Rīgā
07.02.2008. Nr.90/TA-3406
Saeimas Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto likumprojektu "Grozījumi Kredītiestāžu likumā". Likumprojektu izstrādāja Finanšu ministrija (atbildīgā amatpersona - Glāzere 67774877, sarmite.glazere@fktk.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts
uz 2 lp.
2. Likumprojekta anotācija
uz 6 lp.
3. Ministru kabineta 2008.gada 5.februāra sēdes
protokola Nr.7 15.§ izraksts
uz 1 lp.
4. Diskete.
Ministru prezidents I.Godmanis
Stafecka 67082931
Grozījumi Kredītiestāžu likumā
Izdarīt
Kredītiestāžu likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta
Ziņotājs, 1995, 23.nr.; 1996, 9., 14., 23.nr.; 1997, 23.nr.; 1998, 13.nr.;
2000, 13.nr.; 2002, 10., 23.nr.; 2003, 14.nr.; 2004, 2., 12., 23.nr.; 2005,
13., 14.nr.; 2006, 15.nr.; 2007, 7., 12.nr.) šādus grozījumus:
1. Izslēgt 6.panta pirmajā daļā:
skaitļus "81., 82.";
skaitli "94.".
2. Izslēgt 81. un 82.pantu.
3. Papildināt likumu ar 89.1 pantu šādā redakcijā:
"89.1 pants.
(1) Kredītiestāde 10 dienu laikā pēc gada pārskata (konsolidētā gada
pārskata) apstiprināšanas kredītiestādes akcionāru sapulcē, bet ne vēlāk kā
trīs mēnešus pēc pārskata gada beigām iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajā iestādē (pēc kredītiestādes reģistrācijas vietas) gada pārskata
(konsolidētā gada pārskata), kā arī zvērināta revidenta ziņojuma norakstu kopā
ar akcionāru pilnsapulces protokola izrakstu ar lēmumu par gada pārskata
(konsolidētā gada pārskata) apstiprināšanu. Minētos dokumentus iesniedz papīra
formā vai elektroniski.
(2) Šā panta pirmajā
daļā minētos
dokumentus, ja tie iesniegti elektroniski, vai šo dokumentu elektroniskas
kopijas, ja tie iesniegti papīra formā, Valsts ieņēmumu dienests piecu
darbdienu laikā elektroniski nodod Uzņēmumu reģistram. Uzņēmumu reģistrs
nodrošina saņemto dokumentu publisku pieejamību. Elektronisko dokumentu
nodošanas un apliecināšanas kārtību nosaka starpresoru vienošanās, kas noslēgta
starp Valsts ieņēmumu dienestu un Uzņēmumu reģistru.
(3) Uzņēmumu
reģistrs pēc šā panta otrajā daļā minēto dokumentu saņemšanas piecu dienu laikā
publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu, ka šā panta
pirmajā daļā minētā informācija pieejama Uzņēmumu reģistrā."
4. Izteikt
91.pantu šādā redakcijā:
"91.pants. Kredītiestāde izvēlas piemērotu
informācijas nesēju vai vietu, lai nodrošinātu, ka gada pārskats (konsolidētais
gada pārskats) pēc tā apstiprināšanas kredītiestādes akcionāru sapulcē kopā ar
zvērināta revidenta ziņojumu tiktu publiskots ne vēlāk kā pārskata gadam
sekojošā gada 1.aprīlī. Minētajam gada pārskatam (konsolidētajam gada
pārskatam) jābūt identiskam ar zvērināta revidenta pārbaudīto. Attiecīgo
informāciju kredītiestāde var publiskot savā mājas lapā internetā."
5. Izslēgt 92.pantu.
6. Izslēgt 94.pantu.
7. 95.pantā:
izslēgt pirmo daļu;
aizstāt
otrajā daļā vārdu "ārvalstu" ar vārdiem "ārvalsts vai
dalībvalsts".
8. Izteikt 96.pantu šādā redakcijā:
"96.pants.
