Rīgā
07.02.2008. Nr.90/TA-3404
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Glāzere 67774877, sarmite.glazere@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 1 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola Nr.7 14.§
izraksts uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā
Izdarīt Krājaizdevu sabiedrību likumā
(Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2001, 10.nr.; 2004,
2.nr.; 2007, 15.nr.) šādus grozījumus:
23.pantā:
izslēgt trešo daļu;
papildināt pantu ar 3.1, 3.2 un 3.3
daļu šādā redakcijā:
"(31) Krājaizdevu
sabiedrība 10 dienu laikā pēc gada pārskata apstiprināšanas biedru kopsapulcē
(pilnvaroto sapulcē), bet ne vēlāk kā trīs mēnešus pēc pārskata gada beigām
iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajā iestādē (pēc krājaizdevu
sabiedrības reģistrācijas vietas) gada pārskata, kā arī zvērināta revidenta
ziņojuma (ja tāds ir) norakstu kopā ar biedru kopsapulces (pilnvaroto sapulces)
protokola izrakstu ar lēmumu par gada pārskata apstiprināšanu. Minētos
dokumentus iesniedz papīra formā vai elektroniski.
(32) Šā panta 3.1 daļā minētos dokumentus, ja tie iesniegti elektroniski, vai
šo dokumentu elektroniskas kopijas, ja tie iesniegti papīra formā, Valsts
ieņēmumu dienests piecu darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram.
Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Elektronisko
dokumentu nodošanas un apliecināšanas kārtību nosaka starpresoru vienošanās,
kas noslēgta starp Valsts ieņēmumu dienestu un Uzņēmumu reģistru.
(33) Uzņēmumu reģistrs pēc šā panta 3.2 daļā
minēto dokumentu saņemšanas piecu dienu laikā publicē laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" paziņojumu, ka šā panta 3.1 daļā minētā
informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
"Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts "Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā" (turpmāk likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.35 20.paragrāfa "Par vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus" 2.punktā doto uzdevumu izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā tiesību aktu projektus, lai nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus. Pašlaik krājaizdevu sabiedrība attiecīgi sagatavota, apstiprināta un pārbaudīta gada pārskata norakstu iesniedz Finanšu un kapitāla tirgus komisijai, Valsts ieņēmumu dienesta teritoriālajai iestādei pēc sabiedrības reģistrācijas vietas un Uzņēmumu reģistram, kā arī gada pārskata norakstu pilnībā vai saīsinātā formā par saviem līdzekļiem publicē laikrakstā, kurš pēc izplatīšanas vietas un tirāžas aptver pēc iespējas lielāku krājaizdevu sabiedrības biedru skaitu. Situācija, kad krājaizdevu sabiedrībai viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz trijās valsts iestādēs un vēl jāpublicē laikrakstā, tai rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva
68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko
dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē,
lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses, Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK, ar ko Padomes
direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida
uzņēmējsabiedrībām, un Padomes 1986.gada 8.decembra direktīva 86/635/EEK par
banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem
nosaka, ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai ievadot
reģistrā un nodrošinot lietotājiem iespēju
pēc pieprasījuma saņemt gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos
pilnīgi vai daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir
izraudzījusi šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā
vai ievadīts reģistrā. Lai būtu iespējams piemērot vienas pieturas aģentūras principu un samazināt krājaizdevu sabiedrībām administratīvo slogu un izmaksas, tika izstrādāti grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā. |
|
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka: 1) turpmāk krājaizdevu sabiedrībām gada pārskats jāiesniedz tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kurš gada pārskata kopiju elektroniskā formā nodos Uzņēmumu reģistram; 2) Uzņēmumu reģistrs publicēs paziņojumu
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", ka informācija par gada pārskatu
ir publiski pieejama Uzņēmumu reģistrā. |
|
||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
< /td> | |||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), kā arī paredzot iespēju iesniegt elektroniskajā dokumentu formā, krājaizdevu sabiedrībām tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) krājaizdevu sabiedrības būs atbrīvotas no prasības iesniegt gada pārskatu vienlaicīgi trijās valsts iestādēs, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas nepieciešams, lai nodotu gada pārskatu valsts institūcijās; 2) krājaizdevu sabiedrības būs atbrīvotas arī no prasības pašām publicēt laikrakstā, kurš pēc izplatīšanas vietas un tirāžas aptver pēc iespējas lielāku krājaizdevu sabiedrības biedru skaitu, gada pārskata informāciju; 3) visi gada pārskatu lietotāji saņems identisku informāciju par sabiedrības darbību un tās rezultātiem. |
|
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
|
||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma grozījumiem papildus tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu likumā", likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā", likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā", likumprojekts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" un likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"". Papildus ir izstrādāti attiecīgie grozījumi Gada pārskatu likumā, Konsolidēto gada pārskatu likumā un Komerclikumā. |
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1986.gada 8.decembra direktīva par banku un citu finanšu iestāžu gada
pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem 86/635/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54. panta 3. punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz banku un citu
finanšu iestāžu gada un konsolidētajiem gada pārskatiem (OJ No L 372 p.1, 1986/12/31) (turpmāk direktīva 86/635/EEK); 2) Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva 68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (OJ No L 65 p.8, 1968/03/14) (turpmāk direktīva 68/151/EEK); 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva
2003/58/EK, ar ko Padomes direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām
dažāda veida uzņēmējsabiedrībām (OJ No L 221 p.13, 2003/09/04)
(turpmāk direktīva 2003/58/EEK). |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstī-bas pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||
Projekta 1.pants: likuma 23. panta trešā, 3.1 un 3.2
daļa |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts. Direktīvas 68/151/EEK 3. pants un direktīvas 2003/58/EK 1.panta 3.punkts ar ko groza direktīvu 68/151/EEK. |
Atbilst |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts
(ievērojot grozījumu, kas izdarīts ar
direktīvas 83/349/EEK 38.panta
3.punktu) nosaka, ka pienācīgi
apstiprinātus gada pārskatus un gada ziņojumu, kā arī tās personas atzinumu,
kas ir atbildīga par pārskatu revīziju, publicē atbilstoši katras dalībvalsts
tiesību aktiem saskaņā ar direktīvas 68/151/EEK 3.pantu. Minētais 3.pants nosaka
arī (4.punkts), ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji
publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi šim
nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. |
|
||||||
5. Cita
informācija |
Nav |
|
||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1.
Latvijas Darba devēju konfederācija piedalījās darba grupā, kas tika
izveidota ar Ministru kabineta 2006.gada 20.oktobra rīkojumu Nr.492 (turpmāk darba grupa)
un kura sagatavoja saskaņoto risinājumu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanas
nodrošināšanai (informatīvais ziņojums Ministru kabinetam). 2. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Konsultatīvās padomes, kurā ietilpst finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītāji, 2007.gada 5.septembra sēdē tika izskatīts likumprojekts. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
1.
Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais risinājums, kas
ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un Ministru kabineta
2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. 2. Iebildumi no finanšu
un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo
biedrību) vadītājiem netika saņemti. |
|
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma
pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un
ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā
www.fktk.lv, kurā ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
|
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu minstrs M.Segliņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S. Glāzere |
23.01.2008 14:49
1490
S. Glāzere
67774877; sarmite.glazere@fktk.lv