Rīgā
07.02.2008. Nr.90/TA-3417
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Glāzere 67774877, sarmite.glazere@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola Nr.7 18.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Izdarīt likumā "Par
privātajiem pensiju fondiem" (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru
Kabineta Ziņotājs, 1997, 14.nr.; 1998, 2., 19.nr.; 1999, 13.nr.; 2000, 13.nr.;
2002, 22.nr.; 2004, 2., 9.nr.; 2005, 7., 8., 24.nr.) šādus grozījumus:
1. 25.pantā:
izslēgt otrās daļas otro
teikumu;
papildināt pantu ar 2.1,
2.2, 2.3 un 2.4 daļu šādā redakcijā:
"(21) Pensiju fonds 10 dienu laikā pēc
gada pārskata apstiprināšanas akcionāru sapulcē, bet ne vēlāk kā četrus mēnešus
pēc pārskata gada beigām iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā
iestādē (pēc pensiju fonda reģistrācijas vietas) gada pārskata, kā arī
zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības ziņojuma
norakstu kopā ar akcionāru sapulces protokola izrakstu ar lēmumu par gada
pārskata apstiprināšanu. Minētos dokumentus iesniedz papīra formā vai
elektroniski.
(22) Šā panta 2.1 daļā minētos dokumentus, ja tie
iesniegti elektroniski, vai šo dokumentu elektroniskas kopijas, ja tie
iesniegti papīra formā, Valsts ieņēmumu dienests piecu darba
dienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs nodrošina
saņemto dokumentu publisku pieejamību. Elektronisko dokumentu nodošanas un
apliecināšanas kārtību nosaka starpresoru vienošanās, kas noslēgta starp
Valsts ieņēmumu dienestu un Uzņēmumu reģistru.
(23) Uzņēmumu reģistrs pēc šā panta 2.2 daļā
minēto dokumentu saņemšanas piecu dienu laikā publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" paziņojumu, ka šā panta 2.1 daļā minētā
informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā.
(24) Pensiju fonds izvēlas piemērotu informācijas
nesēju vai vietu, lai nodrošinātu, ka gada pārskats pēc tā apstiprināšanas
pensiju fonda akcionāru sapulcē kopā ar zvērināta revidenta vai zvērinātu
revidentu komercsabiedrības ziņojumu tiktu publiskots ne vēlāk kā četrus
mēnešus pēc pārskata gada beigām. Minētajam gada pārskatam jābūt identiskam ar
zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu komercsabiedrības pārbaudīto. Attiecīgo
informāciju pensiju fonds var publiskot savā mājas lapā internetā.";
izslēgt trešās daļas trešo
teikumu;
izteikt ceturto daļu šādā
redakcijā:
"(4)
Zvērināts revidents vai zvērinātu revidentu komercsabiedrība sagatavo ziņojumu
pensiju fonda vadībai. Ziņojumā norāda konkrētos trūkumus, kā arī aplūko
specifiskus ar pensiju fonda darbību saistītus jautājumus. Ziņojuma norakstu iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus
komisijai 10 dienu laikā pēc tā apstiprināšanas pensiju fonda akcionāru
sapulcē, bet ne vēlāk kā četrus mēnešus pēc pārskata gada beigām."
2. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 4. un 5.punktu šādā redakcijā:
"4) Padomes 1968.gada 9.marta Pirmās
direktīvas 68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus,
ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58.panta otrās daļas nozīmē, lai
aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses;
5) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada
15.jūlija Direktīvas 2003/58/EK, ar ko Padomes Direktīvu 68/151/EEK groza
attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida uzņēmējsabiedrībām."
Likums
stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā.
