Rīgā
07.02.2008. Nr.90/TA-3415
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Glāzere 67774877, sarmite.glazere@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola Nr.7 17.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likumā
Izdarīt Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības
likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998,
15.nr.; 1999, 10.nr.; 2000, 13.nr.; 2002, 12.nr.; 2003, 9.nr.; 2004, 2., 14.nr.; 2005, 2., 14.nr.; 2006, 1.nr.; 2007,
15.nr.) šādus grozījumus:
1. Papildināt 56.pantu ar ceturto, piekto un sesto
daļu šādā redakcijā:
"(4) Apdrošināšanas sabiedrība vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāle
15 dienu laikā pēc gada pārskata apstiprināšanas akcionāru (biedru)
pilnsapulcē un ne vēlāk kā pārskata gadam sekojošā gada 15.maijā, bet
apdrošināšanas sabiedrība, kura ir grupas mātes sabiedrība, ne vēlāk kā
septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē (pēc apdrošināšanas sabiedrības vai nedalībvalsts
apdrošinātāja filiāles reģistrācijas vietas) gada pārskata (konsolidētā gada
pārskata), kā arī zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu
komercsabiedrības ziņojuma norakstu kopā ar akcionāru sapulces vai savstarpējās
kooperatīvās biedrības biedru kopsapulces (pilnvaroto sapulces) protokola
izrakstu ar lēmumu par gada pārskata (konsolidētā gada pārskata)
apstiprināšanu. Minētos dokumentus iesniedz papīra formā vai elektroniski.
(5) Šā panta ceturtajā daļā
minētos dokumentus, ja tie iesniegti elektroniski, vai šo dokumentu
elektroniskas kopijas, ja tie iesniegti papīra formā, Valsts ieņēmumu dienests
piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs
nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Elektronisko dokumentu
nodošanas un apliecināšanas kārtību nosaka starpresoru vienošanās, kas noslēgta
starp Valsts ieņēmumu dienestu un Uzņēmumu reģistru.
(6) Uzņēmumu
reģistrs pēc šā panta piektajā daļā minēto dokumentu saņemšanas piecu dienu
laikā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu, ka šā
panta ceturtajā daļā minētā informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā."
2. Izteikt 57.pantu šādā redakcijā:
"(1) Apdrošināšanas sabiedrība vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle izvēlas piemērotu informācijas nesēju vai
vietu, lai nodrošinātu, ka gada pārskats pēc tā apstiprināšanas akcionāru
(biedru) pilnsapulcē kopā ar zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu
komercsabiedrības ziņojumu tiktu publiskots ne vēlāk kā pārskata gadam sekojošā
gada 15.maijā, bet konsolidētais gada pārskats kopā ar zvērināta revidenta vai
zvērinātu revidentu komercsabiedrības ziņojumu ne vēlāk kā septiņus mēnešus
pēc pārskata gada beigām. Minētajam gada pārskatam (konsolidētajam gada
pārskatam) jābūt identiskam ar zvērināta revidenta vai zvērinātu revidentu
komercsabiedrības pārbaudīto. Attiecīgo informāciju apdrošināšanas sabiedrība
vai nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle var publiskot savā mājas lapā
internetā.
(2) Ārvalsts apdrošinātāja filiāle izvēlas piemērotu
informācijas nesēju vai vietu, lai nodrošinātu, ka ārvalsts apdrošinātāja pilns
gada pārskats, kā arī gada pārskata bilances, peļņas vai zaudējumu aprēķina un
zvērināta revidenta pilna atzinuma tulkojums latviešu valodā tiktu publiskots
ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām. Attiecīgo informāciju
ārvalsts apdrošinātāja filiāle var publiskot savā mājas lapā internetā."