Ārvalsts vai dalībvalsts kredītiestādes filiāle izvēlas piemērotu informācijas
nesēju vai vietu, lai nodrošinātu, ka ārvalsts vai dalībvalsts kredītiestādes
pilns gada pārskats, kā arī gada pārskata bilances, peļņas vai zaudējumu
aprēķina un zvērināta revidenta pilna atzinuma tulkojums latviešu valodā tiktu
publiskots ne vēlāk kā septiņus mēnešus pēc pārskata gada beigām. Attiecīgo
informāciju ārvalsts vai dalībvalsts kredītiestādes filiāle var publiskot savā
mājas lapā internetā."
9. Izslēgt 97.pantu.
10. Papildināt informatīvo atsauci uz Eiropas
Savienības direktīvām ar 10. un 11.punktu šādā redakcijā:
"10)
Padomes 1968.gada 9.marta Pirmās direktīvas 68/151/EEK par to, kā vienādošanas
nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58.panta
otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu
intereses;
11) Eiropas Parlamenta
un Padomes 2003.gada 15.jūlija Direktīvas 2003/58/EK, ar ko Padomes Direktīvu
68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida uzņēmējsabiedrībām."
Likums stājas spēkā 2008.gada 1.jūlijā.
Finanšu ministrs
A.Slakteris
Likumprojekta
"Grozījumi Kredītiestāžu likumā" anotācija
I. Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
|||||||||
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Likumprojekts "Grozījumi Kredītiestāžu
likumā" (turpmāk likumprojekts) izstrādāts, ņemot vērā Ministru
kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.35 20.paragrāfa
"Par vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot
konsolidētos gada pārskatus un gada pārskatus" 2.punktā doto uzdevumu
izstrādāt un iesniegt noteiktā kārtībā tiesību aktu projektus, lai
nodrošinātu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanu, sniedzot gada
pārskatu un konsolidēto gada pārskatu. Pašlaik banka attiecīgi sagatavota, apstiprināta
un pārbaudīta gada pārskata norakstu iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta
teritoriālajai iestādei pēc bankas reģistrācijas vietas un Uzņēmumu
reģistram, kā arī gada pārskata norakstu pilnībā vai saīsinātā formā par
saviem līdzekļiem publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". Situācija, kad bankai viens un tas pats dokuments ir jāiesniedz divās valsts iestādēs un vēl jāpublicē valsts oficiālajā izdevumā, tai rada papildu administratīvo slogu un papildu izmaksas. Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva
68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko
dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē,
lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses, Eiropas
Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK, ar ko Padomes
direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida
uzņēmējsabiedrībām, un Padomes 1986.gada 8.decembra direktīva 86/635/EEK par
banku un citu finanšu iestāžu gada pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem
nosaka, ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos iekļaujot lietā vai ievadot
reģistrā un nodrošinot lietotājiem iespēju
pēc pieprasījuma saņemt gada pārskata vai kādas tā daļas kopiju, kā arī tos
pilnīgi vai daļēji publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir
izraudzījusi šim nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā
vai ievadīts reģistrā. Lai būtu iespējams piemērot vienas pieturas aģentūras principu un samazināt bankām administratīvo slogu un izmaksas, tika izstrādāti grozījumi Kredītiestāžu likumā. Lai nodrošinātu banku kapitāla pietiekamību regulējošajās prasībās noteikto par informācijas atklāšanu (Pillar III) bija nepieciešams papildināt grozījumus Kredītiestāžu likumā. Pašlaik vienlaicīgi divos normatīvajos aktos
ir noteiktas prasības banku finanšu pārskatu posteņu vērtēšanas vispārējiem
principiem. Šo principu piemērošana ir obligāta bankām sagatavojot savus
finanšu pārskatus un kārtojot grāmatvedību, t.i. ne tikai veicot gada
pārskata posteņu vērtēšanu. Lai novērstu dubultu vienu un to pašu principu
uzskaitījumu dažādos normatīvajos aktos, kā arī noteiktu vienkopus visas
prasības, kuras ir saistošas bankām, sagatavojot gada pārskatus un kārtojot
grāmatvedību, bija nepieciešams papildināt grozījumus Kredītiestāžu likumā. |
|
||||||||