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"" (turpmāk likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.35 20.paragrāfa "Par vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus" 2.punktā doto uzdevumu izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā tiesību aktu projektus, lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus. Pašlaik privātais pensiju fonds attiecīgi sagatavota, apstiprināta un pārbaudīta gada pārskata norakstu iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc sabiedrības reģistrācijas vietas un Uzņēmumu reģistram, kā arī gada pārskata norakstu pilnībā vai saīsinātā formā par saviem līdzekļiem publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Situācija, kad privātajam pensiju fondam viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz trijās valsts iestādēs un vēl jāpublicē valsts oficiālajā izdevumā, tam rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva
68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko
dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē,
lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses, Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK, ar ko Padomes
direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida
uzņēmējsabiedrībām, un Padomes 1986.gada 8.decembra direktīva 86/635/EEK par
banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem
nosaka, ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai ievadot
reģistrā un nodrošinot lietotājiem iespēju
pēc pieprasījuma saņemt gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos
pilnīgi vai daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir
izraudzījusi šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā
vai ievadīts reģistrā. Lai būtu iespējams piemērot vienas pieturas aģentūras principu un samazināt privātajiem pensiju fondiem administratīvo slogu un izmaksas, tika izstrādāti grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem". |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka: 1) turpmāk privātajam pensiju fondam gada pārskats jāiesniedz tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kurš gada pārskata kopiju elektroniskā formā nodos Uzņēmumu reģistram; 2) Uzņēmumu reģistrs publicēs paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", ka informācija par gada pārskatu ir publiski pieejama Uzņēmumu reģistrā; 3) zvērināta revidenta vai zvērinātu
revidentu komercsabiedrības pārbaudīta gada pārskata publiskošanai privātais
pensiju fonds var izmantot savu interneta mājas lapu. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), kā arī paredzot iespēju iesniegt elektroniskajā dokumentu formā, privātajiem pensiju fondiem tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) privātie pensiju fondi būs atbrīvoti no prasības iesniegt gada pārskatu vienlaicīgi trijās valsts iestādēs, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas nepieciešams, lai nodotu gada pārskatu valsts institūcijās; 2) privātie pensiju fondi būs atbrīvoti arī no prasības pašiem publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" gada pārskata informāciju; 3) visi gada pārskatu lietotāji saņems identisku informāciju par privātā pensiju fonda darbību un tā rezultātiem. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
|
|||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma grozījumiem papildus tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā", likumprojekts "Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā", likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā", likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā" un likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā". Papildus ir izstrādāti attiecīgie grozījumi Gada pārskatu likumā, Konsolidēto gada pārskatu likumā un Komerclikumā. |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1986.gada 8.decembra direktīva par banku un citu finanšu iestāžu gada
pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem 86/635/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54. panta 3. punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz banku un citu
finanšu iestāžu gada un konsolidētajiem gada pārskatiem (OJ No L 372 p.1, 1986/12/31) (turpmāk direktīva 86/635/EEK); 2) Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva 68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (OJ No L 65 p.8, 1968/03/14) (turpmāk direktīva 68/151/EEK); 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva
2003/58/EK, ar ko Padomes direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības
prasībām dažāda veida uzņēmējsabiedrībām (OJ No L 221 p.13, 2003/09/04)
(turpmāk direktīva 2003/58/EEK). |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta
1.pants: likuma 25.panta otrā, 2.1, 2.2, 2.3,
2.4, trešā un ceturtā daļa |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts. Direktīvas 68/151/EEK 3. pants un direktīvas
2003/58/EK 1.panta 3.punkts ar ko groza direktīvu 68/151/EEK. |
Atbilst |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts
nosaka, ka pienācīgi apstiprinātus
gada pārskatus un gada ziņojumu, kā arī tās personas atzinumu, kas ir
atbildīga par pārskatu revīziju, publicē atbilstoši katras dalībvalsts
tiesību aktiem saskaņā ar direktīvas 68/151/EEK 3.pantu. Minētais 3.pants nosaka
arī (4.punkts), ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji
publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi šim
nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. |
|
|||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1.
Latvijas Darba devēju konfederācija piedalījās darba grupā, kas tika
izveidota ar Ministru kabineta 2006.gada 20.oktobra rīkojumu Nr.492 (turpmāk darba grupa)
un kura sagatavoja saskaņoto risinājumu vienas pieturas aģentūras principa
ievērošanas nodrošināšanai (informatīvais ziņojums Ministru kabinetam). 2. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Konsultatīvās padomes, kurā ietilpst finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītāji, 2007.gada 5.septembra sēdē tika izskatīts likumprojekts. |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
1.
Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais risinājums, kas
ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un Ministru kabineta
2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. 2. Iebildumi no finanšu
un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo
biedrību) vadītājiem netika saņemti. |
|
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts
neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt
Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv, kurā ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs M.Segliiņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S. Glāzere |
23.01.2008 14:51
1496
S. Glāzere
6777 4877; sarmite.glazere@fktk.lv
Finanšu ministrs
A.Slakteris