3. Papildināt
informatīvo atsauci uz Eiropas Savienības direktīvām ar 16. un 17.punktu šādā
redakcijā:
"16)
Padomes 1968.gada 9.marta Pirmās direktīvas 68/151/EEK par to, kā vienādošanas
nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma
58.panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo
personu intereses;
17) Eiropas Parlamenta
un Padomes 2003.gada 15.jūlija Direktīvas 2003/58/EK, ar ko Padomes Direktīvu
68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida
uzņēmējsabiedrībām."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
"Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā"
anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
||||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas
sabiedrību un to uzraudzības likumā" (turpmāk likumprojekts)
izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes
protokollēmuma Nr.35 20.paragrāfa "Par vienas pieturas aģentūras
principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada
pārskatus" 2.punktā doto uzdevumu izstrādāt un iesniegt noteiktā
kārtībā tiesību aktu projektus, lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras
principa ievērošanu, sniedzot gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu. Pašlaik apdrošināšanas sabiedrība vai
nedalībvalsts apdrošinātāja filiāle (turpmāk apdrošināšanas sabiedrība)
attiecīgi sagatavota, apstiprināta un pārbaudīta gada pārskata norakstu
iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc apdrošināšanas
sabiedrības reģistrācijas vietas un Uzņēmumu reģistram, kā arī gada pārskata
norakstu pilnībā vai saīsinātā formā par saviem līdzekļiem publicē laikrakstā
"Latvijas Vēstnesis". Situācija, kad apdrošināšanas sabiedrībai viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz divās valsts iestādēs un vēl jāpublicē valsts oficiālajā izdevumā, tai rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva
68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko
dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē,
lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses, Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK, ar ko Padomes
direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida
uzņēmējsabiedrībām,
un Padomes 1991.gada 19.decembra direktīva 91/674/EEK par
apdrošināšanas uzņēmumu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem nosaka,
ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai ievadot reģistrā
un nodrošinot lietotājiem iespēju pēc
pieprasījuma saņemt gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos
pilnīgi vai daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir
izraudzījusi šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā
vai ievadīts reģistrā. Lai būtu iespējams piemērot vienas pieturas aģentūras principu un samazināt apdrošināšanas sabiedrībām administratīvo slogu un izmaksas, tika izstrādāti grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā. Likumprojektā ir precizēti arī atsevišķi
Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likuma panti, kas nosaka gada
pārskata un konsolidētā gada pārskata publicēšanas kārtību. |
|
|||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka: 1) turpmāk apdrošināšanas sabiedrībām gada pārskats (konsolidētais gada pārskats) jāiesniedz tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kurš gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) kopiju elektroniskā formā nodos Uzņēmumu reģistram; 2) Uzņēmumu reģistrs publicēs paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", ka informācija par gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) ir publiski pieejama Uzņēmumu reģistrā; 3) zvērināta revidenta vai zvērinātu
revidentu komercsabiedrības pārbaudīta gada pārskata (konsolidētās gada
pārskata) publiskošanai apdrošināšanas sabiedrības var izmantot savu
interneta mājas lapu. |
|
|||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), kā arī paredzot iespēju iesniegt elektroniskajā dokumentu formā, apdrošināšanas sabiedrībām tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
|||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) apdrošināšanas sabiedrības būs atbrīvotas no prasības iesniegt gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) vienlaicīgi divās valsts institūcijās, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas nepieciešams, lai nodotu gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) valsts institūcijās; 2) apdrošināšanas sabiedrības būs atbrīvotas arī no prasības pašām publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) informāciju; 3) visi gada pārskatu lietotāji saņems identisku informāciju par sabiedrības darbību un tās rezultātiem. |
|
|||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
|||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
|||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
|||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
|
|||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
||||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma grozījumiem papildus tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā", likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā", likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā", likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" un likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"". Papildus ir izstrādāti attiecīgie grozījumi Gada pārskatu likumā, Konsolidēto gada pārskatu likumā un Komerclikumā. |
|
|||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
||||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
|||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
|||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
||||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1991.gada 19.decembra direktīva par apdrošināšanas uzņēmumu gada pārskatiem
un konsolidētajiem pārskatiem 91/674/EEK, kas pamatojas uz Līguma 54. panta
3. punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz apdrošināšanas uzņēmumu
gada un konsolidētajiem gada pārskatiem (OJ No L 374, 1991/12/31) (turpmāk
direktīva 91/674/EEK); 2) Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva 68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (OJ No L 65 p.8, 1968/03/14) (turpmāk direktīva 68/151/EEK); 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK, ar ko Padomes direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida uzņēmējsabiedrībām (OJ No L 221 p.13, 2003/09/04) (turpmāk direktīva 2003/58/EEK). |
|
|||||||||
2.tabula |
|
||||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstī-bas pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
|||||||
Projekta 1.pants: likuma 56.panta ceturtā, piektā un sestā daļa |
Direktīvas 91/674/EEK 68.panta 1.punkts. Direktīvas 68/151/EEK 3. pants un direktīvas 2003/58/EK 1.panta 3.punkts ar ko groza direktīvu 68/151/EEK. |
Atbilst |
Direktīvas 91/674/EEK 68.panta 1.punkts
nosaka, ka pienācīgi apstiprinātus
gada pārskatus kopā ar vadības ziņojumu, kā arī tās personas atzinumu, kas ir
atbildīga par pārskatu revīziju, publicē atbilstoši katras dalībvalsts
tiesību aktiem saskaņā ar direktīvas 68/151/EEK 3.pantu. Minētais 3.pants nosaka
arī (4.punkts), ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji
publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi šim
nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. |
|
|||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
||||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1. Latvijas Darba devēju konfederācija piedalījās darba grupā, kas tika izveidota ar Ministru kabineta 2006.gada 20.oktobra rīkojumu Nr.492 (turpmāk darba grupa) un kura sagatavoja saskaņoto risinājumu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanas nodrošināšanai (informatīvais ziņojums Ministru kabinetam). 2. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Konsultatīvās padomes, kurā ietilpst finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītāji, 2007.gada 5.septembra sēdē tika izskatīts likumprojekts. |
|
|||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
1. Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais risinājums, kas ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. 2. Iebildumi no finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītājiem netika saņemti. |
|
|||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
|||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
|||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
||||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
|||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv, kurā ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
|
|||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
|||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
|||||||||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S. Glāzere |
23.01.2008 14:46
1521
S. Glāzere
6777 4877; sarmite.glazere@fktk.lv