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts paredz, ka: 1) turpmāk bankām gada pārskats (konsolidētais gada pārskats) jāiesniedz tikai Valsts ieņēmumu dienestam, kurš gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) kopiju elektroniskā formā nodos Uzņēmumu reģistram; 2) Uzņēmumu reģistrs publicēs paziņojumu laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", ka informācija par gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) ir publiski pieejama Uzņēmumu reģistrā; 3) zvērināta revidenta pārbaudīta gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) publiskošanai bankas var izmantot savu interneta mājas lapu; 4) turpmāk finanšu pārskatu posteņu
vērtēšanas principi noteikti normatīvajos aktos, kas saistoši bankām
sagatavojot gada pārskatu un kārtojot grāmatvedību. |
|
||||||||
3. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Normatīvā akta projektam ir pozitīva ietekme uz makroekonomiskajiem faktoriem, jo, vienkāršojot gada pārskata publiskošanas noteikumus (arī attiecībā uz gada pārskata publicēšanu valsts oficiālajā izdevumā), kā arī paredzot iespēju iesniegt elektroniskajā dokumentu formā, bankām tiks atvieglots administratīvais slogs un samazinātas izmaksas. |
|
||||||||
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Tiešais ieguvums pēc likumprojekta pieņemšanas būs šāds: 1) bankas būs atbrīvotas no prasības iesniegt gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) vienlaicīgi divās valsts iestādēs, tādēļ uzņēmējiem samazināsies laiks, kas nepieciešams, lai nodotu gada pārskatu (konsolidēto gada pārskatu) valsts institūcijās; 2) bankas būs atbrīvotas arī no prasības pašām publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) informāciju; 3) visi gada pārskata (konsolidētā gada pārskata) lietotāji saņems identisku informāciju par sabiedrības darbību un tās rezultātiem. |
|
||||||||
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
|
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā pēc kārtējā gada |
|
||||||
|
2008. |
2009. |
2010. |
2011. |
|
|
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
3. Finansiālā ietekme |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi papildu izdevumu finansēšanai |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma aprēķins: |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar |
|
||||||
6. Cita informācija: |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
Jaunās funkcijas tiks īstenotas plānotā budžeta finansējuma ietvaros, tādēļ papildu budžeta finansējums Valsts ieņēmumu dienestam vai Uzņēmumu reģistram nebūs nepieciešams |
|
||||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz |
|
|||||||||
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem (arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos noteikumus izstrādāt |
Saistībā ar likumprojektā paredzētajiem likuma grozījumiem papildus tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Krājaizdevu sabiedrību likumā", likumprojekts "Grozījumi Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumā", likumprojekts "Grozījumi Ieguldījumu pārvaldes sabiedrību likumā", likumprojek ts "Grozījumi Finanšu instrumentu tirgus likumā" un likumprojekts "Grozījumi likumā "Par privātajiem pensiju fondiem"". Papildus ir izstrādāti attiecīgie grozījumi Gada pārskatu likumā, Konsolidēto gada pārskatu likumā un Komerclikumā. |
|
||||||||
2. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
V.
Kādām Latvijas starptautiskajām saistībām |
|
|||||||||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts atbilst Latvijas saistībām, ko tā uzņēmusies, 2003.gadā Atēnās parakstot un noteiktā kārtībā ratificējot Pievienošanās Eiropas Savienībai līgumu. |
|
||||||||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Normatīvā akta projekts šo jomu neskar. |
|
||||||||
4. Atbilstības izvērtējums 1.tabula |
|
|||||||||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas, juridiskās doktrīnas atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu, nosaukumu un publikāciju |
Direktīvas: 1) Padomes
1986.gada 8.decembra direktīva par banku un citu finanšu iestāžu gada
pārskatiem un konsolidētajiem pārskatiem 86/635/EEK, kas pamatojas uz Līguma
