777 4816
gvido.romeiko@fktk.lv