Saeimas
Prezidijam
Pamatojoties uz Saeimas Kārtības
ruļļa 79.pantu, Agrārās, vides un reģionālās politikas komisija ir sagatavojusi
un iesniedz Saeimai izskatīšanai likumprojektu Grozījumi Vides aizsardzības likumā.
Komisija lūdz iekļaut minēto
likumprojektu Saeimas nākamās kārtējās sēdes darba kārtībā un nodot to Agrārās,
vides un reģionālās politikas komisijai, nosakot, ka tā ir atbildīgā komisija.
Saskaņā ar Saeimas Kārtības
ruļļa 86.pantu komisija lūdz virzīt minēto likumprojektu izskatīšanai pirmajā
lasījumā bez atkārtotas izskatīšanas atbildīgajā komisijā un iekļaut to Saeimas
š.g. 7.februāra sēdes darba kārtībā.
Komisija ierosina atzīt minēto
likumprojektu par steidzamu.
Pielikumā: 1) likumprojekts
Grozījumi Vides aizsardzības likumā uz
. lpp.
2) anotācija
likumprojektam Grozījumi Vides aizsardzības likumā uz
. lpp.
Ar
cieņu,
komisijas
priekšsēdētāja
Anna
Seile
reģionālās politikas komisija
Likumprojekts
Grozījumi Vides aizsardzības
likumā
Izdarīt Vides aizsardzības likumā (Latvijas Republikas
Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 2006, 24.nr., 2007, 15.nr.) šādus
grozījumus:
1. Aizstāt 39.panta trešajā daļā vārdus publisko un
privāto tiesību subjektus ar vārdu organizācijas.
2. Aizstāt Pārejas noteikumu 5.punkta 2.apakšpunktā un
5.apakšpunktā vārdus 1.martam ar vārdiem 1.decembrim.
3. Izslēgt Pārejas noteikumu 6.punkta pirmo un otro
apakšpunktu.
4. Papildināt Pārejas noteikumus
ar jaunu 12.punktu šādā redakcijā:
12. Līdz jaunu Ministru
kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2008.gada
1.decembrim piemēro šādus Ministru kabineta noteikumus, ciktāl tie nav pretrunā
ar šo likumu:
1) Ministru kabineta 2003.gada
8.aprīļa noteikumi Nr.162 Noteikumi par vides monitoringu un piesārņojošo
vielu reģistru;
2) Ministru kabineta 2005.gada
24.maija noteikumi Nr.357 Dabas pieminekļiem nodarītā kaitējuma dēļ radīto
zaudējumu aprēķināšanas kārtība.
Grozījumi Vides aizsardzības likumā
anotācija
I.
Kādēļ normatīvais akts ir vajadzīgs |
|
1. Pašreizējās situācijas raksturojums |
Galvenās jomas, ko reglamentē Vides
aizsardzības likums ir: vides aizsardzības principi, sabiedrības tiesības
vides jomā, vides informācijas sistēma, kontroles nosacījumi vides jomā,
atbildība par videi nodarīto kaitējumu, brīvprātīgie vides pārvaldības
pasākumi un vides zinātne, vides izglītība un izglītība ilgtspējīgai attīstībai. Vides aizsardzības likuma 39.panta trešajā
daļā tiek lietots termins publisko un privāto tiesību subjekts.
Administratīvā procesa likuma 1.panta astotajā daļā noteikts, ka
privātpersona (privāto tiesību subjekts) ir privāto tiesību juridiskā persona
vai šādu personu apvienība, kā arī fiziska persona. Savukārt
atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 19.marta regulas (EK)
Nr.761/2001, ar ko organizācijām atļauj brīvprātīgi piedalīties Kopienas
vides vadības un audita sistēmā 2.panta s) apakšpunktam organizācija
ir uzņēmējsabiedrība, korporācija, uzņēmums, iestāde vai kāda to daļa vai
apvienība, kas ir vai nav reģistrēta, kas ir publiska vai privāta un kam ir
noteiktas funkcijas un atsevišķa vadība. Līdz ar to Regulas Nr. 761/2001
mērķis nav attiecināt tās noteikumus uz fiziskajām personām. |
2. Normatīvā akta projekta būtība |
Likumprojekts
paredz Ministru kabineta 2007.gada 18.decembra protokollēmuma Nr.70 30.§
2.punkta izpildi, saskaņojot Vides aizsardzības likumā lietotos terminus ar
Eiropas Parlamenta un Padomes 2001.gada 19.marta regulas (EK) Nr.761/2001, ar
ko organizācijām atļauj brīvprātīgi piedalīties Kopienas vides vadības un
audita sistēmā terminiem. Vides aizsardzības
likuma Pārejas noteikumu 5.punkta pirmajā apakšpunktā ir noteikts Ministru
kabinetam līdz 2008.gada 1.decembrim apstiprināt Vides politikas
pamatnostādnes (turpmāk VPP). Minētais vidēja termiņa politikas plānošanas
dokuments ir saistīts ar nacionālo vides indikatoru noteikšanu un vides
monitoringa veikšanas kārtību un vides monitoringa programmas pamatnostādnēm.