54. panta 3. punkta "g" apakšpunktu un attiecas uz banku un citu
finanšu iestāžu gada un konsolidētajiem gada pārskatiem (OJ No L 372 p.1, 1986/12/31) (turpmāk direktīva 86/635/EEK); 2) Padomes 1968.gada 9.marta Pirmā direktīva 68/151/EEK par to, kā vienādošanas nolūkā koordinēt nodrošinājumus, ko dalībvalstis prasa no sabiedrībām Līguma 58. panta otrās daļas nozīmē, lai aizsargātu sabiedrību dalībnieku un trešo personu intereses (OJ No L 65 p.8, 1968/03/14) (turpmāk direktīva 68/151/EEK); 3) Eiropas Parlamenta un Padomes 2003.gada 15.jūlija direktīva 2003/58/EK ar ko Padomes direktīvu 68/151/EEK groza attiecībā uz atklātības prasībām dažāda veida uzņēmējsabiedrībām (OJ No L 221 p.13, 2003/09/04) (turpmāk direktīva 2003/58/EEK). |
|
||||||||
2.tabula |
|
|||||||||
Latvijas normatīvā akta projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstī-bas pakāpe (atbilst/ |
Komentāri |
|
||||||
Projekta 3.pants: likuma 89.1 panta pirmā, otrā un trešā daļa |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts. Direktīvas 68/151/EEK 3. pants un direktīvas
2003/58/EK 1.panta 3.punkts ar ko groza direktīvu 68/151/EEK. |
Atbilst |
Direktīvas 86/635/EEK 44.panta 1.punkts
nosaka, ka pienācīgi apstiprinātus
gada pārskatus kopā ar vadības ziņojumu, kā arī tās personas atzinumu, kas ir
atbildīga par pārskatu revīziju, publicē atbilstoši katras dalībvalsts
tiesību aktiem saskaņā ar direktīvas 68/151/EEK 3.pantu. Minētā panta 4.punkts
nosaka, ka gada pārskati jānodod atklātībai, tos pilnīgi vai daļēji
publicējot valsts oficiālajā izdevumā, ko dalībvalsts ir izraudzījusi šim
nolūkam, vai arī norādot uz dokumentu, kas ir iekļauts lietā vai ievadīts
reģistrā. |
|
||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, |
|
|||||||||
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām konsultācijas ir notikušas |
1. Latvijas Darba devēju konfederācija piedalījās darba grupā, kas tika izveidota ar Ministru kabineta 2006.gada 20.oktobra rīkojumu Nr.492 (turpmāk darba grupa) un kura sagatavoja saskaņoto risinājumu vienas pieturas aģentūras principa ievērošanas nodrošināšanai (informatīvais ziņojums Ministru kabinetam). 2. Finanšu un kapitāla tirgus komisijas Konsultatīvās padomes, kurā ietilpst finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītāji, 2007.gada 5.septembra sēdē tika izskatīts likumprojekts. |
|
||||||||
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts formulējums to interesēs, neatbalsta) |
1. Likumprojekta pamatā ir darba grupas sagatavotais saskaņotais risinājums, kas ietverts informatīvajā ziņojumā Ministru kabinetam un Ministru kabineta 2007.gada 12.jūnija sēdes protokollēmumā Nr.35 20.§. 2. Iebildumi no finanšu un kapitāla tirgus dalībnieku sabiedrisko organizāciju (profesionālo biedrību) vadītājiem netika saņemti. |
|
||||||||
3. Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir veikti un kāds ir sabiedriskās domas viedoklis |
Informēšanas pasākumi nav veikti. |
|
||||||||
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
|
||||||||
5. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
|||||||||
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses - vai tiek radītas jaunas valsts institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Likumprojekts neparedz veidot jaunas valsts institūcijas. Likumprojekts paredz paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta un Uzņēmumu reģistra funkcijas. |
|
||||||||
2. Kā sabiedrība tiks informēta par normatīvā akta ieviešanu |
Pēc likuma pieņemšanas tas tiks publicēts laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un ievietots Finanšu un kapitāla tirgus komisijas mājas lapā internetā www.fktk.lv, kurā ar likumu varēs iepazīties visas ieinteresētās personas. |
|
||||||||
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts neierobežo indivīda tiesības. |
|
||||||||
4. Cita informācija |
Nav |
|
||||||||
Finanšu ministra vietā
iekšlietu ministrs M.Segliņš
Valsts sekretāre |
Juridiskā departamenta direktore |
Par kontroli atbildīgā amatpersona |
Atbildīgā amatpersona |
|
|
|
|
I.Krūmane |
E.Strazdiņa |
M.Radeiko |
S. Glāzere |
23.01.2008 14:50
1592
S. Glāzere
6777 4877; sarmite.glazere@fktk.lv