Likumprojektā paredzēts saskaņot iepriekš minēto dokumentu izstrādes
termiņus, lai nodrošinātu, ka izstrādājot politikas plānošanas dokumentus,
tajos noteiktie mērķi, uzdevumi un rīcība, tiek saskaņota ar normatīvajos
aktos noteikto kārtību. |
3. Cita informācija |
Nav. |
II.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz sabiedrības un tautsaimniecības
attīstību |
|
1. Ietekme uz makroekonomisko vidi |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
2. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi un
administratīvo procedūru vienkāršošanu |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
3. Sociālo seku izvērtējums |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Ietekme uz vidi |
Likumprojekts vidi ietekmēs pozitīvi, jo MK
noteikumi, kurus paredzēts izdot no jauna šobrīd eksistē, bet termiņa
pagarinājums ļaus izstrādāt kvalitatīvākus projektus un apspriest tos ar
sociālajiem partneriem. |
5. Cita informācija |
Nav. |
III.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem |
|||||||||
|
(tūkst. latu) |
||||||||
Rādītāji |
Kārtējais gads |
Nākamie trīs gadi |
Vidēji piecu gadu laikā
pēc kārtējā gada |
||||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
1. Izmaiņas budžeta ieņēmumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo jomu
neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
|
|||
2. Izmaiņas budžeta izdevumos |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||
3. Finansiālā ietekme |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||
4. Prognozējamie kompensējošie pasākumi
papildu izdevumu finansēšanai |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||
5. Detalizēts finansiālā pamatojuma
aprēķins |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
Likumprojekts šo
jomu neskar |
||||
6. Cita informācija |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
Nav |
||||
IV.
Kāda var būt normatīvā akta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
|
1. Kādi normatīvie akti (likumi un Ministru
kabineta noteikumi) papildus jāizdod un vai ir sagatavoti to projekti. Attiecībā uz Ministru kabineta noteikumiem
(arī tiem, kuru izdošana ir paredzēta izstrādātajā likumprojektā) norāda to
izdošanas mērķi un galvenos satura punktus, kā arī termiņu, kādā paredzēts šos
noteikumus izstrādāt |
Ir sagatavoti
sākotnējie normatīvo aktu projekti - Vides monitoringa
programmas pamatnostādņu projekts, Ministru kabineta
noteikumu projekts Nacionālie vides indikatori, Ministru kabineta noteikumu projekts
Noteikumi par prasībām attiecībā uz vides monitoringu un vides monitoringa
veikšanas kārtību, piesārņojošo vielu reģistra izveidi un informācijas
pieejamību sabiedrībai, Ministru kabineta noteikumu projekts
Kārtība, kādā novērtējams dabas pieminekļiem nodarītais kaitējums. Normatīvo aktu projektus nepieciešams saskaņot ar sociālajiem
partneriem un novērtēt dažāda veida ietekmes. |
2. Cita informācija |
Nav. |
V.
Kādām Latvijas Starptautiskajām saistībām atbilst normatīvais akts |
|||
1. Saistības pret Eiropas Savienību |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. Saistības pret citām starptautiskajām organizācijām |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
3. Saistības, kas izriet no Latvijai saistošajiem divpusējiem un
daudzpusējiem starptautiskajiem līgumiem |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
4. Atbilstības izvērtējums 1. tabula |
|||
Attiecīgie Eiropas Savienības normatīvie
akti un citi dokumenti (piemēram, Eiropas Tiesas spriedumi, vadlīnijas,
juridiskās doktrīnas, atzinums u.tml.), norādot numuru, pieņemšanas datumu,
nosaukumu un publikāciju |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
||
2. tabula |
|||
Latvijas normatīvā akta
projekta norma (attiecīgā panta, punkta Nr.) |
Eiropas Savienības
normatīvais akts un attiecīgā panta Nr. |
Atbilstības pakāpe
(atbilst / neatbilst) |
Komentāri |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
|
5. Cita informācija |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
VI.
Kādas konsultācijas notikušas, sagatavojot normatīvā akta projektu |
|
1. Ar kurām nevalstiskajām organizācijām
konsultācijas ir notikušas |
Konsultācijas nav notikušas. |
2. Kāda ir šo nevalstisko organizāciju
pozīcija (atbalsta, iestrādāti tās iesniegtie priekšlikumi, mainīts
formulējums to interesēs, neatbalsta) |
Konsultācijas nav notikušas. |
3.Kādi sabiedrības informēšanas pasākumi ir
veikti un kādas ir sabiedriskās domas viedoklis |
Sabiedrības informēšanas pasākumi nav
veikti. |
4. Konsultācijas ar starptautiskajiem
konsultantiem |
Konsultācijas nav notikušas. |
5. Cita informācija |
Nav. |
VII.
Kā tiks nodrošināta normatīvā akta izpilde |
|
1. Kā tiks nodrošināta normatīvā akta
izpilde no valsts un (vai) pašvaldību puses vai tiek radītas jaunas valsts
institūcijas vai paplašinātas esošo institūciju funkcijas |
Netiks veidotas jaunas institūcijas un
paplašinātas esošo institūciju funkcijas. Visi minētie jautājumi jau ir vides
institūciju kompetencē. |
2. Kā sabiedrība tiks informēta par
normatīvā akta ieviešanu |
Publikācija laikrakstā Latvijas
Vēstnesis, ievietos Vides ministrijas interneta mājas lapā |
3. Kā indivīds var aizstāvēt savas
tiesības, ja normatīvais akts viņu ierobežo |
Likumprojekts šo jomu neskar. |
4. Cita informācija |
Nav. |